Modernizácia časti V. eurokoridoru v SR s
nákladmi 2 mld. eur
(SITA) BRATISLAVA 3. 01. 2005 - Modernizácia
slovenskej časti V. železničného eurokoridoru, ktorý je
nosným eurokoridorom prechádzajúcim cez územie Slovenska, si
podľa predpokladov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR)
vyžiada finančné prostriedky v objeme 2 mld. eur. Ako ďalej
agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková,
financovanie je zabezpečené prostredníctvom fondov Európskej
únie (EÚ). "V súčasnosti vybrané úseky financuje
Kohézny fond, ktorého maximálna finančná participácia je 85
%,“ povedala Blašková.
Modernizácia V. eurokoridoru je rozdelená do niekoľkých
úsekov, pričom podľa Blaškovej je zatiaľ identifikovaných
päť z nich. Zatiaľ jediným úsekom, na ktorom sa už
realizujú práce, je úsek Bratislava Rača – Trnava v dĺžke
približne 42 kilometrov. Práce na tomto úseku sa začali už v
roku 2000, ukončenie prác predpokladajú ŽSR v roku 2007.
"V rámci tohto úseku sa v roku 2001 ukončili práce na
trati Cífer – Trnava v dĺžke 5,8 kilometrov, pričom
finančné prostriedky vo výške 12,5 mil. eur smerovali zo
štátneho rozpočtu a z úverov ŽSR,“ uviedla Blašková. O
dva roky neskôr sa ukončila modernizácia 4,7-kilometrového
úseku Bratislava Rača – Svätý Jur. Z celkových nákladov
stavby 6,7 mil. eur, bolo podľa Blaškovej 75 % z fondov EÚ,
zvyšok zo štátneho rozpočtu.
V súčasnosti sa modernizujú ďalšie úseky na tejto trati.
"Úseky Svätý Jur – Pezinok a Pezinok – Šenkvice,
ktorých celková dĺžka predstavuje zhruba 10 kilometrov, by
mali byť ukončené v roku 2005,“ skonštatovala Blašková.
Na prvý z týchto úsekov by malo podľa nej smerovať 6,7 mil.
eur, druhý si vyžiada 29 mil. eur, pričom oba úseky sú na 75
% financované z fondov EÚ a 25 % smeruje zo štátneho
rozpočtu. V tomto roku sa začala aj modernizácia úseku
Šenkvice – Cífer v dĺžke 9,6 kilometrov, ako aj
modernizácia priľahlých železničných staníc v
Bratislave-Rači, Svätom Jure, Pezinku, Šenkviciach, Cíferi a
Trnave. Projekt si podľa Blaškovej vyžiada 142 mil. eur,
pričom 62 % z tejto sumy bude smerovať zo štátneho rozpočtu
a zvyšok bude z fondov EÚ. Ukončenie prác, ktoré realizuje
spoločnosť Skanska, a.s., predpokladajú ŽSR podľa Blaškovej
v lete roku 2007.
Ďalším úsekom v rámci V. eurokoridoru je úsek Trnava –
Piešťany, ktorého náklady odhadujú ŽSR na 129,2 mil. eur.
Na financovaní tohto úseku sa bude podľa Blaškovej podieľať
štátny rozpočet a fondy EÚ, konkrétne ISPA a Kohézny fond.
"Víťazom medzinárodného tendra pre tento úsek je
konzorcium firiem vedených ŽS Brno, kde patrí Doprastav,
Železničné stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby
Košice a Alpine Mayreder,“ podčiarkla Blašková.
Tretím úsekom spomínaného koridoru je úsek Piešťany –
Nové Mesto nad Váhom, ktorého projektová dokumentácia sa v
súčasnosti posudzuje v Bruseli. Keďže ŽSR na tento úsek
ešte nevypísali medzinárodné výberové konanie, neuvádzajú
ani náklady stavby, ktoré by však podľa Blaškovej mal
uhradiť príspevok zo štátneho rozpočtu a z Kohézneho fondu.
V štádiu príprav je aj projektová dokumentácia pre štvrtý
úsek Nové Mesto nad Váhom – Púchov, na ktorý plánujú
ŽSR vypísať medzinárodný tender v druhej polovici roku 2005.
Posledným úsekom je úsek Púchov – Žilina, ktorého
projektová dokumentácia je len v úvodnom štádiu príprav.
Začať s modernizáciou na tomto úseku plánujú ŽSR podľa
Blaškovej až v roku 2008.
