Deutsche Bahn sa vraj zaujímajú o prevzatie logistickej
spoločnosti VTG
(TASR) Berlín 20. 02. 2005 - Nemecké železnice
- Deutsche Bahn AG (DB) chcú podľa informácií nemeckého
časopisu Welt am Sonntag prevziať dcéru najväčšieho
európskeho touroperátora TUI - spoločnosť VTG, ktorá je
distribútorom cisternových vozidiel a nákladných vagónov.
Táto dopravná spoločnosť patrí s obratom 400 miliónov EUR,
čo je v prepočte 15,2 miliardy SKK, k najväčším predajcom
cisternových vozidiel.
DB, ktoré doteraz nepôsobili v oblasti prenájmu cisternových
vozidiel, sa nechceli vyjadriť k možnému prevzatiu
spoločnosti VTG, ktorá uskutočňuje aktivity v oblasti
logistiky. Hovorca DB Werner Klingberg dnes odmietol akýkoľvek
komentár. Napriek tomu noviny Süddeutsche Zeitung s odvolaním
sa na kruhy blízke DB informovali, že VTG by dobre pasovala k
dcére nemeckých železníc, spoločnosti Railion, ktorá sa
zaoberá nákladnou prepravou. Kúpnu cenu odhadli na 400
miliónov až miliardu EUR.
Koncern TUI minulý rok oznámil, že plánuje predať svoju
dcéru. Predseda predstavenstva TUI - Michael Frenzel je
súčasne predsedom dozornej rady v Deutsche Bahn. Podľa údajov
Welt am Sonntag sa o spoločnosť VTG zaujíma aj konzorcium
francúzskych štátnych železníc SNCF ako aj konzorcium
švajčiarskej nákladnej železničnej spoločnosti SBB Cargo.
Zmeny v osobnej železničnej doprave
(SITA) BRATISLAVA 20. 02. 2005 - Pre stavebné a
rekonštrukčné práce sa od polnoci v nedeľu 6. marca
predĺžia jazdné časy vlakov na trati Bratislava - Nové Mesto
nad Váhom o 40 minút. Rekonštruovať sa budú úseky
Bratislava-Rača - Trnava s pokračovaním do Leopoldova a
Nového mesta nad Váhom. Rekonštrukcia potrvá do neskorej
jesene. Počas výluky budú vlaky odchádzať z východiskovej
stanice a prichádzať do cieľovej stanice v porovnaní so
súčasným cestovným poriadkom v zmenenom čase. Zmeny sa
dotknú všetkých vlakov kategórie InterCity (IC), EuroRegio
(ER), Expres (Ex), rýchlikov (R) aj osobných vlakov (Os).
Pre výluku budú zmenené aj odchody a príchody niektorých IC
vlakov do a zo železničnej stanice Košice. Po pôvodnej trase
z bratislavskej hlavnej stanice cez Pezinok a Trnavu bude jazdiť
12 párov rýchlikov. Doprava z Bratislavy do Košíc v
dvojhodinovom intervale sa zachová, ale rýchliky budú
odchádzať z Bratislavy o 40 minút skôr. Napríklad R 603
Čingov v súčasnosti odchádza o 7:50, ale pre výluku bude
odchádzať už o 7:10. O 40 minút skôr budú odchádzať z
Bratislavy rýchliky R 332 Goral, R 603 Čingov, R 605 Dargov, R
607 Liptov, R 609 Spišan, R 707 Beckov, R 611 Považan, R 723
Vtáčnik, R 703 Turiec, R 705 Dubeň a R 613 Zemplín. Vybrané
vlaky budú odklonené cez železničnú stanicu Galanta. Ide o
všetky vlaky kategórie InterCity. Po trati Leopoldov - Galanta
- Bratislava hlavná stanica pôjdu vlaky IC 402/403, 404/405,
500/501. Po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava-Nové Město -
Rajka s priamymi vozňami Bratislava-Nové Město - Bratislava
hlavná stanica budú jazdiť vlaky R 336/337. Po trati Leopoldov
- Galanta - Bratislava hlavná stanica budú odklonené
pravidelné vlaky R 700, 610. Po trati Bratislava hlavná stanica
- Galanta - Leopoldov budú jazdiť vlaky R 1503, R 1505, R 1521,
R 1601 a odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava
hlavná stanica vlaky R 1502, 1504, 1520, 1730/1731.
R 701 Polom odíde z Leopoldova do Žiliny o 4:36. Rýchlik 700
Polom zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice pôjde po Nové
Mesto nad Váhom tak ako doteraz, ale pokračovať bude cez
Galantu. Do Bratislavy hlavnej stanice príde o 7:58, čo je o 38
minút neskôr ako doteraz. R 611 Považan bude odchádzať z
Bratislavy hlavnej stanice do Košíc o 15:10 po pôvodnej trase.
V opačnom smere pôjde R 610 Považan cez Galantu a do
Bratislavy hlavnej stanice bude prichádzať o 20:44, čo je o 24
minút neskôr ako doteraz. R 336/337 Báthory bude jazdiť od 6.
marca cez Galantu a už nebude zastavovať v Bratislave hlavnej
stanici, ale v Bratislave Novom Meste. Ex 1601 Chopok bude
odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice o 14:59, čo je o 26
minút skôr ako doteraz, a do Košíc bude pokračovať odklonom
cez Galantu. V opačnom smere z Košíc do Bratislavy bude Ex
1600 Chopok odchádzať z Košíc ako doteraz o15:34 a pôjde po
pôvodnej trase. Do Bratislavy hlavnej stanice bude prichádzať
o 21:29, teda o hodinu neskôr ako doteraz.
Vlaky IC 402 a IC 403 budú mať rozdelené jazdné trasy na
úseky Wien Westbanhof - Bratislava hlavná stanica a Bratislava
hlavná stanica - Galanta - Košice. Na trati Bratislava hlavná
stanica - Galanta - Košice budú vedené pod novým číslom IC
506/IC 507 bez možnosti prestupu v Bratislave medzi týmito
vlakmi. IC 500 Kriváň bude odchádzať z Košíc o 40 minút
skôr ako doteraz o 16:54. Prípoj k tomuto vlaku zabezpečí
denne zo smeru Humenné zrýchlený vlak (Zr) 1902 Ondava. IC
vlaky budú v Galante zastavovať len na 5 až 7 minút.
V úseku Leopoldov - Bratislava sa zmení aj jazda osobných
vlakov na prípojných tratiach. Vybrané vlaky ER 2519 Nitran, R
722 Vtáčnik a R704 Dubeň budú medzi Leopoldovom a Bratislavou
zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach ako vlaky
kategórie Os. Cestujúci ich budú môcť využiť aj bez
rýchlikového príplatku.
V opačnom smere v úseku Bratislava - Leopoldov bude ako osobný
vlak zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach R 721
Bojnice a ER 2538 Nitran, nebude však zastavovať vo Svätom
Jure a v Pezinku.
