Štiavnická "Anča" ešte stále jazdí
NÁRODNÁ OBRODA 30.05.2005, Bača Ivan -
Rušenie lokálnych tratí na Slovensku vyvolalo pred dvomi rokmi
vlnu protestov a petícií nielen železničiarov, ale aj
cestujúcich, ktorí sa obávali, že autobusy nápor nezvládnu.
Na strednom Slovensku najhlasnejšie protestovali študenti proti
rušeniu lokálky, prezývanej "štiavnická Anča", z
Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice. Starostovia a primátori
zasa boli proti obmedzovaniu osobnej dopravy zo Zvolena do Šiah
a z Prievidze do Nitrianského Pravna. Obmedzovanie osobnej
dopravy na železnici finančne zasiahlo aj Banskobystrický
samosprávny kraj (BBSK).
"Bez ohľadu na skutočnosť, že sme od štátu nedostali
peniaze navyše, museli sme zvýšiť počet autobusov na
úsekoch, kde železnica bez náhrady prestala dopravovať
ľudí," hovorí Milan Ozdinec, vedúci odboru dopravy BBSK.
Išlo najmä o úseky Lučenec- Kalonda, Breznička - Katarínska
Huta, Plešivec - Muráň a Hronská Dúbrava - Banská
Štiavnica.
Železničná spoločnosť SR zrušila osobnú dopravu aj zo
Zvolena do Šiah a nahradila ju autobusovou dopravou. Po
niekoľkých mesiacoch aj tú zrušili, pretože tržby za
cestovné nepokrývali ani časť nákladov. Spočiatku sa
primátori a starostovia od Zvolena po Šahy pokúšali o obnovu
železničnej osobnej dopravy. Na stretnutí starostov v
Hontianskych Moravciach tento týždeň konštatovali, že
osobná doprava po železnici do Šiah už nemá budúcnosť,
hoci preprava tovaru pokračuje. Iná situácia je na trati z
Poltára do Rimavskej Soboty, kde sa doprava úplne zastavila
ešte v roku 2000, dnes na trati medzi podvalmi rastú stromy a
niekde už chýbajú aj koľajnice.
Protesty študentov a vedení univerzít vo Zvolene a v Banskej
Bystrici, ktoré majú pracoviská v meste Pod Paradajzom,
občanov Banskej Štiavnice, Banskej Belej a ďalších obcí
priniesli výsledok a "štiavnická Anča" premáva
naďalej. "Denne vypravujú na trať 6 párov spojov, v
piatok a nedeľu sú spoje posilnené tak, aby zvládli nápor
študentov," dodáva Ozdinec.
Starostovia desiatich obcí medzi Prievidzou a Nitrianskym
Pravnom sa usilujú o obnovu železničnej dopravy a
zorganizovali na podporu požiadavky petíciu. "Autobusy sú
v špičke preplnené a niekedy nezoberú všetkých
cestujúcich, ktorí idú do Prievidze do školy, práce či k
lekárovi," informoval Jozef Balčirák, starosta
Nitrianskeho Pravna. Aj dopravný riaditeľ SAD Prievidza Pavel
Pařízek pripúšťa, že niektoré spoje sú skutočne
preplnené a riešením by mohla byť integrovaná doprava vlak -
autobusy. Preto SAD spolu so starostami adresovala žiadosť na
vedenie Trenčianskeho samosprávneho kraja. Podľa jeho
hovorkyne Vlasty Henčelovej "boli u nás zástupcovia obcí
od Prievidze po Pravno, ale nám železnice nepatria, a preto ich
žiadosť nemôžeme riešiť". Ako dodala, majú dosť
starostí s cestami II. a III. triedy.
V Tatrách sa od 10. júna obnovuje železničná doprava v
plnom rozsahu
ZSSK, BRATISLAVA (31.05.2005) - Železničná
spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) obnovuje spolu so
Železnicami SR od 10. júna 2005 železničnú dopravu na
Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) v plnom rozsahu.
ZSSK uvedie do prevádzky posledný úsek trate Štrbské Pleso -
Starý Smokovec, v ktorom bola v dôsledku kalamity vylúčená
železničná doprava. Prvý vlak na tejto trati vypraví
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič v
piatok 10. júna o 10.30 h.
Železničná doprava na TEŽ bola prerušená od novembra
minulého roku, kedy Tatry zasiahla prírodná kalamita. Doprava
sa tu obnovovala postupne.
Ako prvé začali v minulom roku jazdiť električky z Popradu do
Pod lesa, neskôr aj do Starého Smokovca a začiatkom decembra
sa obnovila Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso.
Ďalej sa obnovil úsek trate zo Štrbského Plesa do Vyšných
Hágov, zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice. Na jar tohto
roku sa obnovil predposledný úsek trate, ktorý bol v dôsledku
kalamity poškodený a to z Vyšných Hágov do Starého
Smokovca.
ZSSK stratila na tržbách z TEŽ a Ozubnicovej železnice od
januára do mája tohto roku takmer dva milióny Sk.
Leto vo Vysokých Tatrách
ZSSK pripravila pri príležitosti obnovenia dopravy v
plnom rozsahu na TEŽ pre všetkých návštevníkov Vysokých
Tatier atraktívne ponuky so zaujímavými cenami, ktoré sa
vzťahujú najmä na cestovanie tatranskými električkami a
Ozubnicovou železnicou.
Cestujúci môžu od stredy 1. 06. 2005 cestovať s novými
rodinnými zľavami SONE a SONE R. Sú to jednodňové sieťové
cestovné lístky pre druhú vozňovú triedu, ktoré platia len
v sobotu a v nedeľu alebo v štátny sviatok.
SONE - je zľava pre minimálne dvoch a maximálne šiestich
ľudí, keď cestujú buď dvaja starší ako 15 rokov so štyrmi
deťmi alebo jeden dospelý nad 15 rokov s piatimi deťmi. Ak
cestujú dvaja, môže ísť jeden dospelý nad 15 rokov a jedno
dieťa. Cestujúci nemusia mať medzi sebou príbuzenský vzťah.
Rodinná zľava SONE stojí 299 Sk a platí len na osobné a
zrýchlené vlaky. ZSSK však pri príležitosti obnovenia TEŽ
pripravila pre cestujúcich od 11. do 26. júna ešte
výhodnejšie podmienky na cestovanie so zľavou SONE. Počas
týchto dní ju môžu cestujúci využívať aj na TEŽ a
Ozubnicovej železnici a so SONE zľavou môže cestovať skupina
maximálne šiestich a minimálne dvoch ľudí bez ohľadu na
vek.
SONE R – je podobná rodinná zľava ako SONE s tým rozdielom,
že platí aj na TEŽ, Ozubnicovú železnicu, Trenčianske
elektrické železnice (TREŽ), rýchliky, zrýchlené a osobné
vlaky vo vozňoch druhej triedy. Podmienky pre cestujúcich sú
teda rovnaké ako pri zľave SONE a v dňoch od 11. do 26. júna
môže so SONE R cestovať skupina minimálne dvoch a maximálne
šiestich ľudí bez ohľadu na vek. Rodinnú zľavu SONE R si
kúpia cestujúci za 599 Sk v pokladni všetkých železničných
staníc.
Týždeň zdarma je akcia pre cestujúcich s preukazmi Junior
RailPlus a Senior. Ak si cestujúci v čase od 1. júla do 31.
augusta zakúpi preukaz Junior RailPlus cestuje vo všetkých
vlakoch ZSSK okrem TREŽ týždeň zadarmo odo dňa zakúpenia
preukazu v druhej vozňovej triede.
High speed to Guadalajara
Railway Gazette International, June 2005 -
PROPOSALS to develop a network of high speed passenger railways
in Mexico moved forward at the end of April, when the Ministry of
Communications & Transport appointed Systra to assist with
drawing up tenders for the first route.
The Mexican government has been developing its strategy since
2002, and expects to launch a competition in mid-2005 for
construction of a 300km/h line between Mexico City and
Guadalajara. With intermediate stations serving Querétaro and
Irapuato, the route would serve a catchment area with around 28
million inhabitants. The aim is to cut the journey time between
the two cities to 2h.
Systra is being supported by a local firm providing legal
assistance, and by Sintra SA de CV on technology transfer and
integration issues. In the second phase of the project, Systra
will assist the ministry with drawing up contracts and concession
documents covering design, construction and operation of the
double-track line.
Lötschberg base tunnel holed through
Railway Gazette International, June 2005 - AN
EXPLOSION shook the ground at 10.52 on April 28 near the Swiss
mountain resort of Kandersteg, marking the final breakthrough in
construction of the 34·6km Lötschberg base tunnel.
Transport Minister Moritz Leuenberger, one of around 1100 guests
and workers who attended the event, said that the Swiss were
helping 'to construct Europe'. Fees charged for lorries passing
through Switzerland were paying for the tunnel, and the policy of
switching transit freight from road to rail was working, with
rail gaining market share in recent years, he said.
BLS AlpTransit Chairman Peter Teuscher noted that the completion
date and cost predicted 10 years ago 'were pretty accurate'.
Although the final SFr4·2bn price was in fact SFr1bn higher than
the original budget, this was attributable to tougher safety
requirements and changes made to include the latest technology,
which Teuscher described as 'adding value' to such a long-term
project. Barbara Egger-Jenzer, President of the Canton of Bern,
called for the base tunnel to be fully equipped, a reference to
cost-saving measures that mean part of the bore will initially
have just one track.
Due to open in 2007, the tunnel is expected to handle 110 freight
trains a day, with hourly inter-city passenger trains in each
direction and six Cisalpino trains a day each way between Basel
and Milano.
China Orders 20 More High-Speed Trains From Bombardier Joint
Venture
International Railway Journal, June 1, 2005 -
CHINA’S Ministry of Railways is ordering 20 eight-coach
high-speed trains from Bombardier. The order follows on from an
initial 20 ordered in October 2004, and the combined deal is
worth $US 725 million.
The order will be shared between Bombardier and its joint venture
partners Power Corporation of Canada and China South Locomotive
and Rolling Stock Industry.
The 200km/h trains are being designed by Bombardier in Sweden,
which will also supply part of the power system. Coach body
construction and final assembly will be undertaken in China.
Delivery of the trains will start in July next year, and will be
completed in December 2007.
Bombardier: Weitere HGV-Züge für China
Eurailpress 01.06.2005 - Bombardier
Transportation hat einen Nachfolgeauftrag über den Bau von
weiteren 20 Hochgeschwindigkeitszügen für China erhalten. Die
Order des chinesischen Eisenbahn- ministeriums (MOR) ging an die
Bombardier Sifang Power (Qingdao) Transportation Ltd. (BSP), ein
Joint Venture Unternehmen von Bombardier und seinen Partnern
Power Corporation of Canada und China South Locomotive and
Rolling Stock Industry (Group) Corporation. Dieser Auftrag folgt
einer ersten Order über ebenfalls 20 achtteilige
Hochgeschwindigkeitszüge, die vom MOR am 15. Oktober 2004 an die
gleichen Parteien vergeben wurde.
Der Auftrag über die nunmehr 40 achtteiligen
Hochgeschwindigkeitszüge hat ein Gesamtvolumen von insgesamt
rund 560 Mio. EUR, der Anteil von Bombardier beträgt ca. 306
Mio. EUR. Die Auslieferung der neuen Fahrzeuge soll zwischen Juli
2006 und Dezember 2007 erfolgen.
Die 200 km/h schnellen Züge werden von Bombardier im
schwedischen Västeras entwickelt, wo auch Teile des
Antriebssystems hergestellt werden. Die Produktion der
Wagenkästen sowie die Endmontage finden in China unter der
Verantwortung von BSP statt.
Neben BSP ist Bombardier an zwei weiteren Joint Venture
Unternehmen in China beteiligt. Die Changchun Bombardier Railway
Vehicles Co. Ltd. (CBRC) ist auf den Bau von U-Bahnen
spezialisiert, die Bombardier-CPC Propulsion Systems Co. Ltd.,
ist auf Produktion, Marketing und Wartung von Antriebskomponenten
für Schienenfahrzeuge ausgerichtet.
Großbritannien: SRA und Hitachi schließen Vertrag über HGV-Züge
Eurailpress 02.06.2005 - Die britische Strategic
Rail Authority (SRA) hat mit Hitachi Europe Ltd gestern einen
Vertrag über die Lieferung von 28 Hochgeschwindigkeitszügen vom
Typ A unterzeichnet. Die bis zu 140 mph schnellen Züge sollen ab
2009 auf der neuen Channel Tunnel Rail Link (CTRL) und lokalen
Linien in der Grafschaft Kent im Rahmen des Integrated Kent
Franchise (IKF) eingesetzt werden. Der Auftrag hat einen Wert von
250 Mio. GBP.
Die SRA schreibt derzeit das IKF aus und hat am 17. Januar vier
vorqualifizierte Bewerber zugelassen (s. Eurailpress-News vom
19.1.2005). Die Ausschreibung enthält auch
Hochgeschwindigkeitsverkehre auf der neuen Channel Tunnel Rail
Link (CTRL) von St Pancras via Stratford nach Ebbsfleet, zu den
Medway-Städten sowie nach Ashford, Ramsgate und Eats Kent. Die
Regierung hatte Hitachi bereits am 27. Oktober 2004 als
bevorzugten Hersteller für die Züge ernannt.
Ľahký železničný systém v Dubaji postaví japonsko-turecké konzorcium
(TASR) Dubaj 29. 05. 2005 - Japonsko-turecké
konzorcium, ktoré vedie firma Mitsubishi Heavy Industries, získalo
kontrakt na výstavbu nevyhnutne potrebného železničného systému
pre mesto Dubaj v Spojených arabských emirátoch. Výstavba
ultramoderného systému v blízkovýchodnom emiráte si vyžiada
náklady 3,4 miliardy USD, v prepočte 105,8 miliardy SKK.
Projekt 69,7 kilometra dlhéhoľahkého železničného spojenia
má byť zrealizovaný v priebehu piatich rokov. Práce na výstavbe
sa začnú v júli tohto roku a ich financovanie zabezpečí vláda
SAE. Víťazné konzorcium Dubai Rapid Link porazilo konkurentov
v podobe francúzskeho Alstomu, nemeckého Siemensu a kanadskej
firmy Bombardier.
Železničný systém bude mať dve línie prechádzajúce cez
hlavné lokality Dubaja s podzemnými, ako aj nadzemnými zastávkami.
Takzvaná červená línia bude dlhá 52,1 kilometra a bude spájať
východ a západ mesta. "Zelená" línia pôjde z
letiska cez centrum po oboch stranách Dubajskej zátoky.
Následky teroristického útoku si precvičia zložky na cvičení Košice 2005
(TASR) Košice 30. 05. 2005 - Koordinovanosť zásahu,
regionálna a medzištátna spolupráca a likvidácia následkov
po teroristických útokoch je cieľom medzinárodného workshopu
a praktického cvičenia Košice 2005, ktoré bude 1. až 3. júna
v Košickom kraji.
"Chceme, aby obyvateľstvo, ale hlavne jednotky, podieľajúce
sa na riešení mimoriadnych situácií, mali koordinovaný
postup," uviedol dnes na tlačovej konferencii riadiaci cvičenia
- prednosta Krajského úradu (KÚ) v Košiciach Ján Dolný. Ako
konštatoval, dôsledky teroristických útokov vo svete mali
nedozerné následky a keď aj Slovensko podľa neho teroristické
skupiny nevyhľadávajú, "je lepšie byť pripravený".
Ako informovali novinárov, po stredajšom workshope v Košiciach
precvičia si vo štvrtok v Slovenskom Novom Meste v okrese Trebišov
jednotky integrovaného záchranného systému a riadiace zložky
riešenie situácie po teroristickom útoku na vlakovú súpravu
a popoludní útok teroristov na výletnú loď na Zemplínskej
šírave v okrese Michalovce. Pomoc pri riešení dôsledkov
poskytnú ľuďmi i technikou zložky z Maďarska, Ukrajiny a Poľska.
Záver cvičenia bude patriť v piatok rokovaniu pracovnej
skupiny pre civilnú ochranu Stredoeurópskej iniciatívy.
Podľa Andreja Salanciho z KÚ sa do oboch praktických cvičení
zapojí takmer 380 hasičov, policajtov, záchranárov a
riadiacich zložiek a takmer 70 kusov techniky, vrátane vrtuľníkov,
člnov, poľných nemocníc a podobne. Cvičeniu, ktoré bude za
plnej prevádzky na železničnej stanici i na Šírave, nepredchádzali
žiadne nácviky a obidve epizódy pripravujú tak, aby sa čo
najviac priblížili reálnej situácii.
Ako pozorovatelia budú na cvičení zástupcovia krajín CEI,
ale aj NATO a EÚ.
Organizáciou cvičenia poverilo Ministerstvo vnútra SR košický
KÚ aj kvôli tomu, že jeho zložky majú už bohaté skúsenosti
s riešením mimoriadnych situácií po povodniach a snehových
kalamitách, i v súvislosti s prípravou regiónu na schengenský
systém na východných hraniciach EÚ, uviedol Dolný.
Nevýhodná transformácia železničnej dopravy
HOSPODÁRSKE NOVINY 31. 05. 2005 , Vážny Ľubomír
- Proces transformácie slovenských železníc pod taktovkou súčasnej
vlády by sa dal opísať pár slovami: nesystémovo rozdelené,
nehospodárne spravované a ekonomicky výhodná časť pripravená
na rozštiepenie a sprivatizovanie.
1.1.2002 sa železničná doprava na Slovensku rozdelila na dve
spoločnosti Železnice slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú
spoločnosť, a.s. (ŽS). Dnes možno povedať, že reálny vývoj
jednoznačne vyvrátil mýty o ekonomickej výhodnosti tohto
procesu. Predpoklady a varovania, že nároky rozdelených železníc
na štátnu podporu budú vyššie a kumulovaná strata ostane
rovnaká, sa plne potvrdili. Zámery modernizácie železníc
boli naplnené len z malej časti a vnútorný dlh naďalej
rastie. Výsledkom takejto vládnej dopravnej politiky je stav,
keď na tzv. koridorových stavbách nie je dokončený ani jeden
medzistaničný úsek, pričom štát nepriamo cez ŽSR
investoval niekoľko miliárd korún do modernizácie. Veľká časť
vozňových jednotiek je nespôsobilá plniť svoje funkcie na úrovni
doby a reálna a systémová podpora železníc zo strany vlády
je skôr deklaratívna ako ozajstná.
Za tohto mimoriadne nepriaznivého stavu do procesu vstupuje,
akoby nepozorovanou, zákulisnou formou, rozdelenie Železničnej
spoločnosti, a.s., na nákladnú dopravu (CARGO) a osobnú
dopravu (ZSSK SLOVENSKO) od 1.1.2005. Je pozoruhodné, že vláda
v januári 2004 schválením uznesenia č. 8/2004 sama konštatuje,
že vo väčšine oblastí sa nenaplnili podmienky na transformáciu
železníc, no o pár mesiacov schvaľuje ďalší postup
transformácie napriek tomu, že v stave pripravenosti sa nič
nezmenilo.
Podstata a reálne motívy ležia, samozrejme, inde. Konkrétne
podmienky procesu delenia Železničnej spoločnosti, a.s., dnes
nasvedčujú tomu, že pravým cieľom ďalšieho delenia železníc
je len čistá snaha odčleniť časť nákladnej dopravy, ktorá
vytvára zisk. A potom ju spolu s ďalšími lukratívnymi
majetkami predať, kým sa to ešte dá stihnúť.
Pozrime sa, v akej kondícii vstupuje novozaložená spoločnosť
do privatizačnej mlynice. Do roku 2005 vykročili obe spoločnosti
v nových šatách, reštrukturalizované, s progresívnym
procesným modelom riadiacej štruktúry. Základným východiskom
pre privatizačný proces je, ako sa hovorí: "zdravotný
stav" spoločnosti zameranej na vytváranie zisku v nákladnej
doprave. Aké boli výsledky dosiahnuté v poslednom roku spoločného
podnikania v Železničnej spoločnosti, a.s.? Lepšie ako v roku
2003, ale stále ďaleko od plánovaných. Konkrétne: hospodársky
výsledok bola strata vo výške 1,494685 mld Sk, keď podnikateľský
plán predpokladal stratu "len" 318,367 mil. Sk. Taký
negatívny výsledok spôsobilo najmä zvýšenie nákladov o
2,792500 mld Sk, keď dosiahli celkový objem 27,496221 mld Sk.
Medziročný pokles výnosov bol 11,3% oproti plánu 6,63%.
Celkový prepad výnosov z tržieb za prepravu dosiahol 1,408129
mld Sk. Štát splnil svoje záväzky zo zmluvy o výkonoch vo
verejnom záujme tak, že prevzal do štátneho dlhu časť úverov
ZSSK, a.s., v zmysle uznesenia vlády SR č. 550 z 2.7.2003.
Celková zadlženosť klesla na 13,161106 mld Sk. Vlastné imanie
spoločnosti predstavovalo 22,186273 mld Sk. Pomer práce (jeden
z ukazovateľov sledovaných EIB v súvislosti s úverovými
podmienkami) sa medziročne zlepšil o 3,48%, ale oproti plánovanej
úrovni zaostal o 6,22%. Celková likvidita spoločnosti 0,62 je
ďaleko za predpísanými 1,5-2,5, najlepšie sa darilo v
redukcii zamestnanosti. Za rok 2004 spoločnosť opustilo viac
ako 2400 zamestnancov, čím bol plánovaný počet prekročený
o 400 ľudí. Za tejto situácie je vlastne isté, že rozdelenie
spoločnosti sledovalo práve vytvorenie podmienok na budúcu
privatizáciu.
Pre odborníkov v oblasti dopravy je nepochopiteľné, že v
majetku CARGA ostávajú okrem mobilných prostriedkov aj lukratívne
budovy a opravárenské dielne. Je viac ako zrejmé, že takýmto
postupom sa už dopredu umelo vytvára silná závislosť štátom
spravovanej osobnej dopravy na doprave nákladnej. Nový vlastník
toto, samozrejme, "ocení", občania Slovenska ako užívatelia
osobnej železničnej dopravy, ktorí priamo tento výnosný
biznis cez svoje dane financujú, už menej.
Konkrétne konanie, rozhodnutia a výsledky politiky súčasnej
vlády jasne dokazujú, že železnice vždy predstavovali a stále
predstavujú "dojnú kravu" pre politicky správne
naladené subjekty. Bežným štandardom sú predražené stavby,
služby a iné plnenia pod mottom: "Čím drahšie, tým väčší
úplatok."
Ak by však vláda išla cestou reálneho ozdravného procesu železničnej
dopravy, cestou efektívneho vynakladania verejných
prostriedkov, postupovala by koncepčne a systematicky, zaoberala
by sa, resp. už dávno by mala vyriešenú harmonizáciu dopravy
a v neposlednom rade by riešila adresnosť poskytovania úhrad
za výkony vo verejnom záujme, boli by sme v procese ozajstného
ozdravenia a zefektívnenia slovenskej železničnej dopravy v záujme
občanov tohto štátu podstatne ďalej.
(Autor je poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy
strany Smer - sociálna demokracia.)
ČKD Vagonka, a.s., Ostrava predstavila súpravu pre regionálne železnice
(TASR) Žilina 31. 05. 2005 - Elektrickú
dvojposchodovú jednotku radu 471 pre regionálnu železničnú
dopravu dnes v Žiline predstavila akciová spoločnosť ČKD
Vagonka Ostrava. Jej výroba je, spolu s výrobou motorového vozňa
DM 12 pre Fínske železnice, hlavným výrobným programom spoločnosti.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČKD Vagonka, a.
s., Ostrava Miroslav Kupec informoval, že spoločnosť
uzatvorila s Českými dráhami (ČD) kontrakt na dodávku 30
poschodových súprav a rokuje o rozšírení dodávky na 55 súprav.
Doteraz vyrobila ČKD Vagonka 16 poschodových súprav, ktoré
premávajú v oblasti pražskej prímestskej integrovanej
dopravy. Kapacita trojvozňovej súpravy je približne 650 cestujúcich
a jej výroba stojí približne 200 miliónov Kč.
Druhou súčasťou hlavného výrobného programu spoločnosti ČKD
Vagonka je výroba motorových vozidiel Dm 12 pre Fínske železnice,
špeciálne prispôsobených na prevádzku do teploty mínus 40
stupňov Celzia. Kontrakt na dodávku 16 vozidiel s opciou na ďalších
6 až 20 kusov podpísala spoločnosť v auguste 2001. Fínske železnice
už podľa Kupca úspešne používajú prvé vozidlo, ďalšie
ČKD Vagonka postupne dodá až do roku 2006.
Od januára 2005 je ČKD Vagonka, ktorej obrat predstavuje 1,5
miliardy Kč, súčasťou skupiny Transportation spoločnosti Škoda
Holding, a. s. Skupina Škoda Holding pôsobí v dvoch priemyselných
oblastiach - dopravné strojárstvo a zariadenia pre klasickú
energetiku. Skupina zamestnáva v oblasti dopravného strojárstva
viac ako 2 500 pracovníkov. Ďalšími podnikmi skupiny Škoda
Holding v tejto oblasti sú Škoda Transportation (výrobca koľajových
vozidiel - električky a lokomotívy), Škoda Electric (výrobca
trolejbusov a kompletných pohonov), vývojové a výskumné
kapacity a ruská akvizícia Sibelelektroprivod v Novosibirsku.
ČKD Vagonka, a. s., je priamym pokračovateľom tradície výroby
osobných koľajových vozidiel v Českej republike. Spoločnosť
zamestnáva viac ako 350 pracovníkov a pôsobí v oblasti
projekcie, konštrukcie, technológie a výroby osobných koľajových
vozidiel. Doteraz vyrobila niekoľko stoviek osobných motorových
a elektrických vozňov a súprav, dôležitú oblasť výrobného
programu predstavujú dodávky náhradných dielov.
Le Figaro: Prvý súkromný nákladný
vlak sa hrá na schovávačku
(TASR) Paríž 31. 05. 2005 – Prvý súkromný
nákladný vlak, ktorý mal premávať na francúzskej železnici
od pondelka a bola pre neho uvoľnená trať, neprišiel na
miesto určenia, železničnú stanicu v Bouzonville. Tam na súkromný
nákladný vlak už čakali členovia odborov. Najtrpezlivejší
nespokojní odborári zo zväzov SUD a CFTC však údajne videli
lokomotívu tohto vlaku. Prvý súkromný nákladný vlak sa hrá
na schovávačku, uviedol v dnešnom čísle denník Le Figaro.
Lokomotívu bolo možné vidieť pred železničnou stanicou v
meste Bouzonville, vlak však neprichádzal z Nemecka, ako sa
predpokladalo, ale z francúzskeho Verdunu. Predstaviteľ Francúzskych
štátnych železníc (SNCF) uviedol, že lokomotíva spoločnosti
CFTA Cargo, ktorá je filiálkou spoločnosti Connex (skupiny
Veolia Environnement) vyšla z mesta Verdun do stanice v
Bouzonville. SNCF o termíne odchodu a príchodu nedal presné
informácie, podotkol Le Figaro. Predstaviteľ SNCF podčiarkol,
že ide o "normálny proces s cieľom zaviesť premávku nákladného
vlaku." Tá by sa mala začať v plnej miere 13. júna.
Od toho termínu vlakové súpravy spoločnosti CFTA Cargo budú
dopravovať vápno z francúzskych lokalít Dugny a Sorcy do
nemeckých hutníckych podnikov v Völklinene a Dillingene. Vlak
má mať 20 vagónov, takže jeho dĺžka bude predstavovať asi
450 metrov. Vlak budú viesť francúzski a nemeckí rušňovodiči
spoločnosti Connex.
Vlak už pred začiatkom premávky vyvoláva medzi členmi
odborových organizácii v SNCF nevôľu, lebo v ňom vidia
hrozbu pre štátnu nákladnú železničnú dopravu. Odborári
sa obávajú aj nekalej konkurencie zameranej len na výnosné
služby a strach majú i z možnej straty mnohých pracovných
miest, dodal denník Le Figaro.
Zľavy zlacnia cestovné až o tretinu
Pravda 01.06.2005, Morháčová Jana, BRATISLAVA
- Cestovanie najmä vo vlakoch v najbližších týždňoch a
mesiacoch prinesie niektorým skupinám obyvateľstva mierne
zlacnenie. Železničná spoločnosť Slovensko totiž pristúpila
k politike zliav oveľa odvážnejšie ako doteraz. "V
minulosti sme mali ruky zviazané, pretože každý náš návrh
na zavedenie zľavy muselo odobriť ministerstvo financií. A to
bolo takmer nepriechodné. Teraz sme však dostali voľnejšiu
ruku pri politike zliav," doplnil Miloš Čikovský, hovorca
Železničnej spoločnosti Slovensko.
Zľavy majú zabezpečiť zvýšenie počtu cestujúcich vo
vlakoch, a tým aj tržby pre spoločnosť. Minulý rok cestovalo
vlakmi niečo vyše 50 miliónov cestujúcich. Ich počet sa však
v minulom roku znížil o dve percentá a oproti plánom firmy
dokonca až o šesť percent. Ľudia zaplatili za cestovanie
vlakom celkovo asi 2,5 miliardy korún, rovnako ako v roku 2003.
Príjmy z cestovného sa nepodarilo zvýšiť, ako si pôvodne
naplánovali šéfovia železníc. "Priemerná trasa, ktorú
prejde jeden cestujúci vo vlaku na jednej ceste, je 44
kilometrov. To je pomerne málo. Chceli by sme to zvýšiť, a
preto sme napríklad po roku zaviedli zľavu Sone aj do rýchlikovej
dopravy," doplnil Čikovský.
Ide o jednodňový lístok na rýchliky za 599 korún, na ktorý
môže cestovať až šesť osôb. Najviac dvaja môžu byť
dospelí. "Je to akýsi doplnok k rodinnej zľave. Chceme,
aby boli rodiny motivované ísť napríklad zo Žiliny na Chopok
alebo z Košíc do Vysokých Tatier na jednodňovú túru a aby
cesta pre nich nebola až taká drahá," doplnil Július Slíž
zo Železničnej spoločnosti Slovensko.
Táto zľava bude mať navyše aj mimoriadne výhodné akciové
obdobie. "Chceme pomôcť Vysokým Tatrám a ich návštevnosti.
Preto na tri víkendy od 11. júna ešte oveľa viac zvýhodnime
podmienky na zľavy Sone," doplnil Slíž. Na toto obdobie
sa zruší obmedzenie o počte detí a dospelých a na denný lístok
bude môcť cestovať aj šesť dospelých.
Ak sa napríklad rozhodne cestovať šesť mladých ľudí z
Bratislavy do Tatier, môžu v sobotu ráno využiť tento zľavnený
lístok na cestu tam a druhý deň na cestu naspäť. Šesť ľudí
tak výlet do Popradu vyjde na 1 200 korún. Bežný lístok by
ich stál 5 040 korún. Ak by využili výhodu spiatočného lístka,
tak za cestu tam a späť zaplatia 4 560 korún.
Okrem toho chce železničná spoločnosť pritiahnuť do vlakov
aj viac mladých ľudí a dôchodcov. Každý, kto si v lete zakúpi
senior alebo junior preukaz, ktoré umožňujú cestovať lacnejšie,
dostane špeciálnu prémiu. "Celý týždeň môže jazdiť
vo vlakoch po Slovensku bez toho, aby zaplatil čo len
korunu," spresnil Slíž.
Autobusová doprava nijaké mimoriadne zľavy na leto nechystá.
Momentálne na diaľkové linky už neplatí nijaká regulácia
cien. Faktom však je, že každý z okolo 30 dopravcov na
Slovensku, ktorí prevádzkujú diaľkové linky, ponúka výhody
podľa vlastného rozhodnutia. Objavujú sa najmä na linkách na
hlavných trasách, kde je veľká konkurencia. Momentálne je veľký
problém zistiť informácie o zmenách v cenách autobusovej
dopravy, pretože je roztrieštená.
Praktické rady, ako ušetriť za dopravu
* všetky informácie o cestovaní vlakom, o možných zľavách
aj o tom, koľko stojí lístok na konkrétnu trasu, podávajú
od 7. do 22. hodiny na telefónnej linke 18 188 (ak je preťažená,
automaticky zaradí volajúceho do poradia)
* autobusová doprava nemá takúto centrálnu linku, kde by
vedeli povedať ceny jednotlivých spojov
* vyhľadávanie všetkých vlakov a autobusov, ktoré jazdia na
Slovensku, je na stránkach www.vlaky.sk a www.vlak-bus.cz
* na diaľkových autobusových linkách si všímajte, ktorému
podniku patrí autobus, pretože dopravcovia si konkurujú a ponúkajú
rôzne ceny. Z Bratislavy do Zvolena alebo do Košíc sa dá
dostať s niekoľkými dopravnými spoločnosťami a rozdiel v
cenách je podľa vzdialenosti až do 50 Sk
* na diaľkových autobusových linkách dopravcovia už nie sú
povinní dávať zľavy a nemajú nariadené ceny, mnohí však
naďalej dávajú študentom polovičné lístky, treba však
porovnávať ceny s inými podnikmi, ktoré jazdia na danej trase
* dôchodcovia nad 70 rokov platia za autobusovú prímestskú
dopravu podľa regiónu - niekde polovičné lístky, inde len
evidenčné cestovné 5 Sk za 25 alebo 50 km
Novinky v zľavách železničnej a autobusovej
dopravy
* na niektorých lokálnych úsekoch sa bude dať jazdiť
rýchlikmi aj bez rýchlikového príplatku, ide napríklad o úsek
Moldava nad Bodvou - Košice alebo Fiľakovo - Lučenec. Už
teraz sa tak mohlo jazdiť napríklad medzi Hronskou Dúbravou a
Zvolenom
* nová zľava Sone - R umožní za 599 Sk získať denný lístok
na cestovanie rýchlikmi; môže ju využiť až šesť osôb, z
toho najviac dvaja dospelí
* počas troch víkendov nebude ponuka Sone - R obmedzené vekom
cestujúcich; za 599 Sk teda môže cestovať až šesť dospelých
osôb. Ak sa vyberie napríklad šesť priateľov do Tatier,
jedna cesta ich vyjde na menej ako 100 Sk na osobu,
* vo vybraných rýchlikoch možno prepravovať bicykle zadarmo
* každý, kto si zakúpi počas prázdnin ročný preukaz na zľavy
Junior za 699 Sk, môže 7 dní jazdiť v celej sieti železníc
zadarmo
* dôchodca, ktorý si zakúpi počas prázdnin ročný preukaz
na zľavy Senior za 100 Sk, môže prvých sedem dní jazdiť
zadarmo
* počet rýchlikov, na ktoré možno zakúpiť lístok cez
internet, sa rozširuje, momentálne je to asi 20 párov rýchlikov,
väčšinou medzinárodných
* v prímestskej autobusovej doprave z ôsmich krajov už šesť
schválilo nové cenníky -študenti a žiaci v týchto regiónoch
už nemajú týždenné a mesačné predplatné lístky, ale
musia si kupovať o niečo drahšie polovičné lístky. Výhody
polovičných lístkov však môžu využívať na ktorejkoľvek
trase, nielen na ceste do školy
Pri cestovaní s deťmi sa dá ušetriť štvrtina
Na železniciach a v autobusoch ušetria na cestovnom
najmä deti. Najmenší vo veku do šesť rokov sa môžu na území
Slovenska vo vlakoch voziť zadarmo. Musí s nimi však cestovať
staršia osoba s platným lístkom. Bez platenia sa môžu odviezť
najviac dve deti do šesť rokov, ak im stačí jedno miesto na
sedenie. Za každé ďalšie dieťa zaplatia rodičia polovicu
cestovného. Ak cestuje matka s 3 deťmi do 6 rokov, zaplatí pre
seba celý lístok, dve deti cestujú zadarmo a tretie na polovičný
lístok. Staršie deti od 6 do 15 rokov platia vo vlakoch aj
autobusoch polovičné lístky. Zľava platí v prvej aj druhej
vozňovej triede. S lístkom však treba sprievodcovi vo vlaku
preukázať vek osobitným preukazom, ktorý na požiadanie
vystavia v každej pokladnici za 16 Sk.
V autobusoch sa situácia skomplikovala, pretože na diaľkových
linkách už neexistuje regulácia. Každý z vyše 30 dopravcov
sa rozhoduje sám, či bude voziť deti do 6 rokov zadarmo. Väčšina
necháva malé deti cestovať zadarmo, ak si rodič kúpi celý lístok.
V prímestských linkách (do 100 kilometrov) postupne VÚC zavádzajú
povinnosť platiť za každé dieťa polovičný lístok. Súčasne
však rodičom dali nárok na polovičný lístok - výsledná
suma zaplatená z peňaženky cestujúceho sa teda nezmenila - je
to len pre evidenciu počtu osôb.
* Príklad: Ak cestuje rodina vo vlaku zo Žiliny do Prešova s
dvoma deťmi do šesť rokov, zaplatí len dva celé lístky. V
autobuse zaplatí štyri polovičné lístky, cena závisí od
dopravcu. Ak by rodičia cestovali s troma deťmi, zaplatia vo
vlaku dva celé lístky a jeden polovičný za tretie dieťa. V
autobuse na prímestskej linke je to päť polovičných lístkov.
Na diaľkovej linke tri celé lístky.
V Tatrách sa oplatia predplatené lístky
BRATISLAVA - Vo Vysokých Tatrách sa cestuje podľa
osobitných cien na tatranských železniciach aj na tzv. zubačke.
Nedávno zaviedli samoobslužný systém - podobný, ako býva v
mestskej hromadnej doprave. Predávajú univerzálne lístky,
ktoré si podľa počtu prejazdených pásiem označuje cestujúci
sám v strojčekoch. V tatranských vlakoch už nechodia
sprievodcovia, ale kontrolóri. Cestujúci si môže na rôznych
miestach zakúpiť blokové lístky s cenou jedného alebo ôsmich
pásiem. Základná cena za jedno pásmo je 10 korún. Cestujúci
si sám musí zistiť, cez koľko pásiem cestuje (na zadnej
strane blokového lístka) a koľko blokových lístkov
potrebuje. Výhodnejšie je však kúpiť si jednodňový (100
Sk), trojdňový lístok (200) alebo sedemdňový lístok (360).
* Príklad: Ak cestuje Peter s manželkou a 12-ročnou dcérou
Katarínou z Popradu na Štrbské Pleso, idú cez štyri pásma.
Rodičov to bude stáť po 40 korún a dieťa 20 korún. Spolu
zaplatia za jednu cestu sto korún.
Pre dospelých je najmä kilometrická banka
Kilometrická banka je akýsi predkúpený kilometrovník
na cestovanie vlakom, ktorý cestujúci postupne čerpá.
Predstavuje 2 000 kilometrov za 2 000 korún. Použitím banky získava
cestovateľ v rýchlikoch zľavu asi 25 percent a v osobných
vlakoch približne 15 percent. Keď si cestujúci kupuje lístok
jednotlivo, vyjde ho kilometer na 1,20 až 1,33 Sk. Cestujúci s
kilometrickou bankou však zaplatí len korunu za kilometer.
Banku môže využívať majiteľ v priebehu pol roka až s tromi
dospelými spolucestujúcimi (dve deti do 15 rokov sa považujú
za jednu dospelú osobu). Pred cestou treba do banky zapísať nástupnú
a cieľovú stanicu, počet osôb a triedu. Za každú cestu a
cestujúceho sa odpíše príslušný počet kilometrov. Pri výbere
prvej triedy sa zapisuje 1,5-násobok kilometrov. Nevýhodou je,
že vyplnenú banku treba dať potvrdiť na nástupnej stanici,
cestujúci teda neušetrí státie v rade pri pokladniciach.
* Príklad: Martin cestuje z Košíc, kde pracuje, do Ružomberka
(185 km) raz za dva alebo tri týždne. Kúpil si kilometrickú
banku za 2 000 korún. Môže na ňu uskutočniť takmer 11 ciest
medzi Košicami a Ružomberkom. Rovnako využíva banku aj pri náhodných
cestách za priateľmi do Lučenca.
Rodinná zľava ušetrí pätinu
Rodiny môžu pri ceste vlakom na dovolenku do Tatier
alebo za babičkou využiť rodinnú zľavu. Ušetria tak až 20
percent cestovného. Výhodou oproti zľave Sone je, že ju možno
využiť v ktorýkoľvek deň, nielen cez víkend a dá sa využiť
aj v prvej triede. Cestovať môže spolu dve až šesť osôb,
dospelí môžu byť najviac dvaja. Je to ideálne riešenie,
najmä ak cestujú obaja rodičia s viacerými deťmi. Podobne túto
zľavu môžu využiť organizátori detských letných táborov.
Možno ju využiť pri ceste nad 50 kilometrov. Cestujúci
nemusia byť príbuzní. Miestenky a doplatky na špeciálne IC
alebo EC vlaky musia doplatiť na každého cestujúceho v plnej
výške.
* Príklad: Manželia s dvoma deťmi cestujú za babkou z
Bratislavy do Košíc. Za cestu vlakom zaplatia s rodinnou zľavou
1254 Sk. Za obyčajné cestovné by tá istá rodina zaplatila
1554 Sk. Teda len na jednej ceste vďaka rodinnej zľave ušetria
300 korún. Cestovať môžu po Košice aj IC vlakom, musia však
zaplatiť miestenku 20 alebo 80 korún na osobu, podľa toho, či
cestujú v silný alebo slabý deň.
Pre dôchodcov sú výhodnejšie železnice
Dôchodcovia od 60 do 70 rokov nemajú zľavu v
autobusoch na prímestských ani na diaľkových linkách. Vo
vlakoch však môžu jazdiť so zľavou 25 percent na akúkoľvek
vzdialenosť. Na priznanie zľavy potrebujú preukaz Senior za
100 Sk, ktorý platí rok. S preukazom Senior treba do IC vlakov
zakúpiť miestenku (20 alebo 80 Sk - je povinná) a do EC vlakov
polovičný EC príplatok (20 Sk) na Slovensku. Dôchodcovia nad
70 rokov platia vo vlakoch len tzv. evidenčné cestovné, 5 korún
za každý 50-ki-lometrový úsek. V autobusoch platia polovičné
alebo celé cestovné lístky, podľa dopravcu. Na prímestských
autobusoch platia 70-roční a starší ľudia v závislosti od
regiónu len evidenčné cestovné alebo polovičný lístok.
Železnice ponúkajú na letné prázdniny pre každého, kto si
kúpi Senior preukaz, možnosť cestovať 7 dní po Slovensku bez
lístkov.
* Príklad: Jozefína Luknárová v penzii cestuje často najmä
v lete za vnúčatami z Košíc do Žiliny. Za cestu platí 222
korún, bežný cestujúci platí 316 Sk. Ak sa rozhodne pre IC
vlak, priplatí si ešte 20- alebo 80-korunovú miestenku. Jej
staršia sestra Mária, ktorá má už 72 rokov, s ňou cestuje
za 45 korún.
Lacnejšie cestujú aj skupiny ľudí
Pre väčšie skupiny, ktoré sa prepravujú napríklad
na školský výlety alebo do letného tábora, je ideálne využiť
na železniciach zľavu pre skupiny cestujúcich. Na jej využitie
nie je potrebné vopred vyplňovať nijaké tlačivá. Stačí,
ak vedúci skupiny v pokladni pred cestou predloží preukaz totožnosti,
a všetci môžu cestovať so zľavami. Na každých desať detí
si môže jeden dospelý dozor uplatniť zľavu 50 percent z obyčajného
cestovného. Autobusy takýto produkt nemajú.
Typy skupinových zliav
* deti do 15 rokov - 60 % z obyčajného cestovného
* mládež od 15 do 26 rokov -50 % z obyčajného cestovného
* dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného cestovného
Zľavy pre mladých do 26 rokov
Železničná spoločnosť Slovensko chce pritiahnuť k
cestovaniu vlakmi mladých ľudí. Preto už tretí rok ponúka
osobitnú zľavu Junior RailPlus. Cena preukazu na získanie zľavy
Junior RailPlus je 689 korún a platí rok. Mladí vo veku od 15
do 26 rokov ju môžu využiť bez ohľadu na to, či študujú
alebo pracujú. Zľava umožňuje na vybranej trati cestovať na
polovičný lístok. Na všetkých ostatných trasách
predstavuje zľava 25 percent. Pri ceste do Čiech získajú držitelia
preukazu tento rok až 72-percentnú zľavu z medzinárodných
cenníkov. Pri cestách IC alebo EC vlakmi si treba doplatiť
polovičný príplatok na zvolenej prémiovej trase. V ostatných
prípadoch sa platí len miestenka a nie príplatok. Špeciálna
ponuka na prázdninové mesiace umožňuje každému, kto si v
tomto období kúpi preukaz, cestovať 7 dní úplne bezplatne v
celej sieti Železníc SR.
* Príklad: Katarína z Bratislavy jazdí často do Vysokých
Tatier kvôli turistike. Preto ši na trať z Bratislavy do
Popradu uplatňuje polovičnú zľavu. Víkendová cesta do hôr
ju stojí 840 korún. S preukazom však môže pravidelne cestovať
na spomínanej trase len za 420 korún. Na všetky ostatné cesty
si môže uplatniť zľavu 25 percent.
Spiatočný lístok zlacní cestovanie
Určitú zľavu môže získať bežný cestujúci na železnici
aj v prípade, že sa rozhodne zakúpiť si spiatočný lístok.
Je to ideálna zľava využiteľná pri krátkodobých cestách.
Lístok je lacnejší až o 20 percent. Pri krátkych
vzdialenostiach do 100 kilometrov platí spiatočný lístok do
4. hodiny nasledujúceho dňa. Pri dlhších cestách nad sto
kilometrov platí lístok do 24. hodiny tretieho dňa platnosti.
V piatok zakúpený lístok tak platí do polnoci v nedeľu.
* Príklad: Jana, mladá manažérka, cestuje s kolegami na víkendy
z Trnavy na výlety do rôznych regiónov Slovenska. Pri ceste od
piatka do nedele si kupuje spiatočný lístok. Na výlete do
Liptovského Mikuláša zaplatí 573 Sk. Ak by si kupovala lístky
osobitne, zaplatí 632 Sk. Pri ceste do Prievidze zaplatí 276
Sk, čím ušetrí 56 korún.
Sone na jednodňové či víkendové výlety
Pre jedného rodiča alebo rodinu s väčším počtom
detí je výhodné cestovať na víkendové výlety na paušálny
lístok Sone. Od júna možno tento lístok využiť vo všetkých
osobných vlakoch na Slovensku. Platí jeden deň, a to len cez víkendy
alebo sviatky. Cena je 299 Sk. Nedá sa však kúpiť v
predpredaji, ale len v deň použitia. Lístok určený pre dve až
šesť osôb- môžu naň cestovať jeden alebo najviac dvaja
dospelí (nad 15 rokov) a až štyri deti. Počet osôb sa uvádza
už pri zakúpení Sone a nemožno dodatočne dopĺňať ďalšie
osoby. Lístok neplatí v rýchlikoch.
Lístok sa oplatí najmä pri cestovaní tam a späť v jeden deň
na návštevu či za kúpaním pre dospelých s viacerými deťmi
na vzdialenosti do 130 až 150 kilometrov. Na dlhšie
vzdialenosti je cestovanie osobným vlakom zdĺhavé. Na
vzdialenosť nad 90 kilometrov sa lístok oplatí aj rodinám s
dvoma alebo troma deťmi aj pri dvojdňových výletoch, keď
treba dva lístky Sone. Železničná spoločnosť však do júna
zavádza za 599 Sk nový sieťový lístok Sone-R, ktorý bude
platný zasa v sieti rýchlikov. Doba platnosti a počet ôsob
pri používaní je rovnaký ako pri Sone.
Špeciálna ponuka počas troch víkendov od 11. do 25. júna -
Sone nebude mať vekové obmedzenie. Sone-R tak bude môcť využiť
až šesť dospelých osôb. Môžu tak napríklad cestovať v
sobotu do Tatier, a jedna cesta ich vyjde na menej ako 100 korún.
* Príklad: Martin a Katarína Kováčovci z Levíc so svojimi
troma deťmi chcú ísť na výlet do Detvy na folklórny
festival. Za cestu osobným vlakom by zaplatili 469 korún tam a
rovnako späť, celkovo takmer 1OOO korún. Pri využití Sone
zaplatia len 299 korún, ak pôjdu na jeden deň, alebo 598 Sk ak
pôjdu na dva dni.
Štrajk Francúzskych štátnych železníc
je prvým testom pre nového premiéra
(TASR) Paríž 2. 6. 2005 – Štrajk pracovníkov
Francúzskych štátnych železníc (SNCF), na ktorý vyzvali
predáci štyroch z ôsmich odborových organizácií, je prvým
vážnym sociálnym testom pre nového predsedu vlády Dominiqua
de Villepin. Dnešný štrajk SNCF je už štvrtým v tomto roku,
zdôraznil dnes denník Le Figaro vo svojej internetovej verzii.
Pracovníci železničnej spoločnosti štrajkujú za pracovné
miesta, mzdové otázky a za obranu štátnej služby.
Podľa Le Figaro môže dnešný štrajk mať význam v tom, že
by mal byť posledný pred zavedením určitej "garantovanej
minimálnej služby". Do praxe sa má zaviesť, aspoň v
regióne Ile-de-France, v polovici júna. V projekte sa ráta s tým,
že na základe uzatvorených zmlúv sa budú musieť SNCF a
Autonómna správa parížskych dopravných podnikov (RATP)
zaviazať k zabezpečeniu dopravy na minimálnej úrovni v dňoch
štrajku, a to pod hrozbou finančných pokút.
Ako informoval denník Libération na internete, počas dnešného
štrajku premáva len 60 % vysokorýchlostných vlakov (TGV), 35
% vlakov Corail vo vnútroštátnej premávke a 25 až 50 %
vlakov prímestskej dopravy v parížskych predmestiach.
Štrnásť mŕtvych po zrážke vlaku s autobusom
(SITA/AFP) KYJEV 2. 6. 2005 - Pri štvrtkovej zrážke
nákladného vlaku s autobusom na juhu Ukrajiny zahynulo 14 ľudí
vrátane dvoch detí, uvádzajú ukrajinské tlačové správy.
Pri nehode, ktorá sa stala po 3. hodine miestneho času (14:00
SELČ) pri dedine Novosjolovka v Odeskej oblasti, utrpelo
zranenia ďalších osem ľudí. Štyria z nich sa nachádzajú v
kritickom stave.
K tragickej udalosti došlo zrejme po vykoľajení vlaku
prepravujúceho uhlie, uvádza tlačová agentúra Interfax s
odvolaním sa na zástupcov záchranného tímu. Presná príčina
nehody zatiaľ nie je známa.
Železnice vyzvali obyvateľov Vodárenskej na opustenie objektu
Košický Korzár 03.06.2005, Kristián SABO -
Problém Vodárenská začali včera železnice riešiť. Pred
budovou s popisným číslom štyri sa objavili ťažké
mechanizmy, bager nakladal tony smetia na nákladné auto.
Predstavitelia Železníc SR zároveň oznámili obyvateľom
domu, že sa majú do pondelka 13. 6. 2005 vysťahovať.
"Rozhodli sme sa situáciu na Vodárenskej ulici jednoznačne
vyriešiť. Včera došlo k čiastočnemu odprataniu neporiadku,
zároveň sme vyzvali obyvateľov tohto domu, aby opustili
priestory do ôsmej hodiny spomínaného dňa. Následne totiž
pristúpime k čiastočnej asanácii budovy a zbúrame priečky
tak, aby bol objekt neobývateľný," povedala nám hovorkyňa
ŽSR Nela Blašková. Samotní "obyvatelia" domu pri čistení
priestorov problémy nerobili. Už menej sa im však páčilo, že
majú desať dní na to, aby sa vysťahovali. "Som tu od
narodenia, kde mám bývať?" opýtal sa asi desaťročný
chlapec a dodal: "Pozrite, ak nás budú riešiť odídeme,
keď nie, zostávame. Toto je náš názor." Podporovali ho
viacerí, hoci sa našiel aj človek, ktorý uviedol, že odíde.
"Bývam tu osemnásť rokov a pôjdem pod most. Čo iné mám
robiť, mám tri deti," vysvetlil Július Horváth, ktorý
samozrejme nemá v budove trvalé bydlisko. "Nemal som tu
trvalé bydlisko, predtým som býval vo Veľkej Ide. Tam mi dom
spadol o čom mi dali aj doklad. Starosta sa vôbec nestaral. Prišiel
som teda sem a býval som tu načierno. Nikto sa nestaral, teraz
sa zobudili," hovorí a na otázku, že starať sa mal
predsa on odvetil: "Ja som sa staral. Keby mi nezobral život
kriminál, bolo by to iné."
Najväčšiu ´radosť´ z odpratávania bordelu, ktorý siahal až
po prvé poschodie mali deti tamojších obyvateľov. Bager totiž
vypudil potkany a oni ich naháňali a kántrili. V okolí domu
sa na potkany začal doslova lov. Chytiť potkana do ruky sa však
neodvážili. "To nie, ešte by sme infekciu dostali."
Na celú operáciu dozerali príslušníci mestskej polície, prítomná
bola aj sanitka. Existoval totiž predpoklad, že by sa mohli
vyskytnúť problémy, pretože žiaden z obyvateľov nemá platnú
nájomnú zmluvu. "Všetky kroky konzultujeme s mestom, keďže
obývajú tento objekt neoprávnene nenesieme za ich ďalší
osud zodpovednosť. Preto železnice nemusia poskytnúť týmto
ľuďom náhradné ubytovanie." Mesto si taktiež s ďalším
osudom obyvateľov objektu nevie poradiť. "Sami si musia hľadať
ubytovanie a platiť. Mestská polícia sleduje pohyb týchto osôb,
aby sa nevytvorili nové hniezda bezdomovcov. Každý z nich mal
trvalý pobyt niekde inde a byty popredali. Niektorí dokonca aj
trikrát. Teraz žiadajú ubytovanie, ktoré nedostanú. Mesto si
však uvedomuje problém a počíta s výstavbou nízkoštandardných
hangárov," komentovala situáciu hovorkyňa magistrátu
mesta Košice Zuzana Bobriková. Majiteľom objektu na Vodárenskej
4 sú ŽSR, pričom budova má charakter nebytového priestoru.
Pozemok pod budovou patrí mestu."Je náš, ak bude budova
zlikvidovaná, vieme si tu predstaviť nejaký penzión,"
dodala Z. Bobriková. Problém "Vodárenskej" sa rieši
už od roku 1993, kedy sa do ešte nezdevastovaného objektu nasťahovali
prvé rómske rodiny. Železnice sa snažili objekt odpredať, no
nepodarilo sa. Od roku 2002 však má objekt v prenájme košická
spoločnosť Gestiv, s ktorou ŽSR podpísali 19. 1. 2005 podpísali
kúpno-predajnú zmluvu o odpredaji objektu. "Gestiv podpísal
zmluvu s vedomím ťarchy zabezpečenia vypratania nehnuteľnosti.
Následne však faktúru neuhradil. Poslali sme tejto spoločnosti
tri upomienky, na čo nereagovala. Podľa platnej zmluvy môžeme
od nej odstúpiť po 6 mesiacoch, čo je po 19. 7. 2005,"
uviedla hovorkyňa ŽSR a dodala, že Gestiv má objekt len v
prenájme. "Vzhľadom na neserióznosť súčasného nájomcu
sme chceli zlepšiť životné podmienky obyvateľom na Vodárenskej
ulici. Preto na vlastné náklady okolie vyčistíme, pričom
tieto práce a prípadnú asanáciu bude realizovať košická
firma Fúra, s. r. o." A čo sa stane, ak nedôjde k
naplneniu podmienok kúpno-predajnej zmluvy medzi ŽSR a firmou
Gestiv? "Odstúpime od zmluvy a pristúpime buď k úplnej
asanácii budovy alebo k okamžitému odpredaju inému záujemcovi."
Cvičenie záchranárov: Teroristi prepadli vlak!
tasr Nový Čas 3. 6. 2005 - Do likvidácie následkov
teroristického útoku na vlakovú súpravu sa včera v
Slovenskom Novom Meste zapojili jednotky integrovaného záchranného
systému. Išlo však len o mutovaný útok. Konal sa v rámci
medzinárodného workshopu a praktického cvičenia Košice 2005.
Útoku na železničnej stanici pri plnej prevádzke nepredchádzali
žiadne nácviky, aby sa akcia čo najviac priblížila reálnej
situácii. "Výbuch vo vlakovej súprave, ktorý sa rozšíril
na ďalšiu prechádzajúcu, zvládli všetky zložky k
spokojnosti. Priestor zabezpečili orgány Železničnej polície,
privolali sme hasičov a o pomoc sme požiadali Maďarskú
republiku," uviedol vedúci odboru krízového Krajského úradu
v Košiciach Andrej Salanci. Do praktického cvičenia sa
zapojilo asi 380 hasičov, policajtov, záchranárov a riadiacich
zložiek. Použili takmer 70 kusov techniky, vrátane vrtuľníkov,
člnov a poľných nemocníc. Účastníci cvičenia zo
Slovenska, Maďarska, Ukrajiny a Poľska si modelovú situáciu
zopakovali aj na Zemplínskej šírave pri útoku teroristov na výletnú
loď.
Vo Svite horela strecha Železničnej stanice
(SITA) POPRAD/SVIT 3. 6. 2005 – Krátko po
12:00 dostali popradskí hasiči hlásenie, že zo strechy Železničnej
stanice vo Svite sa dymí. Na mieste zistili, že ide o skrytý
požiar strechy. Do likvidácie sa zapojili hasiči z Popradu,
Svitu, ako aj závodný hasičský útvar Železníc Slovenskej
republiky. Kvôli uhaseniu požiaru museli hasiči rozobrať časť
strešnej konštrukcie. Pri likvidácii ohňa im pomohla termovízna
kamera, ktorou lokalizovali ohniská požiaru.
Krátko pred požiarom pracovala na oprave strechy skupina robotníkov.
Výška škôd zatiaľ nie je známa. Agentúru SITA informoval
Ondrej Olešák z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného
zboru v Poprade.
Francúzske železnice majú za sebou ďalší, už štvrtý štrajk v
tomto roku
(TASR) Paríž 3. 6. 2005 – Do štrajku Francúzskych
štátnych železníc (SNCF), na ktorý vyzvali predáci štyroch
z ôsmich odborových organizácií, sa vo štvrtok zapojila
približne len štvrtina zamestnancov SNCF. Štrajk, ktorý a
skončil dnes ráno o 8.00 h, teda nemal taký dosah, ako pôvodne
organizátori očakávali, konštatoval dnes denník Le Figaro v
internetovej verzii.
Účasť 25,8 % pracovníkov SNCF na protestnej akcii je najnižšou
účasťou zo štyroch štrajkov, ktoré sa vo Francúzsku uskutočnili
od začiatku tohto roku. Napríklad 19. januára sa do protestného
hnutia zapojilo 36,9 % a 10. marca 29,75 % zamestnancov železníc.
Štvrtkový štrajk sa označoval za prvý vážny sociálny test
pre nového predsedu vlády Dominiqua de Villepin a protestná
akcia bola zameraná za zachovanie pracovných miest, mzdové otázky
a za obranu štátnej služby.
Predstaviteľ odborovej organizácie CFTC v rezorte železníc
Bernard Aubin pre Le Figaro uviedol, že nízka účasť na štrajku
má príčinu aj v inom: zastavenie práce sa prejaví aj na výplatnej
páske. Zástupcovia odborovej organizácie CGT poznamenali, že
za nízkou účasťou sú aj ťažká politická situácia a
rozdielnosť názorov medzi odborármi v rezorte železníc.
"Víťazne" zo štrajku vyšli cestujúci, lebo s
prekvapením zistili, že nielen vlaky, ktoré nemali premávať,
prišli na nádražia presne na čas, ale navyše, jazdili aj náhradné
súpravy.
Pôvodne malo vo štvrtok podľa organizátorov protestného
hnutia premávať len 60 % vysokorýchlostných vlakov (TGV), 35
% vlakov Corail vo vnútroštátnej premávke a 25 až 50 %
vlakov prímestskej dopravy v parížskych predmestiach.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