Cieľom modernizácie V. eurokoridoru je zvýšiť traťovú
rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný
systém s pravidlami EÚ. Koridor, ktorý prechádza cez
Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu, má
celkovú dĺžku 2 831 kilometrov. Slovenská vetva koridoru je
dlhá 536,2 kilometrov, čo je zhruba 19 % z celkovej dĺžky
koridoru. Na území Slovenska prechádza koridor z Bratislavy
cez Žilinu a Košice až po Čiernu nad Tisou a končí pri
štátnej hranici s Ukrajinou.
Pavol Prokopovič uviedol do funkcie riaditeľov nástupníckych
spoločností ZSSK
(TASR) Bratislava 3. 01. 2005 - Minister dopravy
Pavol Prokopovič dnes uviedol do funkcie predsedu predstavenstva
a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko,
a. s., Ondreja Mateja a v rovnakej funkcii v prípade
Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., Pavla Kužmu.
Obe spoločnosti vznikli k 1. januáru 2005 rozdelením pôvodnej
Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., pričom Železničná
spoločnosť Slovensko prevzala prevádzku osobnej železničnej
prepravy a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia bude
prevádzkovať nákladnú prepravu. Riaditeľov nástupníckych
subjektov menoval minister ešte v decembri minulého roka.
Ondrej Matej vyštudoval Strojnícku fakultu Vysokej školy
technickej v Košiciach a pracoval vo funkcii obchodného
riaditeľa v prešovskej spoločnosti C.E.U. a riaditeľa v a. s.
Drevostol. Neskôr pôsobil ako podpredseda Dozornej rady Fondu
národného majetku a podpredseda, respektíve od októbra 2003
ako predseda Dozornej rady ZSSK.
Pavol Kužma je taktiež absolventom Strojníckej fakulty Vysokej
školy technickej v Košiciach a svoju kariéru rozvíjal ako
obchodný riaditeľ vo firme Hutné stavby, a. s., a námestník
generálneho riaditeľa Železníc SR pre obchod a marketing. Po
rozdelení unitárnych železníc od 1. januára 2002 zotrval vo
funkcii námestníka riaditeľa ZSSK pre ekonomiku a obchod a v
januári 2003 ho minister menoval za nového predsedu
predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK.
Na železničnom úseku Košice –
Kysak vlak strhol trolejové vedenie
(TASR) Košice 3. 01. 2005 APA - Na železničnej
trati Košice – Kysak pri Kostoľanoch nad Hornádom je v
dôsledku spadnutého trolejového vedenia dočasne prerušená
osobná železničná preprava v oboch smeroch. TASR o tom
informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK),
a. s., Miloš Čikovský.
Osobná preprava na uvedenom úseku bola prerušená dnes od
12.20 h, po jednej koľaji by mala byť podľa Čikovského
obnovená asi o 16.00 h. "Premávka po oboch koľajach bude
pravdepodobne obnovená ešte v priebehu dneška," povedal
TASR Čikovský.
Zatiaľ však nevedel s istotou povedať, či dôvodom spadnutia
trolejového vedenia bolo jeho roztrhnutie, alebo ho strhol
zberač rušňa pri prejazde rýchlika týmto úsekom.
"Trolejové vedenie spadlo počas jazdy rýchlika týmto
úsekom," uviedol hovorca. Podľa jeho slov by na vlaku
nemali byť žiadne škody, pravdepodobne však bude poškodený
zberač rušňa.
Ako ďalej informoval Čikovský, vlaky prichádzajúce z
Bratislavy sa budú otáčať späť do Bratislavy v Kysaku, a
nie v Košiciach. Železnice SR zabezpečili z Košíc do
Kostolian nad Hornádom a späť náhradnú autobusovú dopravu.
Francúzske železnice SNCF plánujú aj v roku 2005 prepúšťanie
(TASR) Paríž 3. 01. 2005 - Rozpočet
francúzskych štátnych železníc SNCF na rok 2005 počíta so
zrušením 3 590 pracovných miest z celkového počtu 168 300
zamestnancov. Takisto ráta s plusovým hospodárskym výsledkom,
prvýkrát po štyroch rokoch. Operatívny zisk by mal dosiahnuť
113 miliónov EUR, čo je v prepočte takmer 4,38 miliardy SKK.
Vyplýva to z informácií, ktoré dnes zverejnil francúzsky
denník La Tribune.
S rozpočtovým plánom sa má 11. januára oboznámiť dozorná
rada spoločnosti, 19. januára ho má schváliť správna rada.
Na deň predpokladaného schválenia rozpočtu sú naplánované
rozsiahle protesty odborárov. Podľa predbežných údajov má
ísť o 24-hodinový výstražný štrajk.
Počet zamestnancov sa má znížiť bez toho, aby došlo k
priamym prepúšťaniam. Celkovo má železnice opustiť 7 300
zamestnancov, z toho 5 440 na základe odchodu do dôchodku.
