Rušne 1216 "Taurus" na trati 260 ČD v úseku Adamov - Brno |
Od 12. XII. 2004
Taurusy r. 1116 jazdia, či skôr sú v polohe "mŕtveho
chrobáka", t. j. pasívne ťahané v úseku Bratislava-Petržalka
- Bratislava hl.
st. a späť rušňami ZSSK vlakov kategórie IC ako príprahové rušne. V žst. Bratislava hl.
st. (resp. v úseku Devínska Nová Ves -
Bratislava-Nové
Mesto ) však nemajú problém s prevádzkou.
Údajne budú sporadicky používané práve na trati Bratislava hl.
st. - Bratislava-Nové
Mesto na samostatné jazdy alebo aj so
súpravami vlakov.
Since 12. XII. 2004 was 1116 Taurus class
locos drive, whether rather are in position "dead
beatle", i.e. passive pulling in into section Bratislava-Petržalka
- Bratislava hl.
st. and back by ZSSK IC trains locos . At Bratislava hl.
st. (respectively on section Devínska Nová Ves -
Bratislava-Nové
Mesto ) but don't have problem with operation.
Reputedly coming stray used exactly on the line Bratislava hl.
st. - Bratislava-Nové
Mesto at individual trips or also with
trainsets.
( Addams )
Prvé dodávky rušňov TAURUS pre rakúske železnice
22. II. 2000 - Iba niekoľko mesiacov po dokončení vývoja prvých vysokovýkonných elektrických rušňov TAURUS pre rakúsku železničnú spoločnosť Österreichische Bundesbahnen ( ÖBB ) v júli 1999 sa spoločnosti Siemens podarilo sprevádzkovať prvú lokomotívu tohto typu a dodať ju ÖBB. Začiatkom januára tohto roka absolvoval rušeň 1016 003 série TAURUS za účasti predstaviteľov rakúskeho ministerstva pre vedu a dopravu úspešne skúšobnú jazdu. V prípade rušňov TAURUS ide o extrémne výkonné elektrické rušne s trojfázovým asynchrónnym motorom. S hmotnosťou 86 ton a dĺžkou takmer 20 metrov dosahuje rušeň špičkový výkon 7 000 kW. Rušne tejto série sú univerzálne využiteľné a dosahujú najvyššiu rýchlosť okolo 230 km/h. Objednávku na dodávku 75 vysokovýkonných elektrických rušňov získala spoločnosť Siemens AG Österreich od ÖBB v roku 1997.
( Siemens )
Světový rychlostní rekord lokomotivy Siemens - 2. IX. 2006 překonala lokomotiva 1216.050-5 ÖBB od společnosti Siemens světový rychlostní rekord. Na vysokorychlostní trati mezi městy Ingolstadt a Norimberk dosáhla lokomotiva, kterou pod označením Rh 1216 provozují Rakouské spolkové dráhy, rychlosti 357 km/h. Na překonání světového rekordu se vedle výrobce lokomotivy podílela řada partnerů společnosti Siemens, především Německé a Rakouské spolkové dráhy. Dosavadní rychlostní rekord lokomotivy z roku 1955 měl hodnotu 331 kilometrů v hodině. Nový rekord byl dosažen v traťovém úseku Kinding – Allersberg na nové bavorské vysokorychlostní trati, která byla uvedena do provozu v červnu letošního roku. Světový rekord byl překonán sériovým vozidlem, u kterého byly softwarovými úpravami odstraněny rychlostní omezení. Za lokomotivou byl připojen měřící vůz. |
Z oblohy na koľajnice
INTEROPERABILITA NA ŽELEZNIČNÝCH PRECHODOCH S
RAKÚSKOM
Miroslav PAVLÍK
V Kongresovom centre Gastropol v Bratislave sa
15. novembra uskutočnila prezentácia dvojsystémového rušňa
Rh 1116 Taurus, ktorý vyrába firma Siemens Verkehrstechnik.
Tento rušeň prišiel na Slovensko priam príznačne - na konci
jesene. Práve v čase, keď na jesennej oblohe možno
pozorovať zoskupenie hviezd, po ktorom zrejme dostal pomenovanie
súhvezdia Býka - Taurus.
