Ďalšie
odkazy Other Links Vysokor. trate |
Vysokorýchlostná
železnica Definície pojmov |
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len
svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
UIC , sekcia Vysoké rýchlosti, Taskforce -
Úmyselne sme použíli slovo "definície" v množnom
čísle, pretože neexistuje jednotná štandardná definícia
"vysokorýchlostnej železnice" (taktiež dokonca ani
štandardné užívanie základného termínu: niekedy to je
nazývané "vysoká rýchlosť" a niekedy "veľmi
vysoká rýchlosť"). Definície sa líšia podľa kritéria
používaného ako vysokorýchlostnej železnice, zodpovedajúce
komplexnej podstate. My na UIC , vysoké rýchlosti, Taskforce chceme
odzrkadľovať sa túto rozmanitosť vzhľadom na vysokú
rýchlosť zo všetkých hľadísk: infraštruktúra, dopravné
prostriedky a prevádzka.
Predovšetkým existuje definícia Európskej únie, popísaná v
smernici 96/48; ktorá je dosť podrobne definícujúca, a ktorá
zahrňuje veľké množstvo systémov pod názvom "vysoké
rýchlosti".
Nutné je však tiež vziať v úvahu tie železnice, ktoré v
chvályhodnom úsilí poskytnúť vyššie rýchlosti i napriek základnej
starej infraštruktúry a technológie, ktorá je ďaleko
vzdialená od tej, ktorá je použitá železnicami západnej
Európy.
V každom prípade, vysoká rýchlosť je kombinácia všetkých
elementov, ktoré dohromady tvoria "systém": infraštruktúra
(nové trate určené pre rýchlosti viac ako 250 km/h a
zrekonštruované trate pre rýchlosť 200 alebo až do 220 km/h,
niektoré pracovali s naklápacími vlaky, niektoré nie),
dopravné prostriedky a prevázkové podmienky. So zreteľom na
skutočnosti, že väčšina vysokorýchlostných vlakov je tiež
kompatibilných s bežnou sieťou, termín
"vysokorýchlostná doprava" je tiež často opakovaný
s významom označenia činnosti tohoto druhu vlaku na bežných
tratiach ale rýchlosťami nižšími, ako tími, ktoré sú
povolené na novej vysokorýchlostnej infraštruktúre. Preto, na
niektorých tratiach, o ktorých sa tvrdí, že sú vysokorýchlostnými
traťami je veľmi ťažko presne určiť prah, keďže vo veľmi
husto zaľudnených regiónoch je rýchlosť obmedzená na 110
km/h za účelom zamedzenia obťažovania hlukom, alebo tam, kde,
napr. v častiach špeciálnzch tunelov alebo na dlhých mostoch,
je rýchlosť obmedzená na 160 alebo 180 km/h pre jasné dôvody
spojený s kapacitou alebo bezpečnosťou. Nakoniec, v mnohých
krajinách, kde výkonnosť bežnej železnice nie je veľmi
vysoká, zavedenie niektorých vlakov schopných prevádzky
rýchlosťou 160 km/h ponúka vyššiu úroveň kvality - často
ako prvé kroky k budúcim, skutočným vysokorýchlostným
službám - môže už byť považované ako vysoká rýchlosť.
Definícia vysokej
rýchlosti Európskej únie
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Turecko , India , Čína .
Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
Ďalšie odkazy/Other Links:
Všetky informácie bez záruky
Strana vytvorená / Site created : 04-IV-2008
Posledná aktualizácia / Last update : 28-X-2008