Prijatých má byť iba 3 700 nových pracovníkov. Francúzske
železnice plánovali v roku 2004 prepustiť 3 500 zamestnancov.
Do 31. decembra 2004 prepustili 3 370 pracovníkov.
Asijské tsunami může i za historicky nejhorší železniční neštěstí
(ČTK) GÁLLA (Srí Lanka) 3. 01. 2005 -
Přírodní katastrofa v jihovýchodní Asii má podle agentury
DPA na svědomí i největší železniční neštěstí všech
dob. Ve vlaku, který na Srí Lance srazila ničivá vlna, bylo
nalezeno 1300 mrtvých těl.
Jak uvedl srílanský policista B.P.B. Ajupala, pod vagóny a
lokomotivou přitom spočívají další mrtvoly. Podle odhadů
totiž soupravou cestovalo kolem 2000 osob, přežilo jich
pouhých asi 150.
Vlak s příznačným jménem Samudradéví, Královna moře, byl
vlnou odhozen až 100 metrů od kolejiště. Většina obětí se
utopila. Odklízecí práce pokračovaly na místě tragédie na
jihu Srí Lanky i dnes.
Nitra nemá elektrifikovanú železnicu
SME 04. 01. 2005 , bej - Nitra je jediným
krajským mestom na Slovensku, ktoré nemá elektrifikovanú
železničnú trať. Podľa predsedu Nitrianskeho samosprávneho
kraja Milana Belicu to obmedzuje hospodársky rozvoj mesta i
kraja.
Prevádzka vlakov na elektrický pohon je lacnejšia a
ekologickejšia. Na elektrifikáciu trate sa pýtajú všetci
potencionálni investori, ktorí majú záujem o čo
najhospodárnejšiu dopravu.
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Kornélia Blašková
zdôraznila, že Nitra je prepojená na elektrifikované trate
povedzme v Šuranoch, Nových Zámkoch či Leopoldove. Vlak po
neelektrifikovanej trati ťahá dieselový rušeň. Ak pokračuje
ďalej, tak ho na elektrifikovanej trati vymenia za elektrický.
Takto technicky riešia aj rýchlik, ktorý začal pred
niekoľkými dňami premávať z Nitry do Viedne.
Projekty elektrifikácie pripravujú železnice v spolupráci s
rezortným ministerstvom. "Rozhodujú sa podľa intenzity
dopravy v regióne. V Nitre neuvažujú zelektrifikovať
železničnú trať najmä pre slabú nákladnú dopravu,"
tvrdí hovorkyňa Blašková. Ako povedal vedúci odboru dopravy
Nitrianskeho samosprávneho kraja Viliam László, Nitra má
dobré spojenie s ostatnými mestami autobusovou dopravou. Takmer
každú pol hodinu z nej chodí autobus do Bratislavy. Slovensko
má 3660 kilometrov tratí, z tohto 1557 je elektrifikovaných.
Železnice začali s pomocou štrukturálnych fondov výstavbu
elektrifikácie trate Zvolen - Banská Bystrica a pripravujú
stavbu Zvolen - Fiľakovo. K prioritám rozvoja železničnej
infraštrukúry patrí eurokoridor, ktorý prechádza cez
Bratislavu, Žilinu a Košice.
Plzenská Škoda kúpila ČKD Vagónku
(TASR) Plzeň/Ostrava 4. 01. 2005 - Obdobie, keď
sa plzenská Škoda zbavovala nepotrebných podnikov, skončilo.
Teraz firma nakupuje. Posilňuje sa hlavne v dopravnom
strojárenstve a v pondelok oznámila kúpu až tretej firmy z
tejto branže, ostravskej ČKD Vagónky.
Transakcia čaká ešte na súhlas českého Úradu na ochranu
hospodárskej súťaže. Cenu za ziskovú ostravskú firmu s 300
zamestnancami a obratom okolo 2,5 miliardy Kč, čo je v
prepočte 3,1775 miliardy Sk, obe strany taja.
Už vlani Škoda kúpila Výskumný ústav koľajových vozidiel
a ovládla ruskú firmu Sibelektroprivod, ktorá bude vyrábať
srdce trolejbusov a koľajových vozidiel, teda elektrické
pohony. V podniku s viac ako 1 000 zamestnancami získala 50-%
podiel.
"Máme rozjednané ďalšie kúpy podnikov, aby sme
posilnili našu pozíciu v dvoch odboroch, ktoré sú pre Škodu
kľúčové - teda v energetike a dopravnej technike,"
povedal v pondelok generálny riaditeľ Škody Holding Jiří
Zapletal.
Vstup Škody do Vagónky nie je prekvapujúci. Obe firmy úzko
spolupracujú. Vlani v októbri uzatvorili zmluvu, v ktorej sa
dohodli na spoločnom vývoji nových výrobkov, predovšetkým
na novom type prímestského vlaku, či na spoločných
dodávkach dielcov vlakov pre České dráhy.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Bombardier dodá francouzským drahám 100 nových vlaků
(ČTK) MONTREAL 4. 01. 2005 - Kanadská
společnost Bombardier Inc. získala objednávku od
francouzského provozovatele železnic SNCF na dodávku 100
vysoce kapacitních vlaků v celkové hodnotě 474 milionů USD.
Dodávky by se měly uskutečnit v období prosinec 2007 až
únor 2009, vyplývá z dnešního prohlášení kanadské
společnosti.
Spolu s dnešní objednávkou francouzské národní dráhy
objednaly od Bombardieru již 379 vysoce kapacitních vlaků. V
září roku 2001 si kanadskou společnost vybrala také firma
French Regions pro dodávku 500 vagónů.
Podle dohody budou vlaky vyrobeny ve francouzské továrně
Bombardieru v regionu Valenciennes. Továrna zaměstnává více
než 1600 osob, napsala agentura Reuters.
Bombardier je největší výrobce vlaků na světě a třetí
největší výrobce civilních letadel. Na počátku prosince
firma oznámila, že kvůli slabému růstu poptávky po
železničním vozovém parku na klíčových evropských trzích
propustí ve vlakové divizi dalších 2200 zaměstnanců. Celkem
tak do dubna 2006 opustí divizi 7600 zaměstnanců, což
odpovídá 21 procentům celkové pracovní síly divize.
Dodatečné propouštění se dotkne 27 továren ve 14 zemích.
Nejvíce postihne Německo, Velkou Británii a Kanadu.
Od januára 2005 sú na Slovensku tri
železničné spoločnosti
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Od 1. januára
tohto roka sú na Slovensku tri železničné spoločnosti. V
júli minulého roka totiž vláda rozhodla o rozdelení
Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK), čím okrem Železníc
SR budú v železničnej doprave fungovať ešte ďalšie dva
samostatné subjekty. Ako agentúru SITA informoval hovorca ZSSK
Miloš Čikovský, jeden podnik s názvom Železničná
spoločnosť Slovensko, a.s. bude zastrešovať osobnú
železničnú dopravu a nákladnú železničnú dopravu bude
zabezpečovať Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Pred rozhodnutím jediného akcionára o rozdelení ZSSK sa
podľa Čikovského uskutočnila vnútorná delimitácia majetku
a záväzkov, ako aj ocenenie nepeňažných vkladov medzi
jednotlivými časťami podniku. "Toto rozdelenie sa
uskutočnilo na základe priebežnej účtovnej závierky ku
koncu septembra 2004," povedal Čikovský. Hodnotu
nepeňažných vkladov určil znaleckým posudkom Ústav súdneho
inžinierstva Žilinskej univerzity. "Hodnota nepeňažného
vkladu pre Železničnú spoločnosť Slovensko predstavuje 6,974
mld. Sk a pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia je to vo
výške 12,671 mld. Sk," podčiarkol Čikovský. Uvedené
sumy však podľa neho predstavujú len inicializačné vlastné
imanie oboch spoločností k 1. januáru 2005. "Do konca
marca 2005 sa výška nepeňažných vkladov zaktualizuje na
základe výsledkov riadnej individuálnej účtovnej závierky
ku koncu decembra 2004," vysvetlil Čikovský.
Pri rozdelení majetku sa podľa Čikovského prihliadalo najmä
na to, aby obe spoločnosti boli vybavené príslušným parkom
koľajových vozidiel vrátane hnacích vozidiel, ako aj na
dostatočnú vybavenosť administratívnymi priestormi.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. tak od prvého
januára 2005 disponuje približne 100 univerzálnymi
elektrickými rušňami, ktoré sa v súčasnosti používajú na
dopravu rýchlikov a prímestských vlakov. "Spoločnosť
zároveň získala koľajové vozidlá určené výhradne na
osobnú dopravu, ako sú osobné vozne, motorové a elektrické
jednotky a k tomuto parku koľajových vozidiel prešiel do
podniku aj rušňový personál," povedal Čikovský. Park
lokomotív pre osobnú dopravu, ktoré získal podnik, postačuje
podľa neho na súčasné očakávané prevádzkové výkony až
do roku 2008.
