ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
ETR 650 |
ETR 650
Železničnej spoločnosti chýbajú prostriedky na obnovu vozňov
Vysoké Tatry
22. 06. 2004 - Z celkového počtu 1 429 vozňov osobnej
železničnej dopravy na Slovensku iba 71 má menej ako 5 rokov a
41 menej ako 10 rokov. Vek ostatných sa pohybuje v rozpätí od
10 do 40 rokov. Riaditeľ košickej Divízie osobnej prepravy ZSSK Pavol Gallo pre
TASR uviedol, že vozový park je zväčša zastaraný a na
ďalší rozvoj koľajových vozidiel ZSSK , a. s. nemá
financie.
Štát by mal prispievať na obnovu sumou asi 500 miliónov Sk
ročne. Ako konštatoval Gallo, žiadne prostriedky zatiaľ
nedostali. Brzdí to skvalitňovanie kultúry cestovania.
"Budeme žiadať ministerstvo dopravy, aby sa uznesenie
vlády plnilo," zdôraznil. Ako ďalej uviedol, zámerom
spoločnosti je najmä v letnom období maximálne využívať v
rýchlikovej doprave klimatizované vozne. Takto vybavených je
však iba 110 vozňov, čo je 7 % z celkového počtu.
Pri príprave nového grafikonu, ktorý finišuje, uvažovala ZSSK so zavedením 4
súprav typu Pendolino , avšak pre nedostatok zdrojov nákup
nerealizovala. Cestujúcich medzi Slovenskou a Českou republikou
však poteší informácia, že ČD uvažujú od januára budúceho roka s
nasadením týchto vysokorýchlostných (?!?) jednotiek.
Všetkých 7 súprav bude jazdiť na hlavnom ťahu v ČR, ale 3
páry budú zachádzať aj do Bratislavy. Podľa Galla je to krok
vpred v diaľkovej doprave. Dodal, že sa podarilo vyriešiť aj
cestovanie do Viedne s
možnosťou pokračovania do ďalších krajín Európskej únie.
Štát neplní podľa ZSSK program rozvoja osobnej dopravy (18. 06.2004)
MDPT SR pozastavilo všetky
investičné aktivity ZSSK
dj
07.07.2003 - I keď a.s. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) vlani
deklarovala spoločný postup pri nákupe, prevádzke a údržbe
vkakov s naklápacími skriňami Pendolino s ČD , nebude ich kupovať.
Slovenské ministerstvo dopravy ako akcionára ZSSK pozastavilo všetky investičné
aktivity. Keďže však obe strany neuzavreli zmluvu,
nevyplývajú pre železničného dopravcu zo SR žiadne sankcie
ani penále. Rýchlovlaky by však od taliansko-francúzskeho
koncernu ALSTOM
dostali za zvýhodnených cenových podmienok. ČD
do konca budúceho roka nakúpia sedem takýchto súprav za 4,37
mld Kč.
ZSSK chce
záruku štátu na nové vlaky
Štátne garancie za úvery firmám sú
vážnym problémom, napriek tomu sa uvažuje aj o ďalších
Vlaky Pendolino by mali zrýchliť prepravu medzi
Bratislavou a Košicami. Železničná spoločnosť však pri
úvere na ich nákup chce štátnu garanciu...
3.
September 2002, Andrej Bančanský, Bratislava - Hoci
poskytovanie štátnych garancií na úvery firmám je pre našu
ekonomiku už vážnym problémom, úvahy o poskytovaní
ďalších sa nekončia. Záujem o ďalšiu štátnu garanciu na
úver v hodnote vyše 3,2 mld Sk má napríklad Železničná
spoločnosť ( ZSSK ) na nákup štyroch elektrických vlakových
jednotiek s naklápacími skriňami Pendolino . Ide o vlaky,
ktoré by mali skrátiť cestovanie medzi Bratislavou a Košicami .
