Železničná stanica/Railway station
Banská Bystrica
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR)
( pohľad na stanicu zo satelitu
)
Prijímacia budova - pohľad od severovýchodu
© Addams (2. VI. 2002/6:20 hod.)
Osobný vlak zrazil 36-ročného muža z obce Klin
Bratislava 6.
10.2004 - Mnohopočetné zranenia hlavy a hrudníka utrpel
36-ročný muž z obce Klin v okrese Námestovo, keď ho v utorok
na železničnom priecestí v Banskej Bystrici zachytil a zrazil
osobný vlak.
Rušňovodič spozoroval muža zo vzdialenosti približne 50 m
ako podliezol spustené závory a pokračoval cez priecestie.
Ihneď použil výstražné zvukové znamenie, na ktoré ale muž
nereagoval. Napriek použitiu rýchlobrzdy kolízii už
nedokázal predísť. Železničná polícia nezistila u
rušňovodiča požitie alkoholu. Osobný vlak následkom nehody
meškal 44 minút.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Muž skočil pod vlak, no prežil!
2.10.2004,
pav - Skočil pod rozbiehajúci sa vlak. Udalosť sa odohrala vo
30.9. o 19.57 h večer na železničnej stanici v Banskej
Bystrici.
"Rušňovodič zrýchleného vlaku vychádzajúceho smerom
na Brezno na konci peróna zbadal muža, ktorý skočil pod
vlak," uviedol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský. Hoci rušňovodič použil rýchlobrzdu aj
výstražné zvukové znamenie, zrážke sa nepodarilo
zabrániť. Vlak muža zachytil a odrezal mu ľavú nohu v
stehne. Na miesto okamžite prišli záchranári, zranený
skončil na oddelení intenzívnej starostlivosti Roosveltovej
nemocnice.
Vlak mal pre zrážku meškanie 40 minút. Udalosť vyšetruje
Železničná polícia.
Železničná spoločnosť buduje sieť nových zákazníckych centier
Za živa v Bystrici - po
smrti v nebi
O železničiaroch, ktorí
sú hrdí na svoju stanicu
František KOVÁČ, Milan MELIŠKA
Lokálpatriotizmus
Banskobystričanov je zjavný, prejavuje sa aj u železničiarov.
Každý z nich je rád, že mu osud dožičil pracovať práve v
Banskej Bystrici a nie inde. Prekvapilo ma, že tamojší
železničiari vedľa, kto prvý vyslovil myšlienku "Za
živa v Bystrici, po smrti v nebi." Áno, bol to ideológ
všeslovanskej vzájomnosti Ján Kollár, rodák z Mošoviec v
okrese Martin. V Banskej Bystrici študoval v rokoch 1810 až
1812 a neskôr tu bol vychovávateľom. Avšak spomínanú
myšlienku vyslovil počas svojho štúdia teológie a filozofie
na univerzite v Jene v roku 1819.
V tom čase Banská Bystrica ešte o železnici ani len
nesnívala. Samotný Ján Kollár chodieval z Mošoviec do
Bystrice konským povozom. Mesto vtedy nemalo viac ako
päťtisíc obyvateľov. Keď krát Belo IV. ešte v polovici 13.
storočia kolonizoval "Noua villu Bystrice prope
Lipchan" nemeckým obyvateľstvom, iste netušil, že raz
bude mat 84 tisíc obyvateľov. Práve toľko ich tu totiž dnes
žije. Keď však v roku 1873 sprevádzkovali "miestnu
dráhu" zo Zvolena do Bystrice , mesto nemalo viac ako sedemtisíc obyvateľov.
Názvy miest sa časom menili, ani Bystrica nebola výnimkou. V
pamätnej knihe sa dočítate, že stanicu Besztercebánya
(nemecky Neusohl) postavili na bývalých lúkach obce Banská
Bystrica na pravom brehu Hrona a na severovýchodnom konci mesta
vo výške 347 metrov nad morom. Na stanici bolí štyri
dopravné koľaje. Okrem veľkej stanice existovala aj
zastávka Banská Bystrica, ba aj stanička Banská Bystrica
–Svätý Jakub. V roku 1884 sprevádzkovali trať z Banskej
Bystrice do Podbrezovej. V roku 1913 pribudla 13,7 kilometra dlhá súkromná trať z
Bystrice do Harmanca a z Harmanca zasa vlečka do papierní. Súčasťou
spomínanej trate bola aj zastávka v Kostiviarskej. Vo Svätom
Jakube a Ulmanke boli stanice s obmedzenou právomocou.
