Železnica vo Vychylovke objektívom času
(SITA) ŽILINA/VYCHYLOVKA 13. 02. 2005 - Kysucké
múzeum v Čadci v spolupráci s Občianskym združením Krúžok
vyhlásili fotografickú súťaž nazvanú Historická lesná úvraťová
železnica (HLÚŽ) vo Vychylovke objektívom času. Jej cieľom
je zmapovať fotografickú tvorbu zachytávajúcu túto železnicu
v rokoch 1974 až 2005, umožniť túto tvorbu prezentovať a
aktivizovať fotografov k ďalšej. Autorom víťazných prác
navrhnú, aby sa ich fotografie stali základom na vytvorenie
novej kolekcie propagačných materiálov o HLÚŽ. Súťaž je
pre amatérskych aj profesionálnych fotografov bez vekového
obmedzenia. Každý môže do nej poslať maximálne šesť
fotografií. Odborná porota ich vyhodnotí a navrhne výstavnú
kolekciu, ktorá bude počas sezóny v priestoroch Raganovho
mlyna v areáli Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke. Autori
troch najlepších kolekcií fotografií budú ocenení vecnými
cenami.
Fotografie je potrebné doručiť na adresu: Václav Horáček,
Kysucké múzeum, Moyzesova 50, 022 01 Čadca, Slovensko, prípadne
odovzdať osobne v podateľni Kysuckého Múzea v Čadci najneskôr
do 9. mája. Vernisáž bude 22. mája v Múzeu kysuckej dediny
vo Vychylovke. Agentúru SITA informovalo Kysucké múzeum v Čadci.
Kvôli summitu zvýšili kontrolu na
hraniciach
Národná obroda 14.02.2005, Bartovic Gustáv - Už
od prvého februára platí na všetkých hraničných
priechodoch na Slovensku sprísnený režim. Polícia kontroluje
osoby i dopravné prostriedky a bude tak konať až do skončenia
summitu. Zjednodušenú hraničnú kontrolu pri vstupe na
Slovensko budú policajti uplatňovať len v prípade občanov,
ktorí pravidelne cestujú za prácou. Zjednodušenú kontrolu
pri výstupe zasa budú uplatňovať výlučne pri výstupe do
krajín Európskej únie.
Pri zjednodušenej hraničnej kontrole policajt len vizuálne
skontroluje občana. To znamená, že skontroluje fotografiu v
doklade a jej totožnosť s držiteľom. Pri zvýšenej kontrole
polícia cestovné doklady lustruje a kontroluje aj dopravné
prostriedky. V dôsledku tejto skutočnosti sa môžu až do skončenia
summitu zvýšiť čakacie doby na hraniciach. Podrobnosti sa možno
dozvedieť na bratislavskom tel. č. 50944559. Na bezpečnosti všetkých
troch železničných spoločností sa budú okrem železničnej
polície podieľať ďalšie bezpečnostné zložky. Hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský vyjadril nádej, že ich aktivity
nebude verejnosť vidieť. "Mám na mysli to, že do summitu
aj počas neho by bezpečnostné opatrenia žiadnym spôsobom
nemali ovplyvniť železničnú dopravu. Ak občania
nezaregistrujú nič nezvyčajné, znamená to, že sme svoj cieľ
dosiahli."
Informáciu o prevádzke na Letisku generála M.R. Štefánika
spresnila hovorkyňa letiska Želmíra Habánová takto: "Možno
očkávať uzatvorenie vzdušného priestoru letiska, ale jednak
nevieme v tejto chvíli povedať presne v akom rozsahu, a jednak
vzdušný priestor neuzatvára letisko, ale ministerstvo dopravy.
V žiadnom prípade si však nemyslíme, že letisko bude uzavreté
od prvého príletu prezidenta až do odletu toho druhého. V
tejto súvislosti je možné očakávať meškanie len v čase príletov
a odletov prezidentov." Dodala tiež, že zvýšené bezpečnostné
opatrenia budú na letisku trvať po celý čas, lietať sa bude,
ale v tejto chvíli je vraj ešte predčasné hovoriť ako.
