Železničná stanica/Railway station
Bratislava filiálka
(Toto nie je oficiálna strana
ŽSR/This is not Official ŽSR Page)
( pohľad na stanicu zo satelitu/Station on Sattelite View )
-
vznikla v r. 1840 ako nácestná stanica konskej železnice
Bratislava (t.č. osobný) prístav - Trnava - Sereď slúžiaca
pre osobnú i nákladnú dopravu, ktorej využitie sa nezmenilo
ani modernizáciou na parnú dopravu vlakov v r. 1873, ani
ďalšou modernizáciou na diesel-motorovú dopravu vlakov po 2.
sv. vojne. Jej úpadok začal až nešťastným rozhodnutím o
jej vynechaní z programu elektrifikácie trate (Púchov -)
Trnava - Bratislava po r. 1980, pokračujúci likvidáciou trate
Bratislava-Nivy - Bratislava filiálka až po zrušenie
prevádzky osobnej dopravy 1.6.1985. Následkom bolo zrušenie
samostatnosti vyradenie zo zoznamu staníc, čím zostala len
vlečkovým koľajiskom nesamostatnej žst.
Bratislava predmestie administratívne podriadenej žst. Bratislava-Novom Mesto . Nákladná
vlečková doprava je v prevádzke až do súčasnosti (2012).
Extrémny nárast individuálnej automobilovej dopravy v
bratislavskej aglomerácii, ktorý prerástol do takmer sústavne
upchatých ciest mesta však donútil kompetentných k
vypracovaniu Dopravno-urbanistickej
štúdie (DÚŠ: textová časť , grafická časť )
prepojenia koridorov TEN-T 4, 5 a 17 v Bratislave, ktorej
najdôležitejšou časťou je práve trať Petržalka
- Nivy -
Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R.
Štefánika (budovanie úseku Petržalka
- Nivy -
Filiálka v blízkej budúcnosti Ministerstvo odmietlo). Na trať
bolo schválené financovanie z prostriedkov Európskej únie a po dokončení sem
majú premávať najmä prímestské vlaky zo smerov Trnava,
Galanta a Dunajská Streda.
ŽSR
(majiteľ pozemku stanice) predpokladali cenu za prvú etapu*
prác v rámci projektu prepojenia železničných koridorov
v Bratislave vo výške 424 mil. eur. Podľa informácií
agentúry SITA najlacnejšiu ponuku dalo zo 7-ich uchádzačov
konzorcium firiem Doprastav – Subterra, a to vo výške
269,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ponuky ŽSR
vyhodnocuje, následne vydá rozhodnutie, proti ktorému môžu
uchádzači po doručení podať odvolanie. Ak sa tak nestane
výstavbu môže víťaz začať realizovať. ( stavebne forum )
* vrátane rekonštrukcie mostu trate Bratislava-Nové Mesto (1962) -
Bratislava hl. st. a modernizácie zabezpečovacieho
zariadenia v žst. Bratislava predmestie
a Bratislava-Nové Mesto
Takto bola pochovaná rekonštrukcia trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka :-( |
Niektoré
dokumenty mestskej časti Bratislava-Staré mesto súvisiace s
prípravou stavby :
* Rozhodnutie
3267/2012-S4/J-Ši/prer; "ŽSR, Bratislava predmestie -
Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie
koridorov 1.etapa (3a)"; Vyvesené od 16.08.2012 do
02.09.2012: verejna_vyhlaska_12_134.pdf
(PDF, 317.3 KiB)
* Rozhodnutie 3266/2012-S4/J-Kz/prer;
"ŽSR, Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka -
Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov) 1.etapa";
Vyvesené od 16.08.2012 do 02.09.2012: verejna_vyhlaska_12_133.pdf
(PDF, 353.9 KiB)
* Úrad pre reguláciu železničnej
dopravy; 1502/2012-S4/J-Sú; "Oprava zrejmej chyby vo
výrokovej časti rozhodnutia č. 1502/2012-S4/J-Sú zo dňa
27.6.2012"; Vyvesené od 09.08.2012 do 26.08.2012: verejna_vyhlaska_12_126.pdf
(PDF, 267.6 KiB)
* Oznámenie o začatí stavebného
konania a nariadenie ústneho pojednávania;
3267/2012-S4/J-Ši/ozn; "ŽSR, Bratislava predmestie -
Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie
koridorov)"; Vyvesené od 04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_104.pdf
(PDF, 278.2 KiB)
* Stavebné povolenie 1503/2012-S4/J-Kz;
"ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka -
Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov)"; Vyvesené od
04.07.2012 do 19.07.2012; verejna_vyhlaska_12_103.pdf
(PDF, 607.7 KiB)
* Oznámenie o začatí stavebného
konania a nariadenie ústneho pojednávania;
3266/2012-S4/J-Kz/ozn; "ŽSR, Bratislava predmestie -
Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka"; Vyvesené od
04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_102.pdf
(PDF, 396.1 KiB)
* Stavebné povolenie;
1502/2012-S4/J-Sú; "ŽSR, Bratislava predmestie -
Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka"; Vyvesené od
04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_101.pdf
(PDF, 621.4 KiB)
* Upovedomenie účastíkov o podaní
odvolania proti rozhodnutiu KSÚ; A/2012/1279-18/HLO;
"líniová stavba ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava
filiálka - Bratislava - Petržalka"; Vyvesené od
14.06.2012 do 24.07.2012: verejna_vyhlaska_12_083.pdf
(PDF, 1 MiB)
...
ďalšie dokumenty ...
Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň (19. 10.2004)
Mŕtvy na stanici
6.10.2004
- Neznámeho mŕtveho muža vo veku približne 40 rokov našli v
pondelok večer v objekte železničnej stanice Bratislava
filiálka pri Šancovej ulici. Podľa privolaného lekára muž
doposiaľ nezistenej totožnosti zomrel pravdepodobne z piatka na
sobotu. Presnú príčinu smrtí a to, či išlo o úmyselné
zavinenie, určí až súdna pitva.
Proti stanici sú obyvatelia aj Nové Mesto
19.08.2004, Jana
Parkrová - Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou
nazývaný filiálka je už roky zanedbaný. ŽSR , ktorým územie patrí, predložili
ministerstvu životného prostredia zámer výstavby v tejto
lokalite. Podľa zámeru železníc by tu mala byť postavená
hlavová čiže konečná železničná stanica Bratislava
filiálka. Proti tomuto zámeru sa postavila mestská časť
Nové Mesto aj obyvatelia okolia filiálky. Tí poslali
ministerstvu petíciu s takmer osemsto podpismi.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková na otázku, či
železnice potrebujú ďalšiu koncovú stanicu v širšom centre
Bratislavy, odpovedala, že železnice rokujú s ministerstvom
životného prostredia a keďže nechcú predbiehať vývoj
udalostí, k situácii sa zatiaľ vyjadrovať nebudú.
"Stále čakáme na vyjadrenie ministerstva životného
prostredia. V máji sme požiadali o posúdenie vplyvu stavby na
životné prostredie. Ministerstvo teraz využíva 3-mesačnú
lehotu na získanie vyjadrení všetkých zainteresovaných
strán. Stanovisko by sme mali obdržať najneskôr v
septembri," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia
Blašková.
Zámer železníc ponúka tri alternatívne riešenia umiestnenia
stavby osobnej stanice na území od Trnavského mýta po
Jarošovu ulicu. Hlavný vstup má byť z Trnavského mýta a
stavba má mať polyfunkčnú nadstavbu. Alternatívne riešenia
sa líšia výškou a zapustením budovy do podzemia. Mala by
byť úplne podzemná alebo len mierne zapustená do terénu.
Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasí. "Zdá sa
nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú
stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica
v Novom Meste a na predmestí
, odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové
spojenie aj do spornej oblasti," povedala Reháčková. V
lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň,
parkoviská, služby či bytové domy.
Policajná akcia v dome plnom narkomanov bola úspešná
BRATISLAVA 10.
