Železničná trať / Railway line
Orlov - Podolínec
26. XI. 1966 | sprevádzkovanie trate / line opening | |
09. XII. 2012 | Plaveč - Stará Ľubovňa: zastavenie osobnej dopravy/passenger transportation canceling |
Trať má jednu, iste svetovú
zvláštnosť. Od úmyslu postaviť túto trať, po jej
realizáciu ubehlo celé storočie. Prvá zmienka o trati je
z roku 1867. Noviny Spišský oznamovateľ pri príležitosti
návštevy Spiša grófom Csákym napísal, že stavba
železničnej trate sa čoskoro uskutoční. Roky plynuli, o
trati sa iba hovorilo. Stavbu začali až za 2. sv. vojny.
Prerezali 2 tunely a postavili násypy. Práce prerušili
v čase SNP. Po oslobodení v nich pokračovali až do roku 1948, keď prácu pre
dôležitejšie úlohy znovu prerušili. Posledná etapa
výstavby začala v máji 1960. Stavba sa mala dokončiť do
roku 1965. Vyskytli sa však nepredvídané ťažkosti. Pred
zárezom ružbašského tunela sa začal zosúvať svah, museli ho
odborne “zošiť”.
Trať z Podolínca do Orlova je dlhá 31 km. Na trati je 5
veľkých mostov cez rieku Poprad, najdlhší z nich meria 240
m. Trať prechádza cez 2 tunely: ružbašský (450 m) a míľavský (703 m). Na trati sú 4 stanice a 3
zástavky. Staničnú budovu v Plavči dokončili až v roku 1968. Je v nej
colnica. Cesta z Podolínca do Orlova trvá hodinu. Nová
železničná trať okrem hospodárskeho hľadiska má nemalý
význam aj pre cestovný ruch a turistiku. Sprístupňuje
oblasti, ktoré dosiaľ boli veľmi málo navštevované práve
pre dopravné ťažkosti.
Traťový Sprievodca:
Vlak za Podolíncom sa približuje k rieke Poprad, vchádza do ružbašského tunela a hneď za ním je zástavka Nižné Ružbachy, Za Nižnými Ružbachmi trať ide po násype. Tu preložili koryto Popradu, čím sa ušetrili dva mosty. Vchádza do míľavského tunela, hneď za ním prechádza trať na pravý breh rieky Poprad a nasleduje stanička Forbasy. Vlak ďalej pokračuje po ľavom brehu rieky Poprad do stanice Stará Ľubovňa . Zo Starej Ľubovne pokračuje trať popri rieke Poprad do zástavky Chmeľnica. Za Chmeľnicou prechádza železnica cez najdlhší most na trati na pravý breh rieky Poprad. Poniže mosta na ľavom brehu rieky stojí povestná Čertova skala. Vlak ďalej zastavuje v stanici Plavnica. Ďalej nasleduje zástavka Hromoš. Železnica prechádza na ľavý breh Popradu a vlak zastavuje v stanici Plaveč . Za Plavčom prechádza trať znova na pravý breh Popradu a vchádza do konečnej stanici na trati – Orlov. V Orlove sa končí trať a pripája sa na trať Košice – Prešov – Čirč .
(Krásy Slovenska 3/1967)
Mladá žena spáchala samovraždu tým, že sa
postavila chrbtom k vlaku
2.6.2003 11:16 -
Z rozbiehajúceho sa vlaku vypraveného zo Starej
Ľubovne v sobotu popoludní vyskočila 21-ročná dievčina
z obce Jurské v okrese Kežmarok. Po zoskoku zostala ležať v
koľajisku. Lekári konštatovali, že má ľahší otras mozgu a
po tele viaceré odreniny s dobou liečenia asi tri dni.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský. (krátené)
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0,000 | 169409 | oo | Orlov z [ 188-2 , 188-4 , 326 ] | ||
0,275 / 0,0 | o | Plaveč výh. č. 1/3 / súbeh tratí / connection of lines 188-4 / 326 | ||||
1,001 / 1,1 | o | Plaveč výh. č. 8/7 / súbeh tratí / connection of lines 188-4 / 188-3 | ||||
2 | 1,760 | 143909 | oo | Plaveč [ 188-3 , 188-4 ] | ||
3,65 | most/bridge | |||||
6 | 5,600 | 14380_ | o | Hromoš z | ||
7,65 | most/bridge | |||||
9 | 8,796 | 143701 | oo | výhybňa Plavnica n | ||
11,1 | most/bridge | |||||
14 | 13,519 | 14360_ | o | Chmeľnica z | ||
18 | 17,790 | 143503 | oo | Stará Ľubovňa | ||
21,35 | most/bridge | |||||
22 | 22,339 | 14340_ | oo | výhybňa Forbasy (býv. žst. / ex station) z | ||
24,0 | most/bridge | |||||
24,19 - 24,90 | ( Míľavský tunel ) | |||||
26 | 26,55 | 14330_ | o | Nižné Ružbachy | ||
26,6 - 27,1 | ( Ružbašský tunel ) | |||||
31 | 31,171 + / 30,171 ++ | 143206 | oo | Podolínec [ 185-2 ] |
+ Km zo žst. / from station Orlov
++Km zo žst. / from station Poprad-Tatry
Zdroj / Source : 33