O vysťahovaní vrútockých Rómov z
chátrajúceho objektu železníc rozhoduje súd
(TASR) Martin 14. 02. 2005 - O vysťahovaní Rómov
z chátrajúcich obytných domov na Železničnej ulici vo Vrútkach
rozhodoval dnes Okresný súd v Martine. Prvé pojednávanie v
danej veci odročil na neurčito. Zdôvodnil to neúčasťou väčšej
polovice predvolaných. Niektorí Rómovia sa nedostali na súd,
lebo boli vo väzbe, ďalší vycestovali do Anglicka, prípadne
sa neospravedlnili.
O vypratanie vrútockých bytov požiadali Železnice Slovenskej
republiky, ktoré majú už úradné povolenie na zbúranie tohto
objektu ohrozujúceho životy jeho obyvateľov. Rómovia z nich
ale nemajú kam odísť. Tvrdia, že tam zostanú, aj keby prišli
buldozéry a chceli by chátrajúce budovy zrovnať so zemou,
povedala jedna z nich Vlasta Facunová. Podľa jej slov ako jediná
tam má trvalý pobyt. Teraz býva v unimobunke so štyrmi deťmi,
najmladšie má asi 1,5 roka. Keď jej byt pred dvoma rokmi
vyhorel, tak jej mesto prenajalo unimobunku za tisíckorunový
mesačný poplatok.
Prednosta Mestské úradu vo Vrútkach Branislav Zacharides sa
pre médiá vyjadril, že mesto nemá teraz žiadne byty pre žiadateľov.
Podľa jeho slov pri prideľovaní mestských bytov majú
podmienku, že ich môže dostať občan, ktorý zaplatil mestu všetky
dlhy. Preto v súčasnosti v poradovníku na byty evidujú iba
dvoch obyvateľov zo Železničnej ulice, dodal Zacharides.
Železničná spoločnosť a Železničná
spoločnosť Cargo prechádzajú procesnou zmenou
(TASR) Bratislava 14. 02. 2005 - Zmenou procesného
riadenia museli prejsť Železničná spoločnosť Slovensko, a.
s., prevádzkujúca osobnú prepravu, a Železničná spoločnosť
Cargo Slovakia, a. s., prevádzkujúca nákladnú železničnú
dopravu, ktoré vznikli 1. januára 2005 ako nástupnícke
organizácie Železničnej spoločnosti, a. s.
Na príprave tejto zmeny sa podieľal tím skúsených odborníkov
spolu so spoločnosťou IDS Scheer Slovakia. Výsledkom je nový
procesný model a nové organizačné štruktúry oboch spoločností.
Práce na tomto projekte boli ukončené už v priebehu októbra
2004, jeho implementácia sa začalo v novembri 2004. V súčasnosti
už štruktúry oboch spoločností pracujú samostatne, dolaďujú
sa iba vnútropodnikové vzťahy medzi obidvoma dopravcami, aby
mohli fungovať na báze vnútropodnikového trhu.
Spoločnosť IDS Scheer Slovakia je dcérskou spoločnosťou
nemeckej IDS Scheer CEE S. A., ktorá patrí do medzinárodnej
konzultačnej a softvérovej firmy IDS Scheer Group so sídlom v
Nemeckom Saarbrückene. Na slovenskom trhu pôsobí od roku 1995
a venuje sa informačným technológiám, presnejšie Business
Process Managementu.
Európa za kompenzácie aj pri meškaní
vlakov
HOSPODÁRSKE NOVINY 15.02.2005, Špáni Ivan -
Európske inštitúcie chcú donútiť železnice, aby vrátili
klientom peniaze pri meškaní vlakov, rovnako ako to začnú
robiť leteckí dopravcovia
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu o právach a
povinnostiach cestujúcich na medzinárodných železniciach,
ktorým sa začali zaoberať orgány EÚ, má fungovať ako
podobné nariadenie v leteckej doprave. Upravuje záväzky železničných
operátorov voči cestujúcim v prípade meškania medzinárodného
vlaku, straty či poškodenia batožiny a niektorých ďalších
okolností. Zaručí aj práva cestujúcich, ktorí zmeškajú
spoj alebo ktorých lístky sú zrušené, venuje sa aj zaobchádzaniu
so zákazníkmi v prípade meškaní alebo oneskorených prípojov.
Ide o nariadenie, ktoré by platilo na medzinárodných tratiach,
ktoré sú podľa cestovného poriadku traťami vysokorýchlostnej
železničnej dopravy s miernejšími kompenzáciami na tratiach
s inými ako vysokorýchlostnými vlakmi.
Ešte miernejšie kompenzácie sú zatiaľ v charte zákazníka,
ktorú už európske železnice dobrovoľne vydali. Vstúpila do
platnosti od 12.12 a zavádza napríklad kompenzácie v medzinárodnej
doprave do 20% z cestovného. "Nariadenie, ktoré navrhuje
EK, je však oveľa prísnejšie," priznáva hovorca Železničnej
spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský.
"Otázka výšky kompenzácií nie je dosiaľ uzavretá a má
byť predmetom dohody. Navrhovaná výška kompenzácií a tiež
doba meškania, pre ktorú sa kompenzácie budú poskytovať, je
pre železnice tvrdšia ako pre leteckú dopravu. Železnice sú
pripravené diskutovať o výške kompenzácií, žiadajú však
rovnocenné podmienky pre všetky druhy dopravy. Pre autobusovú
zatiaľ obdobný dokument neexistuje," dodáva Čikovský.
"Prepravný poriadok Železničnej spoločnosti už spĺňa
takmer všetky požiadavky charty. Pozná nárok cestujúceho na
vrátenie plnej ceny cestovného v prípade, že mešká spoj a
dokonca, ak sa vyskytne meškanie aj počas cesty a cestujúci sa
rozhodne necestovať, vráti mu plné cestovné," vysvetľuje
Čikovský. Podľa neho európske železnice vnímajú chartu
cestujúcich ako významný prvok konkurenčnej výhody a súhlasia
s ňou ako s minimálnym štandardom služieb. Keďže však
treba zabezpečiť propagáciu a preškoliť zamestnancov,
navrhli predlžiť obdobie na zavedenie nariadenia do praxe na 2
roky. Finančné nároky, ktoré z toho vyplynú, je možné
okrem špecifických prípadov (živelné pohromy a pod.) vymáhať
ako náhradu škody od toho, kto ju zavinil. "Kompenzácie už
uplatňujeme vo vnútroštátnej doprave," zdôrazňuje Čikovský.
Európsky hospodársky a sociálny výbor (EHSV) v uplynulom týždni
privítal princíp zavedenia európskej legislatívy o kompenzácii
cestujúcich za neuspokojivé alebo neposkytnuté služby a záväzky
železničných operátorov. Považuje však za dôležité
zabezpečiť, aby záväzná legislatíva posudzovala konkurenčných
dopravných operátorov rovnako. Ustanovenia, ktoré platia pre
železničný sektor, nesmú byť prísnejšie než pre sektor
leteckej dopravy.
Podľa EHSV - hoci železničná premávka vyžaduje dlhší čas
cesty a má väčší potenciál pre poruchy - refundácie
cestovného sú splatné pre cestujúcich leteckou dopravou iba
po meškaní 5 hodín, na železnici už po 2 hodinách. V prípade
zrušených letov sa kompenzácia nemusí zaplatiť, keď bola spôsobená
mimoriadnymi okolnosťami. Takáto výnimka neexistuje v prípade
dopravy cestujúcich železnicou. Zákazníkovi nezáleží na
tom, kto chybu spôsobil. EHSV súhlasí s kompenzáciami bez ohľadu
na to, či meškanie zavinil alebo nezavinil operátor v akomkoľvek
dopravnom sektore, ak sa to bude vzťahovať na všetky spôsoby
dopravy.
Ako je to vo vzduchu
Smernica pre leteckú dopravu začne platiť už od
17.2. Slovenské letecké firmy tak najskôr v letákoch a neskôr
priamo v letenkách musia cestujúcim oznámiť nároky na prípadné
odškodné. Ak bude let zo subjektívnych aj z objektívnych príčin
meškať do 2 hodín, ich letecká firma musí cestujúcim
poskytnúť občerstvenie, pri dlhších meškaniach aj večeru a
ubytovanie. K tomu možnosť finančnej náhrady do 200 EUR pri
kontinentálnych letoch a pri letoch mimo Európy až 600 EUR.
"Bude to veľká záťaž pre malé letecké firmy, čiže
pre všetky na Slovensku," povedal HN prevádzkový riaditeľ
Air Slovakia Miloš Vrablica. Na rozdiel od veľkých spoločností
totiž nemajú alternatívne destinácie, ktoré by mohli cestujúcim
ponúknuť. Špeciálna smernica zaťaží nízkonákladových
dopravcov, ktorí ponúkajú letenky za zlomok výšky možnej
kompenzácie.
ŽSR tento rok so štyrmi tendrami v
hodnote zhruba 6 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 15. 02. 2005 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) by sa mali v tomto roku zaoberať štyrmi
tendrami, ktorých hodnota predstavuje okolo 6 mld. Sk. Dva
tendre sa budú týkať železničných staníc Poprad-Tatry a
Prešov, jeden zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a jeden
modernizácie železničnej trate v úseku Piešťany – Nové
Mesto nad Váhom. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR
Nela Blašková.
Na modernizáciu železničnej trate Piešťany – Nové Mesto
nad Váhom už ŽSR vyhlásili v polovici januára výberové
konanie na zhotoviteľa prác, pričom vyhlásenie víťaza
predpokladajú ŽSR v apríli až máji. So stavebnými prácami
na 19,98-kilometrovom úseku, ktorý je súčasťou V.
eurokoridoru, by mal výherca podľa Blaškovej začať v lete
tohto roka. "Cieľom modernizácie je zvýšiť traťovú rýchlosť
do 160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný systém s
pravidlami Európskej únie," vysvetlila Blašková. Samotná
modernizácia zahŕňa rekonštrukciu trakčnej napájacej
stanice, budov, 21 mostných objektov a osvetlenia, ďalej výstavbu
a obnovu nástupíšť, prístreškov pre cestujúcich a nové a
upravované pozemné komunikácie. Projekt bude spolufinancovaný
z Kohézneho fondu v objeme 74 % a zo štátneho rozpočtu 26 %.
"Keďže najdôležitejším kritériom pre výber víťaza
je cena, nebudú sa zatiaľ ŽSR k výške nákladov bližšie
vyjadrovať," povedala Blašková.
Výberové konanie na zhotoviteľa stavby na železničnej
stanici Poprad-Tatry plánujú ŽSR podľa Blaškovej zrealizovať
v treťom štvrťroku 2005. V súčasnosti spracúva generálny
projektant stavby Reming Consult dokumentáciu pre vydanie
stavebného povolenia. Stavebné úpravy na tejto železničnej
stanici budú podľa Blaškovej zahŕňať výstavbu podchodu a
nadchodu pre cestujúcich, rekonštrukciu staničných koľají,
vybudovanie ostrovných nástupíšť, ako aj rekonštrukciu trakčného
vedenia a nového zabezpečovacieho zariadenia.
"Čo sa týka projektu železničnej stanice v Prešove, ide
iba o úpravu infraštruktúry," skonštatovala Blašková.
Myslia sa tým najmä koľaje, zabezpečovacie zariadenia, nové
riešenia zdroja elektrickej energie, no vybudujú sa aj dve nové
ostrovné nástupištia a predĺži sa príchodový podchod pre
cestujúcich. Spoločnosť Terraprojekt, a.s. Bratislava, ktorá
je generálny projektant stavby, spracúva dokumentáciu pre
stavebné povolenie, pričom výberové konanie na zhotoviteľa
plánujú ŽSR zrealizovať v lete.
Posledným projektom je dostavba rozostavanej stavby zriaďovacej
stanice Žilina-Teplička. "Momentálne sa zabezpečujú
geodetické a prieskumné práce potrebné na výkup pozemkov a
aktualizáciu projektovej dokumentácie pre vydanie stavebného
povolenia," uviedla Blašková. Výberové konanie na
zhotoviteľa pritom ŽSR plánujú vypísať na jeseň tohto
roka. Blašková ďalej podčiarkla, že táto stanica bude slúžiť
výlučne len pre nákladnú dopravu.
Všetky projekty staníc sa budú podľa Blaškovej realizovať v
rokoch 2006 až 2008. Finančné prostriedky na ich realizáciu
budú smerovať zo štátneho rozpočtu a zo štrukturálnych
fondov Európskej únie, pričom ŽSR sa zo štrukturálnych
fondov môžu uchádzať až o 75 % financií.
