Ďalšie
odkazy Other Links Vysokor. trate |
Vysokorýchlostné trate Číny |
V Číne je plánovaný rozsah vysokorýchlostných tratí:
Čína začala prevádzku vlakov vyšších rýchlostí na hlavných tratiach v apríli 2007, keď 6 vnútroštátnych vlakov zvýšilo rýchlosť (zvýšením maximálnej rýchlosti na niektorých úsekoch) na tratiach dĺžky 6003 km spôsobilých pre používanie na rýchlosti do 200 km/h. Najvýznamneším poskytovateľom služieb vysokorýchlostných vlakov v krajine je China Railway High-Speed (CRH)(中国铁路高速).
V súčasnosti môže 140 vlakov jazdiť rýchlosťou 200 km/h alebo viac, s plánom na zvýšenie počtu na 257 vlakov koncom r. 2007. Podľa oznámenia Ministerstva železníc (Ministry of Railways - MoR) 850 km na 18 hlavných tratiach bude upravených na prevádzku rýchlosťou 250 km/h. Okrem toho bude tiež 8 000 km už existujúcich tratí upravených na rýchlosť 160 km/h a ďalších 8 000 km na 120 km/h, t.j. rýchlosť bude zvýšená na 22 000 km, al. 29 % železničnej siete krajiny, pretože súčasná priemerná rýchlosť vlakov osobnej dopravy je v súčasnosti 70 km/h. Časť vysokorýchlostných tratí je používaná aj ťažkými nákladnými vlakmi v 5 minútovom takte.
V Šanghaji je v prevádzke magneticky nadľahčovaný vlak Transrapid .
Na Tchajvane jazdí Šinkansen 700T THSRC .
K zrážke vlakov (prvý: CRH1 -046B, druhý: CRH2 -139E) vo Wenzhou došlo 23. júla 2011, keď sa dva vysokorýchlostné vlaky idúce po železničnej trati Yongtaiwen zrazili na viadukte na predmestí Wenzhou, provincia Zhejiang, Čínska ľudová republika. Dva vlaky sa vykoľajili a z viaduktu spadli štyri vozne. Zahynulo 40 ľudí, najmenej 192 bolo zranených, z toho 12 bolo ťažkých zranení. Táto katastrofa bola spôsobená kritickými chybami v konštrukcii železničnej signalizácie a zlým riadením železničnej spoločnosti. Úradníci reagovali na nehodu narýchlo vykonaním záchranných operácií a nariadením pochovania vykoľajených vozňov. Tieto akcie vyvolali silnú kritiku čínskych médií a online komunít. V reakcii na to vláda vydala smernice na obmedzenie mediálneho pokrytia, ktoré sa stretávalo s obmedzeným dodržiavaním predpisov, a to dokonca aj v sieťach vo vlastníctve štátu. ( Wikipedia EN , irozhlas.cz )
V r. 2006 bola predstavená CRH2 - upravená verzia Šinkansenu E2 série 1000. Objednávka na 60 8-vozňových súprav bola zadaná v r. 2004, prevé boli zostrojené v Japonsku , ostatné už v Číne . 18. apríla 2007 bolo 280 súprav CRH ( CRH1 , CRH2 a CRH5 ) nasadených do prevádzky. Koncom r. 2007 ich bude v prevádzke už 514.
CRH1 a CRH5 sú konštruované pre max. prevádzkovú rýchlosť (MoR) 200 km/h, pre CRH3 a CRH2 bola stanovená na 300 km/h.
Používané sú rady súprav
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ),
dokazujú len svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
Ďalšie odkazy/Other Links:
Strana vytvorená / Site
created : 28-VIII-2008 Posledná aktualizácia / Last update : 06-sep-2021 Všetky informácie bez záruky. |
Zdroje: Wikipedia Railway Gazette International CCTV International International Railway Journal |