Klenotnica železničnej
histórie
Spolok Výhrevne vrútockej - partia
chlapov, ktorá miluje paru
Na mieste terajšej výhrevne Vrútky stáli kedysi "rekesy"
– ohrady zo starých podvalov, nasypané uhlím. Bol to
priestor, kde sa zauhľovacími zariadeniami zbrojili parné
rušne. Dnes je tu depozit pre slovenské železničné klenoty.
Naposledy pred desiatimi rokmi slúžil ako sklad odstavovaných
rušňov radu 679 .
"Sergeje" rozpálili a priestor zarastený burinou
ostal prázdny. So súhlasom vedenia Rušňového depa (RD)
Vrútky sa ho ujala partia obdivovateľov pary: Priestor
vyčistili a nasťahovali sa sem aj so svojimi mašinkami.
História múzea v RD Vrútky začínala pred 10-12 rokmi
opravami historických parných rušňov.
Skromné začiatky
Začínali sme poskromne, - spomína Dušan Vaňko,
rušňovodič RD Vrútky. - Prvá do skladačky bola 433-ka. Mašinka na Vrútkach
prešla generálkou a začala voziť radosť. Postupne sme
chceli aj väčšiu mašinu. Z MDC
Bratislava sa do Vrútok doviezol Albatros spolu s rušňom radu 475 . Albatros sme museli vrátiť do
Bratislavy, ostala nám 475-ka.
Z dvoch strojov - jedného z Bratislavy a jedného z Nových
Zámkov sme poskladali rušeň 475.196,
ktorý jazdí dodnes. To už boli vo Vrútkach dve parné
mašinky. K nim pribudol rušník 310.433. Mašinka síce jazdila,
no vo Vrútkach sme ju dali do takého stavu, ako keď vyšla z
výrobného závodu. Dnes má 104 rokov a je to najstarší
prevádzkyschopný exponát parného rušňa na Slovensku. Po tristodesinke sme chceli mašinu
reprezentanta. Karta padla na "Zeleného
Antona". Naša správkáreň urobila generálku rušňa
radu 486 tiež z dvoch mašín.
Obe sme doviezli z Bratislavy. Dnes je "Zelený Anton" šperkom v
železničnom múzejníctve.
Modrý šíp a tie ostatné
Ešte počas generálky "Zeleného Antona" sme dostali
úlohu, dať do prevádzky aj historický motorový vozeň. Také
vozidlo je totiž veľmi pohotové, dá sa naštartovať bez
problémov a dlhých prípravných časov. V Českej Třebovej
boli odstavené torzá motorových vozňov radu 274 Modré
šípy. Odtiaľ sme do Vrútok "došikovali" štyri.
Jeden, zhorený, bol v Bratislave. Z týchto piatich kolegovia zo
správkárne pod vedením vedúceho opráv RD Vrútky Ing.
Ladislava Jambora urobili jeden. Treba povedať, že šikovné
ruky týchto majstrov sa podpísali na každom exponáte, ktorý
obdivujú naši návštevníci. Začiatkom februára by sme
chceli začať na "Modrom
šípe" robiť bežné skúšky a vozidlo bude konečne
v prevádzke.
Hovorí sa, že s jedlom rastie chuť. Na veľkú výstavu Sergejov v Debrecíne pred štyrmi
rokmi pozvali aj stroj zo Slovenska. Vo Vrútkach sme oživili
rušeň 679.1168. Upravili sme
ho do pôvodného stavu. Strecha vozidla sa celkom prerobila,
odstránil sa tlmič výfukových plynov, na pôvodné miesto -
nad motor - sa preložil strešný ventilátora mašina dostala
pôvodný náter. Teraz výfukové plyny idú netlmené rovno na
strechu. Zvuk motora je atypický. Nemci tieto rušne nazvali
"bubon tajgy" - a motor im dáva za pravdu.
Zaujímavým hnacím vozidlom je rušeň radu 499.047 "Bobina". Táto séria na
Slovensku pomaly končí. Chceli sme preto mať v našom parku aj
"Bobinu" v pôvodnom
stave. Tie, ktoré sú dosiaľ na tratiach ŽSR , sa už nedajú s pôvodnými
porovnať. Sú iné a najmä vo vnútri majú všetko
"presypané". Naša "Bobina", vďaka Dušanovi
Feňovi a kolegom zo žilinského rušňového depa, je
originál. Presne ako vyšla zo závodu: stanovište
rušňovodiča, vnútro strojovne, ochrany, stykače,
zabezpečovacie zariadenie rotačným meničom.
