Železničná trať / Railway line
Košice - Kysak
1. IX. 1870 sprevádzkovanie trate / line opening
( Zdroj / Source : 33 )
1862 - vydanie koncesie na stavbu trate Hranice na Mor. - Púchov - Poprad - Košice
( Zdroj /Source : 33/99 )
- prev. dĺžka trate Čadca - Žilina - Košice: 279, 624 km.
( Zdroj/Source : 27/1931/2/605 )
Rýchlik usmrtil 55-ročného Košičana
Bratislava 14.
09.2004 - Rýchlik 607 Liptov usmrtil v pondelok po 17. hodine na
trati Ťahanovce – Košice 55-ročného Košičana. TASR o tom
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Rušňovodič upozornil muža zvukovým výstražným znamením,
ale pre krátku vzdialenosť už nedokázal vlak ubrzdiť. Svedok
udalosti pochádzajúci z Košíc uviedol, že uvedenú osobu
videl tesne pred tragédiou údajne v silne opitom stave
prichádzať ku koľajam. Privolaná lekárka konštatovala smrť
na následky zranení.
Udalosť zastavila železničnú dopravu na viac než dve hodiny
a spôsobila meškanie pätnástich vlakov od 9 do 136 minút.
Prípadom sa zaoberá odbor Železničnej polície z Košíc.
Železnice postavia vlastnú
GSM sieť
04.09.2003,
Tomáš Bella - Na Slovensku sa začína v týchto mesiacoch
stavať tretia GSM sieť. Pokrývať však bude len hlavné
koridory okolo železničných tratí a využívať ju budú len
zamestnanci ŽSR . Priniesť by mala zvýšenie bezpečnosti
vlakovej dopravy a zhustenie frekvencie vlakov na
najvyťaženejších úsekoch. Hlavným dôvodom na zavedenie
novej siete GSM-R určenej najmä pre komunikáciu
rušňovodičov s centrami riadiacimi vlakovú dopravu je
zjednotenie komunikačných štandardov pre celú Európu. “Pri
ceste vlaku po Európe totiž treba dnes často vymieňať
rušeň len preto, lebo v rôznych krajinách sa používajú na
komunikáciu rôzne štandardy,“ hovorí Johann Garstenauer,
viceprezident pre predaj GSM-R spoločnosti Siemens, ktorá je
jedným z dvoch veľkých dodávateľov GSM-R systémov.
Špeciálne železničné GSM-R siete sa od bežných odlišujú
využitou frekvenciou, takže na komunikáciu nemožno využiť
tradičné mobilné telefóny. Naproti tomu majú niekoľko
špeciálnych funkcií: umožňujú komunikáciu pri rýchlosti
až 500 kilometrov za hodinu, veľmi rýchle nadviazanie spojenia
(okolo dvoch sekúnd) aj stanovenie priorít rôznych volaní.
Znamená to, že ak rušňovodič vyšle pri probléme na trati
núdzový signál, spojenie s operátorom dostane okamžite, na
úkor iných hovorov s nižšou prioritou. Sieť nebude slúžiť
len na prenos hlasu, ale aj dát, napríklad údajov o polohe
vlaku. To umožní pri zachovaní bezpečnosti skrátiť časové
intervaly medzi prejazdom vlakov na tej istej trati – ich
poloha sa totiž bude monitorovať neustále, nielen po
určitých úsekoch ako v súčasnosti. Prostredníctvom GSM bude
možné aj na diaľku zastaviť vlak a v budúcnosti sa počíta
s tým, že koncovými zariadeniami by mali byť vybavené nielen
kabíny rušňov, ale napríklad aj robotníci pracujúci na
trati. K vybudovaniu siete GSM-R sa ŽSR zaviazali medzinárodným dohovorom a
diskutuje sa tak už len o termíne, kedy bude postavená. Podľa
hovorcu ŽSR Jána Keresteša sa na pilotnom úseku v
Bratislave a na trati Bratislava
– Nové Zámky v minulom štvrťroku začala obhliadka
terénu. Podľa oficiálneho plánu by mala byť výstavba celej
siete ukončená v roku 2007, Železnice však už dnes
predpokladajú, že pre finančné problémy sa plán nepodarí
splniť. Ďalším problémom je, že ŽSR si pred niekoľkými rokmi objednali vo
firme Kapsch výstavbu úplne iného, analógového systému na
hlasovú komunikáciu (vysielačky), ktorý už v európskych
krajinách vytláča nový štandard GSM-R. Na Slovensku však
stále prebieha aj výstavba zastaraného systému, tento rok bol
dokončený napríklad úsek Žilina – Čadca a ako ďalšia sa bude
vysielačmi vybavovať trať Žilina
– Košice – Čierna n/T. . Zároveň sa však na
rovnakých tratiach už v druhej etape výstavby počíta aj s
GSM-R. Starší systém sa tak podľa plánu má stať
prebytočným už krátko po jeho odovzdaní do prevádzky, aj
keď určitý čas budú musieť oba fungovať paralelne.
Železnice navyše ani nevypísali výberové konanie na GSM-R a
zákazku zverili priamo firme Kapsch. S ňou sa v súčasnosti
snažia dohodnúť na zmene kontraktu tak, aby zohľadňoval
horšiu finančnú situáciu podniku. Podľa J. Keresteša je
totiž “už dnes jasné, že nie je v možnostiach ŽSR finančne pokryť
objem podpísaných zmlúv“. Len cena za realizáciu prvej z
piatich etáp výstavby GSM-R na trati Kúty - Bratislava – Nové Zámky by mala byť
okolo pol miliardy korún.
Vlaky meškali tri hodiny, pyrotechnici so psom prehľadávali terén
Korzár 02.09.2003, Kristián Sabo, Košice - "V Ťahanovskom
tuneli je bomba," prijali včera telefonát z košickej
verejnej telefónnej búdky na železničnej stanici v
Košiciach. Aj keď sú takéto záležitosti už pomaly denným
"spestrením" práce železničiarov, nič nemohli
nechať na náhodu.
"Bolo 13.15 hodín, keď mi volali, čo sa stalo. Okamžite
som pribehol, aby som začal koordinovať veci spojené s
príslušnými opatreniami," povedal nám prednosta
košickej železničnej stanice Ing. Marián Hric.
Následne vyštartovali na miesto, kde mala byť nastražená
bomba železniční policajti, pyrotechnik a pes. Všetka doprava
súvisiaca s daným smerom bola zastavená
a železnice museli dokonca niektoré vlaky aj odrieknuť.
Odborníci na vyhľadávanie výbušnín začali s
prehľadávaním tunela
. So psom a baterkami v rukách prešli dĺžkou celého tunela . Po jeho
prehľadaní sa ešte poobzerali aj po jeho povrchu, veď bomba
mohla byť nastražená aj niekde v kroví. Po prehliadke tunela sa všetci
kompetentní pobrali preč. Na našu otázku, akým výsledkom
skončila kontrola tunela
, jeden z ľudí, ktorí ho prehľadávali, odpovedal:
"Zatiaľ vám nič nepoviem."
Všetko však nasvedčovalo tomu, že bombu pyrotechnici
nenašli. Dokonca aj samotní príslušníci Hasičského a
záchranného zboru v Košiciach
boli prekvapení, čo sa deje. Ich vraj nik o možnej bombe
neinformoval.
Zatiaľ čo prehliadali tunel , atmosféra
na železničnej stanici v Košiciach
hustla. Ľudia nevedeli, čo sa deje, vlaky začali odriekať,
mali ohlásené meškania. Pokladníčky museli vrátiť
každému peniaze za už zakúpený lístok. Oficiálne správy
hlásené hlásateľkou hovorili o technickom probléme.
"Mali sme ísť do Zvolena, na stanici som od 14. hodiny,
teraz je takmer 17 hodín a vidíte, nič sa nedeje. Chceli sme
ísť vlakom, ale už sme sa vzdali. Pôjdeme radšej autom.
Najprv dali na náš vlak dvojhodinové meškanie, potom nám
povedali, že je odrieknutý," povedala nám skupinka
vojakov, postávajúca pred vestibulom stanice. Ani pohľad na
tabuľu, ohlasujúcu odchody vlakov, neveštil nič dobré.
Expres do Bratislavy cez Žilinu mal vypísané meškanie 180
minút a podobne na tom boli aj ostatné vlaky. Ľudia boli
netrpezliví, nevedeli, čo sa deje, chodili sa pýtať na
informácie. Tamojšie pracovníčky im však veľmi nepomohli.
"Nevieme, kedy vlaky pôjdu," odbavovali cestujúcich a
na otázku, prečo nechodia dostávali ľudia podobné odpovede
ako od hlásateľky: "Technická porucha".
Aj keď sa bomba nakoniec nenašla, tak železničiari, ako aj
cestujúci, boli z neznámeho vtipkára poriadne znechutení.
"Čo sa týka odchodov vlakov, meškalo ich asi desať,
podobne tak aj cestou do Košíc. Najdlhšie meškanie bolo 180
minút. Okolo 17. hodiny sme však začali zmeškané vlaky
vypravovať. Ja už neviem, čo sa to deje, vyzerá to ako
národný šport. V nedeľu večer som bol na stanici kvôli
tomu, že niekto ohlásil bombu v jej budove," vyjadril sa
prednosta stanice M. Hric.
Ľahol si na koľajnice
Smrť údajne pre nenaplnenú lásku
16.07.2003,
kp - Ďalšia obeť železničných nešťastí pribudla do
štatistiky železničnej polície. Pod mostom pri hypermarkete
Tesco medzi zastávkami Ťahanovce a
železničná stanica Košice sa rozhodol skoncovať so
životom 32-ročný Michal H. z Košíc. Rušňovodič zbadal
mladého muža vo vzdialenosti 25 metrov, ako vychádza spoza
mostného piliera a vstupuje na koľajisko. Tvárou k zemi si
ľahol medzi koľajnice a na smrť čakal veľmi krátko.
Použitie rýchlobrzdy i zvukového výstražného znamenia už
nepomohlo. Samovrah nehodu neprežil. Zomrel na následky
traumatického poranenia hlavy, hrudníka a pravej nohy. Brat
nebohého ho začal hľadať po tom, čo našiel doma list na
rozlúčku. Na život si siahol údajne pre nenaplnenú lásku.
Rýchlik
idúci do Košíc doslova rozmetal 54-ročného muža
Bratislava 5.
júna 2003 - Život 54-ročného muža z obce Kostoľany nad
Hornádom si vyžiadala tragická dopravná nehoda, ktorá sa
odohrala dnes ráno pri Družstevnej nad
Hornádom .
Muža zrazil rýchlik R 120 Košičan idúci do Prahy. Telo
zdevastoval natoľko, že Železničná polícia SR spočiatku
nevedela určiť ani pohlavie obete. Príčiny a ďalšie
okolnosti tragédie vyšetrujú železniční policajti z
Košíc.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Stop pomalým cestám
ROZBEHLA SA KOMPLEXNÁ REKOŠTRUKCIA 2. KOĽAJE MEDZI KYSAKOM A
DRUŽSTEVNOU PRI HORNÁDE
František LORKO
Medzi najväčšie a najnáročnejšie výluky na tratiach ŽSR v súčasnosti patrí komplexná rekonštrukcia žel. zvršku 2. traťovej koľaje v úseku Družstevná pri Hornáde - Kysak. Ide o medzistaničný úsek v kilometri 107,677 až 113,607.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 8/2002 časopisu Ž-Semafor z 17. IV. 2002)
Buďte
rušňovodičom na trati Spišská Nová Ves - Košice
TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša
našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských
televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú
trať Spišská Nová Ves - Košice v roli rušňovodiča!
Bratislava 11. apríla 2015 (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám
vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s.
(ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na
Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však
hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.
Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá
vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás
nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod
videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality.
Príjemnú cestu!
Spišská Nová Ves - Košice , 480 x 270 |
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | _98, 750 + | 136002 | xx | oo | Košice [ 160 , 169 , 188 , 190 , 336 ] | Košice hlavná stanica; Kassa |
xx | 100, 6____ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
_4 | 102,746 / 102,64 | 136101 | xo | xx | Ťahanovce z. [ 188 ] | Hernádtihany |
xx | ___, ___ | xxxxxx | xo | xx | ( Ťahanovský tunel I ) | pri súčasnej trati / so near current line |
xx | 104,000 - 104,326 | xxxxxx | xx xx | ( Ťahanovský tunel II ) | ||
xx | 105, 8__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
_9 | 107, 350 | 135806 | oo | xx | Kostoľany nad Hornádom [ 188 ] | Družstevná pri Hornáde; Kostolany nad Hernádom; Hernádszentistván |
xx | 108, 1 (? 108, 5) | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
14 | 112, 407 / 112, 5 | 135707 | xx | xo | Trebejov z [ 188 ] | Terebö mh. |
xx | 113, 1 | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
16 | 114, 434 / 113, 9 | 135608 | oo | xx | Kysak [ 180-3 , 188 ] | Kysag Obišovce; Obyšovce; Abos |
Odkazy/Links: