Ďalšie odkazy
Other Links
Vysokor. trate
Vysokorýchlostné trate Veľkej Británie  
Aktuálna sieť Predpoklad na rok 2010 Predpoklad na rok 2020

Výstavba vysokorýchlostných tratí vo Veľkej Británii začala oveľa neskôr, ako v kontinentálnych ekonomicky vyspelých krajinách Európy.
Zdanlivým motívom by snáď mohol byť Lamanšský prieliv oddeľujúci ju od kontinentálnej Európy, avšak rozloha hlavného ostrova dáva dostatočné možnosti ich využitia.
Výstavba 108 km dlhej CTRL (Channel Tunnel Rail Link / "Trať ku Kanálu") teda začala až po sprevádzkovaní Eurotunela 14. XI. 1994 prvým, hoci dlhším avšak technicky jednoduchším 72 km dlhým prvým úsekom od Eurotunelu po Ebbsfleet (obec pri juhovýchodnom okraji Londýna), na ktorom začala prevádzka 15. IX. 2003, druhý - "mestský" - 38 km dlhý úsek Ebbsfleet - London St. Pancras bol sprevádzkovaný až 14. XI. 2007 (presne 13 rokov po otvorení Eurotunelu). Trať bola pri tejto príležitosti optimisticky premenovaná na HS 1 (High Speed 1 / "Vysokorýchlostná 1").
HS 1 je od 15. IX. 2003 využívaná medzinárodnými vlakmi TGV Eurostar a od 29.VI. 2009 vnútroštátnymi vlakmi radu 395 spolčnosti Southeastern.

V súčasnosti je zvažovaná výstavba ďalších tratí smerujúcich na sever od Londýna (čím by sa žst. London St. Pancras stala centrálnym uzlom vysokorýchlostných vlakov krajiny), existuje aj alternatíva výstavby trate pre Transrapid (UK Ultraspeed), avšak pre finančnú náročnosť výstavby prvej, či druhej, nie je vláda naklonená k jej začiatku v blízkej dobe.
Značne futuristickejším je projekt Transatlantického tunelu, ktorý by mal spájať severnú Ameriku (New York ?) s Londýnom a Parížom. TV-spoločnosť Discovery o ňom natočila dokumentárny film ( výňatok ).

EUROTUNNEL Railteam TGV Eurostar Webring vysokorýchlostných vlakov (USA) Európsky železničný Webring (SRN) Európsky železničný server (Taliansko) - strana obsahujúca niektoré vylepšené verzie strán vzťahujúcich sa k Slovenskej a Českej republike ako aj niektorým ďaľším krajinám Na začiatok strany

Vysokorýchlostný vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou minimálne 250 km/h ( norma UIC a ) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o "vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen ), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou

  • minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Japonsko, Turecko
  • do 250 km/h aj v krajinách: Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko , Kazachstan, Čína , USA , Kanada
  • V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.

    Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.

    Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.

    Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:

  • aktívny - vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria (od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
  • pasívny - vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
  • Ďalšie odkazy/Other Links:Na začiatok strany

  • CyberTran
  • MegaRail (slovenská verzia sa pripravuje)
  • Svetový prehľad rýchlostí 1997
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta (základné parametre)
  • 15 rokov prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
  • Video-upútavka + titulky s popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
  • Železničná URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou technológiou (len nemecky a anglicky)
  • EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej želelezničnej doprave (len anglicky)
  • Eurailpress - železničné správy z Európy (len nemecky)
  • International Railway Journal (len anglicky)
  • Railway Gazette International (len anglicky)
  • EÚ: železničná doprava - súhrn legislatívy (v jazykoch krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi málo)
  • UIC: vysokorýchlostná železničná doprava
  • Železničná technológia (len anglicky)
  • Vlaky s naklápacími súpravami - URL Klubu přátel železnic
  • Vysokorýchlostná žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího Kinského
  • Vysokorýchlostná železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
  • Novinka / New Transatlantický železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
  • Railteam - združenie veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed, ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
  • Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
  • Siemens a Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho vysokorýchlostného vlaku
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné parametre
  • Súčasné tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre hromadnú prepravu osôb
  • Kalendár cestujúceho SNCF
  • How High Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z Scientific American
  • High Speed Trains around the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami o vysokorýchlostných železniciach
  • Yahoo! High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
  • Paul Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
  • 30 Years of High Speed Railways - An informative overview of high speed rail from the October 1994 issue of Japan Railway & Transport Review
  • Lux's High Speed Train Drawings - Drawings and technical data on various high speed trains
  • http://www.train-rail.com/
  • Segregované expresné trate
  • Superexpresy na diaľnici Praha – Bratislava
  • Na začiatok stranyProgram rozvoja železničných ciest na Slovensku do roku 2010
    - Dôvodová správa (pdf: 134 kB)
    - Projekt (pdf: 246 kB)
    - Harmonogram transformácie (pdf: 156 kB)
    - Regionálne dráhy (pdf: 125 kB)
    - Prílohy (pdf: 283 kB)
  • oficiálne servre: MÁV , PKP , , ÖBB , DB , SNCF , SNCB , FS , Trenitalia , SBB , RENFE , CP , SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys , Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC , Trans-European Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil (ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS , EIM , European Railway Agency (ERA) , OSŽD/ОСЖД , Railneteurope , Railteam
  • iné servre: Trainweb , European Railfan Server , Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway Gazette International , International Railway Journal , Railway Age , Rail Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope

  • Strana vytvorená / Site created : 04-IV-2008
    Posledná aktualizácia / Last update : 09-IV-2010
    Späť na " Addams' Rail Page "