Ozubnicová železničná trať / Rack Railway
line
Štrbské Pleso - Štrba
(OŽ - rozchod koľaje/gauge: 1 000 mm)
elektrifikovaná trať / Electrified Line
Napájacia sústava / Traction Power:
1,5 kV =
29. VII. 1896 | sprevádzkovanie trate (parná prevádzka) / line opening (Steam powered operation) (Zdroj / Source : 33 ) | |
14. VIII. 1932 | zastavenie dopravy (parná prevádzka) / Operating stop (Steam powered) | |
12. II. 1970 | sprevádzkovanie trate (elektrická prevádzka) / line opening (Electric powered operation) | |
16. XI. 2004 | zastavenie dopravy z dôvodu poškodenia infraštruktúry víchricou približne do / Operating stop because damage line parts of Storm aprox. up to 15. VI. 2005 | |
6. VII. 2020 | zastavenie dopravy (začiatok rekonštrukcie trate) / Operating stop (Line Reconstruction Beginning) | |
16. II. 2022 | sprevádzkovanie trate / line opening |
Ozubnicový systém / Rack System:
1896 - 1932 Riggenbach
1970 - ......... Von Roll (upravený / modified Abt)
Hybridný
sen sa stal realitou. 50-ročné zubačky v Tatrách definitívne
nahradili moderné vozidlá
16.
02. 2022
– Cestujúci a turisti
vo Vysokých Tatrách sa konečne dočkali. Legendárne
„zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na
Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s
hybridným pohonom. V rámci dnešného oficiálneho spustenia
prevádzky na ozubnicovej železnici (OŽ) sa uskutočnila prvá
jazda novou „električkozubačkou“ zo Štrby na Štrbské
Pleso za účasti predsedu NR SR Borisa Kollára, štátnej
tajomníčky ministerstva dopravy Kataríny Brunckovej, starostu
obce Štrba Michala Sýkoru, predsedu správnej rady a zároveň
CEO koncernu Stadler Rail AG Petra Spuhlera, generálneho
riaditeľa ŽSR Miloslava
Havrilu a predsedu predstavenstva ZSSK Romana Koreňa.
Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre ZSSK vyrábať v roku 2019. S ich zaradením
do prevádzky však národný dopravca musel počkať na
rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, ŽSR a dokončenie schvaľovacích
procesov na Dopravnom úrade. Dokopy 5 nových vozidiel s menami
málo známych tatranských štítov Bradavica, Kostolík,
Stredohrot, Ganek a Vysoká si oddnes môžu cestujúci
vychutnať v plnej kráse tatranských hôr. Vďaka svojmu
hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati
TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská
Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ.
„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom
kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme
jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná
nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala.
Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých
pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá,
predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri
tom môžeme byť,“ hovorí predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi
parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91
miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné
časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými
bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým
systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich.
Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi
pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu,
bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných
cestujúcich.
„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi
obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný
prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj
turistom chýbala a som rád, že je konečne späť. V
budúcnosti navyše môže zohrať aj veľmi dôležitú úlohu v
súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími
motormi do Tatier. Práve zubačka môže zabezpečiť
ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami,“ povedal
Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.
Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti
financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho
rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.
ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami,
ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy
starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych
spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o
tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný
kus.
Ozubnicová železnica: Rekonštrukcia je hotová (video)
Po
zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v Tatrách v roku 2021
jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK
30.
06. 2020 - Po zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v
Tatrách v roku 2021 jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK
* ŽSR bude od 6. VII. 2020
realizovať rekonštrukciu tatranskej ozubnicovej trate
* Počas 7-mesačnej výluky zabezpečí ZSSK pre cestujúcich
náhradnú autobusovú dopravu
* Na zmodernizovanej trati budú už budúci rok jazdiť nové
ozubnicové vozidlá
ZSSK informuje
cestujúcich, že manažér železničnej infraštruktúry – ŽSR – bude v termíne od 6. 7.
2020 do 6. 2. 2021 uskutočňovať komplexnú rekonštrukciu
ozubnicovej trate medzi železničnými stanicami Štrba a
Štrbské Pleso.
ZSSK víta rozhodnutie ŽSR pre komplexnú rekonštrukciu,
pretože infraštruktúra ozubnicovej železnice má desiatky
rokov a potrebuje generálku. V súvislosti s výlukou počas
rekonštrukčných prác ZSSK
zabezpečí cestujúcim presun formou náhradnej autobusovej
dopravy (NAD) nasledovne:
* v železničnej stanici Štrbské Pleso budú pristavené
autobusy NAD vedľa výpravnej budovy,
* náhradné zastávky NAD sú zriadené pre tarifné body:
** Štrba – parkovisko za bufetmi z východnej strany budovy,
** Tatranský Lieskovec – hl. cesta pri zastávke ŽSR,
** Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry,
Štrbské Pleso, centrálne parkovisko.
V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby
skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na
kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť
bezproblémovú prepravu.
Za dočasný diskomfort sa ZSSK
cestujúcim vopred ospravedlňuje, no takéto obmedzenia sú pri
väčších rekonštrukciách vždy potrebné. „Sme si vedomí,
že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej
zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z
dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie
vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich
nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme
postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda
predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie
cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na
úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením,
výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom
sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.
Po zrekonštruovanej trati budú už budúci rok premávať
úplne nové vlaky ZSSK – 5
nových hybridných ozubnicových jednotiek a 1 multifunkčný
rušeň, ktoré doplnia jej súčasnú flotilu.
Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a
informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k
dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či
označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Súčasťou bude
kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie
osôb bude mať ZSSK
detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú
nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia,
elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet a chýbať
nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a
kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a
vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj
tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na
ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice.
„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok
počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na
rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom
sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne
zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to
určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných
prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú
patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.
Momentálne trať obsluhujú tri cca 50-ročné súpravy, ktoré
budú začatím výluky presunuté do rušňového depa Poprad.
Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude
určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných
súčasných „zubačiek“ sa rozhodne až potom, čo budú
nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.
110-ročná tatranská jubilantka
(úplné znenie článku:
Ž-Semafor 10/2006)
Aktuálna železničná doprava v Tatrách (22. 11. 2004)
Náhradná autobusová doprava v utorok na všetkých úsekoch (22. 11. 2004)
Úsek Poprad-Studený Potok - Tatranská Lomnica je spojazdnený, TEŽ je ... (22. 11. 2004)
Sprevádzkovanie železnice bude trvať niekoľko mesiacov (22. 11. 2004)
Škody v Tatrách odhadujú ŽSR predbežne na 110 mil. Sk (22. 11. 2004)
Niektoré úseky vo Vysokých Tatrách stále nie spojazdnené (21. 11. 2004)
Územie Slovenska zasiahla dnes silná víchrica, ktorá si vyžiadala jednu obeť (19. 11. 2004)
Popradskí hasiči sú v plnom nasadení, kritická situácia je vo Vysokých Tatrách (19. 11. 2004)
Železničná doprava na viacerých úsekoch vylúčená (19. 11. 2004)
Železničná doprava ... je zastavená (19. 11. 2004)
Slovenskí železničiari na prahu európskej dopravnej ...
14.05.2004,
Kunik Jozef; Chaláková Lívia - Pred 14 dňami sa SR stala
platným členom EÚ. Pre ZSSK bude z tohto dôvodu zrejme najväčšou zmenou
liberalizácia dopravného trhu a nadväzne vyplývajúca
nutnosť získavať si zákazníkov poskytovaním kvalitnejších
služieb.
Napokon o potrebách vybudovania dopravy s "ľudskou
tvárou", s dôrazom na kvalitu služieb a poskytovanie
informácií sa vraví aj v Bielej knihe Komisie Európskych
spoločenstiev. Svoj najdôležitejší cieľ, poskytovať
cestujúcim komplexné služby v osobnej preprave, sleduje ZSSK aj budovaním
siete zákazníckych centier, ktoré výrazne pomôžu
cestujúcim informáciami o ich ceste železnicou, ale bude si v
nich možno kúpiť napríklad aj lístok do divadla, na futbal
či použiť internet. Na druhej strane však ZSSK prichádza aj s
niektorými opatreniami, ktoré sa nemusia stretnúť s
nadšením cestujúcich. napríklad od 13.6. sa zruší stratový
produkt nákladnej prepravy, preprava spešnín atď.
Od 1.5.2004 vstúpil do činnosti projekt samoobslužného
výpravného systému na tratiach Tatranských elektrických
železníc ( TEŽ ) a Ozubnicovej
železnice ( OŽ ) do finálnej fázy. Sprievodcovia
...Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je
prvým projektom tohto druhu na slovenských železniciach,
avšak v ďalšej etape predpokladáme jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok - Tatranská
Lomnica a na ďalšie trate."
Cestujúci si však musia uvedomiť, a ZSSK na to nielen vo
vlakoch, ale aj na zastávkach, v hoteloch a na frekventovaných
miestach upozorňuje, že cestujúci ...
ZSSK pripravila zmeny
nielen v predaji cestovných lístkov na TEŽ , ale aj v
skvalitnení služieb a informácií priamo na rozhodujúcich
železničných staniciach. Tento cieľ chcú dosiahnuť najmä
budovaním siete zákazníckych centier. Doterajšie informačné
kancelárie boli určené predovšetkým na poskytovanie
informácií. S očakávaným zvýšením mobility obyvateľstva
po vstupe SR do EÚ je ZSSK pripravená ...
Vedenie ZSSK sa rozhodlo zrušiť stratový produkt
nákladnej prepravy spešnín, konkrétne od 13.6.2004. Netýka
sa to prepravy batožín v osobnej preprave. Cestujúci si pri
svojej ceste môže zobrať so sebou do vlaku balíky, bicykle,
detské vozíky, lyže atď. Námestník riaditeľa divízie
nákladnej prepravy Ing. Jiří Jančík v tejto súvislosti
uviedol: "Vedenie predstavenstva spoločnosti sa za
uplynulé obdobie viackrát zaoberalo dlhodobou stratovosťou
prepravy spešnín v podmienkach železničnej spoločnosti.
Prijalo aj viacero konkrétnych opatrení, avšak táto činnosť
zostáva aj naďalej stratová. pre obraznosť, strata pre ZSSK predstavuje
mesačne 10 mil. Sk. Preprava spešnín v podmienkach železníc,
v konkurencii cestnej dopravy nemá šancu, pretože je
objektívne drahšia. Preto je pre našu spoločnosť neúnosné,
aby sme udržiavali pri živote stratovú činnosť."
V súčasnosti okrem ČR poskytovalo v Európe prepravu spešnín
nákladnou dopravou iba Slovensko. Prepravu batožín od
13.6.2004 prevezme osobná doprava, avšak s podmienkou osobnej
účasti cestujúceho.
Od 1. mája tatranské električky budú
premávať bez sprievodcov
Vysoké Tatry
30. 04.2004 - Od 1. mája tohto roka tatranské električky budú
premávať bez sprievodcov, čo súvisí s realizáciou ďalšej
fázy projektu samoobslužného výpravného systému na tratiach
TEŽ a OŽ .
Sprievodcovia prestanú sprevádzať vlaky a kontrolu cestovných
lístkov budú vykonávať ...
Cestujúci si v máji môžu kúpiť blokové cestovné lístky
na tatranské železnice okrem osobných pokladníc na staniciach
aj na ďalších 23 odberných miestach. S predajom týchto
lístkov sa uvažuje aj na ...
So získavaním ďalších zmluvných predajcov cestovných
lístkov plánuje ZSSK
pokračovať, aby k nim návštevníci Vysokých Tatier mali
pohodlný prístup na rôznych miestach. Takisto sa plánuje ...
Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým
projektom tohto druhu na slovenských železniciach, v ďalšej
etape sa predpokladá jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok – Tatranská Lomnica .
Pred letnou turistickou sezónou ZSSK upozorňuje cestujúcich, že na TEŽ a OŽ sú povinní ...
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
ZSSK Miloš Čikovský.
Cestovanie zubačkou je luxus
2.02.2004
- Cestovať za prácou z Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso ozubnicovou
železnicou sa stalo ...Vedenie preto spoločne s hoteliermi zo Štrbského Plesa rokovalo minulý
týždeň s popradskou s cieľom nájsť prijateľné riešenie.
Cestovné na zubačke vzrástlo takmer o 300 percent
POPRAD 28.
01.2004 - Cestovné na Ozubnicovej železnici
zo zo Štrby na Štrbské Pleso zdraželo od januára
pri niektorých lístkoch až takmer o 300 percent. Najviac
pocítili zvýšenie zamestnanci dochádzajúci zo Štrby a
Tatranskej Štrby za prácou na Štrbské Pleso . Do konca minulého
roka platili cestujúci za predplatný lístok z Tatranskej
Štrby na Štrbské Pleso 214 Sk,
od nového roka je to až 800 Sk. Výrazne vzrástlo aj
obyčajné cestovné. Kým na Slovensku sa cestovné zvýšilo o
desať percent, na zubačke je to o 40 percent. Cena ...
Nárazový vietor spôsobil prerušenie
železničnej dopravy
Bratislava
(28.10.2002) - Zhoršené počasie, predovšetkým silný
nárazový vietor a na východnom a strednom Slovensku i silný
dážď, počas dnešnej noci z 27. na 28. októbra spôsobili na
viacerých miestach problémy vo vlakovej doprave. Najhoršia
situácia bola v noci a dnes ráno vo Vysokých Tatrách, kde je
doprava obmedzená na viacerých úsekoch Tatranských
elektrických železníc ( TEŽ ) a
priechodná je iba celá trať Poprad -
Starý Smokovec .
Vo Vysokých Tatrách bola včera po 22.00 h najprv prerušená
trať na ozubnicovej železnici Štrbské Pleso - Štrba , na ktorú ...
(krátené)
Zlé počasie ochromilo z nedele na
pondelok železničnú dopravu
Silný
vietor, dážď i padajúce lístie spôsobili meškania vlakov
osobnej dopravy na mnohých úsekoch železničných tratí na
Slovensku. Najviac postihnuté je územie Vysokých Tatier a
okolie.
V nedeľu v noci o 22.00 bola prerušená doprava na Ozubnicovej
železnici Štrbské Pleso - Štrba , keď na trať v
dôsledku silného vetra spadli stromy a poškodili trakčné
vedenie. Od rána je doprava na ozubnicovej železnici nahradená
autobusmi. Vlak ...
Na odstránení následkov veternej kalamity na železnici sa
priebežne pracuje, vzhľadom na zlé počasie však cestujúci
musia naďalej rátať s meškaním vlakov.
(krátené)
Ozubnicové trate sveta
Richard BÍLEK
Nasledujúci prehľad si kladie za cieľ zachytiť všetky prevádzkované ozubn. trate sveta. Žiaľ podrobné podklady sa o tejto téme veľmi problematicky zháňajú. V češtine bola vydaná len 1 kniha, kt. sa ...
V druhej skupine sú uvedené dráhy, pri kt. nie je (autorovi) známe, či už bola prevádzka tu už ukončená. Jedná sa takmer bez výnimky o závodové dráhy, al. o dráhy v exotických krajinách. Vačšinou v prevádzke skôr nebudú, ale čo keby ... Každé doplnenie týchto (ale i iných) údajov je vítané.
typ ozubnice
trasa/názov - trasa železnice, príp. jej názov, ak sa prezentuje železnica len takto
rok otvor. 1. úseku - môže sa odlišovať od dátumu otvorenia celej dráhy
trakcia - za povšimnutie stojí hlavne úplne mizivý podiel tratí s mot. dopravou a absolútne prevažujúca el. trakcia:
(krátené - Tulák po drahách 7/27.VI. 1998)
“Zubačkou”
do perly Tatier
Spojnica Štrba – Štrbské pleso
Ľubomír Lenoch
Práve v čase, keď bola na začiatku februára roku 1968 slovenská “alwegiáda" spustená na najvyššie obrátky, vrátil sa z Álp vedúci strediska Štátneho ústavu dopravného projektovania v Košiciach Ing. Kornel Prúnyi. Priviezol so sebou aj dopravné skúsenosti z dejiska zimných olympijských hier v Grenobli. Hovoril o nich: “ . . do turistických vysokohorských stredísk v týchto oblastiach sa ľudia dostávajú predovšetkým autami, tiež autobusmi, mikrobusmi a obyčajnou železnicou. Popritom je tu obrovská sieť zubačiek. Napríklad v Zermatte vedie zubačka až do výšky 3130 m, Jungfraubau sa dokonca ťahá do výšky 3454 m. je tu veľké množstvo lanoviek, ktoré zavezú hosťa priamo do stredu horských partií. Práve do služieb, vrátane výťahov a lanoviek, sa tu ...
