Železničná trať / Railway line
Košice - Kysak

1. IX. 1870 sprevádzkovanie trate / line opening

( Zdroj / Source : 33 )

Zoznam staníc / Station list

1862 - vydanie koncesie na stavbu trate Hranice na Mor. - Púchov - Poprad - Košice

( Zdroj /Source : 33/99 )

- prev. dĺžka trate Čadca - Žilina - Košice: 279, 624 km.

( Zdroj/Source : 27/1931/2/605 )

Rýchlik usmrtil 55-ročného Košičana
TASRBratislava 14. 09.2004 - Rýchlik 607 Liptov usmrtil v pondelok po 17. hodine na trati Ťahanovce – Košice 55-ročného Košičana. TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Rušňovodič upozornil muža zvukovým výstražným znamením, ale pre krátku vzdialenosť už nedokázal vlak ubrzdiť. Svedok udalosti pochádzajúci z Košíc uviedol, že uvedenú osobu videl tesne pred tragédiou údajne v silne opitom stave prichádzať ku koľajam. Privolaná lekárka konštatovala smrť na následky zranení.
Udalosť zastavila železničnú dopravu na viac než dve hodiny a spôsobila meškanie pätnástich vlakov od 9 do 136 minút. Prípadom sa zaoberá odbor Železničnej polície z Košíc.

Železnice postavia vlastnú GSM sieť
Sme 04.09.2003, Tomáš Bella - Na Slovensku sa začína v týchto mesiacoch stavať tretia GSM sieť. Pokrývať však bude len hlavné koridory okolo železničných tratí a využívať ju budú len zamestnanci ŽSR . Priniesť by mala zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy a zhustenie frekvencie vlakov na najvyťaženejších úsekoch. Hlavným dôvodom na zavedenie novej siete GSM-R určenej najmä pre komunikáciu rušňovodičov s centrami riadiacimi vlakovú dopravu je zjednotenie komunikačných štandardov pre celú Európu. “Pri ceste vlaku po Európe totiž treba dnes často vymieňať rušeň len preto, lebo v rôznych krajinách sa používajú na komunikáciu rôzne štandardy,“ hovorí Johann Garstenauer, viceprezident pre predaj GSM-R spoločnosti Siemens, ktorá je jedným z dvoch veľkých dodávateľov GSM-R systémov. Špeciálne železničné GSM-R siete sa od bežných odlišujú využitou frekvenciou, takže na komunikáciu nemožno využiť tradičné mobilné telefóny. Naproti tomu majú niekoľko špeciálnych funkcií: umožňujú komunikáciu pri rýchlosti až 500 kilometrov za hodinu, veľmi rýchle nadviazanie spojenia (okolo dvoch sekúnd) aj stanovenie priorít rôznych volaní. Znamená to, že ak rušňovodič vyšle pri probléme na trati núdzový signál, spojenie s operátorom dostane okamžite, na úkor iných hovorov s nižšou prioritou. Sieť nebude slúžiť len na prenos hlasu, ale aj dát, napríklad údajov o polohe vlaku. To umožní pri zachovaní bezpečnosti skrátiť časové intervaly medzi prejazdom vlakov na tej istej trati – ich poloha sa totiž bude monitorovať neustále, nielen po určitých úsekoch ako v súčasnosti. Prostredníctvom GSM bude možné aj na diaľku zastaviť vlak a v budúcnosti sa počíta s tým, že koncovými zariadeniami by mali byť vybavené nielen kabíny rušňov, ale napríklad aj robotníci pracujúci na trati. K vybudovaniu siete GSM-R sa ŽSR zaviazali medzinárodným dohovorom a diskutuje sa tak už len o termíne, kedy bude postavená. Podľa hovorcu ŽSR Jána Keresteša sa na pilotnom úseku v Bratislave a na trati Bratislava – Nové Zámky v minulom štvrťroku začala obhliadka terénu. Podľa oficiálneho plánu by mala byť výstavba celej siete ukončená v roku 2007, Železnice však už dnes predpokladajú, že pre finančné problémy sa plán nepodarí splniť. Ďalším problémom je, že ŽSR si pred niekoľkými rokmi objednali vo firme Kapsch výstavbu úplne iného, analógového systému na hlasovú komunikáciu (vysielačky), ktorý už v európskych krajinách vytláča nový štandard GSM-R. Na Slovensku však stále prebieha aj výstavba zastaraného systému, tento rok bol dokončený napríklad úsek Žilina – Čadca a ako ďalšia sa bude vysielačmi vybavovať trať ŽilinaKošiceČierna n/T. . Zároveň sa však na rovnakých tratiach už v druhej etape výstavby počíta aj s GSM-R. Starší systém sa tak podľa plánu má stať prebytočným už krátko po jeho odovzdaní do prevádzky, aj keď určitý čas budú musieť oba fungovať paralelne.
Železnice navyše ani nevypísali výberové konanie na GSM-R a zákazku zverili priamo firme Kapsch. S ňou sa v súčasnosti snažia dohodnúť na zmene kontraktu tak, aby zohľadňoval horšiu finančnú situáciu podniku. Podľa J. Keresteša je totiž “už dnes jasné, že nie je v možnostiach ŽSR finančne pokryť objem podpísaných zmlúv“. Len cena za realizáciu prvej z piatich etáp výstavby GSM-R na trati Kúty - Bratislava – Nové Zámky by mala byť okolo pol miliardy korún.

Vlaky meškali tri hodiny, pyrotechnici so psom prehľadávali terén
Korzár 02.09.2003, Kristián Sabo, Košice - "V Ťahanovskom tuneli je bomba," prijali včera telefonát z košickej verejnej telefónnej búdky na železničnej stanici v Košiciach. Aj keď sú takéto záležitosti už pomaly denným "spestrením" práce železničiarov, nič nemohli nechať na náhodu.
"Bolo 13.15 hodín, keď mi volali, čo sa stalo. Okamžite som pribehol, aby som začal koordinovať veci spojené s príslušnými opatreniami," povedal nám prednosta košickej železničnej stanice Ing. Marián Hric.
Následne vyštartovali na miesto, kde mala byť nastražená bomba železniční policajti, pyrotechnik a pes. Všetka doprava súvisiaca s daným smerom bola zastavená a železnice museli dokonca niektoré vlaky aj odrieknuť.
Odborníci na vyhľadávanie výbušnín začali s prehľadávaním tunela . So psom a baterkami v rukách prešli dĺžkou celého tunela . Po jeho prehľadaní sa ešte poobzerali aj po jeho povrchu, veď bomba mohla byť nastražená aj niekde v kroví. Po prehliadke tunela sa všetci kompetentní pobrali preč. Na našu otázku, akým výsledkom skončila kontrola tunela , jeden z ľudí, ktorí ho prehľadávali, odpovedal: "Zatiaľ vám nič nepoviem."
Všetko však nasvedčovalo tomu, že bombu pyrotechnici nenašli. Dokonca aj samotní príslušníci Hasičského a záchranného zboru v Košiciach boli prekvapení, čo sa deje. Ich vraj nik o možnej bombe neinformoval.
Zatiaľ čo prehliadali tunel , atmosféra na železničnej stanici v Košiciach hustla. Ľudia nevedeli, čo sa deje, vlaky začali odriekať, mali ohlásené meškania. Pokladníčky museli vrátiť každému peniaze za už zakúpený lístok. Oficiálne správy hlásené hlásateľkou hovorili o technickom probléme.
"Mali sme ísť do Zvolena, na stanici som od 14. hodiny, teraz je takmer 17 hodín a vidíte, nič sa nedeje. Chceli sme ísť vlakom, ale už sme sa vzdali. Pôjdeme radšej autom. Najprv dali na náš vlak dvojhodinové meškanie, potom nám povedali, že je odrieknutý," povedala nám skupinka vojakov, postávajúca pred vestibulom stanice. Ani pohľad na tabuľu, ohlasujúcu odchody vlakov, neveštil nič dobré. Expres do Bratislavy cez Žilinu mal vypísané meškanie 180 minút a podobne na tom boli aj ostatné vlaky. Ľudia boli netrpezliví, nevedeli, čo sa deje, chodili sa pýtať na informácie. Tamojšie pracovníčky im však veľmi nepomohli. "Nevieme, kedy vlaky pôjdu," odbavovali cestujúcich a na otázku, prečo nechodia dostávali ľudia podobné odpovede ako od hlásateľky: "Technická porucha".
Aj keď sa bomba nakoniec nenašla, tak železničiari, ako aj cestujúci, boli z neznámeho vtipkára poriadne znechutení. "Čo sa týka odchodov vlakov, meškalo ich asi desať, podobne tak aj cestou do Košíc. Najdlhšie meškanie bolo 180 minút. Okolo 17. hodiny sme však začali zmeškané vlaky vypravovať. Ja už neviem, čo sa to deje, vyzerá to ako národný šport. V nedeľu večer som bol na stanici kvôli tomu, že niekto ohlásil bombu v jej budove," vyjadril sa prednosta stanice M. Hric.

Ľahol si na koľajnice
Smrť údajne pre nenaplnenú lásku
Košický večer16.07.2003, kp - Ďalšia obeť železničných nešťastí pribudla do štatistiky železničnej polície. Pod mostom pri hypermarkete Tesco medzi zastávkami Ťahanovce a železničná stanica Košice sa rozhodol skoncovať so životom 32-ročný Michal H. z Košíc. Rušňovodič zbadal mladého muža vo vzdialenosti 25 metrov, ako vychádza spoza mostného piliera a vstupuje na koľajisko. Tvárou k zemi si ľahol medzi koľajnice a na smrť čakal veľmi krátko.
Použitie rýchlobrzdy i zvukového výstražného znamenia už nepomohlo. Samovrah nehodu neprežil. Zomrel na následky traumatického poranenia hlavy, hrudníka a pravej nohy. Brat nebohého ho začal hľadať po tom, čo našiel doma list na rozlúčku. Na život si siahol údajne pre nenaplnenú lásku.

Rýchlik idúci do Košíc doslova rozmetal 54-ročného muža
TASRBratislava 5. júna 2003 - Život 54-ročného muža z obce Kostoľany nad Hornádom si vyžiadala tragická dopravná nehoda, ktorá sa odohrala dnes ráno pri Družstevnej nad Hornádom .
Muža zrazil rýchlik R 120 Košičan idúci do Prahy. Telo zdevastoval natoľko, že Železničná polícia SR spočiatku nevedela určiť ani pohlavie obete. Príčiny a ďalšie okolnosti tragédie vyšetrujú železniční policajti z Košíc.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Stop pomalým cestám
ROZBEHLA SA KOMPLEXNÁ REKOŠTRUKCIA 2. KOĽAJE MEDZI KYSAKOM A DRUŽSTEVNOU PRI HORNÁDE
František LORKO

Medzi najväčšie a najnáročnejšie výluky na tratiach ŽSR v súčasnosti patrí komplexná rekonštrukcia žel. zvršku 2. traťovej koľaje v úseku Družstevná pri Hornáde - Kysak. Ide o medzistaničný úsek v kilometri 107,677 až 113,607.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 8/2002 časopisu Ž-Semafor z 17. IV. 2002)

Buďte rušňovodičom na trati Spišská Nová Ves - Košice
TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú trať Spišská Nová Ves - Košice v roli rušňovodiča!
Bratislava 11. apríla 2015 (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.
Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality. Príjemnú cestu!


Spišská Nová Ves - Košice , 480 x 270
 

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov ¤
Kilometer position
due to Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic
No.
umiestnenie
budovy
Building
position
názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
_0 _98, 750 + 136002 xx oo Košice [ 160 , 169 , 188 , 190 , 336 ] Košice hlavná stanica; Kassa
xx 100, 6____ xxxxxx xx xx most/bridge  
_4 102,746 / 102,64 136101 xo xx Ťahanovce z. [ 188 ] Hernádtihany
xx ___, ___ xxxxxx xo xx ( Ťahanovský tunel I ) pri súčasnej trati / so near current line
xx 104,000 - 104,326 xxxxxx xx xx ( Ťahanovský tunel II )  
xx 105, 8__ xxxxxx xx xx most/bridge  
_9 107, 350 135806 oo xx Kostoľany nad Hornádom [ 188 ] Družstevná pri Hornáde; Kostolany nad Hernádom; Hernádszentistván
xx 108, 1 (? 108, 5) xxxxxx xx xx most/bridge  
14 112, 407 / 112, 5 135707 xx xo Trebejov z [ 188 ] Terebö mh.
xx 113, 1 xxxxxx xx xx most/bridge  
16 114, 434 / 113, 9 135608 oo xx Kysak [ 180-3 , 188 ] Kysag Obišovce; Obyšovce; Abos
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
+ z bodu/ from point Čop Gr./št. hr./State Border

Odkazy/Links:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Železničné koridory

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-V-1999
    Posledná aktualizácia / Last update : 25-12-2015
    ( h180-4.htm )