Cestujúci sú podráždení
NOVÝ ČAS 14.03. 2005 , Sedláček Peter -
Nervozita, nadávky, pena na ústach - také sú reakcie
verejnosti na modernizáciu železničnej trate medzi Račou a
Trnavou. Cesta rýchlikom do Trnavy už netrvá 35 minút, ale
takmer dvojnásobok. Práce na trati budú prebiehať do konca
roka!
"Modernizácia je nevyhnutná. Trate sú zastarané a
nespĺňajú kritériá Európskej únie pre vlakovú
dopravu," povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Rekonštrukcia čaká na celý 5. železničný eurokoridor medzi
Bratislavou a Čiernou nad Tisou. Náklady sa odhadujú na 80 mld
Sk (2 mld eur). Reakcie cestujúcich na stavebné práce sú
značne podráždené. Cestovanie prináša obmedzenia, je
nepohodlné a zdĺhavé. Istou náplasťou by mala byť náhrada
za stratu času. "Ľudia môžu cestovať rýchlikmi na
trati medzi Bratislavou a Piešťanmi bez príplatku,"
povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský a
dodal, že ak by sme nemodernizovali trate, tak slovenské
železnice by sa stali bezvýznamným fliačikom na mape Európy.
Zaujímavosťou je, že kým u nás rekonštruujeme železničný
eurokoridor, v susednej Viedni ani netušia, prečo meškajú
medzinárodné vlaky. "O zmenách v doprave na Slovensku
nás nik neinformoval," hovorí rakúska profesorka Brigitta
Zierer, ktorá dochádza prednášať na Trnavskú univerzitu.
Eurokoridor v číslach:
- celková dĺžka je 2831 km
- prechádza cez 6 krajín
- naša vetva má 536,2 km
- rýchlosť dosiahne 160 km/h
- zjednotia sa dopravné systémy
(Zdroj: ŽSR)
Opravy na trati
4,7 km Bratislava – Svätý Jur (hotovo)
Svätý Jur – Pezinok 6,7 km (19.5. - 8.8.05)
Pezinok – Šenkvice 6,8 km (6.4. - 31.8.05)
Šenkvice – Cífer 11,5 km (1.3. - 16.10.05)
Cífer – Trnava 5,8 km (hotovo)
Trnava – Leopoldov 17,3 km (9.4. - 11.9.05)
Leopoldov – Piešťany 10,4 km (13.5. - 2.11.05)
Anketa: Čo hovoria cestujúci na zdržanie stavebnými
prácami?
Marián Prívozník (44), zamestnanec firmy: - Nedávno som
začal dochádzať do Bratislavy za prácou . Mal som presný
harmonogram, a teraz mi veľmi prekáža. No čo už.
Kristína (19), študentka: - Do Bratislavy cestuje, každý
deň, a keď mám byť úprimná, dosť mi to prekáža. Rátala
som s výhodnejšími zľavami.
Dušan Čaplovič (56), poslanec NR SR: - Musím si privstať,
pretože vlak ide o hodinu skôr. Mám síce viac času na
noviny, ale čakal som výraznejšie zľavy.
Jana Šuttová (18), maturantka: - Nevyhovuje mi to veľmi.
Motám sa po meste a chodím po obchodoch, pretože odchod vlaku
posunuli o 45 minút.
Brigitta Zierer (46), profesorka: - Kolega z Trnavy mi povedal,
že vlak, ktorým cestujem, momentálne nepremáva. Musím si
nájsť iný spoj.
V nedeľu sa na železničných dráhach vážne zranili
dvaja ľudia
(TASR) Bratislava 14. 03. 2005 - V nedeľu sa na
železničných dráhach na Slovensku ťažko zranili dve osoby.
Z idúceho vlaku vyskočil na železničnej zastávke v
Hronských Kľačanoch 55-ročný muž, 69-ročnú ženu v ten
istý deň zachytil a zranil posunujúci sa rušeň.
Prvý prípad sa stal o 6.35 hod., keď spomínaný 55-ročný
muž z obce Farná v okrese Levice vyskočil z neznámych
príčin z rozbiehajúceho sa osobného vlaku. Keď vlak po
vypravení prešiel asi 60 metrov, sprievodkyňa spozorovala
neznámu osobu, ktorá vyskočila z posledného vozňa a spadla
medzi nástupište a idúci vlak, spresnil pre TASR hovorca
Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský. Muž utrpel
rozsiahle zranenia, po prevoze do nemocnice mu museli amputovať
ľavú dolnú končatinu od predkolenia. Jeho liečenie si
vyžiada asi šesť mesiacov. Prípadom sa zaoberá oddelenie
Železničnej polície v Leviciach.
