Železničná
trať / Railway line
Komárom - Nové Zámky
12. XII. 2004 zastavenie osobnej dopravy v úseku trate Komárom - Komárno / passenger transportation canceling at line section
( Zdroj / Source : 134 / 2004/5 )
10. V. 1910 sprevádzkovanie trate Komárno Malý Dunaj - Komárno - N. Zámky / line opening
( Zdroj / Source : 24/7 (?), 27/1926/698 )
10. V. 1910 sprevádzkovanie trate Komárno - N. Zámky / line opening
( Zdroje / Sources : 22 , 23/75 , 27/1927/916)
10. V. 1910 sprevádzkovanie trate Komárom - N. Zámky / line opening
( Zdroj / Source : 33 )
24. V. 1972 sprevádzkovanie trate elektrickou trakciou Komárom - Komárno / electrified line opening
( Zdroj / Source : 89/20/1972 )
- prevádzková dĺžka Komárno - Nové Zámky 28, 736 km
( Zdroj / Source : 27/1925/604 )
- prevádzková dĺžka Komárno - Nové Zámky 32, 365 km
( Zdroj / Source : 27/1931/2/594 )
Zrekonštruovali most cez Dunaj
V sobotu 10.X.1998 po dvadsiatich dňoch rekonštrukcie (od 21. IX. 1998) znova uviedli do prevádzky železničný most, ktorý spája slovenské Komárno s maďarským mestom Komárom . Hoci poveternostné podmienky nevychádzali obnove v ústrety - osemnásť dní pršalo, podarilo sa skončiť práce v porovnaní s plánom o tri dni skôr. Počas výluky presmerovali 28 nákladných vlakov na Rusovce - Rajku a na Štúrovo - Szob . Rekonštrukciu mosta s podobným rozsahom uskutočnili naposledy pred dvadsiatimi rokmi. Vymenili na ňom 820 mostníc a kilometer koľajníc, zvarili zvršok a namontovali zariadenia. Rekonštrukcia stála slovenské železiarne približne 12 mil. korún, maďarské železnice 20 mil. forintov.
( Zdroj / Source : Práca 12. X. 1998)
Krátka, ale významná
Výročie ťažko skúšanej trate
10. V. 2000 uplynulo 90 rokov od sprevádzkovania trate Komárom ( MÁV ) - Komárno ( ŽSR ) - Nové Zámky. Táto trať i napriek
svojej dĺžke (len 35,4 km) bola dôležitou súčasťou
budovanej trate Budapest - Komárom
- Komárno - Nové Zámky - Nitra - Topoľčany - Trenčín ,
kde sa napojila na už hotovú Považskú železnicu Bratislava - Leopoldov - Trenčín - Púchov - Žilina .
Trať začína na pravom brehu Dunaja v maďarskom meste Komárom , pokračuje cez most nad
Dunajom, uprostred ktorého v km 3,0 prechádza štátnu hranicu
medzi Maďarskou a Slovenskou republikou. Po 2 km trať
prichádza do železničnej stanice Komárno, v ktorej sa
stretáva s traťami do Kolárova
(sprevádzkovanou v roku 1914), do
Bratislavy (sprevádzkovanou v roku 1896), a
jednokilometrovou traťou do prístavu
Komárno , ktorá bola sprevádzkovaná súčasne s traťou Komárom - Nové Zámky .
Z Komárna trať pokračuje svojim severným smerom cez
zriaďovaciu stanicu Komárno do 7,1 km vzdialenej žst. Chotín,
o 6,6 km severnejšie prichádza do Hurbanova známeho svojou
pivovarníckou, ale i astronomickou tradíciou. Po ďaľších
5,8 km nasleduje žst. Bajč a o 8,3 km ďalej trať končí v
Nových Zámkoch, kde nadväzuje na trať do Šurian a hlavnú
trať Štúrovo - Bratislava .
Keďže počas 2. svetovej vojny celá táto trať pripadla do
správy MÁV , pritifašistický spojenci s ňou
zaobchádzali ako s traťou patriacou Hitlerovim spojencom - o
čom svedčí najmä osud novozámockej stanice ako dôležitého
železničného uzlu; už začiatkom jesene 1944 boli nálety
protifašistických spojencov rutinnou záležitosťou pre mesto.
7. X. 1944 popoludní bol však nálet oveľa silnejší ako
predošlé.
14. X. 1944 však priletelo 27 lietadiel, ktoré spustošili
značnú časť železničnej stanice i mesta. Počas tohoto
náletu bolo zničených 40 rušňov a 1370 vozňov, ktoré boli
v stanici.
Pred oslobodením však ešte 14. III. 1945 dovŕšilo dielo
skazy 19 lietadiel, ktoré zničili takmer všetko, čo z mesta
vrátane stanice zostalo.
29. III. 1945 podvečer však vojská 2. ukrajinského frontu pod
vedením maršála Malinovského oslobodili mesto, či skôr jeho
trosky. Už na druhý deň po oslobodení nastúpilo asi 400
železničiarov, ktorí sa pustili obdivuhodným tempom do obnovy
stanice. Ich úsilie je po 32 dňoch korunované obnovením
osobnej prepravy. Koncom mája 1945 je sprevádzkované
telefónne spojenie s bratislavskou
hlavnou stanicou , v prevádzke je 6 a o pár týždňov 9
koľají.
17. VII. 1945 odovzdáva ruský vojenský veliteľ stanice už
prevádzkyschopnú stanicu civilnému prednostovi. V septembri
má stanica už 15 prevádzkyschopných koľají a koncom roku je
dostavaná i provizórna budova stanice.
Zvyšujúci sa počet prevádzkovaných koľají ako aj
stúpajúci objem prepravy si vyžiadali inštalovanie
elektromechanického zabezpečovacieho zariadenia, ktoré bolo
dobudované koncom roku 1949.
Po nekonečných prieťahoch sa až 15. XI. 1966 začína
výstavba novej prijímacej budovy, v roku 1967 začína
komplexná obnova koľajiska, v roku 1968 výstavba zariadení
pre elektrifikáciu a reléové zabezpečovacie zariadenie.
Elektrická trakcia na trati Štúrovo -
Bratislava je zavádzaná 31. I. 1969, po ktorej sa začína
i s elektrifikáciou trate Komárom
( MÁV ) - Nové Zámky , táto je ukončená
24. V. 1972.
Výstavba novej prijímacej budovy je i napriek značným
poveternostným koplikáciám ukončená slávnostným otvorením
22. V. 1971.
V novej prijímacej budove železničnej
stanice Nové Zámky je v septembri 1973 inštalovaný ako v
prvej stanici na Slovensku informačný a orientačný systém
Pragotron.
Význam tejto i keď dĺžkou malej trate je však už od
sprevádzkovania veľký najmä pri zabezpečovaní
medzištátnej prepravy v smere juhovýchod - severozápad
Európy. Napriek prudkému poklesu prepravy po politických
zmenách vo východnej Európe v roku 1989 sa preprava v tomto
regióne ako i na tejto trati opäť dostáva do objemov, ktoré
tu boli zaznamenávané pred rokom 1989.
10. V. 1910 opening of line Komárom ( MAV ) - Komárno ( ZSR ) - Nové Zámky .
20. IV. 1995 Bratislava
(pôvodné znenie: Martin ROTTMANN , upravená verzia: Ž-Semafor 10/1995)
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
||
_0 | xxxxxx | 0, 000__ | 012229 | oo | xx | Komárom ( MÁV ) | |
2+) | xxxxxx | 3, 016__ | 100263 / 088880 |
xx xx | Komárom h. / most/bridge | Komárno št. hr. / State border | |
__ | xxxxxx | _4, 818
/__ 2, 646++) |
______ | xx | oo | Komárno stavadlo 4 | |
_6 | _6, 620 | 6, 609 | 149062 | oo | xx | Komárno [ 131 , 136 , 310 , 448 ] | Nové Komárno; Ujkomárom |
_7 | __, ___ | xxxxxx | ______ | __ | __ | Komárno Tehelňa z. (zrušená zastávka/canceled stop) | Komárom téglagyár mh. |
xx | _7, 8__ | xxxxxx | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
__ | 10, 750 | xxxxxx | 189563 | __ | __ | Komárno zriaďovacia stanica | |
13 | 13, 696 | xxxxxx | 158360 | oo | xx | Chotín | Hetény |
__ | 18, 129 | xxxxxx | ______ | xo | xx | hradlo Majer (zrušené/canceled) | |
21 | 21, 312 | xxxxxx | 158261 | xx | oo | Hurbanovo | Stará Ďala-Bagota; Ogyala-Bagota |
27 | 27, 076 | xxxxxx | 158162 | xx | oo | Bajč | Bajcs |
__ | 32, 118 | xxxxxx | ______ | __ | __ | hradlo Aňala [ 444 ] (zrušené/canceled) | |
__ | 33, 5 - 34, 2 | xxxxxx | ______ | __ __ | ? | ||
xx | 34, 4 / 146, 4 ( 130 ) |
xxxxxx | xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 135 / 130 | |
35 | 35, 387 | xxxxxx | 134361 | xx | oo | Nové Zámky [ 130 , 140 , 150 , 151 ] | Ersékújvár; Érsekujvár; Érsekujvar |
Odkazy/Links: