Ďalšie
odkazy Other Links Vysokor. trate |
Vysokorýchlostné trate Turecka |
V Turecku je od r. 2003 budovaná sieť vysokorýchlostných tratí pre prevádzku rýchlosťou 250 km: | Testovanie trate zo
Sincan do Inönü 27. IV. 2007 skúšobnou súpravou ETR 500 Y2 zapožičanou od FS RFI * |
Ankara
- Polatlı - Istanbul ( Ankara
- ) Polatlı - Konya Ankara - Sivas
- Kars ( Ankara
- ) Polatlı - İzmir ( Ankara
- ) Bilecik - Bursa Ďalšie projektované vysokorýchlostné trate:
Flotilu vysokorýchlostných súprav TCDD tvorí 12
súprav HT650 (založených na súpravách radu S 120 RENFE)
a 7 súprav Siemens Velaro (založených na súpravách
radu ICE 3). |
HT650 na trati zo Sincan do Inönü * |
Vysokorýchlostná
železnica je druh verejnej železničnej dopravy s rýchlosťou
minimálne 250 km/h - bolo pôvodné znenie normy UIC.
Neskôr bola zrušená, čoho následkom je, že si každá
krajina tento pojem vysvetľuje "po svojom".
S vývojom vysokorýchlostných vlakov začalo
Japonsko ( Šinkansen ), ktoré vybudovalo (a naďalej
buduje) hustú sieť vysokorýchlostných tratí, avšak neskôr
začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky skupiny TGV
( krátke obdobie ICE ) držia svetové
rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandardných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandardným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
Ďalšie odkazy/Other Links:
* video je dostupné len v režime on-line / Video available on-line only
Strana vytvorená / Site
created : 18-III-2009 Posledná aktualizácia / Last update : 03-1-2015 Všetky informácie bez záruky. |
Zdroje: Wikipedia International Railway Journal |