Železničná
trať / Railway line
Poltár - Lučenec a Breznička - Katarínska
Huta
neelektrifikovaná trať/Without Power supply
24. XI. 1901 sprevádzkovanie tratí / lines opening
( Zdroj/Source : 33 )
Na železničnom priecestí pri Poltári sa zrazil
vlak s motorovým vozidlom
Banská Bystrica
19. 11. 2004 - Na železničnom priecestí pri Poltári
sa okolo 12.54 h zrazil vlak s motorovým autom dosiaľ
nezistenej značky. Nehoda spôsobila zranenia štyrom ľuďom.
Informovala o tom hovorkyňa KR PZ Mária Faltániová.
Podľa nej všetkých zranených previezli do nemocnice. "Na
miesto boli vyslaní záchranári, hasiči a policajti"
dodala. Prípad je vo fáze vyšetrovania.
Dva vozne sa vykoľajili, pretože vypadlo kúrenie
BANSKÁ BYSTRICA
21. 10.2004 - Keď v železničnej doprave na Slovensku vypadne
kúrenie, môže to znamenať aj vykoľajenie vlaku. Presvedčili
sa o tom dnes ráno cestujúci v päťvozňovom
„motoráčiku“ v Poltári. Práve po vypadnutí kúrenia sa
druhý a tretí vozeň vykoľajili pri mestskej časti Zelené
. Nebol to však výpadok dodávky tepla vo vozni na železnici,
ale doslovné vypadnutie vykurovacieho zariadenia z prvého
vozňa na železnicu pod kolesá nasledujúcich vozňov. Podľa
informácií zástupcu banskobystrickej policajnej hovorkyne
Ľuboša Podlesného sa našťastie pri nehode nikto nezranil a
menší požiar, ktorý vznikol v prvom vozni, sa podarilo
rýchlo zlikvidovať.
Trať mieru: Lučenec - Opatová - Veľká Ves
15.
mája 1949 - v nedeľu na Trati mieru bola slávnosť celej
Ipeľskej doliny, lebo vtedy po prvý raz prešiel po obnovenej
trati Lučenec - Opatová - Veľká Ves, vlak, ktorý viezol
manifestantov, čo svojou prácou pomohli obnoviť túto trať.
Trať mieru bola hotová. Nezištná, zato však úmorná práca
obetavých brigádnikov celej Ipeľskej doliny, lučeneckého
okresu, ba i okresov Hnúšťa, Jesenské a Modrý Kameň bude
pre ďalšie generácie hlásať vzornú spoluprácu všetkých
občanov tohto kraja na vybudovaní odmontovanej a zničenej
trate. Na slávnosti otvorenia Trate mieru, okrem iných hostí,
zúčasnil sa i povereník dopravy Karol Bacílek, ktorý v
stanici Prikope (Veľká Ves) vykonal aj slávnostný akt
prestrihnutia pásky.
Prípravný výbor manifestácie a slávnostného otvorenia
nového úseku trate vydal k občanom Novohradu prevolanie, kde
vola všetkých ľudí dobrej vôle, ktorí túžia po mieri a po
pokoji pri svojej každodennej práci, aby prišli manifestovať
za mier, aby prišli všetci tí, ktorí skutočnou a
dobrovoľnou prácou pri obnove trate pomohli zmazať poslednú
škvrnu a pamiatku na Viedeň a Mníchov, lebo manifestácia bola
nielen zhodnotením a korunou celého diela, ale i spontánnym
prejavom túžby novohradského ľudu po mieri. A novohradský
ľud tak, ako spontánne bral do ruky čakan i lopatu, tak spontánne
sa tešil z dokončeného diela a tak i spontánne manifestoval
za mier.
Pôvodne trať neniesla nijaké meno. Postavili ju ešte pred
prvou svetovou vojnou. Po okupácii južného pohraničia
preťala ju viedenská arbitráž hranicou. Správa maďarských
železníc rozobrala a sniesla trať od uvedenej hranice t.j. v
mieste, kde je chotár obcí Opatová - Veľká Ves až po
Lučenec. Pri stavbe tomášovskej spojky za Slovenského štátu
rozobrali a sniesli i druhú časť. Násyp trate používali roľníci
za poľnú cestu.
Od 2. marca do 14. mája vystriedalo sa v práci do 17 000
brigádnikov. Spoločne odpracovali vyše 100 000 hodín. Od 2.
marca až do ukončenia prác na Trati mieru pracovaly
dobrovolné brigády zo všetkých obcí nášho i hnúšťanského
okresu, Kokavy a Utekáča, z Jesenského celý učiteľský
zbor, škola z Bušiniec. I tak treba ešte spomenúť a vyzdvihnúť
obetavú prácu železničných zamestnancov, ktorí odpracovali
do 21 000 hodín, vzornú brigádu Učňovskej školy z Lučenca,
ktorá pracovala za najhorších poveternostných podmienok a
podala výkon uznania a ocenenia hodný. Z obcí najpočetnejšie
brigády boli z Málinca, Poltára, Českého Brezova, z podnikov
Sklárne v Málinci, Slovena v Opatovej. Vzorné brigády boly
SNB a pohraničnej stráže, cestárov, poštárov a horárov. Z
úradov sa vyznamenaly brigády MNV z Lučenca, učiteľské a
profesorské zbory lučenských škôl. V súťaži o
najvzornejšiu a najpočetnejšiu brigádu funkcionárov
prvenstvo si odniesly brigády funkcionárov KSS, JSSR a ROH.
Brigády na novom úseku trate rozkopyly a odstránily 8 000
metrov kubických starého štrkového lôžka, vykopaly,
naložily a rozvozily vlakmi, motorovými vozíkmi a autami 6 000
m kubických prebytočného materiálu, vymurovaly 300 m
kubických oporného muriva, položily 150 m betónových rúr
priemeru 60 cm. Preložily cestu v dĺžke 150 m a zriadili úrovňové
prechody a nástupištia. Položili 6500 m koľaje a zmontovaly 6
výhybiek. Na obnovenej trati spotrebovalo sa 7000 mlet.
železničného štrku - t.j. 700 vagónov, 8 000 kusov podvalov
t.j. 50 vagónov, 13 000 m koľajníc t.j. 44 vagónov, drobného
svrškového materiálu 20 vagónov. Mostná skupina ČSSZ
postavila 4 mosty svetlosti 28 m.
"Budova" žzast. Opatová pri Lučenci -
pohľad od juhu (v 2. riadku nápisu na južnej stene je
v skutočnosti 7 písmen ...) ( © Addams 21. IX. 2003-12:46 ) |
Zoznam staníc / Station list:
Trať č. / Line No. 162 :
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 18, 642 | 148932 | oo | xx | Poltár [ 162-2 , 175 , 494 ] | |
18, 284 29, 871 ( 175 ) |
xxxxxx | xx | xo | súbeh tratí / connection of lines 162 / 175 | ||
3 | 15, 802 | 148437 | oo | xx | Zelené nz stanovište závorára | Zelenovo; Ipolyszele |
6 | 13, 048 / 12, 9 | 148338 | xx | oo | Breznička [ 163 ] | Ipolyberzencze |
__, ___ _0, 35_( 163 ) |
xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 162 / 163 | ||
10 | _8, 877 | 148130 | xx | oo | Kalinovo nz stanovište závorára | Kalnó mh. |
12 | _6, 623 | 148239 | xo | xx | Veľká Ves z [ 493 ] | |
17 | _1, 430 | 136531 | xx | xo | Opatová pri Lučenci | |
0, 5 / 162, 2 ( 160-1 ) | xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 162 / 160-1 | ||
19 | 0, 000 / 161, 7 | 136135 | oo | xx | Lučenec [ 160-1 , 160-2 , 161 , 492 ] | Losoncz |
číslo trate / Line No. | od / since |
412 | ??? |
162 | 1993 |
Trať č. / Line No. 163 :
2. II. 2003 zastavenie osobnej dopravy/passenger transportation canceling
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0,000 | 148338 | xx | oo | Breznička [ 162 ] | Ipolyberzencze |
? ( 162 ) _0, 35_ |
xx | xo | súbeh tratí / connection of lines 162 / 163 | |||
4 | 3,579 | 148536 | xo | xx | Mládzovo z | Nemesfalu mh. |
7 | 7,105 / 7,2 | 148635 | oo | xx | Cinobaňa nz | Sinobaňa z.; Szinóbánya mh. |
8,783 | vlečka | Sinobanská železiareň z.; Szinób vasgyár mh. | ||||
9 | 9,190 | 148734 | xx | xo | Maša z | |
10 | 9,822 | 148833 | oo | xx | Katarínska Huta nz | Katina Huta; Katalinhuta |
číslo trate / Line No. | od / since |
413 | ??? |
163 | 1993 |
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site created :
02-I-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 17-2-2018 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h162-1.htm ) |