Dvojhodinová taktová doprava zo Žiliny do Bratislavy hlavnej
stanice ostane zachovaná. V smere z Košíc a Žiliny budú
rýchliky jazdiť po Nové Mesto nad Váhom v nezmenenom čase.
Od Nového Mesta nad Váhom sa jazdný čas predĺži, keďže
rýchliky pôjdu z bezpečnostných dôvodov zníženou
rýchlosťou. Do Bratislavy hlavnej stanice budú prichádzať o
40 minút neskôr.
Oznam ZSSK o zmenách v osobnej železničnej doprave
Železničná spoločnosť Slovensko
(ZSSK), a. s., informuje verejnosť o zmenách v osobnej
železničnej doprave:
Zmeny v osobnej železničnej doprave
BRATISLAVA 20. 02. 2005 - Od polnoci zo soboty na
nedeľu 6. marca začnú v traťových úsekoch Železníc SR
(ŽSR) Bratislava-Rača - Trnava s pokračovaním do Leopoldova a
neskôr do Nového Mesta nad Váhom rozsiahle výluky traťových
koľají. V dôsledku toho sa predĺžia jazdné časy vlakov na
trati Bratislava hl. st. - Nové Mesto nad Váhom v priemere o 40
minút. Po skončení stavebných a rekonštrukčných prác sa
traťová rýchlosť vlakov v komerčnej prevádzke zvýši až
na 160 km/h a čas jazdy sa výrazne zníži. Počas výluky
budú vlaky odchádzať z východiskovej stanice a prichádzať
do cieľovej stanice v porovnaní so súčasným cestovným
poriadkom v zmenenom čase.
Bratislava hlavná stanica - Žilina - Košice
Zmeny v jazdných časoch sa dotknú všetkých vlakov kategórie
InterCity (IC), EuroRegio (ER), Expres (Ex), rýchlikov (R) aj
osobných vlakov (Os).
V dôsledku výlukových prác budú zmenené v porovnaní so
súčasným cestovným poriadkom aj odchody a príchody
niektorých IC vlakov do a zo železničnej stanice Košice.
Po pôvodnej trase z Bratislavy hlavnej stanice cez Pezinok a
Trnavu bude jazdiť 12 párov rýchlikov. Taktová doprava z
Bratislavy do Košíc v dvojhodinovom intervale zostane
zachovaná, ale rýchliky budú odchádzať z Bratislavy hlavnej
stanice o 40 minút skôr ako doteraz. Napríklad R 603 Čingov v
súčasnosti odchádza o 7.50 h, ale podľa zmeneného
cestovného poriadku kvôli výluke bude odchádzať už o 7.10
h.
O 40 minút skôr budú odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice
nasledovné rýchliky: R 332 Goral, R 603 Čingov, R 605 Dargov,
R 607 Liptov, R 609 Spišan, R 707 Beckov, R 611 Považan, R 723
Vtáčnik, R 703 Turiec, R 705 Dubeň a R 613 Zemplín.
Odklon vlakov cez Galantu
V záujme zvýšenia efektivity dopravy a zamedzenia strát v
jazdných časoch budú vybrané vlaky jazdiť odklonom cez
železničnú stanicu Galanta. Ide o všetky vlaky kategórie
InterCity. Odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava
hlavná stanica budú vedené vlaky IC 402/403, 404/405, 500/501.
Odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava-Nové Město -
Rajka s priamymi vozňami Bratislava-Nové Město - Bratislava
hlavná stanica budú jazdiť vlaky R 336/337. Odklonom po trati
Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica budú vedené
pravidelné vlaky R 700, 610. Odklonom po trati Bratislava
hlavná stanica - Galanta - Leopoldov budú v vedené vlaky R
1503, R 1505, R 1521, R 1601 a odklonom po trati Leopoldov -
Galanta - Bratislava hlavná stanica budú vedené vlaky R 1502,
1504, 1520, 1730/1731.
Rýchliky
R 701 Polom odíde z Leopoldova do Žiliny o 4.36 h. Rýchlik 700
Polom v smere zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice pôjde po
Nové Mesto nad Váhom tak ako doteraz, ale ďalej bude
pokračovať odklonom cez Galantu. Do Bratislavy hlavnej stanice
príde o 7.58 h, čo je o 38 minút neskôr ako doteraz.
R 611 Považan bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice do
Košíc o 15.10 h po pôvodnej trase. V opačnom smere pôjde R
610 Považan odklonom cez Galantu a do Bratislavy hlavnej stanici
bude prichádzať o 20.44 h, čo je o 24 minút neskôr ako
doteraz.
R 336/337 Báthory bude jazdiť od 6. marca odklonom cez Galantu
a už nebude zastavovať v Bratislave hlavnej stanici, ale v
Bratislave Novom Meste.
Ex 1601 Chopok bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice o
14.59 h, čo je o 26 minút skôr ako doteraz, a do Košíc bude
pokračovať odklonom cez Galantu. V opačnom smere z Košíc do
Bratislavy bude Ex 1600 Chopok odchádzať z Košíc ako doteraz
o 15.34 h a pôjde po pôvodnej trase. Do Bratislavy hlavnej
stanici bude prichádzať o 21.29 h, čo je o hodinu neskôr ako
doteraz.
InterCity vlaky
Pri vlakoch IC a Ex je prioritou, aby sa zachovala čo
najväčšia nadväznosť a prípojovosť vlakov v smere do
Bratislavy s ohľadom na prípoje do Viedne a západnej Európy.
Vlaky IC 402 a IC 403 budú mať rozdelené jazdné trasy na
úseky Wien Westbanhof - Bratislava hlavná stanica a Bratislava
hlavná stanica - Galanta - Košice. Na trati Bratislava hlavná
stanica - Galanta - Košice budú vedené pod novým číslom IC
506/IC 507 bez možnosti prestupu v Bratislave hl. st. medzi
týmito vlakmi.
IC 500 "Kriváň" bude odchádzať z Košíc už o
16.54 h, čo je o 40 minút skôr ako doteraz. Prípoj k tomuto
vlaku bude zabezpečený denne zo smeru Humenné zrýchleným
vlakom (Zr) 1902 "Ondava" (v nedeľu bude prípoj
zabezpečený aj zo Stakčína k vlaku Zr 1902) a v nedeľu z
Čiernej nad Tisou novým vlakom, ktorý zároveň vytvorí
prípoj aj na vlak R 420 "Excelsior". IC vlaky budú v
Galante zastavovať len z dopravných dôvodov na 5 až 7 minút.
Osobné vlaky
V úseku Leopoldov - Bratislava sa prijali zásadné zmeny aj vo
vedení osobných vlakov na prípojných tratiach. To znamená,
že vybrané vlaky ER 2519 Nitran, R 722 Vtáčnik a R704 Dubeň
budú medzi Leopoldovom a Bratislavou zastavovať vo všetkých
staniciach a zastávkach ako vlaky kategórie Os. Cestujúci ich
budú môcť využiť aj bez rýchlikového príplatku.
V opačnom smere v úseku Bratislava-Leopoldov bude ako osobný
vlak zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach R 721
Bojnice a ER 2538 Nitran, ktorý však nebude zastavovať vo
Svätom Jure a v Pezinku zastávka.
Okrem týchto vlakov bude z Bratislavy do Trnavy jazdiť po
pôvodnej trase v pracovných dňoch 17 osobných vlakov a v
opačnom smere 15.
Žilina-Bratislava hlavná stanica
Dvojhodinová taktová doprava zo Žiliny do Bratislavy hlavnej
stanice ostane zachovaná. V smere z Košíc a Žiliny budú
rýchliky jazdiť po Nové Mesto nad Váhom v porovnaní so
súčasným cestovným poriadkom v nezmenenom čase. Od Nového
Mesta nad Váhom sa jazdný čas predĺži, keďže rýchliky
pôjdu z bezpečnostných dôvodov zníženou rýchlosťou. Do
Bratislavy hlavnej stanice budú prichádzať o 40 minút
neskôr.
Napríklad R 602 Čingov teraz prichádza do Bratislavy hlavnej
stanice o 12.20 h, ale od 6. marca bude prichádzať o 13.03 h.
So 40-minútovým oneskorením budú od Žiliny do Bratislavy
hlavnej stanice prichádzať všetky rýchliky taktovej dopravy,
ktoré budú jazdiť po pôvodnej trase.
O ostatných zmenách budú ŽSR a Železničná spoločnosť
Slovensko, a. s., informovať prostredníctvom médií,
oblastných cestovných poriadkov, na webových stránkach
železničných spoločností a na viditeľných miestach v
železničných staniciach.
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železnice vozne radšej opravujú ako nakupujú
HOSPODÁRSKE NOVINY 21.02.2005, Buzinkay
Alexander - Z niekoľko tisíc nákladných vozňov, ktoré
premávajú po slovenských železniciach, patrí väčšina
Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. Takmer polovica z nich
však má viac ako 20 rokov.
Napriek tomu popradská Tratravagónka, popredný stredoeruópsky
výrobca nákladných vagónov a podvozkov, svoju produkciu až
na malé výnimky predáva výlučne v zahraniční. "Za
posledných 5 rokov sme predali železniciam iba 42
veľkopriestorových vozňov," povedal hovorca Tatravagónky
Viliam Štrelinger.
Podľa riaditeľa úseku prevádzky Železničnej spoločnosti
Cargo (ZSSK Cargo) Ladislava Repaského vzhľadom na
efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov
uprednostňujú modernizáciu pred nákupom nových vagónov.
Spoločnosť ich má okolo 16.000. Minulý rok zmodernizovala
okolo 1300 vozňov. Išlo hlavne o rôzne prestavby a výmeny
podvozkov. Od Tatravagónky ZSSK Cargo v predchádzajúcom
období nakúpila asi 700 podvozkov.
Spoločnosť ročne investuje do modernizácie od 420 do 650 mil.
Sk. Väčšina tejto sumy ide na úpravy, ktoré najčastejšie
vykonávajú Železničné opravovne a strojárne Trnava. Na
tento rok má na modernizácie naplánovaných 650 mil. Sk.
Železnice ich použijú najmä na výmenu podláh
vysokostenných vozňov za celokovové a na úpravy zakrytých
vozňov na vozne s odsúvateľnými stenami, ale napríklad aj na
obstaranie špeciálnych vozňov na expedíciu produkcie U.S.
Steel Košice. S nákupom nových vozňov počíta firma až v
strednodobom horizonte.
Podľa hovorcu železničnej spoločnosti Miloša Čikovského
celková prepravná spoločnosť slovenskej ekonomiky rastie
pomalšie ako HDP. Napriek tomu sú výkony ZSSK Cargo
stabilizované, ich podiel na trhu presahuje 20%, čo je v rámci
EÚ veľmi priaznivá hodnota.
Nové možnosti na prepravu tovarov po koľajniciach otvára
rozvoj automobilového priemyslu. Repaský predpokladá, že
železničná doprava pre nové automobilky sa bude
zabezpečovať súkromnými vozňami podľa vzoru Volkswagenu
Slovakia. V prípade Kia Motors sa zatiaľ nerozhodlo, či sa s
kontajnermi a komponentmi budú voziť do Transsibírskej
magistrále, z jadranského prístavu Koper, z Rijeky alebo z
Hamburgu.
Tatravagónka prepustí 450 zamestnancov
Tatravagónka vyrobila minulý rok 1014 nákladných
vozňov a 5881 podvozkov. V medziročnom porovnaní vyrobila
menej vozňov a viac podvozkov. Hospodárenie skončila s
tržbami 3,67 mld Sk. Podľa ekonomickej riaditeľky Daniely
Hybenovej vyššiu výrobu dosiahli menšou spotrebou pracovného
kapitálu. V priebehu celého roka sa firme darilo udržiavať
stanovené limity zásob, pohľadávok i záväzkov. Podnik však
bol pod silným tlakom cien vstupných materiálov. Tieto
náklady sa podľa Hybenovej Tatravagónke nepodarilo eliminovať
a odpísali sa tak pod nižší zisk, než bol plánovaný.
Najväčšími odberateľmi boli švajčiarska spoločnosť AAE,
Metrans z Česka, VTG z Nemecka a viacerí poľskí výrobcovia.
Pre nestabilné ceny hutných materiálov a nižší záujem o
vagónovú výrobu Tatravagónka zníži pre produkciu v tomto
roku o 1/4 oproti pôvodným zámerom, čo v tržbách
predstavuje výpadok okolo 700 mil. Sk. Spoločnosť v tejto
súvislosti prepustí približne 250 technicko-hospodárskych
pracovníkov a režijných pracovníkov a približne 200
robotníkov.
Štruktúra vozového parku ZSSK Cargo Slovakia podľa
veku (%)
do 5 rokov 1,8
do 10 rokov 4,2
do 15 rokov 14,9
do 20 rokov 30,5
do 25 rokov 18,4
do 30 rokov 14,6
nad 30 rokov 15,7
Kvôli falošnému oznámeniu o bombe polícia
prezrela vlakovú stanicu v Bratislave
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Poplach na
železničnej stanici Bratislava-Vinohrady spôsobil v nedeľu
večer anonym, ktorý telefónom polícii oznámil, že na
stanici v červenom kufríku uložil bombu. Situácia si
vyžiadala zastavenie železničnej dopravy od 19.30 h.
Železniční policajti a psovod so služobným psom prehľadali
stanicu s negatívnym výsledkom, pričom o 20.02 h bola doprava
obnovená.
