Ozubnicová železničná trať / Rack Railway line
Štrbské Pleso - Štrba
(OŽ - rozchod koľaje/gauge: 1 000 mm)
elektrifikovaná trať / Electrified Line
Napájacia sústava / Traction Power: 1,5 kV =

29. VII. 1896   sprevádzkovanie trate (parná prevádzka) / line opening (Steam powered operation) (Zdroj / Source : 33 )
14. VIII. 1932   zastavenie dopravy (parná prevádzka) / Operating stop (Steam powered)
12. II. 1970   sprevádzkovanie trate (elektrická prevádzka) / line opening (Electric powered operation)
16. XI. 2004   zastavenie dopravy z dôvodu poškodenia infraštruktúry víchricou približne do / Operating stop because damage line parts of Storm aprox. up to 15. VI. 2005
6. VII. 2020   zastavenie dopravy (začiatok rekonštrukcie trate) / Operating stop (Line Reconstruction Beginning)
16. II. 2022   sprevádzkovanie trate / line opening

Zoznam staníc / Station list

Ozubnicový systém / Rack System:
1896 - 1932 Riggenbach
1970 - ......... Von Roll (upravený / modified Abt)

Hybridný sen sa stal realitou. 50-ročné zubačky v Tatrách definitívne nahradili moderné vozidlá
16. 02. 2022 Železničná spoločnosť, a. s. – Cestujúci a turisti vo Vysokých Tatrách sa konečne dočkali. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom. V rámci dnešného oficiálneho spustenia prevádzky na ozubnicovej železnici (OŽ) sa uskutočnila prvá jazda novou „električkozubačkou“ zo Štrby na Štrbské Pleso za účasti predsedu NR SR Borisa Kollára, štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Kataríny Brunckovej, starostu obce Štrba Michala Sýkoru, predsedu správnej rady a zároveň CEO koncernu Stadler Rail AG Petra Spuhlera, generálneho riaditeľa ŽSR Miloslava Havrilu a predsedu predstavenstva ZSSK Romana Koreňa.
Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre ZSSK vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, ŽSR a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade. Dokopy 5 nových vozidiel s menami málo známych tatranských štítov Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká si oddnes môžu cestujúci vychutnať v plnej kráse tatranských hôr. Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ.
„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ hovorí predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj turistom chýbala a som rád, že je konečne späť. V budúcnosti navyše môže zohrať aj veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier. Práve zubačka môže zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami,“ povedal Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.
Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.
ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

Ozubnicová železnica: Rekonštrukcia je hotová (video)

Po zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v Tatrách v roku 2021 jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK
Železničná spoločnosť, a. s.30. 06. 2020 - Po zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v Tatrách v roku 2021 jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK
* ŽSR bude od 6. VII. 2020 realizovať rekonštrukciu tatranskej ozubnicovej trate
* Počas 7-mesačnej výluky zabezpečí ZSSK pre cestujúcich náhradnú autobusovú dopravu
* Na zmodernizovanej trati budú už budúci rok jazdiť nové ozubnicové vozidlá

ZSSK informuje cestujúcich, že manažér železničnej infraštruktúry – ŽSR – bude v termíne od 6. 7. 2020 do 6. 2. 2021 uskutočňovať komplexnú rekonštrukciu ozubnicovej trate medzi železničnými stanicami Štrba a Štrbské Pleso.
ZSSK víta rozhodnutie ŽSR pre komplexnú rekonštrukciu, pretože infraštruktúra ozubnicovej železnice má desiatky rokov a potrebuje generálku. V súvislosti s výlukou počas rekonštrukčných prác ZSSK zabezpečí cestujúcim presun formou náhradnej autobusovej dopravy (NAD) nasledovne:

* v železničnej stanici Štrbské Pleso budú pristavené autobusy NAD vedľa výpravnej budovy,
* náhradné zastávky NAD sú zriadené pre tarifné body:
** Štrba – parkovisko za bufetmi z východnej strany budovy,
** Tatranský Lieskovec – hl. cesta pri zastávke ŽSR,
** Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry, Štrbské Pleso, centrálne parkovisko.

