Ďalšie odkazy
Other Links
Vysokor. trate
Vysokorýchlostná železnica
Definície pojmov
 

Vysokorýchlostný vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou minimálne 250 km/h ( norma UIC a ) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o "vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen ), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.

Všeobecné definície vysokorýchlostnej železnice

UIC , sekcia Vysoké rýchlosti, Taskforce - Úmyselne sme použíli slovo "definície" v množnom čísle, pretože neexistuje jednotná štandardná definícia "vysokorýchlostnej železnice" (taktiež dokonca ani štandardné užívanie základného termínu: niekedy to je nazývané "vysoká rýchlosť" a niekedy "veľmi vysoká rýchlosť"). Definície sa líšia podľa kritéria používaného ako vysokorýchlostnej železnice, zodpovedajúce komplexnej podstate. My na UIC , vysoké rýchlosti, Taskforce chceme odzrkadľovať sa túto rozmanitosť vzhľadom na vysokú rýchlosť zo všetkých hľadísk: infraštruktúra, dopravné prostriedky a prevádzka.
Predovšetkým existuje definícia Európskej únie, popísaná v smernici 96/48; ktorá je dosť podrobne definícujúca, a ktorá zahrňuje veľké množstvo systémov pod názvom "vysoké rýchlosti".
Nutné je však tiež vziať v úvahu tie železnice, ktoré v chvályhodnom úsilí poskytnúť vyššie rýchlosti i napriek základnej starej infraštruktúry a technológie, ktorá je ďaleko vzdialená od tej, ktorá je použitá železnicami západnej Európy.
V každom prípade, vysoká rýchlosť je kombinácia všetkých elementov, ktoré dohromady tvoria "systém": infraštruktúra (nové trate určené pre rýchlosti viac ako 250 km/h a zrekonštruované trate pre rýchlosť 200 alebo až do 220 km/h, niektoré pracovali s naklápacími vlaky, niektoré nie), dopravné prostriedky a prevázkové podmienky. So zreteľom na skutočnosti, že väčšina vysokorýchlostných vlakov je tiež kompatibilných s bežnou sieťou, termín "vysokorýchlostná doprava" je tiež často opakovaný s významom označenia činnosti tohoto druhu vlaku na bežných tratiach ale rýchlosťami nižšími, ako tími, ktoré sú povolené na novej vysokorýchlostnej infraštruktúre. Preto, na niektorých tratiach, o ktorých sa tvrdí, že sú vysokorýchlostnými traťami je veľmi ťažko presne určiť prah, keďže vo veľmi husto zaľudnených regiónoch je rýchlosť obmedzená na 110 km/h za účelom zamedzenia obťažovania hlukom, alebo tam, kde, napr. v častiach špeciálnzch tunelov alebo na dlhých mostoch, je rýchlosť obmedzená na 160 alebo 180 km/h pre jasné dôvody spojený s kapacitou alebo bezpečnosťou. Nakoniec, v mnohých krajinách, kde výkonnosť bežnej železnice nie je veľmi vysoká, zavedenie niektorých vlakov schopných prevádzky rýchlosťou 160 km/h ponúka vyššiu úroveň kvality - často ako prvé kroky k budúcim, skutočným vysokorýchlostným službám - môže už byť považované ako vysoká rýchlosť.
Definícia vysokej rýchlosti Európskej únie

Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou

  • minimálne 250 km/h v krajinách: Južná Kórea , Japonsko
  • do 250 km/h aj v krajinách: Turecko , Kazachstan, Čína
  • V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Turecko , India , Čína .

    Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.

    Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.

    Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:

  • aktívny - vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria (od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
  • pasívny - vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
  • Ďalšie odkazy/Other Links:Na začiatok strany

  • CyberTran
  • MegaRail (slovenská verzia sa pripravuje)
  • Svetový prehľad rýchlostí 1997
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta (základné parametre)
  • 15 rokov prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
  • Video-upútavka + titulky s popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
  • Železničná URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou technológiou (len nemecky a anglicky)
  • EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej želelezničnej doprave (len anglicky)
  • Eurailpress - železničné správy z Európy (len nemecky)
  • International Railway Journal (len anglicky)
  • Railway Gazette International (len anglicky)
  • EÚ: železničná doprava - súhrn legislatívy (v jazykoch krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi málo)
  • UIC: vysokorýchlostná železničná doprava
  • Železničná technológia (len anglicky)
  • Vlaky s naklápacími súpravami - URL Klubu přátel železnic
  • Vysokorýchlostná žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího Kinského
  • Vysokorýchlostná železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
  • Novinka / New Transatlantický železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
  • Railteam - združenie veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed, ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
  • Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
  • Siemens a Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho vysokorýchlostného vlaku
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné parametre
  • Súčasné tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre hromadnú prepravu osôb
  • Kalendár cestujúceho SNCF
  • How High Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z Scientific American
  • High Speed Trains around the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami o vysokorýchlostných železniciach
  • Yahoo! High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
  • Paul Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
  • 30 Years of High Speed Railways - An informative overview of high speed rail from the October 1994 issue of Japan Railway & Transport Review
  • Lux's High Speed Train Drawings - Drawings and technical data on various high speed trains
  • http://www.train-rail.com/
  • Segregované expresné trate
  • Superexpresy na diaľnici Praha – Bratislava
  • Na začiatok stranyProgram rozvoja železničných ciest na Slovensku do roku 2010
    - Dôvodová správa (pdf: 134 kB)
    - Projekt (pdf: 246 kB)
    - Harmonogram transformácie (pdf: 156 kB)
    - Regionálne dráhy (pdf: 125 kB)
    - Prílohy (pdf: 283 kB)
  • oficiálne servre: MÁV , PKP , , ÖBB , DB , SNCF , SNCB , FS , Trenitalia , SBB , RENFE , CP , SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys , Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC , Trans-European Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil (ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS , EIM , European Railway Agency (ERA) , OSŽD/ОСЖД , Railneteurope , Railteam
  • iné servre: Trainweb , European Railfan Server , Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway Gazette International , International Railway Journal , Railway Age , Rail Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope

  • Všetky informácie bez záruky
    Strana vytvorená / Site created : 04-IV-2008

    Posledná aktualizácia / Last update : 28-X-2008
    Späť na " Addams' Rail Page "