V Taliasku je plánovaný rozsah
vysokorýchlostných tratí:
Sieť vysokorýchlostných
tratí v Taliansku
Relatívne "pozvoľný" začiatok výstavby
vysokorýchlostných tratí v krajine bol zapríčinený najmä
jej veľmi členitým povrchom a z neho vyplývajúcim
rozhodnutím (vtedy ešte unitárnych) FS pre rekonštrukciu
dovtedajších tratí so zámerom využitia vlakových súprav s
naklápacou skriňou Pendolino. Neskorším technologickým
pokrokom ako aj zvýraznením potreby mobility v EÚ však došlo
k prehodnoteniu tejto stratégie v 90-tych rokoch, a výstavba
nabrala "svižnejšie" tempo.
Existujúce trate
V prevádzke sú nasledujúce trate TAV:
- "Direttissima", prvá trať TAV
Trakčný napájací systém 3 kV js.
Schválenie projektu 1968/9. Začiatok výstavby 25. VI.
1970
Prevádzková rýchlosť: 250 km/h
Sprevádzkovanie úsekov:
Roma Tiburtina
- Città della Pieve 24. II.
1977
Città della Pieve - Arezzo
29. IX. 1985
Valdarno - Firenze
Rovezzano 30. V. 1986
Arezzo - Valdarno 26. V. 1992
- Výstavba začala v r. 1994, sprevádzkovanie sa uskutočnilo
19. XII. 2005. Posledných 20 km na neapolskom
"konci" trate (od Gricignano di Aversa) je
ešte vo výstavbe s plánovaným sprevádzkovaním v
priebehu r. 2009.
Trakčný napájací systém 25 kV 50 Hz ss.
Prevádzková rýchlosť: 300 km/h (počas testov
dosiahla súprava ETR 500 rýchlosť 347 km/h),
ETCS
- 125 km dlhý úsek trate Torino - Novara bol
sprevádzkovaný 10. II. 2006.
Výstavba 40 km dlhého úseku Novara - Milano začala v
r. 2002 a jej sprevádzkovanie je plánované na 12. XII.
2009.
Trakčný napájací systém 25 kV 50 Hz ss.
- 23 km dlhá trať vybudovaná RFI S.p.a. bola
sprevádzkovaná v r. 2007.
Trakčný napájací systém 3 kV js.
- 23 km dlhá trať vybudovaná RFI S.p.a. a
sprevádzkovaná v r. 2007.
Trakčný napájací systém 3 kV js.
- Výstavba začala v r. 2000, tento úsek bol
sprevádzkovaný 13. XII. 2008
Trakčný napájací systém 25 kV 50 Hz ss.
Trate vo výstavbe
- Výstavba začala v r. 1996; a jej sprevádzkovanie je
plánované na 12. XII. 2009.
Trakčný napájací systém 25 kV 50 Hz ss.
Plánované trate
- Projektovanie začalo v období 2006/7, výstavba trate
Verona - Padova ešte nezačala. Trať Milano - Verona je
projektovaná od r. 2003 výstaba však taktiež doteraz
nezačala. Trať Milano - Treviglio bude súčasťou
trate Milano - Verona.
Trakčný napájací systém :
Treviglio – Verona – Padova
: 25 kV 50 Hz ss.
- Projekt bol schválený v r. 2006; stavebné práce ešte
nezačali.
- Trať Lyon - Torino spojí Lyon,
Chambéry, a Torino, t.j. siete
francúzskej RFF a talianskej TAV; a jej sprevádzkovanie
je plánované na r. 2013.
- Milano - švajčiarska hranica - Chiasso
- Trať spájajúca sieť TAV so Švajčiarskom a nadväzne
i Nemeckom by mala značne znížiť rozsah tranzitnej
dopravy cez Alpy, súčasťou budú aj tunely Gotthard a Lötschberg .
