Železničná
trať / Railway line
Borša - Michaľany
napäťová sústava/Power supply: = 3 kV
_7. __I. 1872 | sprevádzkovanie trate Slovenské Nové Mesto - Michaľany / line opening |
( Zdroj / Source : 33 )
25. VIII. 1872 | sprevádzkovanie trate Čop - Borša - Sátoraljaújhely / line opening * | |
_4. XII. 1872 | sprevádzkovanie trate Borša - Slovenské Nové Mesto / line opening * |
Železnice postavia vlastnú
GSM sieť
04.09.2003,
Tomáš Bella - Na Slovensku sa začína v týchto mesiacoch
stavať tretia GSM sieť. Pokrývať však bude len hlavné
koridory okolo železničných tratí a využívať ju budú len
zamestnanci ŽSR . Priniesť by mala zvýšenie bezpečnosti
vlakovej dopravy a zhustenie frekvencie vlakov na
najvyťaženejších úsekoch. Hlavným dôvodom na zavedenie
novej siete GSM-R určenej najmä pre komunikáciu
rušňovodičov s centrami riadiacimi vlakovú dopravu je
zjednotenie komunikačných štandardov pre celú Európu. “Pri
ceste vlaku po Európe totiž treba dnes často vymieňať
rušeň len preto, lebo v rôznych krajinách sa používajú na
komunikáciu rôzne štandardy,“ hovorí Johann Garstenauer,
viceprezident pre predaj GSM-R spoločnosti Siemens, ktorá je
jedným z dvoch veľkých dodávateľov GSM-R systémov.
Špeciálne železničné GSM-R siete sa od bežných odlišujú
využitou frekvenciou, takže na komunikáciu nemožno využiť
tradičné mobilné telefóny. Naproti tomu majú niekoľko
špeciálnych funkcií: umožňujú komunikáciu pri rýchlosti
až 500 kilometrov za hodinu, veľmi rýchle nadviazanie spojenia
(okolo dvoch sekúnd) aj stanovenie priorít rôznych volaní.
Znamená to, že ak rušňovodič vyšle pri probléme na trati
núdzový signál, spojenie s operátorom dostane okamžite, na
úkor iných hovorov s nižšou prioritou. Sieť nebude slúžiť
len na prenos hlasu, ale aj dát, napríklad údajov o polohe
vlaku. To umožní pri zachovaní bezpečnosti skrátiť časové
intervaly medzi prejazdom vlakov na tej istej trati – ich
poloha sa totiž bude monitorovať neustále, nielen po
určitých úsekoch ako v súčasnosti. Prostredníctvom GSM bude
možné aj na diaľku zastaviť vlak a v budúcnosti sa počíta
s tým, že koncovými zariadeniami by mali byť vybavené nielen
kabíny rušňov, ale napríklad aj robotníci pracujúci na
trati. K vybudovaniu siete GSM-R sa ŽSR zaviazali medzinárodným dohovorom a
diskutuje sa tak už len o termíne, kedy bude postavená. Podľa
hovorcu ŽSR Jána Keresteša sa na pilotnom úseku v
Bratislave a na trati Bratislava
– Nové Zámky v minulom štvrťroku začala obhliadka
terénu. Podľa oficiálneho plánu by mala byť výstavba celej
siete ukončená v roku 2007, Železnice však už dnes
predpokladajú, že pre finančné problémy sa plán nepodarí
splniť. Ďalším problémom je, že ŽSR si pred niekoľkými rokmi objednali vo
firme Kapsch výstavbu úplne iného, analógového systému na
hlasovú komunikáciu (vysielačky), ktorý už v európskych
krajinách vytláča nový štandard GSM-R. Na Slovensku však
stále prebieha aj výstavba zastaraného systému, tento rok bol
dokončený napríklad úsek Žilina – Čadca a ako ďalšia sa bude
vysielačmi vybavovať trať Žilina
– Košice – Čierna n/T. . Zároveň sa však na
rovnakých tratiach už v druhej etape výstavby počíta aj s
GSM-R. Starší systém sa tak podľa plánu má stať
prebytočným už krátko po jeho odovzdaní do prevádzky, aj
keď určitý čas budú musieť oba fungovať paralelne.
Železnice navyše ani nevypísali výberové konanie na GSM-R a
zákazku zverili priamo firme Kapsch. S ňou sa v súčasnosti
snažia dohodnúť na zmene kontraktu tak, aby zohľadňoval
horšiu finančnú situáciu podniku. Podľa J. Keresteša je
totiž “už dnes jasné, že nie je v možnostiach ŽSR finančne pokryť
objem podpísaných zmlúv“. Len cena za realizáciu prvej z
piatich etáp výstavby GSM-R na trati Kúty - Bratislava – Nové Zámky by mala byť
okolo pol miliardy korún.
Buďte
rušňovodičom na trati Košice - Slovenské
Nové Mesto
TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša
našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských
televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú
trať Košice - Slovenské
Nové Mesto v roli rušňovodiča!
(Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám vďaka spolupráci s
Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) predstavuje
videoexperiment, aký na takejto úrovni na Slovensku ešte nikto
nerealizoval. Podobné projekty sú však hitom mnohých
zahraničných, najmä severských televízií.
Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá
vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás
nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod
videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality.
Príjemnú cestu!
480 x 270 |
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 33,079 + | 13800_ | xx | o | Borša [ 190-1 , 330 ] | |
34,739 | o | Slovenské Nové Mesto odbočka / súbeh tratí / connection of lines 190 / 330 | ||||
36,55 / / 1,3 ( 190-5 ) |
o | súbeh tratí / connection of lines 190-4 / 190-5 | ||||
4 | 36,933 | 137901 | xx | oo | Slovenské Nové Mesto [ 190-5 ] | Sátoráljaújhelyi gyártelep; Tótújhely |
41,816 | xx | stanovište závorára | ||||
11 | 43,638 | 137802 | xx | oo | Čerhov nz | Čergov z.; Csörgö mh. |
44,610 | xx | stanovište závorára | ||||
48,579 | xx | stanovište závorára | ||||
18 | 50,812 / 50,5 | 137505 | xx | oo | Michaľany [ 190-2 , 191 ] | Legiňa; Legiňa Michaľany; Legiňa-Michaľany; Legenyealsómihályi; Legényealsómihály |
+ zo žst. / from station Čop Gr./št. hr./State Border
Odkazy/Links:
* zdroj 33 chybne uvádza "25.
VIII. 1872 - sprevádzkovanie trate Čop - Slovenské Nové
Mesto"
* Source 33 not right "25. VIII.
1872 - Čop [Tchop] - Slovenské Nové Mesto line opening"