V priestoroch železničnej stanice
cvičenie súčinnosti
(SITA) TRNAVA 24. 04. 2005 - V priestoroch
Železničnej stanice v Trnave sa v stredu dopoludnia uskutoční
taktické cvičenie súčinnosti. Jej cieľom je previerka a
nácvik súčinnosti základných zložiek Integrovaného
záchranného systému Trnavského kraja, orgánov krízového
riadenia obvodných úradov a územnej samosprávy a organizuje
ho Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v
Trnave v spolupráci so Železničnou stanicou, Oblastným
riaditeľstvom ŽSR a ďalšími zložkami ochrany obyvateľstva.
Od 8.45 do 11.00 h. bude v objektoch stanice a priľahlých
priestoroch platiť osobitný režim a okrem účastníkov
cvičenia nebudú do priestoru parkoviska a budovy železničnej
stanice vpustené žiadne osoby a vozidlá.
Pre cestujúcich v stredu dopoludnia bude vchod do železničnej
stanice možný len podchodom pod nástupišťami z Dohnányho
ulice, kde bude preložená aj zastávka MHD spred výpravnej
budovy.
Železničné nešťastie si vyžiadalo 37 obetí
(SITA/AFP) TOKIO 25. 04. 2005 - Japonsko postihlo
v pondelok najhoršie železničné nešťastie za posledných 14
rokov. Nehoda v meste Amagasaki neďaleko Osaky, pri ktorej sa
vykoľajili štyri vagóny osobného vlaku a jeden z nich narazil
do obytnej budovy, si vyžiadala podľa polície a hasičov
najmenej 37 ľudských životov. Ďalšie tri stovky ľudí
utrpeli zranenia.
Príčina nešťastia zatiaľ nie je známa. Pôvodne sa hovorilo
o tom, že vlak, ktorý prevádzkovala spoločnosť JR West, na
priecestí vrazil do osobného auta, neskôr však niektorí
cestujúci hovorili aj o príliš vysokej rýchlosti, pri ktorej
sa vozne v zákrute neudržali na koľajniciach.
Nie je tiež jasné ani to, či sú medzi mŕtvymi a zranenými
cestujúci alebo aj okoloidúci či obyvatelia domu.
Celkovo vo vlaku bolo v čase nehode približne 580 ľudí. Mnoho
z nich boli študenti strednej školy, ktorí vlakom cestovali
každé ráno. Okrem polície, hasičov a záchranárov na miesto
nehody zavolali aj armádu.
Japonská vláda na tragédiu zareagovala vytvorením
koordinačného úradu, ktorý sa má nešťastím zaoberať.
Krízové ústredie na mieste nehody zriadilo aj ministerstvo
dopravy.
Železničné nešťastia sú v Japonsku, kde vysokorýchlostné
vlaky tvoria kostru prímestskej aj medzimestskej dopravy,
pomerne zriedkavé. Pondelkové nešťastie je však
najkrvavejšie od roku 1991, kedy sa v prefektúre Šiga na
západe Japonska čelne zrazili dva vlaky a zahynulo 42
cestujúcich.
PEM súhlasí s presunom kompetencií v
železničnej doprave na
VÚC
(SITA) BRATISLAVA 25. 04. 2005 - Porada
ekonomických ministrov (PEM) odporučila v pondelok vláde
schváliť prechod kompetencie v oblasti regionálnej
železničnej dopravy od 1. januára 2008 na vyššie územné
celky (VÚC). "Do tohto dátumu sa však musí vyriešiť
problém porovnateľnosti podmienok železničnej a cestnej
dopravy, aby nenastal odklon od železničnej dopravy v prospech
cestnej dopravy," uviedol minister financií SR Ivan
Mikloš. Ako pokračoval, prechod kompetencií do pôsobnosti
VÚC v období rokov 2008 až 2010 sa navrhuje pre dopravu do 50
kilometrov, po roku 2010 sa uvažuje s rozšírením do 100
kilometrov, resp. s rozšírením na všetky osobné vlaky.
Vyplýva to z návrhu koncepcie osobnej autobusovej a
železničnej dopravy s dôrazom na systémové riešenie
financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v roku 2005 a v
rokoch nasledujúcich, ktorý predložil minister dopravy Pavol
Prokopovič.
Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa
rezortu dopravy konkurenciu medzi dopravcami, preto musí
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú
koncepciu ako si udržať existujúcu pozíciu na trhu
regionálnej osobnej železničnej dopravy. Podľa ministerstva
by bolo najvýhodnejšie, keby Železničná spoločnosť
zakladala spoločné podniky so silnými strategickými
partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom
alebo so spoločnosťou, ktorá by nadobudnutie potrebného
vozidlového parku prefinancovala. Podmienkou tohto modelu je
však súhlas príslušného regiónu. Takto vytvorené
spoločnosti by potom obsluhovali územie jedného alebo
viacerých VÚC v závislosti od uzavretých zmlúv o VVZ.
PEM zároveň schválila návrh zmluvy o VVZ pri prevádzkovaní
osobnej dopravy na dráhe v tomto roku, podľa ktorého je na VVZ
v objeme 31,7 mil. vlakokilometrov vyčlenených v štátnom
rozpočte 4,5 mld. Sk. "Podľa analýzy sa však ukazuje,
že približne 900 mil. Sk sa nemusí pokryť,"
skonštatoval Mikloš. Doplnil, že vykryť túto čiastku by sa
dalo úspornými opatreniami v rámci železníc alebo
opatreniami v prístupe k úverom.
Na krytie výkonov vo verejnom záujme môže
tento rok chýbať 900 miliónov Sk
(TASR) Bratislava 25. 04. 2005 - Štát asi
nebude mať 900 miliónov Sk na pokrytie tohtoročných výkonov
vo verejnom záujme pre slovenské železnice.
Po rokovaní Porady ekonomických ministrov (PEM), ktorá
odporučila vláde schváliť návrh zmluvy o výkonoch vo
verejnom záujme pre tento rok, to uviedol minister financií
Ivan Mikloš. "V štátnom rozpočte je vyhradených 4,5
miliardy Sk na 31,7 milióna vlakokilometrov, pričom analýza
ukazuje, že suma okolo 900 miliónov nemusí byť
pokrytá," konkretizoval minister. Materiál, ktorým sa
ministri zaoberali, preto podľa neho zvažuje opatrenia na
vykrytie tejto sumy, napríklad úspornými opatreniami v rámci
železníc, prípadne aj úverom.
Ekonomickí ministri sa na zasadnutí zaoberali aj systémovým
riešením ďalšieho financovania výkonov vo verejnom záujme s
tým, že odporučili, aby ... aj železničná osobná
regionálna doprava prešla od 1. januára 2008 zo štátu do
originálnej kompetencie VÚC. Finančné prostriedky v
súčasnosti vyhradené na krytie výkonov vo verejnom záujme v
štátnom rozpočte by mali byť v tomto termíne
decentralizované na VÚC. "V materiáli je to navrhnuté v
troch variantoch. Aby to bola osobná doprava do 50 kilometrov v
období 2008 až 2010, po tomto období prípadné rozšírenie
do 100 km alebo všetky osobné vlaky," informoval Mikloš.
Ako upozornil, PEM zároveň odporučila, aby sa do termínu
prevzatia regionálnej železničnej dopravy samosprávou
vyriešil problém rozdielnych podmienok v železničnej a
autobusovej doprave. Zatiaľ čo železničné trate sú pomerne
vysoko spoplatnené, ... v autobusovej doprave ... platí sa len
za diaľnice a rýchlostné cesty. "Je preto potrebné
vyrovnanie podmienok, aby nedošlo k jednostrannému odklonu od
železničnej dopravy v prospech autobusovej ..." dodal
minister.
PEM dnes tiež odporučila vláde vziať na vedomie informáciu o
konsolidačnom programe Železničnej spoločnosti, a. s., za
minulý rok a schváliť Národný plán na zvýšenie
bezpečnosti cestnej premávky. Ten vyplýva z ambícií EÚ
výrazne znížiť nehodovosť na cestách a znížiť počet
smrteľných nehôd. Materiál obsahuje rôzne opatrenia od
zriadenia vládneho výboru, cez zlepšenie vzdelávania až po
sprísnenie trestov v slovenskej legislatíve.
Počet obetí železničného nešťastia stúpol
na 54
(SITA/AFP) AMAGASAKI 25. 04. 2005 - Počet obetí
pondelňajšej železničnej nehody v japonskom meste Amagasaki
neďaleko Osaky stúpol na 54. Nešťastie, pri ktorom sa
vykoľajili štyri vagóny osobného vlaku a jeden z nich narazil
do obytnej budovy, si vyžiadalo ďalších vyše 400 zranených.
Ide o najhoršiu nehodu na železnici za posledných 40 rokov.
Predpokladá sa, že 23-ročný rušňovodič išiel príliš
rýchlo a nedokázal zdolať zákrutu, pričom sa štyri vagóny
vykoľajili. Spoločnosť JR West, ktorá vlak prevádzkovala,
priznala, že vlakvedúci Rjudžiro Takami mal prax len 11
mesiacov. Vo vlaku sa v rannej špičke viezlo okolo 600
cestujúcich. Medzi obeťami je 28 mužov a 26 žien, uviedla
polícia. Najmenej štyri osoby sú na žive pod troskami,
pričom tri z nich sú pri vedomí.
Železničné nešťastia sú v Japonsku, kde vysokorýchlostné
vlaky tvoria základ prímestskej aj medzimestskej dopravy,
pomerne zriedkavé. Pondelkové nešťastie je však
najkrvavejšie od roku 1961, kedy v Jokohame pri Tokiu narazil
nákladný vlak do kamiónu a potom do dvoch osobných vlakoch v
protismere. Zahynulo vtedy 161 ľudí.
Rušňovodič objavil pri koľajoch mŕtvolu 21-ročného muža
(TASR) Bratislava 25. 4. 2005 - Neďaleko závodu
Turčan na úseku trate Košťany nad Turcom - Martin ležal bez
známok života 21-ročný muž z obce Dolné Jaseno, okres
Martin. Muža, ktorý ležal asi jeden meter od koľaje,
spozoroval v skorých ranných hodinách rušňovodič
prechádzajúceho osobného vlaku.
Privolaný lekár konštatoval smrť po poranení hlavy, ktorá
nastala medzi treťou a šiestou hodinou rannou v nedeľu po
zrážke s vlakom. "V uvedenom čase daným úsekom
prechádzal spomínaný osobný a jeden nákladný vlak, na
ktorých sa však nenašli žiadne biologické stopy. Na presné
zistenie príčin smrti mladého muža bola nariadená
pitva," informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Štátu chýbajú peniaze na verejné záujmy
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 26.04.2005 - Štát asi
nebude mať 900 mil. Sk na pokrytie tohtoročných výkonov vo
verejnom záujme pre slovenské železnice, uviedol minister
financií Ivan Mikloš.
"V štátnom rozpočte je vyhradených 4,5 mld Sk na 31,7
mil. vlakokilometrov, pričom analýza ukazuje, že suma okolo
900 mil. nemusí byť pokrytá," konkretizoval minister.
Materiál, ktorým sa ministri zaoberali, preto podľa neho
zvažuje opatrenia na vykrytie tejto sumy, napríklad úspornými
opatreniami v rámci železníc, prípadne aj úverom.
Ekonomickí ministri sa na zasadnutí zaoberali aj systémovým
riešením ďalšieho financovania výkonov vo verejnom záujme s
tým, že odporučili, aby po autobusovej aj železničná
osobná regionálna doprava prešla od 1.1.2008 zo štátu do
kompetencie VÚC. Finančné prostriedky v súčasnosti
vyhradené na krytie výkonov vo verejnom záujme v štátnom
rozpočte by mali byť v tomto termíne decentralizované na
VÚC. "V materiáli je to navrhnuté v troch variantoch. Aby
to bola osobná doprava do 50 kilometrov v období 2008 až 2010,
po tomto období prípadné rozšírenie do 100 km alebo všetky
osobné vlaky," informoval Mikloš.
V stredu uzatvorené okolie trnavskej
železničnej stanice
(SITA) BRATISLAVA/TRNAVA 26. 04. 2005 - V stredu
od 08:00 do 12:00 bude uzatvorené okolie trnavskej železničnej
stanice. Podľa informácií trnavskej policajnej hovorkyne
Martiny Kredatusovej sa na mieste uskutoční súčinnostné
cvičenie zložiek záchranného systému a orgánov krízového
riadenia. V blízkom okolí bude dopravu riadiť polícia. Ako
uviedla Kredatusová, uzatvorenie priestoru neovplyvní premávku
na železničnej stanici. Vstup na stanicu bude možný z ulice
Dohnányho, od pošty. Polícia žiada občanov, aby
rešpektovali pokyny policajtov, bližšie informácie poskytnú
občanom priamo na mieste.
Vlakom na svetový šampionát do Viedne
(SITA) BRATISLAVA 26. 04. 2005 - Železničná
spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) ponúka záujemcom, ktorí
sa chystajú na majstrovstvá sveta v hokeji, spolu 74 vlakových
spojov z Bratislavy do Viedne a späť. Z Bratislavy hlavnej
stanice cez Marchegg do Viedne Südbahnhofu denne jazdí 19
párov vlakov, z Bratislavy-Petržalky cez Kittsee do Viedne na
Westbanhof je to spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do
Viedne na Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity
vlakov a z Bratislavy idú 2 páry InterCity vlakov do Viedne na
Westbahnhof.
Cestujúci, ktorí prídu vlakom do Viedne na Westbahnhof, sa
dostanú do Stadthalle, kde sa hrajú zápasy hokejových MS, len
za niekoľko minút. Hala sa totiž nachádza v blízkosti
železničnej stanice Westbahnhof.
Z Viedne (Südbahnhof) do Stadthalle jazdí električka číslo
18 alebo linka metra U1/U6.
Spiatočný cestovný lístok Bratislava - Viedeň stojí 308 Sk
a cestujúci s ním môžu vo Viedni bezplatne cestovať linkami
prímestskej železnice S-bahn v tarifnom pásme 100. Tým,
ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov, ZSSK
odporúčajú, aby si zakúpili týždenný spiatočný cestovný
lístok za 882 Sk.
Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v oboch smeroch od
šiestej hodiny ráno a posledný vlak ide z Bratislavy hlavnej
stanice do Viedne na Südbahnhof o 0.32 h.
Posledný vlak z Viedne Südbahnhofu odchádza o 23.50 h s
príchodom do Bratislavy Petržalky o 0.48 h.
Posledný InterCity vlak z Viedne Westabhnhofu odchádza o 21.50
h o a do Bratislavy hlavnej stanice príde o 23.26 h.
Prečo slabé firmy treba nechať padnúť?
PRAVDA 26.04.2005, Marsh Peter - Lídri
európskej politiky by mali znížiť počet podporných
mechanizmov pre upadajúce, stratové podniky, aby im tak
umožnili čo najrýchlejšie zaniknúť.
Tvrdí to Edward Krubasik, člen výkonnej rady nemeckej
priemyselnej skupiny Siemens so zodpovednosťou pre automobilovú
divíziu.
Krubasik zároveň vyzval európskych politikov, aby prostriedky
ušetrené na podpore nerentabilných firiem použili na
financovanie podpory pre rozvoj nových podnikov, ktoré svojou
činnosťou dokážu oživiť ekonomiku starého kontinentu.
Manažér Siemensu vidí rozvoj Európy v posilnení
regionálnych finančných trhov, čím by sa vytvorili
príležitosti na väčší počet akvizícií zo strany
zahraničných firiem. Veľké európske podniky by sa tak mohli
ľahšie zbaviť "nevyužitých, priam spiacich"
dcérskych firiem. "Musíme si uvedomiť, že obchodovanie
na malých regionálnych trhoch s kapitálom nie je ani zďaleka
také živé ako v Londýne alebo USA," upozornil Krubasik.
Pre rozvoj európskej ekonomiky je podľa neho dôležitá aj
voľnejšia imigračná politika otvorená najmä talentovaným
mladým ľuďom s motiváciou študovať na technických
školách a pracovať v inovatívnych technologických sektoroch.
Za dôležitú úlohu európskych vlád Krubasik označil aj
podporu dopytu po nových technológiách, medzi ktoré zaradil
širokopásmové telekomunikačné siete a vysokorýchlostné
vlaky. "Vložením väčšieho objemu financií do takých
veľkých projektov vzniká podpora pre rozvoj nových
technologických výdobytkov, ktoré európskym firmám pomôžu
presadiť sa aj na zahraničných trhoch."
Krubasik nemenoval nijaké spoločnosti, ktoré by vlády
jednotlivých krajín mali nechať padnúť. S veľkou
pravdepodobnosťou však myslel na parížsku strojárenskú
skupinu Alstom, ktorá sa v roku 2003 ocitla na pokraji bankrotu.
V poslednej chvíli však hlboko zadlžený Alstom zachránila
pomoc francúzskej vlády.
Siemens vtedy prejavil záujem o odkúpenie časti Alstomu
vrátane divízie výroby elektrickej energie. Vláda však po
pridelení pomoci rokovania o možnom odkúpení časti Alstom
zastavila. Siemens napriek tomu uviedol, že svoju ponuku
predloží znovu a bude teda čakať, kým sa Alstom opäť
dostane do problémov a bude musieť hľadať pomoc u
zahraničných partnerov.
Rodený Viedenčan Edward Krubasik, bývalý konzultant
spoločnosti McKinsey, prišiel do Siemensu v roku 1997 ako člen
výkonného predstavenstva. V Siemense ho považujú za človeka
otvoreného novým nápadom, ktorý dokázal presadiť vitálne
zmeny v manažmente priemyselnej skupiny. Svoje názory
prezentoval na konferencii organizovanej Európskou obchodnou
asociáciou strojárskeho priemyslu Orgalime, ktorej prezidentom
sa stane v septembri tohto roka.
V doprave si Slovensko vytyčuje ciele
HOSPODÁRSKE NOVINY 27.04.2005m , Danielis Juraj
- Vlaky jazdiace rýchlosťou 160 km/h na všetkých
železničných koridoroch či cesta rýchlovlakom z Bratislavy
do Paríža za 3,5 h. Vysoké Tatry bez vozidiel nad 3,5 tony.
Aj takto by mohla vyzerať dopravná situácia na Slovensku v
roku 2015.
K 4 rámcovým dokumentom, ktorými sa dnes riadi MDPT SR pri
rozhodovaní o kľúčových projektoch, by mal pribudnúť
ďalší. Vládny kabinet totiž dnes (27.4.) bude schvaľovať
Dopravnú politiku SR do roku 2015, ktorú ministerstvo
vypracovalo ako súčasť Národohospodárskej stratégie.
Rezort sa dodnes riadil Zásadami štátnej dopravnej politiky,
ktorú schválila ešte prvá slovenská vláda. Rozvojovými
koncepciami, tzv. Bielou knihou platnou pre celú EÚ do roku
2010, ako aj Lisabonskou stratégiou.
Kým slovenské koridory Železnice SR z eurofondov modernizujú
tak, aby boli prispôsobené na traťovú rýchlosť 160 km/h,
západná Európa je ďalej. Kým rýchlovlak z Bratislavy do
Paríža bude u nás aj v roku 2015 ojedinelým, bežným už je
na projektových doskách napríklad v Nemecku (Karlsruhe), vo
Francúzsku (Paríž, Strassbourg) a najnovšie aj v Holandsku.
Pozdĺž diaľničných ťahov sa tam už začali vykupovať
pozemky na vytvorenie ochranných pásiem pre rýchle železnice
jazdiace 300-kilometrovou rýchlosťou. "Dôležité je, aby
sme, podobne ako napríklad v Nemecku, aj my začali systematicky
odstraňovať železničné priecestia," hovorí šéf
sekcie dopravnej infraštruktúry Peter Barek.