V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu.
Za dočasný diskomfort sa ZSSK cestujúcim vopred ospravedlňuje, no takéto obmedzenia sú pri väčších rekonštrukciách vždy potrebné. „Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.
Po zrekonštruovanej trati budú už budúci rok premávať úplne nové vlaky ZSSK – 5 nových hybridných ozubnicových jednotiek a 1 multifunkčný rušeň, ktoré doplnia jej súčasnú flotilu.
Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice.
„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.
Momentálne trať obsluhujú tri cca 50-ročné súpravy, ktoré budú začatím výluky presunuté do rušňového depa Poprad. Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných súčasných „zubačiek“ sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.

110-ročná tatranská jubilantka
(úplné znenie článku: Ž-Semafor 10/2006)

Aktuálna železničná doprava v Tatrách (22. 11. 2004)

Náhradná autobusová doprava v utorok na všetkých úsekoch (22. 11. 2004)

Úsek Poprad-Studený Potok - Tatranská Lomnica je spojazdnený, TEŽ je ... (22. 11. 2004)

Sprevádzkovanie železnice bude trvať niekoľko mesiacov (22. 11. 2004)

Škody v Tatrách odhadujú ŽSR predbežne na 110 mil. Sk (22. 11. 2004)

Niektoré úseky vo Vysokých Tatrách stále nie spojazdnené (21. 11. 2004)

Územie Slovenska zasiahla dnes silná víchrica, ktorá si vyžiadala jednu obeť (19. 11. 2004)

Popradskí hasiči sú v plnom nasadení, kritická situácia je vo Vysokých Tatrách (19. 11. 2004)

Železničná doprava na viacerých úsekoch vylúčená (19. 11. 2004)

Železničná doprava ... je zastavená (19. 11. 2004)

Slovenskí železničiari na prahu európskej dopravnej ...
Národná obroda14.05.2004, Kunik Jozef; Chaláková Lívia - Pred 14 dňami sa SR stala platným členom EÚ. Pre ZSSK bude z tohto dôvodu zrejme najväčšou zmenou liberalizácia dopravného trhu a nadväzne vyplývajúca nutnosť získavať si zákazníkov poskytovaním kvalitnejších služieb.
Napokon o potrebách vybudovania dopravy s "ľudskou tvárou", s dôrazom na kvalitu služieb a poskytovanie informácií sa vraví aj v Bielej knihe Komisie Európskych spoločenstiev. Svoj najdôležitejší cieľ, poskytovať cestujúcim komplexné služby v osobnej preprave, sleduje ZSSK aj budovaním siete zákazníckych centier, ktoré výrazne pomôžu cestujúcim informáciami o ich ceste železnicou, ale bude si v nich možno kúpiť napríklad aj lístok do divadla, na futbal či použiť internet. Na druhej strane však ZSSK prichádza aj s niektorými opatreniami, ktoré sa nemusia stretnúť s nadšením cestujúcich. napríklad od 13.6. sa zruší stratový produkt nákladnej prepravy, preprava spešnín atď.
Od 1.5.2004 vstúpil do činnosti projekt samoobslužného výpravného systému na tratiach Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ) a Ozubnicovej železnice ( OŽ ) do finálnej fázy. Sprievodcovia ...Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým projektom tohto druhu na slovenských železniciach, avšak v ďalšej etape predpokladáme jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok - Tatranská Lomnica a na ďalšie trate."
Cestujúci si však musia uvedomiť, a ZSSK na to nielen vo vlakoch, ale aj na zastávkach, v hoteloch a na frekventovaných miestach upozorňuje, že cestujúci ...
ZSSK pripravila zmeny nielen v predaji cestovných lístkov na TEŽ , ale aj v skvalitnení služieb a informácií priamo na rozhodujúcich železničných staniciach. Tento cieľ chcú dosiahnuť najmä budovaním siete zákazníckych centier. Doterajšie informačné kancelárie boli určené predovšetkým na poskytovanie informácií. S očakávaným zvýšením mobility obyvateľstva po vstupe SR do EÚ je ZSSK pripravená ...
Vedenie ZSSK sa rozhodlo zrušiť stratový produkt nákladnej prepravy spešnín, konkrétne od 13.6.2004. Netýka sa to prepravy batožín v osobnej preprave. Cestujúci si pri svojej ceste môže zobrať so sebou do vlaku balíky, bicykle, detské vozíky, lyže atď. Námestník riaditeľa divízie nákladnej prepravy Ing. Jiří Jančík v tejto súvislosti uviedol: "Vedenie predstavenstva spoločnosti sa za uplynulé obdobie viackrát zaoberalo dlhodobou stratovosťou prepravy spešnín v podmienkach železničnej spoločnosti. Prijalo aj viacero konkrétnych opatrení, avšak táto činnosť zostáva aj naďalej stratová. pre obraznosť, strata pre ZSSK predstavuje mesačne 10 mil. Sk. Preprava spešnín v podmienkach železníc, v konkurencii cestnej dopravy nemá šancu, pretože je objektívne drahšia. Preto je pre našu spoločnosť neúnosné, aby sme udržiavali pri živote stratovú činnosť."
V súčasnosti okrem ČR poskytovalo v Európe prepravu spešnín nákladnou dopravou iba Slovensko. Prepravu batožín od 13.6.2004 prevezme osobná doprava, avšak s podmienkou osobnej účasti cestujúceho.