NA SKÚŠOBNEJ JAZDE
Novučičký, na červeno
natretý motorový vozeň jednej z dvoch ozubnicových súprav
(okrem motorového vozňa bude v súprave vlečný voz a
vozík pre batožinu či lyže) sa právo chystá (vo štvrtok
uplynulého týždňa ) na jednu zo svojich prvých
skúšobných jázd po ozubenej trati. Inžinieri Guller a
Mattenberger zo švajčiarskych firiem Brown Boveri a zo
Sweizerische Lokomotiv und Maschinenfabrik nechcú najskôr ani
počuť, že by ma nejaký ten kilometrík skúšobnej jazdy
odviezli. Len po dlhšom prehováraní a po ubezpečení, že
idem na vlastné riziko, súhlasia. O chvíľu už aj
opúšťame remízu, kde sa finišuje v stavbárskych prácach
práve tak ako aj v ostatných častiach renovovanej i novo
pristavovanej železničnej stanice. Vozeň sa pohybuje dopredu
pomerne tichučko, s istotou. Zastavujeme pred výhybkou, musia
ju zabaľ prehodiť ručne, keďže automatiku spustia až v
týchto dňoch. A potom už ...
PREČO OZNAČENIE
“STARONOVÁ"
Pleso so Štrbou už raz ozubnicová železnica
spájala. Zrušili ju krátko pred druhou svetovou vojnou.
Nová trať ide prakticky, až na malé úseky, v cele) dĺžke
starej zubačky. Na rozdiel od starej však nová križuje
všetky cesty mimoúrovňovo. A čo je dôležité: novú
ozubnicovú železnice poháňa elektrina, zatiaľ čo stará
bola ešte na paru. Hlavným kritériom pre voľbu dopravného
prostriedku pre tento tatranský úsek bolo zabezpečenie
pravidelnej dopravy v každom ročnom období a v každom
počasí. Elektrická ozubnicová železnica tieto kritériá
spĺňa. ...
AKO SA BUDE CESTOVAŤ
Presnú cenu cestovného
ešte neurčili. Návrh je za jednoduchý lístok 9 a za
spiatočný lístok 16 korún. Počal majstrovstiev sveta
budú zatiaľ premávať iba dve súpravy, keďže tretia
príde zo Švajčiarska až v marci. Dvojvozňová súprava má
kapacitu 250 prepravovaných ľudí. To značí, keďže nebude
na trati križovanie, že pri nasadení dvoch vlakových
súprav bude kapacita 1300 cestujúcich za 1 hodinu v oboch
smeroch. ...
POMÔŽE NOVÁ VSTUPNÁ BRÁNA
Pokúsme sa vžiť “do
kože” budúceho návštevníka Tatier, ktorý v budúcnosti,
po započatí prevádzky ozubnicovej železnice, sa vyberie
vlakom navštíviť Tatry. Doteraz v našich veľhorách
existovali okrem iných menších tri hlavné centrá: Tatranská Lomnica , Smokovec a
na Štrbské
Pleso . Kým v prvých
dvoch bola aká-taká možnosť ubytovania a teda aj pobytu, Štrbské
Pleso poslúžilo
návštevníkovi iba skromne. ...
Myšlienka, aby sa obnovilo spojenie
Štrby so Štrbským Plesom nie je nijako nová. Aby hlavnými
prestupovými stanicami do oblasti Vysokých. Tatier boli
železničné stanice Poprad a Štrba , prvý raz hovorí vládne uznesenie č.
188 z 11. marca 1959, ktoré uložilo riešiť dopravu v
rajóne Vysokých Tatier podľa týchto zásad. Košické
stredisko Štátneho ústavu dopravného projektovania pudla
tohto vládneho uznesenia už roku 1959 navrhovalo obnoviť v
tomto úseku spojenie elektrickou ozubnicovou železnicou.
Vtedy sa návrh stretol s nepochopením. ...
(Zdroj: ??? )
Od starého k
novému, lepšiemu
Zubačka jubiluje
(OKO) - Na
sklonku minulého storočia prekvapila vtedajší svet tatranská
parná “zubačka". Vinula sa haditou trasou asi päť
kilometrov zo stanice Štrba (v tom čase Csorba) na Štrbské
Pleso . Parná
lokomotíva mala čo robiť, aby bezpečne prekonala výškový
rozdiel - rovných 430 metrov. A jej rýchlosť? Aj dobrý
vytrvalý chodec jej postačil.
No jednako skromná
“zubačka" priblížila naše veľhory najmä
zahraničným turistom. Náš človek, hoci spod samých Tatier, ponajviac toto
technické a vraj aj zázračné (na tie časy) "čudo"
viac-menej len obdivoval. V tých rokoch deväťdesiatych nemal
...
RÔZNE NÁVRHY,
ako zlepšiť prepravu
návštevníkov v tejto oblasti. Až napokon je tu vládne
uznesenie o vytvorení druhého vstupného spojenia zo
železničnej stanice Štrba na Štrbské Pleso .
Vynútili si to aj blížiace sa
majstrovstvá sveta FIS v roku 1970. A potom sa už stavbári
podniku Železničné staviteľstvo Bratislava dali ...
V tomto čase
PRED DESIATIMI ROKMI
sa začala prevádzka na
modernej elektrifikovanej bezpečnej trati. Prvým veľkým
krstom prešla ozubnicová trať najmä počas ...
Náklad na výstavbu - zhruba 150
miliónov konín sa investorovi vrátili.
(opravil: Miroslav Kožuch)
(Večerník, 1980?)
POSLEDNÍ ZUBAČKA NA SVĚTĚ?
Počátkem padesátých let
vypracovala skupina dopravních odborníků studii pro komplexní
dopravní plán Vysokých Tater. Statistiky prokazovaly rozpor
mezi velkým počtem návštěvníků a malou výkonností
Tatranské elektrické železnice. Ten nemohla odstranit sama
rekonstrukce a modernizace električky, a proto studie navrhla
znovuvybudovat mezi Štrbou a Štrbským Plesem výkonnou dopravní cestu, jež by
odstranila zbytečnou objížďku přes Poprad .
Sledovala se i možnost spojit Štrbu električkou s Vyšnými
Hágy na trati Starý
Smokovec - Štrbské Pleso , nebo Liptovský Hrádok přímo se Štrbským Plesem . Ale to nebylo schůdné ani stavebné a
odporovalo ochraně horské krajiny. Rozhodnutí znělo:
Vybudovat znovu ...
Železniční svršek trati tvoří
těžké kolejnice typu A na ocelových pražcích. Kónické
ozubnicové kolejnice typu Strub od firmy von Roll z Bernu mají
sloužit 80 až 100 let. Známá švýcarská lokomotivka ve
Winterthuru spolu s bádenskou elektrotechnickou firmou
Brown-Boveri dodaly tři dvoudílné, dobře vybavené elektrické
motorové jednotky EMU 29.0 (motorový vůz a vůz řídicí) pro ...
Horečná výstavba ozubnicových
drah v horách, složitých konstrukcí i provozem; je již
dávno za námi. Ta naše na Štrbské
Pleso patří asi mezi
poslední.
(Josef Hons: Horské dráhy světa, Nadas, 1985)
Pohľad na zast. Tatranský Lieskovec od východu (© Addams 15. VIII. 2002/19:39 hod.) |
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 4, 678 / 4, 61 | 140103 | oo | xx | Štrbské Pleso [ 183 ] | Csorbató; Csorbatópart |
xx | 3, 27_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | 1, 65_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
4 | 1, 353 | 140905 | xo | xx | Tatranský Lieskovec | Móryho osada; Móritelep mh. |
5 | 0, 000 | 132001 | oo | xx | Štrba [ 180 ] | Csorba |
Zdroj / Source : ŽSR
km 4, 6 - 2, 1: hektometrovníky a stĺpy trakčného vedenia vpravo/hectometer stones and traction pillars on right side
číslo trate/Line No. | od/since |
425 | ???? |
182 | 1993 |
Odkazy/Links: