Skončí sa éra celoamerickej
železnice?
HOSPODÁRSKE NOVINY 07.02.2005, Braňo Ondrášik
- Biely dom plánuje prvýkrát vo funkčnom období prezidenta
Georgea W. Busha eliminovať štátne dotácie pre železničnú
spoločnosť Amtrak, čo môže v praxi znamenať uzavretie
väčšiny železničných trás pre osobnú prepravu. Štátny
rozpočet na fiškálny rok 2006, ktorý Kongres dostane dnes,
pridelí Amtraku iba 360 miliónov dolárov v núdzových
dotáciách. Tie sa navyše môžu využiť iba pre pasažiermi
výrazne vyťažený koridor na severovýchode USA a až v čase,
keď Amtrak úplne zbankrotuje. Biely dom od nástupu
republikánov kontinuálne znižoval navrhované dotácie pre
železnice, no Kongres ich v konečnom dôsledku vždy významne
zvýšil. Preto sa aj teraz očakáva, že „nejaké“ dotácie
zákonodarcovia predsa odobria, no zrejme nič v rozsahu 1,2
miliardy, ako to bolo na tento fiškálny rok.
Bankrot Amtraku?
Vysokopostavený nemenovaný predstaviteľov demokratov
pre agentúru Reuters vyhlásil, že ak by Bushov plán
schválili, mieril by jediný servis osobnej diaľkovej
železničnej dopravy v USA k bankrotu. Postoj predstaviteľov
vlády je však jasný: „S Amtrakom musíme zaobchádzať ako s
každou inou formou dopravy a ďalší dopravní
prevádzkovatelia dotácie nedostávajú.“ S tým však mnohí
nesúhlasia. „Žiaden systém hromadnej prepravy nie je
ziskový, nevypláca sa. Čo si myslíte, kde by boli dnes
aerolínie bez štátnej pomoci? Ako by mohli ponúkať tie
lacné letenky?“ povedal denníku Sun-Sentinel newyorský
kongresman Jerrold Nadler. „Ak má prezident miliardy na to,
aby vyslal ľudí na Mars, prečo nedá ani cent pre tie milióny
pasažierov železníc, ktorí chcú lepšie služby na tejto
planéte?“ dodal demokrat z New Jersey, senátor Frank
Lautenberg.
Za tri desaťročia odobrala železnica zo štátneho rozpočtu
30 miliárd, čo je iba zlomok z dvoch biliónov minutých na
výstavbu diaľnic a letísk v tom istom období, napísali
noviny Tribune.
Financovanie železníc
Minulý rok dal Bush Amtraku 900 miliónov. No podvýbor
Snemovne reprezentantov prideľujúci financie v doprave zamietol
rozpočtové požiadavky železničnej spoločnosti a na
fiškálny rok im dal menej ako tretinu nimi požadovanej sumy a
iba niečo vyše polovice návrhu prezidenta. Kongres nakoniec aj
Bushov návrh zvýšil o ďalších 300 miliónov. V roku 2002
počas boja o federálne prostriedky Amtrak takmer zo dňa na
deň skrachoval. Spoločnosť počas 34-ročnej existencie ani
raz nevyprodukovala zisk.
Hoci ide o prvý podobný návrh Bushovej vlády, v americkej
politike nie je úplnou novinkou. V roku 1985 prezident Ronald
Reagan sa o niečo také pokúsil tiež. Amtrak dokonca nazval
„mobilným strojom na spaľovanie štátnych financií“,
napísal New York Times. Wall Street Journal tvrdí, že „ide o
najhoršie riadený podnik v USA, ide o Enron v americkej
doprave“. Pre pasažierov je to síce jedna z najdrahších
foriem prepravy v USA, no aj tak musí štát na niektorých
linkách prispievať až 100 dolármi na jeden lístok. „V
niektorých štátoch vlakom cestuje iba menej ako 100
pasažierov denne,“ tvrdí expert na vlakovú dopravu Joseph
Vranich.
Nejde však o jediné krátenie v Bushovom rozpočte na rok 2004.
Chce znížiť alebo eliminovať 150 programov a znížiť tak do
roku 2009 rozpočtový deficit na polovicu. Mnohé krátenia sa
týkajú vzdelávacích, sociálnych a environmentálnych
programov. Miliardové zvýšenia naproti tomu čakajú rezort
obrany, financovanie vojny v Iraku a národnej bezpečnosti.
Čtyřhodinový výpadek švýcarských
železnic kvůli poruše počítače
(ČTK) CURYCH 7. 02. 2005 - Stovky vlaků s
tisíci cestujících zastavila dnes v centrálním Švýcarsku
porucha řídícího počítačového systému. Problémy s
počítačem na hlavním nádraží v Curychu trvaly podle
švýcarské železniční společnosti SBB přes čtyři hodiny
a postihly 200 vlakových spojů.
Stát zůstaly jak dálkové spoje, tak regionální vlaky
svážející lidi do práce. Hlavní výpadky byly na tratích
Basilej – Curych a Bern – Curych, trasa Curych – Chur byla
zablokována částečně. Železnice nejprve vyprošťovala
cestující z vlaků, které uvízly v tunelech, teprve poté z
dalších souprav. V některých směrech byly nasazeny
náhradní autobusy. Cestující, kteří směřovali do
švýcarských lyžařských středisek, však museli na
curyšském hlavním nádraží čekat na obnovení provozu.
Porucha počítače byla podle agentury DPA zaregistrována v
8:40 SEČ. Teprve odpoledne se začal železniční provoz v
regionu postupně obnovovat.
Business centrum rešpektuje
plánovanú trasu metra
SME 08.02.2005, Parkrová Jana - Na
Karadžičovej ulici sa začala výstavba business centra.
"Pri plánovaní stavby sme museli rešpektovať koridor
metra v tomto území, tiež plánovanú podzemnú trasu
železnice a električky," hovorí Ivan Valent z
developerskej spoločnosti HB Reavis Group.
Na stavbe už vyrúbali dreviny, urobili geologický prieskum a v
súčasnosti odstraňujú bunker civilnej obrany, ktorý bol
vybudovaný v týchto miestach v minulosti. Kryt bol súčasťou
plánovanej stavby takzvanej dočasnej prepravy osôb cez Dunaj.
Tá mala ešte za socializmu riešiť problémy s mestskou
dopravou, kým by ju definitívne nevyriešilo metro alebo
rýchlodráha .
Bussines centrum na Karadžičovej budú tvoriť dve budovy.
Jedna z nich má byť rozdelená na dve časti - 27-podlažnú a
šesťpodlažnú, druhá bude mať šesť poschodí. Obe budú v
podzemí prepojené trojpodlažnou suterénnou garážou, kde
bude približne 1200 miest a ďalších sto bude na povrchu.
Investorom je akciová spoločnosť CBC invest, ktorá plánuje v
tejto lokalite postaviť aj ďalšie tri budovy - v jednej z nich
budú byty. Prvé dve stavby by mali byť dokončené približne
za dva roky.
"Estetickým problémom stavby je pásmo garáží medzi
Karadžičovou a Budovateľskou ulicou. Garáže sú príliš
blízko plánovaného objektu a budú mu vytvárať nevhodné
pozadie," povedal Ivan Valent. Spoločnosť HB Reavis Group
preto chce v budúcnosti iniciovať diskusiu s vlastníkmi
jednotlivých garáží a pozemkov v tomto pásme. "Ak by sa
garáží vzdali, zabezpečili by sme im parkovanie zdarma v
podzemných priestoroch objektu," dodal Valent.
Tatry sa zmenia. Bude sa stavať aj na
štátnom
HOSPODÁRSKE NOVINY 08.02.2005, Zverková Daniela
- Štátne pozemky v národných parkoch a chránených
krajinných oblastiach si možno prenajať len na dočasné
stavby - teda len na objekty bez základov.
V praxi to znamená, že turisti prídu k lyžiarskym vlekom, ...
osobné potreby si vykonajú v okolitom lese a čaj si vypijú
leda tak pred provizórnou búdou. Na zjazdovkách zase nemožno
umelo zasnežovať, pretože aj prívod vody na svah je v
odbornej terminológii stavbou.
Ministerstvo hospodárstva navrhuje zmeniť zákon o správe
majetku štátu tak, aby sa na prenajatých pozemkoch mohlo aj
stavať. No len na účely cestovného ruchu a len s výslovným
súhlasom ministerstva financií.
"V územných ani stavebných konaniach k zmenám nedôjde.
Z pohľadu ochrany životného prostredia sú opatrenia len
základný rámec pre prípadné iniciatívy do
budúcnosti," tvrdí hovorca ministra hospodárstva Maroš
Havran. Návrhom by sa mala zajtra (9.2.) zaoberať vláda. Týka
sa práve zákona o správe majetku štátu a stupňov ochrany
prírody.
Podľa Havrana je cieľom opatrení zlepšiť služby, no len v
súlade so záväznými územnými plánmi. Keďže do územného
rozhodovania vstupujú všetky zainteresované zložky, nehrozí
ani podľa zástupcov miest a obcí zneužitie.
"Smerný územný plán Vysokých Tatier sa pripravuje
približne rok, teda nie je dôvod hľadať súvislosť s
tragickými udalosťami po 19.11.," tvrdí hovorca
Štátnych lesov TANAP Marián Šturcel. Organizácia je
správcom štátnych pozemkov na tomto území. Podľa Šturcela
základom zostane Štrbské Pleso, Smokovce a Tatranská Lomnica.
"Stavať nový hotel by bola samovražda, ubytovacích
kapacít je tu dosť," spresňuje. Tatry sa chystajú len na
posilnenie doplnkových služieb a rekonštrukciu existujúcich
objektov. Pôjde najmä o ski-servisy a lyžiarske školy. Okrem
vlekov a zjazdoviek sa majú postaviť najmä viacúčelové
športové zariadenia, napríklad s tenisovými kurtmi či
parkúrmi pre jazdenie na koňoch.