V roku 1936 sa prikročilo k výstavbe trate z Banskej
Bystrice do Diviak
. Základný kameň prvého a najdlhšieho tunela slávnostne
poklepal prezident ČSR dr. Eduard Beneš. Prevádzku trate
slávnostne otvoril prezident takzvaného Slovenského štátu
dr. Jozef Tiso. Ako vieme, cez Diviaky od roku 1872 viedla železničná trať
zo Zvolena a Kremnice do Vrútok .
Prečo vlastne ČSD prikročili k výstavbe tejto mladšej
trate?
- Zrýchlilo sa spojenie medu Banskou Bystricou a Vrútkami.
Zatiaľ čo cez Zvolen a Kremnicu prídete vlakom na Vrútky
za dobré tri hodiny, z Bystrice cez Dolnú Štubňu prídete do
Vrútok za dve hodiny! Trať má dnes význam aj nákladnej
doprave, smerom na juh vozíme po nej napríklad poľské uhlie,
smerom na sever napríklad výrobky Podbrezovských
železiarní. Po tejto trati sa však vozí aj drevo do
Ružomberka i iná záťaž, - vysvetľuje prednosta
Železničnej stanice v Banskej Bystrici Ing. Ján Ryšavý.
Východisko existuje,
ale…
Isteže, nákladná doprava už nie je taká veľká,
ako bývala do roku 1990. Dovtedy sa Banská Bystrica veľkým
tempom rozrastala, vyrastali tu nové sídliská a tak do
banskobystrickej stanice prichádzalo každý mesiac 45
nákladných vlakov so stavebným materiálom. Do mesta sa
sťahovali ľudia z vidieka. Taká bola politická línia,
projektanti a urbanisti iba plnili vôľu mocných a možno ani
netušili, že v Bystrici raz príde k dopravnej kríze. Stalo
sa, čo čert nechcel.
Následky bezhlavej výstavby mesta sa čoskoro dostavili.
Riaditeľ Útvaru hlavného architekta v Banskej Bystrici Ing.
arch. Ján Kupec dnes priznáva, že doprava sa stala
Achillovou pätou mesta. Prečo? - Lebo mesto je zasadené v
úzkom údolí Hrona a bývalí urbanisti zrejme nepredpokladali,
že motorizmus sa tak rýchle rozvinie, - dôvodí.
Za týchto okolností by mal ktosi kompetentný vydať pokyn na
obmedzenie autobusovej dopravy. Tým by sa mestu pomohlo po
každej stránke, vrátane životného prostredia. Lenže taký
pokyn nemá kto vydať. Počet autobusových spojov z Banskej
Bystrice do Zvolena sa rok čo rok zvyšuje, hoci medu
spomínanými mestami denne premáva devätnásť párov
osobných vlakov a sedem párov rýchlikov. Mnohí ľudia
uprednostňujú cestovanie autobusmi. Ale určíte by bolo
možné zvýšiť záujem verejnosti o cestovanie vlakmi. -
Chcelo by to však lepšie služby. Keby sme malí lepšie
vlakové súpravy, modernejšie rušne, keby bola trať
elektrifikovaná, - uvažuje nahlas Ing. Ján Ryšavý.
Žiaľ, na modernizáciu vlakovej dopravy Železnice SR nemajú.
Vzhľadom na nepriaznivú ekonomickú situáciu uviazla aj
elektrifikácia trate, hoci jej základný kameň položili v
roku 1996. - Aj nám záleží na tom, aby prepojenie Zvolena s
Banskou Bystricou bolo lepšie! - prízvukuje primátor
Banskej Bystrice PhDr. Igor Presperin, CSc.
Pritom, keď sa v roku 1942 Banská Bystrica stala župným
sídlom, cestujúcich vo vlakoch citeľne pribudlo. V roku 1996
sa Banská Bystrica opätovne stala krajským mestom. Žiaľ,
počet cestujúcich vo vlakoch sa nezvýšil. Konkurencia ma
totiž zelenú. Len Mestský úrad v Banskej Bystrici vydá v
tomto roku 58 miliónov korún na takzvanú mestskú hromadnú
dopravu. Vlaky sa však do mestskej hromadnej dopravy
nepočítajú, Noci taktiež prepravujú obyvateľov mesta. Je tu
aj druhá vec: Autobusy síce znečisťujú životné prostredie,
ale pokuty za to neplatia. Ale banskobystrická železničná
stanica pokuty za poškodzovanie životného prostredia platí,
konkrétne - za kotolňu na tuhé palivá. Samozrejme, v meste
je zemný plyn, lenže stanica si taký "prepych"
nemôže dovoliť.
O všetkom rozhodujú
ľudia
V roku 1924 mala banskobystrická stanica 69
zamestnancov. V čase hospodárskej krízy muselo devätnásť z
nich odísť. V roku 1958 tu našlo zamestnanie vyše dvesto
rudí, v roku 1961 tristo, z toho šesťdesiat žien. Najviac
zamestnancov mala stanica v roku 1971, bolo ich presne 362. Ale
aj to bolo málo, lebo nároky na železnicu boli čoraz
väčšie. A tak na stanici chýbalo do plánu tridsať rudí. A
práve preto prepravu kusových zásielok železnice odovzdali
ČSAD.
Za 124 rokov existencie banskobystrickej stanice sa na poste
náčelníka či prednostu vystriedalo 21 rudí. V kresle
najdlhšie zotrval Adalbert Regítko, stanicu viedol od roku 1893
do roku 1913. Dlhoročným prednostom bol aj Martin Svetlík
(1950-1964). V šéfovskom kresle sa najmenej ohnal
zastupujúci prednosta Jaroslav Duchek (1930-31). Od roku 1991
je prednostom stanice Ing. Ján Ryšavý. Veríme, že práve
on dosiahne v šéfovskom kresle rekord. Isteže, v sú
časnosti ide o funkciu náročnejšiu ako kedykoľvek
predtým.
V povojnových rokoch vybudovali v Banskej Bystrici od gruntu
nový staničný areál vrátane nových koľajísk. Nové
objekty odovzdali do prevádzky 1. mája 1951. Dnes tu už z
vtedajších zamestnancov stanice nikto nepracuje, no pamätníci
sa ešte nájdu. Napríklad sedemdesiatdvaročný Gabriel
Puskailer, rodák z Polomky, ktorý bol železničiarom od
apríla 1946 do apríla 1986. V Banskej Bystrici bol deväť
rokov prednostom stanice.
- Keď sa slávnostne odovzdávali do prevádzky nové objekty,
vládlo medu banskobystrickými železničiarmi veľké
nadšenie. Ja som bol v tom čase výpravcom v Uľanke, no
túžil som po dajakom poste na novej stanici, taká bola
príťažlivá. Túžba sa mi časom splnila, stal som sa tu
náčelníkom. Vtedy nám chýbali ľudia, v súčasnosti je
celkom iná situácia, - spomína dlhoročný železničiar na
dôchodku.
- Aj nám v tomto roku nám chýbali posunovači. Išlo o sedem
rudí, nesmeli sme však prijímať. Až v auguste sa situácia
zmenila a tak sme hneď prijali nové posily, - tvrdí terajší
prednosta stanice. Banskobystrická stanica má dnes dvesto
zamestnancov. Málo a či dosť? To je hamletovskí otázka. Keď
som s tunajšími železničiarmi nadväzoval rozhovor, každý
ma upozornil, že veta času nemá, že robota ho súri.
Aj napriek nepriaznivým okolnostiam sú výkony
banskobystrickej stanice veľmi pozoruhodné.
Obchodno-prevádzková námestníčka Ing. Alžbeta Pivková
uvádza, že mesačné tržby z osobnej dopravy dosahujú 1,1 až
1,3 milióna korán. V poslednom čase sa neustále zvyšuje aj
preprava spešnín, na to však železnice neboli pripravené.
Naši klienti mesačne podávajú štyritisíc spešninových
zásielok, k nám prichádza mesačne dvetisícpäťsto
spešninových zásielok, konkretizuje pani námestníčka.
Zásielky treba skladovať a zatiaľ niet kde. Situácia sa
síce rieši, priestory už majú, len ich treba urýchlene
zrekonštruovať. Na manipuláciu so spešninami stanici chýba
potrebná technika - akumulátorové vozíky, zdvíhacie
zariadenia. - Škoda, že dôveru našich zákazníkov
ohrozujú rozkrádači, poznamenáva pani námestníčka.
O situácii v nakládke a vykládke nás informoval vedúci
prepravného obvodu Anton Dvořák. Najväčším prepravcom sú
Stredoslovenské cementárne, a. s., mesačne nakladajú 1,1
tisíce vozňov cementu a vykladajú osemsto vozňov. Ďalším
významným prepravcom je Smrečina, denne nakladá priemerne
päť a vykladá pätnásť vozňov. Naproti tomu vlečka
bývalého závodu Zdroj sa vôbec nevyužíva. Vykladá sa aj
priamo v stanici. Do Banskej Bystrice prichádzajú osobné
autá z Mladej Boleslavi, tiež hutný materiál a viac druhou
piva. V areáli stanice je totiž veľkosklad piva.
Banskobystrické staničné objekty sa o tri - štyri roky
dožijú svojej päťdesiatky. V povojnových rokoch projektanti
a investori nevenovali pracovným podmienkam taká
starostlivosť, ako by sa žiadalo. Takže zamestnancom stanice
dnes všeličo chýba. Navyše, objekty chátrajú nielen
morálne, ale aj fyzicky. Bolo by načase vymeniť okná i
niektoré dvere, bolo by treba obnoviť strechu. Je síce pravda,
že v roku 1954 rekonštruovali vestibul a Smrečina obložila
steny. Z pokladu radových cestujúcich je teda stanice v
poriadku. Niektorým však chýba zrušené kultúrne stredisko.
- Datapracovisko je bez sociálok, dokonca aj bez vody! -
pripomína samostatná komerčná pracovníčka a
predsedníčka ZV Federácie prevádzkových pracovníkov Jana
Drahoňová. –Máme tu počítače, ale priestory sú nadmieru
prašné!
Spolupráce ZV Federácie prevádzkových pracovníkov so ZV
OZŽ je podľa názoru Jany Drahoňovej dobrá, obe organizácie
spoločne pripravovali aj tohtoročné oslavy Dňa
železničiarov. Kto nebol práve v službe, prišiel, ušlo sa
aj triatridsať dôchodcov - členov OZŽ. Jana Drahoňová
však vo svojom príhovore k železničiarom prízvukovala, že
Federácia prevádzkových pracovníkov chce pracovať pre
dobro všetkých železničiarov, a že hoci dôchodcovia sú
členmi OZŽ, Federácia si ich váži.
Čo na záver? Azda len to, že banskobystrickí
železničiari by bolí spokojní, keby sa ich pracovné
podmienky trošku zlepšili. Prednosta Ing. Ján Ryšavý zase
duplikuje, že všetci zamestnanci stanice si robotu vážia,
že sú hrdí na svoje povolanie, ba aj na banskobystrická
stanicu, lebo je jednou z najkrajších na Slovensku. Pán
prednosta však nezabudne pripomenúť, že najmä v zime musia
banskobystrickí železničiari prekonávať množstvo
problémov. Veľa však záleží od počasia. Niekedy celé
máry snehu, inokedy zase tuhé mrazy. Chvalabohu,
banskobystrickí železničiari nie sú z tých, čo ustavične
fňukajú. Naučili sa totiž prekonávať problémy.
(Ž-Semafor č. 22, roč. VII., 1997)
Západné
zhlavie © Emil Schenk 20001006 |
Pohľad od
východu (1) © Emil Schenk 20001006 |
Pohľad od
východu (2) © Emil Schenk 20001006 |
Pohľad od
východu (3) © Emil Schenk 20001006 |
Strana vytvorená / Site created :
12-IV-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 04-XI-2011 |
( 133637.htm ) |