Od 1. mája tatranské električky budú premávať bez sprievodcov
TASRVysoké Tatry 30. 04.2004 - Od 1. mája tohto roka tatranské električky budú premávať bez sprievodcov, čo súvisí s realizáciou ďalšej fázy projektu samoobslužného výpravného systému na tratiach TEŽ a OŽ .
Sprievodcovia prestanú sprevádzať vlaky a kontrolu cestovných lístkov budú vykonávať ...
Cestujúci si v máji môžu kúpiť blokové cestovné lístky na tatranské železnice okrem osobných pokladníc na staniciach aj na ďalších 23 odberných miestach. S predajom týchto lístkov sa uvažuje aj na ...
So získavaním ďalších zmluvných predajcov cestovných lístkov plánuje ZSSK pokračovať, aby k nim návštevníci Vysokých Tatier mali pohodlný prístup na rôznych miestach. Takisto sa plánuje ...
Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým projektom tohto druhu na slovenských železniciach, v ďalšej etape sa predpokladá jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok – Tatranská Lomnica .
Pred letnou turistickou sezónou ZSSK upozorňuje cestujúcich, že na TEŽ a OŽ sú povinní ...
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Cestovanie zubačkou je luxus
TASRNárodná obroda2.02.2004 - Cestovať za prácou z Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso ozubnicovou železnicou sa stalo ...Vedenie preto spoločne s hoteliermi zo Štrbského Plesa rokovalo minulý týždeň s popradskou s cieľom nájsť prijateľné riešenie.

Cestovné na zubačke vzrástlo takmer o 300 percent
SITAPOPRAD 28. 01.2004 - Cestovné na Ozubnicovej železnici zo zo Štrby na Štrbské Pleso zdraželo od januára pri niektorých lístkoch až takmer o 300 percent. Najviac pocítili zvýšenie zamestnanci dochádzajúci zo Štrby a Tatranskej Štrby za prácou na Štrbské Pleso . Do konca minulého roka platili cestujúci za predplatný lístok z Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso 214 Sk, od nového roka je to až 800 Sk. Výrazne vzrástlo aj obyčajné cestovné. Kým na Slovensku sa cestovné zvýšilo o desať percent, na zubačke je to o 40 percent. Cena ...

Nárazový vietor spôsobil prerušenie železničnej dopravy
Železnice Slovenskej republikyBratislava (28.10.2002) - Zhoršené počasie, predovšetkým silný nárazový vietor a na východnom a strednom Slovensku i silný dážď, počas dnešnej noci z 27. na 28. októbra spôsobili na viacerých miestach problémy vo vlakovej doprave. Najhoršia situácia bola v noci a dnes ráno vo Vysokých Tatrách, kde je doprava obmedzená na viacerých úsekoch Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ) a priechodná je iba celá trať Poprad - Starý Smokovec .
Vo Vysokých Tatrách bola včera po 22.00 h najprv prerušená trať na ozubnicovej železnici Štrbské Pleso - Štrba , na ktorú ...
(krátené)