Přesnost vlaků loni rostla, na čas
jelo přes 90 pct spojů
(ČTK) PRAHA 15. 02. 2005 - Na čas nebo se zpožděním
do pěti minut jelo loni v průměru 91,7 procenta vlaků Českých
drah. Jejich přesnost se tak meziročně zvýšila o 1,3
procentního bodu, řekl mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.
Navzdory častým připomínkám cestujících k přesnosti českých
vlaků jde podle něho o hodnotu srovnatelnou s řadou vyspělých
evropských železničních podniků, včetně železnic Německa
či Velké Británie.
Přesnost vlaků ČD byla loni nejvyšší od roku 1999, a to
navzdory pokračujícím stavebním pracím na železničních
uzlech na koridorových tratích.
Plnění jízdního řádu zlepšily vlaky všech kategorií.
Vlaky EuroCity byly přesnější o deset procent. Na čas jely
čtyři z pěti těchto vlaků. Podobně se zvýšila přesnost
ostatních mezistátních rychlíků a expresů, ale i vnitrostátních
dálkových spojů. Tyto vlaky jezdily podle jízdních řádů v
80 až 84 procentech případů, řekl mluvčí.
Relativně nejpřesnější byly loni již tradičně osobní a
spěšné vlaky, kterých jezdí na české železnici nejvíce.
Z více než čtyř milionů jejich odjezdů a příjezdů bylo
92,2 procenta na čas.
Pozitivně se vyvíjela také statistika zpoždění na 100
kilometrů jízdy vlaku, dodal mluvčí. Zatímco v roce 2000 připadalo
na každých 100 kilometrů cesty vlaků EuroCity zpoždění 4,5
minuty, v roce 2003 šlo o 1,4 minuty a loni již 1,1 minuty. U všech
mezistátních vlaků kleslo loni zpoždění na 100 kilometrů jízdy
na 2,1 minuty, zatímco v roce 2000 to bylo 6,9 minuty.
Přesnost vlaků v roce 2004 nejvíce ovlivňovaly stavební práce
na nejvytíženějších úsecích koridorů na Pardubicku, mezi
Hranicemi na Moravě a Ostravou a na spojovací větvi koridorů
mezi Českou Třebovou a Přerovem. Negativně se projevily také
další rozsáhlé výluky, například na většinou jednokolejné
trati Plzeň – Cheb či na trati Karlovy Vary – Chomutov, kde
probíhá modernizace a elektrifikace.
Dopady na přesnost měly také střety s vozidly na přejezdech.
Ty loni zapříčinily v několika případech mnohahodinové výluky.
Vlaky napriek sneženiu výrazne nemeškajú
(SITA) BRATISLAVA 16. 02. 2005 - Napriek sneženiu,
ktoré skomplikovalo dopravu vo viacerých slovenských mestách,
železničná doprava zatiaľ výrazne nemešká. Agentúre SITA
to potvrdila hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková, podľa
ktorej sú pracovníci železníc zatiaľ v bežnej pohotovosti.
Znamená to, že sú nasadení v teréne, kde odhrabávajú sneh.
Vlaky podľa Blaškovej meškajú len niekoľko minút. Koľaje sú
zatiaľ zjazdné, len v individuálnych prípadoch sa môžu
vyskytnúť problémy. O prípadných komplikáciách budú ŽSR
cestujúcu verejnosť informovať.
Dvadsaťosem utečencov našli skrytých
vo vlaku
(SITA) BRATISLAVA 16. 02. 2005 - Až 28 cudzincov
bez dokladov našli dnes o 01:35 pri kontrole nákladného vlaku
na stanici v Bratislave-Petržalke. Ako agentúru SITA informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, nelegálni
migranti, medzi ktorými bolo 16 žien a 12 mužov, boli ukrytí
vo vagóne so zvitkovým plechom a takto sa chceli prepraviť do
Rakúska. Cestu za lepším životom im však skrížili
policajti. Ako dodal Búranský, utečenci skončili na Oddelení
hraničnej kontroly PZ Bratislava-Petržalka.
Škoda bude dodávat zařízení pro příměstské
vlaky v Itálii
(ČTK) PLZEŇ 16. 02. 2005 - Kontrakt s italskou
společností OFV (Officine Ferroviarie Veronesi) na dodávku
trakčních podvozků pro příměstské vlakové jednotky
podepsala společnost Škoda Transportation, dceřiná firma Škody
Holding. První dodávku firmy dohodly loni v srpnu, nyní
podepsaly další smlouvu. Celý kontrakt přesáhl 150 milionů
korun, řekl dnes ČTK mluvčí Škody Holding Karel Samec.
Zakázka je podle manažera prodeje Škody Transportation Karla
Knapa významná zejména proto, že se jedná o premiérovou dodávku
pro úzkorozchodná železniční vozidla a trakční výzbroj
pro specifické podmínky tratí v horském terénu.
Finální montáž soupravy provede italská společnost OFV pro
konečného zákazníka, který provozuje úzkorozchodnou horskou
trať Domodossola – Locarno. "Elektrické jednotky musí být
uvedeny do provozu v první polovině roku 2007. Zprovoznění a
jízdních zkoušek se budou účastnit i specialisté Škody
Transportation," doplnil Knap.
Plzeňská společnost dodá celkem do Itálie 21 podvozků
osazených trakčními motory, sedm běžných podvozků bez
motorů a deset kompletů elektrické trakční výzbroje. Škodovka
dodá zařízení do Itálie od února 2006 do konce roku 2006,
uvedl Samec.
Italská společnost OFV se podle něj dlouhodobě zabývá
opravami železničních vozidel a později i výrobou zejména
osobních železničních vozů. V současné době se také podílí
na velké zakázce pro italské státní dráhy.
Škoda Transportation, dříve Dopravní technika, má s italským
trhem již zkušenosti. V polovině 90. letech 20. století
dodala soukromému italskému přepravci FNME (Ferrovia Nord
Milano) devět elektrických lokomotiv. Na tyto exportní
aktivity by ráda navázala. Loni v lednu byl podepsán kontrakt
za zhruba 400 milionů korun na dodávku šesti nízkopodlažních
velkokapacitních tramvají Vektra pro město Cagliari na
Sardinii. Ve smlouvě je již zakomponována možná opce na dalších
sedm kusů, čímž by se dodávka dostala na úroveň přibližně
jedné miliardy korun, dodal mluvčí.
AŽD dodá indickým železnicím zařízení
za desítky milionů Kč
(ČTK) PRAHA 17. 02. 2005 - Společnost AŽD
Praha dodá elektronické staniční zabezpečovací zařízení
pro 11 stanic indických železnic, celková hodnota zakázky by
měla dosáhnout několika desítek milionů korun. První
stanice v Uppalu je připravena ke spuštění do zkušebního
provozu, informovala dnes firma v tiskové zprávě. Minulý týden
podnik otevřel ve městě Hajdarábád školící středisko.
Díky tomuto středisku bude zajištěn dostatek kvalifikovaných
pracovníků pro obsluhu dalších deseti železničních stanic,
do kterých v současnosti instalujeme ESA 11 IR," uvedl ředitel
firmy Zdeněk Chrdle.
Zařízení je podle podniku první svého druhu v Indii a je
jedním z nejmodernějších systémů instalovaných na indické
železnici. "Předpokládáme, že zkušební spuštění
proběhne v březnu. Po jeho vyhodnocení budou dohodnuty další
kroky ke spuštění ostatních deseti stanic," uvedl pro ČTK
mediální zástupce společnosti Petr Štěpánek.
Zabezpečovací zařízení je podle ředitele speciálně
adaptované pro indické železnice a jeho vývoj trval dva roky.
Základ softwaru tvoří český systém ESA 11 dodávaný firmou
AŽD na české železnice, systém je však speciálně upraven
podle místních návěstních předpisů a dalších požadavků
indických železnic.
AŽD Praha je významnou firmou v oboru zabezpečovací,
telekomunikační a informační techniky zaměřené zejména na
oblast kolejové a silniční dopravy. Hlavní objem produkce tvoří
elektronické zabezpečovací systémy určené převážně pro
železnici.
Firma se spolupodílí například na modernizaci národních železničních
koridorů i vedlejších tratí či instalaci zařízení v pražském
metru.
Firma má více než 2000 zaměstnanců. Předloni hospodařila s
čistým ziskem 152 milionů korun a s obratem 3,32 miliardy.
Takéto bude Predstaničné námestie
Sme 18.02.2005, Gáliková Monika - Mnoho
bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju
tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste
pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom
je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev
- najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných
projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia.
Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a
z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská
ulica.
Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä
z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky
z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska.
Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s
investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000
verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto
priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej
haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral
investor návrh ateliéru MARK-ROP. Realizácia projektu by mala
byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným
problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska
estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v
okolí najlepšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka
ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však
zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.
Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť
všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom
okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia
tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve
obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými
stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého
dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie
ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu
angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným
z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších
dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná
situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa
normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný
prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých
pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania
technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by
inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.
Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť
problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj
prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie
priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že
bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je
zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných
dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či
letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice
sú investíciami do provizória.
Text v rámiku
Páči sa vám dnešná Hlavná stanica?
V rámci príprav na prestavbu Predstaničného námestia bol
organizovaný aj prieskum verejnej mienky. Podľa neho Bratislavčania
stavbu privítali. Občianske iniciatívy však tvrdia, že
obyvateľom bola v prieskume predstavené len jedno riešenie a
že sa ich nikto nespýtal na to. čo im na súčasnom stave
Hlavnej stanice a Predstaničného námestia prekáža. Seriózny
prieskum potrieb občanov by podľa ochranárov odhalil napríklad
to. že mnohým nevyhovuje najmä dnešné situovanie Hlavnej
stanice. "Keď vám ukážu pekne urobený vizuál budúceho
riešenia s otázkou: páči sa vám to? - to ešte nie je
prieskum," hnevajú sa ochranári. "Kto by už povedal,
že sa mu súčasný stav v tejto lokalite páči!"
Múzeum dopravy súčasťou riešenia
Sme 18.02.2005, Gáliková Monika - Komplex
budov, ktorý má vzniknúť na Predstaničnom námestí pozostáva
z dvoch administratívnych budov, obchodného centra a päťhviezdičkového
hotela. Súčasťou riešenia priestoru má byť nové cestné
prepojenie medzi Pražskou a Žabotovou ulicou a mimoúrovňové
prepojenie medzi Žabotovou a Štefanovičovou ulicou. Električková
trať má byť premiestnená tiež do podzemia. Nová staničná
hala spolu so službami pre cestujúcich má byť zakomponovaná
do priestoru presklennou kupolou. Do komplexu má byť
zakomponované aj Múzeum dopravy, ktoré sídli v pôvodných
historicky vzácnych železničných skladoch prvej bratislavskej
železničnej parostrojnej stanice.
Rok po oslavách 150. výročia príchodu prvého parného vlaku
na územie Slovenska bolo v roku 1999 otvorené v Bratislave Múzeum
dopravy. Je v ňom mnoho zaujímavých a cenných exponátov - rušne,
vozne a iná technika. Niektoré sú staré aj viac ako sto
rokov. Na priľahlom koľajisku je napríklad vystavený parný
rušeň 534.0471 a CP 600, akumulačný parný rušeň CN 40, nákladné
aj osobné vozne z prvej polovice 20. storočia a parný
pohotovostný žeriav.
V starom poštovom vozni je umiestnený malý model železnice a
expozícia modelov.
V rozpočte Spoločenstva bola pre SR
vyčlenená suma 7,34 mld. úplne vyčerpaná
(TASR) Bratislava 18. 02. 2005 - Správu o stave
odsúhlasenia projektov v Európskej komisii (EK), ktoré
odobrila vláda SR v roku 2004, pripravil rezort výstavby.
Materiál sa nachádza v procese medzirezortného pripomienkového
konania.
Začiatkom roka 2004 pôvodné žiadosti pre podporu dopravných
a ekologických projektov z predvstupového fondu ISPA boli
transformované na žiadosti Kohézneho fondu (KF).
V správe sa konkretizuje, že "EK koncom decembra schválila
všetky žiadosti o podporu pre dopravné projekty a 5 projektov
vodárenských spoločností. "Tým bola záväzkami pokrytá
alokácia pre dopravné projekty a z veľkej časti i na
ekologické projekty pre obdobie 2004 až 2006. Pre Slovensko vyčlenená
suma v rozpočte Spoločenstva na rok 2004 vo výške 192,97 milióna
EUR, čo je v prepočte 7,34 miliardy SKK, bola záväzkami
pokrytá úplne." Tak isto je viazaná záväzkami Spoločenstva
i rozhodujúca časť alokácie na roky 2005 a 2006.
Požiadavky, vyplývajúce z predložených projektov, však
predbežne pre SR prekročili vyčlenené zdroje hodnotu 576,1
milióna EUR. Z tohto dôvodu bola po dohode so Slovenskom u 3
projektov vodárenských spoločností a 2 dopravných projektov
znížená miera intervencie z KF z titulu nedostatku peňazí.
"Zostáva tak pre uvedené projekty otvorená možnosť zvýšenia
miery podpory z KF v prípade, ak budú nevyčerpané prostriedky
iných krajín."
Informácia ďalej podotýka, že u 2 projektov Západoslovenskej
vodárenskej spoločnosti bola vypočítané miera pomoci
stanovená v rozhodnutí na 65 %, čo je o 15 % menej ako v žiadosti
uviedla vláda SR. Aj u projektu, ktorej prijímateľom pomoci sú
Železnice SR, došlo oproti žiadosti na základe výpočtov EK
k redukcii miery pomoci z 85 % na 75 %. Chýbajúce zdroje
dokonca viedli k redukcii miery pomoci na 74 %. "Tieto zmeny
zvyšujú mieru národného spolufinancovania u všetkých
projektov," pripomína predkladateľ.
Podľa EK z minulého mesiaca schválením týchto projektov
"sa pre SR vytvorila možnosť vyčerpať implementáciou týchto
projektov 91 % alokácie vyčlenenej pre SR na roky 2004 až
2006. Z nových členských krajín únie je SR s 94-% potenciálom
čerpania hneď za Maďarskom.
Na hlavnej stanici bude na poriadok počas
summitu dozerať jednotka ťažkoodencov
(TASR) Bratislava 18. 02. 2005 - Železničná
polícia (ŽP) prijala v súvislosti so summitom prezidentov USA
a Ruska Georgea Busha a Vladimira Putina bezpečnostné opatrenia
na zabezpečenie verejného poriadku a bezpečnosti v obvode železničných
dráh.
Do opatrení, ktoré budú mať lokálny, ale aj celoplošný
charakter, budú zapojené stovky príslušníkov Železničnej
polície, vrátane z odboru kynológie, uviedol dnes pre TASR
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Osobitný dôraz kladú železniční policajti na bratislavskú
hlavnú stanicu, kde je denne aj za bežných okolností najväčší
nápor cestujúcich. Železničná polícia sa pripravila aj na
prípadný zvýšený počet cestujúcich do Bratislavy v súvislosti
so summitom. Očakáva pritom aj osoby, ktoré by mohli za istých
okolností predstavovať určité riziko narušenia verejného
poriadku a bezpečnosti v obvode dráh. Pod zvýšenou kontrolou
budú tiež ostatné stanice hlavného mesta, najmä v Petržalke.
Na zabezpečenie poriadku, najmä na hlavnej stanici, bude vyčlenená
aj jednotka ťažkoodencov a psovodi so služobnými psami.
Železničná polícia bude zároveň monitorovať bezpečnostnú
situáciu na staniciach a vo vlakoch na celom území Slovenska.
Na staniciach hlavného mesta a vo vytypovaných vlakoch bude zvýšený
počet uniformovaných hliadok a príslušníkov operatívnej služby
ŽP.
Tatravagónka prepustí stovky pracovníkov
SITA PRAVDA 19.02.2005 - Tatravagónka Poprad, výrobca
koľajových vozidiel, ohlásila hromadné prepúšťanie. Z
podniku odíde 450 zamestnancov. O prácu príde okolo 250
technicko-hospodárskych pracovníkov a asi 200 robotníkov.
Spoločnosť doteraz zamestnáva 2083 ľudí.
Zníženie výroby o 25% nie je udržateľné bez prepúšťania.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