Za vykoľajením vlaku mohli stáť teroristi
(SITA/AFP) MOSKVA 12. 06. 2005 - Ruskí
vyšetrovatelia skúmajú, či vykoľajenie vlaku smerujúceho z
čečenskej metropoly Groznyj do Moskvy nebolo teroristickým
útokom. Informuje o tom ruská tlačová agentúra Interfax s
odvolaním na policajné zdroje. Policajti začali kriminálne
vyšetrovanie na základe podozrenia "z terorizmu a pokusu o
vraždu", potvrdil pre Interfax zástupca ruského
generálneho prokurátora Nikolaj Savčenko.
Ruské médiá najskôr informovali, že vlak z Grozného do
Moskvy sa v nedeľu vykoľajil pre "technické
problémy", agentúra Interfax však neskôr s odvolaním na
predstaviteľov ruskej bezpečnostnej služby FSB uviedla, že
vykoľajeniu predchádzal výbuch, ktorý bol úmyselný.
"Podľa výpovede jedného zo strojvodcov zaznel pred
lokomotívou výbuch," cituje Interfax hovorkyňu FSB Dianu
Šemjakinovú. Podľa agentúry AFP je na mieste nešťastia
veľká diera v zemi, spôsobená výbuchom.
Pri vykoľajení piatich vozňov vlaku asi 150 kilometrov na
juhovýchod od Moskvy bolo zranených 15 ľudí, stav žiadneho z
nich však nie je vážny. Nemocničné ošetrenie potrebovali
len dvaja zo zranených, tvrdí tlačová agentúra ITAR-TASS.
Medzi zranenými je aj 11-ročný chlapec a 18-mesačné
dievčatko.
Železničnú infraštruktúru v SR čaká modernizácia
(TASR) Vysoké Tatry 13. 6. 2005 - Zlepšiť
železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju
na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť
modernizáciou vybraných tratí. "Naša infraštruktúra
musí byť konkurencieschopná na európskom trhu. Ak by sme
nemodernizovali, Slovensko by obišli dôležité prepravy,"
konštatovali na minulotýždňovom stretnutí s novinármi vo
Vysokých Tatrách predstavitelia Železníc SR (ŽSR).
Modernizácia sa dotýka celej železničnej infraštruktúry -
koľají, troleje, zabezpečovacích zariadení i nástupíšť v
železničných staniciach. Územím Slovenska prechádzajú tri
eurokoridory. Trasa koridoru IV. (Berlín - Praha - Budapešť)
meria na území SR 203 kilometrov, km, (štátna hranica s ČR -
Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s MR).
Slovenská trasa koridoru VI. (Gdansk - Varšava - Katovice
-Žilina) meria 5l km (štátna hranica s PR - Skalité - Čadca
- Žilina).
Najdlhšiu trasu na Slovensku má koridor V. (Taliansko -
Slovinsko - Chorvátsko - Maďarsko - Slovensko - Ukrajina).
Slovenská vetva je dlhá 536,2 km, čo je 19 % z celkovej
dĺžky koridoru (2 831 km). Vedie od Bratislavy cez Žilinu a
Košice do Čiernej nad Tisou. Patrí k slovenským prioritám.
Modernizácia V. koridoru je rozdelená do niekoľkých častí.
V roku 2000 sa začala v úseku Bratislava Rača - Trnava -
Piešťany s dĺžkou 78 km. Ukončená má byť v roku 2008. Je
taktiež rozdelená do niekoľkých častí, pričom niektoré
už boli ukončené. Medzistaničný úsek Cífer - Trnava v
dĺžke asi 5,8 km bol ukončený v roku 2001, Bratislava Rača -
Svätý Jur v roku 2003 v dĺžke asi 4,7 km. V roku 2005 sa
modernizujú úseky Svätý Jur - Pezinok (6,7 km), Pezinok -
Šenkvice (6,8 km), Vršok - Cífer (3,9 km), Šenkvice - Vršok
(7,6 km), Brestovany - Leopoldov (8,5 km), Veľké Kostoľany -
Piešťany (10,4 km), Trnava - Brestovany (8,8 km), Trnava -
Sereď a priľahlé železničné stanice Pezinok a Trnava. Do
roku 2007 sa zmodernizujú aj stanice Bratislava Rača, Svätý
Jur, Šenkvice a Cífer.
Modernizácia V. koridoru cez SR si vyžiada asi 2 miliardy EUR,
v prepočte 77 miliárd SKK. Financovanie prebieha kombináciou
Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, pričom maximálna
hranica participácie z Kohézneho fondu je 85 % z celkových
nákladov. Priniesť má zvýšenie traťových rýchlostí na
160 km/h a vyššiu bezpečnosť, keďže súčasťou
modernizácie majú byť mimoúrovňové križovania tratí s
cestnou sieťou. Z pohľadu železníc prínosom budú nižšie
náklady a rast konkurencieschopnosti.
Penta prejavila záujem o privatizáciu ZSSK Cargo
(SITA) BRATISLAVA 13. 6. 2005 - Spoločnosť
Penta Investments, a.s. sa zaujíma o privatizáciu
100-percentného podielu Železničnej spoločnosti Cargo
Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) a už si prevzala informačné
memorandum a pravidlá výberového konania. ”Je veľmi
pravdepodobné, že ak sa rozhodneme do tendra ísť,
zúčastníme sa ho v rámci konzorcia. Momentálne rokujeme o
vytvorení takéhoto konzorcia s niekoľkými významnými
strategickými investormi zo zahraničia a dohoda o prípadnej
spolupráci je na dobrej ceste,” uviedol jeden z akcionárov
Penty Jozef Oravkin.
Penta vníma privatizáciu železničnej prepravy ako jednu z
možných investičných príležitostí. "Rozhodnutie o
podaní predbežnej ponuky a ďalšej stratégii bude prijaté po
preštudovaní všetkých dostupných informácií,” uviedla
ďalej spoločnosť v tlačovej správe.
Slovenská vláda vyhlásila tender 31. mája tohto roku. Vláda
by mala vyzvať potenciálnych investorov na predloženie
predbežných ponúk, pravdepodobne do 29. júla. Podľa vládou
aj parlamentom schválenej koncepcie privatizácie ZSSK Cargo by
sa v auguste a v septembri mal uskutočniť audit vybraných
investorov a príprava ponúk, pričom konečné ponuky by sa
mali predložiť v októbri. Minister dopravy, pôšt a
telekomunikácií Pavol Prokopovič očakáva príjem z tejto
privatizácie na úrovni 15 až 20 mld. Sk.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením
Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti,
pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových
rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv.
ZSSK Cargo dosiahla za prvý štvrťrok tohto roka zisk vo
výške 423 mil. Sk. Tržby z nákladnej prepravy predstavovali
3,3 mld. Sk. Ich celkové plnenie bolo nižšie o 58 mil. Sk a v
porovnaní s plánom boli zabezpečené na 95 %. Za prvý
štvrťrok spoločnosť podľa operatívnych výsledkov
prepravila 11,884 mil. ton tovarov, čím splnila plán prepráv
na 100,17 %.
Penta je slovensko-česká private equity skupina, ktorá začala
svoju činnosť v roku 1994. Na slovenskom a českom trhu sa
venuje akvizíciám stredne veľkých firiem a ich následnej
reštrukturalizácii a zvyšovaniu ich hodnoty. V minulosti sa
angažovala v niekoľkých arbitrážnych projektoch, a v rokoch
2001 až 2003 bola jedným z najvýznamnejších investorov na
trhu nevymožiteľných pohľadávok. V súčasnosti pôsobí v
projektoch, akými sú napríklad Závody SNP Žiar nad Hronom,
Slovenský investičný holding (bývalé VSŽ Košice),
Paroplynový cyklus Bratislava, Ozeta Neo, AVC Čadca. Penta
spravuje aktíva v celkovej hodnote cca 885 mil. eur.
Finančný výbor prerokoval návrh koncepcie osobnej dopravy
(SITA) BRATISLAVA 13. 6. 2005 - Výbor Národnej
rady SR pre financie, rozpočet a menu v pondelok prerokoval
návrh koncepcie osobnej autobusovej a železničnej dopravy s
dôrazom na systémové riešenie financovania výkonov vo
verejnom záujme v roku 2005 a rokoch nasledujúcich. Výhrady
voči návrhu prezentoval v rozprave len poslanec za
Komunistickú stranu Slovenska Karol Fajnor, ktorý vyjadril
absolútny nesúhlas s koncepciou. "Koncepcia predstavuje
absolútnu deštrukciu a nesystémové riešenie dopravy na
Slovensku," povedal Fajnor.
Koncepcia, ktorú vypracoval rezort dopravy, sa zameriava na tri
oblasti, pričom najdôležitejšou je prechod kompetencií v
regionálnej osobnej železničnej doprave na vyššie územné
celky. Ďalšími sú optimalizácia výkonov v osobnej doprave a
regulovaná súťaž. Zmyslom koncepcie je pritom podľa rezortu
dopravy zvýšiť efektívnosť v osobnej doprave tým, že
vyššie územné celky budú môcť rozhodnúť o tom, ktoré
spojenia sú pre daný samosprávny kraj dôležité, ktoré
treba zachovať a ktoré zrušiť. Roky 2007 a 2008 budú podľa
ministra dopravy Pavla Prokopoviča prechodným obdobím, keď
vyššie územné celky budú dostávať financie formou
účelovej dotácie. Od roku 2009 už budú dostávať finančné
prostriedky priamo do rozpočtov a budú rozhodovať o ich
prerozdelení medzi autobusovú a železničnú dopravu.