Rozsiahle mnohopočetné ťažké zranenia celého tela utrpela
aj 69-ročná žena z obce Čabalovce v okrese Medzilaborce. V
obvode železničnej stanice vo Zvolene ju o 18.30 h zachytil a
zrazil posunujúci rušeň. Žena a jej 40-ročný syn
prechádzali cez koľajisko, do ktorého vošli za odstavenými
vozňami. Ani rušňovodič, ani posunovač ich preto
nespozorovali. Až keď začuli krik, posunovanie zastavili,
vysvetlil Búranský. Ženu previezli do zvolenskej nemocnice. U
rušňovodiča a posunovača železniční policajti nezistili
požitie alkoholu. Syn zranenej mal pri dychovej skúške 2.80
promile alkoholu, zranenej žene tiež kvôli skúške na alkohol
odobrali krv. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP vo Zvolene.
Bratislava-Košice: vlaky pri výluke dodržujú stanovené predĺženie
času jazdy
(TASR) Bratislava 15. 03. 2005 - Cestovanie
vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre výluku na trati Bratislava
- Piešťany od 6. marca predĺžilo o 45 minút, čo zodpovedá
času, ktorý Železnice SR (ŽSR) stanovili pri tvorbe
grafikonov v súvislosti s výlukou. "Nedochádza k
ďalšiemu predĺženiu času jazdy vlakov. Môžu nastať
ojedinelé situácie, keď bude vlak meškať, ale nie z dôvodu
výluky," povedala pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) poskytla cestujúcim
kompenzáciu - zrušila rýchlikový príplatok na úseku
Bratislava - Piešťany a predĺžila platnosť mesačných a
trojmesačných predplatných lístkov. O poskytnutí ďalších
zliav a kompenzácií pre cestujúcich v súvislosti s touto
výlukou ZSSK neuvažuje.
Ako sa pre TASR vyjadril hovorca ZSSK Miloš Čikovský, z titulu
výluky má ZSSK stratu 170 miliónov Sk, z toho na doteraz
poskytnutých zľavách 5 miliónov Sk. Podľa prevádzkového
odhadu poklesol aj počet cestujúcich. Kompletné štatistické
výsledky počtu prepravených osôb bude mať ZSSK až ku koncu
mesiaca.
Z privatizačného výnosu ZSSK Cargo
dostane poradca 1,35 %
(SITA) BRATISLAVA 15. 03. 2005 - Privatizačný
poradca pri odpredaji podielu štátu v Železničnej
spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), ktorým sa stala
spoločnosť CA IB Financial Advisors, a.s., dostane za svoje
služby odmenu vo výške 1,35 % z výnosu z privatizácie.
Znamená to, že ak bude výnos z privatizácie napríklad na
úrovni 10 mld. Sk, poradca dostane 135 mil. Sk. So zvyšujúcim
sa výnosom z privatizácie sa však bude zvyšovať aj cena jeho
služieb. Privatizačný poradca k tejto odmene dostane ešte
ďalšie 2 mil. Sk ako dodatočné náklady. "Odmena sa
okrem fixnej čiastky skladá aj z pohyblivej čiastky preto, aby
mal poradca záujem predať podiel štátu za čo najvyššiu
cenu," skonštatoval hovorca a poradca ministra dopravy
Tomáš Šarluška. Ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR (MDPT) pritom odhaduje výnos z predaja
vyšší ako 15 mld. Sk.
Odborná výberová komisia vybrala spoločnosť CA IB Financial
Advisors, ktorá je dcérskou firmou HVB Group, v januári tohto
roka spomedzi siedmich uchádzačov v druhom kole. MDPT
podpísalo zmluvu so spoločnosťou 15. februára. Poradca bude
vykonávať privatizačné, finančné, právne a
organizačno-poradenské služby pri privatizácii, ktorú MDPT
odporúča zrealizovať priamym predajom investorovi, ako
víťazovi medzinárodného výberového konania. Toto výberové
konanie pritom plánuje MDPT vyhlásiť v máji tohto roka,
pričom uchádzači by mali predbežné ponuky predkladať do
júla. V auguste a septembri by sa mal podľa ministerstva
uskutočniť audit vybraných investorov a príprava ponúk,
pričom konečné ponuky by mali záujemcovia predložiť v
októbri.
ZSSK Cargo, ktorá by sa mala zamerať na nákladnú dopravu, by
mala prvý rok svojej existencie ukončiť so ziskom 97,6 mil.
Sk. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Miloša
Čikovského by mala spoločnosť dosiahnuť náklady vo výške
17,869 mld. Sk a výnosy v objeme 17,967 mld. Sk. V tomto roku by
mal podnik prepraviť 49,6 mil. ton tovaru, čo je na približne
rovnakej úrovni ako skutočnosť minulého roka. Plán
investícií na rok 2005 podľa Čikovského momentálne počíta
so sumou z vlastných zdrojov v objeme 641,3 mil. Sk a z cudzích
zdrojov vo výške 298,2 mil. Sk. Svoju činnosť začala ZSSK
Cargo s 12 256 zamestnancami, pričom tento rok by mala ukončiť
s 12 006 pracovníkmi.
CA IB Financial Advisors vykonáva činnosti účtovného,
organizačného a ekonomického poradcu. Spoločnosť zmenila v
polovici roka 2003 obchodné meno z CA IB Securities, a.s.,
o.c.p., pod ktorým vykonávala poradenské činnosti napríklad
pri privatizácií podielu štátu v Západoslovenskej
energetike, a.s.
Železničná spoločnosť Slovensko
(ZSSK), a. s., Bratislava, posilňuje dopravu na trase
Leopoldov-Bratislava.
(TASR) Bratislava 16. 03. 2005 - K zmenám na
tejto trase vedie ZSSK modernizácia železničnej dopravnej
cesty na úseku Bratislava-Trnava-Leopoldov-Piešťany. V
súvislosti s ňou totiž došlo k zmene grafikonu a v dôsledku
výluk muselo byť viacero vlakov odklonených cez Galantu.
"Na trase Leopoldov-Trnava-Bratislava sme neboli schopní
zabezpečiť v rannej špičke pohodlnú prepravu
cestujúcich," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Preto
bude od 21. marca tohto roka premávať nový vlak Zr 1732 z
Leopoldova, s odchodom o 5.41 h, do Bratislavy, s príchodom o
7.07 h. Zastavovať bude v staniciach Brestovany, Trnava, Pezinok
a Bratislava-Vinohrady.
Keďže kapacita na trase Leopoldov-Bratislava je obmedzená,
bude od 21. marca tohto roka odklonený cez Galantu rýchlik 612
Zemplín z Humenného do Bratislavy. Rýchlik odíde z Leopoldova
o 5.48 h, z Galanty o 6.10 h a v Bratislave hlavnej stanici
ukončí cestu o 6.53 h.
V dôsledku predošlých dvoch zmien bude posunutý o 6 minút
neskôr odchod vlaku Zr 1737 z Bratislavy hlavnej stanice do
Nitry.
Modernizácia železničnej dopravnej cesty na úseku
Bratislava-Piešťany sa začala 6. marca, trvať bude do konca
tohto roka. Pretože vlaky môžu premávať iba po jednej
koľaji, čím sa znížila priepustnosť trate, došlo doteraz k
odklonu na Galantu u 11 pravidelných vlakoch kategórie IC a
rýchlikov. Po takto odklonenej trase bude premáva aj 9 tzv.
posilových vlakov, ktoré jazdia v piatok a nedeľu, prípadne
deň pred sviatkami a v posledný deň sviatkov.
Železniční policajti budú môcť
použiť služobného psa na pachové práce
(TASR) Bratislava 16. 03. 2005 - Železniční
policajti budú môcť použiť služobného psa na pachové
práce, najmä pri sledovaní stopy osoby, vyhľadávaní osôb a
vecí a ich identifikácii. Vyplýva to z novely zákona o
Železničnej polícii, ktorú dnes schválili poslanci.
Rovnako železničných policajtov zákon oprávňuje použiť
putá a spútavací opasok. Na základe žiadosti súdu alebo
iného orgánu činného v trestnom konaní železniční
policajti budú môcť predviesť dotyčnú osobu.
Poslanci schválili aj Dodatkový protokol k trestnoprávnemu
dohovoru o korupcii a Protokol k dohovoru o zriadení Europolu,
ktorého cieľom je zintenzívniť spoluprácu krajín EÚ v
oblasti boja proti terorizmu, obchodovania s drogami, korupcie a
prania špinavých peňazí. Rovnako podporili vládny návrh
novely zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií
zabezpečujúcich medzinárodný mier a bezpečnosť.
Parlament odmietol poslaneckú novelu zákona o zdravotnom
poistení, ktorú pripravili nezávislí poslanci Branislav
Opaterný a Ľubica Navrátilová.
Integrovanú dopravu spustia do konca
roka
SME 17.03. 2005 , Parkrová Jana - Založenie
obchodnej s.r.o. Bratislavská integrovaná doprava 16.3.
schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja.
Vytvorenie tejto spoločnosti bude ďalším krokom k
integrovanej doprave v Bratislavskom kraji.
Fungovať bude na základe vzájomnej harmonizácie a
prepojenosti cestovných poriadkov liniek mestskej hromadnej
dopravy so Slovenskou autobusovou dopravou a železnicou. Na
území celého kraja bude platiť jednotný cestovný lístok.
Do konca tohto roku by mal byť tento spôsob dopravy uvedený do
čiastočnej prevádzky - len pre cestujúcich s časovo
predplatnými lístkami. V jeseni nasledujúceho roku bude k
dispozícii aj pre tých, ktorí používajú jednorazové
lístky.
V obchodnej spoločnosti bude mať 65% podiel Bratislavský
samosprávny kraj a 35% bude patriť mestu. "Dopravcovia,
ktorí budú smieť zabezpečovať integrovanú dopravu, budú
tejto spoločnosti platiť poplatky," povedal Roman
Filistein, predseda dopravnej komisie kraja. Dodal, že v Prahe
sa platí za jeden vozokilometer MHD 30 halierov a iní
dopravcovia 50, u nás by to malo byť napríklad v prípade
vozidiel MHD 5 halierov za jeden vozokilometer.
Pôvodne sa mal do integrovaného systému zapojiť aj Trnavský
kraj. "Pre nás bolo však najdôležitejšie v prvom rade
dohodnúť sa s Bratislavou," povedal župan Ľubo Roman a
dodal, že magistrát sa snažil plán upraviť tak, aby
integrovaný systém dopravy zlepšil aj hromadnú dopravu v
samotnom meste. "Pri rokovaniach s primátorom sme dospeli
do takého štádia, keď župan bude s mestom spolupracovať.
Chceme sa spolu s mestom podieľať na rekonštrukcii a
úpravách Starého mosta a chceme prispievať aj na dopravu v
meste," vyhlásil Roman pred blízkym stretnutím, ktoré
bude mať v piatok s primátorom Ďurkovským. Rokovať budú o
peniazoch. Po tom, čo minulotýždňová koaličná rada
ukončila snahy Bratislavy o vytvorenie samostatného kraja,
primátor inicioval stretnutie so županom, na ktorom prerokujú
rozdelenie výnosu z dane z motorových vozidiel. Daň bola
jednou z príčin snáh o samostatnú Bratislavu. Výnos z nej
totiž ide do pokladnice vyššieho územného celku, ktorý
zahŕňa okrem Bratislavy aj okresy Pezinok, Malacky a Senec, a
kraj ho nemusí investovať do komunikácií.
Ministri dopravy V4 rokujú o dopravnej
infraštruktúre
(SITA) BRATISLAVA 17. 03. 2005 - Ministri dopravy
krajín Visegrádskej štvorky (V4), za účasti slovenského
ministra Pavla Prokopoviča, rokujú v dňoch 17. a 18. marca v
Poľsku o železničnej a cestnej
infraštruktúre."Prioritou pre Slovensko je pritom
severojužné prepojenie diaľnice D1 s Poľskom,"
informoval agentúru SITA hovorca a poradca ministra Tomáš
Šarluška. Konkrétne ide o cestný multimodálny koridor
číslo šesť v smere Žilina-Čadca-Skalité-Zwardoň, ktorý
by sa mal napájať na diaľničnú sieť v Poľsku. O tomto
prepojení rokoval minister Prokopovič s poľským ministrom
infraštruktúry Krzysztofom Opawskim aj koncom novembra
minulého roka, pričom poľský minister vtedy podľa Šarlušku
prisľúbil urýchlené vybudovanie diaľničného prepojenia,
ktoré prechádza aj cez Českú republiku. Ministri by podľa
Šarlušku mali v poľskom Straszyni pri meste Gdansk rokovať aj
o postupnej modernizácií železničných tratí v koridoroch
IV, V a VI, pričom celková dĺžka týchto koridorov na území
Slovenska predstavuje zhruba 800 kilometrov. Témou bude aj
urýchlenie liberalizácie trhu železničnej dopravy, či
implementácia smerníc Európskej únie z oblasti železničnej
dopravy. "Ide napríklad o smernice o zriadení Európskej
železničnej agentúry, o bezpečnosti v železničnej doprave
či smernice o dráhach," skonštatoval Šarluška. Ministri
sa budú zaoberať aj spoluprácou v kombinovanej doprave,
konkrétne zrýchlením tempa rekonštrukcie železničných
tratí a dobudovania terminálov intermodálnej dopravy.
Zúčastnení ministri nevynechajú podľa Šarlušku ani tému
spoplatňovania diaľnic, pričom dominovať by mali rokovania o
jednotnej metodológií pri spoplatňovaní cestnej
infraštruktúry. "Aj keď zatiaľ nie je známy typ
elektronického mýta v jednotlivých krajinách, snahou by malo
byť zaviesť ich tak, aby boli navzájom kompatibilné,"
podčiarkol Šarluška.
Bez rýchlikových príplatkov len po
Piešťany, ďalej za plnú cenu
(SITA) BRATISLAVA 17. 03. 2005 - Ľudia, korí
cestujú vlakom z Bratislavy ďalej než do Piešťan, necestujú
bez rýchlikového príplatku. Takúto výhodu poskytli
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre rekonštrukciu a
predĺženie jazdných časov vlakov o približne 40 minút len
tým cestujúcim, ktorí cestujú po Piešťany. A to aj napriek
tomu, že vo vlaku strávia o 40 minút viac aj tí, čo cestujú
až do Košíc. Na otázku, či sa nemôžu cítiť niektorí
cestujúci ukrivdení, odpovedal pre SITA hovorca ŽSR Miloš
Čikovský, že "niekde musí byť hranica". Ako
podotkol, železnice museli na zľavy uvoľniť päť miliónov
korún. Očakáva, že celková strata železníc počas
rekonštrukcie do novembra tohto roku bude asi 170 miliónov
korún. "Neráta sa s tým, že tieto peniaze získame
späť na tržbách," konštatoval Čikovský.
Podľa slov hovorcu ministerstva dopravy (MDPT) Tomáša
Šarlušku nebol v tomto prípade potrebný súhlas ministerstva.
Z Bratislavy do Piešťan totiž rýchliky jazdia približne na
úrovni osobných vlakov, preto sa príplatky zrušili. Bolo by
zložité prekvalifikovať tieto rýchliky na osobné vlaky,
pretože od Piešťan jazdia opäť ako rýchliky. Ako dodal,
ministerstvo bolo o zmene informované.
Železnice v Evropské unii sjednotí
signální systémy
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 17. 03. 2005 - S cílem
zvýšit efektivitu, bezpečnost a konkurenceschopnost evropské
železniční dopravy sjednotí evropské železnice signální
systémy, jichž v rámci Evropské unie existují více než
dvě desítky. Uvedl to místopředseda EK Jacques Barrot.
Podle memoranda, které dnes v Bruselu podepsali zástupci
průmyslu, národních železničních sítí a Evropské komise,
by do deseti let mohl být na hlavních tratích EU, do nichž
spadají i nově budované české koridory, zaveden společný
řídící systém (ERTMS).
Systém spočívá mimo jiné v tom, že informace z přístrojů
podél trati jsou přenášeny do lokomotivy, kde z nich
zabudovaný počítač vypočítá maximální povolenou rychlost
a případně pak automaticky vlak přibrzdí. K tomu ale
počítač potřebuje informaci ze země "rozumět",
což je nyní poměrně složité.
Jen na vysokorychlostní trati mezi Paříží a Bruselem muselo
být kvůli tomu zavedeno sedm různých signálních systémů.
Jednotný systém pro celou EU povede ke snížení nákladů,
uvedla EK.
Systém ERTMS bude zaváděn i na tratích v České republice,
řekl dnes ČTK generální ředitel Správy železniční
dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. "U nás to budou v
první řadě naše koridory. Výhledově to budou všechny
tratě, které jsou zařazeny do evropského železničního
systému," dodal.
Je to šance pro evropské železnice, a to možná šance
poslední, uvedl Komárek. Systém ERTMS dokončí
"bourání hranic" a odstraní množství různých
národních systémů, které komplikují hlavně dálkovou
dopravu, řekl. "Pokud by železnice zůstaly uzavřeny v
rámci svých národních hranic, znamenalo by to výrazné
ohrožení železniční dopravy," dodal.
Memorandum počítá s tím, že do 18 měsíců se vypracuje
analýza a návrh, u kterých tratí se bude systém zavádět.
Do deseti až 12 let by měl fungovat na hlavních tratích EU a
později všude v Evropě. Kolik to bude stát, Barrot neuměl
jasně říct s tím, že více bude EK vědět za 18 měsíců.
Místopředseda EK jen uvedl, že kromě peněž z EU se na
projektu budou podílet i členské státy.
Lavíny vykolajili vlak, zasypali trate
Pravda 18.03.2005, ok, ur, HARMANEC, KRAĽOVANY
(ok, ur) - Lavíny, ktoré spadli na koľajnice, narobili vo
štvrtok problémy v železničnej doprave na strednom a severnom
Slovensku.
Jedna z nich o pol šiestej ráno zapríčinila vykoľajenie
lokomotívy osobného vlaku, ktorý smeroval z Vrútok do Banskej
Bystrice. V troch vagónoch vlaku sa viezlo 17 pasažierov, nikto
z nich sa nezranil. Po nehode vystúpili a poľnou cestou išli
hľadať náhradnú dopravu. Na lokomotíve vznikla škoda za
200-tisíc korún.
"Vlak sa vykoľajil medzi Harmaneckou jaskyňou a
Čremošným po tom, čo vyšiel z tunela do oblúka rýchlosťou
70 kilometrov za hodinu. Rušňovodič nestihol včas ubrzdiť a
nabehol na lavínu. Železničná polícia skúma, do akej miery
je za nehodu zodpovedný rušňovodič, " povedal riaditeľ
odboru Železničnej polície v Banskej Bystrici Ján Király.
Odstraňovanie následkov nehody trvalo do poludnia a spôsobilo
meškanie desiatich osobných a jedného nákladného vlaku.
"Počas ďalších hodín spadli na trať ďalšie dve
lokálne lavíny," dodal Király.
Až šesť spadnutých lavín ochromilo aj premávku na
železničnej trati Kraľovany - Trstená. Prvá spadla asi o
8.30, posledná približne o 15. h. Na trati zostalo ležať asi
200 kubíkov snehu. Jedna z lavín dokonca zasypala aj nakladač
so šoférom. Nik sa nezranil. Železnice zabezpečili
cestujúcim náhradnú prepravu autobusmi. Keďže trať ide v
úseku Bystričky súbežne s hlavnou cestou, zasypalo aj ju.
Spolu so železničnou bola preto počas celého dňa blokovaná
aj premávka na ceste. Mechanizmy odstraňovali snehové
zátarasy do neskorého večera a budú v tom pokračovať ešte
aj dnes.
Zomrel bývalý riaditeľ štátnych
železníc Andrej Egyed
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Bývalý
riaditeľ štátnych železníc Andrej Egyed dnes v ranných
hodinách zomrel v Železničnej nemocnici s poliklinikou v
Bratislave. Agentúre SITA to potvrdil hovorca Železničnej
spoločnosti Slovensko, a.s. Miloš Čikovský s tým, že nevie
uviesť ďalšie podrobnosti.
Andrej Egyed sa narodil 3. novembra 1941 v Sobranciach. Po
rozdelení Československej federatívnej republiky vykonával
funkciu riaditeľa železníc do 7. apríla 1993. Neskôr
pôsobil ako zástupca železníc vo Varšave či vo Viedni.
Generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky sa stal v
roku 1998. Od januára 2002 pôsobil ako generálny riaditeľ
Železničnej spoločnosti, a.s. Od roku 2003 bol na dôchodku.
Na zaplavenej trati poskytli železnice
náhradnú dopravu
(TASR) Kežmarok 18. 03. 2005 - Oteplenie a
následne sa topiaci sneh spôsobil dnes lokálnu záplavu v
okolí Kežmarku. Voda zatopila aj železničnú trať v úseku
Kežmarok - Studený Potok.
Železnice Slovenskej republiky zabezpečili v tomto úseku
náhradnú autobusovú dopravu. Koľajové spojenie je naďalej v
prevádzke na tratiach Poprad - Studený Potok a Kežmarok -
Stará Ľubovňa. V ohrozenom úseku cestujúci prestupujú z
vlaku na autobusy, a potom ďalej pokračujú v ceste po
železnici.
SOI preskúma, či ZSSK zrušenými
príplatkami nediskriminuje zákazníka
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Slovenská
obchodná inšpekcia (SOI) preskúma, či Železničná
spoločnosť Slovenskej republiky (ZSSK) nediskriminuje
zákazníka pre odpustenie rýchlikových príplatkov len na
trati Bratislava - Piešťany. Na tomto úseku totiž
spoločnosť začala s rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá potrvá
do novembra. Rýchliky jazdia na úrovni osobných vlakov a preto
trvá cesta približne o 40 minút dlhšie. Avšak výhodu
neplatiť rýchlikové príplatky poskytla ZSSK len tým
cestujúcim, ktorí idú po Piešťany. Ak niekto cestuje
napríklad do Košíc, zaplatí plnú sumu, aj keď sa takisto na
úseku Bratislava - Piešťany viezol rýchlosťou osobného
vlaku a strávil vo vlaku o 40 minút dlhšie. Ako pre SITA
uviedla hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša
Krkošová, inšpekcia sa podnetom bude zaoberať po Veľkej
noci. "Nepoznáme podmienky, ktoré ZSSK zverejnila pre
cestujúcich," podotkla Krkošová.
Na otázku, či sa nemôžu cítiť niektorí cestujúci
ukrivdení, odpovedal pre SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský,
že "niekde musí byť hranica". Ako podotkol,
železničná spoločnosť musela na zľavy uvoľniť päť
miliónov korún. Očakáva, že celková strata spoločnosti
počas rekonštrukcie do novembra tohto roku bude asi 170
miliónov korún. "Neráta sa s tým, že tieto peniaze
získame späť na tržbách," konštatoval Čikovský.
Podľa slov hovorcu ministerstva dopravy (MDPT) Tomáša
Šarlušku nebol v tomto prípade potrebný súhlas ministerstva.
Ako dodal, ministerstvo bolo o zmene informované.
PMÚ začal voči Cargo Slovakia
správne konanie za predátorské správanie
(TASR) Bratislava 18. 03. 2005 - Protimonopolný
úrad (PMÚ) SR začal správne konanie voči Železničnej
spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., kvôli podozreniu z
predátorského správania.
Správne konanie súvisí s rozhodnutím PMÚ, ktorým uložil v
auguste 2004 vtedajšej Železničnej spoločnosti, a.s., pokutu
vo výške 30 miliónov Sk. Železničná spoločnosť vtedy
nútila podnikateľov využívať iba jej vlastné bezpečnostné
plomby na nákladné vozne. Hoci Cargo Slovakia v súčasnosti
túto podmienku už neukladá, rozhodla sa poskytovať
bezpečnostné plomby zadarmo. "Preto začal PMÚ z
vlastného podnetu správne konanie voči spomínanej
spoločnosti kvôli podozreniu na predátorské správanie,"
povedal hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič. Úrad podozrieva Cargo
Slovakia zo zneužitia dominantného postavenia s cieľom
vytlačiť konkurentov, ktorí tiež poskytujú bezpečnostné
plomby.
PMÚ začal na podnet spoločnosti UPC Slovensko, s. r. o.,
Bratislava správne konanie aj voči spoločnosti Slovak Telecom
(ST), a. s. UPC má umiestnené svoje káble v káblovodoch ST.
"Spoločnosť Slovak Telecom dala UPC výpoveď zo svojich
káblovodov, čo môže ohroziť odbyt UPC a tým jej spôsobiť
ujmu," vysvetlil Jurkovič. PMÚ bude preverovať podozrenie
voči ST z porušenia zákona na ochranu hospodárskej súťaže.
Koncom februára nadobudlo účinnosť rozhodnutie PMÚ, ktorým
úrad uložil mliekarenskej spoločnosti SOLE Slovakia, a. s.,
Malý Krtíš pokutu vo výške 260 000 Sk. Dôvodom bolo, že
SOLE začalo vykonávať svoje akcionárske práva ešte pred
tým, ako PMÚ schválil jeho koncentráciu so spoločnosťou
TAMILK, a. s., Trnava.
Za regionálnu železničnú dopravu by
mali zodpovedať VÚC
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) navrhuje, aby
kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy prešli
na vyššie územné celky (VÚC). Vyplýva to z návrhu
koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v
osobnej autobusovej a železničnej doprave. "Presunom
kompetencií chceme docieliť, aby o peniazoch vyčlenených v
štátnom rozpočte na financovanie VVZ v týchto dopravách
rozhodovali VÚC samostatne," vysvetlil pre agentúru SITA
hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Tieto peniaze by podľa tejto koncepcie mali VÚC dostať v
jednom balíku. "Ony samy budú potom rozhodovať o tom, ako
túto sumu rozdelia medzi autobusovú a železničnú
dopravu," skonštatoval Šarluška. Znamená to, že VÚC
budú rozhodovať o tom, ktorou dopravou zabezpečia dopravnú
obslužnosť regiónu, či bude výhodnejšie zaviesť
autobusovú alebo železničnú linku.
Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa
MDPT konkurenciu medzi dopravcami, preto musí Železničná
spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú koncepciu ako si
udržať existujúcu pozíciu na trhu regionálnej osobnej
železničnej dopravy. Podľa MDPT by bolo najvýhodnejšie, keby
Železničná spoločnosť zakladala spoločné podniky so
silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali
kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by
nadobudnutie potrebného vozidlového parku prefinancovala.
Podmienkou tohto modelu je však súhlas príslušného regiónu.
Takto vytvorené spoločnosti by potom obsluhovali územie
jedného alebo viacerých VÚC v závislosti od uzavretých
zmlúv o VVZ.
Uvedená koncepcia by podľa MDPT mala viesť k efektívnejšiemu
a optimálnejšiemu vynakladaniu verejných financií na verejnú
osobnú dopravu. Podľa MDPT predstavuje súčasná výška
dotácií veľkú záťaž pre verejné rozpočty, keď v tomto
roku by malo zo štátneho rozpočtu smerovať na financovanie
VVZ v rámci autobusovej a železničnej dopravy 9,132 mld. Sk.
Prostredníctvom MDPT sa na VVZ v železničnej doprave rozdelí
8,1 mld. Sk, z čoho je 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej
republiky a 4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko,
a.s. Na VVZ v autobusovej doprave by mali VÚC rozčleniť medzi
jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.
Zadržali podozrivého z účasti na
útokoch na vlaky v Madride
(SITA/AFP) LONDÝN 19. 03. 2005 - Britská
polícia zadržala španielskeho občana podozrivého z účasti
na teroristických útokoch na madridské vlaky, pri ktorých 11.
marca 2004 zahynulo 201 ľudí. Moutaza Almallaha Dabasa (39)
zatkli v sobotu ráno v meste Slough na juhovýchode Anglicka. O
vydaní Dabasa do Španielska, ktorého zadržiava Scotland Yard,
rozhodne mestský súd v Londýne v pondelok.
Španielsko vydalo na Dabasa medzinárodný zatykač. Jeho brata
Mohannaha Almallaha Dabasa, ktorý má sýrske občianstvo,
zatkla španielska polícia v piatok. Španielsko bratov
podozrieva, že verbujú mladých islamských radikálov.
Priecestiam na Horehroní vodiči neveria
PRAVDA 19.03.2005, Koperová Eva - Železničné
priecestia na Horehroní, ktoré sú označované ako zabezpečené,
majú často poruchy. Vodiči, ktorí tadiaľto pravidelne
jazdia, sa už naučili veľmi sa na ne nespoliehať.
Signalizácia, ktorá by mala vodičov upozorniť na prichádzajúci
vlak, totiž neraz nefunguje.
Začiatkom týždňa sa na priecestí medzi Polomkou a Heľpou s
motorovým osobným vlakom zrazilo nákladné auto. Vo vlaku sa
zranili dvaja cestujúci. Vodič auta tvrdil, že nefungovala
svetelná signalizácia.
Zvykla som si na to, že musím dávať pozor a nespoliehať sa
na signalizáciu. Minulý týždeň v piatok (11,3,) bola na
priecestí Kubická nepretržite spadnutá polovica závor a
svietila červená. Vodiči nevedeli, či majú veriť červenej,
alebo nie, stáli tam, niektorí predbiehali stojace autá a
prechádzali aj na červenú. Bol tam dopravný chaos," tvrdí
vodička Zuzana Giertliová z Brezna. Podľa jej slov podobné
problémy bývajú v okrese Brezno na tej istej ceste smerom na
Tisovec na viacerých miestach. "V Rohoznej dva týždne
nefungovala signalizácia. Nie je to problém len tohto mesiaca.
Pred rokom medzi sviatkami nefungovala 10 dní," dodáva.
Podľa hovorkyne Železníc SR Nely Blaškovej zabezpečovacie
zariadenia sú pod stálym dohľadom.
"Ak sa pokazí nejaké zabezpečovacie zariadenie, reagujeme
operatívne a snažíme sa danú situáciu riešiť čo najskôr.
Chceme však zdôrazniť, že doprava nikdy nie je bez kontroly,
ak sa aj nedá porucha odstrániť okamžite, vlaky jazdia v týchto
úsekoch podľa iných pravidiel ako zvyčajne," spresnila
Blašková. Vodiči potvrdili, že vlaky na priecestí, kde sa
stala nedávno nehoda, skutočne jazdia celkom pomaly.
Železnice robia kontroly zabezpečovacích zariadení mesačne,
štvrťročne a veľkú revíziu robia raz za rok. V zime býva
podľa nich častým dôvodom porúch sneh zmiešaný so soľou
alebo s iným posypovým materiálom, ktorý skratuje koľaje v
mieste priecestia. Príčinou bývajú aj lomy koľajníc a veľký
problém robia železničiarom vandali, ktorí úmyselne poškodzujú
zariadenia.
Na Slovensku je celkovo 2479 priecestí. Približne polovica z
nich je označená len výstražnými krížikmi. Mechanické závory
sú na 164 priecestiach a na 996 miestach sú svetelné priecestné
zabezpečovacie zariadenia so závorami alebo bez nich. Zaujímavosťou
je, že podľa štatistík práve na zabezpečených priecestiach
sa stáva viac nehôd ako na takzvaných nezabezpečených.
Vlani sa na priecestiach stalo 61 nehôd. V druhom polroku bolo
najviac nehôd v Banskobystrickom, Nitrianskom a Trenčianskom
kraji. Až 99% nešťastí majú na svedomí vodiči, keď porušili
pravidlá cestnej premávky.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