Mosty na trati Prievidza - Handlová
Most v km 0,597 cez rieku Handlovku v PrievidziMostík medzi Prievidzou a Chrenovcom
1.3.1945, keď Nemci pre približujúci sa front čoraz viac využívali železničnú trať na presuny vojenského materiálu a bojovej techniky, bojová skupina Partizánskeho oddielu Slovan Ráztočno vyhodila železničný mostík medzi Prievidzou a Chrenovcom. Akciou dosiahla zničenie rušňa a troch nákladných vozňov transportu.
Podjazd v km 14,030 pri Ráztočne
Pri stavbe trate medzi Prievidzou a Handlovou bol v prvých rokoch minulého storočia v násype železničnej trate pri obci Ráztočno postavený tunelový podjazd.
Západná strana podjazdu bola opravovaná v roku 1997. Práce vykonala firma Stavex L s.r.o. Handlová.
Stav podjazdu sa však v roku 2003 natoľko zhoršil, že v marci 2003 krízový štáb Okresného úradu v Prievidzi vyhlásil v ňom mimoriadnu situáciu. 1.4.2003 člen štábu Daniela Daška informoval, že stav objektu na základe dlhoročnej železničnej i cestnej prevádzky je havarijný. V súčasnosti je značne narušená konštrukcia zemného telesa, viditeľné sú jeho deformácie. Prípadným zosunutím časti tunelového podjazdu je priamo ohrozená cestná i železničná doprava.
Východná strana podjazdu, foto Miroslav Kožuch, 29.8.2003 | Západná strana podjazdu, foto Miroslav Kožuch, 29.8.2003 |
Handlovský viadukt v km 16,600
Pri stavbe železnice Prievidza - Handlová bolo potrebné prekonať údolie medzi pohoriami Žiar a Vtáčnik veľkým viaduktom, ktorý zároveň prekonal riečku Handlovku a cestu na Pohronie. Viadukt postavený v roku 1912 má dĺžku 165 m (VP 5.10.1947) a je kombináciou kamennej a železnej konštrukcie. Krajné polia tvorili kamenné klenby svetlosti 10 m. V ostatných šiestich poliach rozpätia 2 x 26 + 3 x 31 + 26 m boli oceľové priehradové konštrukcie poloparabolické so spodnými pásmi zakrivenými a s mostovkou hornou. Celý bol postavený v oblúku o polomere R = 275 m. Výška nivelety nad terénom je asi 20 m.
Obnovu náteru Handlovského viaduktu hmotnosti 34 650 kg zadalo RŠŽ v Bratislave v 1925 firme Bratia Jacsevics a Simon Finkel, Humenné (VpŽP 6.6.1925).
Na začiatku SNP strážila vojensky strategické objekty v Handlovej čata bývalej SODO-8 (Strážny oddiel dôležitých objektov), ktorá sa stala súčasťou handlovskej roty.
3.4.1945 začali Sovietske vojská oslobodzovať okolie Handlovej. Útokom vzali železničný viadukt, ktorí prekvapení Nemci nestačili celý zničiť. Zničená bola len opora krajnej klenby smerom k Prievidzi a prvý pilier, čím sa zrútila polovica klenby a prvé dve priehradové konštrukcie. Druhé pole zostalo visieť na druhom pilieri, pričom bolo silne poškodené. Výbuchom nálože bol poškodený druhý a hlavne piaty pilier.
Po prechode frontu začali 29.4.1945 firmy Ing.Komloš a Thim a Ing.Lozovský a Štefanec opravné práce. Najskôr bolo odstránené zavesené druhé pole mosta. Piaty poškodený pilier bol stiahnutý drevenou konštrukciou, dobre vyklínovanou a vybetónovanou a potom zainjektovaný cementovým mliekom. Sanovaný bol aj druhý pilier. Oceľová konštrukcia tretieho poľa bola podoprená drevenou kozou. Chýbajúce dve priehradové konštrukcie a priľahlá klenba boli nahradené oceľovými provizóriami, ktoré boli uložené na 4 vysoké drevené podporné kozy. Kozy boli zviazané stranou a potom zdvihnuté na vybetónované základy. Zaťažkávacia skúška sa uskutočnila 3.6.1945 o 16:00 hod.