Do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. prešlo okrem
nákladných vozňov aj približne 800 lokomotív. "Tento
počet bude s dostatočnou rezervou pokrývať potreby nákladnej
dopravy a mal by zvládnuť aj nárast výkonov o 50 % v
porovnaní so súčasnosťou," uviedol Čikovský. Dodal,
že do nákladnej dopravy prešiel aj majetok rušňových dep a
celá údržbárska základňa. V súlade s rozdelením majetku a
záväzkov sú podľa Čikovského rozdelení aj zamestnanci
súčasnej Železničnej spoločnosti. Ostatné aktíva a pasíva
ZSSK sa rozdelili podľa vecného obsahu.
ZSSK Slovensko v roku 2005 so stratou 1,141 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Novovytvorená
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko),
ktorá vznikla 1. januára 2005 a bude zastrešovať osobnú
železničnú dopravu, by mala ukončiť prvý rok svojej
existencie so stratou 1,141 mld. Sk. Ako ďalej agentúru SITA
informoval hovorca Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK) Miloš
Čikovský, plánované výnosy v objeme 7,591 mld. Sk totiž
prevýšia náklady vo výške 8,732 mld. Sk.
Hlavným zdrojom príjmov ZSSK Slovensko budú podľa
Čikovského príjmy z prepravy osôb. Rozhodujúcim segmentom
pre rast objemu výkonov by mal byť segment prímestskej
dopravy. "Ide o dopravu v okolí Bratislavy, Žiliny,
Košíc a súmestia Banská Bystrica - Zvolen,"
skonštatoval Čikovský. Dodal, že plán výkonov v osobnej
doprave pre budúci rok predpokladá 31,687 mil. vlakových
kilometrov. "Rozsah objednávky zodpovedá možnostiam
štátu, ktorý na krytie strát z prevádzky osobnej
železničnej dopravy na dráhach stanovil sumu 4,5 mld.
Sk," vysvetlil Čikovský.
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý
investičný plán na roky 2004 až 2008 pre ZSSK Slovensko
predpokladá podľa Čikovského v nasledujúcich dvoch rokoch
investovanie len do výšky odpisov. Po ukončení ďalšej etapy
fiškálnej decentralizácie a presune objednávania
rozhodujúceho objemu výkonov vo verejnom záujme na vyššie
územné celky, sa môže zásadne zmeniť štruktúra
produktového portfólia ako aj plánované investície. Z
celkovo preinvestovaných 841 mil. Sk v roku 2005 by malo takmer
84 % smerovať na osobné vozne, vyše 117 mil. na hnacie
vozidlá a na ostatné investičné aktivity pripadá podľa
Čikovského 18,7 mil. Sk. "Splátky investičných úverov
v objeme 349,9 mil. Sk uhradí spoločnosť z vlastných
zdrojov," doplnil Čikovský.
Na ZSSK Slovensko prešli k 1. januáru 2005 úvery v hodnote
3,899 mld. Sk. "Pre rok 2005 je plánované čerpanie
nových úverov vo výške 504 mil. Sk," uviedol Čikovský.
Dodal, že tieto prostriedky použije ZSSK Slovensko na
modernizáciu šiestich kusov motorových vozňov a zároveň
bude spoločnosť pokračovať v modernizácii 100 kusov
osobných vozňov.
Podľa projektu Zmeny by mala ZSSK Slovensko začať svoju
činnosť so 4 744 zamestnancami. Počas tretieho a štvrtého
kvartálu roku 2005 sa podľa Čikovského uvažuje s postupnou
optimalizáciu zamestnanosti v počte 250 ľudí.
"Evidenčný počet zamestnancov ku koncu decembra 2005 bude
podľa plánu 4 494 osôb,“ uzavrel Čikovský.
ZSSK Cargo by mala ukončiť rok 2005 so ziskom 97,6 mil. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Železničná
spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), ktorá bola
založená k 1. januáru 2005, by mala prvý rok svojej
existencie ukončiť so ziskom 97,6 mil. Sk. "Výšku
hospodárskeho výsledku spoločnosti, ktorá sa bude orientovať
na vykonávanie základných dopravno-prepravných služieb v
nákladnej doprave, ovplyvnia náklady vo výške 17,869 mld. Sk
a výnosy v objeme 17,967 mld. Sk," informoval agentúru
SITA hovorca Železničnej spoločnosti, a.s. Miloš Čikovský.
ZSSK Cargo bude vykonávať dopravné a obchodné činnosti na
dráhe. "V roku 2005 plánuje podnik prepravu tovaru v
objeme 49,6 mil. ton, čo je na približne rovnakej úrovni ako
skutočnosť v roku 2004," uviedol Čikovský. ZSSK Cargo
podľa neho bude okrem doplnkových služieb, ktoré priamo
súvisia s realizáciou nákladnej a kombinovanej dopravy,
poskytovať aj služby súvisiace s prenájmom koľajových
vozidiel, ich údržbou a opravami.