3.2004 - Až 44 ludí našli policajti z Národnej protidrogovej
jednotky v narkomanskom domceku v budove bývalej železnicnej
stanice Filiálka v Bratislave . Pri akcii, ktorá sa zacala v
utorok a pokracovala aj dnes, šiestich z nich zadržali a
obvinili z viacerých trestných cinov. Odlahlý dom v centre
mesta mal prenajatý Martin B. a Martina V. a predávali v nom
heroín a pervitín. V jednej miestnosti bol obchod, v druhej
narkomani brali drogy. Informoval o tom na tlacovej besede v
Bratislave prvý policajný viceprezident Jaroslav Spišiak.
Dodal, že títo dvaja ludia, ktorí sú už v policajnej cele s
obvinením z drogovej trestnej cinnosti, mali den rozdelený na
zmeny. "Na predajni mali dokonca nápis - Vstupujte po
jednom," povedal Spišiak a dodal, že tento dom
navštevovalo denne 200 - 250 narkomanov.
Pocas razie zadržali okrem dvojice dílerov aj 17-rocného
kuriéra Vladimíra V., ktorý do domu priniesol 50 dávok
heroínu. O tomto mladíkovi Spišiak povedal len tolko, že ho
zneužíval vlastný otec. Ci chodil do školy, nevedel.
"Denne zarobil 70000 - 75000 korún. Naco by chodil do
školy," vyhlásil Spišiak. Dodal, že takéto množstvo
drog nosil do domu niekolkokrát denne. Pervitín, ktorý dvojica
dílerov v dome predávala, vyrábal 22-rocný Mário S. v byte
na Šancovej ulici c. 51 v Bratislave. Jeho tiež policajti
zadržali.
V dome policajti objavili aj 43-rocného Eugena S., po ktorom
pátrali už niekolko dní. Obvinený je z lúpeže. Okrem neho
tam našli aj 27-rocného Martina T., drogovo závislého muža
zo Šancovej ulice v Bratislave. V jeho byte na Šancovej 49
urobili potom domovú prehliadku a našli stopy po drogách. Svoj
byt prenajímal prostitútkam z Krížnej a Vajnorskej, ktoré si
tam vodili klientov. Za nájomné si potom kupoval drogy.
"Drogových bytov je v Bratislave vela," vyhlásil
Spišiak a dodal, že väcšinu z nich polícia už monitoruje.
Policajti však majú pri raziách problémy, lebo kým
prekonajú pancierové dvere a mreže, tak díleri drogy
spláchnu do záchodu, dodal Spišiak.
Medzi Novým Mestom a Železnicami SR sa vyostril
spor ohľadom vybudovania stanice
Bratislava 9.
2.2004 - Dlhoročný spor medzi bratislavskou mestskou časťou
Nové Mesto a ŽSR ohľadom vybudovania novej koncovej
železničnej stanice Bratislava filiálka v blízkosti
Trnavského mýta sa v týchto dňoch opäť vyostril. Stalo sa
tak po tom, ako Ministerstvo životného prostredia SR doručilo
magistrátu, ako i dotknutým mestským častiam investičný
zámer ŽSR , ktorý v troch alternatívach rieši
umiestnenie koncovej stanice na územie medzi Vajnorskou a
Račianskou ulicou. Novomestská samospráva s týmto návrhom
nesúhlasí. S podporou magistrátu totiž presadzuje
odstránenie železnice a na dotknutých pozemkoch chce
vybudovať zariadenia polyfunkčného charakteru, občianskej
vybavenosti, bytové objekty a parkovú zeleň.
"Ide o atraktívny priestor a zdá sa nám úplne zbytočné
umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu. Aj preto, že
v blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve, a to stanica v Novom
Meste a na Predmestí, odkiaľ je veľmi dobré či už
električkové, alebo autobusové spojenie aj do spornej
oblasti," uviedla tlačová tajomníčka novomestského
Miestneho úradu Valéria Reháčková. Nové Mesto sa podľa nej
už od začiatku svojej existencie usiluje o odstránenie
koľajovej bariéry v území širšieho centra, ktorú
predstavuje práve Filiálka. Všetky územnoplánovacie podklady
a dokumenty uvažujú s vymiestnením koľajišťa i príjazdovej
koľaje. "Naša snaha o urbanizáciu inkriminovaného
územia však naráža na odpor ŽSR , ktorá chce vybudovať stanicu
prijímajúcu vlakové súpravy zo severo a juhovýchodnej časti
priľahlého okolia a končiť by v nej mali aj súpravy z
Rakúska," dodala Reháčková.