Staré a pekné
Za tie roky sme nazbierali viac kusov historických
hnacích vozidiel. Ostatná časť historickej techniky, ktorá
sa po železnici povaľovala a chátrala, nemala gazdu. Rozhodli
sme sa preto že všetko staré a pekné treba zachrániť a
začali zberať aj také veci, ktoré nesúvisia priamo s
rušňovým hospodárstvom. Pri našom hľadaní po
zabudnutých kútoch sa ponachádzalo všeličo: prvá
mechanická píla na koľajnice, ohýbačka koľajníc,
koľajnicová vŕtačka, vŕtačka do podvalov.
Aj zabezpečovacie zariadenie zo Železničnej stanice Lúky pod
Makytou, elektromechanický hradlový prístroj a výpravcovský
prístroj. Pretože ich nebolo kam umiestniť, postavili sme
malý domček: Máme v ňom teraz hradlo aj výpravcovskú
časť. Domček je zo starej tehly, drevené časti vyrobili
naši stolári. Okrem toho sme rozšírili aj priestor našej
expozície. Najmä preto, aby sa do nej dali nainštalovať dve
výhybky. Obe sú priamo v areáli a sú zapojené na
návestidlá odchodové aj vchodové. Na "číňana" na
streche domčeka sa zvoní zatiaľ ručne. Treba naň dorobiť
hodinový stroj a bude ako originál. Opravu čaká aj telegraf.
Areál, ktorý tu budujeme, je orientovaný na
Košicko-bohumínsku železnicu (KBŽ). Tá viedla cez Vrútky a
my sa snažíme, aby exponáty, ktoré máme a ktoré sem
zbierame, boli orientované práve k nej: Bude to regionálne
múzeum KBŽ.
Veľmi nás teší, že nás už okrem škôl objavili
podnikatelia v cestovnom ruchu. Svojím klientom ponúkajú
návštevu našej expozície, a tak stretnúť u nás
zahraničných turistov nieje nič výnimočné.
Veselé a pozoruhodné
Kedykoľvek sa objaví parná mašina, vždy priláka
obrovské množstvo ľudí. U nás v Turci je to už bežný jav,
ale na východe, tam sme atrakcia. V Bardejove kolegovia
začali rátať deti, ktoré na rušeň jednými dverami
vchádzali a druhými vychádzali. Pri čísle 700 to vzdali,
hoci ani zďaleka nebol návštevám koniec. Zaujímavé je aj
to, že pozornosť, ktorú budí parná mašinka, si všimli aj
politici. Tak si začali na svoje akcie brávať parné mašinky
a mali volebnú kampaň "s plnou parou".
S parou sme boli najďalej v Celje v Slovinsku . Na našej 475-ke sa vo Varšave vozil Lech
Walesa a rušeň 433.023
viezol primátora Viedne, keď kládol základný kameň stanice v Petržalke . Bola to
prvá jazda tohto rušňa.
Kam "majster" nedovidí
Rušňovodič zo svojho stanovišťa ako jediný z vlaku
nemá možnosť vidieť pojazd rušňa. Tú nádheru, keď sa
točia kolesá, lietajú tyče, ako to všetko spolupracuje.
Jediná výnimka je pri súbežných jazdách. Vtedy mám druhý
rušeň ako na fotke, vidím lietať piesty, štangle. A keď
mašina "chytí stovku" a človek si uvedomí tie
obrovské roztočené hmoty, ich vyváženosť a pevnosť, vtedy
si v duchu: hovorí: "Pánabeka, tí ľudia pred nami,
klobúk dole, to boli machri!” Nad stovkou začínajú
splývať tyče, ľudské oko nestíha ostro rozlišovať. Vtedy
sa majstrom tají dych a nastáva tá pravá chvíľa na tichý
úžas. To, že si z rušňa na rušeň podávame ruky a
fľašky: s vodou, je iba dekórum pre fotografov.
Našinec hercom
Pri parných jazdách zažijete všeličo, aj psie kusy
od kolegov. Napríklad olej na koľajniciach. Skoro sme sa na
Vernári v tuneli podusili: Ale to nepíšte. S parou sa človek
dostane aj tam, kde normálny smrteľník nemá prístup. Bez
mašiniek by sme sa nikdy nedostali k filmovačke, ktorú
točia Američania. A my sme boli pri tom, keď sa točil film
Peacemaker.
Chlap, ktorý získal dvoch Oscarov za filmovú architektúru
sedel na "pľaci", pred sebou mal drevené modelíky
a tie si ukladal. Iba tak "hala bala". Modeloval si
scénu železničného nešťastia. Spolu s chlapmi zo
žilinského nehodového vlaku sme to vo veľkom pomocou
nehodového žeriavu ukladali na koľajnice. Keď sme stotonové
kusy železa uložili, "hračička - architekt" si
kritickým okom obzrel výsledok a ...modelík posunul. Jediný
malý pohyb rukou - a nás opäť čakalo pol dňa roboty.
Potom kúsky s kaskadérmi. S dvomi vlakmi sme jazdili
súbežne päťdesiatkou medzi
Hornou Štubňou a Diviakmi . Filmovali to z vrtuľníka,
vlaky stáli iba vtedy, keď pilot musel tankovať. Tí chlapi
neustále skákali z jedného vlaku na druhý. Cez tunely na Čremošnom a
dolu Harmancom sme jazdili päťdesiatkou. Kaskadéri na
strechách. Pred tunelom sa len hodili na strechu, prichytili sa,
cez tunel sa prebehlo a za tunelom vstávali. Vozne neboli
špeciálne upravované, žiadne držiaky, iba holá strecha.
Spadnúť z vozňa znamenalo istú smrť.
Pracovali sme s nimi tri mesiace, ktoré sa dajú vtesnať do
pár slov: obrovské nasadenie, skúsenosti, úplne iný systém
práce.
Ešte o ľuďoch
Našu partiu sme nazvali Spolok Výhrevne vrútockej,
Sú tu obyčajní ľudia, väčšinou rušňovodiči: Marián
Holec, Jaroslav Rybárik, Ladislav Mikolaj, Jaroslav Černý,
Ivan Hašta, Ľubomír Vaňko, Miroslav Adamec, samozrejme náš
nestor vedúci RD Vrútky a komisár pre parnú trakciu Ing.
Tibor Janotík a moja maličkosť.
Každý, prepytujem pekne, blbne po svojom: niekto je na ryby,
niekto na ženské, niekto hrá šach. Nás baví táto robota a
pri mašinkách trávime väčšinu voľného času. Vieme
jedno. Ak by hocikto z nás odišiel, niečo po ňom ostane.
Niečo, čo neskončí v šrote. Nezáleží na tom, či si na
nás spomenú, podstatné je, že celá táto nádherná
železničná história ostane tým, čo prídu po nás.
Expozícia kolies
Plánov máme veľa. Vonku pred halou by sme chceli
obnoviť pôvodné rekesy, postaviť zauhľovacie zariadenie,
schopné zbrojiť parné rušne. Okrem toho pripraviť celý
servis, aby návštevník vidieť, čo všetko potrebovala parná
mašinka pokiaľ vyšla na trať. Koncom tohto roka plánujeme
začať prípravné práce na uvedení rušňa radu 431-
"ventilovky" – do prevádzkového stavu. Je to
unikátny rušeň, európska rarita. Nemá rozvod pary pomocou
šupátiek, ale pomocou ventilov a je známy tým, že má veľmi
"ostrý" výfuk. Pre ilustráciu: ostrý výfuk - to
lietajú v tuneli z povaly skaly, je to jednoducho
"štekot" a z komína akoby strieľal.
Zaoberáme sa kolesami a všetkým historickým, čo je na
kolesách. V našej hale sme začali budovať expozíciu, ktorú
chceme nazvať “Dopravné prostriedky človeka".
Ústredná myšlienka: v čom sa môže človek počas života
odviezť. Pár vecí sa nám už podarilo získať: Expozícia by
mala začínať starým detským kočíkom. Hasičská
striekačka; ktorú ťahali kone, by mohla byt asi v strede a
celé to bude končiť parádnym révayovským pohrebným kočom.
Človiečik začne v kočíku, na poslednú cestu ho odvezie
pohrebný koč a medzitým sú všetky tie nádherné mašiny a
mašinky.
(Miroslav PAVLÍK, Ž-Semafor 3/2000)
Strana vytvorená / Site created : 2.
VII. 2001 Posledná aktualizácia / Last update : 2. VII. 2001 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/svv01.htm ) |