1.9.1947 začala železničná stavebná správa výstavbu definitívneho, 165 m dlhého viaduktu. Týmto dňom bola doprava cez viadukt prerušená. Osobná doprava sa uskutočňovala prestupovaním vo veľmi ťažkom teréne v dĺžke asi 0,5 km. Batožiny a spešniny na úseku Chrenovec - Handlová prevážali nákl.autá ČSD. Nákladná doprava sa uskutočňovala po trase Zbehy - Zlaté Moravce - Zvolen. Podľa plánu mali práce na prestavbe viaduktu trvať 3-4 mesiace. Pre odstránenie mostnej provizórnej konštrukcie sa použil novozakúpený (1946) parný žeriav od firmy Škoda s maximálnou nosnosťou 30 t (Na cesty 11/1947). Na prelome novembra a decembra 1947 bola dokončená stavba 2 pilierov a vybetónovaný základ pre tretí oporný pilier (HP 7.12.1947). Stavbu viaduktu realizovala Hornonitrianská stavebná spoločnosť, Ing.Aloiz Meliško a spol., Prievidza za 26 pracovných dní (Na cesty 12/1947). Na rekonštrukcii viaduktu sa pracovalo vo dne i v noci, za každého počasia. Doprava cez viadukt bola otvorená v pondelok 26.1.1948 (DT 7.2.1948, NO 29.1.1948).
Handlovský viadukt, foto Emil Schenk, 13.6.2002 |
Mosty na trati Handlová - Horná Štubňa
Na stavebne náročnej trate Handlová - Horná Štubňa bolo okrem 5 tunelov postavených 67 železničných mostných konštrukcii. Verejná súťaž na stavbu 3 mostov a 3 viaduktov bola vypísaná v apríli 1930. Nosné konštrukcie zadaných mostov a viaduktov boli až na jednu výnimku z plnostenných oceľových nosníkov, ktorých krátke polia sa dali lepšie prispôsobiť tvaru oblúkovej koľaje. Všetky totiž ležia v oblúkoch s polomerom 300 m. Nitovanie oceľových konštrukcii, dodaných firmou Vítkovické horní a hutní těžířství vo Vítkoviciach a Banská a hutní společnost, Brno sa na stavbe realizovali pneumaticky. Dôvodom bol nedostatok skúsených betonárskych robotníkov.most st.km | približná hmotnosť | popis | dodacia doba |
---|---|---|---|
0,604 1,279 3.2/4 6.2/3 7.2/4 14,114 |
210 q |
1 otvor s plechovým nosníkom rozpätia 10,50 m |
15.10.1930 |
Pstruhársky viadukt
Hneď za Handlovou v st.km 3.2/4 postavili najdlhší - 136 m dlhý Pstruhársky viadukt. Viadukt má 5 otvorov s plechovými nosníkmi svetlosti 25 m. Položený je čiastočne v priamke, v prechodnici a 2/3 v oblúku o polomere R = 300 m. Postavený bol v rokoch 1931 až 1932. Keďže časť viaduktu ležala v zvážnom teréne a aby sa pri samovoľnom pohybe pôdy nenarušila jeho stabilita, boli pätky 4 stredných pilierov založené až 10 m pod úroveň terénu.
Na konci vojny bola náložami zničená prvá opora a dva najväčšie piliere. Konštrukcie o 3 poliach boli prerazené. Oprava viaduktu sa vykonala zdvihnutím konštrukcií a podoprením ich na podporné kozy. Zaťažkávacia skúška viaduktu v km 16,298 sa vykonala 9.8.1945 (Čas 12.8.1945). Obnovilo sa tak železničné spojenie nitrianskej doliny s Turcom.
Stavbu definitívneho viaduktu vykonala v rámci drojročnice Prvá traťová stavebná správa vo Vrútkach (Pravda 77/1948). Výmena drevenej provizórnej konštrukcie viaduktu za železnú začala od 20.9.1948. Práca si mala vyžiadať 3 až 4 týždne prerušenia dopravy. Cestujúcich preto upozorňovali, aby nebrali so sebou ťažkú batožinu, lebo asi 200 m sa musí ísť pešo do kopca (Pravda 223/1948).
Pstruhársky viadukt, foto Miroslav Kožuch, 29.8.2003 |
Chotársky viadukt, foto Emil Schenk, 30.4.2001 |
Bralský viadukt, foto Emil Schenk, 30.4.2001 |
Most nad riekou Turiec, foto Michal Chmulík, december 2003 |
Most ponad trať Zvolen - Kremnica - Vrútky
Železničný nadjazd v st.km 16,87117 trate Handlová - Horná Štubňa bol postavený ponad jednokoľajnú trať Zvolen - Vrútky. Most bol šikmej svetlosti 8,00 m, ležal v oblúku polomeru 300 m, v sklone 12,93 ‰. Nosnou konštrukciou boli zabetónované nosníky.
V súvislosti so zdvojkoľajnením trate Vrútky - Horná Štubňa bol most v roku 1936 prestavaný.
Most nad železničnou traťou Horná Štubňa - Vrútky, postavený pri jej zdvojkoľajnení foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Pramene: