Štiavnická "Anča" ešte stále jazdí
NÁRODNÁ OBRODA 30.05.2005, Bača Ivan - Rušenie lokálnych tratí na Slovensku vyvolalo pred dvomi rokmi vlnu protestov a petícií nielen železničiarov, ale aj cestujúcich, ktorí sa obávali, že autobusy nápor nezvládnu.
Na strednom Slovensku najhlasnejšie protestovali študenti proti rušeniu lokálky, prezývanej "štiavnická Anča", z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice. Starostovia a primátori zasa boli proti obmedzovaniu osobnej dopravy zo Zvolena do Šiah a z Prievidze do Nitrianského Pravna. Obmedzovanie osobnej dopravy na železnici finančne zasiahlo aj Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK).
"Bez ohľadu na skutočnosť, že sme od štátu nedostali peniaze navyše, museli sme zvýšiť počet autobusov na úsekoch, kde železnica bez náhrady prestala dopravovať ľudí," hovorí Milan Ozdinec, vedúci odboru dopravy BBSK. Išlo najmä o úseky Lučenec- Kalonda, Breznička - Katarínska Huta, Plešivec - Muráň a Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica.
Železničná spoločnosť SR zrušila osobnú dopravu aj zo Zvolena do Šiah a nahradila ju autobusovou dopravou. Po niekoľkých mesiacoch aj tú zrušili, pretože tržby za cestovné nepokrývali ani časť nákladov. Spočiatku sa primátori a starostovia od Zvolena po Šahy pokúšali o obnovu železničnej osobnej dopravy. Na stretnutí starostov v Hontianskych Moravciach tento týždeň konštatovali, že osobná doprava po železnici do Šiah už nemá budúcnosť, hoci preprava tovaru pokračuje. Iná situácia je na trati z Poltára do Rimavskej Soboty, kde sa doprava úplne zastavila ešte v roku 2000, dnes na trati medzi podvalmi rastú stromy a niekde už chýbajú aj koľajnice.
Protesty študentov a vedení univerzít vo Zvolene a v Banskej Bystrici, ktoré majú pracoviská v meste Pod Paradajzom, občanov Banskej Štiavnice, Banskej Belej a ďalších obcí priniesli výsledok a "štiavnická Anča" premáva naďalej. "Denne vypravujú na trať 6 párov spojov, v piatok a nedeľu sú spoje posilnené tak, aby zvládli nápor študentov," dodáva Ozdinec.
Starostovia desiatich obcí medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom sa usilujú o obnovu železničnej dopravy a zorganizovali na podporu požiadavky petíciu. "Autobusy sú v špičke preplnené a niekedy nezoberú všetkých cestujúcich, ktorí idú do Prievidze do školy, práce či k lekárovi," informoval Jozef Balčirák, starosta Nitrianskeho Pravna. Aj dopravný riaditeľ SAD Prievidza Pavel Pařízek pripúšťa, že niektoré spoje sú skutočne preplnené a riešením by mohla byť integrovaná doprava vlak - autobusy. Preto SAD spolu so starostami adresovala žiadosť na vedenie Trenčianskeho samosprávneho kraja. Podľa jeho hovorkyne Vlasty Henčelovej "boli u nás zástupcovia obcí od Prievidze po Pravno, ale nám železnice nepatria, a preto ich žiadosť nemôžeme riešiť". Ako dodala, majú dosť starostí s cestami II. a III. triedy.

V Tatrách sa od 10. júna obnovuje železničná doprava v plnom rozsahu
ZSSK, BRATISLAVA (31.05.2005) - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) obnovuje spolu so Železnicami SR od 10. júna 2005 železničnú dopravu na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) v plnom rozsahu. ZSSK uvedie do prevádzky posledný úsek trate Štrbské Pleso - Starý Smokovec, v ktorom bola v dôsledku kalamity vylúčená železničná doprava. Prvý vlak na tejto trati vypraví minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič v piatok 10. júna o 10.30 h.
Železničná doprava na TEŽ bola prerušená od novembra minulého roku, kedy Tatry zasiahla prírodná kalamita. Doprava sa tu obnovovala postupne.
Ako prvé začali v minulom roku jazdiť električky z Popradu do Pod lesa, neskôr aj do Starého Smokovca a začiatkom decembra sa obnovila Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso. Ďalej sa obnovil úsek trate zo Štrbského Plesa do Vyšných Hágov, zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice. Na jar tohto roku sa obnovil predposledný úsek trate, ktorý bol v dôsledku kalamity poškodený a to z Vyšných Hágov do Starého Smokovca.
ZSSK stratila na tržbách z TEŽ a Ozubnicovej železnice od januára do mája tohto roku takmer dva milióny Sk.

Leto vo Vysokých Tatrách
ZSSK pripravila pri príležitosti obnovenia dopravy v plnom rozsahu na TEŽ pre všetkých návštevníkov Vysokých Tatier atraktívne ponuky so zaujímavými cenami, ktoré sa vzťahujú najmä na cestovanie tatranskými električkami a Ozubnicovou železnicou.
Cestujúci môžu od stredy 1. 06. 2005 cestovať s novými rodinnými zľavami SONE a SONE R. Sú to jednodňové sieťové cestovné lístky pre druhú vozňovú triedu, ktoré platia len v sobotu a v nedeľu alebo v štátny sviatok.
SONE - je zľava pre minimálne dvoch a maximálne šiestich ľudí, keď cestujú buď dvaja starší ako 15 rokov so štyrmi deťmi alebo jeden dospelý nad 15 rokov s piatimi deťmi. Ak cestujú dvaja, môže ísť jeden dospelý nad 15 rokov a jedno dieťa. Cestujúci nemusia mať medzi sebou príbuzenský vzťah.
Rodinná zľava SONE stojí 299 Sk a platí len na osobné a zrýchlené vlaky. ZSSK však pri príležitosti obnovenia TEŽ pripravila pre cestujúcich od 11. do 26. júna ešte výhodnejšie podmienky na cestovanie so zľavou SONE. Počas týchto dní ju môžu cestujúci využívať aj na TEŽ a Ozubnicovej železnici a so SONE zľavou môže cestovať skupina maximálne šiestich a minimálne dvoch ľudí bez ohľadu na vek.
SONE R – je podobná rodinná zľava ako SONE s tým rozdielom, že platí aj na TEŽ, Ozubnicovú železnicu, Trenčianske elektrické železnice (TREŽ), rýchliky, zrýchlené a osobné vlaky vo vozňoch druhej triedy. Podmienky pre cestujúcich sú teda rovnaké ako pri zľave SONE a v dňoch od 11. do 26. júna môže so SONE R cestovať skupina minimálne dvoch a maximálne šiestich ľudí bez ohľadu na vek. Rodinnú zľavu SONE R si kúpia cestujúci za 599 Sk v pokladni všetkých železničných staníc.
Týždeň zdarma je akcia pre cestujúcich s preukazmi Junior RailPlus a Senior. Ak si cestujúci v čase od 1. júla do 31. augusta zakúpi preukaz Junior RailPlus cestuje vo všetkých vlakoch ZSSK okrem TREŽ týždeň zadarmo odo dňa zakúpenia preukazu v druhej vozňovej triede.

High speed to Guadalajara
Railway Gazette International, June 2005 - PROPOSALS to develop a network of high speed passenger railways in Mexico moved forward at the end of April, when the Ministry of Communications & Transport appointed Systra to assist with drawing up tenders for the first route.
The Mexican government has been developing its strategy since 2002, and expects to launch a competition in mid-2005 for construction of a 300km/h line between Mexico City and Guadalajara. With intermediate stations serving Querétaro and Irapuato, the route would serve a catchment area with around 28 million inhabitants. The aim is to cut the journey time between the two cities to 2h.
Systra is being supported by a local firm providing legal assistance, and by Sintra SA de CV on technology transfer and integration issues. In the second phase of the project, Systra will assist the ministry with drawing up contracts and concession documents covering design, construction and operation of the double-track line.

Lötschberg base tunnel holed through
Railway Gazette International, June 2005 - AN EXPLOSION shook the ground at 10.52 on April 28 near the Swiss mountain resort of Kandersteg, marking the final breakthrough in construction of the 34·6km Lötschberg base tunnel.
Transport Minister Moritz Leuenberger, one of around 1100 guests and workers who attended the event, said that the Swiss were helping 'to construct Europe'. Fees charged for lorries passing through Switzerland were paying for the tunnel, and the policy of switching transit freight from road to rail was working, with rail gaining market share in recent years, he said.
BLS AlpTransit Chairman Peter Teuscher noted that the completion date and cost predicted 10 years ago 'were pretty accurate'. Although the final SFr4·2bn price was in fact SFr1bn higher than the original budget, this was attributable to tougher safety requirements and changes made to include the latest technology, which Teuscher described as 'adding value' to such a long-term project. Barbara Egger-Jenzer, President of the Canton of Bern, called for the base tunnel to be fully equipped, a reference to cost-saving measures that mean part of the bore will initially have just one track.
Due to open in 2007, the tunnel is expected to handle 110 freight trains a day, with hourly inter-city passenger trains in each direction and six Cisalpino trains a day each way between Basel and Milano.

China Orders 20 More High-Speed Trains From Bombardier Joint Venture
International Railway Journal, June 1, 2005 - CHINA’S Ministry of Railways is ordering 20 eight-coach high-speed trains from Bombardier. The order follows on from an initial 20 ordered in October 2004, and the combined deal is worth $US 725 million.
The order will be shared between Bombardier and its joint venture partners Power Corporation of Canada and China South Locomotive and Rolling Stock Industry.
The 200km/h trains are being designed by Bombardier in Sweden, which will also supply part of the power system. Coach body construction and final assembly will be undertaken in China. Delivery of the trains will start in July next year, and will be completed in December 2007.

Bombardier: Weitere HGV-Züge für China
Eurailpress 01.06.2005 - Bombardier Transportation hat einen Nachfolgeauftrag über den Bau von weiteren 20 Hochgeschwindigkeitszügen für China erhalten. Die Order des chinesischen Eisenbahn- ministeriums (MOR) ging an die Bombardier Sifang Power (Qingdao) Transportation Ltd. (BSP), ein Joint Venture Unternehmen von Bombardier und seinen Partnern Power Corporation of Canada und China South Locomotive and Rolling Stock Industry (Group) Corporation. Dieser Auftrag folgt einer ersten Order über ebenfalls 20 achtteilige Hochgeschwindigkeitszüge, die vom MOR am 15. Oktober 2004 an die gleichen Parteien vergeben wurde.
Der Auftrag über die nunmehr 40 achtteiligen Hochgeschwindigkeitszüge hat ein Gesamtvolumen von insgesamt rund 560 Mio. EUR, der Anteil von Bombardier beträgt ca. 306 Mio. EUR. Die Auslieferung der neuen Fahrzeuge soll zwischen Juli 2006 und Dezember 2007 erfolgen.
Die 200 km/h schnellen Züge werden von Bombardier im schwedischen Västeras entwickelt, wo auch Teile des Antriebssystems hergestellt werden. Die Produktion der Wagenkästen sowie die Endmontage finden in China unter der Verantwortung von BSP statt.
Neben BSP ist Bombardier an zwei weiteren Joint Venture Unternehmen in China beteiligt. Die Changchun Bombardier Railway Vehicles Co. Ltd. (CBRC) ist auf den Bau von U-Bahnen spezialisiert, die Bombardier-CPC Propulsion Systems Co. Ltd., ist auf Produktion, Marketing und Wartung von Antriebskomponenten für Schienenfahrzeuge ausgerichtet.

Großbritannien: SRA und Hitachi schließen Vertrag über HGV-Züge
Eurailpress 02.06.2005 - Die britische Strategic Rail Authority (SRA) hat mit Hitachi Europe Ltd gestern einen Vertrag über die Lieferung von 28 Hochgeschwindigkeitszügen vom Typ A unterzeichnet. Die bis zu 140 mph schnellen Züge sollen ab 2009 auf der neuen Channel Tunnel Rail Link (CTRL) und lokalen Linien in der Grafschaft Kent im Rahmen des Integrated Kent Franchise (IKF) eingesetzt werden. Der Auftrag hat einen Wert von 250 Mio. GBP.
Die SRA schreibt derzeit das IKF aus und hat am 17. Januar vier vorqualifizierte Bewerber zugelassen (s. Eurailpress-News vom 19.1.2005). Die Ausschreibung enthält auch Hochgeschwindigkeitsverkehre auf der neuen Channel Tunnel Rail Link (CTRL) von St Pancras via Stratford nach Ebbsfleet, zu den Medway-Städten sowie nach Ashford, Ramsgate und Eats Kent. Die Regierung hatte Hitachi bereits am 27. Oktober 2004 als bevorzugten Hersteller für die Züge ernannt.

Ľahký železničný systém v Dubaji postaví japonsko-turecké konzorcium
(TASR) Dubaj 29. 05. 2005 - Japonsko-turecké konzorcium, ktoré vedie firma Mitsubishi Heavy Industries, získalo kontrakt na výstavbu nevyhnutne potrebného železničného systému pre mesto Dubaj v Spojených arabských emirátoch. Výstavba ultramoderného systému v blízkovýchodnom emiráte si vyžiada náklady 3,4 miliardy USD, v prepočte 105,8 miliardy SKK.
Projekt 69,7 kilometra dlhéhoľahkého železničného spojenia má byť zrealizovaný v priebehu piatich rokov. Práce na výstavbe sa začnú v júli tohto roku a ich financovanie zabezpečí vláda SAE. Víťazné konzorcium Dubai Rapid Link porazilo konkurentov v podobe francúzskeho Alstomu, nemeckého Siemensu a kanadskej firmy Bombardier.
Železničný systém bude mať dve línie prechádzajúce cez hlavné lokality Dubaja s podzemnými, ako aj nadzemnými zastávkami. Takzvaná červená línia bude dlhá 52,1 kilometra a bude spájať východ a západ mesta. "Zelená" línia pôjde z letiska cez centrum po oboch stranách Dubajskej zátoky.

Následky teroristického útoku si precvičia zložky na cvičení Košice 2005
(TASR) Košice 30. 05. 2005 - Koordinovanosť zásahu, regionálna a medzištátna spolupráca a likvidácia následkov po teroristických útokoch je cieľom medzinárodného workshopu a praktického cvičenia Košice 2005, ktoré bude 1. až 3. júna v Košickom kraji.
"Chceme, aby obyvateľstvo, ale hlavne jednotky, podieľajúce sa na riešení mimoriadnych situácií, mali koordinovaný postup," uviedol dnes na tlačovej konferencii riadiaci cvičenia - prednosta Krajského úradu (KÚ) v Košiciach Ján Dolný. Ako konštatoval, dôsledky teroristických útokov vo svete mali nedozerné následky a keď aj Slovensko podľa neho teroristické skupiny nevyhľadávajú, "je lepšie byť pripravený".
Ako informovali novinárov, po stredajšom workshope v Košiciach precvičia si vo štvrtok v Slovenskom Novom Meste v okrese Trebišov jednotky integrovaného záchranného systému a riadiace zložky riešenie situácie po teroristickom útoku na vlakovú súpravu a popoludní útok teroristov na výletnú loď na Zemplínskej šírave v okrese Michalovce. Pomoc pri riešení dôsledkov poskytnú ľuďmi i technikou zložky z Maďarska, Ukrajiny a Poľska. Záver cvičenia bude patriť v piatok rokovaniu pracovnej skupiny pre civilnú ochranu Stredoeurópskej iniciatívy.
Podľa Andreja Salanciho z KÚ sa do oboch praktických cvičení zapojí takmer 380 hasičov, policajtov, záchranárov a riadiacich zložiek a takmer 70 kusov techniky, vrátane vrtuľníkov, člnov, poľných nemocníc a podobne. Cvičeniu, ktoré bude za plnej prevádzky na železničnej stanici i na Šírave, nepredchádzali žiadne nácviky a obidve epizódy pripravujú tak, aby sa čo najviac priblížili reálnej situácii.
Ako pozorovatelia budú na cvičení zástupcovia krajín CEI, ale aj NATO a EÚ.
Organizáciou cvičenia poverilo Ministerstvo vnútra SR košický KÚ aj kvôli tomu, že jeho zložky majú už bohaté skúsenosti s riešením mimoriadnych situácií po povodniach a snehových kalamitách, i v súvislosti s prípravou regiónu na schengenský systém na východných hraniciach EÚ, uviedol Dolný.

Nevýhodná transformácia železničnej dopravy
HOSPODÁRSKE NOVINY 31. 05. 2005 , Vážny Ľubomír - Proces transformácie slovenských železníc pod taktovkou súčasnej vlády by sa dal opísať pár slovami: nesystémovo rozdelené, nehospodárne spravované a ekonomicky výhodná časť pripravená na rozštiepenie a sprivatizovanie.
1.1.2002 sa železničná doprava na Slovensku rozdelila na dve spoločnosti Železnice slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť, a.s. (ŽS). Dnes možno povedať, že reálny vývoj jednoznačne vyvrátil mýty o ekonomickej výhodnosti tohto procesu. Predpoklady a varovania, že nároky rozdelených železníc na štátnu podporu budú vyššie a kumulovaná strata ostane rovnaká, sa plne potvrdili. Zámery modernizácie železníc boli naplnené len z malej časti a vnútorný dlh naďalej rastie. Výsledkom takejto vládnej dopravnej politiky je stav, keď na tzv. koridorových stavbách nie je dokončený ani jeden medzistaničný úsek, pričom štát nepriamo cez ŽSR investoval niekoľko miliárd korún do modernizácie. Veľká časť vozňových jednotiek je nespôsobilá plniť svoje funkcie na úrovni doby a reálna a systémová podpora železníc zo strany vlády je skôr deklaratívna ako ozajstná.
Za tohto mimoriadne nepriaznivého stavu do procesu vstupuje, akoby nepozorovanou, zákulisnou formou, rozdelenie Železničnej spoločnosti, a.s., na nákladnú dopravu (CARGO) a osobnú dopravu (ZSSK SLOVENSKO) od 1.1.2005. Je pozoruhodné, že vláda v januári 2004 schválením uznesenia č. 8/2004 sama konštatuje, že vo väčšine oblastí sa nenaplnili podmienky na transformáciu železníc, no o pár mesiacov schvaľuje ďalší postup transformácie napriek tomu, že v stave pripravenosti sa nič nezmenilo.
Podstata a reálne motívy ležia, samozrejme, inde. Konkrétne podmienky procesu delenia Železničnej spoločnosti, a.s., dnes nasvedčujú tomu, že pravým cieľom ďalšieho delenia železníc je len čistá snaha odčleniť časť nákladnej dopravy, ktorá vytvára zisk. A potom ju spolu s ďalšími lukratívnymi majetkami predať, kým sa to ešte dá stihnúť.
Pozrime sa, v akej kondícii vstupuje novozaložená spoločnosť do privatizačnej mlynice. Do roku 2005 vykročili obe spoločnosti v nových šatách, reštrukturalizované, s progresívnym procesným modelom riadiacej štruktúry. Základným východiskom pre privatizačný proces je, ako sa hovorí: "zdravotný stav" spoločnosti zameranej na vytváranie zisku v nákladnej doprave. Aké boli výsledky dosiahnuté v poslednom roku spoločného podnikania v Železničnej spoločnosti, a.s.? Lepšie ako v roku 2003, ale stále ďaleko od plánovaných. Konkrétne: hospodársky výsledok bola strata vo výške 1,494685 mld Sk, keď podnikateľský plán predpokladal stratu "len" 318,367 mil. Sk. Taký negatívny výsledok spôsobilo najmä zvýšenie nákladov o 2,792500 mld Sk, keď dosiahli celkový objem 27,496221 mld Sk. Medziročný pokles výnosov bol 11,3% oproti plánu 6,63%. Celkový prepad výnosov z tržieb za prepravu dosiahol 1,408129 mld Sk. Štát splnil svoje záväzky zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme tak, že prevzal do štátneho dlhu časť úverov ZSSK, a.s., v zmysle uznesenia vlády SR č. 550 z 2.7.2003. Celková zadlženosť klesla na 13,161106 mld Sk. Vlastné imanie spoločnosti predstavovalo 22,186273 mld Sk. Pomer práce (jeden z ukazovateľov sledovaných EIB v súvislosti s úverovými podmienkami) sa medziročne zlepšil o 3,48%, ale oproti plánovanej úrovni zaostal o 6,22%. Celková likvidita spoločnosti 0,62 je ďaleko za predpísanými 1,5-2,5, najlepšie sa darilo v redukcii zamestnanosti. Za rok 2004 spoločnosť opustilo viac ako 2400 zamestnancov, čím bol plánovaný počet prekročený o 400 ľudí. Za tejto situácie je vlastne isté, že rozdelenie spoločnosti sledovalo práve vytvorenie podmienok na budúcu privatizáciu.
Pre odborníkov v oblasti dopravy je nepochopiteľné, že v majetku CARGA ostávajú okrem mobilných prostriedkov aj lukratívne budovy a opravárenské dielne. Je viac ako zrejmé, že takýmto postupom sa už dopredu umelo vytvára silná závislosť štátom spravovanej osobnej dopravy na doprave nákladnej. Nový vlastník toto, samozrejme, "ocení", občania Slovenska ako užívatelia osobnej železničnej dopravy, ktorí priamo tento výnosný biznis cez svoje dane financujú, už menej.
Konkrétne konanie, rozhodnutia a výsledky politiky súčasnej vlády jasne dokazujú, že železnice vždy predstavovali a stále predstavujú "dojnú kravu" pre politicky správne naladené subjekty. Bežným štandardom sú predražené stavby, služby a iné plnenia pod mottom: "Čím drahšie, tým väčší úplatok."
Ak by však vláda išla cestou reálneho ozdravného procesu železničnej dopravy, cestou efektívneho vynakladania verejných prostriedkov, postupovala by koncepčne a systematicky, zaoberala by sa, resp. už dávno by mala vyriešenú harmonizáciu dopravy a v neposlednom rade by riešila adresnosť poskytovania úhrad za výkony vo verejnom záujme, boli by sme v procese ozajstného ozdravenia a zefektívnenia slovenskej železničnej dopravy v záujme občanov tohto štátu podstatne ďalej.
(Autor je poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy strany Smer - sociálna demokracia.)

ČKD Vagonka, a.s., Ostrava predstavila súpravu pre regionálne železnice
(TASR) Žilina 31. 05. 2005 - Elektrickú dvojposchodovú jednotku radu 471 pre regionálnu železničnú dopravu dnes v Žiline predstavila akciová spoločnosť ČKD Vagonka Ostrava. Jej výroba je, spolu s výrobou motorového vozňa DM 12 pre Fínske železnice, hlavným výrobným programom spoločnosti.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČKD Vagonka, a. s., Ostrava Miroslav Kupec informoval, že spoločnosť uzatvorila s Českými dráhami (ČD) kontrakt na dodávku 30 poschodových súprav a rokuje o rozšírení dodávky na 55 súprav. Doteraz vyrobila ČKD Vagonka 16 poschodových súprav, ktoré premávajú v oblasti pražskej prímestskej integrovanej dopravy. Kapacita trojvozňovej súpravy je približne 650 cestujúcich a jej výroba stojí približne 200 miliónov Kč.
Druhou súčasťou hlavného výrobného programu spoločnosti ČKD Vagonka je výroba motorových vozidiel Dm 12 pre Fínske železnice, špeciálne prispôsobených na prevádzku do teploty mínus 40 stupňov Celzia. Kontrakt na dodávku 16 vozidiel s opciou na ďalších 6 až 20 kusov podpísala spoločnosť v auguste 2001. Fínske železnice už podľa Kupca úspešne používajú prvé vozidlo, ďalšie ČKD Vagonka postupne dodá až do roku 2006.
Od januára 2005 je ČKD Vagonka, ktorej obrat predstavuje 1,5 miliardy Kč, súčasťou skupiny Transportation spoločnosti Škoda Holding, a. s. Skupina Škoda Holding pôsobí v dvoch priemyselných oblastiach - dopravné strojárstvo a zariadenia pre klasickú energetiku. Skupina zamestnáva v oblasti dopravného strojárstva viac ako 2 500 pracovníkov. Ďalšími podnikmi skupiny Škoda Holding v tejto oblasti sú Škoda Transportation (výrobca koľajových vozidiel - električky a lokomotívy), Škoda Electric (výrobca trolejbusov a kompletných pohonov), vývojové a výskumné kapacity a ruská akvizícia Sibelelektroprivod v Novosibirsku.
ČKD Vagonka, a. s., je priamym pokračovateľom tradície výroby osobných koľajových vozidiel v Českej republike. Spoločnosť zamestnáva viac ako 350 pracovníkov a pôsobí v oblasti projekcie, konštrukcie, technológie a výroby osobných koľajových vozidiel. Doteraz vyrobila niekoľko stoviek osobných motorových a elektrických vozňov a súprav, dôležitú oblasť výrobného programu predstavujú dodávky náhradných dielov.

Le Figaro: Prvý súkromný nákladný vlak sa hrá na schovávačku
(TASR) Paríž 31. 05. 2005 – Prvý súkromný nákladný vlak, ktorý mal premávať na francúzskej železnici od pondelka a bola pre neho uvoľnená trať, neprišiel na miesto určenia, železničnú stanicu v Bouzonville. Tam na súkromný nákladný vlak už čakali členovia odborov. Najtrpezlivejší nespokojní odborári zo zväzov SUD a CFTC však údajne videli lokomotívu tohto vlaku. Prvý súkromný nákladný vlak sa hrá na schovávačku, uviedol v dnešnom čísle denník Le Figaro.
Lokomotívu bolo možné vidieť pred železničnou stanicou v meste Bouzonville, vlak však neprichádzal z Nemecka, ako sa predpokladalo, ale z francúzskeho Verdunu. Predstaviteľ Francúzskych štátnych železníc (SNCF) uviedol, že lokomotíva spoločnosti CFTA Cargo, ktorá je filiálkou spoločnosti Connex (skupiny Veolia Environnement) vyšla z mesta Verdun do stanice v Bouzonville. SNCF o termíne odchodu a príchodu nedal presné informácie, podotkol Le Figaro. Predstaviteľ SNCF podčiarkol, že ide o "normálny proces s cieľom zaviesť premávku nákladného vlaku." Tá by sa mala začať v plnej miere 13. júna.
Od toho termínu vlakové súpravy spoločnosti CFTA Cargo budú dopravovať vápno z francúzskych lokalít Dugny a Sorcy do nemeckých hutníckych podnikov v Völklinene a Dillingene. Vlak má mať 20 vagónov, takže jeho dĺžka bude predstavovať asi 450 metrov. Vlak budú viesť francúzski a nemeckí rušňovodiči spoločnosti Connex.
Vlak už pred začiatkom premávky vyvoláva medzi členmi odborových organizácii v SNCF nevôľu, lebo v ňom vidia hrozbu pre štátnu nákladnú železničnú dopravu. Odborári sa obávajú aj nekalej konkurencie zameranej len na výnosné služby a strach majú i z možnej straty mnohých pracovných miest, dodal denník Le Figaro.

Zľavy zlacnia cestovné až o tretinu
Pravda 01.06.2005, Morháčová Jana, BRATISLAVA - Cestovanie najmä vo vlakoch v najbližších týždňoch a mesiacoch prinesie niektorým skupinám obyvateľstva mierne zlacnenie. Železničná spoločnosť Slovensko totiž pristúpila k politike zliav oveľa odvážnejšie ako doteraz. "V minulosti sme mali ruky zviazané, pretože každý náš návrh na zavedenie zľavy muselo odobriť ministerstvo financií. A to bolo takmer nepriechodné. Teraz sme však dostali voľnejšiu ruku pri politike zliav," doplnil Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
Zľavy majú zabezpečiť zvýšenie počtu cestujúcich vo vlakoch, a tým aj tržby pre spoločnosť. Minulý rok cestovalo vlakmi niečo vyše 50 miliónov cestujúcich. Ich počet sa však v minulom roku znížil o dve percentá a oproti plánom firmy dokonca až o šesť percent. Ľudia zaplatili za cestovanie vlakom celkovo asi 2,5 miliardy korún, rovnako ako v roku 2003. Príjmy z cestovného sa nepodarilo zvýšiť, ako si pôvodne naplánovali šéfovia železníc. "Priemerná trasa, ktorú prejde jeden cestujúci vo vlaku na jednej ceste, je 44 kilometrov. To je pomerne málo. Chceli by sme to zvýšiť, a preto sme napríklad po roku zaviedli zľavu Sone aj do rýchlikovej dopravy," doplnil Čikovský.
Ide o jednodňový lístok na rýchliky za 599 korún, na ktorý môže cestovať až šesť osôb. Najviac dvaja môžu byť dospelí. "Je to akýsi doplnok k rodinnej zľave. Chceme, aby boli rodiny motivované ísť napríklad zo Žiliny na Chopok alebo z Košíc do Vysokých Tatier na jednodňovú túru a aby cesta pre nich nebola až taká drahá," doplnil Július Slíž zo Železničnej spoločnosti Slovensko.
Táto zľava bude mať navyše aj mimoriadne výhodné akciové obdobie. "Chceme pomôcť Vysokým Tatrám a ich návštevnosti. Preto na tri víkendy od 11. júna ešte oveľa viac zvýhodnime podmienky na zľavy Sone," doplnil Slíž. Na toto obdobie sa zruší obmedzenie o počte detí a dospelých a na denný lístok bude môcť cestovať aj šesť dospelých.
Ak sa napríklad rozhodne cestovať šesť mladých ľudí z Bratislavy do Tatier, môžu v sobotu ráno využiť tento zľavnený lístok na cestu tam a druhý deň na cestu naspäť. Šesť ľudí tak výlet do Popradu vyjde na 1 200 korún. Bežný lístok by ich stál 5 040 korún. Ak by využili výhodu spiatočného lístka, tak za cestu tam a späť zaplatia 4 560 korún.
Okrem toho chce železničná spoločnosť pritiahnuť do vlakov aj viac mladých ľudí a dôchodcov. Každý, kto si v lete zakúpi senior alebo junior preukaz, ktoré umožňujú cestovať lacnejšie, dostane špeciálnu prémiu. "Celý týždeň môže jazdiť vo vlakoch po Slovensku bez toho, aby zaplatil čo len korunu," spresnil Slíž.
Autobusová doprava nijaké mimoriadne zľavy na leto nechystá. Momentálne na diaľkové linky už neplatí nijaká regulácia cien. Faktom však je, že každý z okolo 30 dopravcov na Slovensku, ktorí prevádzkujú diaľkové linky, ponúka výhody podľa vlastného rozhodnutia. Objavujú sa najmä na linkách na hlavných trasách, kde je veľká konkurencia. Momentálne je veľký problém zistiť informácie o zmenách v cenách autobusovej dopravy, pretože je roztrieštená.

Praktické rady, ako ušetriť za dopravu
* všetky informácie o cestovaní vlakom, o možných zľavách aj o tom, koľko stojí lístok na konkrétnu trasu, podávajú od 7. do 22. hodiny na telefónnej linke 18 188 (ak je preťažená, automaticky zaradí volajúceho do poradia)
* autobusová doprava nemá takúto centrálnu linku, kde by vedeli povedať ceny jednotlivých spojov
* vyhľadávanie všetkých vlakov a autobusov, ktoré jazdia na Slovensku, je na stránkach www.vlaky.sk a www.vlak-bus.cz
* na diaľkových autobusových linkách si všímajte, ktorému podniku patrí autobus, pretože dopravcovia si konkurujú a ponúkajú rôzne ceny. Z Bratislavy do Zvolena alebo do Košíc sa dá dostať s niekoľkými dopravnými spoločnosťami a rozdiel v cenách je podľa vzdialenosti až do 50 Sk
* na diaľkových autobusových linkách dopravcovia už nie sú povinní dávať zľavy a nemajú nariadené ceny, mnohí však naďalej dávajú študentom polovičné lístky, treba však porovnávať ceny s inými podnikmi, ktoré jazdia na danej trase
* dôchodcovia nad 70 rokov platia za autobusovú prímestskú dopravu podľa regiónu - niekde polovičné lístky, inde len evidenčné cestovné 5 Sk za 25 alebo 50 km

Novinky v zľavách železničnej a autobusovej dopravy
* na niektorých lokálnych úsekoch sa bude dať jazdiť rýchlikmi aj bez rýchlikového príplatku, ide napríklad o úsek Moldava nad Bodvou - Košice alebo Fiľakovo - Lučenec. Už teraz sa tak mohlo jazdiť napríklad medzi Hronskou Dúbravou a Zvolenom
* nová zľava Sone - R umožní za 599 Sk získať denný lístok na cestovanie rýchlikmi; môže ju využiť až šesť osôb, z toho najviac dvaja dospelí
* počas troch víkendov nebude ponuka Sone - R obmedzené vekom cestujúcich; za 599 Sk teda môže cestovať až šesť dospelých osôb. Ak sa vyberie napríklad šesť priateľov do Tatier, jedna cesta ich vyjde na menej ako 100 Sk na osobu,
* vo vybraných rýchlikoch možno prepravovať bicykle zadarmo
* každý, kto si zakúpi počas prázdnin ročný preukaz na zľavy Junior za 699 Sk, môže 7 dní jazdiť v celej sieti železníc zadarmo
* dôchodca, ktorý si zakúpi počas prázdnin ročný preukaz na zľavy Senior za 100 Sk, môže prvých sedem dní jazdiť zadarmo
* počet rýchlikov, na ktoré možno zakúpiť lístok cez internet, sa rozširuje, momentálne je to asi 20 párov rýchlikov, väčšinou medzinárodných
* v prímestskej autobusovej doprave z ôsmich krajov už šesť schválilo nové cenníky -študenti a žiaci v týchto regiónoch už nemajú týždenné a mesačné predplatné lístky, ale musia si kupovať o niečo drahšie polovičné lístky. Výhody polovičných lístkov však môžu využívať na ktorejkoľvek trase, nielen na ceste do školy

Pri cestovaní s deťmi sa dá ušetriť štvrtina
Na železniciach a v autobusoch ušetria na cestovnom najmä deti. Najmenší vo veku do šesť rokov sa môžu na území Slovenska vo vlakoch voziť zadarmo. Musí s nimi však cestovať staršia osoba s platným lístkom. Bez platenia sa môžu odviezť najviac dve deti do šesť rokov, ak im stačí jedno miesto na sedenie. Za každé ďalšie dieťa zaplatia rodičia polovicu cestovného. Ak cestuje matka s 3 deťmi do 6 rokov, zaplatí pre seba celý lístok, dve deti cestujú zadarmo a tretie na polovičný lístok. Staršie deti od 6 do 15 rokov platia vo vlakoch aj autobusoch polovičné lístky. Zľava platí v prvej aj druhej vozňovej triede. S lístkom však treba sprievodcovi vo vlaku preukázať vek osobitným preukazom, ktorý na požiadanie vystavia v každej pokladnici za 16 Sk.
V autobusoch sa situácia skomplikovala, pretože na diaľkových linkách už neexistuje regulácia. Každý z vyše 30 dopravcov sa rozhoduje sám, či bude voziť deti do 6 rokov zadarmo. Väčšina necháva malé deti cestovať zadarmo, ak si rodič kúpi celý lístok. V prímestských linkách (do 100 kilometrov) postupne VÚC zavádzajú povinnosť platiť za každé dieťa polovičný lístok. Súčasne však rodičom dali nárok na polovičný lístok - výsledná suma zaplatená z peňaženky cestujúceho sa teda nezmenila - je to len pre evidenciu počtu osôb.
* Príklad: Ak cestuje rodina vo vlaku zo Žiliny do Prešova s dvoma deťmi do šesť rokov, zaplatí len dva celé lístky. V autobuse zaplatí štyri polovičné lístky, cena závisí od dopravcu. Ak by rodičia cestovali s troma deťmi, zaplatia vo vlaku dva celé lístky a jeden polovičný za tretie dieťa. V autobuse na prímestskej linke je to päť polovičných lístkov. Na diaľkovej linke tri celé lístky.

V Tatrách sa oplatia predplatené lístky
BRATISLAVA - Vo Vysokých Tatrách sa cestuje podľa osobitných cien na tatranských železniciach aj na tzv. zubačke. Nedávno zaviedli samoobslužný systém - podobný, ako býva v mestskej hromadnej doprave. Predávajú univerzálne lístky, ktoré si podľa počtu prejazdených pásiem označuje cestujúci sám v strojčekoch. V tatranských vlakoch už nechodia sprievodcovia, ale kontrolóri. Cestujúci si môže na rôznych miestach zakúpiť blokové lístky s cenou jedného alebo ôsmich pásiem. Základná cena za jedno pásmo je 10 korún. Cestujúci si sám musí zistiť, cez koľko pásiem cestuje (na zadnej strane blokového lístka) a koľko blokových lístkov potrebuje. Výhodnejšie je však kúpiť si jednodňový (100 Sk), trojdňový lístok (200) alebo sedemdňový lístok (360).
* Príklad: Ak cestuje Peter s manželkou a 12-ročnou dcérou Katarínou z Popradu na Štrbské Pleso, idú cez štyri pásma. Rodičov to bude stáť po 40 korún a dieťa 20 korún. Spolu zaplatia za jednu cestu sto korún.

Pre dospelých je najmä kilometrická banka
Kilometrická banka je akýsi predkúpený kilometrovník na cestovanie vlakom, ktorý cestujúci postupne čerpá. Predstavuje 2 000 kilometrov za 2 000 korún. Použitím banky získava cestovateľ v rýchlikoch zľavu asi 25 percent a v osobných vlakoch približne 15 percent. Keď si cestujúci kupuje lístok jednotlivo, vyjde ho kilometer na 1,20 až 1,33 Sk. Cestujúci s kilometrickou bankou však zaplatí len korunu za kilometer. Banku môže využívať majiteľ v priebehu pol roka až s tromi dospelými spolucestujúcimi (dve deti do 15 rokov sa považujú za jednu dospelú osobu). Pred cestou treba do banky zapísať nástupnú a cieľovú stanicu, počet osôb a triedu. Za každú cestu a cestujúceho sa odpíše príslušný počet kilometrov. Pri výbere prvej triedy sa zapisuje 1,5-násobok kilometrov. Nevýhodou je, že vyplnenú banku treba dať potvrdiť na nástupnej stanici, cestujúci teda neušetrí státie v rade pri pokladniciach.
* Príklad: Martin cestuje z Košíc, kde pracuje, do Ružomberka (185 km) raz za dva alebo tri týždne. Kúpil si kilometrickú banku za 2 000 korún. Môže na ňu uskutočniť takmer 11 ciest medzi Košicami a Ružomberkom. Rovnako využíva banku aj pri náhodných cestách za priateľmi do Lučenca.

Rodinná zľava ušetrí pätinu
Rodiny môžu pri ceste vlakom na dovolenku do Tatier alebo za babičkou využiť rodinnú zľavu. Ušetria tak až 20 percent cestovného. Výhodou oproti zľave Sone je, že ju možno využiť v ktorýkoľvek deň, nielen cez víkend a dá sa využiť aj v prvej triede. Cestovať môže spolu dve až šesť osôb, dospelí môžu byť najviac dvaja. Je to ideálne riešenie, najmä ak cestujú obaja rodičia s viacerými deťmi. Podobne túto zľavu môžu využiť organizátori detských letných táborov. Možno ju využiť pri ceste nad 50 kilometrov. Cestujúci nemusia byť príbuzní. Miestenky a doplatky na špeciálne IC alebo EC vlaky musia doplatiť na každého cestujúceho v plnej výške.
* Príklad: Manželia s dvoma deťmi cestujú za babkou z Bratislavy do Košíc. Za cestu vlakom zaplatia s rodinnou zľavou 1254 Sk. Za obyčajné cestovné by tá istá rodina zaplatila 1554 Sk. Teda len na jednej ceste vďaka rodinnej zľave ušetria 300 korún. Cestovať môžu po Košice aj IC vlakom, musia však zaplatiť miestenku 20 alebo 80 korún na osobu, podľa toho, či cestujú v silný alebo slabý deň.

Pre dôchodcov sú výhodnejšie železnice
Dôchodcovia od 60 do 70 rokov nemajú zľavu v autobusoch na prímestských ani na diaľkových linkách. Vo vlakoch však môžu jazdiť so zľavou 25 percent na akúkoľvek vzdialenosť. Na priznanie zľavy potrebujú preukaz Senior za 100 Sk, ktorý platí rok. S preukazom Senior treba do IC vlakov zakúpiť miestenku (20 alebo 80 Sk - je povinná) a do EC vlakov polovičný EC príplatok (20 Sk) na Slovensku. Dôchodcovia nad 70 rokov platia vo vlakoch len tzv. evidenčné cestovné, 5 korún za každý 50-ki-lometrový úsek. V autobusoch platia polovičné alebo celé cestovné lístky, podľa dopravcu. Na prímestských autobusoch platia 70-roční a starší ľudia v závislosti od regiónu len evidenčné cestovné alebo polovičný lístok.
Železnice ponúkajú na letné prázdniny pre každého, kto si kúpi Senior preukaz, možnosť cestovať 7 dní po Slovensku bez lístkov.
* Príklad: Jozefína Luknárová v penzii cestuje často najmä v lete za vnúčatami z Košíc do Žiliny. Za cestu platí 222 korún, bežný cestujúci platí 316 Sk. Ak sa rozhodne pre IC vlak, priplatí si ešte 20- alebo 80-korunovú miestenku. Jej staršia sestra Mária, ktorá má už 72 rokov, s ňou cestuje za 45 korún.

Lacnejšie cestujú aj skupiny ľudí
Pre väčšie skupiny, ktoré sa prepravujú napríklad na školský výlety alebo do letného tábora, je ideálne využiť na železniciach zľavu pre skupiny cestujúcich. Na jej využitie nie je potrebné vopred vyplňovať nijaké tlačivá. Stačí, ak vedúci skupiny v pokladni pred cestou predloží preukaz totožnosti, a všetci môžu cestovať so zľavami. Na každých desať detí si môže jeden dospelý dozor uplatniť zľavu 50 percent z obyčajného cestovného. Autobusy takýto produkt nemajú.

Typy skupinových zliav
* deti do 15 rokov - 60 % z obyčajného cestovného
* mládež od 15 do 26 rokov -50 % z obyčajného cestovného
* dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného cestovného

Zľavy pre mladých do 26 rokov
Železničná spoločnosť Slovensko chce pritiahnuť k cestovaniu vlakmi mladých ľudí. Preto už tretí rok ponúka osobitnú zľavu Junior RailPlus. Cena preukazu na získanie zľavy Junior RailPlus je 689 korún a platí rok. Mladí vo veku od 15 do 26 rokov ju môžu využiť bez ohľadu na to, či študujú alebo pracujú. Zľava umožňuje na vybranej trati cestovať na polovičný lístok. Na všetkých ostatných trasách predstavuje zľava 25 percent. Pri ceste do Čiech získajú držitelia preukazu tento rok až 72-percentnú zľavu z medzinárodných cenníkov. Pri cestách IC alebo EC vlakmi si treba doplatiť polovičný príplatok na zvolenej prémiovej trase. V ostatných prípadoch sa platí len miestenka a nie príplatok. Špeciálna ponuka na prázdninové mesiace umožňuje každému, kto si v tomto období kúpi preukaz, cestovať 7 dní úplne bezplatne v celej sieti Železníc SR.
* Príklad: Katarína z Bratislavy jazdí často do Vysokých Tatier kvôli turistike. Preto ši na trať z Bratislavy do Popradu uplatňuje polovičnú zľavu. Víkendová cesta do hôr ju stojí 840 korún. S preukazom však môže pravidelne cestovať na spomínanej trase len za 420 korún. Na všetky ostatné cesty si môže uplatniť zľavu 25 percent.

Spiatočný lístok zlacní cestovanie
Určitú zľavu môže získať bežný cestujúci na železnici aj v prípade, že sa rozhodne zakúpiť si spiatočný lístok. Je to ideálna zľava využiteľná pri krátkodobých cestách. Lístok je lacnejší až o 20 percent. Pri krátkych vzdialenostiach do 100 kilometrov platí spiatočný lístok do 4. hodiny nasledujúceho dňa. Pri dlhších cestách nad sto kilometrov platí lístok do 24. hodiny tretieho dňa platnosti. V piatok zakúpený lístok tak platí do polnoci v nedeľu.
* Príklad: Jana, mladá manažérka, cestuje s kolegami na víkendy z Trnavy na výlety do rôznych regiónov Slovenska. Pri ceste od piatka do nedele si kupuje spiatočný lístok. Na výlete do Liptovského Mikuláša zaplatí 573 Sk. Ak by si kupovala lístky osobitne, zaplatí 632 Sk. Pri ceste do Prievidze zaplatí 276 Sk, čím ušetrí 56 korún.

Sone na jednodňové či víkendové výlety
Pre jedného rodiča alebo rodinu s väčším počtom detí je výhodné cestovať na víkendové výlety na paušálny lístok Sone. Od júna možno tento lístok využiť vo všetkých osobných vlakoch na Slovensku. Platí jeden deň, a to len cez víkendy alebo sviatky. Cena je 299 Sk. Nedá sa však kúpiť v predpredaji, ale len v deň použitia. Lístok určený pre dve až šesť osôb- môžu naň cestovať jeden alebo najviac dvaja dospelí (nad 15 rokov) a až štyri deti. Počet osôb sa uvádza už pri zakúpení Sone a nemožno dodatočne dopĺňať ďalšie osoby. Lístok neplatí v rýchlikoch.
Lístok sa oplatí najmä pri cestovaní tam a späť v jeden deň na návštevu či za kúpaním pre dospelých s viacerými deťmi na vzdialenosti do 130 až 150 kilometrov. Na dlhšie vzdialenosti je cestovanie osobným vlakom zdĺhavé. Na vzdialenosť nad 90 kilometrov sa lístok oplatí aj rodinám s dvoma alebo troma deťmi aj pri dvojdňových výletoch, keď treba dva lístky Sone. Železničná spoločnosť však do júna zavádza za 599 Sk nový sieťový lístok Sone-R, ktorý bude platný zasa v sieti rýchlikov. Doba platnosti a počet ôsob pri používaní je rovnaký ako pri Sone.
Špeciálna ponuka počas troch víkendov od 11. do 25. júna - Sone nebude mať vekové obmedzenie. Sone-R tak bude môcť využiť až šesť dospelých osôb. Môžu tak napríklad cestovať v sobotu do Tatier, a jedna cesta ich vyjde na menej ako 100 korún.
* Príklad: Martin a Katarína Kováčovci z Levíc so svojimi troma deťmi chcú ísť na výlet do Detvy na folklórny festival. Za cestu osobným vlakom by zaplatili 469 korún tam a rovnako späť, celkovo takmer 1OOO korún. Pri využití Sone zaplatia len 299 korún, ak pôjdu na jeden deň, alebo 598 Sk ak pôjdu na dva dni.

Štrajk Francúzskych štátnych železníc je prvým testom pre nového premiéra
(TASR) Paríž 2. 6. 2005 – Štrajk pracovníkov Francúzskych štátnych železníc (SNCF), na ktorý vyzvali predáci štyroch z ôsmich odborových organizácií, je prvým vážnym sociálnym testom pre nového predsedu vlády Dominiqua de Villepin. Dnešný štrajk SNCF je už štvrtým v tomto roku, zdôraznil dnes denník Le Figaro vo svojej internetovej verzii.
Pracovníci železničnej spoločnosti štrajkujú za pracovné miesta, mzdové otázky a za obranu štátnej služby.
Podľa Le Figaro môže dnešný štrajk mať význam v tom, že by mal byť posledný pred zavedením určitej "garantovanej minimálnej služby". Do praxe sa má zaviesť, aspoň v regióne Ile-de-France, v polovici júna. V projekte sa ráta s tým, že na základe uzatvorených zmlúv sa budú musieť SNCF a Autonómna správa parížskych dopravných podnikov (RATP) zaviazať k zabezpečeniu dopravy na minimálnej úrovni v dňoch štrajku, a to pod hrozbou finančných pokút.
Ako informoval denník Libération na internete, počas dnešného štrajku premáva len 60 % vysokorýchlostných vlakov (TGV), 35 % vlakov Corail vo vnútroštátnej premávke a 25 až 50 % vlakov prímestskej dopravy v parížskych predmestiach.

Štrnásť mŕtvych po zrážke vlaku s autobusom
(SITA/AFP) KYJEV 2. 6. 2005 - Pri štvrtkovej zrážke nákladného vlaku s autobusom na juhu Ukrajiny zahynulo 14 ľudí vrátane dvoch detí, uvádzajú ukrajinské tlačové správy. Pri nehode, ktorá sa stala po 3. hodine miestneho času (14:00 SELČ) pri dedine Novosjolovka v Odeskej oblasti, utrpelo zranenia ďalších osem ľudí. Štyria z nich sa nachádzajú v kritickom stave.
K tragickej udalosti došlo zrejme po vykoľajení vlaku prepravujúceho uhlie, uvádza tlačová agentúra Interfax s odvolaním sa na zástupcov záchranného tímu. Presná príčina nehody zatiaľ nie je známa.

Železnice vyzvali obyvateľov Vodárenskej na opustenie objektu
Košický Korzár 03.06.2005, Kristián SABO - Problém Vodárenská začali včera železnice riešiť. Pred budovou s popisným číslom štyri sa objavili ťažké mechanizmy, bager nakladal tony smetia na nákladné auto. Predstavitelia Železníc SR zároveň oznámili obyvateľom domu, že sa majú do pondelka 13. 6. 2005 vysťahovať. "Rozhodli sme sa situáciu na Vodárenskej ulici jednoznačne vyriešiť. Včera došlo k čiastočnemu odprataniu neporiadku, zároveň sme vyzvali obyvateľov tohto domu, aby opustili priestory do ôsmej hodiny spomínaného dňa. Následne totiž pristúpime k čiastočnej asanácii budovy a zbúrame priečky tak, aby bol objekt neobývateľný," povedala nám hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Samotní "obyvatelia" domu pri čistení priestorov problémy nerobili. Už menej sa im však páčilo, že majú desať dní na to, aby sa vysťahovali. "Som tu od narodenia, kde mám bývať?" opýtal sa asi desaťročný chlapec a dodal: "Pozrite, ak nás budú riešiť odídeme, keď nie, zostávame. Toto je náš názor." Podporovali ho viacerí, hoci sa našiel aj človek, ktorý uviedol, že odíde. "Bývam tu osemnásť rokov a pôjdem pod most. Čo iné mám robiť, mám tri deti," vysvetlil Július Horváth, ktorý samozrejme nemá v budove trvalé bydlisko. "Nemal som tu trvalé bydlisko, predtým som býval vo Veľkej Ide. Tam mi dom spadol o čom mi dali aj doklad. Starosta sa vôbec nestaral. Prišiel som teda sem a býval som tu načierno. Nikto sa nestaral, teraz sa zobudili," hovorí a na otázku, že starať sa mal predsa on odvetil: "Ja som sa staral. Keby mi nezobral život kriminál, bolo by to iné."
Najväčšiu ´radosť´ z odpratávania bordelu, ktorý siahal až po prvé poschodie mali deti tamojších obyvateľov. Bager totiž vypudil potkany a oni ich naháňali a kántrili. V okolí domu sa na potkany začal doslova lov. Chytiť potkana do ruky sa však neodvážili. "To nie, ešte by sme infekciu dostali."
Na celú operáciu dozerali príslušníci mestskej polície, prítomná bola aj sanitka. Existoval totiž predpoklad, že by sa mohli vyskytnúť problémy, pretože žiaden z obyvateľov nemá platnú nájomnú zmluvu. "Všetky kroky konzultujeme s mestom, keďže obývajú tento objekt neoprávnene nenesieme za ich ďalší osud zodpovednosť. Preto železnice nemusia poskytnúť týmto ľuďom náhradné ubytovanie." Mesto si taktiež s ďalším osudom obyvateľov objektu nevie poradiť. "Sami si musia hľadať ubytovanie a platiť. Mestská polícia sleduje pohyb týchto osôb, aby sa nevytvorili nové hniezda bezdomovcov. Každý z nich mal trvalý pobyt niekde inde a byty popredali. Niektorí dokonca aj trikrát. Teraz žiadajú ubytovanie, ktoré nedostanú. Mesto si však uvedomuje problém a počíta s výstavbou nízkoštandardných hangárov," komentovala situáciu hovorkyňa magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková. Majiteľom objektu na Vodárenskej 4 sú ŽSR, pričom budova má charakter nebytového priestoru. Pozemok pod budovou patrí mestu."Je náš, ak bude budova zlikvidovaná, vieme si tu predstaviť nejaký penzión," dodala Z. Bobriková. Problém "Vodárenskej" sa rieši už od roku 1993, kedy sa do ešte nezdevastovaného objektu nasťahovali prvé rómske rodiny. Železnice sa snažili objekt odpredať, no nepodarilo sa. Od roku 2002 však má objekt v prenájme košická spoločnosť Gestiv, s ktorou ŽSR podpísali 19. 1. 2005 podpísali kúpno-predajnú zmluvu o odpredaji objektu. "Gestiv podpísal zmluvu s vedomím ťarchy zabezpečenia vypratania nehnuteľnosti. Následne však faktúru neuhradil. Poslali sme tejto spoločnosti tri upomienky, na čo nereagovala. Podľa platnej zmluvy môžeme od nej odstúpiť po 6 mesiacoch, čo je po 19. 7. 2005," uviedla hovorkyňa ŽSR a dodala, že Gestiv má objekt len v prenájme. "Vzhľadom na neserióznosť súčasného nájomcu sme chceli zlepšiť životné podmienky obyvateľom na Vodárenskej ulici. Preto na vlastné náklady okolie vyčistíme, pričom tieto práce a prípadnú asanáciu bude realizovať košická firma Fúra, s. r. o." A čo sa stane, ak nedôjde k naplneniu podmienok kúpno-predajnej zmluvy medzi ŽSR a firmou Gestiv? "Odstúpime od zmluvy a pristúpime buď k úplnej asanácii budovy alebo k okamžitému odpredaju inému záujemcovi."

Cvičenie záchranárov: Teroristi prepadli vlak!
tasr Nový Čas 3. 6. 2005 - Do likvidácie následkov teroristického útoku na vlakovú súpravu sa včera v Slovenskom Novom Meste zapojili jednotky integrovaného záchranného systému. Išlo však len o mutovaný útok. Konal sa v rámci medzinárodného workshopu a praktického cvičenia Košice 2005.
Útoku na železničnej stanici pri plnej prevádzke nepredchádzali žiadne nácviky, aby sa akcia čo najviac priblížila reálnej situácii. "Výbuch vo vlakovej súprave, ktorý sa rozšíril na ďalšiu prechádzajúcu, zvládli všetky zložky k spokojnosti. Priestor zabezpečili orgány Železničnej polície, privolali sme hasičov a o pomoc sme požiadali Maďarskú republiku," uviedol vedúci odboru krízového Krajského úradu v Košiciach Andrej Salanci. Do praktického cvičenia sa zapojilo asi 380 hasičov, policajtov, záchranárov a riadiacich zložiek. Použili takmer 70 kusov techniky, vrátane vrtuľníkov, člnov a poľných nemocníc. Účastníci cvičenia zo Slovenska, Maďarska, Ukrajiny a Poľska si modelovú situáciu zopakovali aj na Zemplínskej šírave pri útoku teroristov na výletnú loď.

Vo Svite horela strecha Železničnej stanice
(SITA) POPRAD/SVIT 3. 6. 2005 – Krátko po 12:00 dostali popradskí hasiči hlásenie, že zo strechy Železničnej stanice vo Svite sa dymí. Na mieste zistili, že ide o skrytý požiar strechy. Do likvidácie sa zapojili hasiči z Popradu, Svitu, ako aj závodný hasičský útvar Železníc Slovenskej republiky. Kvôli uhaseniu požiaru museli hasiči rozobrať časť strešnej konštrukcie. Pri likvidácii ohňa im pomohla termovízna kamera, ktorou lokalizovali ohniská požiaru.
Krátko pred požiarom pracovala na oprave strechy skupina robotníkov. Výška škôd zatiaľ nie je známa. Agentúru SITA informoval Ondrej Olešák z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Poprade.

Francúzske železnice majú za sebou ďalší, už štvrtý štrajk v tomto roku
(TASR) Paríž 3. 6. 2005 – Do štrajku Francúzskych štátnych železníc (SNCF), na ktorý vyzvali predáci štyroch z ôsmich odborových organizácií, sa vo štvrtok zapojila približne len štvrtina zamestnancov SNCF. Štrajk, ktorý a skončil dnes ráno o 8.00 h, teda nemal taký dosah, ako pôvodne organizátori očakávali, konštatoval dnes denník Le Figaro v internetovej verzii.
Účasť 25,8 % pracovníkov SNCF na protestnej akcii je najnižšou účasťou zo štyroch štrajkov, ktoré sa vo Francúzsku uskutočnili od začiatku tohto roku. Napríklad 19. januára sa do protestného hnutia zapojilo 36,9 % a 10. marca 29,75 % zamestnancov železníc.
Štvrtkový štrajk sa označoval za prvý vážny sociálny test pre nového predsedu vlády Dominiqua de Villepin a protestná akcia bola zameraná za zachovanie pracovných miest, mzdové otázky a za obranu štátnej služby.
Predstaviteľ odborovej organizácie CFTC v rezorte železníc Bernard Aubin pre Le Figaro uviedol, že nízka účasť na štrajku má príčinu aj v inom: zastavenie práce sa prejaví aj na výplatnej páske. Zástupcovia odborovej organizácie CGT poznamenali, že za nízkou účasťou sú aj ťažká politická situácia a rozdielnosť názorov medzi odborármi v rezorte železníc.
"Víťazne" zo štrajku vyšli cestujúci, lebo s prekvapením zistili, že nielen vlaky, ktoré nemali premávať, prišli na nádražia presne na čas, ale navyše, jazdili aj náhradné súpravy.
Pôvodne malo vo štvrtok podľa organizátorov protestného hnutia premávať len 60 % vysokorýchlostných vlakov (TGV), 35 % vlakov Corail vo vnútroštátnej premávke a 25 až 50 % vlakov prímestskej dopravy v parížskych predmestiach.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový ČasRailway Gazette International

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 07-VI-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0523.htm)