Zo zadania pre vypracovanie územného plánu Vysokých Tatier
vyplýva, že stavebná uzávera v rokoch 1980-2001 spôsobila
veľký úbytok mladých ľudí a v demografickej štruktúre
začína prevládať poproduktívny vek. Veľké problémy má
oblasť s bytmi pre trvalo žijúcich ľudí, so zásobovaním
vodou i s odkanalizovaním. To je odvrátená tvár stavebnej
uzávery. Rovnako ako snaha urobiť Tatranské elektrické
železnice dvojkoľajné.
Najväčší investor, ktorý sa zaviazal investovať vo
Vysokých Tatrách 2 mld Sk, je developerská spoločnosť J
& T. "Tatry sú svetový unikát. Nikde inde totiž nie
sú podmienky na to, aby človek vystúpil z lietadla a do 40
minút bol na zjazdovke," vysvetľuje hovorca spoločnosti
Maroš Sýkora.
Spoločnosť preferuje trojkombináciu letisko - kvalitná
zjazdovka - hotel na výbornej úrovni. Podľa predsedu
predstavenstva spoločnosti Petra Korbačku je najlepšia ochrana
prírody náročná klientela. Príde totiž málo ľudí, no
nechá v území veľa peňazí. A to si vskutku vyžaduje
kvalitné služby.
Výluka železnice z Bratislavy do
Piešťan skomplikuje dopravu
NÁRODNÁ OBRODA 09.02.2005, ss - Cestujúci na
železničnej trati Bratislava – Piešťany sa musia od 6.3.
až do konca tohto roka pripraviť na výluku dopravy.
Modernizácia 5. eurokoridoru z hlavného mesta do Čiernej nad
Tisou si vynúti zmeny aj v osobnej doprave.
Cestujúci na železničnej trati Bratislava – Piešťany sa
musia od 6.3. až do konca tohto roka pripraviť na výluku
dopravy. Modernizácia 5. eurokoridoru z hlavného mesta do
Čiernej nad Tisou si vynúti zmeny aj v osobnej doprave, pričom
úsek po Piešťany by sa mal na 160-kilometrovú rýchlosť
vlakov prispôsobovať zhruba do roku 2006.
Ako informovala hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková, vlaky
síce budú jazdiť, ale pomalšie, pričom viaceré spoje budú
odklonené cez Galantu. Aký bude presný dosah výluky na
osobnú dopravu, ešte nevedela špecifikovať, na jeho riešení
budú spolupracovať aj so Železničnou spoločnosťou. Jej
hovorca Miloš Čikovský však pripustil, že jej efekt bude
dosť výrazný. "Čas cestovania sa predĺži,"
konštatoval Čikovský. Či sa uvažuje aj so zabezpečením
alternatívnej dopravy pomocou autobusov, v súčasnosti ešte
nevedel ani potvrdiť, ani vyvrátiť.
Zvýšenie rýchlosti vlakov na celej trase by malo byť spojené
aj s rastom komfortu dopravy. Na to je potrebné okrem výmeny
tratí modernizovať aj železničné stanice. V tomto roku by sa
tak malo stať na úseku z Bratislavy do Trnavy, pričom
niektoré stanice v malých obciach budú zrušené a nahradené
zastávkami.
Za zbúrané domy nebude náhrada
SME 09.02.2005, eta - Rómskym rodinám, ktoré
neoprávnene obývajú bývalé železničiarske domy vo
Vrútkach, hrozí vysťahovanie. Na budúci týždeň má
Okresný súd v Martine rozhodovať o vyprataní nehnuteľností.
Domy sú v zlom stave, majú narušenú statiku. O vysťahovanie
nehnuteľností požiadal majiteľ - Železnice SR.
Ako nám povedala hovorkyňa železníc Kornélia Blašková,
vysťahovanie rodín považujú za nevyhnutné. Kľúčové sú
podľa nej bezpečnostné dôvody, keďže budovy už môžu
ohrozovať rodiny, ktoré v nich žijú. Okresný súd už vydal
predbežné opatrenie, ktoré zakotvuje povinnosť nezdržiavať
sa v priestoroch bytov. Napriek tomu tu rodiny naďalej žijú,
lebo nemajú kam ísť. Náhradné ubytovanie im nedokáže
poskytnúť mesto ani železnice.
"Železnice nemajú povinnosť zabezpečovať náhradné
ubytovanie, pretože objekty obývajú rodiny neoprávnene,"
hovorí Blašková. S novým využitím a rekonštrukciou budov
už železnice nepočítajú. Majú už rozhodnutie na
odstránenie stavby. So zbúraním sa počíta už v tomto roku.
Na Mestskom úrade vo Vrútkach presne nevedia, koľko
obyvateľov v zdevastovaných domoch žije. V tejto skupine je
silná migrácia, často sa sťahujú a premiestňujú do iných
miest. Niektorí majú na Železničnej ulici trvalé bydlisko,
hoci žiadne zmluvy o prenájme so železnicami nepodpisovali. Do
domov sa nasťahovali pred niekoľkými rokmi bez vedomia
majiteľov. Mesto už muselo riešiť aj problémy so
žltačkovou epidémiou, ktorá tu pred časom vznikla.
Ako nám povedal prednosta mestského úradu Branislav
Zacharides, mesto nemá možnosti poskytnúť im sociálne
ubytovanie. Sociálne byty síce má, nie je ich však dostatok,
a sprísnili sa podmienky na ich pridelenie. Dostať ich môžu
iba rodiny, ktoré majú vyrovnané podlžnosti voči mestu.
Väčšina obyvateľov železničnej štvrte neplatí dane, odvoz
smetí či ďalšie platby.
Tí zas tvrdia, že žijú iba zo sociálnych dávok a napríklad
za odvoz smetí nemajú z čoho platiť. Odpadky sa neraz
hromadia okolo celého areálu a mesto musí financovať ich
odvoz. Ako nám povedal jeden z obyvateľov Železničnej ulice,
väčšina rodín nebude mať v prípade zbúrania objektov kam
ísť a ocitnú sa na ulici.
Radnica stratila trpezlivosť. V
rozpadnutom dome na Vodárenskej stále žijú ľudia
Nový Čas 09.02.2005, hkl, KOŠICE - Úradníkom
na magistráte došla trpezlivosť. Na obyvateľov
polozrúcaného baraku na Vodárenskej ulici neustále
dostávajú sťažnosti od ľudí z okolia. Budova však nepatrí
mestu, ale železniciam. Radnica sa rozhodla pritvrdiť.
V zdevastovanej budove na Vodárenskej ulici 4 žije 15
dospelých a detí bez elektriny či vody. Okolo je plno
neporiadku, bielizeň sušia priamo na ulici. Nikto tam nemá
trvalý pobyt. Železnice SR ešte pred rokom, keď mesto a
súkromná firma sťahovali čiernych nájomníkov z dvoch
vedľajších barakov, chceli predať majetok súkromnej
spoločnosti.
Mesto, keďže mu nehnuteľnosť nepatrí, nemôže ľudí
deložovať a budovu zbúrať, aj keď už rok existuje povolenie
na búracie práce. "Primátor vyzval majiteľa, aby
vyriešil situáciu. A magistrát sa zároveň obráti na
zodpovedné orgány, aby využili zákonné možnosti,"
dodala Z. Bobriková. Železniciam sa nakoniec podarilo
zdevastovaný barak odpredať súkromnej spoločnosti. Tá
vysťahuje čiernych nájomníkov a v budove budú kancelárie.
Železnice vytvořily alianci pro
snazší tranzit přes Alpy
(ČTK) PRAHA 9. 02. 2005 - Německé, italské a
rakouské železnice vytvořily alianci, která má zabránit
odlivu cestujících z vlaků v tranzitní přepravě přes Alpy.
Železniční společnosti chtějí snížit ceny jízdenek a
nasadit na této trase lepší a pohodlnější vagóny. Vlaky by
také měly jezdit rychleji. Cílem je, aby se přes Brennerský
průsmyk ročně přepravovalo alespoň 100.000 cestujících. S
odvoláním na německý list Handelsblatt o tom informují
dnešní Hospodářské noviny.
Železnice k těmto opatřením nutí konkurence levných
leteckých společností. Na dálkových trasách navíc klesá
vytíženost vlaků. Cestující má přilákat také
účinnější reklama. Již dříve se švýcarské, německé a
rakouské železnice dohodly na tarifní spolupráci, tedy na
vzájemném uznávání poskytovaných slev.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský HN sdělil, že ČD
se aliance nezúčastní. "Jde hlavně o spojení po trase
Berlín, Mnichov, Brenner - mimo naše území," vysvětlil.
Po ČD by podle něj bylo zajímavé spojení sever-jih z
Varšavy směrem na Vídeň a dál na jih. Aliance v tomto ohledu
se však zatím nerýsuje, uvedly HN.
Čo Národná rada schválila
TASR Národná obroda 10.02.2005
- Zákon o dráhach, ktorý upravuje podmienky prístupu na
železničnú dopravnú cestu, reguláciu železničnej dopravy a
bezpečnosti v železničnej doprave, práva a povinnosti
vlastníka dráhy a zabezpečuje prevádzkovú prepojenosť
železníc členských štátov Európskej únie. Zákon
predpokladá aj zriadenie Úradu pre reguláciu železničnej
dopravy, takzvaného dráhového úradu. (krátené)
ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava opravia
vozne ZSSK za 360 mil. Sk
(SITA) BRATISLAVA 9. 02. 2005 - Spoločnosti ŽOS
Trnava, a.s. a ŽOS Vrútky, a.s. vykonajú opravy osobných
vozňov pre Železničnú spoločnosť, a.s. Bratislava (ZSSK) v
celkovej hodnote 360 mil. Sk. Trnavská firma pritom vykoná
opravy za 205 mil. Sk, zmluvná cena medzi ZSSK a ŽOS Vrútky
predstavuje 155 mil. Sk. Agentúre SITA to potvrdila ZSSK.