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý
investičný plán na roky 2004 až 2008 pre ZSSK Cargo
predpokladajú podľa Čikovského v nasledujúcich dvoch rokoch
investovanie len do výšky odpisov. Po vstupe strategického
investora, resp. privatizácii spoločnosti, z ktorej rezort
dopravy predpokladá príjem vo výške 15 až 20 mld. Sk, sa
môže podľa Čikovského zmeniť štruktúra produktového
portfólia, ako aj plánované investície. "Ďalším
impulzom môže byť aj získanie nových lukratívnych prepráv
pre výrobcov automobilov na Slovensku, ako napríklad
Huyndai/Kia či PSA Peugeot/Citroën," skonštatoval
Čikovský. Plán investícií na rok 2005 podľa neho
momentálne počíta so sumou z vlastných zdrojov v objeme 641,3
mil. Sk a z cudzích zdrojov vo výške 298,2 mil. Sk.
Podľa Čikovského ZSSK Cargo začala svoju činnosť v januári
2005 s 12 256 zamestnancami. Počas tretieho a štvrtého
kvartálu roku 2005 by sa mal počet zamestnancov
zoptimalizovať, pričom ku koncu decembra 2005 by ZSSK Cargo
mala mať podľa Čikovského 12 006 zamestnancov.
Tisk o výsledcích obchodní bilance a plánech
Českých drah
(ČTK) PRAHA 6. 01. 2005 - Dnešní noviny si ve
svých komentářích vybraly z ekonomických témat výsledky
listopadové obchodní bilance a hospodaření Českých drah.
Výsledkům listopadové bilance, která poprvé po deseti letech
proti očekávání skončila přebytkem, se věnují deníky
pozornost i v ekonomickém zpravodajství a hodnotí je
příznivě.
"Česká ekonomika nebyla vzhledem k obchodování se
zahraničím už dlouho v takové formě," komentují to
Lidové noviny. Příčin, proč si vývozci tolik polepšili, je
podle deníku hned několik. Česká republika začíná sklízet
ovoce přímých zahraničních investic. Odbytu cyklických
odvětví, tedy elektrotechniky a automobilů, nahrává i
rychlejší růst evropské ekonomiky. Roli sehrál i
snadnější přístup českého zboží na západoevropské
trhy, což umožnil vstup do EU.
Pokud by se českým firmám dařilo v cizině dobře i nadále,
odrazí se to i na dalším posilování koruny. "To by
ovšem znamenalo jediné: Česká národní banka bude mít o
důvod méně zvyšovat úrokové sazby. Pevná koruna totiž
firmám ztěžuje život," uzavírá komentář LN.
Hospodářské noviny hodnotí plány Českých drah, které by
se měly v budoucnu rozdělit na holding. Manažeři také
chtějí oddělit osobní a nákladní dopravu. "Nejspíš
nechtějí nečinně přihlížet, jak jim na trhu přepravy
zboží ujíždí vlak," soudí deník.
Představenstvo drah nyní říká, že nákladní doprava už
osobní dotovat nebude. Sám generální ředitel drah Petr
Kousal loni HN řekl, že stát si objednává u drah osobní
přepravu, ale neplatí za ni dost. Po jejím oddělení by už
nejspíš musel, dodávají HN.
Vedení drah by mělo dostat od vlády možnost podnik
zefektivnit. "Státem vlastněná soukromá firma se pak
začne chovat trochu více jako efektivnější soukromník. To
je dobře," oceňuje komentář. "Konec konců i proto,
že o takový podniky by byl při případné privatizaci jistě
větší zájem," dodává.
Takové plány vedení drah však politická reprezentace podle
názoru HN nestráví. A i kdyby se tak stalo, nevyřeší to
základní problém. "Naši volení zástupci by totiž
museli říct, jestli je nutné platit za osobní vlakovou
dopravu tolik a zda musí i ve třetím tisíciletí podporovat
jednoznačně ztrátové tratě. A jediné možné odpovědi na
takovou otázku se politici bojí," shrnuje komentář
dnešních HN.
Osobné vlaky jazdia pod novou vlajkou
Hospodárske noviny 07.01.2005, Juraj Danielis -
Rozdelenie Železničnej spoločnosti sa formálne uzavrelo. Osud
oboch nových železníc však naďalej zostane z veľkej časti
spoločný.
Od nového roka pôsobia na Slovensku nie dve, ale už tri
železničné podniky. Vlani v júli o tom rozhodla vláda. Popri
Železniciach Slovenskej republiky, ktoré majú na starosti
železničnú dráhu, sa na dve samostatné štátne akciovky
rozdelila Železničná spoločnosť (ZSSK), ktorá
zabezpečovala prepravné služby. Za ziskovú nákladnú dopravu
už zodpovedá Železničná spoločnosť Cargo a za dotovanú
osobnú dopravu Železničná spoločnosť Slovensko.
