Deutsche Bahn sa vraj zaujímajú o prevzatie logistickej spoločnosti VTG
(TASR) Berlín 20. 02. 2005 - Nemecké železnice - Deutsche Bahn AG (DB) chcú podľa informácií nemeckého časopisu Welt am Sonntag prevziať dcéru najväčšieho európskeho touroperátora TUI - spoločnosť VTG, ktorá je distribútorom cisternových vozidiel a nákladných vagónov. Táto dopravná spoločnosť patrí s obratom 400 miliónov EUR, čo je v prepočte 15,2 miliardy SKK, k najväčším predajcom cisternových vozidiel.
DB, ktoré doteraz nepôsobili v oblasti prenájmu cisternových vozidiel, sa nechceli vyjadriť k možnému prevzatiu spoločnosti VTG, ktorá uskutočňuje aktivity v oblasti logistiky. Hovorca DB Werner Klingberg dnes odmietol akýkoľvek komentár. Napriek tomu noviny Süddeutsche Zeitung s odvolaním sa na kruhy blízke DB informovali, že VTG by dobre pasovala k dcére nemeckých železníc, spoločnosti Railion, ktorá sa zaoberá nákladnou prepravou. Kúpnu cenu odhadli na 400 miliónov až miliardu EUR.
Koncern TUI minulý rok oznámil, že plánuje predať svoju dcéru. Predseda predstavenstva TUI - Michael Frenzel je súčasne predsedom dozornej rady v Deutsche Bahn. Podľa údajov Welt am Sonntag sa o spoločnosť VTG zaujíma aj konzorcium francúzskych štátnych železníc SNCF ako aj konzorcium švajčiarskej nákladnej železničnej spoločnosti SBB Cargo.

Zmeny v osobnej železničnej doprave
(SITA) BRATISLAVA 20. 02. 2005 - Pre stavebné a rekonštrukčné práce sa od polnoci v nedeľu 6. marca predĺžia jazdné časy vlakov na trati Bratislava - Nové Mesto nad Váhom o 40 minút. Rekonštruovať sa budú úseky Bratislava-Rača - Trnava s pokračovaním do Leopoldova a Nového mesta nad Váhom. Rekonštrukcia potrvá do neskorej jesene. Počas výluky budú vlaky odchádzať z východiskovej stanice a prichádzať do cieľovej stanice v porovnaní so súčasným cestovným poriadkom v zmenenom čase. Zmeny sa dotknú všetkých vlakov kategórie InterCity (IC), EuroRegio (ER), Expres (Ex), rýchlikov (R) aj osobných vlakov (Os).
Pre výluku budú zmenené aj odchody a príchody niektorých IC vlakov do a zo železničnej stanice Košice. Po pôvodnej trase z bratislavskej hlavnej stanice cez Pezinok a Trnavu bude jazdiť 12 párov rýchlikov. Doprava z Bratislavy do Košíc v dvojhodinovom intervale sa zachová, ale rýchliky budú odchádzať z Bratislavy o 40 minút skôr. Napríklad R 603 Čingov v súčasnosti odchádza o 7:50, ale pre výluku bude odchádzať už o 7:10. O 40 minút skôr budú odchádzať z Bratislavy rýchliky R 332 Goral, R 603 Čingov, R 605 Dargov, R 607 Liptov, R 609 Spišan, R 707 Beckov, R 611 Považan, R 723 Vtáčnik, R 703 Turiec, R 705 Dubeň a R 613 Zemplín. Vybrané vlaky budú odklonené cez železničnú stanicu Galanta. Ide o všetky vlaky kategórie InterCity. Po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica pôjdu vlaky IC 402/403, 404/405, 500/501. Po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava-Nové Město - Rajka s priamymi vozňami Bratislava-Nové Město - Bratislava hlavná stanica budú jazdiť vlaky R 336/337. Po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica budú odklonené pravidelné vlaky R 700, 610. Po trati Bratislava hlavná stanica - Galanta - Leopoldov budú jazdiť vlaky R 1503, R 1505, R 1521, R 1601 a odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica vlaky R 1502, 1504, 1520, 1730/1731.
R 701 Polom odíde z Leopoldova do Žiliny o 4:36. Rýchlik 700 Polom zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice pôjde po Nové Mesto nad Váhom tak ako doteraz, ale pokračovať bude cez Galantu. Do Bratislavy hlavnej stanice príde o 7:58, čo je o 38 minút neskôr ako doteraz. R 611 Považan bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice do Košíc o 15:10 po pôvodnej trase. V opačnom smere pôjde R 610 Považan cez Galantu a do Bratislavy hlavnej stanice bude prichádzať o 20:44, čo je o 24 minút neskôr ako doteraz. R 336/337 Báthory bude jazdiť od 6. marca cez Galantu a už nebude zastavovať v Bratislave hlavnej stanici, ale v Bratislave Novom Meste. Ex 1601 Chopok bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice o 14:59, čo je o 26 minút skôr ako doteraz, a do Košíc bude pokračovať odklonom cez Galantu. V opačnom smere z Košíc do Bratislavy bude Ex 1600 Chopok odchádzať z Košíc ako doteraz o15:34 a pôjde po pôvodnej trase. Do Bratislavy hlavnej stanice bude prichádzať o 21:29, teda o hodinu neskôr ako doteraz.
Vlaky IC 402 a IC 403 budú mať rozdelené jazdné trasy na úseky Wien Westbanhof - Bratislava hlavná stanica a Bratislava hlavná stanica - Galanta - Košice. Na trati Bratislava hlavná stanica - Galanta - Košice budú vedené pod novým číslom IC 506/IC 507 bez možnosti prestupu v Bratislave medzi týmito vlakmi. IC 500 Kriváň bude odchádzať z Košíc o 40 minút skôr ako doteraz o 16:54. Prípoj k tomuto vlaku zabezpečí denne zo smeru Humenné zrýchlený vlak (Zr) 1902 Ondava. IC vlaky budú v Galante zastavovať len na 5 až 7 minút.
V úseku Leopoldov - Bratislava sa zmení aj jazda osobných vlakov na prípojných tratiach. Vybrané vlaky ER 2519 Nitran, R 722 Vtáčnik a R704 Dubeň budú medzi Leopoldovom a Bratislavou zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach ako vlaky kategórie Os. Cestujúci ich budú môcť využiť aj bez rýchlikového príplatku.
V opačnom smere v úseku Bratislava - Leopoldov bude ako osobný vlak zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach R 721 Bojnice a ER 2538 Nitran, nebude však zastavovať vo Svätom Jure a v Pezinku.
Dvojhodinová taktová doprava zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice ostane zachovaná. V smere z Košíc a Žiliny budú rýchliky jazdiť po Nové Mesto nad Váhom v nezmenenom čase. Od Nového Mesta nad Váhom sa jazdný čas predĺži, keďže rýchliky pôjdu z bezpečnostných dôvodov zníženou rýchlosťou. Do Bratislavy hlavnej stanice budú prichádzať o 40 minút neskôr.