Poskytovanie štátnych garancií sa však v našej ekonomike
príliš rozmohlo. Za posledných 12 rokov totiž štát poskytol
garancie na úvery vo výške 250 mld Sk. Za dlžníkov pritom
vláda musela kvôli garanciám zaplatiť takmer 37 mld Sk. Ani
terajšia vláda sa pri poskytovaní garancií za úvery
neobmedzovala. V rokoch 2000 a 2001 sa zaručila za najviac
úverov v histórii SR. Pritom ide o problém, na ktorý nás už
upozorňovala aj Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a
rozvoj. Podľa nej totiž možno obmedzením garancií lepšie
kontrolovať verejné výdavky.
Dve tretiny z doteraz poskytnutých štátnych garancií na
úvery v objeme 250 mld Sk boli v prospech podnikov
Vodohospodárska výstavba, Slovenské elektrárne a ŽSR . ZSSK , ktorá sa
uchádza o garanciu na úver na vlaky Pendolino , vznikla práve
zo ŽSR , ktoré sa od 1. 1. 2002 transformovali na ŽSR ako správcu železničnej
infraštruktúry a ZSSK ako
železničného operátora so 100% účasťou štátu. Ručenie
za železnice sa považuje za rizikové vzhľadom na ich
doterajšiu stratovosť. Aj nová ZSSK zaznamenala v I. polroku tohto roka
stratu 2,221 mld Sk, hoci jej výnosy v objeme 9,816 mld Sk boli
v porovnaní s plánom o 250 mil. Sk vyššie. Plánované
náklady 11,9 mld Sk prekročila o 1,3 %.
Na otázku, či si ZSSK môže
vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky dovoliť
investíciu za vyše 3,2 mld Sk, však Miloš Čikovský, hovorca
ZSSK , odpovedal, že v
I. polroku bola spoločnosť stratová, pretože začínala a
mala vyššie náklady. Podľa jeho slov by za celý rok mala
mať vyrovnaný hospodársky výsledok, prípadne mierny zisk.
„ ZSSK neráta
so stratami,“ povedal. V tom, že investícia na nákup vlakov
Pendolino by mala byť splatená až v roku 2022, nevidí
Čikovský problém. „Taká súprava môže byť v prevádzke
aj 30 rokov. Prepočty o návratnosti sa ešte robia,“ dodal.
Naklápacie
súpravy pre Slovensko
Železnicná spolocnost a Alstom Ferrovaria
ukázali nové trendy v železnicnej doprave
Práca 24.5.2002 - Predstavitelia
Železnicnej spolocnosti, a. s., Bratislava ( ZSSK ) podpísali v
Prahe 16. apríla 2002 s Ceskými dráhami ( ČD ) dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave
a spracovaní projektu a tiež pri realizácii zmluvy o dielo pri
prevádzke a vzájomnom používaní trojsystémových
elektrických jednotiek s naklápacími voznovými skrinami. ZSSK deklarovala, že sa pripája k
rozbehnutému projektu ČD , ktoré sú dnes v pokrocilom štádiu
realizácie zmluvy na výrobu a dodávku siedmich
trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími
skrinami od spolocnosti ALSTOM Ferroviaria, S. p. A. V tejto
súvislosti ZSSK spolu s
firmou Alstom
Ferroviaria, S. p. A., za úcasti ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií Jozefa Macejku usporiadali 18. apríla v
priestoroch hotela FÓRUM v Bratislave odbornú konferenciu pod
názvom ,Využitie jednotiek s naklápacími skrinami v rámci
realizácie dopravnej politiky SR a integrácie krajín
stredoeurópskeho regiónu do EÚ . Príspevky jednotlivých
diskutujúcich prinášame.
Na
trati privítame Pendolino
Aj ked sme dlho váhali, dnes sme už rozhodnutí
ako dalej
Práca , 24.5.2002 -
Nedávno sme podpísali s Ceskými dráhami ( ČD ) dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave
a spracovaní projektu a takisto pri realizácii zmluvy o dielo
pri prevádzke a vzájomnom používaní trojsystémových
elektrických jednotiek s naklápacími voznovými skrinami.
Úcelom tejto dohody je zabezpecenie obslužnosti obyvatelstva v
stredoeurópskom priestore, co v konkrétnom ponímaní znamená
najmä expresné vlakové spojenie medzi hlavnými
stredoeurópskymi mestami Berlín, Praha, Bratislava , Vieden, Varšava a
Budapešt. ZSSK
deklarovala, že sa pripája k rozbehnutému projektu Ceských
dráh, ktoré sú dnes v pokrocilom štádiu realizácie zmluvy
na výrobu a dodávku siedmich trojsystémových elektrických
jednotiek s naklápacími skrinami od spolocnosti ALSTOM
Ferroviaria, S. p. A. Som presvedcený, že od podpísania dohody
k uzatvoreniu kontraktu neubehne vela casu, avšak k dosiahnutiu
tohto ciela treba ešte vela vykonat. Budúcnost, ktorá je
spojená s procesmi globalizácie od nás ocakáva prijatie
globálnych opatrení, pretože ciastkové riešenia nic
nevyriešia. Môžeme to dokumentovat konkrétnymi príkladmi
nielen z Európy, ale aj zo Slovenska. Napríklad dopravná
pretaženost Bratislavy nám ponúka, ba priam vnucuje,
uprednostnovanie hromadnej dopravy pred individuálnou a v
urcitom slova zmysle železnicnej pred cestnou. Pretože, ako je
známe, železnica sa podstatne nižšou mierou podiela na
znecistovaní životného prostredia a patrí medzi
najbezpecnejšie druhy dopravy. Je priam odstrašujúce týžden
co týžden sledovat spravodajstvo o desiatkach mrtvych na
cestách, pricom pocet dopravných nehôd a takisto pocet úmrtí
vzrastá, hoci enormne vzrástol postih za porušovanie
dopravných predpisov. Je to podla nášho názoru dôsledok
nekoncepcného riešenia problémov dopravy. ŽSR pri inovovaní voznového parku osobnej
dopravy sa doteraz obmedzovali len na rekonštrukciu a
modernizáciu. Jej výsledkom bolo zavedenie modernizovaných
klimatizovaných súprav IC
vlakov na hlavných trasách slovenských železníc, prípadne v
smere do Prahy. Už takmer celé desatrocie sa pohrávame s
myšlienkou nákupu nového typu kolajových vozidiel pre osobnú
dopravu v podmienkach Slovenska. Dnes už je jasné, že ide o
elektrickú motorovú jednotku Pendolino. Preco sme sa rozhodli
práve pre tento typ naklápacej súpravy? Ako je všeobecne
známe, velká cast železnicných tratí na Slovensku vedie cez
hornatú krajinu, ktorá pripomína severné Taliansko, hornaté
casti Švajciarska, alebo Slovinska. Výstavba
vysokorýchlostných tratí v nárocnom hornatom teréne je velmi
problematická a v niektorých tratových úsekoch takmer
nemožná, nehovoriac o vyvolaných financných nákladoch.
Príklady zo spomínaných krajín, kde naklápacie súpravy už
jazdia, nás vedú k tomu, aby sme sa uberali podobnou cestou,
ktorá nám umožní pri relatívne nízkych investíciách do
dopravnej cesty podstatne zvýšit rýchlost na existujúcich
tratiach a tým skracovat jazdné casy. Toto smerovanie je pre
nás výhodné aj preto, že obstaranie elektrických jednotiek s
naklápacími skrinami spolu s Ceskými dráhami bude pre ZSSK lacnejšie a efektívnejšie z hladiska
ich užívania. Našou snahou bude, aby sme pri rokovaniach o
zmluve dosiahli možnost kooperácie pri výrobe niektorých
castí súpravy, alebo dospeli k iným formám obchodných
vztahov, ktoré by vytvorili pracovné miesta pre iné rezorty
národného hospodárstva na Slovensku. S polutovaním však
musím povedat, že príliš dlho sme váhali s rozhodnutím,
ktorým smerom sa budeme uberat. Aj ked manažment železníc a
jeho odborné tímy sú v súcasnosti už jednoznacne
rozhodnutí, k realizácii tejto nesmierne zložitej úlohy
potrebuje pomoc štátu a podporu dalších zainteresovaných
zložiek. Aj ked v súcasnosti už s dostatocnou presnostou vieme
povedat, co chceme, a takisto vieme povedat, ako to chceme
dosiahnut, sú tu však ešte niektoré neuzavreté otázky a
problémy, najmä v oblasti financnej.