Zlé počasie ochromilo z nedele na pondelok železničnú dopravu
Železničná spoločnosť, a. s.Silný vietor, dážď i padajúce lístie spôsobili meškania vlakov osobnej dopravy na mnohých úsekoch železničných tratí na Slovensku. Najviac postihnuté je územie Vysokých Tatier a okolie.
V nedeľu v noci o 22.00 bola prerušená doprava na Ozubnicovej železnici Štrbské Pleso - Štrba , keď na trať v dôsledku silného vetra spadli stromy a poškodili trakčné vedenie. Od rána je doprava na ozubnicovej železnici nahradená autobusmi. Vlak ...
Na odstránení následkov veternej kalamity na železnici sa priebežne pracuje, vzhľadom na zlé počasie však cestujúci musia naďalej rátať s meškaním vlakov.
(krátené)

Ozubnicové trate sveta
Richard BÍLEK

Nasledujúci prehľad si kladie za cieľ zachytiť všetky prevádzkované ozubn. trate sveta. Žiaľ podrobné podklady sa o tejto téme veľmi problematicky zháňajú. V češtine bola vydaná len 1 kniha, kt. sa ...

V druhej skupine sú uvedené dráhy, pri kt. nie je (autorovi) známe, či už bola prevádzka tu už ukončená. Jedná sa takmer bez výnimky o závodové dráhy, al. o dráhy v exotických krajinách. Vačšinou v prevádzke skôr nebudú, ale čo keby ... Každé doplnenie týchto (ale i iných) údajov je vítané.

Vysvetlivky:

typ ozubnice

  • R - Riggenbachova ("rebríček")
  • A - Abtova (2-lamelová ozubnica, vyfrézované zuby kónického tvaru)
  • S - Strubova (zjednodušená Abtova)
  • M - Marschova (systém blízky Riggenbachovej, len na Mt. Washington)
  • L - Locherova (systém s vodorovnými ozbn. kolesami, len na Pilatusbahn)
  • trasa/názov - trasa železnice, príp. jej názov, ak sa prezentuje železnica len takto

    rok otvor. 1. úseku - môže sa odlišovať od dátumu otvorenia celej dráhy

    trakcia - za povšimnutie stojí hlavne úplne mizivý podiel tratí s mot. dopravou a absolútne prevažujúca el. trakcia:

  • E - elektrická
  • M - motorová
  • P - parná
  • (krátené - Tulák po drahách 7/27.VI. 1998)

    “Zubačkou” do perly Tatier
    Spojnica Štrba – Štrbské pleso
    Ľubomír Lenoch

    Práve v čase, keď bola na začiatku februára roku 1968 slovenská “alwe­giáda" spustená na naj­vyššie obrátky, vrátil sa z Álp vedúci strediska Štátneho ústavu dopravného projektova­nia v Košiciach Ing. Kornel Prú­nyi. Priviezol so sebou aj do­pravné skúsenosti z dejiska zimných olympijských hier v Grenobli. Hovoril o nich: “ . . do turistických vysokohorských stredísk v týchto oblastiach sa ľudia dostávajú predovšetkým autami, tiež autobusmi, mikro­busmi a obyčajnou železnicou. Popritom je tu obrovská sieť zu­bačiek. Napríklad v Zermatte ve­die zubačka až do výšky 3130 m, Jungfraubau sa dokonca ťahá do výšky 3454 m. je tu veľké množ­stvo lanoviek, ktoré zavezú hosťa priamo do stredu horských partií. Práve do služieb, vráta­ne výťahov a lanoviek, sa tu ...

    NA SKÚŠOBNEJ JAZDE
    Novučičký, na červeno na­tretý motorový vozeň jednej z dvoch ozubnicových súprav (okrem motorového vozňa bu­de v súprave vlečný voz a vo­zík pre batožinu či lyže) sa právo chystá (vo štvrtok uply­nulého týždňa ) na jednu zo svojich prvých skúšobných jázd po ozubenej trati. Inžinieri Gul­ler a Mattenberger zo švajčiar­skych firiem Brown Boveri a zo Sweizerische Lokomotiv und Maschinenfabrik nechcú naj­skôr ani počuť, že by ma ne­jaký ten kilometrík skúšobnej jazdy odviezli. Len po dlhšom prehováraní a po ubezpečení, že idem na vlastné riziko, sú­­hlasia. O chvíľu už aj opúšťa­me remízu, kde sa finišuje v stavbárskych prácach práve tak ako aj v ostatných častiach re­novovanej i novo pristavovanej železničnej stanice. Vozeň sa pohybuje dopredu pomerne tichučko, s istotou. Zastavujeme pred výhybkou, musia ju zabaľ prehodiť ručne, keďže automa­tiku spustia až v týchto dňoch. A potom už ...

