Za vykoľajením vlaku mohli stáť teroristi
(SITA/AFP) MOSKVA 12. 06. 2005 - Ruskí vyšetrovatelia skúmajú, či vykoľajenie vlaku smerujúceho z čečenskej metropoly Groznyj do Moskvy nebolo teroristickým útokom. Informuje o tom ruská tlačová agentúra Interfax s odvolaním na policajné zdroje. Policajti začali kriminálne vyšetrovanie na základe podozrenia "z terorizmu a pokusu o vraždu", potvrdil pre Interfax zástupca ruského generálneho prokurátora Nikolaj Savčenko.
Ruské médiá najskôr informovali, že vlak z Grozného do Moskvy sa v nedeľu vykoľajil pre "technické problémy", agentúra Interfax však neskôr s odvolaním na predstaviteľov ruskej bezpečnostnej služby FSB uviedla, že vykoľajeniu predchádzal výbuch, ktorý bol úmyselný. "Podľa výpovede jedného zo strojvodcov zaznel pred lokomotívou výbuch," cituje Interfax hovorkyňu FSB Dianu Šemjakinovú. Podľa agentúry AFP je na mieste nešťastia veľká diera v zemi, spôsobená výbuchom.
Pri vykoľajení piatich vozňov vlaku asi 150 kilometrov na juhovýchod od Moskvy bolo zranených 15 ľudí, stav žiadneho z nich však nie je vážny. Nemocničné ošetrenie potrebovali len dvaja zo zranených, tvrdí tlačová agentúra ITAR-TASS. Medzi zranenými je aj 11-ročný chlapec a 18-mesačné dievčatko.

Železničnú infraštruktúru v SR čaká modernizácia
(TASR) Vysoké Tatry 13. 6. 2005 - Zlepšiť železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť modernizáciou vybraných tratí. "Naša infraštruktúra musí byť konkurencieschopná na európskom trhu. Ak by sme nemodernizovali, Slovensko by obišli dôležité prepravy," konštatovali na minulotýždňovom stretnutí s novinármi vo Vysokých Tatrách predstavitelia Železníc SR (ŽSR).
Modernizácia sa dotýka celej železničnej infraštruktúry - koľají, troleje, zabezpečovacích zariadení i nástupíšť v železničných staniciach. Územím Slovenska prechádzajú tri eurokoridory. Trasa koridoru IV. (Berlín - Praha - Budapešť) meria na území SR 203 kilometrov, km, (štátna hranica s ČR - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s MR). Slovenská trasa koridoru VI. (Gdansk - Varšava - Katovice -Žilina) meria 5l km (štátna hranica s PR - Skalité - Čadca - Žilina).
Najdlhšiu trasu na Slovensku má koridor V. (Taliansko - Slovinsko - Chorvátsko - Maďarsko - Slovensko - Ukrajina). Slovenská vetva je dlhá 536,2 km, čo je 19 % z celkovej dĺžky koridoru (2 831 km). Vedie od Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou. Patrí k slovenským prioritám.
Modernizácia V. koridoru je rozdelená do niekoľkých častí. V roku 2000 sa začala v úseku Bratislava Rača - Trnava - Piešťany s dĺžkou 78 km. Ukončená má byť v roku 2008. Je taktiež rozdelená do niekoľkých častí, pričom niektoré už boli ukončené. Medzistaničný úsek Cífer - Trnava v dĺžke asi 5,8 km bol ukončený v roku 2001, Bratislava Rača - Svätý Jur v roku 2003 v dĺžke asi 4,7 km. V roku 2005 sa modernizujú úseky Svätý Jur - Pezinok (6,7 km), Pezinok - Šenkvice (6,8 km), Vršok - Cífer (3,9 km), Šenkvice - Vršok (7,6 km), Brestovany - Leopoldov (8,5 km), Veľké Kostoľany - Piešťany (10,4 km), Trnava - Brestovany (8,8 km), Trnava - Sereď a priľahlé železničné stanice Pezinok a Trnava. Do roku 2007 sa zmodernizujú aj stanice Bratislava Rača, Svätý Jur, Šenkvice a Cífer.
Modernizácia V. koridoru cez SR si vyžiada asi 2 miliardy EUR, v prepočte 77 miliárd SKK. Financovanie prebieha kombináciou Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, pričom maximálna hranica participácie z Kohézneho fondu je 85 % z celkových nákladov. Priniesť má zvýšenie traťových rýchlostí na 160 km/h a vyššiu bezpečnosť, keďže súčasťou modernizácie majú byť mimoúrovňové križovania tratí s cestnou sieťou. Z pohľadu železníc prínosom budú nižšie náklady a rast konkurencieschopnosti.

Penta prejavila záujem o privatizáciu ZSSK Cargo
(SITA) BRATISLAVA 13. 6. 2005 - Spoločnosť Penta Investments, a.s. sa zaujíma o privatizáciu 100-percentného podielu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) a už si prevzala informačné memorandum a pravidlá výberového konania. ”Je veľmi pravdepodobné, že ak sa rozhodneme do tendra ísť, zúčastníme sa ho v rámci konzorcia. Momentálne rokujeme o vytvorení takéhoto konzorcia s niekoľkými významnými strategickými investormi zo zahraničia a dohoda o prípadnej spolupráci je na dobrej ceste,” uviedol jeden z akcionárov Penty Jozef Oravkin.
Penta vníma privatizáciu železničnej prepravy ako jednu z možných investičných príležitostí. "Rozhodnutie o podaní predbežnej ponuky a ďalšej stratégii bude prijaté po preštudovaní všetkých dostupných informácií,” uviedla ďalej spoločnosť v tlačovej správe.
Slovenská vláda vyhlásila tender 31. mája tohto roku. Vláda by mala vyzvať potenciálnych investorov na predloženie predbežných ponúk, pravdepodobne do 29. júla. Podľa vládou aj parlamentom schválenej koncepcie privatizácie ZSSK Cargo by sa v auguste a v septembri mal uskutočniť audit vybraných investorov a príprava ponúk, pričom konečné ponuky by sa mali predložiť v októbri. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič očakáva príjem z tejto privatizácie na úrovni 15 až 20 mld. Sk.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu. Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv.
ZSSK Cargo dosiahla za prvý štvrťrok tohto roka zisk vo výške 423 mil. Sk. Tržby z nákladnej prepravy predstavovali 3,3 mld. Sk. Ich celkové plnenie bolo nižšie o 58 mil. Sk a v porovnaní s plánom boli zabezpečené na 95 %. Za prvý štvrťrok spoločnosť podľa operatívnych výsledkov prepravila 11,884 mil. ton tovarov, čím splnila plán prepráv na 100,17 %.
Penta je slovensko-česká private equity skupina, ktorá začala svoju činnosť v roku 1994. Na slovenskom a českom trhu sa venuje akvizíciám stredne veľkých firiem a ich následnej reštrukturalizácii a zvyšovaniu ich hodnoty. V minulosti sa angažovala v niekoľkých arbitrážnych projektoch, a v rokoch 2001 až 2003 bola jedným z najvýznamnejších investorov na trhu nevymožiteľných pohľadávok. V súčasnosti pôsobí v projektoch, akými sú napríklad Závody SNP Žiar nad Hronom, Slovenský investičný holding (bývalé VSŽ Košice), Paroplynový cyklus Bratislava, Ozeta Neo, AVC Čadca. Penta spravuje aktíva v celkovej hodnote cca 885 mil. eur.

Finančný výbor prerokoval návrh koncepcie osobnej dopravy
(SITA) BRATISLAVA 13. 6. 2005 - Výbor Národnej rady SR pre financie, rozpočet a menu v pondelok prerokoval návrh koncepcie osobnej autobusovej a železničnej dopravy s dôrazom na systémové riešenie financovania výkonov vo verejnom záujme v roku 2005 a rokoch nasledujúcich. Výhrady voči návrhu prezentoval v rozprave len poslanec za Komunistickú stranu Slovenska Karol Fajnor, ktorý vyjadril absolútny nesúhlas s koncepciou. "Koncepcia predstavuje absolútnu deštrukciu a nesystémové riešenie dopravy na Slovensku," povedal Fajnor.
Koncepcia, ktorú vypracoval rezort dopravy, sa zameriava na tri oblasti, pričom najdôležitejšou je prechod kompetencií v regionálnej osobnej železničnej doprave na vyššie územné celky. Ďalšími sú optimalizácia výkonov v osobnej doprave a regulovaná súťaž. Zmyslom koncepcie je pritom podľa rezortu dopravy zvýšiť efektívnosť v osobnej doprave tým, že vyššie územné celky budú môcť rozhodnúť o tom, ktoré spojenia sú pre daný samosprávny kraj dôležité, ktoré treba zachovať a ktoré zrušiť. Roky 2007 a 2008 budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča prechodným obdobím, keď vyššie územné celky budú dostávať financie formou účelovej dotácie. Od roku 2009 už budú dostávať finančné prostriedky priamo do rozpočtov a budú rozhodovať o ich prerozdelení medzi autobusovú a železničnú dopravu.
V tomto roku by na financovanie výkonov vo verejnom záujme v rámci autobusovej a železničnej dopravy malo zo štátneho rozpočtu smerovať 9,132 mld. Sk. Prostredníctvom rezortu dopravy sa na výkony vo verejnom záujme v železničnej doprave rozdelí 8,1 mld. Sk. Z tejto sumy je 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej republiky, teda na železničnú infraštruktúru a 4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. na mimoinfraštruktúrne účely. Na výkony vo verejnom záujme v autobusovej doprave by mali samosprávne kraje rozčleniť medzi jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.