Oznam ZSSK o zmenách v osobnej železničnej doprave
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., informuje verejnosť o zmenách v osobnej železničnej doprave:
Zmeny v osobnej železničnej doprave
BRATISLAVA 20. 02. 2005 - Od polnoci zo soboty na nedeľu 6. marca začnú v traťových úsekoch Železníc SR (ŽSR) Bratislava-Rača - Trnava s pokračovaním do Leopoldova a neskôr do Nového Mesta nad Váhom rozsiahle výluky traťových koľají. V dôsledku toho sa predĺžia jazdné časy vlakov na trati Bratislava hl. st. - Nové Mesto nad Váhom v priemere o 40 minút. Po skončení stavebných a rekonštrukčných prác sa traťová rýchlosť vlakov v komerčnej prevádzke zvýši až na 160 km/h a čas jazdy sa výrazne zníži. Počas výluky budú vlaky odchádzať z východiskovej stanice a prichádzať do cieľovej stanice v porovnaní so súčasným cestovným poriadkom v zmenenom čase.
Bratislava hlavná stanica - Žilina - Košice
Zmeny v jazdných časoch sa dotknú všetkých vlakov kategórie InterCity (IC), EuroRegio (ER), Expres (Ex), rýchlikov (R) aj osobných vlakov (Os).
V dôsledku výlukových prác budú zmenené v porovnaní so súčasným cestovným poriadkom aj odchody a príchody niektorých IC vlakov do a zo železničnej stanice Košice.
Po pôvodnej trase z Bratislavy hlavnej stanice cez Pezinok a Trnavu bude jazdiť 12 párov rýchlikov. Taktová doprava z Bratislavy do Košíc v dvojhodinovom intervale zostane zachovaná, ale rýchliky budú odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice o 40 minút skôr ako doteraz. Napríklad R 603 Čingov v súčasnosti odchádza o 7.50 h, ale podľa zmeneného cestovného poriadku kvôli výluke bude odchádzať už o 7.10 h.
O 40 minút skôr budú odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice nasledovné rýchliky: R 332 Goral, R 603 Čingov, R 605 Dargov, R 607 Liptov, R 609 Spišan, R 707 Beckov, R 611 Považan, R 723 Vtáčnik, R 703 Turiec, R 705 Dubeň a R 613 Zemplín.
Odklon vlakov cez Galantu
V záujme zvýšenia efektivity dopravy a zamedzenia strát v jazdných časoch budú vybrané vlaky jazdiť odklonom cez železničnú stanicu Galanta. Ide o všetky vlaky kategórie InterCity. Odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica budú vedené vlaky IC 402/403, 404/405, 500/501.
Odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava-Nové Město - Rajka s priamymi vozňami Bratislava-Nové Město - Bratislava hlavná stanica budú jazdiť vlaky R 336/337. Odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica budú vedené pravidelné vlaky R 700, 610. Odklonom po trati Bratislava hlavná stanica - Galanta - Leopoldov budú v vedené vlaky R 1503, R 1505, R 1521, R 1601 a odklonom po trati Leopoldov - Galanta - Bratislava hlavná stanica budú vedené vlaky R 1502, 1504, 1520, 1730/1731.
Rýchliky
R 701 Polom odíde z Leopoldova do Žiliny o 4.36 h. Rýchlik 700 Polom v smere zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice pôjde po Nové Mesto nad Váhom tak ako doteraz, ale ďalej bude pokračovať odklonom cez Galantu. Do Bratislavy hlavnej stanice príde o 7.58 h, čo je o 38 minút neskôr ako doteraz.
R 611 Považan bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice do Košíc o 15.10 h po pôvodnej trase. V opačnom smere pôjde R 610 Považan odklonom cez Galantu a do Bratislavy hlavnej stanici bude prichádzať o 20.44 h, čo je o 24 minút neskôr ako doteraz.
R 336/337 Báthory bude jazdiť od 6. marca odklonom cez Galantu a už nebude zastavovať v Bratislave hlavnej stanici, ale v Bratislave Novom Meste.
Ex 1601 Chopok bude odchádzať z Bratislavy hlavnej stanice o 14.59 h, čo je o 26 minút skôr ako doteraz, a do Košíc bude pokračovať odklonom cez Galantu. V opačnom smere z Košíc do Bratislavy bude Ex 1600 Chopok odchádzať z Košíc ako doteraz o 15.34 h a pôjde po pôvodnej trase. Do Bratislavy hlavnej stanici bude prichádzať o 21.29 h, čo je o hodinu neskôr ako doteraz.
InterCity vlaky
Pri vlakoch IC a Ex je prioritou, aby sa zachovala čo najväčšia nadväznosť a prípojovosť vlakov v smere do Bratislavy s ohľadom na prípoje do Viedne a západnej Európy.
Vlaky IC 402 a IC 403 budú mať rozdelené jazdné trasy na úseky Wien Westbanhof - Bratislava hlavná stanica a Bratislava hlavná stanica - Galanta - Košice. Na trati Bratislava hlavná stanica - Galanta - Košice budú vedené pod novým číslom IC 506/IC 507 bez možnosti prestupu v Bratislave hl. st. medzi týmito vlakmi.
IC 500 "Kriváň" bude odchádzať z Košíc už o 16.54 h, čo je o 40 minút skôr ako doteraz. Prípoj k tomuto vlaku bude zabezpečený denne zo smeru Humenné zrýchleným vlakom (Zr) 1902 "Ondava" (v nedeľu bude prípoj zabezpečený aj zo Stakčína k vlaku Zr 1902) a v nedeľu z Čiernej nad Tisou novým vlakom, ktorý zároveň vytvorí prípoj aj na vlak R 420 "Excelsior". IC vlaky budú v Galante zastavovať len z dopravných dôvodov na 5 až 7 minút.
Osobné vlaky
V úseku Leopoldov - Bratislava sa prijali zásadné zmeny aj vo vedení osobných vlakov na prípojných tratiach. To znamená, že vybrané vlaky ER 2519 Nitran, R 722 Vtáčnik a R704 Dubeň budú medzi Leopoldovom a Bratislavou zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach ako vlaky kategórie Os. Cestujúci ich budú môcť využiť aj bez rýchlikového príplatku.
V opačnom smere v úseku Bratislava-Leopoldov bude ako osobný vlak zastavovať vo všetkých staniciach a zastávkach R 721 Bojnice a ER 2538 Nitran, ktorý však nebude zastavovať vo Svätom Jure a v Pezinku zastávka.
Okrem týchto vlakov bude z Bratislavy do Trnavy jazdiť po pôvodnej trase v pracovných dňoch 17 osobných vlakov a v opačnom smere 15.
Žilina-Bratislava hlavná stanica
Dvojhodinová taktová doprava zo Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice ostane zachovaná. V smere z Košíc a Žiliny budú rýchliky jazdiť po Nové Mesto nad Váhom v porovnaní so súčasným cestovným poriadkom v nezmenenom čase. Od Nového Mesta nad Váhom sa jazdný čas predĺži, keďže rýchliky pôjdu z bezpečnostných dôvodov zníženou rýchlosťou. Do Bratislavy hlavnej stanice budú prichádzať o 40 minút neskôr.
Napríklad R 602 Čingov teraz prichádza do Bratislavy hlavnej stanice o 12.20 h, ale od 6. marca bude prichádzať o 13.03 h. So 40-minútovým oneskorením budú od Žiliny do Bratislavy hlavnej stanice prichádzať všetky rýchliky taktovej dopravy, ktoré budú jazdiť po pôvodnej trase.
O ostatných zmenách budú ŽSR a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., informovať prostredníctvom médií, oblastných cestovných poriadkov, na webových stránkach železničných spoločností a na viditeľných miestach v železničných staniciach.
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Železnice vozne radšej opravujú ako nakupujú
HOSPODÁRSKE NOVINY 21.02.2005, Buzinkay Alexander - Z niekoľko tisíc nákladných vozňov, ktoré premávajú po slovenských železniciach, patrí väčšina Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. Takmer polovica z nich však má viac ako 20 rokov.
Napriek tomu popradská Tratravagónka, popredný stredoeruópsky výrobca nákladných vagónov a podvozkov, svoju produkciu až na malé výnimky predáva výlučne v zahraniční. "Za posledných 5 rokov sme predali železniciam iba 42 veľkopriestorových vozňov," povedal hovorca Tatravagónky Viliam Štrelinger.
Podľa riaditeľa úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Cargo (ZSSK Cargo) Ladislava Repaského vzhľadom na efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov uprednostňujú modernizáciu pred nákupom nových vagónov. Spoločnosť ich má okolo 16.000. Minulý rok zmodernizovala okolo 1300 vozňov. Išlo hlavne o rôzne prestavby a výmeny podvozkov. Od Tatravagónky ZSSK Cargo v predchádzajúcom období nakúpila asi 700 podvozkov.
Spoločnosť ročne investuje do modernizácie od 420 do 650 mil. Sk. Väčšina tejto sumy ide na úpravy, ktoré najčastejšie vykonávajú Železničné opravovne a strojárne Trnava. Na tento rok má na modernizácie naplánovaných 650 mil. Sk. Železnice ich použijú najmä na výmenu podláh vysokostenných vozňov za celokovové a na úpravy zakrytých vozňov na vozne s odsúvateľnými stenami, ale napríklad aj na obstaranie špeciálnych vozňov na expedíciu produkcie U.S. Steel Košice. S nákupom nových vozňov počíta firma až v strednodobom horizonte.
Podľa hovorcu železničnej spoločnosti Miloša Čikovského celková prepravná spoločnosť slovenskej ekonomiky rastie pomalšie ako HDP. Napriek tomu sú výkony ZSSK Cargo stabilizované, ich podiel na trhu presahuje 20%, čo je v rámci EÚ veľmi priaznivá hodnota.
Nové možnosti na prepravu tovarov po koľajniciach otvára rozvoj automobilového priemyslu. Repaský predpokladá, že železničná doprava pre nové automobilky sa bude zabezpečovať súkromnými vozňami podľa vzoru Volkswagenu Slovakia. V prípade Kia Motors sa zatiaľ nerozhodlo, či sa s kontajnermi a komponentmi budú voziť do Transsibírskej magistrále, z jadranského prístavu Koper, z Rijeky alebo z Hamburgu.

Tatravagónka prepustí 450 zamestnancov
Tatravagónka vyrobila minulý rok 1014 nákladných vozňov a 5881 podvozkov. V medziročnom porovnaní vyrobila menej vozňov a viac podvozkov. Hospodárenie skončila s tržbami 3,67 mld Sk. Podľa ekonomickej riaditeľky Daniely Hybenovej vyššiu výrobu dosiahli menšou spotrebou pracovného kapitálu. V priebehu celého roka sa firme darilo udržiavať stanovené limity zásob, pohľadávok i záväzkov. Podnik však bol pod silným tlakom cien vstupných materiálov. Tieto náklady sa podľa Hybenovej Tatravagónke nepodarilo eliminovať a odpísali sa tak pod nižší zisk, než bol plánovaný. Najväčšími odberateľmi boli švajčiarska spoločnosť AAE, Metrans z Česka, VTG z Nemecka a viacerí poľskí výrobcovia. Pre nestabilné ceny hutných materiálov a nižší záujem o vagónovú výrobu Tatravagónka zníži pre produkciu v tomto roku o 1/4 oproti pôvodným zámerom, čo v tržbách predstavuje výpadok okolo 700 mil. Sk. Spoločnosť v tejto súvislosti prepustí približne 250 technicko-hospodárskych pracovníkov a režijných pracovníkov a približne 200 robotníkov.

Štruktúra vozového parku ZSSK Cargo Slovakia podľa veku (%)
do 5 rokov 1,8
do 10 rokov 4,2
do 15 rokov 14,9
do 20 rokov 30,5
do 25 rokov 18,4
do 30 rokov 14,6
nad 30 rokov 15,7

Kvôli falošnému oznámeniu o bombe polícia prezrela vlakovú stanicu v Bratislave
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Poplach na železničnej stanici Bratislava-Vinohrady spôsobil v nedeľu večer anonym, ktorý telefónom polícii oznámil, že na stanici v červenom kufríku uložil bombu. Situácia si vyžiadala zastavenie železničnej dopravy od 19.30 h. Železniční policajti a psovod so služobným psom prehľadali stanicu s negatívnym výsledkom, pričom o 20.02 h bola doprava obnovená.
Páchateľa, 26-ročného Bratislavčana následne zadržala policajná hliadka, ktorá uňho našla mobilný telefón. Vyšetrovateľ Bratislavčana už obvinil pre trestný čin šírenia poplašnej správy.
Udalosť si vyžiadala 15 minútové meškanie jedného rýchlika, informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Policajti v nedeľu pátrali po autorovi výhražných telefonátov
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Nemiestne žarty na cudzí účet si v nedeľu večer robil 26-ročný Peter. Krátko pred 21.00 hod. zavolal na linku 158 a vyhrážal sa, že "na železničnej stanici Vinohrady je uložená bomba". Neskôr avizoval bombu aj v električke číslo 5.
Tento oznam niekoľkokrát zopakoval z mobilného telefónu aj z verejného telefónneho automatu na Račianskej ulici. Bratislavská policajná hovorkyňa Silvia Miháliková TASR informovala, že operačný odbor okamžite lokalizoval automat a vyslal hliadky na Račiansku ulicu. Tam páchateľa prichytili ešte v telefónnej búdke. V mobilnom telefóne, ktorý mal pri sebe, bol ešte záznam o posledných volaniach na tiesňovú linku.
Policajti v rámci preventívnych opatrení vykonali aj prehliadky objektov so psom vycvičeným na vyhľadávanie výbušnín, ich výsledok bol negatívny. Autor výhražných telefonátov - 26-ročný Peter je obvinený z trestného činu šírenia poplašnej správy a v policajnej cele čaká na rozhodnutie sudcu o vzatí do väzby.

Polícia zadržala 12 občanov Moldavska a Ruska pri pokuse dostať sa do Rakúska
(TASR) Bratislava 21. 02. 2005 - Pri kontrole nákladného vlaku na stanici v Petržalke v sobotu pred polnocou policajná hliadka našla a zadržala 12 cudzincov bez dokladov totožnosti, z toho desať žien a dvoch mužov. Vlak smeroval do Rakúska.
Jedenásť občanov Moldavska a jedna Ruska boli ukrytí vo vozni s nábytkom, na ktorom chýbala plomba. Cudzincov prevzalo oddelenie hraničnej kontroly Policajného zboru Bratislava Petržalka.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Summit: Policajti majú nielen strážiť, ale aj pomáhať
Pravda 22. 02. 2005 , Krčmárik Radovan, BRATISLAVA - Už len jeden deň delí Bratislavu od chvíle, keď sa opäť stane najstráženejším mestom na svete. Príletom amerického prezidenta Georgea Busha, ktorý sa očakáva zajtra večer, začnú pre slovenskú metropolu platiť prísne bezpečnostné opatrenia. Až do piatka, keď návštevu ukončí aj ruský prezident Putin, preto treba rátať s kontrolami, uzáverami ulíc a výlukou dopravy. "Na bezpečnosť summitu Bush - Putin bude dohliadať asi 5 300 policajtov z rôznych zložiek," uviedol prezident Policajného zboru Anton Kulich. Zapoja sa príslušníci štátnej polície, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej služby, Vojenskej polície i Vojenskej spravodajskej služby.
O bezpečnosť na železničných staniciach sa postarajú stovky členov Železničnej polície. "Osobitný dôraz budeme klásť na hlavnú stanicu, ale pod zvýšenou kontrolou budú aj ostatné stanice, najmä v Petržalke. Na hlavnej stanici sme vyčlenili aj jednotku ťažkoodencov a psovodov so služobnými psami. Viac hliadok bude i vo vytypovaných vlakoch," informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Pod políciu bude počas summitu spadať aj 400 vojakov. Mali by pomáhať pri ochrane verejného poriadku, strážených objektov a sprevádzaní dôležitých osôb. (krátené)

Na japonských železniciach chcú nahradiť platobné karty mobilnými telefónmi
(TASR) Tokio 22. 02. 2005 - Okolo 10 miliónov Japoncov, ktorí denne dochádzajú vlakom do práce, používa inteligentné karty s počítačovým čipom pri platbách za cestovné lístky a prechádzaní cez turnikety na staniciach.
Ako dnes informovali Východojaponská železničná spoločnosť, mobilný operátor DoCoMo a spoločnosť Sony, od januára budúceho roka sa plánuje uvedenie služby, vďaka ktorej bude možné použiť namiesto kartičky mobilný telefón.
Mobilné telefóny operátora DoCoMo už teraz obsahujú mikorčip a dajú sa použiť na nákupy v predajniach, ktoré majú na to potrebné čítacie zariadenia. V Japonsku sa doteraz predali vyše 2 milióny takýchto telefónov. Zatiaľ však nie sú kompatibilné so systémov Suica, najrozšírenejším kartovým platobným systémom na železnici.
Spoločnosti vyskúšajú novú službu v marci a dúfajú, že v budúcom roku ňou pritiahnu milión zákazníkov. Spojenie systému Suica a mobilných telefónov môže viesť k posilneniu už aj tak veľmi rozšíreného používania mikročipov v Japonsku. Japonci sú totiž najdychtivejšími používateľmi mobilných aparátov na svete. Informovala o tom agentúra AP.

Výstavba III. železničního koridoru Praha - Cheb se výrazně zpozdí
(ČTK) PLZEŇ 23. 02. 2005 - O čtyři až šest roků na léta 2014 až 2016 se posune dokončení stavby III. železničního koridoru z Prahy do Chebu. Důvodem je hledání modelu financování a státních garancí, které musí schválit vláda. Jasno je zatím pouze o úseku Plzeň - Stříbro, jehož stavba začne letos. ČTK to řekl náměstek ředitele pro dopravní cestu Českých drah (ČD) Luděk Zavrtálek.
Třiatřicetikilometrový úsek Plzeň - Stříbro, který přijde na 5,9 miliardy korun, má být hotov v dubnu 2009. Ze státního fondu dopravní infrastruktury je na něj letos vyčleněno 150 milionů korun. Trasa už má platné stavební povolení.
Město Plzeň se bude podílet na tomto úseku 140 miliony korun. Osm staveb se týká úseku Plzeň-Skvrňany - Křimice, řekl primátor Miroslav Kalous. S jejich zahájením se počítá koncem roku.
"Časový harmonogram celého koridoru se posouvá a termíny nejsou přesně stanoveny," uvedl Zavrtálek. Část Plzeň - Cheb má nově skončit v roce 2014. Úsek Praha - Plzeň, kde se rozhoduje o dvou dlouhých tunelech, o dva roky později. Původní termín obnovy celé 230kilometrové trati Praha - Plzeň - Cheb byl 2010.
Správa železniční dopravní cesty nyní připravuje pro vládu materiál, kde budou nové termíny a návrhy modelů financování a státních garancí. "Vláda zatím schválila pouze usnesení, že se koridor stavět bude," uvedl náměstek. Potvrdil, že III. Koridor se připravuje bez odbočné větve z Plzně do Domažlic a Řezna, po níž volají zástupci Horního Falcka, Dolního Bavorska a Plzeňska.
Plzeňský kraj i krajské město chce, aby se koridor z Prahy do Chebu zprovoznil co nejdříve. "Dramatický počet růstu kamionů mě děsí," uvedl primátor. Podle statistik se od loňského vstupu do EU zvýšil počet kamionů na dálnici Rozvadov - Praha o 100 procent.
Po loňském zprovoznění obchvatu Plzně tak počet nákladních vozů v Plzni klesl jen mírně. "Do roku 2010 jich má být ještě o 30 procent více, a dálnice D5 tak předstihne nejpoužívanější dálnici D1," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.
Celý III. železniční koridor z Mostů u Jablunkova přes Ostravu, Prahu, Plzeň do Chebu by měl přijít na 56 miliard korun.

Dnes ráno sa zrazil vlak s posýpacím vozidlom
(SITA) BRATISLAVA/PRIEVIDZA 23. 02. 2005 - Na železničnom priecestí v úseku trate Nováky - Zemianske Kostoľany v okrese Prievidza sa dnes o 07:40 zrazil vlak s posýpacím vozidlom. Podľa informácií hovorcu
Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského vodiča posypového auta previezli s ťažkými zraneniami do nemocnice, päť ľudí utrpelo ľahšie zranenia, z toho dvaja pracovníci železničnej spoločnosti a traja cestujúci z osobného vlaku. Ako dodal Čikovský, priecestie bolo zabezpečené svetelnou signalizáciou bez závor. Do poobedňajších hodín preto nebudú v tomto úseku premávať osobné vlaky, železničnú dopravu nahradí autobusová.

Obete útoku z 11. marca si pripomenú skromne
(SITA/AFP) MADRID 23. 02. 2005 - Prvé výročie teroristického útoku z 11. marca na vlaky v Madride si v Španielsku na budúci mesiac pripomenú skromne. Vyhovie sa tak žiadostiam príbuzných obetí. Uviedol to v stredu predseda španielskeho parlamentu Manuel Marin.
Parlament si 10. marca minútou ticha uctí pamiatku 191 ľudí, ktorí zahynuli pri najhoršom teroristickom útoku v krajine. Zranenia vtedy utrpelo až 1900 ľudí.
Minister vnútra José Antonio Alonso v stredu povedal, že vládna pietna spomienka bude "diskrétna, primeraná a bude brať ohľad na obete". Malá spomienka možno bude v madridskom parku Retiro, kde na pamäť obetí zasadili 192 stromov v lokalite známej ako Les Neprítomnosti. Združenie obetí uviedlo, že jeho členovia si želali pripomenúť udalosť v súkromí a mnohí z nich by mali zostať mimo Madridu.
K teroristickému útoku, ktorý 11. marca minulého roka zasiahol v hlavnom meste Španielska vlaky preplnené ľuďmi, ktorí denne dochádzajú do Madridu, sa prihlásila islamská extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu Al-Kajdá.
Súbežne s podujatiami na pripomenutie si obetí útoku bude hlavné mesto Španielska hostiť medzinárodnú konferenciu o terorizme. Uskutoční sa 8. až 10. marca z iniciatívy Madridského klubu, ktorý združuje približne 50 bývalých politických vodcov a štátnikov.

Liberalizácia má udržať súčasný podiel železničnej dopravy
(SITA) BRATISLAVA 23. 02. 2005 - Cieľom liberalizácie trhu železničnej prepravy v SR je do roku 2015 zachovať aspoň jej súčasný, približne 21-percentný podiel na celkovom objeme prepravených tovarov a osôb. Liberalizácia trhu sa pritom bude realizovať postupne, v medzinárodnej nákladnej doprave do roku 2007 a v medzinárodnej osobnej doprave do roku 2010. Ako ďalej vyplýva z materiálu Dopravná politika SR do roku 2015, ktorý rezort dopravy predložil do pripomienkového konania, otvorením trhu železničnej prepravy sa očakáva najmä vytvorenie konkurenčného prostredia a zvýšenie podielu železničnej dopravy pri preprave tovarov.
Liberalizácia trhu je dôležitá aj pre vytvorenie jednotného európskeho trhu v železničnej doprave. Zároveň je však potrebné zosúladiť slovenskú dopravu s európskou, čo si vyžaduje modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry, ktorá má podľa ministerstva dopravy nízku technickú úroveň a kvalitu. Modernizácia železničných tratí na Slovensku by sa pritom mala zameriavať predovšetkým na tie trate, ktoré sú súčasťou transeurópskych dopravných sietí. Ide napríklad o trať Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou – štátna hranica SR/Ukrajina a úsek Žilina – Nové Mesto nad Váhom, ktoré sú súčasťou koridoru V. V rámci koridoru VI. by to mala byť trať Poľská republika/štátna hranica SR – Skalité – Čadca – Žilina a štátna hranica ČR/SR – Kúty – Bratislava – Štúrovo – štátna hranica SR/Maďarská republika.

Inšpirujúci zásah do srdca železníc.
Hovoríme s Jaroslavom Miklom, riaditeľom Údržby železničnej infraštruktúry Železníc SR
Hospodárske noviny 24.02.2005, Laktiš Štefan - Železnice SR sú správcom dopravnej cesty. S rušňami, vozňami, cestovnými poriadkami a cestujúcimi má správca spoločné "len" to, že sa o túto cestu starajú, "požičiavajú" ju operátorom, ktorí vozia ľudí a náklad. Správca zodpovedá za riadenie dopravy, predaj a kvalitu trás. Najmä na to posledné využívajú od januára Železnice SR svoj nový útvar - Údržbu železničnej infraštruktúry.
Hrávali ste sa ako malý s vláčikmi?
- Iste. Ako takmer každý chlapec. Navyše som zo železničiarskej rodiny. Na železnici robil môj otec i starý otec.
Vnímali ste čaro tej profesie? Má nejaké?
- Železnice majú viac ako stošesťdesiat rokov. Je to veľmi zaujímavý dopravný systém, dá sa povedať, že dodnes neprekonaný. Keď sledujete vývoj, teraz zažívajú veľké oživenie, je veľký tlak na to, aby sme sa naučili lepšie ich využívať.
Čo im dáva budúcnosť?
- Niekoľko vecí. Cesty sú preplnené, kým kapacita železníc je niekoľkonásobne vyššia ako sa využíva. Je to jeden z najbezpečnejších dopravných systémov. A ďalším hľadiskom je ekológia.
Študovali ste odbor stavebná údržba a rekonštrukcia tratí. Je to niečo, čo dieťa alebo mladý muž túži robiť?
- Po strednej škole som hľadal. Prešiel som - ako asi každý -rôznymi štádiami, doviedlo ma to k stavebnému inžinierstvu a práve k tomuto odboru. Je to zaujímavá technická oblasť.
Po viacerých miestach, na ktorých ste na železnici boli, ste sa po rokoch opäť vrátili k svojej pôvodnej odbornosti -údržbe.
- Tak, ako sa vyvíjala firma, prispôsoboval som sa vnútorným podmienkam, čo znamenalo rôzne posty a viacero rekvalifikácií. Ani jedna nebola zbytočná.
Údržba na železnici je zrejme trochu iná ako pred rokmi...
- Podstata ostala, ale technicky i organizačne je to fakt iné.
Musíte sa zasa učiť?
- Iste. Tak, ako na každom poste, ktorým som prešiel.
Údržba železničnej infraštruktúry skrýva kopu špecializácií. Od ľudí s krompáčmi pri trati, až k systémovým inžinierom. Rozumiete im?
- Je to skutočne pestré. Od železničných stavieb, až po špeciálne technologické odvetvia, ktoré len tak nenájdete: zabezpečovacie a oznamovacie zariadenia, elektrotechnika a energetika. Na tie posledné dve nie som expert, ale mám takých v tíme.
Prečo sa v rámci Železníc SR rozčlenila správa a údržba?
- Aby sme mali vnútri podniku jasnejšie ekonomické vzťahy. Údržba železničnej infraštruktúry je vnútornou organizačnou jednotkou s pracoviskami po celom Slovensku. Správa si v údržbe objednáva a ako každý odberateľ kontroluje, ako objednávku urobila. Predtým to bolo všetko pod jednou strechou, firma našla chybu, opravila, skontrolovala.
Ide o zásadnú zmenu?
- Stopäťdesiat rokov fungovala železnica ako "unitárny" podnik. Od roku 2001 sa začala deliť, odčlenila sa preprava - Železničná spoločnosť, aj tá sa teraz rozdelila na nákladnú a osobnú. Ale v Železniciach SR znamená rozdelenie správy a údržby čosi, čo môžeme trochu nadnesené označiť ako "zásah do srdca". Doteraz organizačné zmeny prechádzali vrcholnými úrovňami firmy, ale po príchode súčasného generálneho riaditeľa ŽSR R. Veselku sa presunula aj na pracoviská.
Takže niekde na stanici vo Zvolene sú bývalí kolegovia, ktorí už kolegami nie sú. Jeden objednáva, druhý opravuje?
- Áno.
Koľko ľudí sa stará o údržbu železníc na Slovensku?
- My máme vyše 6 300 zamestnancov. Sme najväčšou zložkou na železniciach.
O koľko kilometrov koľajníc sa (okrem iného) starajú?
- Tritisícšesťstotridsaťtri.
Údržba železničnej infraštruktúry bude monopolným dodávateľom prác pre správu železníc?
- Počas tohto roku chceme zistiť, ktoré práce vieme robiť špecializované a efektívne. Potom sa vedenie rozhodne, ako ďalej. Čo sa ale týka vízie údržby, chceli by sme, aby sa špecializovala na odstraňovanie náhlych porúch a drobnú údržbu.
Nie je to trochu aj tak, že ste dostali na starosti najhoršie zarábajúcu časť železníc?
- To práve zistíme za najbližší rok, keď kvantifikujeme a oceníme práce, pri ktorých sa to doteraz nikdy samostatne nerobilo.
Vo vašom životopise je okrem iného, že ste šéfovali Odúčtovni tržieb železníc. Oslovilo vás niečím účtovníctvo?
- Bola to výrobná učtáreň železníc, kde bol obrat okolo šestnásť miliárd korún. Ako technik som predtým vnímal firmu inak. Prehľad v účtovných tokoch mi dal úplne nový pohľad a zišiel sa mi aj na ďalších postoch. Videl som viac súvislostí.
Robíte na železnici dve desaťročia. Ktorá práca vás za tie roky najviac bavila?
- Možno najviac práve tá Odúčtovňa tržieb železníc. Bolo to veľa nového.
Po dvadsiatich rokoch praxe v tej istej brandži už človek menej reaguje na "výzvy". Je to, čo sa teraz na "dráhach" deje, pre vás ešte vzrušujúce?
- Nové veci sú pre mňa výzvou. Tie posledné tiež.
Sú železnice dobrým zamestnávateľom?
- Pokiaľ ide o odmeňovanie i sociálne podmienky, podľa mňa áno. Železnice SR boli terčom kritiky za to, že majú rozsiahle sociálne výhody, no práca v tejto firme má isté špecifiká. Nepretržitú prevádzku, často je to psychicky náročná práca, pri ktorej naši zamestnanci zodpovedajú za ľudské životy. V istej štúdii som čítal, že práca výpravcov vo veľkých železničných uzloch je psychicky náročnejšia ako práca letových dispečerov.

Slovenské vlaky čaká vlna nových služieb
HOSPODÁRSKE NOVINY 24.02.2005, Danielis Juraj - Rozhovor s generálnym riaditeľom novovzniknutého osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko s Ondrejom Matejom.
Jednou z vašich prioritných úloh v novej funkcii je zlepšiť servis a komfort cestujúcich. Ako?
- Náš marketing momentálne pripravuje kompletný návrh nových produktov, pri neregulovaných cenách. Skupinové zľavy, produkty pre športové kluby či VIP oddelenia vo vlakoch. Chceme tiež lístky predávať lacnejšie, ak si ich cestujúci kúpia s predstihom. Rovnako budeme rozširovať sieť kontaktných centier, kde si ľudia môžu rezervovať lístky alebo získať informácie o príchodoch, odchodoch a meškaniach vlakov.
V akom štádiu je zavádzanie rezervácií lístkov prostredníctvom mobilných telefónov?
- V prvom rade, jednoznačne chceme minimalizovať podiel osobne predávaných lístkov. Chceme zvýšiť podiel automatov na zakúpenie lístkov. Dnes sa totiž 80% cestovných dokladov vydáva cez systém KVC a zvyšných 20 manuálne. Naša predstava je, aby sa v elektronickom systéme predávalo 97 až 99% lístkov. Spustili sme aj internetový predaj. Čo sa týka objednávania cez sieť GSM, čo je bežné napríklad v Nemecku - čoskoro plánujeme vstúpiť do rokovania s operátormi.
Nepotreboval by revíziu aj catering?
- Lôžkové, reštauračné služby a catering - tu bude najlepšie, ak počas roka na tieto služby vypíšeme tender. Čo sa týka našich súčasných prevádzkovateľov cateringu, firiem Wagon Slovakia Bratislava a Wagon Slovakia Košice, tým som zatiaľ predostrel podmienku: Kvalita ich služieb by mala byť v rovnakých kategóriách vlakov rovnaká.
Kedy budú môcť biznismeni a verejnosť vo vlakoch používať internet, ale nie cez mobil?
- Momentálne neviem, ale z tohto hľadiska sú najzaujímavejšie vozne prvej triedy. Pri obstarávaní nových vlakových súprav budeme hľadať taký model financovania, aby boli priamo vybavené rozhraním na poskytovanie internetu. Tiež budeme hľadať technické riešenia pre novšie vozne v našom parku.
Železnice SR spúšťajú masívnu výstavbu na piatom koridore. Čoskoro to spôsobí výluky, ako aj oneskorenia spojov na celom Slovensku. Ako sa na to pozeráte?
- Rýchlosť, akou sa buduje koridor v najbližších rokoch neprinesie svoj efekt, teda traťovú rýchlosť 160 km za hod. Dnes máme vlaky, ktoré sú schopné jazdiť rýchlosťou 140 km/hod. viac ako 150-kilometrovou rýchlosťou môžeme ísť iba vtedy, ak budú hotové mimoúrovňové križovania dopravnej cesty. Tie sa nestávajú paralelne s koridorom.
S MDPT SR sme preto otvorili debatu, či nie je účelnejšie zmeniť priority pri modernizácii iných tratí. Stavať viac tam, kde nám technický stav neumožňuje dosahovať žiadanú traťovú rýchlosť. Od ŽSR budeme v období výstavby žiadať znížené sadzby za používanie železničnej cesty. Meškania vlakov nás znevýhodnia oproti autobusovej doprave a na tržbách stratíme približne 170 mil. Sk.
Čo cestujúci - zvýhodníte ho v tomto období?
- Už sme upravili grafikon tak, aby s dlhším časom jázd počítal. Na tratiach počas výstavby zrušíme rýchlikové príplatky. Upravíme aj ponuky predplatených cestovných lístkov. Platnosť jednosmerného mesačného traťového lístka o 7 kalendárnych dní a štvrťročného o 21 dní. Dočasným zrušením rýchlikového príplatku prídeme o 5,5 mil. Sk a predĺžením platnosti traťových lístkov o 0,5 mil. Sk.
Váš investičný plán v tomto roku počíta s investíciami zhruba 510 mil. Sk. Ako sa prejavia na kvalite vlakov?
- Určite budeme pokračovať v modernizácii mobilných prostriedkov a hnacích vozidiel. Ostatné investície budeme pozastavovať. Prevažná väčšina plánovaných platieb bude smerovať práve na úhrady pre podniky ŽOS. Napríklad osobných vozňov mladších ako 15 rokov máme v súčasnosti len 28%. Zo zvyšku je až 60% vozňov starších ako 30 rokov. Každému je jasné, že udržiavať v chode takýto vozový park je z roka na rok nákladnejšie. Najvýraznejším šetrením nákladov by tu teda bolo obstarávanie nových vozňov.

Na staniciach bolo včera pokojne
Sme 24.02.2005, mk - Kým stred mesta bol včera už od ranných hodín doslova preplnený policajtmi a technikou, na železničnej hlavnej stanici ani na autobusovej stanici na Nivách summit nič výraznejšie nepripomínalo.
Vo vestibule, kde čakajú ľudia na odchod svojich vlakov, sme na obed nestretli ani jedného policajta. "Sme vždy a všade. Keď nás nevidíte, to neznamená, že nepracujeme," povedal nám prvý muž v zelenom, ktorého sme našli. Pyrotechnici v čiernom a policajti so psami postávali hlavne vonku pred stanicou. Keď dorazil vlak z Prahy, vystúpilo z neho niekoľko mladých ľudí v kožených bundách s množstvom kovových ozdôb. Nevedno, či išlo o demonštrantov, policajti ich nelustrovali. "Zatiaľ je tu pokoj, dúfame, že to tak vydrží aj naďalej," povedal jeden z mužov v uniforme.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského železniční policajti spolupracujú pri zaistení bezpečnosti vo svojich objektoch aj s Policajným zborom. Železničná polícia vo vlastnej réžii zabezpečila jednotku ťažkoodencov so psami. Okrem hlavnej stanice by mali strážiť aj petržalskú, viac železničných policajtov je aj vo vytypovaných vlakoch.
Ešte pokojnejšie ako na železničnej stanici bolo včera na obed na Nivách. V čakacej hale postávala len dvojica policajtov, ktorí diskutovali s pracovníkom ochranky. "Zatiaľ sme nikoho nemuseli otočiť, a ani nejaké problémy neočakávame. Zo skúseností si myslím, že oveľa horšie to bude v pondelok. V meste bude koncertovať Rammstein, príde veľa rôznych indivíduí, opijú sa a budú robiť neplechu," ozrejmil svoj názor na stretnutie oboch prezidentov ochrankár autobusovej stanice.

Železničná polícia nezaznamenala žiadne narušenie verejného poriadku
(TASR) Bratislava 24. 02. 2005 - Železničná polícia (ŽP), ktorá dozerá nad bezpečnosťou v obvode železničných dráh, nezaznamenala v noci na dnes a ani vo štvrtok dopoludnia v súvislosti so summitom prezidentov USA a Ruska v Bratislave žiadne narušenie verejného poriadku, ani bezpečnosti železničnej dopravy.
Situácia je pokojná a nijako osobitne sa zatiaľ nevymyká prevádzke bežných dní. Informoval o tom dnes hovorca ŽP Jozef Búranský.
Rozdiel je zreteľný iba vo zvýšenom počte príslušníkov ŽP na staniciach v Bratislave, kde okrem poriadkových hliadok vidno aj policajtov so služobnými psami. V pohotovosti sú aj príslušníci poriadkovej jednotky pre prípad teroristického útoku a narušenia verejného poriadku nielen na hlavnej stanici, ale aj na ostatných staniciach hlavného mesta.
ŽP monitoruje situáciu po celom území Slovenska, zatiaľ však nezaregistrovala presun skupín osôb do Bratislavy, ktoré by mohli predstavovať ohrozenie verejného poriadku vo vlakoch či na staniciach.

Na 1. výročie útokov zaznejú v Madride zvony
(SITA/AFP) MADRID 24. 02. 2005 - Zvony budú päť minúť vyzváňať vo viac ako 650 kostoloch v Madride a jeho okolí v deň 1. výročia teroristických útokov na prímestské vlaky, pri ktorých 11. marca 2001 zahynulo 191 ľudí a 1900 utrpelo zranenia. Oznámila to regionálna vláda vo štvrtok.
Zvony sa rozozvučia o 8.37 SEČ, teda presne v čase, kedy vybuchla prvá bomba v jednom zo štyroch vlakov. Regionálny podpredseda vlády Ignacio Gonzáles tiež oznámil, že 11. marca vyhlásia za Deň smútku v regióne. Vláda tiež vyzvala obyvateľov, aby na poludnie vyšli pred budovy a 5 minútami ticha si uctili obete tragédie. V madridskej katedrále Almudena sa uskutoční omša za obete útoku. V parku Retiro v centre mesta, kde zasadili 192 stromov symbolizujúcich 191 obetí a policajta, ktorý zahynul pri útoku na podozrivých teroristov, sa uskutoční pamiatková slávnosť.
Útoky na vlaky uskutočnila teroristická skupina s kontaktmi na al-Kájdu.

Kamiony by měly jezdit z Brna do Drážďan po železnici
(ČTK) PRAHA 25. 02. 2005 - Nekladní automobily by se měly podle plánů vlády přepravovat z Brna do Drážďan na železničních vagónech. Vláda tak chce ulehčit dálnici D1 z Brna do Prahy a dálnici D8 z Prahy do Německa. Kabinet přitom vychází z materiálu Českých drah, které o zpracování studie požádal premiér Stanislav Gross, píšou dnešní Hospodářské noviny.
V dokumentu se uvádí, že takzvaným systémem Ro-La by bylo možné 12 vlaky přepravit v obou směrech denně až 250 kamionů. Náklady na zavedení systému nemají převýšit deset milionů korun. Dráhy však potřebné vagóny nemají a musely by si je půjčovat. "Nejen to. I samotný provoz by musel dotovat stát. Je to velmi nákladné," uvedl Josef Matějovský z ČD, který připravoval podklady.
Ministerstvo dopravy však doufá, že se mu na projekt podaří získat peníze z EU. "Trasa Brno – Drážďany navíc může být rozšířena až poté, co se osvědčí oživení trasy Lovosice – Drážďany," podotkla mluvčí ministerstva Marcela Švejnohová.
Dopravci podle HN tvrdí, že nemají důvod železniční systém používat. Podle mluvčího sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe je Ro-La pomalá a drahá. "Navíc: 250 kamionů denně dálnice nijak neuvolní," tvrdí. Například nejméně frekventovaným úsekem dálnice D1 u Humpolce projede denně průměrně 9000 těžkých nákladních vozidel.
Provoz na lince z Lovosic do Drážďan skončil loni v červenci, když zájem dopravců po vstupu do EU klesl na desetinu. Stát se nyní snaží kamiony vrátit zpět na železnici. Od loňského vstupu do EU narostl provoz kamionů na českých dálnicích o polovinu.

Oznam ŽSR: Obmedzenie premávky v meste Pezinok
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) informujú verejnosť o obmedzení premávky v meste Pezinok, kde z dôvodu realizácie stavby "ŽSR, Modernizácia trate Bratislava-Rača - Trnava pre traťovú rýchlosť 160 km/h" platí nasledujúce obmedzenie:
V meste Pezinok od 20. 02. 2005 (od 12.00 h) do 30. septembra 2005 (do 12.00 h) platí úplná uzávierka podjazdu pod železničnou traťou na Drevárskej ulici. Obchádzková trasa pre cestnú dopravu a chodcov vedie v smere na Modru, po Jesenského, Mojzesovej na Tehelnú ulicu, ulicu Za dráhou a po novovybudovanej dočasnej obchádzkovej komunikácii.
TASR o tom informovali ŽSR.

Zastavenie trestného stíhania Macejka a spol. je už právoplatné
(TASR) Bratislava 25. 02. 2005 - Zastavenie trestného stíhania v kauze údajnej korupcie pri nákupe 35 ľahkých motorových vlakov je už právoplatné.
Bývalý minister dopravy Jozef Macejko a jeho vtedajší podriadení, vedúci úradu ministerstva Peter Klučka a štátny tajomník Michal Balog, voči rozhodnutiu nepodali sťažnosť a tak definitívne už nie sú obvinení. TAS to dnes potvrdila hovorkyňa Generálnej prokuratúry SR Svetlana Husárová.
Rozsiahle vyšetrovanie v kauze, ktorá po jej medializácii stála Macejka ministerské kreslo síce, preukázalo, že konanie bývalých obvinených nie je v súlade so zákonom, pretože nemali vôbec zasahovať do výberového konania, ale nie je trestným činom. Slovenský trestný zákon nemá také ustanovenie, pod ktoré by spadalo konanie exministra dopravy Macejka a jeho podriadených.
Okrem Macejka a spol. bol v kauze stíhaný i bývalý federálny minister zahraničného obchodu Jozef B., ktorý je občanom Českej republiky. Generálna prokuratúra SR preto jeho prípad posunula českým kolegom. Podľa prokuratúry konanie Jozefa B. na základe získaných dôkazov možno považovať za korupčné.
Z vyšetrenia vyplýva, že Macejko a spol. intervenovali písomne a ústne pri výberovom konaní štátnej zákazky na nákup 35 ľahkých vlakových súprav v prospech spoločnosti Alstom, čoho sa mali dopustiť na začiatku roku 2002. Víťazom uvedeného tendra sa stalo slovensko-švajčiarske konzorcium DMU GTW združujúce ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler Busnang AG. Neúspešný uchádzač, francúzsky Alstom však dodatočne predložil vylepšenú cenovú ponuku. No výberová komisia ani po týchto intervenciách nerozhodla v prospech ponuky Alstomu. Naopak, i druhýkrát sa stalo víťazom pôvodné konzorcium.
Vyšetrovanie sa zaoberalo aj listom bývalého primátora Bratislavy Petra Kresánka. Medializované špekulácie o údajnom finančnom prospechu pre SDKÚ z tendra sa nepotvrdili. Podľa prokuratúry takéto konanie nebolo preukázané.
Jeden z obvinených Jozef B. mal podľa výpovede jedného svedka v bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri hovoriť o odmene v prípade úspechu francúzskej spoločnosti. V reštaurácii údajne sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi zverejnený v médiách vyvolal okolo tendra škandál. Ivan Mikloš, ktorý bol po Macejkovom páde poverený vedením rezortu, výsledky súťaže zrušil a minister dopravy novej vlády Pavol Prokopovič sa s jeho rozhodnutím stotožnil.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 01-III-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0509.htm)