    PREČO OZNAČENIE “STARO­NOVÁ"
    Pleso so Štrbou už raz ozub­nicová železnica spájala. Zru­šili ju krátko pred druhou sve­tovou vojnou. Nová trať ide prakticky, až na malé úseky, v cele) dĺžke starej zubačky. Na rozdiel od starej však nová križuje všetky cesty mimoúrov­ňovo. A čo je dôležité: novú ozubnicovú železnice poháňa elektrina, zatiaľ čo stará bola ešte na paru. Hlavným krité­riom pre voľbu dopravného prostriedku pre tento tatranský úsek bolo zabezpečenie pravi­delnej dopravy v každom roč­nom období a v každom počasí. Elektrická ozubnicová železni­ca tieto kritériá spĺňa. ...

    AKO SA BUDE CESTOVAŤ
    Presnú cenu cestovného ešte neurčili. Návrh je za jednoduchý lístok 9 a za spiatočný lís­tok 16 korún. Počal majstrov­stiev sveta budú zatiaľ premá­vať iba dve súpravy, keďže tre­tia príde zo Švajčiarska až v marci. Dvojvozňová súprava má kapacitu 250 prepravovaných ľudí. To značí, keďže nebude na trati križovanie, že pri na­sadení dvoch vlakových súprav bude kapacita 1300 cestujúcich za 1 hodinu v oboch smeroch. ...

    POMÔŽE NOVÁ VSTUPNÁ ­BRÁNA
    Pokúsme sa vžiť “do kože” budúceho návštevníka Tatier, ktorý v budúcnosti, po zapo­čatí prevádzky ozubnicovej že­leznice, sa vyberie vlakom nav­štíviť Tatry. Doteraz v našich veľhorách existovali okrem iných menších tri hlavné cen­trá: Tatranská Lomnica , Smokovec a na Štrbské Pleso . Kým v prvých dvoch bola aká-taká možnosť ubytovania a teda aj pobytu, Štrbské Pleso poslúžilo návštevníkovi iba skromne. ...
    Myšlienka, aby sa obnovilo spojenie Štrby so Štrbským Plesom nie je nijako nová. Aby hlavnými prestupovými stani­cami do oblasti Vysokých. Tatier boli železničné stanice Poprad a Štrba , prvý raz hovorí vládne uznesenie č. 188 z 11. marca 1959, ktoré uložilo rie­šiť dopravu v rajóne Vysokých Tatier podľa týchto zásad. Ko­šické stredisko Štátneho ústa­vu dopravného projektovania pudla tohto vládneho uznese­nia už roku 1959 navrhovalo obnoviť v tomto úseku spojenie elektrickou ozubnicovou že­leznicou. Vtedy sa návrh stre­tol s nepochopením. ...

    (Zdroj: ??? )

    Od starého k novému, lepšiemu
    Zubačka jubiluje

    (OKO) - Na sklonku minulého storočia prekvapila vtedajší svet tatranská parná “zu­bačka". Vinula sa haditou trasou asi päť kilometrov zo stanice Štrba (v tom čase Csorba) na Štrbské Pleso . Parná lokomotíva mala čo robiť, aby bezpečne prekonala výškový rozdiel - rovných 430 metrov. A jej rýchlosť? Aj dobrý vytrvalý chodec jej postačil.
    No jednako skromná “zubačka" priblížila naše veľhory najmä zahraničným turistom. Náš človek, hoci spod samých Tatier, ponajviac toto technické a vraj aj zázračné (na tie časy) "čudo" viac-menej len obdivoval. V tých rokoch deväťde­siatych nemal ...
    RÔZNE NÁVRHY,
    ako zlepšiť prepravu návštevníkov v tejto oblasti. Až napokon je tu vládne uznesenie o vytvorení druhého vstup­ného spojenia zo železničnej stanice Štrba na Štrbské Pleso .
    Vynútili si to aj blížiace sa majstrov­stvá sveta FIS v roku 1970. A potom sa už stavbári podniku Železničné stavi­teľstvo Bratislava dali ...
    V tomto čase
    PRED DESIATIMI ROKMI
    sa začala prevádzka na modernej elektrifikovanej bezpečnej trati. Prvým veľkým krstom prešla ozubni­cová trať najmä počas ...
    Náklad na výstavbu - zhruba 150 miliónov konín sa investorovi vrátili.
    (opravil: Miroslav Kožuch)

    (Večerník, 1980?)

    POSLEDNÍ ZUBAČKA NA SVĚTĚ?

    Počátkem padesátých let vypracovala skupina dopravních odborníků studii pro komplexní dopravní plán Vysokých Tater. Statistiky prokazovaly rozpor mezi velkým počtem návštěvníků a malou výkonností Tatranské elektrické železnice. Ten nemohla odstranit sama rekonstrukce a modernizace električky, a proto studie navrhla znovuvybudovat mezi Štrbou a Štrbským Plesem výkonnou dopravní cestu, jež by odstranila zbytečnou objížďku přes Poprad . Sledovala se i možnost spojit Štrbu električkou s Vyšnými Hágy na trati Starý Smokovec - Štrbské Pleso , nebo Liptovský Hrádok přímo se Štrbským Plesem . Ale to nebylo schůdné ani stavebné a odporovalo ochraně horské krajiny. Rozhodnutí znělo: Vybudovat znovu ...
    Železniční svršek trati tvoří těžké kolejnice typu A na ocelových pražcích. Kónické ozubnicové kolejnice typu Strub od firmy von Roll z Bernu mají sloužit 80 až 100 let. Známá švýcarská lokomotivka ve Winterthuru spolu s bádenskou elektrotechnickou firmou Brown-Boveri dodaly tři dvoudílné, dobře vybavené elektrické motorové jednotky EMU 29.0 (motorový vůz a vůz řídicí) pro ...
    Horečná výstavba ozubnicových drah v horách, složitých konstrukcí i provozem; je již dávno za námi. Ta naše na Štrbské Pleso patří asi mezi poslední.

    (Josef Hons: Horské dráhy světa, Nadas, 1985)

    Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
    Full version is available at
    Rail CD only.
      Pohľad na zast. Tatranský Lieskovec od východu
    Addams 15. VIII. 2002/19:39 hod.)

    Zoznam staníc / Station list:

    km podľa
    knižného
    cestovného
    poriadku
    km due to
    bookish
    Timetable

    Kilometrická
    poloha podľa
    hekto-
    metrovníkov
    Kilometer
    position due to
    Hectometer
    stones

    štatistické
    číslo
    Statistic
    No.
    umiestnenie
    budovy
    Building
    position
    názov stanice / zastávky
    Station / Stop name
    Alternatívne názvy
    Alternative names
    0 4, 678 / 4, 61 140103 oo xx Štrbské Pleso [ 183 ] Csorbató; Csorbatópart
    xx 3, 27_ xxxxxx xx xx most/bridge  
    xx 1, 65_ xxxxxx xx xx most/bridge  
    4 1, 353 140905 xo xx Tatranský Lieskovec Móryho osada; Móritelep mh.
    5 0, 000 132001 oo xx Štrba [ 180 ] Csorba

    Zdroj / Source : ŽSR

    km 4, 6 - 2, 1: hektometrovníky a stĺpy trakčného vedenia vpravo/hectometer stones and traction pillars on right side

    číslo trate/Line No. od/since
    425 ????
    182 1993

    Odkazy/Links:

  • TRIKRÁT NA ŠTRBSKÉ PLESO
  • S parou k Štrbskému plesu
  • OSUD OZUBNICOVEJ ŽELEZNICE
  • Železničná trať Štrbské Pleso - Štrba na Facebooku
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Úzkorozchodné dráhy - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Informácie vzťahujúce sa ku všetkým tratiam TEŽ, príp. aj OŽ
  • http://www2.tuke.sk/sinfo/strba/spd.html
  • http://www.cvut.cz/images/cc/icsc/personnel/maruna/t/spd/spd.html
  • http://www.upce.cz/~kpz/uzke/strba.htm
  • http://www.cd.cz/ASCII/ZAJIM/tezka04.htm
  • Vysoké Tatry I
  • Vysoké Tatry II
  • Vysoké Tatry III

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 06-III-1999
    Posledná aktualizácia / Last Update : 17-feb-2022
    ( h182.htm )