Páchateľa, 26-ročného Bratislavčana následne zadržala
policajná hliadka, ktorá uňho našla mobilný telefón.
Vyšetrovateľ Bratislavčana už obvinil pre trestný čin
šírenia poplašnej správy.
Udalosť si vyžiadala 15 minútové meškanie jedného
rýchlika, informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Policajti v nedeľu pátrali po autorovi výhražných
telefonátov
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Nemiestne žarty
na cudzí účet si v nedeľu večer robil 26-ročný Peter.
Krátko pred 21.00 hod. zavolal na linku 158 a vyhrážal sa, že
"na železničnej stanici Vinohrady je uložená
bomba". Neskôr avizoval bombu aj v električke číslo 5.
Tento oznam niekoľkokrát zopakoval z mobilného telefónu aj z
verejného telefónneho automatu na Račianskej ulici.
Bratislavská policajná hovorkyňa Silvia Miháliková TASR
informovala, že operačný odbor okamžite lokalizoval automat a
vyslal hliadky na Račiansku ulicu. Tam páchateľa prichytili
ešte v telefónnej búdke. V mobilnom telefóne, ktorý mal pri
sebe, bol ešte záznam o posledných volaniach na tiesňovú
linku.
Policajti v rámci preventívnych opatrení vykonali aj
prehliadky objektov so psom vycvičeným na vyhľadávanie
výbušnín, ich výsledok bol negatívny. Autor výhražných
telefonátov - 26-ročný Peter je obvinený z trestného činu
šírenia poplašnej správy a v policajnej cele čaká na
rozhodnutie sudcu o vzatí do väzby.
Polícia zadržala 12 občanov Moldavska a Ruska pri pokuse
dostať sa do Rakúska
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Pri kontrole
nákladného vlaku na stanici v Petržalke v sobotu pred polnocou
policajná hliadka našla a zadržala 12 cudzincov bez dokladov
totožnosti, z toho desať žien a dvoch mužov. Vlak smeroval do
Rakúska.
Jedenásť občanov Moldavska a jedna Ruska boli ukrytí vo vozni
s nábytkom, na ktorom chýbala plomba. Cudzincov prevzalo
oddelenie hraničnej kontroly Policajného zboru Bratislava
Petržalka.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Summit: Policajti majú nielen strážiť, ale aj pomáhať
Pravda 22. 02. 2005 , Krčmárik Radovan,
BRATISLAVA - Už len jeden deň delí Bratislavu od chvíle, keď
sa opäť stane najstráženejším mestom na svete. Príletom
amerického prezidenta Georgea Busha, ktorý sa očakáva zajtra
večer, začnú pre slovenskú metropolu platiť prísne
bezpečnostné opatrenia. Až do piatka, keď návštevu ukončí
aj ruský prezident Putin, preto treba rátať s kontrolami,
uzáverami ulíc a výlukou dopravy. "Na bezpečnosť
summitu Bush - Putin bude dohliadať asi 5 300 policajtov z
rôznych zložiek," uviedol prezident Policajného zboru
Anton Kulich. Zapoja sa príslušníci štátnej polície, Zboru
väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej
služby, Vojenskej polície i Vojenskej spravodajskej služby.
O bezpečnosť na železničných staniciach sa postarajú stovky
členov Železničnej polície. "Osobitný dôraz budeme
klásť na hlavnú stanicu, ale pod zvýšenou kontrolou budú aj
ostatné stanice, najmä v Petržalke. Na hlavnej stanici sme
vyčlenili aj jednotku ťažkoodencov a psovodov so služobnými
psami. Viac hliadok bude i vo vytypovaných vlakoch,"
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Pod políciu bude počas summitu spadať aj 400 vojakov. Mali by
pomáhať pri ochrane verejného poriadku, strážených objektov
a sprevádzaní dôležitých osôb. (krátené)
Na japonských železniciach chcú nahradiť platobné karty mobilnými
telefónmi
(TASR) Tokio 22. 02. 2005 - Okolo 10 miliónov
Japoncov, ktorí denne dochádzajú vlakom do práce, používa
inteligentné karty s počítačovým čipom pri platbách za
cestovné lístky a prechádzaní cez turnikety na staniciach.
Ako dnes informovali Východojaponská železničná
spoločnosť, mobilný operátor DoCoMo a spoločnosť Sony, od
januára budúceho roka sa plánuje uvedenie služby, vďaka
ktorej bude možné použiť namiesto kartičky mobilný
telefón.
Mobilné telefóny operátora DoCoMo už teraz obsahujú
mikorčip a dajú sa použiť na nákupy v predajniach, ktoré
majú na to potrebné čítacie zariadenia. V Japonsku sa doteraz
predali vyše 2 milióny takýchto telefónov. Zatiaľ však nie
sú kompatibilné so systémov Suica, najrozšírenejším
kartovým platobným systémom na železnici.
Spoločnosti vyskúšajú novú službu v marci a dúfajú, že v
budúcom roku ňou pritiahnu milión zákazníkov. Spojenie
systému Suica a mobilných telefónov môže viesť k posilneniu
už aj tak veľmi rozšíreného používania mikročipov v
Japonsku. Japonci sú totiž najdychtivejšími používateľmi
mobilných aparátov na svete. Informovala o tom agentúra AP.
Výstavba III. železničního koridoru Praha - Cheb se
výrazně zpozdí
(ČTK) PLZEŇ 23. 02. 2005 - O čtyři až šest
roků na léta 2014 až 2016 se posune dokončení stavby III.
železničního koridoru z Prahy do Chebu. Důvodem je hledání
modelu financování a státních garancí, které musí
schválit vláda. Jasno je zatím pouze o úseku Plzeň -
Stříbro, jehož stavba začne letos. ČTK to řekl náměstek
ředitele pro dopravní cestu Českých drah (ČD) Luděk
Zavrtálek.
Třiatřicetikilometrový úsek Plzeň - Stříbro, který
přijde na 5,9 miliardy korun, má být hotov v dubnu 2009. Ze
státního fondu dopravní infrastruktury je na něj letos
vyčleněno 150 milionů korun. Trasa už má platné stavební
povolení.
Město Plzeň se bude podílet na tomto úseku 140 miliony korun.
Osm staveb se týká úseku Plzeň-Skvrňany - Křimice, řekl
primátor Miroslav Kalous. S jejich zahájením se počítá
koncem roku.
"Časový harmonogram celého koridoru se posouvá a
termíny nejsou přesně stanoveny," uvedl Zavrtálek.
Část Plzeň - Cheb má nově skončit v roce 2014. Úsek Praha
- Plzeň, kde se rozhoduje o dvou dlouhých tunelech, o dva roky
později. Původní termín obnovy celé 230kilometrové trati
Praha - Plzeň - Cheb byl 2010.