- Brenerský tunel spojí mestá Verona,
Innsbruck a München, čím prepojí siete
Talianska, Rakúska a Nemecka. Tunel je vľmi dôležitou
súčasťou projektu rýchleho spojenia Berlína v
Nemecku s Palermom na Sicílii ako súčasti Trans-Európskej
dopravnej siete.
- Spojenie s Ľubľanou umožní vyšší štandard
železnice do východnej Európy a umožní kvalitnejší
prístup pre slovinské Pendolino ETR 310 a sieť TAV.
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len
svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Japonsko, Turecko
do 250 km/h aj v krajinách: Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko ,
Kazachstan, Čína , USA
, Kanada
V rôznych štádiách
príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v
krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko
, Turecko , Maroko
, India
, Čína
, USA
, Mexiko
, Brazília , Argentína
; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných
koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky
TGV POS č. 4402, ktorý
dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to
japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý
dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať -
verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne
250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate
špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je
nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre
prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú
používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku
rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky
s naklápacou
technológiou umožňujú na štandardných tratiach s
menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam
ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným
vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
aktívny
- vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria
(od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
pasívny
- vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
Ďalšie odkazy/Other Links:
- Railway-technology.com: Argentine
High-Speed Railway
- Wired.com: Argentina Says 'Si!' to
High Speed Rail
- EuropeanRailOutlook.com: International
Railway Journal - High-speed rail revolution in the
making
- CyberTran
- MegaRail
(slovenská verzia sa pripravuje)
- Svetový
prehľad rýchlostí 1997
- Vysokorýchlostné a naklápacie
vlaky sveta (základné parametre)
- 15 rokov
prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
- Video-upútavka + titulky s
popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
- Železničná
URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou
technológiou (len nemecky a anglicky)
- EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej
želelezničnej doprave (len anglicky)
- Eurailpress -
železničné správy z Európy
(len nemecky)
- International
Railway Journal (len
anglicky)
- Railway Gazette
International (len anglicky)
- EÚ: železničná doprava - súhrn
legislatívy (v jazykoch
krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi
málo)
- UIC: vysokorýchlostná
železničná doprava
- Železničná
technológia (len anglicky)
- Vlaky s
naklápacími súpravami - URL Klubu přátel
železnic
- Vysokorýchlostná
žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího
Kinského
- Vysokorýchlostná
železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
- Transatlantický
železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
- Railteam - združenie
veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich
vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed,
ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
- Vysokorýchlostná železničná
doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
- Siemens a
Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho
vysokorýchlostného vlaku
- Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné
parametre
- Súčasné
tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre
hromadnú prepravu osôb
- Kalendár
cestujúceho SNCF
- How High
Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z
Scientific American
- High Speed Trains around
the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami
o vysokorýchlostných železniciach
- Yahoo!
High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných
železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
- Paul
Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v
nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
- 30 Years of High Speed Railways -
An informative overview of high speed rail from the
October 1994 issue of Japan Railway & Transport
Review
- Lux's High
Speed Train Drawings - Drawings and technical data on
various high speed trains
- http://www.train-rail.com/
- Segregované expresné trate
- Superexpresy na diaľnici
Praha – Bratislava
- Program rozvoja železničných
ciest na Slovensku do roku 2010
- Dôvodová
správa (pdf: 134 kB)
- Projekt
(pdf: 246 kB)
- Harmonogram
transformácie (pdf: 156 kB)
- Regionálne
dráhy (pdf: 125 kB)
- Prílohy
(pdf: 283 kB)
- oficiálne servre: MÁV , PKP , SŽ , ÖBB , DB , SNCF
, SNCB , FS
, Trenitalia , SBB
, RENFE , CP
, SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys
, Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC
, Trans-European
Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil
(ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS
, EIM , European
Railway Agency (ERA) , OSŽD/ОСЖД , Railneteurope , Railteam
- iné servre: Trainweb , European Railfan Server
, Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway
Gazette International , International
Railway Journal , Railway
Age , Rail
Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope