Železničná trať
Podczerwone - Suchá Hora
- Trstená
MEDZI TRSTENOU A NOWYM TARGOM BY SA MALA STAVAŤ ŽELEZNIČNÁ
TRAŤ
Rozhlasová stanica Slovensko, 13.04.2004,
Rádiožurnál, 12.00 - "Vstup do Európskej únie rozšíri
kontakty a spoluprácu aj medzi prihraničnými obcami na
slovenskej a poľskej strane. Napr. v súčasnosti prebiehajú
rokovania medzi zástupcami samospráv z Trstenej a Noweho Targu
o obnovení železničného spojenia medzi týmito mestami ,
ktoré fungovalo do 50. rokov minulého storočia. Výsledkom
spoločných rokovaní bude vypracovanie štúdie projektu o
výstavbe novej železnice s dĺžkou 27 kilometrov."
SPOMIENKA NA ZANIKNUTÉ TRATE /3
Jozef
GULÍK
Jednou z mála zrušených tratí,
ktoré snáď ešte majú akú-takú nádej na znovuoživenie, je
trať Podczerwone - Suchá Hora - Trstená, ležiaca na úplnom
severe Oravy.
Táto trať bola vybudovaná v období rozvoja železníc na
Slovensku po rakúsko-uhorskom vyrovnaní ako súčasť spojenia
Oravy so železnicou KBD a ako železničný priechod do Poľska.
Výstavba trate Suchá Hora - Kraľovany bola rozdelená na 3
časti. Posledný traťový úsek Tvrdošín - Suchá Hora -
ďalej do Poľska odovzdali do prevádzky 21. decembra 1899.
(úplné znenie: Ž-Semafor č. 4/2002 z 20. II. 2002 )
Z MINULOSTI SUCHEJ HORY
Pri vytváraní nových hraníc po skončení prvej svetovej
vojny musela Suchá Hora niekoľko rokov čakať, kým
definitívne zakotvila v Československej republike. Ležala
síce na uhorskom území, ktoré malo pripadnúť
Československu, avšak na územie Oravy si brúsili zuby
Poliaci. V novembri 1918 poľské vojsko obsadilo časť Oravy
vrátane Suchej Hory. Po vynútenom odchode ho v l. polovici
januára 1919 vystriedalo čs. vojsko a počítalo sa s tým, že
Suchá Hora už zostane Československu.
Konečnú podobu dostala československo-poľská hranica
rozhodnutím veľmocí zo dňa 28. 7. 1920. Na spornom území
Oravy bola však hranica vytýčená inak ako ju poznáme dnes.
Československému štátu pripadol naviac pruh územia od
Čiernej Oravy po Babiu horu, naopak územie obcí Suchá Hora a
Hladovka pripadlo Poľsku.
Nová hranica preťala trať miestnej železnice údolím Oravy
Suchá Hora - Trstená - Dolný Kubín - Kraľovany . Stanica v Suchej Hore s piatimi
kilometrami trate na Trstenú sa ocitlo v Poľsku. Prevádzka na
celej tejto súkromnej lokálke naďalej zostala v rukách
Košicko-bohumínskej železnice.
Štátnu hranicu medzi Suchou Horou a Liesekom vytvorila riečka
Jelešňa, takže železničný most cez riečku, najväčší na
tomto úseku, bol priamo na hranici. Československou
pohraničnou prechodovou stanicou sa stala Trstená, spočiatku
sa československá colná a pasová prehliadka vykonávala v
Lieseku. V roku 1921 prevzali prevádzku na trati Suchá Hora -
Kraľovany ČSD.
Československo ani Poľsko neboli s výslednou podobou hranice
spokojné a tak už 25. 5. 1921 bol schválený návrh
delimitačnej komisie na výmenu zmieňovaných území na Orave.
Situáciu však blokoval problém podtatranskej obce Javorina,
ktorý bol ukončený až po podpísaní hraničného protokolu
6. 5. 1924. Výsledkom jednania s poľskou stranou ohľadom
výmeny území na Orave bol ústup poľských orgánov zo Suchej
Hory dňa 3. 6. 1924 a zároveň príchod československích
colníkov a polície. Traťový úsek i so stanicou Suchá Hora
se dostal definitívne na československé územia. Suchá Hora
sa stala československou pohraničnou stanicou (hranica je vo
vzdialenosti 0,37 km od staničnej budovy, poľská sa posunula
do stanice Czarny Dunajec).
Suchá Hora patrila Poľsku ešte raz - v období od jesene 1938
do jesene 1939. Potom prišiel Slovenský štát a jeho
Slovenské železnice. Po vojne nebola obnovená medzinárodná
prevádzka a tak po návrate ČSD význam Suchej Hory upadal.
Trať Suchá Hora - Trstená bola naposledy uvedená v cestovnom
poriadku1970/71. Administratívne bola zrušená k 1. 1. 1975,
pričom krátky úsek z Trstenej bol ponechaný ako vlečka.
Zvršok na trati zostal zachovaný i cez osemdesiate roky, zmizol
až začiatkom "novej doby". Napriek tomu patrí úsek
Suchá Hora - Trstená medzi najkrajšie zrušené trate na
Slovensku.
Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách 3/12. VII. 1997
PO STOPÁCH TRATE SUCHÁ HORA
- TRSTENÁ
(sobota 14. júna 1997)
Zoznam účastníkov: Jirka Čapek, Ivan Kováčik, Jiří Mach, Petr Mattas, Olda Vacek
Po nevyhnutnom občerstvení (zmorení nočným cestovaním)
v bufete v stanici Kraľovany sme sa vydali cez podchod na tzv.
"oravské nástupište". Tu nás čakala namiesto
obľúbených starých motorových vozov rady 830 zbastardená
zostava niekdajších "orchestrionov" 810, po
rekonštrukcii vo Vrútkach nesúcich označenie 811. Aj keď
poskytujú pohodlnejšie sedenie na dlhších trasách, dal som
prednosť starému prívešáku Baafx. Mierne obsadený vlak sa
rozbehol údolím rieky Oravy. Pohodu vo vlaku nám umocnil spev
domácich vracajúcich sa z nejakého žúru. Trstená nás
privítala polojasným počasím, čo sľubovalo príjemný
pochod, avšak aj obavy z blata a mokrej trávy z dažďa
predošlého dňa. Nakoľko sme sa rozhodli absolvovať trasu
z Trstenej pešo, bola možnosť sa pred cestou posilniť
v blízkom hostinci (dobré akcie sa vždy začínajú na
Slovensku z týchto miest). Potom sme už vyrazili po koľajisku
žst. Trstená, okolo malého depa, ktoré zrejme železnice
prenajala podniku OVP na výrobu televízorov. Obavy z mokrej
trávy sa potvrdili hneď v prvých kilometroch pochodu po
zrušenej trati. V roku 1991 dňa 25.V. som tu poriadal akciu
pre KŽC a odvtedy teleso značne zarástlo. My dôkladne
premočení sme sa zachránili jedine únikom na cestnú
komunikáciu. Až v Liesku sme sa napojili na cestu k bývalej
stanici Liesek, ktorá toho času už asi 10 rokov slúži
Slovenskému Hydrometeorologickému ústavu. Kým ostatní
prevádzali obhliadku stanice a okolia, ja som sa pokúsil
o návštevu meteorologickej stanice. Podarilo sa a slúžiaci
pán František Tekel nám ochotne poskytol aj razítko do
záznamníkov aj keď už nie originál železničný. Budova je
vcelku udržovaná na náklady ústavu - celkom zaujímavý osud
jednej žel. stanice. V ďalších kilometroch bola trať
zarastaná menej, oproti našim minulým pochodom tu však čoraz viacej chýbali koľajnice,
ktoré miestni občania využili na stavbu domov.
Neexistovala už ani samostatná vodná pumpa pre parné rušne.
Mosty boli schodné iba po pražcoch, ten druhý - ktorý
prechádza cez Červený potok - chýbal celkom. Keďže sa
zdalo, že sa pridá poobede búrka, zvýšili sme tempo a po
krátkej obhliadke stanice Suchá Hora, kde už celkom chýbali
koľajnice, sme sa presúvali do obce vzdialenej asi 2,5 km.
Skutočná štátna hranica je tu od nás blízko, avšak prechod
je len pre občany Slovenskej a Poľskej republiky asi kilometer
od obce. Od žel. stanice Suchá Hora je hranica vzdialená 0,37
km. Tuná môžem spomenúť, že trať do Polska od štátnej
hranice je znesená, traťový zvršok je miestami vidieť, ale
niekde je zarovnaný s poľom. Stanica Podczerwone, Czarny
Dunajec sú zachované ako obytné domky, v čase mojej
obhliadky boli dokonca zachované nápisy obcí. Zvršok je
sledovateľný z autobusu súbežne až po závody v Nowom
Targu, kde sa trať odkláňa k lesu, časť je využitá ako
vlečka.
Krátkym posedením v pohostinstve v Suchej Hore sme
zakončili úspešnú akciu a presunuli sa cez Trstenú do
Kraľovian, kde sme sa po dobrej večeri definitívne rozišli
každý do svojich domovov.
Ivan Kováčik - Vlk Tatranský, Tulák po drahách 4/4. X. 1997
Zrušené trate v Haliči
Je pravda, že väčšina tejto trate sa dá obhliadnuť z
cesty.
Trať Nowy Targ - Podczerwone - Suchá Hora dlhá 22 km (v cest.
por. 24 km) bola otvorená v r. 1904. Po 2. sv. vojne už nebola
obnovená doprava v hraničnom úseku, na celej trati skončila
prevádzka 80-tych rokoch.Zvršok bol znesený na prelome 80-tych
a 90-tych rokov . Z trate zostalo dobre zreteľné teleso, 3
staničné budovy s názvami a 2 veľké mosty. (krátené)
Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách 8/12. IX. 1998
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
Podczerwone ( PKP ) | ||||||
Suchá Hora gr./št. hr./state border | ||||||
0 | Suchá Hora | Szucháhora | ||||
9 | Liesek | Liesok; Ljeszek | ||||
most/bridge | ||||||
14 | 56,450 | 177956 | oo | xx | Trstená [ 181-2 ] | Trsztena |
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since |
423 | 5. V. 1999 |
490 | 5. III. 2001 |
Strana vytvorená / Site created :
05-V-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 10-V-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h490.htm ) |