Správa železniční dopravní cesty nyní připravuje pro
vládu materiál, kde budou nové termíny a návrhy modelů
financování a státních garancí. "Vláda zatím
schválila pouze usnesení, že se koridor stavět bude,"
uvedl náměstek. Potvrdil, že III. Koridor se připravuje bez
odbočné větve z Plzně do Domažlic a Řezna, po níž volají
zástupci Horního Falcka, Dolního Bavorska a Plzeňska.
Plzeňský kraj i krajské město chce, aby se koridor z Prahy do
Chebu zprovoznil co nejdříve. "Dramatický počet růstu
kamionů mě děsí," uvedl primátor. Podle statistik se od
loňského vstupu do EU zvýšil počet kamionů na dálnici
Rozvadov - Praha o 100 procent.
Po loňském zprovoznění obchvatu Plzně tak počet
nákladních vozů v Plzni klesl jen mírně. "Do roku 2010
jich má být ještě o 30 procent více, a dálnice D5 tak
předstihne nejpoužívanější dálnici D1," uvedl
vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.
Celý III. železniční koridor z Mostů u Jablunkova přes
Ostravu, Prahu, Plzeň do Chebu by měl přijít na 56 miliard
korun.
Dnes ráno sa zrazil vlak s posýpacím vozidlom
(SITA) BRATISLAVA/PRIEVIDZA 23. 02. 2005 - Na
železničnom priecestí v úseku trate Nováky - Zemianske
Kostoľany v okrese Prievidza sa dnes o 07:40 zrazil vlak s
posýpacím vozidlom. Podľa informácií hovorcu
Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského vodiča
posypového auta previezli s ťažkými zraneniami do nemocnice,
päť ľudí utrpelo ľahšie zranenia, z toho dvaja pracovníci
železničnej spoločnosti a traja cestujúci z osobného vlaku.
Ako dodal Čikovský, priecestie bolo zabezpečené svetelnou
signalizáciou bez závor. Do poobedňajších hodín preto
nebudú v tomto úseku premávať osobné vlaky, železničnú
dopravu nahradí autobusová.
Obete útoku z 11. marca si pripomenú skromne
(SITA/AFP) MADRID 23. 02. 2005 - Prvé výročie
teroristického útoku z 11. marca na vlaky v Madride si v
Španielsku na budúci mesiac pripomenú skromne. Vyhovie sa tak
žiadostiam príbuzných obetí. Uviedol to v stredu predseda
španielskeho parlamentu Manuel Marin.
Parlament si 10. marca minútou ticha uctí pamiatku 191 ľudí,
ktorí zahynuli pri najhoršom teroristickom útoku v krajine.
Zranenia vtedy utrpelo až 1900 ľudí.
Minister vnútra José Antonio Alonso v stredu povedal, že
vládna pietna spomienka bude "diskrétna, primeraná a bude
brať ohľad na obete". Malá spomienka možno bude v
madridskom parku Retiro, kde na pamäť obetí zasadili 192
stromov v lokalite známej ako Les Neprítomnosti. Združenie
obetí uviedlo, že jeho členovia si želali pripomenúť
udalosť v súkromí a mnohí z nich by mali zostať mimo
Madridu.
K teroristickému útoku, ktorý 11. marca minulého roka
zasiahol v hlavnom meste Španielska vlaky preplnené ľuďmi,
ktorí denne dochádzajú do Madridu, sa prihlásila islamská
extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu Al-Kajdá.
Súbežne s podujatiami na pripomenutie si obetí útoku bude
hlavné mesto Španielska hostiť medzinárodnú konferenciu o
terorizme. Uskutoční sa 8. až 10. marca z iniciatívy
Madridského klubu, ktorý združuje približne 50 bývalých
politických vodcov a štátnikov.
Liberalizácia má udržať súčasný podiel železničnej dopravy
(SITA) BRATISLAVA 23. 02. 2005 - Cieľom
liberalizácie trhu železničnej prepravy v SR je do roku 2015
zachovať aspoň jej súčasný, približne 21-percentný podiel
na celkovom objeme prepravených tovarov a osôb. Liberalizácia
trhu sa pritom bude realizovať postupne, v medzinárodnej
nákladnej doprave do roku 2007 a v medzinárodnej osobnej
doprave do roku 2010. Ako ďalej vyplýva z materiálu Dopravná
politika SR do roku 2015, ktorý rezort dopravy predložil do
pripomienkového konania, otvorením trhu železničnej prepravy
sa očakáva najmä vytvorenie konkurenčného prostredia a
zvýšenie podielu železničnej dopravy pri preprave tovarov.
Liberalizácia trhu je dôležitá aj pre vytvorenie jednotného
európskeho trhu v železničnej doprave. Zároveň je však
potrebné zosúladiť slovenskú dopravu s európskou, čo si
vyžaduje modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry,
ktorá má podľa ministerstva dopravy nízku technickú úroveň
a kvalitu. Modernizácia železničných tratí na Slovensku by
sa pritom mala zameriavať predovšetkým na tie trate, ktoré
sú súčasťou transeurópskych dopravných sietí. Ide
napríklad o trať Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou
– štátna hranica SR/Ukrajina a úsek Žilina – Nové Mesto
nad Váhom, ktoré sú súčasťou koridoru V. V rámci koridoru
VI. by to mala byť trať Poľská republika/štátna hranica SR
– Skalité – Čadca – Žilina a štátna hranica ČR/SR –
Kúty – Bratislava – Štúrovo – štátna hranica
SR/Maďarská republika.
Inšpirujúci zásah do srdca železníc.
Hovoríme s Jaroslavom Miklom,
riaditeľom Údržby železničnej infraštruktúry Železníc SR
Hospodárske noviny 24.02.2005, Laktiš Štefan -
Železnice SR sú správcom dopravnej cesty. S rušňami,
vozňami, cestovnými poriadkami a cestujúcimi má správca
spoločné "len" to, že sa o túto cestu starajú,
"požičiavajú" ju operátorom, ktorí vozia ľudí a
náklad. Správca zodpovedá za riadenie dopravy, predaj a
kvalitu trás. Najmä na to posledné využívajú od januára
Železnice SR svoj nový útvar - Údržbu železničnej
infraštruktúry.
Hrávali ste sa ako malý s vláčikmi?
- Iste. Ako takmer každý chlapec. Navyše som zo
železničiarskej rodiny. Na železnici robil môj otec i starý
otec.
Vnímali ste čaro tej profesie? Má nejaké?
- Železnice majú viac ako stošesťdesiat rokov. Je to veľmi
zaujímavý dopravný systém, dá sa povedať, že dodnes
neprekonaný. Keď sledujete vývoj, teraz zažívajú veľké
oživenie, je veľký tlak na to, aby sme sa naučili lepšie ich
využívať.
Čo im dáva budúcnosť?
- Niekoľko vecí. Cesty sú preplnené, kým kapacita železníc
je niekoľkonásobne vyššia ako sa využíva. Je to jeden z
najbezpečnejších dopravných systémov. A ďalším hľadiskom
je ekológia.
Študovali ste odbor stavebná údržba a rekonštrukcia tratí.
Je to niečo, čo dieťa alebo mladý muž túži robiť?
- Po strednej škole som hľadal. Prešiel som - ako asi každý
-rôznymi štádiami, doviedlo ma to k stavebnému inžinierstvu
a práve k tomuto odboru. Je to zaujímavá technická oblasť.
Po viacerých miestach, na ktorých ste na železnici boli, ste
sa po rokoch opäť vrátili k svojej pôvodnej odbornosti
-údržbe.
- Tak, ako sa vyvíjala firma, prispôsoboval som sa vnútorným
podmienkam, čo znamenalo rôzne posty a viacero
rekvalifikácií. Ani jedna nebola zbytočná.
Údržba na železnici je zrejme trochu iná ako pred rokmi...
- Podstata ostala, ale technicky i organizačne je to fakt iné.
Musíte sa zasa učiť?
- Iste. Tak, ako na každom poste, ktorým som prešiel.
Údržba železničnej infraštruktúry skrýva kopu
špecializácií. Od ľudí s krompáčmi pri trati, až k
systémovým inžinierom. Rozumiete im?
- Je to skutočne pestré. Od železničných stavieb, až po
špeciálne technologické odvetvia, ktoré len tak nenájdete:
zabezpečovacie a oznamovacie zariadenia, elektrotechnika a
energetika. Na tie posledné dve nie som expert, ale mám takých
v tíme.
Prečo sa v rámci Železníc SR rozčlenila správa a údržba?
- Aby sme mali vnútri podniku jasnejšie ekonomické vzťahy.
Údržba železničnej infraštruktúry je vnútornou
organizačnou jednotkou s pracoviskami po celom Slovensku.
Správa si v údržbe objednáva a ako každý odberateľ
kontroluje, ako objednávku urobila. Predtým to bolo všetko pod
jednou strechou, firma našla chybu, opravila, skontrolovala.
Ide o zásadnú zmenu?
- Stopäťdesiat rokov fungovala železnica ako
"unitárny" podnik. Od roku 2001 sa začala deliť,
odčlenila sa preprava - Železničná spoločnosť, aj tá sa
teraz rozdelila na nákladnú a osobnú. Ale v Železniciach SR
znamená rozdelenie správy a údržby čosi, čo môžeme trochu
nadnesené označiť ako "zásah do srdca". Doteraz
organizačné zmeny prechádzali vrcholnými úrovňami firmy,
ale po príchode súčasného generálneho riaditeľa ŽSR R.
Veselku sa presunula aj na pracoviská.
Takže niekde na stanici vo Zvolene sú bývalí kolegovia,
ktorí už kolegami nie sú. Jeden objednáva, druhý opravuje?
- Áno.
Koľko ľudí sa stará o údržbu železníc na Slovensku?
- My máme vyše 6 300 zamestnancov. Sme najväčšou zložkou na
železniciach.
O koľko kilometrov koľajníc sa (okrem iného) starajú?
- Tritisícšesťstotridsaťtri.
Údržba železničnej infraštruktúry bude monopolným
dodávateľom prác pre správu železníc?
- Počas tohto roku chceme zistiť, ktoré práce vieme robiť
špecializované a efektívne. Potom sa vedenie rozhodne, ako
ďalej. Čo sa ale týka vízie údržby, chceli by sme, aby sa
špecializovala na odstraňovanie náhlych porúch a drobnú
údržbu.
Nie je to trochu aj tak, že ste dostali na starosti najhoršie
zarábajúcu časť železníc?
- To práve zistíme za najbližší rok, keď kvantifikujeme a
oceníme práce, pri ktorých sa to doteraz nikdy samostatne
nerobilo.
Vo vašom životopise je okrem iného, že ste šéfovali
Odúčtovni tržieb železníc. Oslovilo vás niečím
účtovníctvo?
- Bola to výrobná učtáreň železníc, kde bol obrat okolo
šestnásť miliárd korún. Ako technik som predtým vnímal
firmu inak. Prehľad v účtovných tokoch mi dal úplne nový
pohľad a zišiel sa mi aj na ďalších postoch. Videl som viac
súvislostí.
Robíte na železnici dve desaťročia. Ktorá práca vás za tie
roky najviac bavila?
- Možno najviac práve tá Odúčtovňa tržieb železníc. Bolo
to veľa nového.
Po dvadsiatich rokoch praxe v tej istej brandži už človek
menej reaguje na "výzvy". Je to, čo sa teraz na
"dráhach" deje, pre vás ešte vzrušujúce?
- Nové veci sú pre mňa výzvou. Tie posledné tiež.
Sú železnice dobrým zamestnávateľom?
- Pokiaľ ide o odmeňovanie i sociálne podmienky, podľa mňa
áno. Železnice SR boli terčom kritiky za to, že majú
rozsiahle sociálne výhody, no práca v tejto firme má isté
špecifiká. Nepretržitú prevádzku, často je to psychicky
náročná práca, pri ktorej naši zamestnanci zodpovedajú za
ľudské životy. V istej štúdii som čítal, že práca
výpravcov vo veľkých železničných uzloch je psychicky
náročnejšia ako práca letových dispečerov.
Slovenské vlaky čaká vlna nových služieb
HOSPODÁRSKE NOVINY 24.02.2005, Danielis Juraj -
Rozhovor s generálnym riaditeľom novovzniknutého osobného
dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko s Ondrejom Matejom.
Jednou z vašich prioritných úloh v novej funkcii je zlepšiť
servis a komfort cestujúcich. Ako?
- Náš marketing momentálne pripravuje kompletný návrh
nových produktov, pri neregulovaných cenách. Skupinové
zľavy, produkty pre športové kluby či VIP oddelenia vo
vlakoch. Chceme tiež lístky predávať lacnejšie, ak si ich
cestujúci kúpia s predstihom. Rovnako budeme rozširovať sieť
kontaktných centier, kde si ľudia môžu rezervovať lístky
alebo získať informácie o príchodoch, odchodoch a meškaniach
vlakov.
V akom štádiu je zavádzanie rezervácií lístkov
prostredníctvom mobilných telefónov?
- V prvom rade, jednoznačne chceme minimalizovať podiel osobne
predávaných lístkov. Chceme zvýšiť podiel automatov na
zakúpenie lístkov. Dnes sa totiž 80% cestovných dokladov
vydáva cez systém KVC a zvyšných 20 manuálne. Naša
predstava je, aby sa v elektronickom systéme predávalo 97 až
99% lístkov. Spustili sme aj internetový predaj. Čo sa týka
objednávania cez sieť GSM, čo je bežné napríklad v Nemecku
- čoskoro plánujeme vstúpiť do rokovania s operátormi.
Nepotreboval by revíziu aj catering?