Tahákem železničního veletrhu v Ostravě bude lokomotiva Siemensu
(ČTK) OSTRAVA 13. 6. 2005 - Tahákem veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který začíná v úterý v Ostravě, bude třísystémová lokomotiva z dílny firmy Siemens Transportation Systems. Lokomotiva, kterou budou využívat rakouské dráhy a časem by mohla jezdit i do Česka, měla premiéru nedávno na firemní prezentaci a teď se veřejnosti představí vůbec poprvé. ČTK to řekl manažer veletrhu Stanislav Zapletal.
Veletrh představí ostravské veřejnosti také Pendolino, nový dvounápravový vůz Ostravských opraven a strojíren a řadu dalších novinek. "Akce není zaměřena jen na mašinky, k vidění budou i nákladní a osobní vozy, komponenty vozidel nebo novinky z oboru sdělovací a zabezpečovací techniky," řekl Zapletal. Ostravský dopravní podnik například vystaví prototyp nové tramvaje Vario, která by mohla v budoucnu jezdit po severomoravské metropoli.
Na výstavě budou i expozice určené pro odborníky a studenty. "Lidi z firem mohou porovnat, kam se dostala konkurence, případně dojednat budoucí spolupráci," vysvětlil Zapletal.
Součástí veletrhu jsou také odborné semináře z oblasti vývoje a provozu železničních vozidel, rozvoje železniční infrastruktury a zabezpečovací techniky.
Akce je určena i široké veřejnosti, otevřeno bude v úterý od 09:30 do 18:00, ve středu od 09:00 do 18:00 a ve čtvrtek od 09:00 do 16:00. Veletrh se bude konat v areálu nákladového nádraží nedaleko železniční stanice Ostrava-hlavní nádraží.

Ve Francii vyjel na trať první soukromý nákladní vlak
(zpravodaj ČTK) PAŘÍŽ 13. 6. 2005 - Za protestů odborů proti liberalizaci veřejné železniční dopravy vyjel dnes ve Francii na koleje první soukromý nákladní vlak. Společnost Connex tak začala převážet vápno z Lotrinska do německých hutí v Sársku za cenu, která je o 20 procent nižší, než jakou nabízela státní železniční společnost SNCF.
Už krátce po odjezdu z lotrinského Dugny vlak zablokovaly asi dvě stovky odborářů z SNCF. Protestní demonstrace je na dnešek svolána také v Paříži.
Connex získal pětiletý kontrakt ve veřejné soutěži loni na jaře. Jeho hodnota 11 milionů eur (330 milionů korun) představuje jen 0,1 procenta obratu nákladní přepravy SNCF. Soukromá společnost však chce do deseti let SNCF přebrat pět až deset procent tohoto trhu.
Pro odbory je dnešek jen první etapou narušení dosavadního monopolu SNCF na nákladní dopravu. Odbory poukazují na údajné ohrožení železniční dopravy jako veřejné služby a na nebezpečí sociálního dumpingu, kterého se podle nich soukromá společnost může dopouštět. Představitel Connnexu jakýkoli dumping popřel.
Jako "bolkesteinizaci veřejné železniční dopravy" odsoudilo vstup soukromého sektoru do této sféry Republikánské hnutí občanů, které svého času vzniklo odtržením od Socialistické strany. Bývalý člen Evropské komise Frits Bolkestein je pro Francii synonymem snah Bruselu o liberalizaci služeb vzhledem ke svému někdejšímu návrhu změn v této oblasti.
Nákladní doprava SNCF loni vykázala ztrátu 361 milionů eur. Jednou z cest k nápravě má být snížení stavu zaměstnanců o 3500.
Connex už ve Francii provozuje některé regionální linky osobní přepravy, ovšem jako subdodavatel SNCF.

Allianz pro Schiene seit 5 Jahren aktiv
Eurailpress 13.06.2005 - Aus Anlass des fünfjährigen Bestehens der Allianz pro Schiene am 14. Juni 2005 würdigen Vertreter aller politischen Parteien und Verbände das politische Engagement des Schienenbündnisses. Der jahrzehntelang vernachlässigte Verkehrsträger Schiene kann nur durch den Schulterschluss von Gewerkschaften, Unternehmen, Umwelt- und Verbraucherverbänden genug Druck auf die Politik ausüben, um endlich faire Rahmenbedingungen zu schaffen, die eine Renaissance der Schiene ermöglichen, so die zentrale Botschaft des Vorsitzenden Norbert Hansen anlässlich des 5 Jährigen Bestehens des Bündnisses. Mit seinem Anliegen, mehr Menschen für das umweltfreundlichste und sicherste Verkehrsmittel zu gewinnen, finde das Bündnis zunehmend Anerkennung und Gehör – quer durch alle Lager.

Eurotunnel-Chef zurückgetreten
Eurailpress 13.06.2005 - Lean-Louis Raymond, Chef von Eurotunnel, hat wenige Tage vor der am 17. Juni stattfindenden Hauptversammlung seinen Job quittiert. Grund sei die Kritik des erst im April berufenen Aufsichtsratschef Jacques Gounon. Er hatte Raymond vorgeworfen, mit der Sanierung des Unternehmens nicht erfolgreich zu sein. Ein Nachfolger soll noch diese Woche ernannt werden.
Raymond war vor einem Jahr auf einer turbulenten Hauptversammlung von aufgebrachten Kleinaktionären und dem Börsenbriefherausgeber Nicolas Miguet zum Chef des Kanaltunnelbetreibers bestimmt worden. Da es zur Umschuldung und Teilschulderlass nicht gekommen ist, lasten noch immer Schulden von knapp 9 Mrd. EUR auf dem Unternehmen, die aus dem bau des Mammutprojektes stammen.

Lückenschluss bei Neubaustrecke Nürnberg - Ingolstadt
Eurailpress 13.06.2005 - Heute wurde auf der Neubaustrecke Nürnberg – Ingolstadt der Lückenschluss der Gleise bei Kinding vollzogen. Damit ist ein weiterer wichtiger Meilenstein bis zur Inbetriebnahme Mitte 2006 erfüllt. Die Fahrzeit wird sich dann zwischen München und Nürnberg um knapp 40 Minuten verringern.
Die neue Bahnverbindung setzt sich aus zwei Abschnitten zusammen: Zwischen Nürnberg und Ingolstadt werden die Züge auf einer 89 km langen, komplett neu gebauten Trasse fahren, zwischen Ingolstadt und München wird die bestehende, 82 Kilometer lange Trasse ausgebaut. Den Großteil der auf 3,6 Mrd. EUR geschätzten Gesamtkosten finanziert der Bund mit rund 2 Mrd. EUR. Auch die Europäische Union fördert das Vorhaben mit über 200 Mio. EUR.

Medzery spojenie na novej trati Nürnberg - Ingolstadt
Eurailpress 13.06.2005 - dnes bol na novej trati Norimberg – Ingolstadt robí medzery-spojenie kolaje pri Kinding . vykonaná. S tým je splnený další dôležitý medzník až ku uvedeniu do prevádzky v strede 2006. Cestovný cas bude sa potom medzi Mníchovom a Norimberg o asi 40 minútach zmenší.
Nové železnicné spojenie zostavujúci sa z dvoch úsekov : Medzi Norimberg a Ingolstadt dlhé vlaky na 89 kilometroch, jazdí úplná nanovo postavená trasa, medzi Ingolstadt a Mníchov bude jestvujúci, 82 kilometrov dlhej trasy vybudovanej. Velká cast na 3,6 miliard EUR odhadnuté celkové náklady financovaný spolok s okolo 2 miliardy EUR. Tiež Európska únia požaduje úmysly s nad 200 miliónmi. EUR.

Sťahovanie zo zdevastovaného domu sa odkladá
Sme 14.06.2005, Jesenský Mikuláš - Približne päťdesiat Rómov, ktorí protiprávne obývajú totálne zničenú budovu Železníc SR na Vodárenskej ulici v Košiciach, sa malo do včerajšieho rána dobrovoľne z hrôzostrašného baraku vysťahovať. V opačnom prípade ich mali deložovať a ruinu čiastočne zbúrať, aby sa do nej nemohli opäť nasťahovať. Včera ráno visela pred polozrúcaninou čerstvo vypraná bielizeň. Obyvatelia sa tešia. "Asi si to rozmysleli. Veď nás nemôžu len tak vyhodiť na ulicu! Musia to dajako riešiť," hovorí mladá žena s dieťaťom na rukách.
Opodiaľ stojí staršia pani. Prišla sa na vlastné oči presvedčiť, že bradatý problém sa definitívne vyrieši. "Tušila som, že to takto dopadne. Desať rokov vypisujeme sťažnosti, chodíme po úradoch, posielame petície, ale každý na nás kašle," bezradne rozhadzuje rukami dôchodkyňa, ktorá býva v neďalekom bloku na sídlisku Mier.
Problém Vodárenskej ulice sa ťahá od začiatku 90. rokov. Baraky vtedy začali osídľovať prvé rodiny. Len niektoré dostali výmer či potvrdenie o trvalom pobyte. Časom však medzi nimi začali prevládať nelegálni nájomníci. Pre obyvateľov časti sídliska sa začalo peklo.
"Ľudia, ktorí tu majú garáže, ich nemôžu používať. Prebrodiť sa k nim cez hory odpadkov a pomedzi potkany je nemysliteľné. Polícia a hasiči tu pravidelne museli zasahovať. Pritom kedysi to bolo tiché a slušné sídlisko. Teraz sem chodia turisti a fotia si to. Pretože také čudo dnes už len ťažko niekde nájdete," hovorí učiteľka na dôchodku.
Väčšinu obyvateľov, ktorí žili v bývalých stavbárskych ubytovniach legálne, pred dvoma rokmi mesto presťahovalo do náhradných priestorov, v dvoch barakoch vybúralo priečky a okná, ohradilo ich. Železnice ako majiteľ svoju budovu prenajali spoločnosti Gestiv, ktorá ju chcela aj odkúpiť. Do chátrajúcej ruiny bez vody, elektriny a kúrenia sa opäť nasťahovali dve rodiny. Keďže dodnes firma dohodnutú sumu nevyplatila, ŽSR sa rozhodli od zmluvy odstúpiť a problém definitívne vyriešiť. Nikto však nevie, kde bude tridsať Rómov po vysťahovaní bývať. Mesto ani železnice pre nich náhradné ubytovanie nemajú. "Sami si ho musia hľadať. Každý z nich mal trvalý pobyt niekde inde a svoje byty predali. Navyše mesto nie je majiteľom budovy," povedala hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková.
Podľa informácií zo Železníc SR deložovanie a čiastočnú asanáciu z "technických príčin" odložili na dnes.

IC vlak máva aj starý vozeň
Sme 14.06.2005, mož, BRATISLAVA - Železnice k IC vlaku Kriváň radia v posledných dňoch aj starý vozeň, v ktorom sú osemmiestne kupé druhej triedy ešte z čias socializmu. Nefunguje v nich klimatizácia a koženkové sedadlá sú roztrhané alebo poničené nápismi.
Vagón vypravili aj v túto nedeľu z Košíc do Bratislavy bez toho, aby pokladníčka cestujúcich upozornila, že im predáva miestenku do prestarnutého vagónu. "Toto je IC? Ako si to mohli dovoliť?" rozhorčovali sa viacerí cestujúci, keď do vagónu na konci vlaku nastupovali. Sprievodca mykal plecami, že on za to nemôže.
Železnice v IC vlakoch rozdávajú aj sťažovateľský lístok, kde vyzývajú cestujúcich, aby napísali, čo sa im nepáčilo. Cestujúci v poslednom vagóne sa nad tým len smiali, niektorí z nich lístok vyplnili. "Len to vyplňte, už týždeň im hovorím, aby mi tento vagón nedávali," hovorí sprievodca, ktorý vraj nemôže ani vrátiť peniaze. Lístok na IC je pritom drahší o 20 korún v bežný deň alebo o 80 korún vo vyťaženejšie dni, čo sú napríklad piatok alebo nedeľa. Aj s miestenkou stojí 598 korún.
Hovorca železníc Miloš Čikovský včera SME povedal, že sa všetkým cestujúcim ospravedlňujú. Vozeň vraj zaradili pre technickú poruchu iného vozňa. "Klimatizované vozne sa snažíme využívať aj v iných rýchlikoch, a tak sme už nemali rezervu."
Cestujúcich vraj dopredu nemôžu upozorniť, lebo lístky sa predávajú skôr, ako železnice vedia, že vozeň zaradia. Čikovský tvrdí, že ľuďom vrátia IC príplatok. Sprievodca mal podľa neho cestujúcemu prideliť iné miesto vo vozni s funkčnou klimatizáciou alebo vydať potvrdenie, aby mohol žiadať príplatok naspäť.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský povedal, že staré vagóny radia do IC vlakov len v prípade technickej poruchy a tiež cestujúcim vracajú IC poplatok.

Nový tender ŽSR na úsek Piešťany - Nové Mesto nad Váhom
(SITA) BRATISLAVA 14. 6. 2005 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili začiatkom júna tohto roka novú verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizačných prác na železničnej trati v úseku Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Prvú verejnú súťaž z januára tohto roka totiž museli ŽSR zrušiť. "Nariadil nám to Úrad pre verejné obstarávanie po prešetrení námietok uchádzačov," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru zahraničnej pomoci ŽSR Miroslav Matúšek. Záujemcovia o realizáciu projektu môžu získať súťažné podklady do 20. júna tohto roka a ponuky môžu predkladať až do 1. augusta. Výsledky novej súťaže by mohli byť podľa Matúška známe už koncom augusta, s prácami by mal víťaz tendra začať v októbri tohto roka. Trať by mala byť podľa predpokladov ŽSR zmodernizovaná do konca roka 2008.
Modernizácia uvedeného 19,98-kilometrového úseku sa bude financovať z národných aj európskych prostriedkov. "Podpora z Kohézneho fondu bude vo výške 74 % oprávnených nákladov, zvyšných 26 % bude pochádzať zo štátneho rozpočtu," skonštatoval Matúšek. Celkové oprávnené náklady stavby sú vo výške 89,3 mil. eur.
Pri predkladaní ponúk musia záujemcovia zložiť zábezpeku k ponuke v sume 5 mil. Sk a zábezpeku na vykonanie prác vo výške 10 % z akceptovanej zmluvnej ceny v slovenských korunách vo forme bankovej záruky. Zároveň musia preukázať svoju hospodársku a finančnú situáciu, ako napríklad priemerný ročný obrat najmenej 6 mld. Sk za posledné tri roky či kladný hospodársky výsledok v týchto rokoch. Uchádzači o vykonanie modernizácie musia zároveň zdokladovať svoje skúsenosti s modernizáciou alebo komplexnou rekonštrukciou železničnej trate formou potvrdených referencií.
"Cieľom modernizácie je zvýšiť traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný systém s pravidlami EÚ," vysvetlila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. V stavbe je zahrnutých 82 prevádzkových súborov a 191 stavebných objektov. Trať určená na modernizáciu je súčasťou približne 53-kilometrového úseku Trnava - Nové Mesto nad Váhom, ktorý predstavuje jeden z úsekov V. železničného eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko.

ŽSR vysťahovali Rómov z Vodárenskej
(SITA) KOŠICE 14. 6. 2005 – Vyše tridsať Rómov, ktorí neoprávnene obývali dvojpodlažný objekt na Vodárenskej ulici v Košiciach, patriaci ŽSR, pracovníci železníc dnes prinútili opustiť. Bager zbúral posledné zvyšky priečok a neskôr skupina mužov začala odpratávať zvyšky vecí po neželaných nájomníkoch. ŽSR po vyprataní objekt oplotia. Ako uviedla Nela Blašková, pokiaľ spoločnosť, ktorá objekt pôvodne kúpila nesplní zmluvné podmienky, objekt predajú inému záujemcovi, alebo úplne zbúrajú. Pozemok pod objektom patrí mestu Košice.
Rómovia z Vodárenskej sa rozišli do iných častí mesta, niektorí na Luník IX, iní do vytvárajúcej sa osady Demeter pri sídlisku Ťahanovce, uviedla hovorkyňa košického magistrátu Zuzana Bobríková. "Ani sme si nestihli poriadne pobaliť veci, keď nás začali vyhadzovať. Žila som tu pätnásť rokov s dcérou, ktorá ma malé decko,“ posťažovala sa Mária Horváthová. Pripustila, že na Vodárenskej bývala neoprávnene. Tvrdila, že ju z bytu na KVP vyhodili, lebo z platu upratovačky nemohla platiť za byt aj starať sa o rodinu. Manžel bol v tom čase vo väzení.
"Mesto v súčasnosti nie je schopné poskytnúť neplatičom nízko štandardné bývanie, pretože nemá financie na postavenie takýchto ubytovní. V najbližších týždňoch a mesiacoch sa tým bude magistrát zaoberať, pretože počet sociálne odkázaných ľudí v Košiciach rastie,“ uviedla pre agentúru SITA Bobríková.
Podľa neoficiálnych zdrojov žije v Košiciach okolo 600 bezdomovcov. No skupina sociálne odkázaných občanov sa rozrástla už na približne 20 000. "Niektorí z nich ešte horko-ťažko dokážu za byt platiť, no rapídne rastie počet neplatičov. Bytový podnik mesta Košice, ale aj ostatní poskytovatelia ubytovania sa budú snažiť dostať týchto ľudí z bytov, takže nútených vysťahovaní bude pribúdať,“ dodala Bobríková. Magistrát chce postaviť ubytovne s minimálnym štandardom aspoň pre časť tých ľudí, ktorí sa nie vlastnou vinou ocitnú na ulici. Ako Bobríková uviedla, prostriedky na tieto stavby sa mesto usiluje získať zo sociálneho fondu.

Pendolino má od zimy zkrátit cestu z Prahy do Ostravy o 30 minut
(ČTK) OSTRAVA 14. 6. 2005 - Nový rychlovlak Pendolino by měl zkrátit cestování mezi Ostravou a Prahou asi o půl hodiny na tři hodiny a 19 minut. České dráhy plánují, že od poloviny prosince budou mezi oběma městy jezdit tři nebo čtyři spoje denně. Novinářům to dnes na veletrhu Czech Raildays řekl generální ředitel ČD Josef Bazala. Cena jízdného zatím nebyla stanovena.
Jízdenka bude podle Bazaly zřejmě dražší než na expresní vlak Manažer (600 korun) a levnější než letenka z Mošnova do Prahy (od 990 korun).
Dráhy mají zatím tři ze sedmi vlaků Pendolino. Během léta by měly převzít čtyři zbývající, které již italský Alstom vyrobil. Vlaky se nyní testují, jeden z nich ve zkušebním režimu
na trati z Prahy do Děčína přepravil už přes 150.000 lidí. Rozhodující pro provoz vlaků bude testování drážním úřadem. "Připouštíme i variantu, že úřad provoz Pendolina na našich železnicích neschválí. V tom případě je vrátíme do Itálie. Ale věřím, že se to nestane," upřesnil Bazala.
Nové vlaky nabízejí kromě větší rychlosti, která v některých úsecích dosáhne až 200 kilometrů za hodinu, také vyšší úroveň komfortu a poskytovaných služeb včetně garantované cestovní doby.
"Ostravsko pro nás představuje klíčový region, trasa Ostrava - Praha je nejatraktivnějším přepravním směrem v České republice s dominantním postavením železniční dopravy," vysvětlil Bazala, proč dráhy nasadí nejvíce nových jednotek právě na tuto trasu.
Vlaky Pendolino by měly od prosince jezdit také do Vídně a Bratislavy.
Původně měly Pendolina vozit cestující už před šesti lety. Zavedení rychlovlaku zpomalily technické problémy, když drážní úřad nový vlak na českých testovacích tratích neschválil. Důvodem byly moderní pohony souprav, které svým elektromagnetickým polem rušivě ovlivňovaly zabezpečovací systémy tratí. Společnost AŽD Praha proto vyvinula filtry, které potlačují rušivé proudy motorů.
Zakázku na dodávku rychlovlaků převzal Alstom po rozpadlém konsorciu ČKD-Siemens-Fiat Ferroviaria. Tomu již před lety České dráhy zaplatily asi miliardu korun, ale konsorcium žádný vlak nevyrobilo.

Železničiari zamedzili jazde prvého súkromného nákladného vlaku vo Francúzsku
(Süddeutsche Zeitung, TASR) Paríž 14. 6. 2005 - Prvý súkromný nákladný vlak na francúzskych železniciach zastavili v pondelok demonštranti krátko po tom, čo sa dal do pohybu. Asi 200 zamestnancov francúzskych štátnych dráh SNCF neďaleko stanice v Dugny pri Verdune zablokovalo trať a vlak spoločnosti CFTA Cargo nepustili ďalej. Odborári SNCF obvinili vedenie súkromnej prepravnej spoločnosti zo mzdového dampingu a nedostatočného odborného vzdelania jej rušňovodičov.

Víchrica v Tatrách - pomoc z fondu
Hospodárske noviny, tasr 15.06.2005 - Slovensko dostane zTondu solidarity EU na likvidáciu škôd spôsobených víchricou v Tatrách 5,67 milióna eur, čo predstavuje necelé tri percentá vyčíslených škôd. Navrhla to 6. apríla Európska komisia, konečné schválenie pomoci členskými štátmi a Európskym parlamentom by malo byť len formalitou a môže trvať ešte dva až štyri týždne. Budeme mať dvanásť mesiacov na to, aby sme túto pomoc využili. Na čo konkrétne sa použije pomoc z fondu solidarity, kto bude príjemcom a správcom financií? "Fond ma vlastné pravidlá ako a na čo je možné použiť vyčlenené financie. Keď dostaneme konečné rozhodnutie o pridelení prostriedkov, vláda rozhodne, ako sa využijú," odpovedal na otázku vicepremiér Pál Csáky. Otázkou, kedy budú schvaľované prvé projekty, sa bude ešte zaoberať vládny výbor pre Tatry, ako aj samotná vláda. "V krátkom čase sa určia priority, na aké typy projektov sa bude klásť doraz," doplnil Csáky. Pomoc sa podľa komisára pre školstvo Jána Figeľa prerozdelí na rekonštrukciu turistických zariadení a na rozvoj postihnutých oblastí. Počíta sa tiež s hradením nákladov na získanie vybavenia na spracovanie biomasy Vicepremiér sa dávnejšie vyjadril, že na odstraňovanie škôd v Tatrách použije Slovensko aj časť peňazí zo štrukturálnych fondov. Skôr, ako o tom nebude rokovať Rada vlády pre regionálnu politiku, je však podľa Csákyho predčasné prejudikovať odkiaľ a aké množstvo financií sa presunie na likvidáciu kalamity v Tatrách. "Pomoc z Fondu solidarity sa použije podľa pravidiel na krytie verejných výdavkov spojených s likvidáciou následkov veternej kalamity v troch podstatných oblastiach - záchranné a zabezpečovacie práce, obnova infraštruktúry a čistenie postihnutého územia. Príjemcom a správcom bude vláda. Výbor vlády SR pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier ako poradný orgán vlády SR bude odporúčať použitie týchto prostriedkov. V súčasnosti už evidujeme návrhy štátnej správy a samosprávy na použitie týchto prostriedkov. Som presvedčený, že peniaze je potrebné rozdeliť pre všetky tri oblasti možného použitia," konštatoval tajomník vládneho výboru Ivan Štefanec.

Komisia: Išlo o vážnu katastrofu.
Žiadosť o pomoc Slovensko v súvislosti s veternou smršťou 19. a 20. novembra 2004 poslalo Európskej komisii 24. januára 2005. Komisia rozhodla, že žiadosť zodpovedá kritériám "vážnej katastrofy".
Víchrica usmrtila dve osoby a zasiahla 28 % z celkového územia v postihnutých regiónoch (Banská Bystrica, Košice, Prešov, Žilina) s takmer trojmiliónovou populáciou. Poškodila tiež infraštruktúru a vážne zasiahla lesy. Zo satelitných záberov a leteckých fotografií EK usúdila, že búrka poškodila o niečo viac než 20-tisíc ha územia, pričom najväčší ničivý nápor utrpeli lesy v Tatranskom národnom parku. Maximálna výška škôd na lesoch sa odhaduje na 195 miliónov eur - táto suma prevyšuje hranicu 0,6 % hrubého národného dôchodku (172 miliónov eur), takže udalosť je podľa zákona považovaná za vážnu prírodnú katastrofu.

Obnovená trať v Tatrách.
Jazdu prvej električky na obnovenom úseku trate medzi Štrbským Plesom a Starým Smokovcom odpískal minulý piatok minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Železničná doprava na Tatranských elektrických železniciach bola prerušená od kalamity v novembri minulého roka. Dopravu obnovovali postupne. Ako prvý bol sprejazdnený úsek z Popradu do Starého Smokovca. V decembri začala jazdiť Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso. Obnovou prešiel aj úsek trate zo Štrbského Plesa do vyšných Hágov a zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice. Na jar bola ukončená oprava úseku trate z Vyšných Hágov do Starého Smokovca.