Metódou výberu podnikov bolo rokovacie konanie bez zverejnenia.
S firmou ŽOS Trnava uzavrela ZSSK zmluvu 14. decembra minulého
roka, s vrútockou spoločnosťou o tri dni neskôr.
"Spoločnosti budú vykonávať periodické a bežné opravy
osobných vozňov podľa potreby ZSSK, pričom zmluvné obdobie
je celý rok 2005," uviedla ZSSK. Objem prác však
spoločnosť nekonkretizovala.
Obdive firmy, ktoré vznikli v roku 1994, vykonávajú opravy,
údržbu a rekonštrukcie dopravných zariadení, dopravných
prostriedkov, elektronických a elektronických zariadení.
Základné imanie ŽOS Vrútky predstavuje 665,98 mil. Sk. Akcie,
ktorých menovitá hodnota je 1 000 Sk, sú rozdelené na 564 881
kmeňových a 101 099 prioritných akcií. Základné imanie ŽOS
Trnava vo výške 474,803 mil. Sk je rozdelené na dva balíky po
156 693 akcií a jeden balík so 161 417 akciami, pričom
menovitá hodnota je 1 000 Sk.
ČR i Německo chtějí obnovit dopravu
kamionů po železnici
(ČTK) PRAHA 9. 02. 2005 - Česko i Německo
chtějí dočasně obnovit systém vlaků RoLa, tedy dopravu
kamionů po železnici. Na tiskové konferenci po setkání se
saským ministrem hospodářství Thomasem Jurkem to řekl
náměstek českého ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Do doby,
kdy bude dokončena dálnice D8 a na německé straně
navazující A17, totiž budou jezdit kamiony po objízdných
trasách po silnicích nižších tříd, na což si stěžují
obyvatelé obcí na trase.
Systém vlaků RoLa definitivně skončil loni v červnu. Denně
železnice převezla na 330 kamionů v obou směrech. Od září
1994, kdy začala RoLa jezdit, do června 2004 ji využilo zhruba
832.000 kamionů. Od vstupu do EU tedy od loňského května
kamiony už nemusí na hranicích čekat na odbavení, proto
poptávka po železniční přepravě drasticky klesla.
V žádném případě však nebude možné obnovit systém
ještě v letošním roce. Navíc ještě není vyřešeno
financování ztrátového projektu. Podle Kocourka bude třeba
najít způsob, jak dopravce přimět k tomu, aby vlaky RoLa
využívali. Česká strana přitom v předchozích letech, kdy
vlaky jezdily, na dotace dávala 90 milionů korun ročně a
Německo třikrát tolik. Ani takové dotace ale po otevření
hranic dopravce na železnici neudržely. Kromě ceny dopravy by
je možná motivovalo také zrychlení jízdy vlaků, řekl
Kocourek.
Nedávno se objevily návrhy na protažení systému RoLa dál z
Lovosic například do Břeclavi nebo Brna tak, aby se odlehčilo
přetížené dálnici D1. Z ekonomických důvodů to však
není reálné, řekl Kocourek. Ministr Jurk však uvedl, že
délka trasy má na ekonomičnost provozu výrazný vliv, proto
Německo uvažuje o prodloužení na svém území.
Propojení české dálnice D8 s A17 přes nový dálniční
hraniční přechod má být dokončeno v roce 2006. Do té doby
také německo dobuduje celou dálnici na svém území. V Česku
však v té době bude ještě chybět sporný úsek přes
Středohoří.
Italskou dopravu zasáhnou ve čtvrtek
a v pátek stávky
(ČTK) ŘÍM 9. 02. 2005 - Italskou leteckou i
železniční dopravu zasáhnou ve čtvrtek a v pátek stávky
odborářů. Ti protestují proti pracovním podmínkám, jež
podle jejich slov ohrožují bezpečnost.
Italská vlajková letecká společnost Alitalia dnes oznámila,
že ve čtvrtek zruší celkem 141 letů, včetně 74
mezinárodních, kvůli čtyřhodinové stávce palubního a
pozemního personálu, který požaduje zlepšení pracovních
podmínek. Dodala, že stávka začne ve 12:30 SEČ. Neuvedla
však, kolik letů bude mít kvůli protestům zpoždění.
Zaměstnanci italských železnic navíc ohlásili až
24hodinovou stávku, která začne ve čtvrtek ve 23:00 SEČ. V
letošním roce půjde již o druhou železniční stávku kvůli
bezpečnosti poté, co při lednové vlakové havárii zahynulo
17 lidí. Podle železničářů přitom bylo možné
největšímu italskému železničnímu neštěstí za téměř
čtvrt století zabránit, pokud by vláda vynakládala více
peněz na bezpečnost.
