Železničná trať / Railway line
Drégelypalánk - Šahy
Prosperita čaká na
koľajniciach
Jozef Stiegel
Prvé stretnutie predsedov vlád Maďarska a Slovenska Viktora
Orbána a Mikuláša Dzurindu na slovenskej pôde znamenalo okrem
iného aj prvý konkrétny výsledok 8-ročného úsilia
Ipeľskej únie obnoviť železničné spojenie medzi
slovenskými Šahami a
maďarským Drégelypalánkom.
Trať otvorená v roku 1886 spájala Šahy
cez Vác s Budapešťou a cez Balašské Ďarmoty s Lučencom .
Premávku na nej zastavili v roku 1945 a v roku 1963 úsek dlhý
6,3 km maďarská vláda na výzvu československej vlády
zrušila z politicko-vojenských dôvodov.
Otázku rekonštrukcie trate nastolilo občianske združenie
Ipeľská únia v roku 1992 ako ochranársko-ekologickú aktivitu
s mimoriadne významným ekonomickým dosahom. Súvislosti
vysvetľuje generálny riaditeľ Ipeľskej únie József Wollent:
”Poľsko-slovensko-maďarská kamiónová nákladná doprava sa
uskutočňuje po ceste E 77 Krakov - Banská Bystrica - Šahy -
Budapešť. Podľa údajov získaných na hraničnom priechode v
Šahách objem prepravy za posledných desať rokov vzrástol o
350 percent. Ak v roku 1989 prešlo hranicu 18 600 kamiónov za
rok, v minulom roku už 70 tisíc. Táto doprava enormne
zaťažuje životné prostredie mesta, s čím súvisia vysoké
ekonomické náklady na elimináciu súvisiacich vplyvov".
Ak by sa podľa slov J. Wollenta presmerovala preprava kamiónov
z cestnej na železničnú dopravu, okrem odbremenenia ekológie
by to znamenalo nárast výnosov ŽSR , ktoré poklesli
pod kritickú hranicu práve vplyvom konkurencie cestnej
kamiónovej dopravy.
Dôležitým prínosom trate Šahy
- Drégelypalánk by bolo obnovenie osobnej dopravy. ”Kedysi
premával vlak medzi Krakovom a Budapešťou; a jeho obnovenie v
kategórii Inter City by umožnilo prekonať túto vzdialenosť
za 4,5 hodiny," dôvodí J. Wollent. ”Pri vysokej
frekvencii maďarských dovolenkárov v stredoslovenských
lyžiarskych strediskách by vlakové spojenie uľahčilo a
zrýchlilo prepravu turistov a s ohľadom na návštevnícky
potenciál 3-miliónovej Budapešti to nie je zanedbateľný
fakt. Slovenskí turisti by zas získali ľahký prístup na
Balaton."
Mimoriadne významný dosah by otvorenie trate mohlo mať na
hospodársky rozvoj poipeľského slovensko-maďarského
pohraničia; poznačeného na slovenskej strane 22,5-percentnou a
na maďarskej strane 18,5 percentnou nezamestnanosťou. Pozdĺž
Poiplia je autobusová doprava kriticky riedka a ak napríklad
potrebuje niekto cestovať zo Šiah
do Lučenca ,
tak iba 100-kilometrovou okľukou cez Zvolen . Železnica má šancu vyriešiť
problém osobnej dopravy v celom úseku od Lučenca po Štúrovo ,
migráciu za zamestnaním a tým výrazne ovplyvniť ekonomické
pozdvihnutie Poiplia.
Realizácia projektu, to znamená výstavba 6 km úseku z
Drégelypalánku po hranicu a 300 metrov trate z hranice do
Šiah, bude stáť 800 mil. HUF a 1,5 mil. Sk. ”A práve v
tejto sume je problém na maďarskej i slovenskej strane,"
konštatuje J. Wollent.
Na rokovaní premiérov V. Orbána a M. Dzurindu v Bratislave 12.
februára prišiel na pretras aj list Ipeľskej únie
poukazujúci na problém zapojenia železničných tratí v
Poiplí do európskych dopravných štruktúr. Následne sa na
základe výsledkov ich rozhovoru začal touto otázkou zaoberať
minister dopravy Gabriel Palacka, ktorý požiadal Ipeľskú
úniu o vypracovanie marketingovej štúdie železničného
spojenia Šahy - Drégelypalánk.
”Veľmi by ma potešilo, keby sa do konca tohto volebného
obdobia podarilo otvoriť trať pre osobnú dopravu a do piatich
rokov preložiť nákladnú dopravu z ciest na železnicu,"
plánuje J. Wollent.
Nepochopiteľná blokáda
Pre šesť kilometrov trate medzinárodný strategický obchvat
Pravda / UTOROK 30. máj 2000
OĽGA PREKOPOVÁ - Železničné spojenie Šiah s Drégelypalánkom v dĺžke 6,3 km by vyriešilo dopravu na úseku Zvolen - Budapešť a Lučenec - Štúrovo .
Na našej strane treba vybudovať iba 300 metrov trate. Iniciátori opätovného spojenia prihraničných miest, predstavitelia občianskeho združenia Ipeľská únia s partnerskou organizáciou Ipoly Unió v Maďarsku, považujú krkolomné cestovanie so zbytočným obchvatom už dávno za neúnosné. "Je najvyšší čas obnoviť medzinárodný úsek, ktorý od 14. storočia do konca druhej svetovej vojny patril k významným obchodným trasám. Napokon premiéri SR i MR sa k tomu vlani vo februári zaviazali. Nič sa však nedeje," konštatoval predseda šahanskej Ipeľskej únie József Wollent. Za paradox považuje fakt, že kým na území MR treba vybudovať úsek v dĺžke 6 km, naši južní susedia sú na túto investíciu lepšie pripravení ako slovenská strana so zvyšnými 300 metrami koľajníc. Achillovou pätou projektu je s najväčšou pravdepodobnosťou vybudovanie železničného hraničného priechodu na strane SR. Podľa Wollenta Maďari majú už k dispozícii zdroje na pokrytie asi štvrtiny nákladov, Slovensko zatiaľ finančné rezervy na túto investíciu nenašlo. Predstavitelia rezortov dopravy oboch krajín rátajú s príspevkom z Európskej únie, pravdepodobne z fondu ISPA. Podľa predstaviteľov Ipeľskej únie a Ipoly Unió ako členov Ipeľského euroregiónu v dôsledku nedostavania dolného stupňa Gabčíkova - Nagymaros treba z ekologického hľadiska kvalifikovane posúdiť aj opodstatnenosť sústavy hatí a zvážiť vytvorenie nových biokoridorov. Preto ochranári pozvali k šahanským hatiam, k močiaru v Drégelypalánku a do ekologického centra únií v mestečku Ipolyszög splnomocnenca vlády MR pre Dunaj Lászlóa Székelyho a slovenských vodohospodárskych expertov.
Zoznam staníc / Station list:
km podľa knižného cestovného
poriadku |
Kilometrická poloha podľa
hektometrovníkov |
štatistické
číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 106948 | Drégelypalánk ( 75 MÁV ) | ||||
5 | Hont ( MÁV ) | |||||
Šahy št. hr./State Border | ||||||
8 | 154040 | oo | xx | Šahy [ 153-1 , 153-2 ] | Ipolyság |
číslo trate/Line No. | od/since |
411 | 6. III. 2000 |
472 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links:
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Strana vytvorená / Site created :
06-III-2000 Posledná aktualizácia / Last Update : 15-I-2005 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h472.htm ) |