Nepoučili
sme sa z efektu nerovnováhy
Signál, aby sme cast dopravy presunuli na
železnicu
Práca , 24.5.2002 -
Pravdou je, že v uplynulých desiatich rokoch došlo k
nerovnováhe v rôznych dopravných druhoch. Vyplýva to z toho,
že niektoré druhy dopravy sa lepšie adaptovali na potreby
trhovej ekonomiky, ale je to aj dôsledok, že štát zanedbal
uplatnovanie urcitých regulacných mechanizmov. Ak dnes
dochádza ku kolapsom v cestnej doprave, nie je to len dôsledok
uprednostnovania cestnej dopravy pred inými druhmi dopráv, ale
dôsledok nezvládnutia rozvojových dopravných procesov z
hladiska proporcionality. Všetci dobre vieme, že efekt
nerovnováhy medzi dopravnými druhmi už dávno zažila
západná Európa. My sme sa však z nedobrých skúseností
nepoucili a Slovensko zacína trpiet pretaženostou v urcitých
oblastiach a na urcitých trasách. Je to vážny signál, aby
sme cast dopravy presunuli na železnicu, co však neznamená,
že potlacíme rozvoj cestnej dopravy. Napokon, aj železniciari
sú zároven užívatelia cestnej dopravy a každý z vás
pochopí, že cestná infraštruktúra na Slovensku, podobne ako
železnicná, potrebuje velké financné prostriedky. Treba však
nájst optimálny a harmonický rozvoj cestnej i železnicnej
dopravy s ohladom na investicné možnosti štátu. Vláda
Slovenskej republiky si stanovila za základný strategický ciel
dopravnej politiky štátu uplatnovanie trvalo udržatelného
spôsobu premiestnovania osôb a vecí ako nutný predpoklad
naplnenia ústavných práv a slobôd obcanov a požiadaviek
rozvoja slobodného obchodu. Už vo svojom Programovom
vyhlásení z novembra 1998 zdôraznila potrebu budovat dopravnú
infraštruktúru a v tomto duchu spracovala súbor základných
koncepcných dokumentov dotýkajúcich sa rozvoja železnicnej
infraštruktúry, obnovy a modernizácie parku mobilných
prostriedkov, kombinovanej dopravy. V rámci realizácie tohto
súboru opatrení dnes kladieme dôraz, okrem iného, na
zosúladenie podmienok hospodárskej sútaže na dopravnom trhu,
komplexné zabezpecenie funkcnosti dopravného systému aj na
znižovanie negatívnych úcinkov dopravy na životné
prostredie. Uvedomujeme si tiež velkú zodpovednost za prípravu
a realizáciu efektívnych programov využívania pomoci EÚ v
rámci predvstupového obdobia. Snaha Slovenskej republiky
integrovat sa do európskych štruktúr urcuje smer aktualizácie
štátnej dopravnej politiky. Tá sa premieta do reálnych
opatrení a krokov, zabezpecujúcich splnenie nevyhnutných
kritérií. V novembri 2001 boli definované dva klúcové
problémy, ktoré bude potrebné v rámci predvstupového procesu
prioritne riešit. Ide o zriadenie regulacného orgánu pre
železnicnú dopravu a implementáciu požiadaviek na
zabezpecenie interoperability. Uvedomujeme si, že dnešná
technická úroven a skladba vozidlového parku na Slovensku
vytvára len malé predpoklady na poskytovanie kvalitných
služieb aj na zapojenie sa do medzinárodného dopravného trhu.
Preto ocenujem koncepciu nasadenia nových elektrických
jednotiek na trate slovenských železníc a vítam, že sa
snažíte dobehnút, co zameškali predchádzajúce manažmenty.
Otvorené zostávajú otázky týkajúce sa zdrojov financovania,
ktoré však nie sú predmetom dnešného rokovania. Podstatné
je, že vieme, co chceme, a verím, že v krátkom case budeme
detailne vediet, ako to dosiahnut.
ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
ETR 650 |
Strana vytvorená / Site created :
06-V-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 15-IX-2004 |
( 650.htm ) |