V tomto roku by na financovanie výkonov vo verejnom záujme v
rámci autobusovej a železničnej dopravy malo zo štátneho
rozpočtu smerovať 9,132 mld. Sk. Prostredníctvom rezortu
dopravy sa na výkony vo verejnom záujme v železničnej doprave
rozdelí 8,1 mld. Sk. Z tejto sumy je 3,6 mld. Sk pre Železnice
Slovenskej republiky, teda na železničnú infraštruktúru a
4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. na
mimoinfraštruktúrne účely. Na výkony vo verejnom záujme v
autobusovej doprave by mali samosprávne kraje rozčleniť medzi
jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.
Tahákem železničního veletrhu v
Ostravě bude lokomotiva Siemensu
(ČTK) OSTRAVA 13. 6. 2005 - Tahákem veletrhu
drážní techniky Czech Raildays, který začíná v úterý v
Ostravě, bude třísystémová lokomotiva z dílny firmy Siemens
Transportation Systems. Lokomotiva, kterou budou využívat
rakouské dráhy a časem by mohla jezdit i do Česka, měla
premiéru nedávno na firemní prezentaci a teď se veřejnosti
představí vůbec poprvé. ČTK to řekl manažer veletrhu
Stanislav Zapletal.
Veletrh představí ostravské veřejnosti také Pendolino, nový
dvounápravový vůz Ostravských opraven a strojíren a řadu
dalších novinek. "Akce není zaměřena jen na mašinky, k
vidění budou i nákladní a osobní vozy, komponenty vozidel
nebo novinky z oboru sdělovací a zabezpečovací
techniky," řekl Zapletal. Ostravský dopravní podnik
například vystaví prototyp nové tramvaje Vario, která by
mohla v budoucnu jezdit po severomoravské metropoli.
Na výstavě budou i expozice určené pro odborníky a studenty.
"Lidi z firem mohou porovnat, kam se dostala konkurence,
případně dojednat budoucí spolupráci," vysvětlil
Zapletal.
Součástí veletrhu jsou také odborné semináře z oblasti
vývoje a provozu železničních vozidel, rozvoje železniční
infrastruktury a zabezpečovací techniky.
Akce je určena i široké veřejnosti, otevřeno bude v úterý
od 09:30 do 18:00, ve středu od 09:00 do 18:00 a ve čtvrtek od
09:00 do 16:00. Veletrh se bude konat v areálu nákladového
nádraží nedaleko železniční stanice Ostrava-hlavní
nádraží.
Ve Francii vyjel na trať první soukromý nákladní vlak
(zpravodaj ČTK) PAŘÍŽ 13. 6. 2005 - Za
protestů odborů proti liberalizaci veřejné železniční
dopravy vyjel dnes ve Francii na koleje první soukromý
nákladní vlak. Společnost Connex tak začala převážet
vápno z Lotrinska do německých hutí v Sársku za cenu, která
je o 20 procent nižší, než jakou nabízela státní
železniční společnost SNCF.
Už krátce po odjezdu z lotrinského Dugny vlak zablokovaly asi
dvě stovky odborářů z SNCF. Protestní demonstrace je na
dnešek svolána také v Paříži.
Connex získal pětiletý kontrakt ve veřejné soutěži loni na
jaře. Jeho hodnota 11 milionů eur (330 milionů korun)
představuje jen 0,1 procenta obratu nákladní přepravy SNCF.
Soukromá společnost však chce do deseti let SNCF přebrat pět
až deset procent tohoto trhu.
Pro odbory je dnešek jen první etapou narušení dosavadního
monopolu SNCF na nákladní dopravu. Odbory poukazují na
údajné ohrožení železniční dopravy jako veřejné služby
a na nebezpečí sociálního dumpingu, kterého se podle nich
soukromá společnost může dopouštět. Představitel Connnexu
jakýkoli dumping popřel.
Jako "bolkesteinizaci veřejné železniční dopravy"
odsoudilo vstup soukromého sektoru do této sféry
Republikánské hnutí občanů, které svého času vzniklo
odtržením od Socialistické strany. Bývalý člen Evropské
komise Frits Bolkestein je pro Francii synonymem snah Bruselu o
liberalizaci služeb vzhledem ke svému někdejšímu návrhu
změn v této oblasti.
Nákladní doprava SNCF loni vykázala ztrátu 361 milionů eur.
Jednou z cest k nápravě má být snížení stavu zaměstnanců
o 3500.
Connex už ve Francii provozuje některé regionální linky
osobní přepravy, ovšem jako subdodavatel SNCF.
Allianz pro Schiene seit 5 Jahren aktiv
Eurailpress 13.06.2005 - Aus Anlass des
fünfjährigen Bestehens der Allianz pro Schiene am 14. Juni 2005
würdigen Vertreter aller politischen Parteien und Verbände das
politische Engagement des Schienenbündnisses. Der jahrzehntelang
vernachlässigte Verkehrsträger Schiene kann nur durch den
Schulterschluss von Gewerkschaften, Unternehmen, Umwelt- und
Verbraucherverbänden genug Druck auf die Politik ausüben, um
endlich faire Rahmenbedingungen zu schaffen, die eine Renaissance
der Schiene ermöglichen, so die zentrale Botschaft des
Vorsitzenden Norbert Hansen anlässlich des 5 Jährigen Bestehens
des Bündnisses. Mit seinem Anliegen, mehr Menschen für das
umweltfreundlichste und sicherste Verkehrsmittel zu gewinnen,
finde das Bündnis zunehmend Anerkennung und Gehör – quer
durch alle Lager.
Eurotunnel-Chef zurückgetreten
Eurailpress 13.06.2005 - Lean-Louis Raymond, Chef
von Eurotunnel, hat wenige Tage vor der am 17. Juni
stattfindenden Hauptversammlung seinen Job quittiert. Grund sei
die Kritik des erst im April berufenen Aufsichtsratschef Jacques
Gounon. Er hatte Raymond vorgeworfen, mit der Sanierung des
Unternehmens nicht erfolgreich zu sein. Ein Nachfolger soll noch
diese Woche ernannt werden.
Raymond war vor einem Jahr auf einer turbulenten Hauptversammlung
von aufgebrachten Kleinaktionären und dem
Börsenbriefherausgeber Nicolas Miguet zum Chef des
Kanaltunnelbetreibers bestimmt worden. Da es zur Umschuldung und
Teilschulderlass nicht gekommen ist, lasten noch immer Schulden
von knapp 9 Mrd. EUR auf dem Unternehmen, die aus dem bau des
Mammutprojektes stammen.
Lückenschluss bei Neubaustrecke Nürnberg - Ingolstadt
Eurailpress 13.06.2005 - Heute wurde auf der
Neubaustrecke Nürnberg – Ingolstadt der Lückenschluss der
Gleise bei Kinding vollzogen. Damit ist ein weiterer wichtiger
Meilenstein bis zur Inbetriebnahme Mitte 2006 erfüllt. Die
Fahrzeit wird sich dann zwischen München und Nürnberg um knapp
40 Minuten verringern.
Die neue Bahnverbindung setzt sich aus zwei Abschnitten zusammen:
Zwischen Nürnberg und Ingolstadt werden die Züge auf einer 89
km langen, komplett neu gebauten Trasse fahren, zwischen
Ingolstadt und München wird die bestehende, 82 Kilometer lange
Trasse ausgebaut. Den Großteil der auf 3,6 Mrd. EUR geschätzten
Gesamtkosten finanziert der Bund mit rund 2 Mrd. EUR. Auch die
Europäische Union fördert das Vorhaben mit über 200 Mio. EUR.
Medzery spojenie na
novej trati Nürnberg - Ingolstadt
Eurailpress 13.06.2005 -
dnes bol na novej trati Norimberg – Ingolstadt robí
medzery-spojenie kolaje pri Kinding . vykonaná. S tým je
splnený další dôležitý medzník až ku uvedeniu do
prevádzky v strede 2006. Cestovný cas bude sa potom medzi
Mníchovom a Norimberg o asi 40 minútach zmenší.
Nové železnicné spojenie zostavujúci sa z dvoch úsekov :
Medzi Norimberg a Ingolstadt dlhé vlaky na 89 kilometroch,
jazdí úplná nanovo postavená trasa, medzi Ingolstadt a
Mníchov bude jestvujúci, 82 kilometrov dlhej trasy vybudovanej.
Velká cast na 3,6 miliard EUR odhadnuté celkové náklady
financovaný spolok s okolo 2 miliardy EUR. Tiež Európska únia
požaduje úmysly s nad 200 miliónmi. EUR.
Sťahovanie zo zdevastovaného domu sa odkladá
Sme 14.06.2005, Jesenský Mikuláš - Približne
päťdesiat Rómov, ktorí protiprávne obývajú totálne
zničenú budovu Železníc SR na Vodárenskej ulici v
Košiciach, sa malo do včerajšieho rána dobrovoľne z
hrôzostrašného baraku vysťahovať. V opačnom prípade ich
mali deložovať a ruinu čiastočne zbúrať, aby sa do nej
nemohli opäť nasťahovať. Včera ráno visela pred
polozrúcaninou čerstvo vypraná bielizeň. Obyvatelia sa
tešia. "Asi si to rozmysleli. Veď nás nemôžu len tak
vyhodiť na ulicu! Musia to dajako riešiť," hovorí mladá
žena s dieťaťom na rukách.
Opodiaľ stojí staršia pani. Prišla sa na vlastné oči
presvedčiť, že bradatý problém sa definitívne vyrieši.
"Tušila som, že to takto dopadne. Desať rokov vypisujeme
sťažnosti, chodíme po úradoch, posielame petície, ale
každý na nás kašle," bezradne rozhadzuje rukami
dôchodkyňa, ktorá býva v neďalekom bloku na sídlisku Mier.
Problém Vodárenskej ulice sa ťahá od začiatku 90. rokov.
Baraky vtedy začali osídľovať prvé rodiny. Len niektoré
dostali výmer či potvrdenie o trvalom pobyte. Časom však
medzi nimi začali prevládať nelegálni nájomníci. Pre
obyvateľov časti sídliska sa začalo peklo.
"Ľudia, ktorí tu majú garáže, ich nemôžu používať.
Prebrodiť sa k nim cez hory odpadkov a pomedzi potkany je
nemysliteľné. Polícia a hasiči tu pravidelne museli
zasahovať. Pritom kedysi to bolo tiché a slušné sídlisko.
Teraz sem chodia turisti a fotia si to. Pretože také čudo dnes
už len ťažko niekde nájdete," hovorí učiteľka na
dôchodku.
Väčšinu obyvateľov, ktorí žili v bývalých stavbárskych
ubytovniach legálne, pred dvoma rokmi mesto presťahovalo do
náhradných priestorov, v dvoch barakoch vybúralo priečky a
okná, ohradilo ich. Železnice ako majiteľ svoju budovu
prenajali spoločnosti Gestiv, ktorá ju chcela aj odkúpiť. Do
chátrajúcej ruiny bez vody, elektriny a kúrenia sa opäť
nasťahovali dve rodiny. Keďže dodnes firma dohodnutú sumu
nevyplatila, ŽSR sa rozhodli od zmluvy odstúpiť a problém
definitívne vyriešiť. Nikto však nevie, kde bude tridsať
Rómov po vysťahovaní bývať. Mesto ani železnice pre nich
náhradné ubytovanie nemajú. "Sami si ho musia hľadať.
Každý z nich mal trvalý pobyt niekde inde a svoje byty
predali. Navyše mesto nie je majiteľom budovy," povedala
hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková.
Podľa informácií zo Železníc SR deložovanie a čiastočnú
asanáciu z "technických príčin" odložili na dnes.
IC vlak máva aj starý vozeň
Sme 14.06.2005, mož, BRATISLAVA - Železnice k
IC vlaku Kriváň radia v posledných dňoch aj starý vozeň, v
ktorom sú osemmiestne kupé druhej triedy ešte z čias
socializmu. Nefunguje v nich klimatizácia a koženkové sedadlá
sú roztrhané alebo poničené nápismi.
Vagón vypravili aj v túto nedeľu z Košíc do Bratislavy bez
toho, aby pokladníčka cestujúcich upozornila, že im predáva
miestenku do prestarnutého vagónu. "Toto je IC? Ako si to
mohli dovoliť?" rozhorčovali sa viacerí cestujúci, keď
do vagónu na konci vlaku nastupovali. Sprievodca mykal plecami,
že on za to nemôže.
Železnice v IC vlakoch rozdávajú aj sťažovateľský lístok,
kde vyzývajú cestujúcich, aby napísali, čo sa im nepáčilo.
Cestujúci v poslednom vagóne sa nad tým len smiali, niektorí
z nich lístok vyplnili. "Len to vyplňte, už týždeň im
hovorím, aby mi tento vagón nedávali," hovorí
sprievodca, ktorý vraj nemôže ani vrátiť peniaze. Lístok na
IC je pritom drahší o 20 korún v bežný deň alebo o 80
korún vo vyťaženejšie dni, čo sú napríklad piatok alebo
nedeľa. Aj s miestenkou stojí 598 korún.
Hovorca železníc Miloš Čikovský včera SME povedal, že sa
všetkým cestujúcim ospravedlňujú. Vozeň vraj zaradili pre
technickú poruchu iného vozňa. "Klimatizované vozne sa
snažíme využívať aj v iných rýchlikoch, a tak sme už
nemali rezervu."
Cestujúcich vraj dopredu nemôžu upozorniť, lebo lístky sa
predávajú skôr, ako železnice vedia, že vozeň zaradia.
Čikovský tvrdí, že ľuďom vrátia IC príplatok. Sprievodca
mal podľa neho cestujúcemu prideliť iné miesto vo vozni s
funkčnou klimatizáciou alebo vydať potvrdenie, aby mohol
žiadať príplatok naspäť.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský povedal, že staré
vagóny radia do IC vlakov len v prípade technickej poruchy a
tiež cestujúcim vracajú IC poplatok.
Nový tender ŽSR na úsek Piešťany - Nové Mesto nad Váhom
(SITA) BRATISLAVA 14. 6. 2005 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili začiatkom júna tohto
roka novú verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizačných
prác na železničnej trati v úseku Piešťany - Nové Mesto
nad Váhom. Prvú verejnú súťaž z januára tohto roka totiž
museli ŽSR zrušiť. "Nariadil nám to Úrad pre verejné
obstarávanie po prešetrení námietok uchádzačov,"
uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru zahraničnej pomoci
ŽSR Miroslav Matúšek. Záujemcovia o realizáciu projektu
môžu získať súťažné podklady do 20. júna tohto roka a
ponuky môžu predkladať až do 1. augusta. Výsledky novej
súťaže by mohli byť podľa Matúška známe už koncom
augusta, s prácami by mal víťaz tendra začať v októbri
tohto roka. Trať by mala byť podľa predpokladov ŽSR
zmodernizovaná do konca roka 2008.
Modernizácia uvedeného 19,98-kilometrového úseku sa bude
financovať z národných aj európskych prostriedkov.
"Podpora z Kohézneho fondu bude vo výške 74 %
oprávnených nákladov, zvyšných 26 % bude pochádzať zo
štátneho rozpočtu," skonštatoval Matúšek. Celkové
oprávnené náklady stavby sú vo výške 89,3 mil. eur.
Pri predkladaní ponúk musia záujemcovia zložiť zábezpeku k
ponuke v sume 5 mil. Sk a zábezpeku na vykonanie prác vo
výške 10 % z akceptovanej zmluvnej ceny v slovenských
korunách vo forme bankovej záruky. Zároveň musia preukázať
svoju hospodársku a finančnú situáciu, ako napríklad
priemerný ročný obrat najmenej 6 mld. Sk za posledné tri roky
či kladný hospodársky výsledok v týchto rokoch. Uchádzači
o vykonanie modernizácie musia zároveň zdokladovať svoje
skúsenosti s modernizáciou alebo komplexnou rekonštrukciou
železničnej trate formou potvrdených referencií.
"Cieľom modernizácie je zvýšiť traťovú rýchlosť do
160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný systém s
pravidlami EÚ," vysvetlila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
V stavbe je zahrnutých 82 prevádzkových súborov a 191
stavebných objektov. Trať určená na modernizáciu je
súčasťou približne 53-kilometrového úseku Trnava - Nové
Mesto nad Váhom, ktorý predstavuje jeden z úsekov V.
železničného eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko.
ŽSR vysťahovali Rómov z Vodárenskej
(SITA) KOŠICE 14. 6. 2005 – Vyše tridsať
Rómov, ktorí neoprávnene obývali dvojpodlažný objekt na
Vodárenskej ulici v Košiciach, patriaci ŽSR, pracovníci
železníc dnes prinútili opustiť. Bager zbúral posledné
zvyšky priečok a neskôr skupina mužov začala odpratávať
zvyšky vecí po neželaných nájomníkoch. ŽSR po vyprataní
objekt oplotia. Ako uviedla Nela Blašková, pokiaľ
spoločnosť, ktorá objekt pôvodne kúpila nesplní zmluvné
podmienky, objekt predajú inému záujemcovi, alebo úplne
zbúrajú. Pozemok pod objektom patrí mestu Košice.
Rómovia z Vodárenskej sa rozišli do iných častí mesta,
niektorí na Luník IX, iní do vytvárajúcej sa osady Demeter
pri sídlisku Ťahanovce, uviedla hovorkyňa košického
magistrátu Zuzana Bobríková. "Ani sme si nestihli
poriadne pobaliť veci, keď nás začali vyhadzovať. Žila som
tu pätnásť rokov s dcérou, ktorá ma malé decko,“
posťažovala sa Mária Horváthová. Pripustila, že na
Vodárenskej bývala neoprávnene. Tvrdila, že ju z bytu na KVP
vyhodili, lebo z platu upratovačky nemohla platiť za byt aj
starať sa o rodinu. Manžel bol v tom čase vo väzení.
"Mesto v súčasnosti nie je schopné poskytnúť
neplatičom nízko štandardné bývanie, pretože nemá financie
na postavenie takýchto ubytovní. V najbližších týždňoch a
mesiacoch sa tým bude magistrát zaoberať, pretože počet
sociálne odkázaných ľudí v Košiciach rastie,“ uviedla pre
agentúru SITA Bobríková.
Podľa neoficiálnych zdrojov žije v Košiciach okolo 600
bezdomovcov. No skupina sociálne odkázaných občanov sa
rozrástla už na približne 20 000. "Niektorí z nich ešte
horko-ťažko dokážu za byt platiť, no rapídne rastie počet
neplatičov. Bytový podnik mesta Košice, ale aj ostatní
poskytovatelia ubytovania sa budú snažiť dostať týchto
ľudí z bytov, takže nútených vysťahovaní bude
pribúdať,“ dodala Bobríková. Magistrát chce postaviť
ubytovne s minimálnym štandardom aspoň pre časť tých
ľudí, ktorí sa nie vlastnou vinou ocitnú na ulici. Ako
Bobríková uviedla, prostriedky na tieto stavby sa mesto usiluje
získať zo sociálneho fondu.
Pendolino má od zimy zkrátit cestu z Prahy do Ostravy o
30 minut
(ČTK) OSTRAVA 14. 6. 2005 - Nový rychlovlak
Pendolino by měl zkrátit cestování mezi Ostravou a Prahou asi
o půl hodiny na tři hodiny a 19 minut. České dráhy
plánují, že od poloviny prosince budou mezi oběma městy
jezdit tři nebo čtyři spoje denně. Novinářům to dnes na
veletrhu Czech Raildays řekl generální ředitel ČD Josef
Bazala. Cena jízdného zatím nebyla stanovena.
Jízdenka bude podle Bazaly zřejmě dražší než na expresní
vlak Manažer (600 korun) a levnější než letenka z Mošnova
do Prahy (od 990 korun).
Dráhy mají zatím tři ze sedmi vlaků Pendolino. Během léta
by měly převzít čtyři zbývající, které již italský
Alstom vyrobil. Vlaky se nyní testují, jeden z nich ve
zkušebním režimu
na trati z Prahy do Děčína přepravil už přes 150.000 lidí.
Rozhodující pro provoz vlaků bude testování drážním
úřadem. "Připouštíme i variantu, že úřad provoz
Pendolina na našich železnicích neschválí. V tom případě
je vrátíme do Itálie. Ale věřím, že se to nestane,"
upřesnil Bazala.
Nové vlaky nabízejí kromě větší rychlosti, která v
některých úsecích dosáhne až 200 kilometrů za hodinu,
také vyšší úroveň komfortu a poskytovaných služeb
včetně garantované cestovní doby.
"Ostravsko pro nás představuje klíčový region, trasa
Ostrava - Praha je nejatraktivnějším přepravním směrem v
České republice s dominantním postavením železniční
dopravy," vysvětlil Bazala, proč dráhy nasadí nejvíce
nových jednotek právě na tuto trasu.
Vlaky Pendolino by měly od prosince jezdit také do Vídně a
Bratislavy.
Původně měly Pendolina vozit cestující už před šesti
lety. Zavedení rychlovlaku zpomalily technické problémy, když
drážní úřad nový vlak na českých testovacích tratích
neschválil. Důvodem byly moderní pohony souprav, které svým
elektromagnetickým polem rušivě ovlivňovaly zabezpečovací
systémy tratí. Společnost AŽD Praha proto vyvinula filtry,
které potlačují rušivé proudy motorů.
Zakázku na dodávku rychlovlaků převzal Alstom po rozpadlém
konsorciu ČKD-Siemens-Fiat Ferroviaria. Tomu již před lety
České dráhy zaplatily asi miliardu korun, ale konsorcium
žádný vlak nevyrobilo.
Železničiari zamedzili jazde prvého súkromného nákladného vlaku
vo Francúzsku
(Süddeutsche Zeitung, TASR) Paríž 14. 6. 2005
- Prvý súkromný nákladný vlak na francúzskych železniciach
zastavili v pondelok demonštranti krátko po tom, čo sa dal do
pohybu. Asi 200 zamestnancov francúzskych štátnych dráh SNCF
neďaleko stanice v Dugny pri Verdune zablokovalo trať a vlak
spoločnosti CFTA Cargo nepustili ďalej. Odborári SNCF obvinili
vedenie súkromnej prepravnej spoločnosti zo mzdového dampingu
a nedostatočného odborného vzdelania jej rušňovodičov.
Víchrica v Tatrách - pomoc z fondu
Hospodárske noviny, tasr 15.06.2005 - Slovensko
dostane zTondu solidarity EU na likvidáciu škôd spôsobených
víchricou v Tatrách 5,67 milióna eur, čo predstavuje necelé
tri percentá vyčíslených škôd. Navrhla to 6. apríla
Európska komisia, konečné schválenie pomoci členskými
štátmi a Európskym parlamentom by malo byť len formalitou a
môže trvať ešte dva až štyri týždne. Budeme mať
dvanásť mesiacov na to, aby sme túto pomoc využili. Na čo
konkrétne sa použije pomoc z fondu solidarity, kto bude
príjemcom a správcom financií? "Fond ma vlastné
pravidlá ako a na čo je možné použiť vyčlenené financie.
Keď dostaneme konečné rozhodnutie o pridelení prostriedkov,
vláda rozhodne, ako sa využijú," odpovedal na otázku
vicepremiér Pál Csáky. Otázkou, kedy budú schvaľované
prvé projekty, sa bude ešte zaoberať vládny výbor pre Tatry,
ako aj samotná vláda. "V krátkom čase sa určia
priority, na aké typy projektov sa bude klásť doraz,"
doplnil Csáky. Pomoc sa podľa komisára pre školstvo Jána
Figeľa prerozdelí na rekonštrukciu turistických zariadení a
na rozvoj postihnutých oblastí. Počíta sa tiež s hradením
nákladov na získanie vybavenia na spracovanie biomasy
Vicepremiér sa dávnejšie vyjadril, že na odstraňovanie
škôd v Tatrách použije Slovensko aj časť peňazí zo
štrukturálnych fondov. Skôr, ako o tom nebude rokovať Rada
vlády pre regionálnu politiku, je však podľa Csákyho
predčasné prejudikovať odkiaľ a aké množstvo financií sa
presunie na likvidáciu kalamity v Tatrách. "Pomoc z Fondu
solidarity sa použije podľa pravidiel na krytie verejných
výdavkov spojených s likvidáciou následkov veternej kalamity
v troch podstatných oblastiach - záchranné a zabezpečovacie
práce, obnova infraštruktúry a čistenie postihnutého
územia. Príjemcom a správcom bude vláda. Výbor vlády SR pre
obnovu a rozvoj Vysokých Tatier ako poradný orgán vlády SR
bude odporúčať použitie týchto prostriedkov. V súčasnosti
už evidujeme návrhy štátnej správy a samosprávy na
použitie týchto prostriedkov. Som presvedčený, že peniaze je
potrebné rozdeliť pre všetky tri oblasti možného
použitia," konštatoval tajomník vládneho výboru Ivan
Štefanec.
Komisia: Išlo o vážnu katastrofu.
Žiadosť o pomoc Slovensko v súvislosti s veternou
smršťou 19. a 20. novembra 2004 poslalo Európskej komisii 24.
januára 2005. Komisia rozhodla, že žiadosť zodpovedá
kritériám "vážnej katastrofy".
Víchrica usmrtila dve osoby a zasiahla 28 % z celkového územia
v postihnutých regiónoch (Banská Bystrica, Košice, Prešov,
Žilina) s takmer trojmiliónovou populáciou. Poškodila tiež
infraštruktúru a vážne zasiahla lesy. Zo satelitných
záberov a leteckých fotografií EK usúdila, že búrka
poškodila o niečo viac než 20-tisíc ha územia, pričom
najväčší ničivý nápor utrpeli lesy v Tatranskom národnom
parku. Maximálna výška škôd na lesoch sa odhaduje na 195
miliónov eur - táto suma prevyšuje hranicu 0,6 % hrubého
národného dôchodku (172 miliónov eur), takže udalosť je
podľa zákona považovaná za vážnu prírodnú katastrofu.
Obnovená trať v Tatrách.
Jazdu prvej električky na obnovenom úseku trate medzi
Štrbským Plesom a Starým Smokovcom odpískal minulý piatok
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Železničná doprava na Tatranských elektrických železniciach
bola prerušená od kalamity v novembri minulého roka. Dopravu
obnovovali postupne. Ako prvý bol sprejazdnený úsek z Popradu
do Starého Smokovca. V decembri začala jazdiť Ozubnicová
železnica zo Štrby na Štrbské Pleso. Obnovou prešiel aj
úsek trate zo Štrbského Plesa do vyšných Hágov a zo
Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice. Na jar bola ukončená
oprava úseku trate z Vyšných Hágov do Starého Smokovca.
Darovali informačný systém.
Informačný systém v hodnote 10 miliónov korún
odovzdali minulý týždeň vysokým Tatrám zástupcovia
spoločnosti Siemens. Systém umožní Štátnym lesom TANAP-u
detailne plánovať a priebežne kontrolovať práce pri
odstraňovaní novembrovej kalamity a výsadbe nového lesného
porastu. V praxi ho chcú využiť do dvoch mesiacov. Spracovanie
kalamitného dreva v celkovom objeme 2,1 milióna kubických
metrov potrvá približne dva roky a opätovné zalesňovanie 30
rokov. Táto etapa bude financovaná zväčša z výnosov z
predaja kalamitného dreva. Systém dokáže efektívne
naplánovať použitie finančných prostriedkov. V praxi sa
môže vyskytnúť množstvo nepredvídateľných zmien, ktoré
budú mať priamy vplyv na lesnícke práce. Pomocou nového
informačného systému budú môcť lesníci podobné zmeny a
podmienky nakonfigurovať a aktualizovať plán. Informačný
systém je priamo prepojený s účtovným systémom Štátnych
lesov TANAP-u, umožňuje aj ekonomickú kontrolu plánovania
lesníckych prác, prípadne ich skutočnú realizáciu.
Spoločnosť okrem toho darovala mestu Vysoké Tatry aj dva
lesnícke stroje na likvidáciu a spracovanie kalamitného dreva.
Na V. eurokoridor smerovalo v SR zatiaľ zhruba 3,158 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 15. 6. 2005 - Na slovenskú
časť V. železničného eurokoridoru sa zatiaľ preinvestovalo
približne 3,158 mld. Sk, pričom tieto financie sa spájajú so
štyrmi úsekmi od Bratislavy po Piešťany. Jeden z úsekov,
konkrétne úsek Cífer - Trnava v dĺžke 5,8 kilometra, ktorý
si vyžiadal 500 mil. Sk, bol dokončený v roku 2001. Finančné
memorandá na zvyšné tri úseky predstavujú sumu celkovo vyše
334 mil. eur, čo je približne 12,9 mld. Sk. Pre agentúru SITA
to uviedol riaditeľ odboru zahraničnej pomoci Železníc
Slovenskej republiky Miroslav Matúšek.
Z celkového objemu doteraz preinvestovaných prostriedkov
smerovalo najviac financií na železničný úsek Bratislava
Rača - Šenkvice. "Ide o sumu 37,3 mil. eur," povedal
Matúšek. Finančné memorandum na tento vyše 18-kilometrový
úsek je na úrovni 51,4 mil. eur, pričom 75 % z tejto sumy
budú tvoriť prostriedky z Kohézneho fondu. Stavebné práce
začalo konzorcium vedené spoločnosťou Doprastav, a.s.
Bratislava v roku 2000, ich ukončenie predpokladajú ŽSR do
konca tohto roka.
"Na nadväzujúci úsek Šenkvice - Cífer v dĺžke 11,5
kilometra sa zatiaľ preinvestovalo 23 mil. eur," povedal
Matúšek. Finančné memorandum na tento úsek bolo pôvodne vo
výške 116,9 mil. eur, ktoré sa mali rovnakým dielom rozdeliť
medzi štátny rozpočet a Európsku úniu. "Po
prehodnotení nákladov na stavbu sa v roku 2003 navýšil podiel
Slovenskej republiky z 58,4 mil. eur na takmer 95 mil. eur. Na
Slovensko tak pripadá 62 % z celkovej sumy memoranda a na
Kohézny fond 38 %," zdôraznil Matúšek. Trať by mala
byť zmodernizovaná v roku 2007, pričom stavebné práce
začalo konzorcium vedené firmou Skanska ŽS, a.s. Praha v
minulom roku.
Posledným úsekom, na ktorom sa v súčasnosti realizujú
modernizačné práce, je približne 33-kilometrový úsek Trnava
- Piešťany. Na úseku sa podľa Matúšeka preinvestovalo
zatiaľ 8,6 mil. eur, pričom stavebné práce začali v minulom
roku. Finančné memorandum na tento úsek rozdelené rovnakým
podielom medzi SR a Európskou úniou, bolo pôvodne vo výške
93,5 mil. eur. Po prehodnotení nákladov v roku 2003 sa podiel
Slovenska zvýšil zo 46,7 mil. eur na 82,5 mil. eur, čím
prostriedky zo štátneho rozpočtu budú tvoriť 64-percentný
podiel a z Kohézneho fondu bude smerovať 36 %. Trať by podľa
predpokladov ŽSR malo konzorcium vedené spoločnosťou ŽS Brno
zmodernizovať v roku 2008.
Aj ŽSR sa podľa investičného riaditeľa spoločnosti Mariána
Urbánka stretávajú pri modernizácií železničných tratí s
tzv. vyvolanými investíciami. "Tieto investície chápeme
v tom zmysle, že určité projekty sú vyradené z financovania
fondmi Európskej únie a teda sa musí využiť štátna
dotácia," zdôraznil Urbánek. Podľa neho ide napríklad o
budovanie mimoúrovňových križovatiek či obnovu
železničných zastávok. "Napríklad na úseku Bratislava
Rača - Trnava predstavujú tieto investície približne 228 mil.
Sk," uzavrel Urbánek.
Vo štvrtok začne vo Francúzsku pracovať
Európska agentúra pre železničnú dopravu
(TASR) Brusel 15. 6. 2005 - Vo štvrtok začne vo
Valenciennes vo Francúzsku oficiálne pracovať Európska
agentúra pre železničnú dopravu. Hlavnou úlohou agentúry je
vypracovanie technických a prevádzkových predpisov pre všetky
európske železnice. Dnes o tom v Bruseli informovala Európska
komisia (EK). Spoločné štandardy by mali prispieť k väčšej
konkurencieschopnosti európskych železníc na svetovom trhu.
Jednotné predpisy by mali tiež podporiť bezpečnosť a
výkonnosť v európskej železničnej doprave.
Jacques Barrot, európsky komisár pre dopravu, a Dominique
Perben, francúzsky minister dopravy, pri slávnostnom otvorení
agentúry zároveň položia v severofrancúzskom Valenciennes
základný kameň jej novej úradnej budovy. Medzinárodné
schôdzky zástupcov železníc z Európy by sa mali konať v
Lille, kde sa stretávajú železničné trate z Londýna,
Paríža a Bruselu/Kolína. V polovici roka 2006 by mala byť
agentúra s približne stovkou expertov už plne funkčná.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Osobný vlak spôsobil v utorok 76-ročnému mužovi viacpočetné
pomliaždeniny
(TASR) Bratislava 15. 6. 2005 - Viacpočetné
pomliaždeniny celého tela utrpel 76-ročný muž po nehode s
motorovým osobným vlakom spôsobené v utorok 14. júna
napoludnie v okrese Čadca.
Muž z Nižného Kelčova ležal v tesnej blízkosti koľajníc,
keď ho spozoroval rušňovodič osobného vlaku asi zo
vzdialenosti 20 metrov. Hoci vodič použil zvukovú výstrahu a
rýchločinné brzdenie, brzdiaci vlak zachytil vstávajúceho
muža a spôsobil mu viacpočetné pomliaždeniny. Zraneného
previezli do nemocnice.
Nehoda spôsobila odstávku vlakov na trate Turzovka -Makov od
12.17 do 13.50 h. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej
polície Čadca ako priestupok na úseku dopravy.
TASR dnes oznámil hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Finanzierungsvereinbarung Bund/DB AG für POS Nord
Eurailpress 15.06.2005 - Bund und Deutsche Bahn
AG haben heute eine Finanzierungsvereinbarung zum weiteren Ausbau
der Eisenbahnstrecke Ludwigshafen – Saarbrücken abgeschlossen.
Das teilte das Bundesministerium für Verkehr, Bau- und
Wohnungswesen mit. Der Streckenabschnitt ist Teil der
internationalen Hochgeschwindigkeitsverbindung Paris –
Ostfrankreich – Süddeutschland (POS Nord). Von den
Gesamtinvestitionen von knapp 160 Mio. EUR stellt der Bund nach
Angaben des Ministeriums ca. 153 Mio. EUR zur Verfügung. Damit
würden bis 2007 weitere Streckenabschnitte für Tempo 200
ertüchtigt sowie das europäisch genormte Leit- und
Sicherungssystem ETCS eingebaut.
Damit sei die POS Nord die erste Eisenbahnstrecke in Deutschland,
auf der dieses hochmoderne System die Steuerung des Zugverkehrs
übernommen wird, so das BMVBW weiter. Dann werden ab 2007
deutsche ICE 3 und französische TGV-Hochgeschwindigkeitszüge
durchgehend zwischen Paris und Frankfurt/Main bzw. Stuttgart (POS
Süd) verkehren können.
Bereits im Mai des Jahres hatten Bahnchef Hartmut Mehdorn und
sein französischer Kollege Louis Gallois im Beisein von
Bundesminister Dr. Manfred Stolpe und dem französischem Minister
Gilles de Robien die Gründung einer gemeinsamen
Tochtergesellschaft mit Sitz in Saarbrücken beschlossen. Das
neue Unternehmen soll den grenzüberschreitenden
Hochgeschwindigkeitsverkehr zwischen Paris und
Südwestdeutschland mit rollendem Material beider Bahnen managen.