Italský ministr dopravy a infrastruktury Pietro Lunardi
nařídil stávkujícím, aby omezili protesty maximálně na osm
hodin. Představitelé železničních odborů kontaktovaní
agenturou Reuters však uvedli, že stávka bude bez ohledu na
ministrova slova celodenní.
Zástupce odborového svazu SULT prohlásil, že stávky v
Alitalii se zúčastní zhruba 1000 letových a více než 3000
pozemních zaměstnanců. Dodal, že stávkou bude zasažena
především Alitalia, ale s dlouhými zpožděními by se podle
něj mohly potýkat i další aerolinky.
Kvůli stávce Alitalia ve čtvrtek zruší také odpolední let
z Říma do Prahy a zpět, řekla mluvčí České správy
letišť Anna Kovaříková. Na lety Alitalie z Milána by
stávka neměla mít dopad.
Talianske železničné a letecké
spoločnosti oznámili 24-hodinový štrajk
(TASR) Rím 10. 02. 2005 – Dopravu v Taliansku
narušia dnes a v piatok dva súbežné štrajky. Na štrajk sa
pripravujú pracovníci železničnej spoločnosti Trenitalia,
ako aj štátnej leteckej spoločnosti Alitalia.
Alitalia, partner francúzskej Air France, oznámila dnes
zrušenie 141 letov, z ktorých je 66 zahraničných, informovala
agentúra AFP.
Na štrajk v leteckej doprave vyzvala ľavicová odborárska
organizácia SULT, ktorej predáci kritizujú pracovné podmienky
pozemného personálu a asistentov letov. Veľké talianske
odborové organizácie sa pustili aj do zápasu s vládou, keď
ohlásili 24-hodinový štrajk napriek ministerskému nariadeniu,
ktoré nepovoľuje také dlhé zastavenie práce.
Doprava by mala byť citeľne narušená už dnes večer a potom
v piatok do 17h00 SEČ, uviedol hovorca spoločnosti Trenitalia.
Každú hodinu sa budú aktualizovať odchody vlakov i zoznam
zrušených spojov, dodal.
Odborové organizácie v železničnej doprave kritizujú
problém bezpečnosti práce na železnici. Vyostril sa po tom,
ako 7. januára zomreli pri Bologni 17 ľudia pri zrážke
regionálneho vlaku s pracovným. Pri nehode zomreli aj 4
železničiari, čo je najvyšší počet za uplynulých 25 rokov
na úseku s jednosmernou premávkou.
DB-SNCF: Französische Loks bald bis Köln
Deutsche und französische Loks werden
sich in Gremberg künftig regelmäßig treffen
Eurailpress 10.02.2005 - Ab Sommer dieses Jahres werden
die Güterzüge zwischen Deutschland und Frankreich deutlich
schneller unterwegs sein. Dann wird die zweite Stufe im Ausbau
der Interoperabilität zwischen der DB AG und der SNCF wirksam.
Gestern haben die beiden Bahnchefs, Hartmut Mehdorn und Louis
Gallois, hierzu im Railion-Kombiwerk Köln-Gremberg eine
Vereinbarung unterzeichnet. Dabei geht es um die Harmonisierung
der Betriebsvorschriften und um die Koordination der
Abfertigungsprozesse.
Konkret bedeutet dies, dass ab sofort die Güterzüge ohne lange
Grenzaufenthalte verkehren werden und so bis zu zwei Stunden
schneller werden. Zusätzlich zu den schon in beiden Ländern
zugelassenen 20 Lokomotiven der DB-Baureihe 185 sollen ab Sommer
auch 20 französische Loks der Reihe BB437 000 grenzüberschreitend
eingesetzt werden. Künftig werden mit den 40 Maschinen Züge
zwischen den Rangierbahnhöfen Köln-Gremberg und Mannheim
einerseits und Woippy (bei Metz) und Sibelin (bei Lyon)
durchgehend bespannt. Zu den seit Dezember 2003 täglich rund 60
Zügen über den Grenzübergang Forbach/Saarbrücken kommen nun
rund 40 Züge über Apach/Perl und weitere sechs Züge über
Strasbourg/Kehl hinzu. Dabei werden die deutschen Loks wie schon
seit 2002 hauptsächlich von und nach Mannheim eingesetzt, während
die französische Lok mehr die Züge des Moselgrenzübergangs fährt.
Die Produktion der Züge sowie die Verantwortung für den
gesamten Zuglauf übernimmt die Rail Euro Concept (REC), eine
2002 von beiden Partnerbahnen gegründete Tochtergesellschaft.
Bisher war die REC nur für die Züge Mannheim – Woippy zuständig.
Mit dem Ausbau der Kooperation wollen beide Bahnen versuchen, den
geringen Anteil am Güterverkehr zwischen den Ländern zu
steigern. Nur rund sechs Prozent fahren nach Mehdorns Worten per
Bahn, ungefähr 8 Mio. t jährlich, was bei 280 Mio. t, die
Railion 2004 bewegte, nicht viel ist.
Nový koridor zrychlí cestu vlakem z
Plzně do Prahy asi o hodinu
(ČTK) PLZEŇ 11. 02. 2005 - Doba cesty
rychlíkem z Prahy do Plzně by v roce 2016 měla klesnout ze
současné jedné hodiny a 40 minut na 46 minut. S takovým
zadáním se bude stavět III. Železniční koridor z Prahy do
Chebu, po němž by měly vlaky jezdit rychlostí až 250
kilometrů v hodině. ČTK to dnes řekl krajský radní Miroslav
Jaroš. Stavba koridoru začne letos.
"V září startuje obnova trati z Plzně do
Stříbra," dodal krajský radní. Po roce 2016, kdy by měl
být koridor dokončen, by tak měly rychlíky z Plzně do Prahy
jezdit v hodinových taktech. Snížit dobu cesty na
nejfrekventovanější trase prosazuje vedení kraje od svého
vzniku v roce 2000. Z Prahy do Berouna povede trať ve dvou
tunelech. První začne čtyři kilometry za stanicí
Praha-Smíchov, druhý povede z Loděnic do Berouna. Místní
cementárny už podle Jaroše projevily zájem o nákup
vytěženého vápence.
Třetí tranzitní železniční koridor z Mostů u Jablunkova
přes Ostravu, Prahu, Plzeň, Cheb až ke státní hranici by
měl stát 56 miliard korun. Kromě něj chce Plzeňský kraj a
Bavorsko vybudovat odbočnou větev Plzeň - Domažlice - Česká
Kubice - Furth im Wald - Schwandorf - Regensburg - Mnichov.
Vlády obou zemí ale zatím tuto stavbu za 30 miliard až 40
miliard korun neschválily. Odbočný koridor by měl cestu z
Prahy do Mnichova zkrátit ze sedmi hodin na polovinu.
České i německé kraje požadují zprovoznit oba koridory do
15 až 20 let, jinak začnou evropské trasy Českou republiku i
Bavorsko míjet přes Polsko nebo Rakousko.
Stávka železničářů zasáhla v
Itálii 60 procent vlaků
(ČTK) ŘÍM 11. 02. 2005 - Italskou
železniční dopravu dnes ochromila 24hodinová stávka
zaměstnanců drah na protest proti pracovním podmínkám
ohrožujícím bezpečnost. Stávka způsobila výpadek u 60
procent vlakových spojů a zasáhla i mezinárodní linky. S
odvoláním na železniční společnost Ferrovie dello Stato to
oznámila to agentura ANSA poté, co stávka ve 21:00 SEČ
skončila.
Protest byl letos druhou železniční stávkou v zemi kvůli
bezpečnosti. Nespokojenosti zaměstnanců drah vyvolala lednová
vlaková havárie, při které zahynulo 17 lidí. Podle
železničářů přitom bylo možné největšímu italskému
železničnímu neštěstí za téměř čtvrt století
zabránit, pokud by vláda vynakládala více peněz na
bezpečnost.
Italský ministr dopravy a infrastruktury Pietro Lunardi
nařídil stávkujícím, aby omezili protesty maximálně na osm
hodin, avšak organizátoři ho neuposlechli.
Odbory požadují vyšší investice, které by zabránily
dalším nehodám. Italská železniční společnost Ferrovie
dello Stato tvrdí, že loni do bezpečnosti a technologií
investovala 2,5 miliardy eur, což představuje nárůst o dvě
třetiny proti roku 1999.
Škodovku uviaznutú medzi závorami
zdemoloval vlak
(SITA) BANSKÁ BYSTRICA 11. 02. 2005 - Kuriózna
nehoda sa stala dnes popoludní vo Vlkanovej pri Banskej
Bystrici. Vodič Škody 120 si nevšimol výstražné znamenie a
vošiel na železničné priecestie v čase, keď sa začali
spúšťať závory. Do uväznenej škodovky nato narazil vlak a
zdemoloval jej zadnú časť. Vodič vyviazol bez zranení. Jeho
šťastím bolo, že vlak šiel malou rýchlosťou, pretože
vchádzal do stanice. Tlačovú agentúru SITA informoval
okresný operačný dôstojník banskobystrických hasičov Ivan
Sršeň.
Výluka na železnici potrvá do
neskorej jesene
NÁRODNÁ OBRODA 12. 02. 2005 , ss - Vlaky na
trati medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom budú meškať
od 25 až po 60 minút. V sobotu 6.3. sa totiž začnú rozsiahle
výluky na jednej koľaji v traťových úsekoch Bratislava-Rača
– Trnava a neskôr až po Leopoldov a Nové Mesto nad Váhom.
Výluky v doprave by mali trvať až do neskorej jesene tohto
roka. Jej rozsah zostane zachovaný na súčasnej úrovni.
Dôvodom zmien je prestavba trate na rýchlosť 160 km/h.
O zmenách, ktoré nastanú v cestovnom poriadku od tohto
dátumu, budú Železnice SR a Železničná spoločnosť
Slovensko informovať prostredníctvom tlačených cestovných
poriadkov, na webových stránkach železničných spoločností
a na viditeľných miestach v železničných staniciach. Uviedol
to včera (11.2.) hovorca ŽS Miloš Čikovský.
