Rušne radu
263
Základné technické údaje
Rad: | 263 |
Pôvodný rad: | S 499.2 |
Výrobca: | Škoda Plzeň |
Rozchod: | 1435 mm |
Usporiadanie pojazdu: | Bo'Bo' |
Napájací systém: | 25 kV 50 Hz |
Hodinový výkon: | 3060 kW |
Trvalý výkon: | 2930 kW |
Dĺžka cez nárazníky: | 16800 mm |
Rázvor celkový: | 11500 mm |
Rázvor podvozkov: | 3200 mm |
Vzdialenosť otočných čapov podvozkov: | 8300 mm |
Najvyššia dovolená rýchlosť: | 120 km/h |
Minimálny polomer prechodnosti oblúka: | 120 m |
Hmotnosť rušňa: | 85 t |
Prevodový pomer: | 1 : 3,52 |
Priemer kolies: | 1250 mm |
Vlakové
kúrenie: |
1,5 kV 50 Hz 3 kV 50 Hz |
Továrenský typ: | 70 E0, 70 E1 |
Výkon EDB: | 3000 kW |
Rušeň 263 004 v žst. Bratislava-Nové Mesto © Addams |
|
© Európsky železničný server | |
Rušeň 263 003-6 RD Bratislava v čele R 255 Bratislava hl. st.
- Győr (Bratislava-Nové Mesto 28. I. 2002 - 15:37 hod.) © Addams |
|
Rušeň 263 010-1 RD Bratislava po odpojení od
Os 2408 z Nových
Zámkov (Bratislava-Nové Mesto 28. I. 2002 - 12:03 hod.) © Addams |
|
Rušeň 263 009-3 RD Bratislava v čele Os 2008 Nové Zámky - Kúty (Bratislava-Vajnory 9. VIII. 2002 - 16:05:31 hod.) © Addams |
V súlade so zadaním FMD podnik Škoda Plzeň vyrobil v roku 1984 dva prototypy elektrických striedavých rušňov s pôvodným označením S 499.2001 a S 499.2002 s továrenským označením 70 E0. Po továrenských skúškach a skúškach na ŽSO v Cerheniciach boli obidva rušne pridelené do RD Jihlava. Skúšobná prevádzka prebehla úspešne a obidva rušne boli pre potreby ČSD zakúpené. Technickou zaujímavosťou obidvoch prototypov bol odlišný spôsob nastavovania rýchlosti v automatickom režime. Na rušni 263.001 sa predvoľba uskutočňuje pomocou kontroléra a na 263.002 pomocou klávesnice. Ďalšiu desaťkusovú sériu týchto rušňov objednalo FMD v roku 1986. V roku 1988 bola ďalšia výroba a následná dodávka tejto série s označením 263.003 až 263.012 realizovaná. Celá táto dodávka smerovala do RD Bratislava pre potreby vozby vlakov na ramene Bratislava - Břeclav.
27.3.2004 o 6.33 hod na osobnom
vlaku Os 2035 Z Holíca nad Moravou do Bratislavy-Nového Mesta
pri rýchlosti 30 km/hod pri vchádzaní do tunela pred zst.
Bratislava hlavná st. doslo k odtrhnutiu zberaca na rusni
263.007, ktorý viezol spomínaný vlak. Tento tunel je bez
trolejového vedenia a pri vchádzaní rusnovodic zabudol
stiahnut zberac, cím doslo k jeho úplnému odtrhnutiu /od
základu, zo strechy rusna s obidvoma ramenami/ . Skoda na rusni
ciní 300.000,-Sk. Trolejové vedenie poskodené nebolo.
Rusnovodic navyse porusil dopravné predpisy, ktoré takýto druh
poskodenia klasifikujú ako okamzitá neschopnost hnacieho
vozidla a s vlakom nezastavil, ale s takto poskodeným rusnom
prisiel a zastavil az na nástupisti zst. Bratislava hl.st.
Za turnusový poskodený rusen 263.007 je nasadená letmá
laminátka 240 z depa Bratislava hl.st.. (neoverené)
číslo
rušňa Loco No. |
výrobné
číslo Construction No. |
rok výroby Construction Year |
rušňové
depo Loco depot |
263 003-6 | 8399 | 1988 | Bratislava |
263 004-4 | 8400 | 1988 | Bratislava |
263 005-1 | 8401 | 1988 | Bratislava |
263 006-9 | 8402 | 1988 | Bratislava |
263 007-7 | 8403 | 1988 | Bratislava |
263 008-_ | Bratislava | ||
263 009-3 | 8405 | 1988 | Bratislava |
263 010-1 | Bratislava (posledný so žltým pásom/Last with yellow ring) |
||
263 011-9 | 8407 | 1988 | Bratislava |
263 012-7 | 8408 | 1988 | Bratislava |
( Petr Kadeřávek , Addams )
Prezývky: | Princezná Sokolovňa Striedavý peršing |
( Zdroj )