Darovali informačný systém.
Informačný systém v hodnote 10 miliónov korún odovzdali minulý týždeň vysokým Tatrám zástupcovia spoločnosti Siemens. Systém umožní Štátnym lesom TANAP-u detailne plánovať a priebežne kontrolovať práce pri odstraňovaní novembrovej kalamity a výsadbe nového lesného porastu. V praxi ho chcú využiť do dvoch mesiacov. Spracovanie kalamitného dreva v celkovom objeme 2,1 milióna kubických metrov potrvá približne dva roky a opätovné zalesňovanie 30 rokov. Táto etapa bude financovaná zväčša z výnosov z predaja kalamitného dreva. Systém dokáže efektívne naplánovať použitie finančných prostriedkov. V praxi sa môže vyskytnúť množstvo nepredvídateľných zmien, ktoré budú mať priamy vplyv na lesnícke práce. Pomocou nového informačného systému budú môcť lesníci podobné zmeny a podmienky nakonfigurovať a aktualizovať plán. Informačný systém je priamo prepojený s účtovným systémom Štátnych lesov TANAP-u, umožňuje aj ekonomickú kontrolu plánovania lesníckych prác, prípadne ich skutočnú realizáciu. Spoločnosť okrem toho darovala mestu Vysoké Tatry aj dva lesnícke stroje na likvidáciu a spracovanie kalamitného dreva.

Na V. eurokoridor smerovalo v SR zatiaľ zhruba 3,158 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 15. 6. 2005 - Na slovenskú časť V. železničného eurokoridoru sa zatiaľ preinvestovalo približne 3,158 mld. Sk, pričom tieto financie sa spájajú so štyrmi úsekmi od Bratislavy po Piešťany. Jeden z úsekov, konkrétne úsek Cífer - Trnava v dĺžke 5,8 kilometra, ktorý si vyžiadal 500 mil. Sk, bol dokončený v roku 2001. Finančné memorandá na zvyšné tri úseky predstavujú sumu celkovo vyše 334 mil. eur, čo je približne 12,9 mld. Sk. Pre agentúru SITA to uviedol riaditeľ odboru zahraničnej pomoci Železníc Slovenskej republiky Miroslav Matúšek.
Z celkového objemu doteraz preinvestovaných prostriedkov smerovalo najviac financií na železničný úsek Bratislava Rača - Šenkvice. "Ide o sumu 37,3 mil. eur," povedal Matúšek. Finančné memorandum na tento vyše 18-kilometrový úsek je na úrovni 51,4 mil. eur, pričom 75 % z tejto sumy budú tvoriť prostriedky z Kohézneho fondu. Stavebné práce začalo konzorcium vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Bratislava v roku 2000, ich ukončenie predpokladajú ŽSR do konca tohto roka.
"Na nadväzujúci úsek Šenkvice - Cífer v dĺžke 11,5 kilometra sa zatiaľ preinvestovalo 23 mil. eur," povedal Matúšek. Finančné memorandum na tento úsek bolo pôvodne vo výške 116,9 mil. eur, ktoré sa mali rovnakým dielom rozdeliť medzi štátny rozpočet a Európsku úniu. "Po prehodnotení nákladov na stavbu sa v roku 2003 navýšil podiel Slovenskej republiky z 58,4 mil. eur na takmer 95 mil. eur. Na Slovensko tak pripadá 62 % z celkovej sumy memoranda a na Kohézny fond 38 %," zdôraznil Matúšek. Trať by mala byť zmodernizovaná v roku 2007, pričom stavebné práce začalo konzorcium vedené firmou Skanska ŽS, a.s. Praha v minulom roku.
Posledným úsekom, na ktorom sa v súčasnosti realizujú modernizačné práce, je približne 33-kilometrový úsek Trnava - Piešťany. Na úseku sa podľa Matúšeka preinvestovalo zatiaľ 8,6 mil. eur, pričom stavebné práce začali v minulom roku. Finančné memorandum na tento úsek rozdelené rovnakým podielom medzi SR a Európskou úniou, bolo pôvodne vo výške 93,5 mil. eur. Po prehodnotení nákladov v roku 2003 sa podiel Slovenska zvýšil zo 46,7 mil. eur na 82,5 mil. eur, čím prostriedky zo štátneho rozpočtu budú tvoriť 64-percentný podiel a z Kohézneho fondu bude smerovať 36 %. Trať by podľa predpokladov ŽSR malo konzorcium vedené spoločnosťou ŽS Brno zmodernizovať v roku 2008.
Aj ŽSR sa podľa investičného riaditeľa spoločnosti Mariána Urbánka stretávajú pri modernizácií železničných tratí s tzv. vyvolanými investíciami. "Tieto investície chápeme v tom zmysle, že určité projekty sú vyradené z financovania fondmi Európskej únie a teda sa musí využiť štátna dotácia," zdôraznil Urbánek. Podľa neho ide napríklad o budovanie mimoúrovňových križovatiek či obnovu železničných zastávok. "Napríklad na úseku Bratislava Rača - Trnava predstavujú tieto investície približne 228 mil. Sk," uzavrel Urbánek.

Vo štvrtok začne vo Francúzsku pracovať Európska agentúra pre železničnú dopravu
(TASR) Brusel 15. 6. 2005 - Vo štvrtok začne vo Valenciennes vo Francúzsku oficiálne pracovať Európska agentúra pre železničnú dopravu. Hlavnou úlohou agentúry je vypracovanie technických a prevádzkových predpisov pre všetky európske železnice. Dnes o tom v Bruseli informovala Európska komisia (EK). Spoločné štandardy by mali prispieť k väčšej konkurencieschopnosti európskych železníc na svetovom trhu. Jednotné predpisy by mali tiež podporiť bezpečnosť a výkonnosť v európskej železničnej doprave.
Jacques Barrot, európsky komisár pre dopravu, a Dominique Perben, francúzsky minister dopravy, pri slávnostnom otvorení agentúry zároveň položia v severofrancúzskom Valenciennes základný kameň jej novej úradnej budovy. Medzinárodné schôdzky zástupcov železníc z Európy by sa mali konať v Lille, kde sa stretávajú železničné trate z Londýna, Paríža a Bruselu/Kolína. V polovici roka 2006 by mala byť agentúra s približne stovkou expertov už plne funkčná.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Osobný vlak spôsobil v utorok 76-ročnému mužovi viacpočetné pomliaždeniny
(TASR) Bratislava 15. 6. 2005 - Viacpočetné pomliaždeniny celého tela utrpel 76-ročný muž po nehode s motorovým osobným vlakom spôsobené v utorok 14. júna napoludnie v okrese Čadca.
Muž z Nižného Kelčova ležal v tesnej blízkosti koľajníc, keď ho spozoroval rušňovodič osobného vlaku asi zo vzdialenosti 20 metrov. Hoci vodič použil zvukovú výstrahu a rýchločinné brzdenie, brzdiaci vlak zachytil vstávajúceho muža a spôsobil mu viacpočetné pomliaždeniny. Zraneného previezli do nemocnice.
Nehoda spôsobila odstávku vlakov na trate Turzovka -Makov od 12.17 do 13.50 h. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície Čadca ako priestupok na úseku dopravy.
TASR dnes oznámil hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Finanzierungsvereinbarung Bund/DB AG für POS Nord
Eurailpress 15.06.2005 - Bund und Deutsche Bahn AG haben heute eine Finanzierungsvereinbarung zum weiteren Ausbau der Eisenbahnstrecke Ludwigshafen – Saarbrücken abgeschlossen. Das teilte das Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen mit. Der Streckenabschnitt ist Teil der internationalen Hochgeschwindigkeitsverbindung Paris – Ostfrankreich – Süddeutschland (POS Nord). Von den Gesamtinvestitionen von knapp 160 Mio. EUR stellt der Bund nach Angaben des Ministeriums ca. 153 Mio. EUR zur Verfügung. Damit würden bis 2007 weitere Streckenabschnitte für Tempo 200 ertüchtigt sowie das europäisch genormte Leit- und Sicherungssystem ETCS eingebaut.
Damit sei die POS Nord die erste Eisenbahnstrecke in Deutschland, auf der dieses hochmoderne System die Steuerung des Zugverkehrs übernommen wird, so das BMVBW weiter. Dann werden ab 2007 deutsche ICE 3 und französische TGV-Hochgeschwindigkeitszüge durchgehend zwischen Paris und Frankfurt/Main bzw. Stuttgart (POS Süd) verkehren können.
Bereits im Mai des Jahres hatten Bahnchef Hartmut Mehdorn und sein französischer Kollege Louis Gallois im Beisein von Bundesminister Dr. Manfred Stolpe und dem französischem Minister Gilles de Robien die Gründung einer gemeinsamen Tochtergesellschaft mit Sitz in Saarbrücken beschlossen. Das neue Unternehmen soll den grenzüberschreitenden Hochgeschwindigkeitsverkehr zwischen Paris und Südwestdeutschland mit rollendem Material beider Bahnen managen.