Ako informoval v úseku Bratislava – Trnava s pokračovaním do
Leopoldova bude vždy jedna traťová koľaj uzavretá a druhá
zostane prejazdná. Traťová rýchlosť bude z bezpečnostných
dôvodov znížená na 50 resp. 30 km/h.
Hlavnými zmenami v kategórii vlakov InterCity bude zmena ich
trás v úseku Košice – Bratislava. Vlak IC 402 v dvoch
alternatívach podľa rozsahu stavebných prác, ako IC 506, resp
13506. IC 403 v úseku Bratislava – Košice bude vedený ako
vlak IC 507 a oba vlaky budú vedené odklonom cez Galantu, kde
zastavia len z dopravných dôvodov. Vlaky IC 404/405 v záujme
zachovania prípojovosti od a zo smeru západnej Európy budú
jazdiť medzi Viedňou a Bratislavou tak ako doteraz. Na trase
Bratislava – Košice pôjdu podľa zmeneného cestovného
poriadku.
V kategórii osobných a prípojných vlakov budú mať
najväčšiu prioritu prípoje k vlakom vyššej kategórie. K
najpodstatnejším zmenám vo vedení prípojných vlakov
dochádza na východe Slovenska. Zmenený bude napríklad odchod
vlaku IC 500 Kriváň, ktorý bude odchádzať z Košíc už o
16.54 h (o 40 minút skôr). Prípoj k tomuto vlaku bude
zabezpečený denne zo smeru Humenné vlakom Zr 1902 Ondava (v
nedeľu bude prípoj zabezpečený aj zo Stakčína k
zrýchlenému vlaku 1902) a v nedeľu z Čiernej nad Tisou novým
vlakom, ktorý zároveň vytvorí prípoj aj na vlak R 420
Excelsior.
Výluka na železnici
- Od soboty 6.3. sa začne výluka na jednej koľaji trate
Bratislava-Rača – Trnava. Postupne sa predĺži až po Nové
Mesto n. Váhom.
- Vlaky budú meškať od 25 do 60 minút.
- Viaceré spoje budú vedené cez Galantu. Rozsah dopravy by mal
zostať zachovaný.
Poisťovni dlží firma, kde je
Dzurindov brat
PRAVDA 12.02.2005, pt - Premiérov brat Miroslav
Dzurinda je po ministrovi Ľudovítovi Kaníkovi, poslancoch
Smeru a HZDS ďalší, koho meno je spojené s firmou dlhujúcou
Sociálnej poisťovni.
Ide o a.s. Martinská mechatronická, ktorá mala v poisťovni ku
koncu roka 2003 nedoplatok 6,4 mil. Sk. Vyplýva to zo zoznamu
dlžníkov SP v spomínanom roku.
Miroslav Dzurinda je podľa obchodného registra od augusta 1999
v dozornej rade tejto spoločnosti. Dzurindu sa Pravde nepodarilo
zastihnúť. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko, kde
premiérov brat pôsobí, Miloš Čikovský uviedol, že Miroslav
Dzurinda nemal ani ako člen dozornej rady na dlžobu nijaký
vplyv. "V spoločnosti Martinská Mechatronická je Miroslav
Dzurinda v dozornej rade preto, lebo zastupoval záujmy najprv
Železníc SR a neskôr Železničnej spoločnosti ako
menšinového akcionára. Bol tam zvolený najmä preto, aby
strážil záujmy železníc v tejto firme, s ktorou sme mali
dlhodobý súdny spor o prototyp rušňa," uviedol
Čikovský. Dzurinda podľa neho nemal možnosť ovplyvniť
rozhodnutia manažmentu, či budú platiť odvody do SP.
Nedoplatky v poisťovni mali aj firmy poslanca Smeru Milana
Murgaša. Ide o spoločnosť Metalpress, ktorá v roku 2003
dlhovala 68.000 Sk, a o zaniknutú firmu Be-Be Press, ktorá mala
nedoplatok 50.000 Sk. Murgaš sedel do októbra 2003 v dozornej
rade Metalpressu. Vo firme Be-Be Press bol do roku 1996 v
predstavenstve. Murgašovo stanovisko k dlžobám sa včera
Pravde nepodarilo získať, nevedela ho zohnať ani jeho
asistentka.
Aktuálny zoznam dlžníkov zverejní SP najneskôr 1.3. Ako už
Pravda včera informovala, medzi dlžníkmi poisťovne v roku
2003 bola aj eseročka ministra práce Kaník a spol., rovnako aj
firma jeho brata Norberta Paradais. Z poslancov tam boli
spomínaní Ľubomír Vážny (Smer), nezávislý Ján Gabriel a
Ján Dlhopolček (HZDS), ktorí pôsobili v Biotike, a.s.
Nedoplatok mala aj eseročka Mirox, v ktorej v roku 1999 pôsobil
Pavol Rusko.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