Železničná trať / Railway
line
Borša - Sátoraljaújhely -
Slovenské Nové Mesto
neelektrifikovaná trať/Without Power supply
_7. __I. 1872 | sprevádzkovanie trate Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto - Michaľany / line opening |
( Zdroj / Source : 33 )
25. VIII. 1872 | sprevádzkovanie trate Čop - Borša - Sátoraljaújhely / line opening * | |
_4. XII. 1872 | sprevádzkovanie trate Borša - Slovenské Nové Mesto / line opening * |
Od 12. XII. 2004 po trati Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto premáva 1 pár osobných vlakov ( rušeň M 41 MÁV + 3 vozne MÁV ) z/do Miskolca s pobytom v Slovenskom Novom Meste 10:35 - 11:10 hod., ktorý predtým premával len vo veľmi skorích ranných hodinách odchádzal z Čiernej nad Tisou cez Slovenské Nové Mesto a vo veľmi neskorích večerných hodinách odtiaľ prichádzal cez Slovenské Nové Mesto do Čiernej nad Tisou. Počas jazdy 19. XII. 2004 tvorili v úseku Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto posádku vlaku rušňovodič, vlakvedúci, sprievodca, vozmajster ( všetci MÁV ) a všetci cestujúci: ja ( ŽSR ).
Počiatky železničnej stanice Slovenské Nové Mesto
V lete roku 1919, po ústupe
bolševických vojsk Maďarskej republiky rád, československá
armáda znovu obsadila Sátoraljaújhely a naši železničiari
sa tu začali zariaďovať. Železničná stanica v meste na
rieke Ronave bola za Uhorska dôležitým uzlom. Rozchádzali sa
odtiaľto dve významné trate - na sever cez Michaľany a
Medzilaborce do Haliče, v celej dĺžke dvojkoľajná, a na
východ cez Čop na Podkarpatskú Rus. Za riekou boli navzájom
prepojené 1,7 km dlhou spojkou. Za prvej svetovej vojny bola v triangli
zriadená vojenská poľná nemocnica - 50 veľkých barakov
vrátane kostola. Na spojku zachádzali lazaretné vlaky a vozili
tam ranených.
Železničná
jednotka čs. vojska udržovala na trati nepravidelnú prevádzku
trikrát týždenne až do septembra 1919, kedy ju prevzaly ČSD.
Vtedy tiež bola obnovená doprava na Podkarpatskú Rus, ale iba
s prestupovaním pri zničenom moste cez rieku Bodrog. Mostné
provizórium začalo slúžiť až v novembri.
Zakrátko sa objavila iná nepríjemnosť; mesto
Sátoraljaújhely bolo definitívne pridelené Maďarsku a čs.
strana ho musela 6. XII. 1919 vypratať. Situácia prakticky
rovnaká ako v Bánréve , prevádzka však nebola prerušená
vďaka existujúcej spojke. Zo spojky sa razom stala hlavná
trať, naopak úsek zo Sátoráljaújhely
smerom na Čop sa stal nepotrebným. Ale rovnako ako oblasť pod
Zemplínskymi vrchmi prišla o svoje prirodzené centrum,
železničná trať prišla o svoju stanicu. Na mieste dnešnej
slovenskej stanice, pri odbočení spojky, žiadnej nebolo. Zato
sa tu nachádzali veľké
železničné dielne z uhorskej doby s moderným vybavením.
Tieto dielne boli zrušené a niektoré budovy boli využité pri
zridení provizórnej stanice,
ktorá dostala názov Slovenské Nové Mesto. Zariadenie dielní
bolo demontované a odvezené vrátane
elektrárne a stavebného materiálu z barakov. Do vnútrozemia
odtiaľto putovali stovky naložených vozňov.
Doprava do Maďarska
existovala zatiaľ len nákladná. V roku 1921 bola táto doprava
veľmi silná. Najviac sa prepravovalo drevo a uhlie. V
provizórnej stanici citeľne chýbali vedľajšie koľaje a tak
si železničiari s množstvom vozňov poradili iným spôsobom.
Ako už bolo uvedené, trať do Sátoraljaújhely bola
dvojkoľajná. Prevádzka však prebiehala len na jednej koľaji
a na druhú sa sunuli naložené vozne pre Maďarsko. Zaplňovali
celú dĺžku koľaje až po Sátoraljaújhely, kde si ich
Maďari po častiach odoberali. Od roku 1922 medzištátna
nákladná preprava slabla.
V roku 1923 začala
osobná preprava do Maďarska. Do tej doby sa chodilo pešo alebo
povozom. Najprv si každá vykonávala pohraničnú kontrolu vo
svojej stanici, od začiatku roku 1924 bola služba zlúčená do
Slovenského Nového Mesta,
kam sa maďarský úrad presťahoval. V tom istom roku pre zlý
stav zrušené dielenské koľaje (celkom deväť). Výstavba
stanice pribiehala pomaly,
pre zamestnancov neboli byty - v mieste, z ktorého bolo
odvezeného toľko stavebného materiálu.
Jaroslav PŘIBYL ( Tulák po drahách 8/12. IX. 1998)
Zoznam staníc / Station list:
km podľa knižného cestovného
poriadku |
Kilometrická poloha podľa hekto- |
štatistické
číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
33, 079 + | 13800_ | xx | xo | Borša [ 190-1 , 190-4 , 330 ] | ||
34, 739
/ / 47, 476 |
137901 | xx | oo | Slovenské Nové Mesto odbočka / súbeh tratí / connection of lines 190-4 / 330 | ||
46, 384 | 088054 / 100206 | xx xx | Sátoraljaújhely Gr. / št. hr. / State Border [ 330 ] | |||
45, 83 /
/ 0, 05 (190-5) |
134825 | xo | xx | Sátoraljaújhely St. I / súbeh tratí / connection of lines 190-5 / 330 ( MÁV ) | ||
45, 781 | 134825 | oo | xx | Sátoraljaújhely ( MÁV ) [ 190-5 , 330 ] |
+ zo žst. / from point Čop Gr./št. hr./ [Tchop] State Border
km podľa knižného cestovného
poriadku |
Kilometrická poloha podľa hekto- |
štatistické
číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0, 000 | 134825 | xx | oo | Sátoraljaújhely ( MÁV ) [ 190-5 , 330 ] | |
0, 05 / / 45, 83 ( 330 ) |
134825 | xx | xo | Sátoraljaújhely St. I / súbeh tratí / connection of lines 190-5 / 330 ( MÁV ) | ||
1 | 0, 475 (?) | 088054 / 100206 | xx xx | Sátoraljaújhely Gr. / State Border [ 190-5 ] | ||
1, 3 / / 36, 55 ( 190-4 ) |
xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 190-4 / 190-5 | |||
2 | 1, 481 | 137901 | xx | oo | Slovenské Nové Mesto [ 190-4 , 190-5 ] | Sátoráljaújhelyi gyártelep; Tótújhely |
Odkazy/Links:
* zdroj 33 chybne uvádza "25.
VIII. 1872 - sprevádzkovanie trate Čop - Slovenské Nové Mesto"
* Source 33 not right "25. VIII.
1872 - Čop [Tchop] - Slovenské Nové Mesto line opening"