Alstom: X 60 für Schweden auf der Zielgeraden
Eurailpress 15.06.2005 - Die X 60, Züge für den
Vorortverkehr in Stockholm stehen kurz vor dem Beginn des
Fahrgastbetriebes. Seit Mai steht dem Besitzer, der
Storstockholms Lokaltrafik AB (SL) das erste Fahrzeug für Tests
und Ausbildung zur Verfügung, ab August kommen sie in den
Fahrgastbetrieb. Bei dem X 60 handelt es sich um ein 107 m langes
Fahrzeug der Coradia LIREX-Familie von Alstom-LHB.
2001 hat die SL entschieden, neue Fahrzeuge für ihre im
Großraum Stockholm betriebenes Nahverkehrs- netz, das von
Citypendeln betrieben wird, zu beschaffen. Im April 2002 kam es
zur Vertragsunterzeichnung mit Alstom über 50 Fahrzeuge für
rund 400 Mio. EUR mit einer Option auf weitere 50 Stück.
Angeboten wurde ein durchgängig niederfluriges Fahrzeug mit
einer Fußbodenhöhe von 790 mm. Beim X 60 wurden die Erfahrungen
mit dem LIREX Experimental, der auf der InnoTrans 2000
vorgestellt wurde, genutzt. Beim LIREX sind alle wichtigen
Hauptaggregate auf dem Dach untergebracht, was erst den
durchgängig niedrigen Fußboden ermöglicht. Weiter sind die
Aggregate so besser vor den extremen Witterbedingungen geschützt
und für Wartungsarbeiten schneller und leichter zugänglich.
Die 160 km/h schnellen sechsteiligen Züge sind durchgängig
begehbar und bieten 374 Sitzplätze und 565 Stehplätze (5
Personen/qm). Aufgrund des großzügigeren schwedischen Profils
konnte der Zug mit einer Breite von 3258 mm gebaut werden, was
einen Sitzteiler von 2+3 ermöglicht. Das Fahrzeuge besitzt drei
Antriebsstränge aus Transformator, Stromrichter und zwei
Triebdrehgestellen mit je zwei Motoren á 260 kW. Somit sind bei
dem X 60 sechs der sieben Drehgestelle angetrieben.
Auch auf die Umweltfreundlichkeit wurde bei den Fahrzeugen
geachtet. Die X 60 sind wie alle Triebzüge der Coradia
LIREX-Züge sind zu 95 Prozent recyclebar. Es werden
hauptsächlich artenreine und umweltschonende Materialien
verwendet und auf leichte Demontierbarkeit geachtet. Das Train
Life Cycle-Konzept von Alstom beinhaltet die ökologische
Optimierung von Schienenfahrzeugen von Anfang an. Dieses Know-how
gewann Alstom-LHB bei einem Forschungsprojekt zur Optimierung der
neuen U-Bahn-Züge für Hamburg vom Typ DT 4.5.
Der X 60 sind in Schweden für Einzeltraktion und
Ausbildungsfahrten zugelassen. Auch in Deutschland haben die
Triebwagen vom EBA die Zulassung mit Auflagen für Einzelfahrten
bekommen. Für Ende Juli wird in Schweden die komplette Zulassung
einschließlich Doppeltraktion erwartet. Während die Wintertests
in der Klimakammer Wien und im Norden Schwedens abgeschlossen
sind, finden derzeit die ersten Tests für Doppeltraktion statt,
die Fahrzeuge dafür wurden am 11. Juni nach Schweden
trajektiert. Bevor die Züge nach Schweden geliefert werden, wird
in Deutschland auf der Strecke Salzgitter – Lehrte – Maschen
– Rothenburg/W. eine dynamische Inbetriebnahme mit
Höchstgeschwindigkeit durchgeführt. Die Züge werden künftig
in einem Liefertakt von 14 Tagen und bis Februar 2007 übergeben.
ČD plánují novinku pro jízdní řád 2005 / 2006: spojení
Ostrava – Praha vlakem Pendolino za méně než 3,5 hodiny
České dráhy 16.06.2005 - Bezkonkurenčně
nejrychlejší spojení na trase Ostrava – Praha plánují
nabídnout cestujícím České dráhy od zahájení platnosti
nového jízdního řádu 2005 / 2006. Od poloviny prosince by
tak po úspěšném ukončení schvalovacího procesu měly
rychlovlaky Pendolino Českých drah až 4x denně v každém
směru spojit obě metropole za dobu kratší než 3,5 hodiny.
Vlaky by přitom měly být provozovány jako zcela nový produkt
s tím, že nejrychlejší spoje by 350 kilometrovou vzdálenost
mezi oběma městy mohly překonávat dokonce za dobu 199 minut
– tedy za 3 hodiny 19 minut.
Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel
Českých drah, k připravovanému rychlému spojení na tiskové
konferenci v Ostravě poznamenal: „Ostravsko představuje pro
České dráhy klíčový region z hlediska nabídky našich
služeb zákazníkům. Trasa Ostrava – Praha je
nejatraktivnějším přepravním směrem v České republice s
dominantním postavením železniční dopravy. Je proto
logické, že hodláme tuto pozici dále rozvíjet a nabídnout
našim zákazníkům nejlepší služby zcela bezkonkurenční
úrovně.“
V případě úspěšného schválení k pravidelnému provozu
plánují České dráhy nasadit vlaky Pendolino mezi Ostravou a
Prahou v pravidelném taktu – jako zcela nový zákaznický
produkt. To znamená, že vlaky Pendolino jedoucí mezi severní
Moravou a hlavním městem by měly být provozovány pod
speciální značkou, která by měla cestující jasně
upozorňovat na to, že se jedná rychlý spoj s vysokou úrovní
zákaznických služeb provozovaný soupravou Pendolino.
Součástí takto nastaveného produktu budou i další
specifické aspekty komunikace se zákazníky – jako
například zvláštní vlakový personál či specifická
marketingová kampaň.
Provoz vlaků Pendolino se bude zároveň opírat o několik
základních pilířů, které budou zákazníkovi garantovat
určitou úroveň poskytovaných služeb. Mezi tyto pilíře by
měla patřit například: garantovaná cestovní doba, zastávky
vlaku pouze v důležitých administrativních a správních
centrech či spektrum dalších doplňkových služeb.
Součástí bude také atraktivní cena, která by měla zajistit
širokou dostupnost nově připravovaného produktu Českých
drah, a.s., a dále posílit pozici národního železničního
přepravce v oblasti osobní přepravy.
Nabídkou spojení za dobu kratší než 3,5 hodiny se zároveň
České dráhy vyhoupnou na pomyslné první místo z hlediska
rychlosti přepravy cestujících mezi Ostravou a Prahou.
Spojení center obou měst totiž za takto krátkou dobu
nenabízí ani letecká doprava (při započtení časů
nezbytných na transfery mezi centry měst a letištěm a na
odbavení na letišti) – kdy navíc při nasazení vlaků
Pendolino budou České dráhy schopny letecké dopravě plně
konkurovat i z hlediska přepravního komfortu. Do budoucna se
tak nabízí možnost jednání mezi Českými drahami a
Českými aeroliniemi o případném společném provozu
některých spojů mezi Ostravou a Prahou. Obdobná spolupráce
dnes funguje například ve Švýcarsku, kde tamní dráhy SBB
nabízejí společné spoje s leteckým dopravcem Swiss
provozované například mezi letištěm v Curychu a Ženevou či
Basilejí.
O svezení s Pendolinem je zájem – během 5 měsíců
zkušebního provozu s ním jelo více než 150 tisíc
cestujících
Již více než 150 tisíc cestujících se za prvních pět
měsíců zkušebního provozu svezlo vlaky Pendolino na trase
mezi Prahou a Děčínem. Ty od loňského prosince jezdí denně
na rychlíkových spojích R 772 a R 777 mezi oběma městy a o
svezení údolím Vltavy a Labe je stále eminentní zájem –
především o víkendu, kdy jízda vlakem Pendolino patří mezi
oblíbené víkendové atrakce.
Kromě zkušebního provozu s cestujícími probíhal v prvním
pololetí letošního roku na trati Praha – Děčín – Dolní
Žleb také zkušební provoz bez cestujících s cílem
otestovat vlaky Pendolino při vyšší rychlosti - především
v obloukových úsecích s využitím technologie tzv. nuceného
naklápění. Tyto zkoušky byly v měsíci květnu úspěšně
zakončeny a vlaky Pendolino tak budou následně moci oproti
klasickým soupravám vozů tažených lokomotivou výrazně
zkrátit cestu mezi Prahou a severními Čechami.
Trenčania sa obávajú búrania
Pravda 16.06.2005, Kráľ Milan - TRENČÍN -
Mesto Trenčín začalo rokovať s jednotlivými majiteľmi
rodinných domov, ktoré sa majú zbúrať počas plánovanej
modernizácie železničnej trate. Nová trať má smerovať cez
miestnu časť Orechové a jeho obyvatelia sa obávajú, že ich
presťahujú do panelákových bytov. "Územné konanie
beží a my nemáme nič okrem prísľubov.
V podkladoch k územnému konaniu sa hovorí o náhradnej
výstavbe bytov ako vyvolanej investícii, nie je tam ani zmienka
o tom, že by sa mali stavať rodinné domy. Je to veľký
rozdiel, pretože to môže byť aj jeden činžiak, do ktorého
nás všetkých presťahujú," vyjadril obavy svojich
susedov Jozef Králik z Orechového.
V tejto časti mesta by malo modernizácii železničnej trate
padnúť za obeť asi 20 rodinných domov. Podľa trenčianskeho
primátora Branislava Cellera železnice poverili mesto, aby sa
postaralo o výkup nehnuteľností.
"Vieme sa lepšie dohodnúť s občanmi, sme priamo tu. Ak
budú chcieť rodinné domy, postavíme ich. Alebo si ich môžu
postaviť sami. Nepripadá však do úvahy, aby sme občanov
presťahovali do panelákov proti ich vôli," ubezpečil
primátor.
Ľudia, ktorí majú prísť o svoje rodinné domy, však
neskrývajú svoju nedôveru. Hovoria o príklade mestskej
plavárne a akvaparku. Kým sa rozhodovalo o variante, kadiaľ
železničná trať povedie, vravelo sa o vybudovaní celého
vodného areálu na trenčianskom Ostrove. Keď už bol
schválený "búrací" variant, Trenčania sa
dozvedeli, že akvapark na Ostrove nebude. Obyvatelia Orechového
sa obávajú, že takto sa to skončí aj so sľubovanými
náhradnými rodinnými domami.
Svoje domy preto opustiť nechcú. "Mesto tvrdí, že
modernizáciou železničnej trate veľmi veľa získa. My
nechceme byť tí, čo na to doplatia. Z domov sa nevysťahujeme,
kým nebudú postavené nové," dodal Jozef Králik. Ján
Babič, predseda výboru miestnej časti Sever a poslanec
mestského zastupiteľstva, upozorňuje, že búranie sa netýka
len obyvateľov Orechového, ale aj ďalších častí mesta.
"Dozvedeli sme sa, že v súvislosti s modernizáciou
železničnej trate sa budú v našej štvrti vyvlastňovať
nehnuteľnosti, ak to vraj nepôjde inak. Pritom v pôvodnom
variante sa o asanácii v tomto obvode vôbec nehovorilo. A to
ešte nie je koniec, pri zmierňovaní oblúkov trate môžu
takto dopadnúť ďalšie objekty na sídlisku Sihoť,"
zdôraznil mestský poslanec Ján Babič.
Pendolino vyjede na podzim
MLADÁ FRONTA DNES 16.06.2005 , Cizner Jan - Od
jesene by sa mohli po českých koľajniciach preháňať až 4
supervlaky Pendolino. Pokiaľ sa však výrobcovi do konca júla
nepodarí odstrániť problémy, kvôli ktorým ho Drážní
úřad zatiaľ nechce pustiť na všetky trate, České dráhy
vlak vrátia.
ZSSK a Cargo Slovakia boli v Nemecku ocenené za kvalitu podnikových
procesov
(TASR) Bratislava 16. 6. 2005 - Na kongrese
Process World 2005 v Lipsku získali Železničná spoločnosť
Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.
s., ocenenie za kvalitu podnikových procesov v kategórii
Process Design. Oznámil najvyšší predstaviteľ spoločnosti
ISD Scheer Helmut Kruppke.
Okrem nich boli ocenené ďalšie tri spoločnosti, a to KPN
Dutch Telecom v kategórii stratégia, E.ON Kernkraft v
kategórii implementácie procesov, Credit Suisse v kategórii
kontrolingu procesov a BMW Financial Services, ktorá získala
celkovú cenu za kvalitu podnikových procesov.
Na kongrese, ktorý organizovala firma IDS Scheer AG, odznelo
viac ako 60 prednášok na tému podnikového procesného
riadenia a zúčastnilo sa na nej viac ako 1 000 expertov z 39
krajín.
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Hrozí znečistenie pitnej vody v Moskve
(SITA/AFP) MOSKVA 16. 6. 2005 - Palivo, ktoré sa
vylialo z vykoľajeného vlaku v centrálnom Rusku, by mohlo
znečistiť pitnú vodu v Moskve a spôsobiť ekologickú
katastrofu. Uviedol to vo štvrtok vysokopostavený predstaviteľ
ministerstva pre mimoriadne situácie. Nehoda sa stala v stredu
večer pri meste Tver a nespôsobila žiadne obete a väčšie
škody, povedal Vjačeslav Vasilijev. Zároveň však upozornil
na možné ekologické dôsledky nešťastia.
Z prevrátených cisterien uniklo asi 300 ton nafty do neďalekej
rieky Vazuza, povedal Vasilijev. Zároveň varoval pred
"ekologickou hrozbou pre pôdu a vodu" a pripomenul,
že Vazuza je zdrojom pitnej vody pre Moskvu.
Železničná polícia zadržala troch mužov podozrivých z vykrádania
vozňov
(TASR) Bratislava 16. 6. 2005 - Trojicu mužov
podozrivých z vykrádania lôžkových vozňov zaistila v stredu
bratislavská železničná polícia.
Podozriví - 37-ročný Kolárovčan z okresu Komárno,
37-ročný Bratislavčan a 38-ročný Macedónčan sa trikrát
vlámali do železničných lôžkových vozňov, z ktorých
odcudzili hliníkové rebríky s hliníkovými výsuvnými
nástavcami.
Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. spôsobili škodu vo
výške 103 700 korún. Za ukradnuté veci zlodeji v zberni
surovín získali len 3728 korún. Železničná polícia
vzniesla voči ním obvinenie pre trestný čin krádeže
vlámaním.
TASR dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Vyvinuli prvý vlak na svete poháňaný bioplynom
(SITA/AFP) ŠTOKHOLM 17. 6. 2005 - Prvý vlak na
svete poháňaný bioplynom v pondelok slávnostne predstavia vo
Švédsku. Oznámil to líder spoločnosti Svensk Biogas Carl
Lilliehöök. Bioplyn je zdroj energie, vyrábaný z organického
odpadu častí rastlín a zvieracích výlučkov, ktoré sú
potom zmiešané v nádrži s vodou. Keď sa odpad rozloží,
vytvorí sa plyn, ktorý je skladovateľný a využiteľný ako
palivo.
Vlak je vybavený 11 kanistrami obsahujúcimi dostatočné
množstvo plynu, ktoré mu vystačia na prechod úseku dlhého
600 kilometrov pri maximálnej rýchlosti 130 kilometrov za
hodinu. Vlak je prerobený z pôvodného staršieho vlaku značky
Fiat, ktorého dieselové motory nahradili dva plynové motory
značky Volvo a odvezie sa v ňom 54 pasažierov. Vlak je s
týmto typom pohonu oveľa šetrnejší k životnému prostrediu.
Vo Švédsku už jazdí 779 autobusov na bioplyn a viac ako 4500
áut jazdí na zmes benzínu s bioplynom alebo zemným plynom,
podľa údajov švédskeho ministerstva životného prostredia.
Lars Guldbrand, expert na energetiku z ministerstva životného
prostredia, povedal pre AFP: "Švédsko si stanovilo na rok
2005 ambiciózny cieľ, výmenu troch percent tradičného pohonu
vo vozidlách za bioplyn, pričom väčšina štátov EÚ si
stanovila túto hranicu na dve percentá." Ropa sa stáva
príliš drahou a obnoviteľné zdroje energie majú pred sebou
veľkú budúcnosť. Okrem aspektu ochrany životného prostredia
má bioplyn ešte výhodu v tom, že je možná jeho domáca
produkcia a nemusí sa dovážať. Aj keď elektrické vlaky sú
tiež označované ako ekologické, často čerpajú energiu z
nečistých energetických zdrojov. Elektrina produkovaná vo
vodných elektrárňach z veľkých vodných priehrad, ktoré sa
využívajú na výrobu energie, tie zase ničia ekosystémy.
Slnečné a veterné generátory zase fungujú len keď svieti
slnko a fúka vietor.
Obnoviteľné zdroje energie sú ľahko skladovateľné, takže
bioplyn sa javí ako perfektné riešenie. Podľa Guldbranda aj
bioplyn má však svoje nevýhody, pretože je drahší na
produkciu ako napríklad diesel. Nový vlak, ktorého vývoj
stál firmu Svensk Biogas 1,07 miliónov eur, pôjde do
prevádzky v septembri a prevádzkovať ho budú švédske
železnice.
Zbaviť sa nepotrebného majetku je pre železnice
ťažké
Predaj nehnuteľností ŽSR doteraz
viazol, v tomto roku sa má urýchliť
TREND, 17.6.2005, Gabriel Beer - Železnice Slovenskej republiky
(ŽSR) chcú predávať všetko, čo nesúvisí s ich hlavnou
činnosťou, a spravovať infraštruktúru pre železničnú
dopravu. Ako nepotrebné evidujú 1 960 stavieb v obstarávacej
hodnote viac ako 1,5 miliardy korún a štrnásť miliónov
štvorcových metrov pozemkov. ŽSR spravuje aj dvetisíc
päťsto bytov, o ktoré by sa už nechceli starať.
Predaj viazol
Predávať nepotrebný železničiarsky majetok bolo
dosiaľ veľmi zložité, najmä pre komplikovanú
administratívu. Celý proces od dohodnutia ceny, cez Správnu
radu železníc, ktorá zvykla cenu upraviť, až po schválenie
vo vláde trval aj dva roky.
Predaj sa neschvaľoval len s konkrétnou cenou, ale aj s
konkrétnym majiteľom. „Kým prebehlo celé administratívne
koliečko, záujemca mohol odskočiť alebo povedal, že bola
schválená iná cena, než na akú znela pôvodná dohoda. A tak
sme mohli začať odznova,“ hovorí riaditeľ Strediska
hospodárenia s majetkom ŽSR Milan Šleboda.
Z pomalosti vznikal aj opačný problém. V súčasnosti by ŽSR
vedeli predávať drahšie ako pred dvoma rokmi, keď bola
stanovená cena – ceny na realitnom trhu sa medzitým
vzrástli. Aj preto ŽSR vlani predali stavby iba za vyše pol
milióna korún a pozemky za 53,5 milióna korún.
Prijali postup
Začiatkom júna prijalo Ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR postup schvaľovania prevodu vlastníctva
majetku štátu v správe ŽSR. Predaj majetku do päť miliónov
korún musí odsúhlasiť ministerstvo.
Predaj majetku vo vyššej hodnote schváli vláda. Prebytočný
majetok by sa mal odpredávať súťažou. „Postup“ určil aj
možnosti na priame predaje.
Ide o pozemky pri tratiach do 500 štvorcových metrov, ktoré si
budú môcť kúpiť záhradkári, pozemky, ktoré sú na
základe nájomnej zmluvy užívané aspoň päť rokov, či
prenajaté nehnuteľnosti, ktoré si nájomca opravil a
zhodnotil.
V tomto roku by tak malo prísť k ráznejšiemu predaju
nepotrebných nehnuteľností v správe ŽSR. Železnice tým
chcú znížiť nielen náklady na údržbu nehnuteľností, ale
aj daň z nehnuteľností. Tá vytiahla firme z tohtoročného
rozpočtu 84 miliónov korún.
Zbytočné domčeky
ŽSR sa chcú zbaviť najmä domčekov pri tratiach,
ktoré už neslúžia pre prevádzku. Zbytočných je ich
približne šesťstopäťdesiat. Bolo by na nich treba opravovať
strechy, komíny, meniť elektroinštaláciu. „Ak dám do
takéhoto domu päťdesiattisíc korún, je to kvapka. Takáto
malá suma v celej republike je hneď 30 miliónov korún,“
pripomína M. Milan Šleboda.
Na to však železnice nemajú peniaze. Ak by si chceli
investície zahrnúť do nájomného, nájomníci by to
nedokázali finančne utiahnuť. Podobný problém je
železničiarska bytovka v Trnave. Na jej rekonštrukciu, aby
vyhovovala normám, treba niekoľko desiatok miliónov korún.
Nájomníci v nej nechcú odkúpiť byty ani za symbolickú
korunu.
„Náhradné byty, aby sme ich vysťahovali, nemáme. Ak urobím
rekonštrukciu, musím prudko zvýšiť nájomné alebo robiť
nezmyselnú stratu pre železnice. Je to začarovaný kruh, a
ľudia žijú v tom, že železnice sa postarajú,“ hovorí M.
Šleboda.
Múr a rekreačné zariadenia
Železnice sa však budú musieť vyrovnať aj s inými
nepotrebnými nehnuteľnosťami, napríklad s tými, ktoré
nakúpili v období ministrovania Alexandra Rezeša. Z
historického domu v Banskej Štiavnici je použiteľná už len
predná stena. Jeho účtovná cena je 17 miliónov korún, no
nik zaň nenúka viac ako päťstotisíc korún. Podobných
nákupov urobila železnica v minulosti viac.
Manažéri ŽSR chcú odpredať aj množstvo chát a
rekreačných areálov, na tie si však robia nárok odborári.
Argument vedenia firmy je logický. Mnohé z týchto
rekreačných zariadení stavali za prostriedky železníc
zamestnanci železníc, a to v pracovnom čase.
Problematické železničiarske byty
Najkonfliktnejším predajom majetku ŽSR budú
byty v novom bytovom dome na Šancovej ulici v Bratislave. Od
marca sa nimi každý mesiac zaoberá Správna rada ŽSR.
Nájomníkmi sú prevažne vyššie postavení zamestnanci
železničných firiem s vplyvom na správnu radu a s dobrými
kontaktmi na ministerstvo dopravy. Niektoré byty v štyroch
vchodoch domu si už nájomníci odkúpili.
Manažéri ŽSR však teraz chcú od nájomníkov trhové
nájomné alebo celé dva vchody, ktoré ešte ostali
železniciam, odpredať. Bývajúci sa však takejto alternatíve
bránia. V čase, keď bol šéfom spoločnosti Ladislav Saxa,
boli dva vchody domu postavené za rekordných 52,4 tisíca
korún na štvorcový meter. Železnice na to dali zo svojho
rozpočtu takmer 180 miliónov korún. Niektorým nájomníkom
železnice do bytov nakúpili nielen kuchynské linky, ale aj
chladničky či mikrovlnky.
Nájomníci chcú, aby ŽSR pristúpili na odpredaj bytov podľa
zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových
priestorov a dali im tridsaťpercentnú zľavu. No aj tak by
museli za štvorcový meter zaplatiť 33-tisíc korún. To
všetko v splátkach rozložených na desať rokov bez úroku.
„ŽSR by z tejto transakcie vykázali stratu vyše 67 miliónov
korún. Myslím, že si to nemôžu dovoliť. Zamestnanci, ktorí
bývajú na tomto lukratívnom mieste, by boli oproti iným,
ktorí si musia kúpiť byt za trhové ceny, veľmi zvýhodnení.
Nepredávalo sa to žiadnou lotériou, ale priamo vybraným
ľuďom,“ tvrdí riaditeľ Strediska hospodárenia s majetkom
ŽSR Milan Šleboda.
ŽSR podporené právnou analýzou tvrdia, že nemusia
postupovať podľa zákona o vlastníctve bytov. Žiadne zľavy
nechcú dávať, nereagujú ani na povinnosť odpredať byť do
dvoch rokov od podania žiadosti. Manažéri presadzujú
alternatívu predať celé dva problematické vchody domu
záujemcovi výberovým konaním, verejnou súťažou za cenu,
ktorá sa priblíži tomu, čo ŽSR za domy výstavbu domu
zaplatili. Ďalšou alternatívou je domy si ponechať a dať
nájomníkom trhové nájomné, päť percent z obstarávacej
ceny bytu ročne. Znamenalo by to napríklad na osemdesiat
štvorcových metrov asi 17,5 tisíca korún mesačne.
Do Chrovatska odjel první autovlak
ČTK , MLADÁ FRONTA DNES 18.06.2005 - Prvý
tohtoročný autovlak Jadran Experes sa 17.6. popoludní vydal na
trasu z Prahy cez Brno do chorvátskeho Splitu. Železnice
predpokladajú, že služby prázdninového spoja využije viac
pasažierov ako vlani.
Deň pred odchodom prvého spoja boli na sezónu dohodnuté
miesta pre 631 áut. Vlani ich vlak odviezol 600 za celú sezónu.
Prvým vlakom včera (17.6.) išlo skoro 300 pasažierov a 32
vozidiel. Autovlak z Prahy do Splitu odchádza každý piatok do
17.9., a to z hlavnej stanice o 10.30 h. Do Splitu príde v
sobotu o 8.45 h ráno, teda asi za 22 hodín jazdy. Opačným
smerom odchádza v sobotu 10 minút po 17.00 h popoludní.
Jednosmerný lístok pre auto je 1600 Kč.
Pri ceste oboma smermi je cena výhodnejšia, za spiatočnú
prepravu auta zaplatí cestujúci 2200 Kč. Vodič si musí kúpiť
cestovný lístok rovnako ako ostatní spolucestujúci. Cena
jednosmerných cestovných lístkov je od 1550-3950 Kč podľa
typu miest vo vlaku. Spiatočné cestovné lístky sú cenovo zvýhodnené
a stoja od 2200 Kč.
Cestujúci môžu stráviť cestu v autovlaku v klasickom vozni
na sedenie, v ležadlovom alebo lôžkovom vagóne. V Jadran
Exprese je navyše k dispozícii reštauračný vozeň s barom.
Okrem sezónneho autovlaku na Jadran jazdia celoročne ďalšie
autovlaky do Popradu pod Tatrami a Košíc. Autovlaky sú obľúbené
v krajinách západnej Európy, kde jazdia napríklad medzi
severom Nemecka a juhoeurópskymi letoviskami na Jadrane a pri
Stredozemnom mori, alebo medzi východnou a západnou časťou
Rakúska. V ČR začala prevádzka týchto vlakov v r. 1997 a
odvtedy záujem o službu každoročne rastie, povedal hovorca Českých
dráh Petr Šťáhlavský.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