- Lôžkové, reštauračné služby a catering - tu bude
najlepšie, ak počas roka na tieto služby vypíšeme tender.
Čo sa týka našich súčasných prevádzkovateľov cateringu,
firiem Wagon Slovakia Bratislava a Wagon Slovakia Košice, tým
som zatiaľ predostrel podmienku: Kvalita ich služieb by mala
byť v rovnakých kategóriách vlakov rovnaká.
Kedy budú môcť biznismeni a verejnosť vo vlakoch používať
internet, ale nie cez mobil?
- Momentálne neviem, ale z tohto hľadiska sú
najzaujímavejšie vozne prvej triedy. Pri obstarávaní nových
vlakových súprav budeme hľadať taký model financovania, aby
boli priamo vybavené rozhraním na poskytovanie internetu. Tiež
budeme hľadať technické riešenia pre novšie vozne v našom
parku.
Železnice SR spúšťajú masívnu výstavbu na piatom koridore.
Čoskoro to spôsobí výluky, ako aj oneskorenia spojov na celom
Slovensku. Ako sa na to pozeráte?
- Rýchlosť, akou sa buduje koridor v najbližších rokoch
neprinesie svoj efekt, teda traťovú rýchlosť 160 km za hod.
Dnes máme vlaky, ktoré sú schopné jazdiť rýchlosťou 140
km/hod. viac ako 150-kilometrovou rýchlosťou môžeme ísť iba
vtedy, ak budú hotové mimoúrovňové križovania dopravnej
cesty. Tie sa nestávajú paralelne s koridorom.
S MDPT SR sme preto otvorili debatu, či nie je účelnejšie
zmeniť priority pri modernizácii iných tratí. Stavať viac
tam, kde nám technický stav neumožňuje dosahovať žiadanú
traťovú rýchlosť. Od ŽSR budeme v období výstavby žiadať
znížené sadzby za používanie železničnej cesty. Meškania
vlakov nás znevýhodnia oproti autobusovej doprave a na
tržbách stratíme približne 170 mil. Sk.
Čo cestujúci - zvýhodníte ho v tomto období?
- Už sme upravili grafikon tak, aby s dlhším časom jázd
počítal. Na tratiach počas výstavby zrušíme rýchlikové
príplatky. Upravíme aj ponuky predplatených cestovných
lístkov. Platnosť jednosmerného mesačného traťového
lístka o 7 kalendárnych dní a štvrťročného o 21 dní.
Dočasným zrušením rýchlikového príplatku prídeme o 5,5
mil. Sk a predĺžením platnosti traťových lístkov o 0,5 mil.
Sk.
Váš investičný plán v tomto roku počíta s investíciami
zhruba 510 mil. Sk. Ako sa prejavia na kvalite vlakov?
- Určite budeme pokračovať v modernizácii mobilných
prostriedkov a hnacích vozidiel. Ostatné investície budeme
pozastavovať. Prevažná väčšina plánovaných platieb bude
smerovať práve na úhrady pre podniky ŽOS. Napríklad
osobných vozňov mladších ako 15 rokov máme v súčasnosti
len 28%. Zo zvyšku je až 60% vozňov starších ako 30 rokov.
Každému je jasné, že udržiavať v chode takýto vozový park
je z roka na rok nákladnejšie. Najvýraznejším šetrením
nákladov by tu teda bolo obstarávanie nových vozňov.
Na staniciach bolo včera pokojne
Sme 24.02.2005, mk - Kým stred mesta bol včera
už od ranných hodín doslova preplnený policajtmi a technikou,
na železničnej hlavnej stanici ani na autobusovej stanici na
Nivách summit nič výraznejšie nepripomínalo.
Vo vestibule, kde čakajú ľudia na odchod svojich vlakov, sme
na obed nestretli ani jedného policajta. "Sme vždy a
všade. Keď nás nevidíte, to neznamená, že
nepracujeme," povedal nám prvý muž v zelenom, ktorého
sme našli. Pyrotechnici v čiernom a policajti so psami
postávali hlavne vonku pred stanicou. Keď dorazil vlak z Prahy,
vystúpilo z neho niekoľko mladých ľudí v kožených bundách
s množstvom kovových ozdôb. Nevedno, či išlo o
demonštrantov, policajti ich nelustrovali. "Zatiaľ je tu
pokoj, dúfame, že to tak vydrží aj naďalej," povedal
jeden z mužov v uniforme.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského
železniční policajti spolupracujú pri zaistení bezpečnosti
vo svojich objektoch aj s Policajným zborom. Železničná
polícia vo vlastnej réžii zabezpečila jednotku ťažkoodencov
so psami. Okrem hlavnej stanice by mali strážiť aj
petržalskú, viac železničných policajtov je aj vo
vytypovaných vlakoch.
Ešte pokojnejšie ako na železničnej stanici bolo včera na
obed na Nivách. V čakacej hale postávala len dvojica
policajtov, ktorí diskutovali s pracovníkom ochranky.
"Zatiaľ sme nikoho nemuseli otočiť, a ani nejaké
problémy neočakávame. Zo skúseností si myslím, že oveľa
horšie to bude v pondelok. V meste bude koncertovať Rammstein,
príde veľa rôznych indivíduí, opijú sa a budú robiť
neplechu," ozrejmil svoj názor na stretnutie oboch
prezidentov ochrankár autobusovej stanice.
Železničná polícia nezaznamenala žiadne narušenie verejného poriadku
(TASR) Bratislava 24. 02. 2005 - Železničná
polícia (ŽP), ktorá dozerá nad bezpečnosťou v obvode
železničných dráh, nezaznamenala v noci na dnes a ani vo
štvrtok dopoludnia v súvislosti so summitom prezidentov USA a
Ruska v Bratislave žiadne narušenie verejného poriadku, ani
bezpečnosti železničnej dopravy.
Situácia je pokojná a nijako osobitne sa zatiaľ nevymyká
prevádzke bežných dní. Informoval o tom dnes hovorca ŽP
Jozef Búranský.
Rozdiel je zreteľný iba vo zvýšenom počte príslušníkov
ŽP na staniciach v Bratislave, kde okrem poriadkových hliadok
vidno aj policajtov so služobnými psami. V pohotovosti sú aj
príslušníci poriadkovej jednotky pre prípad teroristického
útoku a narušenia verejného poriadku nielen na hlavnej
stanici, ale aj na ostatných staniciach hlavného mesta.
ŽP monitoruje situáciu po celom území Slovenska, zatiaľ
však nezaregistrovala presun skupín osôb do Bratislavy, ktoré
by mohli predstavovať ohrozenie verejného poriadku vo vlakoch
či na staniciach.
Na 1. výročie útokov zaznejú v Madride zvony
(SITA/AFP) MADRID 24. 02. 2005 - Zvony budú
päť minúť vyzváňať vo viac ako 650 kostoloch v Madride a
jeho okolí v deň 1. výročia teroristických útokov na
prímestské vlaky, pri ktorých 11. marca 2001 zahynulo 191
ľudí a 1900 utrpelo zranenia. Oznámila to regionálna vláda
vo štvrtok.