Keďže od 7. januára 2002 sa predpokladá jazda nákladných
vlakov z Viedne do Železničnej stanice Bratislava východ v
obidvoch smeroch bez colnej prehliadky v žst. Bratislava-Petržalka a od 27.
januára 2002 jazda rýchlikov z Viedne cez žst. Bratislava-Petržalka až na bratislavskú hlavnú stanicu a
opačne, bola táto prezentácia aj pre ZSSK veľmi zaujímavá. Ide totiž o typ
rušňa, ktorý je schopný prevádzky pre trakčné vedenie s
elektrickým napätím 15 kV a frekvenciou 16 2/3 Hz, ktoré je
používané na Rakúskych spolkových železniciach ( ÖBB
) a tiež pre trakčné vedenie s napätím 25 kV a frekvenciou
50 Hz, používané na ŽSR .
Tak by bolo možné vylúčiť výmenu rušňov v žst. Bratislava-Petržalka . Okrem
odborníkov, ktorí prezentovali nový rušeň, spoločnosť
Siemens na podujatí zastupovali riaditeľ SFR Siemens AG
Österreich Dipl. Ing. Heinz Butz a generálny riaditeľ Siemens, spol. s r.o. Ing.
Peter Kollárik. Za ÖBB bol
prítomný Dipl. Ing. -Wiltberger Herwig. Viac ako 70-člennú
delegáciu ŽSR
viedol zástupca GR ŽSR Ing. Ladislav Saxa.
Vystúpenie vedúceho oddelenia nákupu a modernizácie
koľajových vozidiel Odboru prevádzky GR ŽSR Ing. Petra
Červenku bolo orientované na otázky interoperability v rámci
EÚ. Konštatoval, že cieľom direktívy je pomocou technickej
harmonizácie znížiť náklady železničnej dopravy,
zlepšiť jej konkurencie schopnosť, zlepšiť informovanosť a
prenos dát
a uvoľniť železničnú sieť pre voľnú konkurenciu
podnikania v železničnej preprave. UIC sa rozhodla zohrať
aktívnu úlohu v týchto aktivitách a ako prvý krok iniciovala
skrátenie pobytu vlakov v pohraničných prechodových
staniciach. Vo vzťahu k interoperabilite medzi ÖBB
a ŽSR Ing.
P. Červenka načrtol aj možné riešenia problematiky
vzájomných prepráv. Tá spočíva v naturálnej vyrovnávke
výkonov po plánovaných zmenách v novom GVD. Ako povedal, na
recipročné vrátenie výkonov pre ÖBB sú dve
možnosti: nakúpiť vozidlá vhodné na prevádzku na rakúskych
tratiach a nimi výkony vracať alebo na toto vyrovnanie
použiť našu nezávislú trakciu. Hoci sa už uskutočnili
viaceré dvojstranné rokovania, záverečné rozhodnutie ešte
nepadlo. Prezentácia nového rušňa je súčasť snáh
oboch zainteresovaných strán o úspešné ukončenie
integračného procesu. Na záver ústnej a obrazovej
prezentácie odovzdal zástupca ÖBB Dipl. Ing.
Wiltberger Herwig do rúk zástupcu GR ŽSR Ing. Ladislava Saxu
precízne zhotovený model rušňa Taurus.
Na praktickej jazde prezentovaného rušňa sa zúčastnil aj
riaditeľ DŽKV Ing. Miroslav Dzurinda. Po jej skončení
vysoko ocenil kvality stroja: - Po technickej stránke niet
výhrad. Vozidlo má množstvo zaujímavých technických
riešení a konštrukčných noviniek. Vyniká dômyselným
systémom odpruženia, má vysokoúčinný brzdový systém,
vnútrajškom vozidla je možné prechádzať aj pod napätím,
zaujme jednoduchosťou technického riešenia. Patrí k strojom,
ktoré zvykneme nazývať "hovoriaca" mašinka
rušňovodič má na stanovišti perfektnú techniku, ktorá
sleduje, diagnostikuje a optimalizuje prevádzku vozidla.
Treba sa zamyslieť aj nad cenou. Podľa mojich informácií by
mala byt okolo 110 miliónov korún. Vzhľadom na to, že ide o
viacsystémové vozidlo, myslím, že cena je porovnateľná s
cenami vo svete.
Pre vyrovnávanie naturálnych výkonov s ÖBB
by sme potrebovali štyri takéto stroje, pretože pri
dnešnej cene nafty a objeme výkonov, ktoré treba vyrovnávať,
sa vozba nezávislou trakciu na rakúskych dráhach nejaví ako
veľmi efektívna. Či však do vozového parku ZSSK pribudnú práve Taurusy, je otázka
ďalších rozhodnutí.
(Ž-Semafor 24/2000)
Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) pripravujú vyhlásenie tendra na nákup nových dvojsystémových elektrických rušňov, ktoré podnik nasadí na železničné spojenie z Bratislavy do Viedne. Podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského je jedným z dôvodov kúpy nových rušňov aj plánované využitie hraničného priechodu Bratislava-Petržalka pre nákladnú dopravu. Dvojsystémový rušeň je schopný jazdiť v rakúskom aj slovenskom systéme napájania prúdom.
(Bratislava - SITA)
Originálny článok bol však obsiahlejší, na webe však nie je (možno bude). Prezentácia rušňa Siemens Taurus sa uskutočnila 15.11.2000 o 8.30 hod. v Kongresovej sále na 1. poschodí centra Gastropol v budove Technopol na Kutlíkovej 16 v Bratislave-Petržalke. Nebola prístupná verejnosti.
Rušeň bol vystavený 15.11.2000 v čase 10. -
14. hod. v žst.
Bratislava-Petržalka odtiaľ sa vybral na prezentačnú
jazdu na testovacej trati Bratislava-Vajnory - Sládkovičovo (-
Galanta ?) a späť rýchlosťou 140 km/h (príp. i viac). Po 16.
hod. sa cez Kittsee vrátil späť na ÖBB
.
Cca 5 kusov rušňov TAURUS evidovaných už pod ŽS malo
zabezpečovať od 27. januára 2002 vozbu rýchlikov na trati
Bratislava - Kittsee - Wien a späť a vozbu nákladných vlakov
na trati Wien - Kittsee - Bratislava východ a späť bez
zastavenia a preprahov v iných staniciach ŽSR . Colné úkony sa budú vykonávať v
žst. Bratislava východ.
Jediným, a takmer samozrejmým problémom je finančné
zabezpečenie dodávky. Uvažuje sa o leasingu.
Podľa neoficiálnych zdrojov má byť vyrobených (zatiaľ) 450 ks: 400 ks/ÖBB , 30 ks/DB , 15 ks/GySEV a 5 ks/ZSSK .
Nákladná doprava Bratislava východ - Bratislava-Petržalka - Wien Zvbf. už funguje. Vyzerá to zatiaľ tak, že ÖBB napriek tomu, že to ešte nie je potrebné, sem posielajú výhradne Taurusy r. 1116, a čo ma dosť prekvapilo, že asi aj na rýchliky Bratislava hl. st. - Bratislava-Petržalka - Wien Südbf. a späť aj keď len v úseku Bratislava-Petržalka - Wien Südbf., takže nie je problémom tu nájsť naraz 2, a občas aj 3 Taurusy naraz. V úseku Bratislava východ - Bratislava-Petržalka ich zatiaľ vozia (pravdepodobne len) Laminátky r. 240.
27.3.2002 D 15404 (ex404) bol vezeny rusnom
Taurus 1116 948-8, odfotit som ho vsak nestihol, ledva som
dobehol na vzdialenost, z ktorej bolo mozne identifikovat cislo
rusna. Ako som neskor zistil (na moje sklamanie), zapriahnuty bol
az v Petrzalke - z hl. stanice ho tam dotiahla Princezna ... :-(
OBB zrejme maju nadbytok tychto 2-systemovych rusnov, ked 1 z
nich poslali na (elektricky) "vnutrostatnu" jazdu.
Z vyssieuvedeneho uz vyplyva, ze nakladna doprava Bratislava
vychod - Kittsee - Wien Zvbf. zacne sice az 2.4.2002, ale s
prepriahanim v Petrzalke - ony tie Taurusy su stale
nezrozumitelne pre zabezp. zariadenia ŽSR
... :-(, aspon konecne chapem, preco sa tak intenzivne pripravuje
montaz Siemensackej releovky v zst. Bratislava-Nove Mesto.
Az sa to dokonci, tak potom zostane uz len
"zoSiemensovat" priecestie na racianskom zhlavi zst. Ba
predmestie a dalsie na racianskom zhlavi odbocky Vinohrady,
ktoremu by sa vsak dalo vyhnut, ak by Taurusy jazdili po moste, a
nie popod nim.
Asi najjednoduchsim riesenim by bolo demontovat zabezpecovancie
zariadenie z priecesti a osadit dopravnymi znackami "Zel.
priecestie bez svetelnej signalizacie", ale vzhladom na
slabo vyvinuty pud sebazachovy bratislavskych vodicov, by asi
kazdych 8 - 11 hodin niektoreho z nich vyskrabovali spod nejakeho
rusna (zatial je to kazde 2 - 5 mesiacov) ...
Typ |
1016 |
1116 DB 182 |
1216 |
Označenie výrobcu | ES64U2 | ES64U2 | ES64U4 |
Rok | 1999 | 1999 | ???? |
Usporiadanie osí | Bo' Bo' | Bo' Bo' | Bo' Bo' |
Trakčný systém | 15 kV/16,7 Hz | 15
kV/16,7 Hz 25kV/50Hz |
15
kV/16,7 Hz 25kV/50Hz 3 kV 1,5 kV |
Kontinuálny výkon na os | 6400 kW | 6400 kW | 6400 kW |
Trakčný výkon pri štarte | 300 kN | 300 kN | 300 kN |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h | 230 km/h | 230 km/h |
Hmotnosť | 86 t | 86 t | 87 t |