Kedysi bol predmetný koľajový úsek súčasťou železničnej
trate prechádzajúcej Starým mostom pozdĺž Dostojevského
radu, Karadžičovej ulice, cez dnešnú Filiálku, popri
priemyselných podnikoch na smer Trnava. Vývoj však priniesol
zmeny, na základe ktorých zlikvidovali pôvodnú trať v úseku
Starý most - Šancová ulica. Bratislava filiálka tak zostala
ako odstavné koľajište železničnej dopravy. Súčasné
trojalternatívne riešenie stanice navrhnuté Železnicami SR sa
líši jej výškovým usporiadaním od mierne zapustenej do
terénu až po podzemnú.
Koľajisko pri Trnavskom mýte ...
2.02.2004, S.
Pacherová - NOVÉ MESTO - Spor o budúce využitie starého
odstavného koľajiska v blízkosti Trnavského mýta vedie už
celé roky samospráva Nového Mesta, v ktorého katastri sa
nachádza, so ŽSR ako vlastníkom pozemku. V týchto dňoch sa
začína odvíjať jeho ďalšia kapitola. ŽSR chcú dopravný
koridor zachovať a spracovali niekoľko návrhov na jeho
modernizáciu Novomešťania ich zámer spochybňujú a žiadajú
koľajnice odstrániť.
“Pre nás je toto rozsiahle územie nesmierne zaujímavé. Keby
koľajisko zmizlo, mohlo by tu vzniknúť nové centrum
Bratislavy. S obchodmi, bankami, bytovými domami, parkami.
Záujem stavať tu už prejavili investori z Talianska, Nemecka,
Rakúska..." zdôrazňuje hlavný architekt mestskej časti
Jaroslav Kocka. Mieni, že tunajšia zrušená stanica -
Filiálka - stratila význam, odkedy sa vlakom nejazdí cez
Karadžičovu ulicu na Starý most
. Že koľaje tvoria nepríjemnú bariéru medzi Račianskou a
Vajnorskou ulicou. A že vagóny na nich odstavené sú
útočiskom rôznych živlov. “Nespochybňujeme, že pozemok je
majetkom ŽSR . Aj prenájmom by sme ho však dokázali
výborne zhodnotiť, čím by si ony určite finančne veľmi
pomohli. Veď majú miliardové dlhy!" pripomína Kocka.
ŽSR , naopak, presadzujú, aby pri Trnavskom mýte
vznikla koncová, tzv. hlavová železničná stanica pre
prímestské vlaky.
“Akože by nemala význam, veď do hlavného mesta denne
dochádza 6 900 ľudí od Trnavy , vyše
4 000 od Galanty , ďalší zo
Záhoria..." oponuje Kockovi riaditeľ odboru rozvoja
spoločnosti Daniel Maruniak.
Železničiari teraz predložili na ministerstvo životného
prostredia tri navrhované varianty riešenia stanice a
privádzajúcej koľajovej trate zhruba od Zátišia po Šancovú
ulicu. Prvý uvažuje so zapustením koľajníc 1,5 metra pod
terén, čo je de facto povrchové riešenie a doterajšia
bariéra by zostala. Druhý požaduje schovať koľajnice až do
hĺbky osem metrov v úseku od Jarošovej po Šancovú. Tretí
ide do rovnakej hĺbky, ale v celom úseku - v tomto štádiu je
podľa prekladateľov najprijateľnejší aj najdrahší, len
hrubá stavba potrebuje deväť miliárd korún. Nad podzemnou
stanicou síce tiež plánujú polyfunkčnú zástavbu, ale len
na svojom pozemku. “Keď bude železnica pod terénom, hore sa
dá stavať a pomôcť môže aj mestská časť,"
vysvetľuje Maruniak. Tá má však podľa Kocku predstavu
zástavby v celej šírke medzi Račianskou a Vajnorskou.
Novomestský architekt ďalej oponuje, že návrh ŽSR je v rozpore s územným plánom mesta,
podľa ktorého sa má vytvoriť cestná spojnica Tomášikovej
ulice cez Zátišie na Račiansku. Rovnako by vznikli problémy
na križovatke Jarošovej, Račianskej a Pionierskej ulice pri
Výskumnom ústave zváračskom, kde by mala v budúcnosti tiež
pod terénom končiť dôležitá cestná komunikácia Severná
tangenta. “A doteraz sme počúvali, že koľaje chcú mať pod
zemou a spomínané cestné križovania sa vyriešia
estakádami," reaguje na Kockové výhrady Maruniak.
Kocka nevie, či vôbec majú ŽSR doriešené, akým vlakom má nová
stanica slúžiť. “Najprv hovorili o prímestských, ale tým
predsa kapacitne stačí stanica predmestie
. Teraz začínajú spomínať vlaky z Viedne, hoci dobre vedia,
že pritiahnuť ich z petržalskej strany až sem by bolo
technicky veľmi náročné," tvrdí. A dodáva: “Načo
má pozdĺž Račianskej viesť toľko súbežných dopravných
systémov - plánovaná električková rýchlodráha, klasické
električky, autobusy mestskej aj prímestskej dopravy - a teraz
ešte aj železnica?!"
“Naše predstavy sa jednoznačne týkajú prímestskej dopravy
od Trnavy a Galanty
, nie vlakov z Viedne. Všetky väčšie mesta svoje
železničné stanice navzájom prepájajú, taký je trend. A
hovorí sa predsa aj o prudkom rozvoji železničnej dopravy v celom
bratislavskom regióne ," obhajuje postoj
železničiarov Maruniak.
Ministerstvo musí teraz v zmysle zákona zabezpečiť
spracovanie štúdie vplyvu jednotlivých variantov na okolité
životné prostredie. V tejto súvislosti už oslovilo aj
magistrát a dotknutú mestskú časť, aby sa k zámeru ŽSR vyjadrili. Môžu tak urobiť aj
občania - do dokumentácie sa dá nahliadnuť aj na Miestnom
úrade v Novom Meste na Junáckej ulici č. l na oddelení
územného plánovania životného prostredia, V. poschodie, č.
dv. 505 alebo 518, alebo aj na magistráte na Primaciálnom
námestí č. 1.
Podzemná železničná stanica Bratislava filiálka (zdroj si, žiaľ, nepamätám - ak niekto dodá, uvediem - pôvodný názov súboru: 0206_filialka_aktual.pdf, mám ho od 19. XII. 2005)
Videá
Posledný parný vlak 17.10.1980 |
Eurofondy OPD (1.4.2012) |
BA Župa chce využívat eurofondy efektívne (železničná časť, 26.7.2012) |
Budova stanice (pohľad od juhu) / Station buiding (View from South) | |
Západný koniec stanice (pohľad od severu) / West end of station (View form North) | |
Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station | |
Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station | |
Západný koniec stanice (pohľad od východu) / West end of station (View form East) | |
Budova stanice (pohľad od juhozápadu) / Station buiding (View from Southwest) | |
^ ^ |
7 x © Emil Schenk 1. I. 2001 10:34:26 - 10:45:17 |
Stanička Filiálka, kým jej ešte neamputovali
všetky koľajnice (Zdroj: www.mix.sk , © Miro Veselý ) |
|
Žst. Bratislava filiálka (Zdroj: www.mix.sk , © Miro Veselý ) |
|
Žst. Bratislava filiálka (Zdroj: www.mix.sk , © Miro Veselý ) |
|
Žst. Bratislava filiálka
1.1.2004, ešte s nadchodom (© Eurosense/Geodis Slovakia/MapLink/Tele Atlas/Google) |