Zvony sa rozozvučia o 8.37 SEČ, teda presne v čase, kedy
vybuchla prvá bomba v jednom zo štyroch vlakov. Regionálny
podpredseda vlády Ignacio Gonzáles tiež oznámil, že 11.
marca vyhlásia za Deň smútku v regióne. Vláda tiež vyzvala
obyvateľov, aby na poludnie vyšli pred budovy a 5 minútami
ticha si uctili obete tragédie. V madridskej katedrále Almudena
sa uskutoční omša za obete útoku. V parku Retiro v centre
mesta, kde zasadili 192 stromov symbolizujúcich 191 obetí a
policajta, ktorý zahynul pri útoku na podozrivých teroristov,
sa uskutoční pamiatková slávnosť.
Útoky na vlaky uskutočnila teroristická skupina s kontaktmi na
al-Kájdu.
Kamiony by měly jezdit z Brna do Drážďan po železnici
(ČTK) PRAHA 25. 02. 2005 - Nekladní automobily
by se měly podle plánů vlády přepravovat z Brna do
Drážďan na železničních vagónech. Vláda tak chce ulehčit
dálnici D1 z Brna do Prahy a dálnici D8 z Prahy do Německa.
Kabinet přitom vychází z materiálu Českých drah, které o
zpracování studie požádal premiér Stanislav Gross, píšou
dnešní Hospodářské noviny.
V dokumentu se uvádí, že takzvaným systémem Ro-La by bylo
možné 12 vlaky přepravit v obou směrech denně až 250
kamionů. Náklady na zavedení systému nemají převýšit
deset milionů korun. Dráhy však potřebné vagóny nemají a
musely by si je půjčovat. "Nejen to. I samotný provoz by
musel dotovat stát. Je to velmi nákladné," uvedl Josef
Matějovský z ČD, který připravoval podklady.
Ministerstvo dopravy však doufá, že se mu na projekt podaří
získat peníze z EU. "Trasa Brno – Drážďany navíc
může být rozšířena až poté, co se osvědčí oživení
trasy Lovosice – Drážďany," podotkla mluvčí
ministerstva Marcela Švejnohová.
Dopravci podle HN tvrdí, že nemají důvod železniční
systém používat. Podle mluvčího sdružení ČESMAD Bohemia
Martina Felixe je Ro-La pomalá a drahá. "Navíc: 250
kamionů denně dálnice nijak neuvolní," tvrdí.
Například nejméně frekventovaným úsekem dálnice D1 u
Humpolce projede denně průměrně 9000 těžkých nákladních
vozidel.
Provoz na lince z Lovosic do Drážďan skončil loni v
červenci, když zájem dopravců po vstupu do EU klesl na
desetinu. Stát se nyní snaží kamiony vrátit zpět na
železnici. Od loňského vstupu do EU narostl provoz kamionů na
českých dálnicích o polovinu.
Oznam ŽSR: Obmedzenie premávky v meste Pezinok
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) informujú
verejnosť o obmedzení premávky v meste Pezinok, kde z dôvodu
realizácie stavby "ŽSR, Modernizácia trate Bratislava-Rača
- Trnava pre traťovú rýchlosť 160 km/h" platí nasledujúce
obmedzenie:
V meste Pezinok od 20. 02. 2005 (od 12.00 h) do 30. septembra
2005 (do 12.00 h) platí úplná uzávierka podjazdu pod železničnou
traťou na Drevárskej ulici. Obchádzková trasa pre cestnú
dopravu a chodcov vedie v smere na Modru, po Jesenského,
Mojzesovej na Tehelnú ulicu, ulicu Za dráhou a po
novovybudovanej dočasnej obchádzkovej komunikácii.
TASR o tom informovali ŽSR.
Zastavenie trestného stíhania Macejka a spol. je už právoplatné
(TASR) Bratislava 25. 02. 2005 - Zastavenie
trestného stíhania v kauze údajnej korupcie pri nákupe 35 ľahkých
motorových vlakov je už právoplatné.
Bývalý minister dopravy Jozef Macejko a jeho vtedajší
podriadení, vedúci úradu ministerstva Peter Klučka a štátny
tajomník Michal Balog, voči rozhodnutiu nepodali sťažnosť a
tak definitívne už nie sú obvinení. TAS to dnes potvrdila
hovorkyňa Generálnej prokuratúry SR Svetlana Husárová.
Rozsiahle vyšetrovanie v kauze, ktorá po jej medializácii stála
Macejka ministerské kreslo síce, preukázalo, že konanie bývalých
obvinených nie je v súlade so zákonom, pretože nemali vôbec
zasahovať do výberového konania, ale nie je trestným činom.
Slovenský trestný zákon nemá také ustanovenie, pod ktoré by
spadalo konanie exministra dopravy Macejka a jeho podriadených.
Okrem Macejka a spol. bol v kauze stíhaný i bývalý federálny
minister zahraničného obchodu Jozef B., ktorý je občanom Českej
republiky. Generálna prokuratúra SR preto jeho prípad posunula
českým kolegom. Podľa prokuratúry konanie Jozefa B. na základe
získaných dôkazov možno považovať za korupčné.
Z vyšetrenia vyplýva, že Macejko a spol. intervenovali písomne
a ústne pri výberovom konaní štátnej zákazky na nákup 35
ľahkých vlakových súprav v prospech spoločnosti Alstom, čoho
sa mali dopustiť na začiatku roku 2002. Víťazom uvedeného
tendra sa stalo slovensko-švajčiarske konzorcium DMU GTW združujúce
ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler Busnang AG. Neúspešný uchádzač,
francúzsky Alstom však dodatočne predložil vylepšenú cenovú
ponuku. No výberová komisia ani po týchto intervenciách
nerozhodla v prospech ponuky Alstomu. Naopak, i druhýkrát sa
stalo víťazom pôvodné konzorcium.
Vyšetrovanie sa zaoberalo aj listom bývalého primátora
Bratislavy Petra Kresánka. Medializované špekulácie o údajnom
finančnom prospechu pre SDKÚ z tendra sa nepotvrdili. Podľa
prokuratúry takéto konanie nebolo preukázané.
Jeden z obvinených Jozef B. mal podľa výpovede jedného svedka
v bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri hovoriť o odmene
v prípade úspechu francúzskej spoločnosti. V reštaurácii údajne
sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého list premiérovi
Mikulášovi Dzurindovi zverejnený v médiách vyvolal okolo
tendra škandál. Ivan Mikloš, ktorý bol po Macejkovom páde
poverený vedením rezortu, výsledky súťaže zrušil a
minister dopravy novej vlády Pavol Prokopovič sa s jeho
rozhodnutím stotožnil.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