Dopravná politika má vytvoriť platformu pre integráciu
jednotlivých typov dopravy, čomu ministerstvo už prispôsobilo
aj svoju organizačnú štruktúru. Ako však hodnotia dopravnú
politiku odborníci?
Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného
Ľubomíra Palčáka je dokument ako celok v poriadku.
Čiastkové pripomienky má k financovaniu regionálnej dopravy.
"Regióny si predstavujú adresnejšie prideľovanie
dotácií, tvorbu cien a zliav vo verejnej doprave," dodal.
(krátené)
Pri vyčíňaní vandala na železnici v Devínskej
Novej Vsi sa zranila žena
(TASR) Bratislava 27. 04. 2005 - Pri vyčíňaní
vandala na železnici sa v utorok podvečer utrpela zranenie
53-ročná žena z Galanty.
Neznámy páchateľ hodil kameň do okna WC osobného rakúskeho
vlaku odchádzajúceho zo stanice v Devínskej Novej Vsi. Nič
netušiacej žene, ktorá sa práve vo WC nachádzala, zostala po
útoku na čele tržná rana, informoval TASR hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský. Žena vlakvedúcemu
povedala, že sa podľa potreby nechá ošetriť doma a po
príchode vlaku na hlavnú stanicu vozeň opustila.
Rakúskym železniciam vznikla škoda 5000 korún.
Železnice pošlú do Viedne špeciálne vlaky
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 27.04.2005 - Spolu 37
vlakov z Bratislavy do Viedne a späť ponúka záujemcom o
svetový šampionát v hokeji Železničná spoločnosť
Slovensko, a.s. Z Bratislavy hlavnej stanice cez Marchegg do
Viedne Südbahnhof pôjde denne 19 párov vlakov.
Z Bratislavy Petržalky cez Kittsee do Viedne Westbanhof je to
spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do Viedne
Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity vlakov a z
Bratislavy idú 2 páry InterCity vlakov do Viedne Westbahnhof.
Cestujúci, ktorí prídu vlakom do Viedne Westbahnhof, sa
dostanú do Stadthalle, kde sa odohrajú hokejové zápasy, len
za niekoľko minút. Z Viedne Südbahnhof do Stadthalle ide
električka číslo 18 alebo linka metra U1/U6.
Spiatočný cestovný lístok Bratislava - Viedeň stojí 308 Sk
a cestujúci s ním môžu vo Viedni bezplatne cestovať linkami
prímestskej železnice S-Bahn v tarifnom pásme 100. Tým,
ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov, ZSSK
odporúča, aby si zakúpili týždenný spiatočný cestovný
lístok za 882 Sk. Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v
oboch smeroch od šiestej ráno a posledný vlak ide z Bratislavy
do Viedne o 0.32 h. Posledný vlak zo Südbahnhof odchádza o
23.50 h s príchodom do Bratislavy-Petržalky o 0.48 h. Posledný
InterCity vlak z Viedne Westabhnhof odchádza o 21.50 h a do
Bratislavy hlavnej stanice príde o 23.26 h.
Doprava v rukách VÚC - systém či chaos?
SME 28.04.2005, Mihók Peter - Po rokoch reforiem
v oblastiach verejných financií, verejnej správy, sociálnej a
zdravotnej sfére má byť vraj rok 2005 "rokom
dopravy". Vláda sa dnes má zaoberať dvomi dôležitými
koncepčnými materiálmi: návrhom dopravnej politiky SR do roku
2015. A tiež návrhom koncepcie autobusovej a železničnej
dopravy.
Zásadné zmeny v sektore dopravy však už v praxi nastali od
januára tohto roku, v dôsledku decentralizácie niektorých
kompetencií v oblasti dopravy zo štátu na VÚC a obce. Tie už
teraz plne rozhodujú o dopravnej obslužnosti regiónov a miest
vrátane kompetencií stanovovať ceny lístkov a sociálne
zľavy.
VÚC však nedostali potrebný čas na to, aby sa s novým
rozdelením kompetencií a zodpovedností patrične vyrovnali.
Napríklad vo Francúzsku bolo prenesenie kompetencií v doprave
zo štátu na regióny najprv overené trojročným testovaním
vo vybraných pilotných regiónoch. Francúzske regióny navyše
už mali približne pätnásťročné skúsenosti s prenesenými
kompetenciami v iných oblastiach. Naproti tomu na Slovensku bol
prenos kompetencií v doprave na VÚC veľmi rýchly a navyše aj
"skrytý" v súbore viacerých zákonov o kompetenčnej
a fiškálnej decentralizácii, prijatých v priebehu roka 2004.
Treba oceniť, že VÚC sa napokon vo februári dokázali
dohodnúť aspoň na ponechaní rovnakých cenníkov základného
cestovného. Nejednotnosť cenníkov si však už môžu
vyskúšať napríklad dôchodcovia, pretože sa VÚC nedokázali
dohodnúť na rovnakých podmienkach poskytovania sociálnych
zliav.
VÚC čoskoro dostanú do svojich kompetencií aj zodpovednosť
za financovanie a zabezpečenie prevádzky regionálnych vlakov.
Predložená koncepcia osobnej autobusovej a železničnej
dopravy však nenavrhuje žiaden spôsob, ako by sa VÚC mali
vyrovnať s problémom ... a "neúčtovanej"
environmentálnej a bezpečnostnej výhodnosti vlakov. Podľa
výskumov spôsobí cestujúci, ktorý ročne najazdí 1000 km,
škody na životnom prostredí a zdraví v odhadovanej hodnote
približne 40 EUR, kým pri cestovaní vlakom v priemere iba
polovicu. Tieto náklady musia potom znášať verejné
rozpočty, osobitne v sektore zdravotníctva.
Podľa predloženej koncepcie autobusovej a železničnej dopravy
navrhuje ministerstvo dopravy "vytvoriť podmienky na
zachovanie železničnej osobnej dopravy v regiónoch počas
prechodného obdobia minimálne troch rokov účelovým viazaním
prostriedkov v rozpočte VÚC s cieľom zachovania súčasných
dopravných výkonov". V koncepcii sa však vôbec neuvádza
metodika, podľa ktorej by mali VÚC rozdeľovať prostriedky a
deliť spoje medzi železnice a autobusy po skončení tohto
obdobia. Rozhodujúcim argumentom zrejme budú peniaze...
Málokto vie, že vláda sa zodpovednosti za regionálne
železnice prakticky zbavila už v roku 1999 - v úverovej zmluve
medzi Železnicami SR a Európskou investičnou bankou.
Relatívne vysoké zdraženie vlakov oproti autobusom v roku 2000
a zrušenie osobnej prepravy na regionálnych tratiach boli iba
splnením dvoch zo šiestich "špeciálnych podmienok",
ktoré zadlženým slovenským železniciam táto finančná
inštitúcia EÚ stanovila.
Zodpovednosť za zabezpečenie dopravnej obslužnosti regiónov
by vzhľadom na nepripravenosť a nedostatočné skúsenosti VÚC
mal ešte niekoľko rokov niesť štát. Na vyššie územné
celky by ju mal preniesť až po tom, ako sa odstránia problémy
s proklamovanými nedostatočnými finančnými zdrojmi,
napríklad na školstvo a zdravotníctvo. V prechodnom období by
mal štát zákonom o dopravnej obslužnosti stanoviť aspoň
minimálne štandardy frekvencie prímestských spojov,
maximálne ceny cestovného a politiku sociálnych zliav, v
lepšom prípade aj požiadavku na nadväznosť a čakanie sa
spojov a tiež stanoviť úrad, ktorý by dodržiavanie týchto
minimálnych štandardov kontroloval.
Na trnavskú stanicu zaútočili teroristi
Pravda 28.04.2005, ma, TRNAVA - Teroristický
útok na železničnú stanicu v Trnave včera dopoludnia
poriadne sťažil život cestujúcim. "Chemické ohrozenie,
chemické ohrozenie, opustite budovu stanice smerom na Dohnányho
ulicu," hlásil staničný rozhlas. Aj keď išlo len o
cvičenie, hasia, zdravotníci i policajti brali svoju úlohu
vážne.
Cestujúci sa k vlakom dostali iba zadným vchodom, zastávka
mestskej hromadnej dopravy bola spred stanice premiestnená.
"Nedá sa nič robiť, raz začas si to musíme
precvičiť," poznamenal krajský hasičský riaditeľ
Ondrej Hurbanis. Výbuch nástražného systému zasiahol
cisternu s čpavkom, ale aj jeden vozeň osobného vlaku. Únik
nebezpečnej látky zlikvidovali hasiči, na pomoc si privolali
aj Záchrannú brigádu z Malaciek. Zranených odvážali do
neďalekej nemocnice kvíliace sanitky. Po dekontaminácii
priestorov sa dostali k akcii "kukláči", ktorí mali
prehľadať prevádzkovú budovu železničnej stanice a
zadržať teroristov.
Zmeny na susedných železniciach
BRATISLAVA 28. 04. 2005 (SITA) -
1/ Na Ukrajinu bez slovenského vozňa
V súčasnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a.
s. zabezpečuje spojenie s Ukrajinou jedným párom rýchlika R
220/221 Dukla. Vlak premáva z Košíc do Kyjeva s priamymi
lôžkovými vozňami ukrajinských železníc Wien Sűdbf
-Bratislava - Košice - Kyjev ( z Bratislavy ide v 1,2,4,5,7 ) a
Wien Sűdbf -Bratislava - Košice - Ľvov ( z Bratislavy ide v 3
a 6 ). Do prvej zmeny cestovného poriadku (do 11.6.2005)
cestujúci môžu využiť priame spojenie Bratislava - Košice -
Kyjev v ubytovacom vozni Železničnej spoločnosti Slovensko,
a.s. Od 12.06.2005 budú vo vlaku zaradené len ubytovacie vozne
Ukrajinských železníc.
Vo vlaku je možné cestovať v úseku Košice - Čop v 2. triede
vo vozňoch na sedenie.
Cestovný poriadok vlakov 220/221
Vlak 220 | ||
Košice odchod | 7:20 | |
Čierna nad Tisou príchod | 8:39 | |
Čierna nad Tisou odchod | 9:21 | |
Čop príchod | 10:40* | |
Čop odchod | 12:35* | |
Ľvov | 18:50* | |
Kyjev príchod | 5:26* | |
Vlak 220 | ||
Kyjev odchod | 23:48* | |
Ľvov | 10:45* | |
Čop príchod | 17:15* | |
Čop odchod | 19:40* | |
Čierna nad Tisou príchod | 19:00 | |
Čierna nad Tisou odchod | 19:50 | |
Košice príchod | 21:12 | |
*VEČ |
V Čope je možné využiť nadväzné spojenie do/z Užhorodu:
Čop | 11:12 * | 18:18* |
Užhorod | 11:45 * | 18:45* |
* bez záruky Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. |
Okrem R 220/221 premáva do Čopu 1 pár osobných vlakov.
Vlak 8856 ( vozne 2. triedy) Vlak 8855 ( vozne 2. triedy )
Čierna nad Tisou | 20:15 | 3:53 |
Čop | 20:45 | 3:20 |
Prípoje z / do Čiernej nad Tisou:
Na vlak 8856 | |||
Bratislava | 8:10 | ||
Košice odchod | 15:50 | 16:40 | |
Čierna nad Tisou | 16:54 | 17:25 | 18:25 |
R 605 | Os 8809 | Os 8831 (iba v pracovné dni) |
|
Od vlaku 8855 | |||
Čierna nad Tisou | 5:10 | 6:15 | |
Košice príchod | 6:55 | ||
Bratislava | 15:05 | ||
Os 8802 | R 604 |
Príklady Cien:
jednosmerný | spiatočný | |
Košice - Čop | 200 | 0399 |
Košice - Užhorod | 216 | 0431 |
Košice - Kyjev | 946 | 1892 |
Čierna nad Tisou - Čop | 064 | 0128 |
Bratislava - Kyjev spiatočný 3004 Sk,- dieťa do 12 r. 1500
Sk,-
(Ukrajinské železnice poskytujú zľavu len pre deti do 12 r.).
Spiatočné cestovné lístky platia 2 mesiace.
2/ Spojenie Slovensko - PKP cez PPS Medzilaborce -
Lupkow
Medzi stanicami Medzilaborce - Lupkow od 1. mája 2005
budú premávať dva páry osobných vlakov. Je možné využiť
na oboch stranách hranice nadväzné vlakové spojenie.
Nadväzne spojenie z Humenného a do Zagorza | ||
Humenné odchod | 6:26 | 14:33 |
Medzilaborce príchod | 7:35 | 15:59 |
Vlak 8961 | Vlak 8975 | |
Medzilaborce odchod | 7:53 | 16:35 |
Lupków príchod | 8:18 | 17:00 |
Lupków odchod | 8:38 | 17:18 |
Zagorz príchod | 10:15 | 18:55 |
Nadväzne spojenie zo Zagorza a do Humenného | ||
Zagorz odchod | 6:51 | 15:31 |
Lupków príchod | 8:28 | 17:08 |
Vlak8964 | Vlak8972 | |
Lupkow odchod | 9:07 | 17:40 |
Medzilaborce príchod | 9:28 | 18:01 |
Medzilaborce odchod | 10:14 | 18:20 |
Humenné príchod | 11:25 | 19:22 |
Vlaky 8961, 8975, 8964, 8972 jazdia od 1.5 do 2.10
Cena: Na cestovanie je možné využiť mimoriadne ceny
spiatočných cestovných lístkov
Medzilaborce - Nový Lupkow celé cestovné 1,5 eur polovičné
0,75 eur ( platí dva dni )
Pri dlhšom pobyte cestujúci môžu využiť ponuku :
Medzilaborce - Nový Lupkow celé
cestovné spiatočné 168 , -Sk ( platnosť dva mesiace).
Všetky ceny sú orientačné a závisia od kurzu EUR/SKK.
3/ Špeciálny lístok „EURegio Special SLOWAKEI“
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. dostala
informáciu od Rakúskych železníc (OBB), že dňom 01.05.2005
budú používať nové cestovné doklady OBB - Špeciálny
lístok „EURegio Special SLOWAKEI“.
Špeciálny lístok „EURegio Special SLOWAKEI“ má skrátenú
platnosť - jeden deň.
Cestovný lístok je platný aj vo vlaku ER 7381 s odchodom z
Bratislavy hl. st. 0.32 h. na nasledujúci deň.
4/ Zmena východovej a konečnej stanice v Budapešti
Na základe oznámenia železníc MÁV sa s platnosťou
od 2. zmeny Cestovného poriadku t.j. od 12.6.2005 mení
východisková a konečná stanica z Budapešť Nyugati pu. na
Budapešť Keleti pu. ako aj časy odchodov a príchodov do a z
tejto stanice u nasledovných vlakov:
EC 170 „Hungária“ Budapešť Keleti pu. odchod o 10.10 h
EC 171 „Hungária Budapešť Keleti pu. príchod o 19.47 h
EC 174 Budapešť Keleti pu. odchod o 6.10 h
EC 175 Budapešť Keleti pu. príchod o 23.47 h
Ex 278 „Jaroslav Hašek“ Budapešť Keleti pu. odchod o 13.50
h
Ex 279 „Jaroslav Hašek“ Budapešť Keleti pu. príchod o
14.57 h
Až 106 obetí vlakovej tragédie v Amagasaki
TOKIO 28. 04. 2005 (SITA/AFP) - Počet obetí
najväčšieho japonského vlakového nešťastia za posledné
štyri desaťročia sa v meste Amagasaki na južnom ostrove
Honšú zvýšil na 106. Mŕtvoly piatich mužov a štyroch žien
objavili záchranári vo štvrtok ráno v najzdevastovanejších
častiach vykoľajených vagónov. Informoval o tom predstaviteľ
miestnych hasičov.
V troskách vlaku celkovo zahynulo 59 mužov a 47 žien. Polícia
vo štvrtok oznámila, že našli aj mŕtvolu 23-ročného
rušňovodiča, podozrivého zo spôsobenia nešťastia.
Záchranári ešte stále budú pokračovať vo svojej práci v
nádeji, že v troskách zničených vagónov objavia aj niekoho
živého, naposledy sa to však podarilo v utorok a
elektromagnetický monitoring odvtedy nezaznamenal žiadne
známky života.
Na železničnom priecestí Šelpice sa zrazilo auto s osobným vlakom
(TASR) Bratislava 28. 04. 2005 - K zrážke
osobného auta Daewoo Nexia s osobným vlakom došlo dnes o 12.45
hod na chránenom železničnom priecestí Šelpice v úseku
trate Trnava-Kúty. Vodiča auta 58-ročného Trnavčana
previezli do nemocnice, nik z cestujúcich vo vlaku sa nezranil.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského išlo o
priecestie bez závor so svetelnou signalizáciou, vodič však
tvrdí, že signalizácia nefungovala.
Pri nehode došlo podľa hovorcu Železničná spoločnosť
Slovensko Miloša Čikovského k poškodeniu výhybky.
Železničnú dopravu dočasne zabezpečovala náhradná
autobusová doprava. Dopravu podľa Búranského obnovili o 14,20
hod. Prípadom sa zaoberá trnavská polícia.
Vandali v stredu spôsobili železniciam škodu za viac ako 11
tisíc korún
(TASR) Bratislava 28. 04. 2005 - Vandali v stredu
spôsobili Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) škodu za
viac ako 11 tisíc korún.
Na železničnej stanici vo Vrútkach zatiaľ neznámy páchateľ
v osobnom vozni zaradenom na konci súpravy rozrezal koženkové
poťahy na dvoch sedadlách a dvoch operadlách. Ich výmena bude
stáť 1440 korún. Podobný prípad zaznamenali vo vozni počas
jazdy vlaku v úseku Bošany - Partizánske. Neznámy páchateľ
koženkové čalúnenie navyše ukradol, čo predstavuje škodu
vo výške 3600 korún. Ďalších šesť tisíc korún budú
musieť železnice investovať do opravy dvoch vozňov, ktoré
postriekal sprejer v Bratislave. Prípadmi sa zaoberá
Železničná polícia.
TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Heute Durchstich im Lötschberg-Basistunnel
Eurailpress 28.04.2005 - Heute Mittag wurden im
NEAT-Basistunnel am Lötschberg die letzten Meter Fels gesprengt.
Der Durchstich des 34,6 Kilometer langen Bahntunnels zwischen
Frutigen BE und Raron VS ist ein Meilenstein der neuen
Alpentransversale NEAT. Zusammen mit dem Basistunnel am Gotthard
ermöglicht die neue Verbindung die Einbindung der Schweiz in die
internationalen Hochgeschwindigkeitsnetze der Bahn.
Der neue Bahntunnel am Lötschberg soll 2007 in Betrieb gehen.
Nach jüngsten Schätzungen kostet das Bauwerk 4,2 Mrd. Franken,
wie eine Sprecherin der BLS Alptransit AG auf Anfrage erklärte.
Ursprünglich gingen die Verantwortlichen von rund 3,2 Mrd.
Franken aus.
Die Planungsarbeiten hatten Ende der achtziger Jahre begonnen.
Die Bauarbeiten wurden 1994 mit dem Sondierstollen bei Frutigen
und dem Fensterstollen bei Mitholz BE aufgenommen. 1999 wurden
die ersten Meter des eigentlichen Basistunnels gesprengt. Seither
haben die Tunnelbauer von fünf Baustellen aus mit Sprengstoff
und einer riesigen Tunnelbohrmaschine rund 90 Kilometer Fels
ausgebrochen.
Turisty čeká na Čiernohronské železnici obnovený vozový
park
(zpravodaj ČTK) ČIERNY BALOG (Slovensko) 28.
04. 2005 – S rozšířeným vozovým parkem, který je
bohatší o parní lokomotivu z Rumunska, opravenou motorovou
lokomotivu a několik vagonů z Maďarska, vstupuje do letní
turistické sezony unikátní úzkokolejná Čiernohronská
železnice (ČHŽ) ve slovenském Čierném Balogu (okres
Brezno). Vlak s prvními turisty vyjede v neděli 1. května. Na
dnešní tiskové konferenci v Banské Bystrici o tom informovali
zástupci provozovatele.
"Návštěvníci naší atrakce budou mít kromě toho k
dispozici obnovenou nástupní stanici v Chvatimechu, Čierném
Balogu a Vydrově," řekl zástupce ČHŽ Marek Medveď.
Železnice vybudovala tyto stanice ve spolupráci s agenturou
Murphy a tamním občanským sdružením Vydra. Celkové náklady
dosáhly zhruba tří milionů korun, přičemž podstatnou
částí přispěl fond Phare Evropské unie.
Cestovné podle Medvedě letos zdraží. Dospělý zaplatí za
jízdu z Čierného Balogu do Chvatimechu a zpět 300 korun,
dítě polovinu. "Školní zájezdy mají ale slevy, a tak
lístek vyjde na 90 korun," dodal Medveď.
Čiernohronská železnice, která jezdí od loňska v původním
šestnáctikilometrovém úseku, byla v provozu také zimě.
Parní lokomotiva se dvěma vytápěnými vagony převážela
vyznavače zimních sportů až k nedalekým lyžařským
vlekům. Zimní turistický provoz byl pro provozovatele
úzkokolejky vítaným příspěvkem do jinak nízkého
rozpočtu. Loni byl totiž ukončen provoz na místní pile,
odkud parní i motorové vlaky převážely dřevo.
Ojedinělá slovenská trať uprostřed malebné nízkotatranské
přírody přepravila loni v letní sezoně 90.000 turistů,
nejvíce v novodobé historii. Za 13 let obnovené činnosti tak
železnice přepravila zhruba 600.000 cestujících.
Nejpočetnější skupinu tvořili Slováci a návštěvníci z
České republiky.
Jediná úzkokolejka svého druhu v zemi existuje i přes
rozhodnutí slovenské vlády o její likvidaci z roku 1985. O
obnovení provozu v roce 1992 se zasloužila parta nadšenců,
příznivců krásné přírody a parních vlaků. V současnosti
trať spravuje soukromé sdružení Mikroregion Čierný Hron.
Roční rozpočet železnice činí přibližně šest milionů
korun. Zhruba dvě třetiny tvoří vybrané jízdné, zbytek
dodají sponzoři. V plánu je také pravidelná přeprava lidí,
kteří dojíždějí za prací do železáren Podbrezová nebo
dále do Banské Bystrice.
Historie ČHŽ se začala psát v roce 1908 s vybudováním
prvního úseku trati o rozchodu 760 milimetrů z Hronce do
Čierného Balogu. Pravidelný provoz byl zahájen na
přibližně deseti a půl kilometrech o rok později. Poté byly
vybudovány další úseky v délce více než 130 kilometrů
směrující do údolí Čierného Hronu. Na stavbě pomáhali i
zajatci z první světové války. V období první
Československé republiky zabezpečovalo provoz železnice 115
zaměstnanců. Současně se svozem dřeva se v ní denně
přepravilo kolem 250 lidí.
Na Slovensku existuje vedle této úzkokolejky také další
železniční atrakce, kterou je lesní dráha, jezdící v
úvrati ve Vychylovce (okres Čadca). Ta byla letos v zimě
poškozena vyvrácenými stromy a staniční přístřešky
tíhou sněhu. Provoz na této trati bude přesto zahájen 1.
května. O obnovení podobných tratí se snaží také party
nadšenců v Tisovci a na Oravě.
Počet obetí železničného nešťastia sa
vyšplhal na 103
(SITA/AFP) TOKIO 28. 04. 2005 - Šesť ďalších
mŕtvych tiel objavili vo štvrtok záchranári na mieste
vlakového nešťastia v japonskom meste Amagasaki. Počet obetí
z vykoľajeného vlaku tak prekročil stovku a vyšplhal sa na
103. Záchranári ešte stále budú pokračovať vo svojej
práci v nádeji, že v troskách zničených vagónov objavia aj
niekoho živého, naposledy sa to však podarilo v utorok a
elektromagnetický monitoring odvtedy nezaznamenal žiadne
známky života.
Hasiči sa začali vo štvrtok venovať najviac zničeným
častiam vykoľajených vagónov. Podľa japonských médií by
sa v úplne zdevastovanom prvom vozni malo nachádzať 10
doposiaľ nezvestných cestujúcich. Stále sa nenašlo ani telo
23-ročného rušňovodiča, ktorý podľa vzrastajúcich
podozrení nehodu spôsobil neprimeranou rýchlosťou. Trosky
vlaku prehľadávajú aj vládni vyšetrovatelia v snahe zistiť
príčiny tragédie.
Nadchod pri Filiálke už slúžiť nebude
Pravda 29.04.2005, sp, NOVÉ MESTO (sp) - Lávka
pre peších nad bývalou železničnou stanicou Filiálka,
ktorá spájala Kukučínovu ulicu s Račianskou, už
doslúžila.
Mestská časť Nové Mesto ako jej správca ju pred niekoľkými
dňami uzavrela, pretože pre užívateľov začala byť
nebezpečná. Jej oceľové schody totiž na viacerých miestach
úplne prehrdzaveli a zmizlo aj ochranné pletivo na bočných
zábradliach.
"Po prehliadke mostnej konštrukcie označili odborníci jej
stav za nebezpečný, ba až život ohrozujúci," vysvetlila
hovorkyňa miestnej samosprávy Valéria Reháčková.
"Na základe týchto výsledkov statík odporučil lávku
uzavrieť," dodala. Spresnila, že nadchod už nemožno ani
zrekonštruovať.
Preto ho zrušili a v blízkom čase celý rozoberú. "O
výstavbe novej lávky mestská časť neuvažuje," doplnila
Reháčková.
Zrušené premostenie však slúžilo ako dôležitý, aj keď
značne nepohodlný a bariérový prechod od Račianskej ulice k
územnej Poliklinike Tehelná.
Spor o charakter odstavného koľajiska pod ním už dlhodobo
vedie samospráva mestskej časti so Železnicami Slovenskej
republiky, ktoré vlastnia pozemky s koľajami.
Nové Mesto navrhuje koľajisko odstrániť a lokalitu zastavať
bytovými domami či obchodmi. Železnice sa tu zase usilujú
dobudovať dôležitý uzol prímestskej vlakovej dopravy, v čom
im však bráni chronický nedostatok financií.
Obyvatelia z okolia vrátane pacientov Polikliniky Tehelná boli
na odstavenú lávku odkázaní celé desaťročia.
Teraz musia voliť medzi nebezpečným kľučkovaním po
železničnej trati alebo obchádzaním územia zoširoka od
Trnavského mýta či od Križovatky Jozefa Čabelku.
(Len veľmi naivného človeka nenapadne, že je to len snaha
mestskej časti o zvýšenie odporu miestneho obyvateľstva voči
železnici na tomto mieste - pozn. Addams)
Ako na šampionát
TASR HOSPODÁRSKE NOVINY 29.04.2005
Vlakom
- Spolu 74 vlakov z Bratislavy do Viedne a späť
ponúka záujemcom o svetový šampionát v hokeji Železničná
spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Z Bratislavy hlavnej
stanice cez Marchegg do Viedne Sudbahnhof denne jazdí 19 párov
vlakov, z Bratislavy-Petržalky cez Kittsee do Viedne-Westbanhof
je to spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do
Viedne-Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity vlakov a
z Bratislavy idú dva páry InterCity vlakov do
Viedne-Westbahnhof.
- Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v oboch smeroch od
šiestej hodiny ráno a posledný vlak ide z Bratislavy hlavnej
stanice do Viedne-Sudbahnhof o 0.32 h. Posledný vlak z
Viedne-Sudbahnhof odchádza o 23.50 hod. s príchodom do
Bratislavy-Petržalky o 0.48 hod. Posledný InterCity vlak z
Viedne-Westbahnhof odchádza o 21.50 hod. a do Bratislavy na
hlavnú stanicu príde o 23.26 hod.
- Cestujúci, ktorí prídu vlakom do železničnej stanice
Westbahnhof môžu ísť do Stadthalle pešo (cca 15 min.), alebo
sa môžu odviezť jednu zastávku linkou metra U6. Z
Viedne-Sudbahnhof do Stadthalle ide električka číslo 18 alebo
linka metra U1 s prestupom na U3 a U6.
- Spiatočný cestovný lístok Bratislava – Viedeň stojí 308
Sk. Tí, ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov,
si môžu kúpiť týždenný spiatočný cestovný lístok za
882 Sk. (krátené)
Prerazili tretí najdlhší tunel na svete
DPA; ČTK SME 29.04.2005 - Odstrelením
posledných metrov 28.4. vo Švajčiarsku prerazili tretí
najdlhší železničný tunel na svete. Dĺžka tunela medzi
Frutingenom v oblasti Berner Oberland a Raronem v kantóne Valais
meria 34,6 km.
Tunel umožní prepojenie na medzinárodnú vysokorýchlostnú
železničnú sieť a uľahčí spojenie v smere sever - juh.
Budú ním prechádzať osobné aj nákladné vlaky. Pri Rarone
položili prvé metre koľajníc vlani a o rok ich začnú
pokladať aj na opačnej strane. Spustenie do prevádzky je
naplánované na rok 2007.
Vôbec najdlhší železničný tunel na svete je podmorský
Seikan, ktorý je dlhý 53,8 km a spája japonské ostrovy
Honšú a Hokkaidó. Po ňom nasleduje Eurotunel medzi
Francúzskom a Britániou, ktorý meria 50,3 km.
Práce na švajčiarskom tuneli sa začali v roku 1994. Ide o
stavbu, ktorá má mať dve tunelové rúry. Jeden z tubusov
postavia neskôr. Na projekte pracovalo 2500 ľudí. Na
včerajšie slávnostné prerazenie posledných metrov bolo
pozvaných vyše 1000 hostí.
Vagony z nejhoršího japonského
železničního neštěstí mizí z trati
(ČTK) AMAGASAKI (Japonsko) 30. 04. 2005 - Z
železniční trati v prefektuře Hjógo postupně mizí trosky
vagonů osobního vlaku, který v pondělí vykolejil v zatáčce
a několik vozů narazilo do blízkého obytného bloku. Při
nejhorším železničním neštěstí v Japonsku za posledních
40 let zahynulo podle poslední bilance 106 lidí a více než
400 dalších bylo zraněno.
Dělníci už uvolnili první vůz soupravy, který narazil do
obytného bloku a dopravili ho na nákladních autech do
skladiště společnosti West Japan Railway, která havarovaný
spoj provozovala. Tam ho zkoumají policejní experti. Zatímco
dělníci pokračují v odklízení zmuchlaného kovu a trosek,
shromažďují se místní obyvatelé i příbuzní obětí u
provizorního oltáře postaveného nedaleko místa neštěstí.
Modlí se tu, pálí vonné tyčinky a pokládají kytice
chryzantém a lilií. Někteří sem nosí lahve vody, zeleného
čaje i plechovky piva, které poslouží - jak Japonci věří -
coby potrava duší zemřelých. "Normálně tímhle vlakem
jezdím a chtěl jsem vzdát úctu těm, kteří v něm
zahynuli," říká dvaapadesátiletý lékař Jošio Kita,
který ošetřoval v nemocnici desítky zraněných z pondělní
tragédie.
Záchranáři ukončili pátrání v troskách vagonů ve
čtvrtek. Posledního živého cestujícího se podařilo
vyprostit v úterý - dospívající mladík byl uvězněný v
troskách více než 22 hodin.
Předpokládá se, že nehodu způsobil strojvedoucí, teprve
23letý mladík, který údajně jel příliš rychle. Sám při
neštěstí zahynul a jeho tělo bylo objeveno ve čtvrtek ve
zdemolovaném prvním voze soupravy.
Podľa Brigity Schmögnerovej sú verejné služby
príliš drahé
Národná obroda 30.04. 2005 , kam - Verejným
službám na Slovensku chýba sociálny rozmer a ich ceny rastú
veľmi rýchlo v porovnaní s príjmami domácností. Tvrdí to
výkonná tajomníčka Ekonomickej komisie pre Európu OSN
Brigita Schmögnerová.
"Ceny sa liberalizovali veľmi rýchlo," uviedla
exministerka financií. "Spoločnosti pritom dosahujú
rekordné zisky."
Pojmom verejné služby sa označujú sieťové odvetvia - teda
energetické podniky, plynárne, železnice a dopravné
spoločnosti vôbec - a tiež regionálne a miestne vodárenské
či teplárenské spoločnosti. Podľa európskej legislatívy je
pri tomto druhu služieb rozhodujúca ich kvalita, cena,
dostupnosť a bezpečnosť dodávok. "Cenová dostupnosť v
starších štátoch EÚ je na vyššej úrovni," dodala
Schmögnerová s tým, že napríklad v minulých rokoch tu ceny
za elektrinu klesli o 15%.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