Obe sú už od konca decembra zapísané v obchodnom registri.
Ich akcionárom je ministerstvo dopravy. Z pôvodného
21-miliardového základného imania starej Železničnej
spoločnosti prešiel na nového osobného dopravcu na základe
znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej
univerzity majetok za 6,973 miliardy korún.
Železničná spoločnosť Slovensko by mala ukončiť prvý rok
svojej existencie so stratou 1,141 miliardy korún. Plánované
výnosy 7,591 miliardy korún totiž prevýšia náklady,
ktorých výšku spoločnosť odhaduje na 8,732 miliardy korún.
Hlavným zdrojom výnosov budú príjmy z prepravy osôb, pričom
rozhodujúcim segmentom pre rast výkonov by mala byť
prímestská doprava.
Medzi novými sesterskými železničnými firmami budú
normálne obchodné vzťahy. Železničná spoločnosť Cargo
bude pre osobného dopravcu zabezpečovať napríklad údržbu
vozňov. Za rok by jej Železničná spoločnosť Slovensko mala
za údržbu a opravy hnacích dráhových vozidiel zaplatiť
660,5 milióna korún a za osobné vozne 823,5 milióna.
"Časom však určite vypíšeme výberové konanie,"
povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš
Čikovský, keďže podľa neho existujú dodávatelia, ktorí by
im tieto práce mohli poskytnúť aj lacnejšie.
Potvrdil to i jeden z potenciálnych záujemcov o tieto služby,
výkonný riaditeľ ŽOS Vrútky Víťazoslav Moric.
"Snažíme sa figurovať v každom tendri na zemeguli,
ktorý sa týka železničných koľajových vozidiel,"
dodal na margo prípadného výberového konania.
Obe nové železničné firmy zatiaľ sídlia v jednej budove.
Novým generálnym riaditeľom osobnej železničnej spoločnosti
je bývalý predseda Dozornej rady ZSSK Ondrej Matej.
"Mojím kľúčovým cieľom je stabilizovať
náklady," povedal Matej. Rezervy vidí práve v prevádzke,
pričom nevylúčil, že vypíše výberové konanie na
zabezpečovanie údržby.
Podnik chce zvýšiť podiel na trhu prepravy osôb.
Bude sa zrejme aj prepúšťať. Kým podnikateľský
plán predpokladá, že v tomto roku rady železničiarov opustí
250 ľudí, nový šéf hovorí o jeho revízii. Železničná
spoločnosť Slovensko v súčasnosti zamestnáva približne 4
700 ľudí, Železničná spoločnosť Cargo 12 000. Medzi
prioritné úlohy Železničnej spoločnosti Slovensko patri aj
zvýšenie podielu na trhu prepravy osôb zo súčasných 19,3 na
22 percent. Firma chce tiež do konca tohto roka zaviesť
procesné riadenie, ktorým by obe sestry mali ušetriť 1,3
miliardy korún. Ďalšou z pripravovaných zmien je zahrnutie
vlakov IC a EC do budúcich zmlúv o výkonoch vo verejnom
záujme. Práve IC a EC sú dnes vyňaté z dotovanej dopravy a
Železničná spoločnosť ich prevádzkuje ako komerčné. Aj
pri nich však tržby skutočné prevádzkové náklady
pokrývajú len na 38 percent.
Rakouské dráhy dokončily transformaci, sníží zaměstnanost
(zpravodaj ČTK) VÍDEŇ 7. 01. 2005 - Rakouské
spolkové dráhy (ÖBB) dokončily rozsáhlou transformaci,
během níž vyčlenily hlavní činnosti do samostatných firem.
Očekává se, že reformu završí výraznější snižování
zaměstnanosti, což má zlepšit konkurenceschopnost podniku na
dopravním trhu.
V rámci restrukturalizace se dráhy proměnily na společnost
holdingového typu, která je v 100procentním vlastnictví
státu. Přímo pod kontrolou holdingu jsou čtyři ekonomicky a
právně samostatné akciové společnosti zaměřené na osobní
a nákladní přepravu i na provoz a budování železniční
infrastruktury. Tyto firmy si založily další čtyři dceřiné
společnosti s ručením omezením. "Tento postup zajistí
dlouhodobou rentabilitu a konkurenceschopnost drah," tvrdí
ÖBB.
ÖBB Holding založil také zvláštní společnost, do níž
dráhy přesunou zaměstnance, pro které již nebudou mít
práci. Tato firma by pak měla pronajímat zaměstnance jiným
společnostem. Ministr dopravy Hubert Gorbach dříve prohlásil,
že přebytečná je až čtvrtina z celkového počtu zhruba
48.000 železničářů. Blíže neupřesněná část
nadbytečných pracovníků má odejít do předčasné penze.
Vedle zvýšení konkurenceschopnosti drah si vláda, která
prosadila reformu ÖBB, od restrukturalizace podniku slibuje
snížení jeho závislosti na státních dotacích, a to o jednu
miliardu na 3,4 miliardy eur v roce 2010. Proti reformě se
postavili odboráři, kteří kvůli obavám ze snižování
zaměstnanosti ještě v listopadu roku 2003 uspořádali stávku
a na tři dny zcela ochromili železniční dopravu v zemi.
ÖBB od začátku roku zvýšily cestovné ve vnitrostátní
dopravě v průměru o 4,9 procenta. V závislosti na délce
cesty zaplatí cestující za jízdenky o 3,2 až 9,8 procenta
více než loni.
Vytvoření společnosti holdingového typu včetně oddělení
hlavních činnosti do dceřiných společnosti prosazuje i
vedení Českých drah. Tento návrh se ale nelíbí Odborovému
sdružení železničářů, které dříve pohrozilo
vyhlášením stávky.
V České republice se hlavní činnosti Českých drah, tedy
provozování osobní a nákladní dopravy, mají podle
schválené transformace oddělit od mateřské společnosti do
dceřiných firem nejdříve v roce 2006. Ještě o tom však
musí rozhodnout vláda.
Jako první krok v transformaci, která bude trvat několik let,
vznikla 1. ledna první zatím 100procentní dceřiná firma
Traťová strojní společnost, která provozuje speciální
stroje na údržbu kolejí. Časem pro ni dráhy budou hledat
strategického partnera, i v budoucnu si však ve firmě
zachovají majoritu. Postupně se mají od mateřské firmy
oddělit všechny vedlejší činnosti.
Pri kolízii dvoch vlakov zahynulo najmenej 14
ľudí
(SITA) RÍM 7. 01. 2005 - Piatková zrážka
osobného a nákladného vlaku pri talianskej Bologni, ktorá si
vyžiadala najmenej 14 ľudských životov, sa stala za
zníženej viditeľnosti v dôsledku hmly. Zo šiestich
zranených je päť osôb vo vážnom stave. Medzi obeťami sú
aj štyria strojvodcovia z oboch vlakov, informovali požiarnici
na mieste havárie. K incidentu došlo pred 13. hodinou v
Bolognine di Ronchi di Crevalcore na jednokoľajovom úseku.
Osobný vlak podľa prvých dohadov údajne nerešpektoval
signalizáciu. Svedkovia uviedli, že lokomotíva osobného vlaku
sa vykoľajila a do čelného vagónu vrazil prichádzajúci
nákladný vlak. Osobný vlak smeroval z Verony do Bologne a
incident sa stal asi 25 kilometrov pred konečnou stanicou.
Minister dopravy Pietro Lunardi už vymenoval komisiu pre
vyšetrenie nešťastia. V roku 2004 na talianskych železniciach
zahynulo šesť osôb a stovka sa zranila.
Bude z Prvej konskej železnice erotický salón?
Nový Čas 08.01.2005, mli, BRATISLAVA - Budova
Prvej konskej železnice v hlavnom meste sa bude predávať!
Správca objektu uviedol, že do konca januára vypíše
ponukové konanie. Podľa našich zistení si na ňu brúsia zuby
aj podnikatelia, ktorí by v priestoroch kultúrnej pamiatky
chceli otvoriť erotický salón!
Pamätihodnosť z roku 1846 je poslednou zachovalou stavbou tohto
druhu v strednej Európe. "Ministerstvo kultúry o stavbu
neprejavilo záujem. Do konca januára vyhlásim prvé kolo
verejného ponukového konania, ktoré by malo trvať do polovice
februára," hovorí správca konkurznej podstaty Jozef
Bolješik. Znalecká cena je stanovená na 21,6 milióna Sk.
Podľa našich informácií medzi záujemcami o
"koňku" by mali byť aj podnikatelia, ktorí tu
plánujú otvoriť biliardový klub s erotickým salónom. To si
však nevie predstaviť vedenie Miestneho úradu Nové Mesto,
ktoré má budovu "koňky" vo svojom erbe.
"Povolenie o zmenu využitia na erotický salón nedáme. K
budove sa tiež bude musieť vyjadrovať aj Krajský pamiatkový
úrad," upozorňuje hovorkyňa mestskej časti Valéria
Reháčková. Dodala, že Nové Mesto malo záujem o budovu za 12
miliónov Sk.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