ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
ETR 310 ICS - InterCity Slovenija |
Súpravy ETR 310 - ICS (EMG310) |
súprava | 1/2 | 3/4 | 5/6 |
riadiaci vozeň (1. + 2. trieda: nefajčiari) (1Ao)(Ao1) |
94 79 6 310 001-3 | ? | ? |
vložený vozeň (2. trieda: fajčiari + bufet) 2'2' |
?? 79 ? 316 001-7 | ?? 79 ? 316 002-5 | ?? 79 ? 316 00?-? |
riadiaci vozeň (2. trieda: nefajčiari + inval.) (1Ao)(Ao1) |
94 79 6 310 002-1 | ? | ? |
nelokalizované | 94 79 6 310 003-9 94 79 6 310 004-7 |
94 79 6 310 005-? 94 79 6 310 006-? |
|
Domovská stanica | Moste |
Technické parametre
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Prevádzková rýchlosť | 160 km/h |
Maximálna ťažná sila | 150 kN |
Dĺžka | 81,2 m |
Šírka | 2,8 m |
Hmotnosť súpravy | 152 t |
Počet sedadiel | 164 + 2 miesta pre osoby na invalidných vozíkoch |
Priemer kolies | 890 mm |
Rozchod | 1435 mm |
Záťaž na nápravu | 15 t |
Maximálny výkon | 1 960 kW |
Trakčné napätie | 3 kV = |
Typ motorov | 3-fázový asynchrónny |
Počet trakčných motorov na jednotku | 2 |
Typ naklápacej technológie | Fiat: aktívna, hydraulická, novší model |
Maximálny uhol naklopenia | 8° |
Výrobca | ALSTOM (do r. 2000 Fiat) Ferroviaria Savigliano, Taliansko |
Výrobca displejov vonkajších dverí | MECCANICA UGO AMELI (MUA) S. R. L., Firenze |
Model H0 | Lima: katalóg. č. 149608 3-dielna súprava, analógová, D.C. Ohlásený na Medzinárodný veľtrh hračiek Nürnberg 2001 |
Pôdorys súpravy
Súprava ICS |
SLOVINSKÉ ŽELEZNICE SA
PÝŠIA NOVÝMI SÚPRAVAMI PENDOLINO NA TRATI ĽUBĽANA - MARIBOR
Ing. Milan KLUBAL
Slovinská republika má rozlohu 20 256 km2
a necelé dva milióny obyvateľov. Dĺžka železničnej siete
dosahuje 1201 km, z toho je 332 km dvojkoľajných a necelých
500 km elektrifikovaných, prevažne jednosmernou sústavou s
napätím 3 kV.
Trate sú vedené v pomerne náročnom teréne.
Prirodzeným železničným uzlom je hlavné mesto Ľubľana,
ležiace približne v strede krajiny. Odtiaľ sa rozbiehajú
dve hlavné trate: na juhozápad do prístavu Koper a
talianskeho prístavu Terst a na východ do stanice Zidani
Most, kde sa trať vetví. Prvá vetva, viac zaťažená, vedie
na sever do Mariboru a druhá do Chorvátska.
Slovinské železnice majú vytýčené veľké ciele. V rámci
medzinárodných dohôd AGC a AGTC predpokladajú na vyššie
uvedených tratiach s podstatným zvyšovaním rýchlosti. Na
trati Terst (FS) - Ľubľana (SŽ) - Záhreb (HŽ) - Budapešť
(MÁV) sa dokonca v cieľovom stave uvažuje s rýchlosťou 250
až 300 km/h.
Po niekoľkých rokoch stagnácie, kedy Slovinské železnice
(SŽ) žili zo svojej podstaty, došlo v minulom roku 2000 k
zásadnému obratu. V roku 1998 generálny riaditeľ SŽ Dr.
Marjan Recar s riaditeľom Fiat Ferroviaria podpísali zmluvu, na
základe ktorej Fiat dodal SŽ tri súpravy s výkyvnými
skriňami, verejnosti známymi ako Pendolino. Tieto súpravy
premávajú na trati Ľubľana - Maribor. Klasická
rýchliková súprava prekoná vzdialenosť 178 km medzi
týmito dvoma mestami za 125 minút, zatiaľ čo Pendolino za 105
min. Počítačom riadený výkyvný systém umožňuje v
zákrutách dosahovať vyššiu rýchlosť až o 30 percent v
porovnaní s bežnými vlakmi.
Súprava je čiastočne upravená podľa požiadaviek
Slovinských železníc. Oddiely sú rozdelené na dve
triedy. Podľa druhu poskytovaných služieb sa rozlišuje
prvá, druhá trieda a ďalšia označená ako druhá trieda
plus. Cestujúci si môžu objednať teplé a studené nápoje
a občerstvenie priamo na mieste alebo využiť služby v
jedálenskom vozni. Všetky miesta v prvej triede majú
zabudované slúchadlá na počúvanie hudby, vybrať si možno
z ponuky štyroch kanálov. Pripojenie do siete 220 V,
telefónny automat a priestor pre telesne postihnutých
pasažierov sú samozrejmou súčasťou vybavenia slovinských
Pendolin. Tieto vlaky označené ako ICS (Inter City Slovenija)
prekonajú vzdialenosť Ľubľana - Maribor osem krát za deň,
v opačnom smere sedem krát, cez víkendy jazdia tri páry
vlakov.
Po vyhodnotení skúšobnej prevádzky sa dá očakávať, že
park SŽ sa rozšíri o ďalšie Pendolina, ktoré by malí
zabezpečovať premávku do Mníchova a Terstu: Cesta do
Mníchova by nemala prekročiť 4 hodiny a do Terstu 75 minút.
Okrem dodávky súprav Pendolino sa park SŽ rozšíri o
ďalšie súpravy na prepravu osôb a o nákladné vozne.
Podpísali sa ešte dva kontrakty. S firmou Siemens na dodávku
30 súprav elektrických jednotiek a s firmou Siemens-Austria
na dodávku 50 nákladných vozňov. Objednávka je finančne
nákladná a vyžiada si čiastku 4,33 miliardy toliarov,
krytých úverom bánk so štátnou zárukou (100 SIT=20,12
Sk).
Hlavné parametre Pendolina SŽ s tromi jednotkami
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Trakčná sústava | 3 kV |
Výkon motorov | 2 MW |
Dĺžka | 81,2 m |
Šírka | 2,8 m |
Počet sedadiel 1. trieda | 30 |
Počet sedadiel 2. trieda | 136 |
Hmotnosť neobsadenej súpravy | 152 ton |
Hmotnosť obsadenej súpravy | 164,5 tony |
Hluk spôsobovaný súpravou pri rýchlosti 160 km/h | 63 dB |
(Ž-Semafor, 5/2001)
ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
Zdroje: SŽ , Železničná URL Bertrama Wlasaka | |
Strana
vytvorená : 05-II-2001 Posledná aktualizácia: 04-III-2008 |
( etr310.htm ) |