Alstom: X 60 für Schweden auf der Zielgeraden
Eurailpress 15.06.2005 - Die X 60, Züge für den Vorortverkehr in Stockholm stehen kurz vor dem Beginn des Fahrgastbetriebes. Seit Mai steht dem Besitzer, der Storstockholms Lokaltrafik AB (SL) das erste Fahrzeug für Tests und Ausbildung zur Verfügung, ab August kommen sie in den Fahrgastbetrieb. Bei dem X 60 handelt es sich um ein 107 m langes Fahrzeug der Coradia LIREX-Familie von Alstom-LHB.
2001 hat die SL entschieden, neue Fahrzeuge für ihre im Großraum Stockholm betriebenes Nahverkehrs- netz, das von Citypendeln betrieben wird, zu beschaffen. Im April 2002 kam es zur Vertragsunterzeichnung mit Alstom über 50 Fahrzeuge für rund 400 Mio. EUR mit einer Option auf weitere 50 Stück. Angeboten wurde ein durchgängig niederfluriges Fahrzeug mit einer Fußbodenhöhe von 790 mm. Beim X 60 wurden die Erfahrungen mit dem LIREX Experimental, der auf der InnoTrans 2000 vorgestellt wurde, genutzt. Beim LIREX sind alle wichtigen Hauptaggregate auf dem Dach untergebracht, was erst den durchgängig niedrigen Fußboden ermöglicht. Weiter sind die Aggregate so besser vor den extremen Witterbedingungen geschützt und für Wartungsarbeiten schneller und leichter zugänglich.
Die 160 km/h schnellen sechsteiligen Züge sind durchgängig begehbar und bieten 374 Sitzplätze und 565 Stehplätze (5 Personen/qm). Aufgrund des großzügigeren schwedischen Profils konnte der Zug mit einer Breite von 3258 mm gebaut werden, was einen Sitzteiler von 2+3 ermöglicht. Das Fahrzeuge besitzt drei Antriebsstränge aus Transformator, Stromrichter und zwei Triebdrehgestellen mit je zwei Motoren á 260 kW. Somit sind bei dem X 60 sechs der sieben Drehgestelle angetrieben.
Auch auf die Umweltfreundlichkeit wurde bei den Fahrzeugen geachtet. Die X 60 sind wie alle Triebzüge der Coradia LIREX-Züge sind zu 95 Prozent recyclebar. Es werden hauptsächlich artenreine und umweltschonende Materialien verwendet und auf leichte Demontierbarkeit geachtet. Das Train Life Cycle-Konzept von Alstom beinhaltet die ökologische Optimierung von Schienenfahrzeugen von Anfang an. Dieses Know-how gewann Alstom-LHB bei einem Forschungsprojekt zur Optimierung der neuen U-Bahn-Züge für Hamburg vom Typ DT 4.5.
Der X 60 sind in Schweden für Einzeltraktion und Ausbildungsfahrten zugelassen. Auch in Deutschland haben die Triebwagen vom EBA die Zulassung mit Auflagen für Einzelfahrten bekommen. Für Ende Juli wird in Schweden die komplette Zulassung einschließlich Doppeltraktion erwartet. Während die Wintertests in der Klimakammer Wien und im Norden Schwedens abgeschlossen sind, finden derzeit die ersten Tests für Doppeltraktion statt, die Fahrzeuge dafür wurden am 11. Juni nach Schweden trajektiert. Bevor die Züge nach Schweden geliefert werden, wird in Deutschland auf der Strecke Salzgitter – Lehrte – Maschen – Rothenburg/W. eine dynamische Inbetriebnahme mit Höchstgeschwindigkeit durchgeführt. Die Züge werden künftig in einem Liefertakt von 14 Tagen und bis Februar 2007 übergeben.

ČD plánují novinku pro jízdní řád 2005 / 2006: spojení Ostrava – Praha vlakem Pendolino za méně než 3,5 hodiny
České dráhy 16.06.2005 - Bezkonkurenčně nejrychlejší spojení na trase Ostrava – Praha plánují nabídnout cestujícím České dráhy od zahájení platnosti nového jízdního řádu 2005 / 2006. Od poloviny prosince by tak po úspěšném ukončení schvalovacího procesu měly rychlovlaky Pendolino Českých drah až 4x denně v každém směru spojit obě metropole za dobu kratší než 3,5 hodiny. Vlaky by přitom měly být provozovány jako zcela nový produkt s tím, že nejrychlejší spoje by 350 kilometrovou vzdálenost mezi oběma městy mohly překonávat dokonce za dobu 199 minut – tedy za 3 hodiny 19 minut.
Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, k připravovanému rychlému spojení na tiskové konferenci v Ostravě poznamenal: „Ostravsko představuje pro České dráhy klíčový region z hlediska nabídky našich služeb zákazníkům. Trasa Ostrava – Praha je nejatraktivnějším přepravním směrem v České republice s dominantním postavením železniční dopravy. Je proto logické, že hodláme tuto pozici dále rozvíjet a nabídnout našim zákazníkům nejlepší služby zcela bezkonkurenční úrovně.“
V případě úspěšného schválení k pravidelnému provozu plánují České dráhy nasadit vlaky Pendolino mezi Ostravou a Prahou v pravidelném taktu – jako zcela nový zákaznický produkt. To znamená, že vlaky Pendolino jedoucí mezi severní Moravou a hlavním městem by měly být provozovány pod speciální značkou, která by měla cestující jasně upozorňovat na to, že se jedná rychlý spoj s vysokou úrovní zákaznických služeb provozovaný soupravou Pendolino. Součástí takto nastaveného produktu budou i další specifické aspekty komunikace se zákazníky – jako například zvláštní vlakový personál či specifická marketingová kampaň.
Provoz vlaků Pendolino se bude zároveň opírat o několik základních pilířů, které budou zákazníkovi garantovat určitou úroveň poskytovaných služeb. Mezi tyto pilíře by měla patřit například: garantovaná cestovní doba, zastávky vlaku pouze v důležitých administrativních a správních centrech či spektrum dalších doplňkových služeb. Součástí bude také atraktivní cena, která by měla zajistit širokou dostupnost nově připravovaného produktu Českých drah, a.s., a dále posílit pozici národního železničního přepravce v oblasti osobní přepravy.
Nabídkou spojení za dobu kratší než 3,5 hodiny se zároveň České dráhy vyhoupnou na pomyslné první místo z hlediska rychlosti přepravy cestujících mezi Ostravou a Prahou. Spojení center obou měst totiž za takto krátkou dobu nenabízí ani letecká doprava (při započtení časů nezbytných na transfery mezi centry měst a letištěm a na odbavení na letišti) – kdy navíc při nasazení vlaků Pendolino budou České dráhy schopny letecké dopravě plně konkurovat i z hlediska přepravního komfortu. Do budoucna se tak nabízí možnost jednání mezi Českými drahami a Českými aeroliniemi o případném společném provozu některých spojů mezi Ostravou a Prahou. Obdobná spolupráce dnes funguje například ve Švýcarsku, kde tamní dráhy SBB nabízejí společné spoje s leteckým dopravcem Swiss provozované například mezi letištěm v Curychu a Ženevou či Basilejí.
O svezení s Pendolinem je zájem – během 5 měsíců zkušebního provozu s ním jelo více než 150 tisíc cestujících
Již více než 150 tisíc cestujících se za prvních pět měsíců zkušebního provozu svezlo vlaky Pendolino na trase mezi Prahou a Děčínem. Ty od loňského prosince jezdí denně na rychlíkových spojích R 772 a R 777 mezi oběma městy a o svezení údolím Vltavy a Labe je stále eminentní zájem – především o víkendu, kdy jízda vlakem Pendolino patří mezi oblíbené víkendové atrakce.
Kromě zkušebního provozu s cestujícími probíhal v prvním pololetí letošního roku na trati Praha – Děčín – Dolní Žleb také zkušební provoz bez cestujících s cílem otestovat vlaky Pendolino při vyšší rychlosti - především v obloukových úsecích s využitím technologie tzv. nuceného naklápění. Tyto zkoušky byly v měsíci květnu úspěšně zakončeny a vlaky Pendolino tak budou následně moci oproti klasickým soupravám vozů tažených lokomotivou výrazně zkrátit cestu mezi Prahou a severními Čechami.

Trenčania sa obávajú búrania
Pravda 16.06.2005, Kráľ Milan - TRENČÍN - Mesto Trenčín začalo rokovať s jednotlivými majiteľmi rodinných domov, ktoré sa majú zbúrať počas plánovanej modernizácie železničnej trate. Nová trať má smerovať cez miestnu časť Orechové a jeho obyvatelia sa obávajú, že ich presťahujú do panelákových bytov. "Územné konanie beží a my nemáme nič okrem prísľubov.
V podkladoch k územnému konaniu sa hovorí o náhradnej výstavbe bytov ako vyvolanej investícii, nie je tam ani zmienka o tom, že by sa mali stavať rodinné domy. Je to veľký rozdiel, pretože to môže byť aj jeden činžiak, do ktorého nás všetkých presťahujú," vyjadril obavy svojich susedov Jozef Králik z Orechového.
V tejto časti mesta by malo modernizácii železničnej trate padnúť za obeť asi 20 rodinných domov. Podľa trenčianskeho primátora Branislava Cellera železnice poverili mesto, aby sa postaralo o výkup nehnuteľností.
"Vieme sa lepšie dohodnúť s občanmi, sme priamo tu. Ak budú chcieť rodinné domy, postavíme ich. Alebo si ich môžu postaviť sami. Nepripadá však do úvahy, aby sme občanov presťahovali do panelákov proti ich vôli," ubezpečil primátor.
Ľudia, ktorí majú prísť o svoje rodinné domy, však neskrývajú svoju nedôveru. Hovoria o príklade mestskej plavárne a akvaparku. Kým sa rozhodovalo o variante, kadiaľ železničná trať povedie, vravelo sa o vybudovaní celého vodného areálu na trenčianskom Ostrove. Keď už bol schválený "búrací" variant, Trenčania sa dozvedeli, že akvapark na Ostrove nebude. Obyvatelia Orechového sa obávajú, že takto sa to skončí aj so sľubovanými náhradnými rodinnými domami.
Svoje domy preto opustiť nechcú. "Mesto tvrdí, že modernizáciou železničnej trate veľmi veľa získa. My nechceme byť tí, čo na to doplatia. Z domov sa nevysťahujeme, kým nebudú postavené nové," dodal Jozef Králik. Ján Babič, predseda výboru miestnej časti Sever a poslanec mestského zastupiteľstva, upozorňuje, že búranie sa netýka len obyvateľov Orechového, ale aj ďalších častí mesta. "Dozvedeli sme sa, že v súvislosti s modernizáciou železničnej trate sa budú v našej štvrti vyvlastňovať nehnuteľnosti, ak to vraj nepôjde inak. Pritom v pôvodnom variante sa o asanácii v tomto obvode vôbec nehovorilo. A to ešte nie je koniec, pri zmierňovaní oblúkov trate môžu takto dopadnúť ďalšie objekty na sídlisku Sihoť," zdôraznil mestský poslanec Ján Babič.

Pendolino vyjede na podzim
MLADÁ FRONTA DNES 16.06.2005 , Cizner Jan - Od jesene by sa mohli po českých koľajniciach preháňať až 4 supervlaky Pendolino. Pokiaľ sa však výrobcovi do konca júla nepodarí odstrániť problémy, kvôli ktorým ho Drážní úřad zatiaľ nechce pustiť na všetky trate, České dráhy vlak vrátia.

ZSSK a Cargo Slovakia boli v Nemecku ocenené za kvalitu podnikových procesov
(TASR) Bratislava 16. 6. 2005 - Na kongrese Process World 2005 v Lipsku získali Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., ocenenie za kvalitu podnikových procesov v kategórii Process Design. Oznámil najvyšší predstaviteľ spoločnosti ISD Scheer Helmut Kruppke.
Okrem nich boli ocenené ďalšie tri spoločnosti, a to KPN Dutch Telecom v kategórii stratégia, E.ON Kernkraft v kategórii implementácie procesov, Credit Suisse v kategórii kontrolingu procesov a BMW Financial Services, ktorá získala celkovú cenu za kvalitu podnikových procesov.
Na kongrese, ktorý organizovala firma IDS Scheer AG, odznelo viac ako 60 prednášok na tému podnikového procesného riadenia a zúčastnilo sa na nej viac ako 1 000 expertov z 39 krajín.
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Hrozí znečistenie pitnej vody v Moskve
(SITA/AFP) MOSKVA 16. 6. 2005 - Palivo, ktoré sa vylialo z vykoľajeného vlaku v centrálnom Rusku, by mohlo znečistiť pitnú vodu v Moskve a spôsobiť ekologickú katastrofu. Uviedol to vo štvrtok vysokopostavený predstaviteľ ministerstva pre mimoriadne situácie. Nehoda sa stala v stredu večer pri meste Tver a nespôsobila žiadne obete a väčšie škody, povedal Vjačeslav Vasilijev. Zároveň však upozornil na možné ekologické dôsledky nešťastia.
Z prevrátených cisterien uniklo asi 300 ton nafty do neďalekej rieky Vazuza, povedal Vasilijev. Zároveň varoval pred "ekologickou hrozbou pre pôdu a vodu" a pripomenul, že Vazuza je zdrojom pitnej vody pre Moskvu.

Železničná polícia zadržala troch mužov podozrivých z vykrádania vozňov
(TASR) Bratislava 16. 6. 2005 - Trojicu mužov podozrivých z vykrádania lôžkových vozňov zaistila v stredu bratislavská železničná polícia.
Podozriví - 37-ročný Kolárovčan z okresu Komárno, 37-ročný Bratislavčan a 38-ročný Macedónčan sa trikrát vlámali do železničných lôžkových vozňov, z ktorých odcudzili hliníkové rebríky s hliníkovými výsuvnými nástavcami.
Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. spôsobili škodu vo výške 103 700 korún. Za ukradnuté veci zlodeji v zberni surovín získali len 3728 korún. Železničná polícia vzniesla voči ním obvinenie pre trestný čin krádeže vlámaním.
TASR dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Vyvinuli prvý vlak na svete poháňaný bioplynom
(SITA/AFP) ŠTOKHOLM 17. 6. 2005 - Prvý vlak na svete poháňaný bioplynom v pondelok slávnostne predstavia vo Švédsku. Oznámil to líder spoločnosti Svensk Biogas Carl Lilliehöök. Bioplyn je zdroj energie, vyrábaný z organického odpadu častí rastlín a zvieracích výlučkov, ktoré sú potom zmiešané v nádrži s vodou. Keď sa odpad rozloží, vytvorí sa plyn, ktorý je skladovateľný a využiteľný ako palivo.
Vlak je vybavený 11 kanistrami obsahujúcimi dostatočné množstvo plynu, ktoré mu vystačia na prechod úseku dlhého 600 kilometrov pri maximálnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Vlak je prerobený z pôvodného staršieho vlaku značky Fiat, ktorého dieselové motory nahradili dva plynové motory značky Volvo a odvezie sa v ňom 54 pasažierov. Vlak je s týmto typom pohonu oveľa šetrnejší k životnému prostrediu. Vo Švédsku už jazdí 779 autobusov na bioplyn a viac ako 4500 áut jazdí na zmes benzínu s bioplynom alebo zemným plynom, podľa údajov švédskeho ministerstva životného prostredia. Lars Guldbrand, expert na energetiku z ministerstva životného prostredia, povedal pre AFP: "Švédsko si stanovilo na rok 2005 ambiciózny cieľ, výmenu troch percent tradičného pohonu vo vozidlách za bioplyn, pričom väčšina štátov EÚ si stanovila túto hranicu na dve percentá." Ropa sa stáva príliš drahou a obnoviteľné zdroje energie majú pred sebou veľkú budúcnosť. Okrem aspektu ochrany životného prostredia má bioplyn ešte výhodu v tom, že je možná jeho domáca produkcia a nemusí sa dovážať. Aj keď elektrické vlaky sú tiež označované ako ekologické, často čerpajú energiu z nečistých energetických zdrojov. Elektrina produkovaná vo vodných elektrárňach z veľkých vodných priehrad, ktoré sa využívajú na výrobu energie, tie zase ničia ekosystémy. Slnečné a veterné generátory zase fungujú len keď svieti slnko a fúka vietor.
Obnoviteľné zdroje energie sú ľahko skladovateľné, takže bioplyn sa javí ako perfektné riešenie. Podľa Guldbranda aj bioplyn má však svoje nevýhody, pretože je drahší na produkciu ako napríklad diesel. Nový vlak, ktorého vývoj stál firmu Svensk Biogas 1,07 miliónov eur, pôjde do prevádzky v septembri a prevádzkovať ho budú švédske železnice.

Zbaviť sa nepotrebného majetku je pre železnice ťažké
Predaj nehnuteľností ŽSR doteraz viazol, v tomto roku sa má urýchliť
TREND, 17.6.2005, Gabriel Beer - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú predávať všetko, čo nesúvisí s ich hlavnou činnosťou, a spravovať infraštruktúru pre železničnú dopravu. Ako nepotrebné evidujú 1 960 stavieb v obstarávacej hodnote viac ako 1,5 miliardy korún a štrnásť miliónov štvorcových metrov pozemkov. ŽSR spravuje aj dvetisíc päťsto bytov, o ktoré by sa už nechceli starať.

Predaj viazol
Predávať nepotrebný železničiarsky majetok bolo dosiaľ veľmi zložité, najmä pre komplikovanú administratívu. Celý proces od dohodnutia ceny, cez Správnu radu železníc, ktorá zvykla cenu upraviť, až po schválenie vo vláde trval aj dva roky.
Predaj sa neschvaľoval len s konkrétnou cenou, ale aj s konkrétnym majiteľom. „Kým prebehlo celé administratívne koliečko, záujemca mohol odskočiť alebo povedal, že bola schválená iná cena, než na akú znela pôvodná dohoda. A tak sme mohli začať odznova,“ hovorí riaditeľ Strediska hospodárenia s majetkom ŽSR Milan Šleboda.
Z pomalosti vznikal aj opačný problém. V súčasnosti by ŽSR vedeli predávať drahšie ako pred dvoma rokmi, keď bola stanovená cena – ceny na realitnom trhu sa medzitým vzrástli. Aj preto ŽSR vlani predali stavby iba za vyše pol milióna korún a pozemky za 53,5 milióna korún.

Prijali postup
Začiatkom júna prijalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR postup schvaľovania prevodu vlastníctva majetku štátu v správe ŽSR. Predaj majetku do päť miliónov korún musí odsúhlasiť ministerstvo.
Predaj majetku vo vyššej hodnote schváli vláda. Prebytočný majetok by sa mal odpredávať súťažou. „Postup“ určil aj možnosti na priame predaje.
Ide o pozemky pri tratiach do 500 štvorcových metrov, ktoré si budú môcť kúpiť záhradkári, pozemky, ktoré sú na základe nájomnej zmluvy užívané aspoň päť rokov, či prenajaté nehnuteľnosti, ktoré si nájomca opravil a zhodnotil.
V tomto roku by tak malo prísť k ráznejšiemu predaju nepotrebných nehnuteľností v správe ŽSR. Železnice tým chcú znížiť nielen náklady na údržbu nehnuteľností, ale aj daň z nehnuteľností. Tá vytiahla firme z tohtoročného rozpočtu 84 miliónov korún.

Zbytočné domčeky
ŽSR sa chcú zbaviť najmä domčekov pri tratiach, ktoré už neslúžia pre prevádzku. Zbytočných je ich približne šesťstopäťdesiat. Bolo by na nich treba opravovať strechy, komíny, meniť elektroinštaláciu. „Ak dám do takéhoto domu päťdesiattisíc korún, je to kvapka. Takáto malá suma v celej republike je hneď 30 miliónov korún,“ pripomína M. Milan Šleboda.
Na to však železnice nemajú peniaze. Ak by si chceli investície zahrnúť do nájomného, nájomníci by to nedokázali finančne utiahnuť. Podobný problém je železničiarska bytovka v Trnave. Na jej rekonštrukciu, aby vyhovovala normám, treba niekoľko desiatok miliónov korún. Nájomníci v nej nechcú odkúpiť byty ani za symbolickú korunu.
„Náhradné byty, aby sme ich vysťahovali, nemáme. Ak urobím rekonštrukciu, musím prudko zvýšiť nájomné alebo robiť nezmyselnú stratu pre železnice. Je to začarovaný kruh, a ľudia žijú v tom, že železnice sa postarajú,“ hovorí M. Šleboda.

Múr a rekreačné zariadenia
Železnice sa však budú musieť vyrovnať aj s inými nepotrebnými nehnuteľnosťami, napríklad s tými, ktoré nakúpili v období ministrovania Alexandra Rezeša. Z historického domu v Banskej Štiavnici je použiteľná už len predná stena. Jeho účtovná cena je 17 miliónov korún, no nik zaň nenúka viac ako päťstotisíc korún. Podobných nákupov urobila železnica v minulosti viac.
Manažéri ŽSR chcú odpredať aj množstvo chát a rekreačných areálov, na tie si však robia nárok odborári. Argument vedenia firmy je logický. Mnohé z týchto rekreačných zariadení stavali za prostriedky železníc zamestnanci železníc, a to v pracovnom čase.

Problematické železničiarske byty
Najkonfliktnejším predajom majetku ŽSR budú byty v novom bytovom dome na Šancovej ulici v Bratislave. Od marca sa nimi každý mesiac zaoberá Správna rada ŽSR. Nájomníkmi sú prevažne vyššie postavení zamestnanci železničných firiem s vplyvom na správnu radu a s dobrými kontaktmi na ministerstvo dopravy. Niektoré byty v štyroch vchodoch domu si už nájomníci odkúpili.
Manažéri ŽSR však teraz chcú od nájomníkov trhové nájomné alebo celé dva vchody, ktoré ešte ostali železniciam, odpredať. Bývajúci sa však takejto alternatíve bránia. V čase, keď bol šéfom spoločnosti Ladislav Saxa, boli dva vchody domu postavené za rekordných 52,4 tisíca korún na štvorcový meter. Železnice na to dali zo svojho rozpočtu takmer 180 miliónov korún. Niektorým nájomníkom železnice do bytov nakúpili nielen kuchynské linky, ale aj chladničky či mikrovlnky.
Nájomníci chcú, aby ŽSR pristúpili na odpredaj bytov podľa zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov a dali im tridsaťpercentnú zľavu. No aj tak by museli za štvorcový meter zaplatiť 33-tisíc korún. To všetko v splátkach rozložených na desať rokov bez úroku. „ŽSR by z tejto transakcie vykázali stratu vyše 67 miliónov korún. Myslím, že si to nemôžu dovoliť. Zamestnanci, ktorí bývajú na tomto lukratívnom mieste, by boli oproti iným, ktorí si musia kúpiť byt za trhové ceny, veľmi zvýhodnení. Nepredávalo sa to žiadnou lotériou, ale priamo vybraným ľuďom,“ tvrdí riaditeľ Strediska hospodárenia s majetkom ŽSR Milan Šleboda.
ŽSR podporené právnou analýzou tvrdia, že nemusia postupovať podľa zákona o vlastníctve bytov. Žiadne zľavy nechcú dávať, nereagujú ani na povinnosť odpredať byť do dvoch rokov od podania žiadosti. Manažéri presadzujú alternatívu predať celé dva problematické vchody domu záujemcovi výberovým konaním, verejnou súťažou za cenu, ktorá sa priblíži tomu, čo ŽSR za domy výstavbu domu zaplatili. Ďalšou alternatívou je domy si ponechať a dať nájomníkom trhové nájomné, päť percent z obstarávacej ceny bytu ročne. Znamenalo by to napríklad na osemdesiat štvorcových metrov asi 17,5 tisíca korún mesačne.

Do Chrovatska odjel první autovlak
ČTK , MLADÁ FRONTA DNES 18.06.2005 - Prvý tohtoročný autovlak Jadran Experes sa 17.6. popoludní vydal na trasu z Prahy cez Brno do chorvátskeho Splitu. Železnice predpokladajú, že služby prázdninového spoja využije viac pasažierov ako vlani.
Deň pred odchodom prvého spoja boli na sezónu dohodnuté miesta pre 631 áut. Vlani ich vlak odviezol 600 za celú sezónu.
Prvým vlakom včera (17.6.) išlo skoro 300 pasažierov a 32 vozidiel. Autovlak z Prahy do Splitu odchádza každý piatok do 17.9., a to z hlavnej stanice o 10.30 h. Do Splitu príde v sobotu o 8.45 h ráno, teda asi za 22 hodín jazdy. Opačným smerom odchádza v sobotu 10 minút po 17.00 h popoludní. Jednosmerný lístok pre auto je 1600 Kč.
Pri ceste oboma smermi je cena výhodnejšia, za spiatočnú prepravu auta zaplatí cestujúci 2200 Kč. Vodič si musí kúpiť cestovný lístok rovnako ako ostatní spolucestujúci. Cena jednosmerných cestovných lístkov je od 1550-3950 Kč podľa typu miest vo vlaku. Spiatočné cestovné lístky sú cenovo zvýhodnené a stoja od 2200 Kč.
Cestujúci môžu stráviť cestu v autovlaku v klasickom vozni na sedenie, v ležadlovom alebo lôžkovom vagóne. V Jadran Exprese je navyše k dispozícii reštauračný vozeň s barom.
Okrem sezónneho autovlaku na Jadran jazdia celoročne ďalšie autovlaky do Popradu pod Tatrami a Košíc. Autovlaky sú obľúbené v krajinách západnej Európy, kde jazdia napríklad medzi severom Nemecka a juhoeurópskymi letoviskami na Jadrane a pri Stredozemnom mori, alebo medzi východnou a západnou časťou Rakúska. V ČR začala prevádzka týchto vlakov v r. 1997 a odvtedy záujem o službu každoročne rastie, povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový ČasRailway Gazette International

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 21-VI-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0525.htm)