Speváčky Misha, Zuzana Smatanová a ďalší
koncertovali vo vlaku
(TASR) Bratislava 3. 07. 2005 - Speváčky Misha
a Zuzana Smatanová koncertovali cez víkend na netradičnom
mieste - vo vlaku.
Spolu s ďalšími kolegami z brandže skupinou Vetroplach a spevákom
Bystríkom spríjemňovali prvú cestu hudobného vlaku Coca-Cola
Music Train, ktorý počas leta prebrázdi Slovensko a dopraví
mladých ľudí na vybrané štyri slovenské festivaly.
Premiérova piatková jazda smerujúca na Topvar Rockfest bola
plná. Pokiaľ smerom z Košíc do Nového Mesta nad Váhom
spievali v disko vozni Zuzana Smatanová, skupina Vetroplach a
Bystrík, z Bratislavy sa o zábavu postarali Bystrík a Misha.
"Je tu výborná atmosféra. Najskôr som sa toho obával,
ale bola to naozaj výborná myšlienka," povedal tohtoročný
víťaz Coca-Cola PopStar Bystrík. Ten sa po víťazstve v súťaži
teší záujmu fanúšikov a už onedlho by sa mal v éteri
objaviť aj jeho prvý singel, ktorý predviedol s gitarou aj v
disko vozni.
Misha spievala vo vlaku tiež po prvý raz a atmosféru a samotný
zvuk v špeciálne upravenom vozni si pochvaľovala. "Nebol
to presne nalinkovaný koncert a ľudia sa zabávali, čo bolo
fantastické," povedala Misha, ktorá má s cestovaním
vlakom už svoje skúsenosti. Na vysokej škole prejazdila na
trase Bratislava - Michalovce okolo 80 tisíc kilometrov.
"Asi tam niekde vznikol môj vzťah k hudbe, pretože som
mala neustále slúchadlá na ušiach," podotkla s úsmevom.
Vozne i lokomotíva hudobného vlaku, ktorý je na železničných
staniciach neprehliadnuteľný, sú atraktívne pomaľované a
jeho trasa po skončení každého festivalu smeruje späť.
Poslanec Novotný: Zničil som manželke jej profesionálne sny
SME 04.07.2005 , sp; r - Manželka poslanca SDKÚ
Viliama Novotného Marianna prestane podnikať v zdravotníctve.
Novotný nechce, aby zostal čo len tieň podozrenia, že firma,
v ktorej je aj jeho manželka, vyhrala konkurz na prenájom Železničnej
nemocnice s poliklinikou v Košiciach.
Povedal to včera (3.7.) v STV.
Jeden politický komentátor vraj Novotnému povedal, že mu verí,
ale tieň zostáva. Aj premiér Mikuláš Dzurinda v sobotu
(2.7.) v Slovenskom rozhlase povedal, že nepovažuje za šťastné,
že sa Novotného manželka ocitla vo firme, ktorá získala prenájom
nemocnice.
"Tak, aby neboli tiene, v najbližších dňoch prevedie
moja manželka svoj obchodný podiel na jedného z podielnikov vo
firme, požiada o výmaz z obchodného registra a viac v zdravotníckych
službách nebude podnikať ani sa pohybovať, kým ja budem v
politike," povedal Novotný.
Novotného mrzí, že istý denník napísal, že vydať sa za
poslanca je veľkým šťastím. Podotkol, že za krátky čas
manželke "zlikvidoval jej profesionálne sny". Pred
rokom a pol mu vraj povedala, že pozná určitú skupinu ľudí,
najmä zamestnancov nemocnice a že je možnosť prenajať si určité
zdravotnícke služby, prípadne všetky, ktoré nemocnica robí.
"Nevenoval som tomu veľkú pozornosť. Neuvedomoval som si,
že keď si náhodou túto osobu vezmem za manželku, tak to bude
nejaký problém pre Smer a týmto argumentom budú chcieť odvolávať
predsedu vlády."
Novotný sa obhajoval aj tvrdením, že nejde o privatizáciu,
ale len o prenájom. Hovorí, že išlo o legitímne výberové
konanie. Chce tiež požiadať Železnice SR, aby povedali, akú
cenu dala firma, v ktorej bola aj jeho manželka, že ponúkla
"najvyšší biznis plán", prevzala kolektívnu zmluvu
a chce zachovať celú sieť regionálnych ambulancií.
Víťazom na prenájom Železničnej nemocnice sa stala spoločnosť
Železničné zdravotníctvo Košice. Okrem manželky poslanca
Novotného je ďalšou spoločníčkou vo firme manželka šéfa
poslaneckého klubu SDKÚ v košickom mestskom zastupiteľstve
Igora Laskovského Jana. V nemocnici pracovala ako lekárka,
Marianna Novotná bola zdravotnou sestrou na neurochirurgii
fakultnej nemocnice s poliklinikou, kde jej manžel pred vstupom
do politiky pracoval ako neurochirurg.
Novotný jednoznačne podporuje zdravotnícku reformu ministra
Rudolfa Zajaca.
EÚ investuje 5 miliárd eur do novej železničnej signalizácie
(TASR) Brusel 4. 07. 2005 - Európska komisia
navrhuje investovať v nasledujúcom desaťročí asi päť miliárd
eur do modernizácie signalizácie na európskych železniciach.
Malo by to viesť k väčšej bezpečnosti, rýchlejšej doprave
i nižším nákladom dopravcov.
Harmonizovaný signalizačný a kontrolný systém európskych železníc
(ERTMS/ETCS) by mal nahradiť dnes existujúcich vyše 20 národných
systémov, kvôli ktorým je často nevyhnutné meniť na
hraniciach lokomotívu.
"Musíme vytvoriť skutočný európsky železničný
priestor. ERTMS je obrovským projektom, ktorý vytvorí viac ako
päť miliárd eur investícií do roku 2017," povedal
eurokomisár pre dopravu Jacques Barrot.
Zatiaľ čo nákladné autá dnes voľne prechádzajú zo severu
na juh a z východu na západ Európy, pre vlaky to nie je také
jednoduché. Každá hranica znamená istú technickú bariéru,
ktorej sa musí vlak a najmä lokomotíva prispôsobiť. To umožní
až harmonizovaný signalizačný a kontrolný systém,
vysvetlila komisia.
Prvé linky používajúce tento systém otvoria tento a budúci
rok v Španielsku, Taliansku, Holandsku a Nemecku, v rokoch 2007
až 2008 sa pridajú ďalšie linky vo Francúzsku a Veľkej Británii.
To však ešte bude len zárodok budúcej siete.
Na jej vybudovanie navrhuje komisia spolufinancovanie z európskych
zdrojov do výšky 50 %. Aby sa projekt stal realitou, zdôraznila
EK potrebu rýchlej dohody o financovaní únie v období
2007-13. V nových krajinách EÚ bude možné využiť aj
peniaze z Kohézneho fondu.
Vyše 40 dní sa bude liečiť 21-ročný mladík,
ktorého zachytil osobný vlak
(TASR) Bratislava 4. 07. 2005 - Vyše 40 dní sa
bude z ťažkých zranení liečiť 21-ročný mladík z obce
Podhorany v okrese Kežmarok, ktorého v piatok podvečer v úseku
trate medzi železničnými zastávkami Podhorany a Toporec
zachytil a zrazil motorový osobný vlak.
Rušňovodič uviedol, že po vyjdení vlaku z oblúka zbadal v
hustom daždi vo vzdialenosti asi 20 metrov na koľaji osobu,
ktorá niesla na chrbte drevo. Použil preto výstražné zvukové
znamenie a rýchlobrzdu, zrážke však nezabránil.
Mladík utrpel silný šok, stratil veľa krvi a má mnohopočetné
poranenia tela. U rušňovodiča nezistili požitie alkoholu,
informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Motorový osobný vlak mal vyše hodinové meškanie. Prípad vyšetruje
Oddelenie trestno-správneho konania odboru Železničnej polície
Poprad.
Priamo na dopravnej koľaji si ustlal podgurážený
muž z Tlmáč
(TASR) Bratislava 4. 07. 2005 - Štyridsaťšesťročného
muža z Tlmáč v okrese Levice natoľko zmohol alkohol, že si v
sobotu popoludní "ustlal priamo na dopravnej koľaji"
železničnej stanice v Tekovskej Breznici.
Keďže bol ohrozený jeho život, museli kvôli bezpečnosti v
neďalekej Novej Bani zastaviť nákladný vlak, uviedol hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský. Vlak vypravili až
potom, keď bezvládneho muža odniesli z koľaje.
Muž bol taký opitý, že nebol schopný absolvovať ani dychovú
skúšku na alkohol a už vôbec objasniť svoje správanie,
preto si ho železniční policajti z Levíc pozvú na vypočutie
dodatočne.
EU-Kommission: Koordination der ERTMS-Einführung
Eurailpress 05.07.2005 - Die Europäische
Kommission hat gestern eine Mitteilung verabschiedet, in der sie
ihre Strategie zur Einführung des Europäischen Zugsicherungs-
und Zugsteuerungssystems ERTMS/ETCS auf den Hauptstrecken den
transeuropäischen Eisenbahnnetzes vorstellt. Das ERTMS war
bereits Gegenstand einer Vereinbarung, die die Kommission am 17.
März 2005 mit der Signalindustrie, den Eisenbahnunternehmen und
den Infrastrukturbetreibern geschlossen hat. Das
Investitionsvolumen bis 2017 beläuft sich auf über 5 Mrd. EUR.
Für die Umsetzung der Strategie ist ein koordinierter
europaweiter Einführungsplan notwendig. Der demnächst von der
Kommission zu benennende Europäische Koordinator wird hierzu in
Zusammenarbeit mit dem Eisenbahnsektor Vorschläge erarbeiten.
In diesem und im kommenden Jahr werden in Spanien, Italien, den
Niederlanden und Deutschland mit ERTMS ausgerüstete Strecken in
Betrieb genommen. Weitere Strecken sollen 2007 und 2008 folgen,
u. a. in Frankreich, Großbritannien und Griechenland ( Karten
und Fragen zu ERTMS uns ETCS ). Dadurch entsteht aber noch
kein wirkliches ERTMS-Netz. Die Kommission schlägt deshalb eine
intensive Unterstützung jener Unternehmen vor, die ERTMS als
erste einführen, da sie am stärksten mit den zusätzlichen
Kosten belastet werden, die die Instandhaltung der alten Systeme
während der Übergangsphase verursacht.
Die intensive ERTMS-Einführung soll Anfang 2007 beginnen und
sich über einen Zeitraum von zehn Jahren erstrecken. Vorgesehen
ist die Ausrüstung von ca. 20 000 Streckenkilometern mit
jährlichen Investitionen von rund 500 Mio. EUR. In ihrem
Vorschlag zur Finanzierung der transeuropäischen Netze hat die
Kommission für die Finanzielle Vorausschau 2007 bis 2013
angeregt, bis zu 50 % dieser Investitionen, einschließlich derer
zur Umrüstung der Fahrzeuge, zu finanzieren. Nun muss der Rat
über die Bereitstellung ausreichender Finanzmittel zur
Verwirklichung der transeuropäischen Netze sowie über die
Anhebung des Gemeinschaftsanteils an der Projektfinanzierung
entscheiden. Der Kohäsionsfond könnte gleichzeitig auch
Investitionen ko-finanzieren.
České dráhy si zaobstarajú lôžkové vozne od firmy Siemens
(TASR) Praha 5. 07. 2005 - České dráhy (ČD)
si zaobstarajú 12 nových lôžkových vozňov od firmy Siemens.
Predajná cena vozňov je 26,5 milióna EUR, čo je v prepočte
asi 1,016 miliardy SKK.
Financujúcim partnerom celej transakcie bude leasingová spoločnosť
ING Lease. Všetkých 12 vozňov ČD prevezmú v novembri 2006,
oznámili železnice. Ide o klimatizované vozne, ktoré môžu
jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. Kapacita jedného
je 36 lôžok, určené budú na prevádzku na medzinárodných
vlakoch, predovšetkým do západnej Európy.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
Japonsko prodá podíl v železnicích JR Tokai za 4,6
miliardy USD
(ČTK) TOKIO 5. 07. 2005 - Japonská vláda chce
v tomto měsíci zahájit prodej akcií železniční společnosti
Central Japan Railway Co. (JR Tokai) za 4,6 miliardy dolarů. Jde
o 27 procent firmy, která provozuje rychlovlaky mezi Tokiem a Ósakou.
Vládu k privatizaci přiměla potřeba snížit objemný veřejný
dluh, uvedly dnes informované zdroje.
Japonský vládní úřad pro železniční výstavbu, přepravu
a technologie prodá do konce měsíce 600.000 akcií JR Tokai.
Úřad nyní vlastní celkem 886.000 akcií železniční společnosti,
což představuje podíl 39,6 procenta.
Tiskový mluvčí úřadu ale uvedl, že se nic konkrétního zatím
nerozhodlo. Mluvčí JR Tokai dodal, že úřad firmě žádné
informace o chystané privatizaci neposkytl. Podnik je podle něj
ale připraven s vládou v případě prodeje spolupracovat.
Nabídka akcií JR Tokai má být oznámena ještě v tomto týdnu.
Konečnou cenu hodlá úřad určit do konce měsíce, řekly
agentuře Reuters zdroje, které si nepřály být jmenovány.
JR Tokai vznikla v dubnu 1987 za privatizace silně zadluženého
státního monopolu Japanese National Railways (JNR). Ten tehdy
vláda rozdělila na sedm železničních skupin Japan Railways
(JR).
Nabídku zorganizují největší japonská makléřská firma
Nomura Holdings Inc. a švýcarská banka UBS. Úřad si je kvůli
tomu vybral 12. dubna. Vláda již dříve oznámila, že chce
podíl v JR Tokai prodat do března 2008, aby snížila rozsáhlý
dluh veřejného sektoru. Ten na konci loňského roku dosáhl
rekordních 751 bilionů jenů, tedy 6,7 bilionu dolarů. Jde
zhruba o 150 procent japonského HDP, napsala agentura.
V sobotu výlet parným vláčikom po Bratislave
(SITA) BRATISLAVA 5. 07. 2005 - Pre milovníkov
starých čias, keď boli železničné rušne ešte poháňané
parou, pripravili Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR a Klub
priateľov histórie železničnej dopravy na sobotu jazdu parným
vláčikom Bratislavou. Záujemcovia o jazdu môžu prísť v
sobotu o 10:00 do Múzea dopravy na Šancovej ulici pri Hlavnej
stanici v Bratislave. Program podujatia sa začne prehliadkou múzea,
jazda parným vláčikom začne približne o 11:20. Vláčik sa
vydá z Múzea dopravy cez tunel do Lamača, odtiaľ do Rusoviec
a konečnú bude mať v rušňovom depe Bratislava - východ. Tu
bude program pokračovať jazdou na parnom rušni, motorovej
drezine a prehliadkou exponátov parného rušňa, malého železničného
múzea, či parnej vodárne. V priaznivom počasí sa výlet skončí
opekaním pri ohníku a občerstvením v nostalgickom jedálenskom
vozni.
Informácie zverejnil bratislavský magistrát na svoje
internetovej stránke www.bratislava.sk
.
Štát má prostredníctvom MDPT SR 100 % akcií v 10 spoločnostiach
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Vláda
prerokovala a vzala na vedomie Správu o výkone práv akcionára
v akciových spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu
v pôsobnosti ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
(MDPT) SR.
V sledovanom období štát vykonával práva a povinnosti jediného
akcionára v oblasti železničnej dopravy v troch akciových
spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu. Ide o
nasledovné spoločnosti: Železničná spoločnosť, a. s., Železničná
spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo
Slovakia, a. s. V zmysle uznesenia vlády bol schválený Projekt
rozdelenia akciovej spoločnosti Železničná spoločnosť, a.
s. Spoločnosť bola následne zrušená bez likvidácie rozdelením
na dve novozaložené nástupnícke spoločnosti - Železničná
spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo
Slovakia, a. s.
Uznesením vlády bol v roku 2003 schválený Projekt transformácie
príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk v prvej
alternatíve. Súčasťou realizácie uvedeného projektu bolo
založenie akciových spoločností z majetku štátu v správe
Slovenskej správy letísk so sídlom v Bratislave. V súlade so
zákonom o letiskových spoločnostiach a o civilnom letectve
bolo založených 6 letiskových spoločností, a to Letisko M.R.
Štefánika - Airport Bratislava, a. s., BTS, Letisko Košice -
Airport Košice, a. s., Letisko Piešťany, a. s., Letisko Poprad
- Tatry, a. s., Letisková spoločnosť Žilina, a. s., a Letisko
Sliač, a. s.
Medzi ostatné spoločnosti patrí Slovenská pošta, a. s., a Národná
diaľničná spoločnosť, a. s. V porovnaní s predchádzajúcim
rokom sa v roku 2005 rozšírila pôsobnosť ministerstva o osem
z uvedených akciových spoločností. Všetky akciové spoločnosti
vznikli transformáciou majetku štátu podľa osobitných
predpisov.
V súčasnosti je v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR desať akciových spoločností so 100-%
majetkovou účasťou štátu. Akcionár, ktorým je štát,
vykonáva svoje práva a povinnosti v uvedených akciových spoločnostiach
prostredníctvom valného zhromaždenia a dozornej rady. Spôsob
vykonávania práv a povinností jediného akcionára je hodnotený
za obdobie od júna 2004 do konca mája 2005.
Mladík si položil pred vlakom hlavu na koľajnicu a
zomrel
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Život 20-ročného
mladíka z Gbelov v okrese Skalica vyhasol po tom, keď ho na
trati v úseku Gbely - Kopčany v pondelok popoludní zachytil
osobný vlak.
Podľa rušňovodiča mladík vo vzdialenosti približne sto
metrov pred vlakom vybehol z priekopy na trať, ľahol si na chrbát
a hlavu si položil na koľajnicu. Napriek pohotovej reakcii rušňovodiča
nedokázal vlak zastaviť ani s použitím rýchlobrzdy. Mladíka
na mieste zomrel.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Polícia zadržala zlodejov z Hlavnej stanice a Predstaničného
námestia
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Niekoľkých
zlodejov z Hlavnej stanice a Predstaničného námestia zadržala
polícia v Bratislave.
Páchateľkou prvej krádeže je 25-ročná Bratislavčanka.
Spiacemu 60-ročnému mužovi z Bratislavy rozrezala vrecko na košeli
a nohaviciach. Okrem preukazov totožnosti a poistenca mu
odcudzila aj 150 korún. Zaujímavá je skutočnosť, že poškodeného
okradla podobným spôsobom, tiež na stanici aj pred dvoma dňami.
Vtedy mu rozrezala vrecko na kabáte a ukradla mu hodinky za
dvetisíc korún a 3200 korún v hotovosti. Žena bola obvinená
z trestných činov krádeže.
Taktiež v spánku okradla 30-ročného muža z Českej republiky
dvojica dlhoprstých na Predstaničnom námestí. Návštevníkovi
z Frýdku -Místku zmizla cestovná taška s dokladmi a peňaženkou.
Našťastie si zapamätal podozrivú dvojicu, ktorá sa okolo
neho pohybovala, a opísal ju polícii. Privolaná hliadka
podozrivých zadržala. Všetky odcudzené veci našla u 26-ročného
Bratislavčana. On ani jeho 33-ročná spoločníčka z okresu
Dunajská streda sa však k činu nepriznali. Prípad vyšetruje
Odbor Železničnej polície v Bratislave.
Vďaka svojej ľahkovážnosti prišla o tašku s pasom, mobilným
telefónom a tisíc korunami v hotovosti 22-ročná cestujúca z
obce Štiavnik v okrese Bytča. Po príchode do Bratislavy si na
lavičku odložila plátennú tašku a odišla do novinového stánku
kúpiť si lístok. Keď sa vrátila, taška už na svojom mieste
nebola. Mladá žena si vyčíslila škodu na 5000 korún.
TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Napriek mnohým problémom sa model decentralizácie
ujal
Hospodárske noviny 06.07.2005, Růžičková
Marta - Mestá a vyššie územné celky po decentralizácii
verejných financií - to bola hlavná téma diskusného fóra
HNClubu, ktoré sa uskutočnilo v utorok 28. júna na Sliači-Sielnici
neďaleko Banskej Bystrice. Hosťami boli splnomocnenec vlády
pre decentralizáciu verejnej správy Viktor Nižňanský,
predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora a
predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Dnes
uverejňujeme diskusiu k danej téme.
Ondrej Matej, Slovenská železničná spoločnosť
Naša spoločnosť prevádzkuje osobnú prepravu na Železniciach
Slovenskej republiky. Sme určite najväčším prepravcom na
Slovensku. Nespochybňujeme krok decentralizácie. Je úplne
prirodzené, že územné celky a ľudia v nich žijúci chcú
hovoriť a chcú rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať dopravná
obslužnosť vyššieho územného celku. Máme však určité
obavy, či spôsob fiškálnej decentralizácie a prenesená
originálna kompetencia, ako aj oblasť tarifnej politiky, sú
najlepšie pripravované.
Výkon vo verejnom záujme znamená, že prepravcom sú
kompenzované tržby, ktoré títo prepravcovia neutŕžia práve
kvôli tomu, že prepravujú tzv. poberateľov sociálnych dávok,
ako sú deti, študenti, dôchodcovia, telesne postihnutí.
Nepochybujeme o tom, že chceme, aby prepravcovia vo verejnom záujme
tieto skupiny naďalej prepravovali. Otázka znie, ako v prípade
regionalizácie dopravy budú vyššie územné celky rozhodovať
- jednotne-nejednotne, v každom kraji odlišne, keď sa verejná
doprava, jej regionálna časť, stane originálnou kompetenciou.
Pre vlakovú dopravu je to osobitne problém, lebo my ten vlak
pri prechode z jedného do druhého regiónu nedokážeme zastaviť
a povedať, po hranicu pôjde regionálny vlak v rámci jedného
vyššieho územného celku za daný výkon a v druhom postavíme
iný vlak. Technicky to nejde.
Predstavte si situáciu, že na ceste z jedného kraja do druhého
budú v jednom vlaku sedieť dvaja študenti a každý bude mať
v podstate inú tarifu a inú cenu stanovenú tým-ktorým vyšším
územným celkom. Treba nájsť východisko z tej situácie.
Bolo by lepšie, keby táto kompetencia ostala prenesenou. Druhá
moja otázka je, či by nebolo dobré uvažovať o jednotnej
tarifnej politike a jednotných sociálnych zľavách z úrovne
štátu tak, aby boli jednotné pre všetky vyššie územné
celky, čím by sa zabránilo práve možným nedohodám medzi týmito
vyššími územnými celkami.
Milan Belica, predseda VÚC Nitra
Bolo chybou, že sa vôbec dopustila takáto norma. Toto vyššie
územné celky jednoducho nemôžu dohodnúť. Treba si uvedomiť,
že v krajoch je zastupiteľská demokracia. Zbytočne sa ja
dohodnem s ďalšími siedmimi šéfmi VÚC, keď zastupiteľstvo
to zmení. Tento problém treba čím skôr zákonnou normou
odstrániť, pretože takéto anomálie budú vznikať, aj keď
len do vzdialenosti sto kilometrov.
Čo sa týka úhrady vo verejnom záujme, som presvedčený, že
sa tam porušuje zákon. Musí to byť definované ako prenesená
kompetencia, lebo inak ani ústavne nebude zabezpečená rovnosť
občanov, ktorí sa budú, najmä v chudobných regiónoch,
pohybovať drahšie. Je to proti zdravej logike.
Viktor Nižňanský, splnomocnenec vlády pre decentralizáciu
verejnej správy
Podielové dane sú gro systému. Pri ekonomickej sile
jednotlivých regiónov Slovenska nevieme urobiť iný ako je
rozdeľovači systém. Preto treba pokračovať v decentralizácii
financií ďalej. Čo sa týka hromadnej dopravy, už som sa
stretol aj s predstaviteľmi SAD (Slovenskej autobusovej dopravy)
a rokoval som aj s niektorými predstaviteľmi samosprávy. Bude
to potrebné znovu zvážiť a posúdiť.
Netvrdím a nikdy nebudem tvrdiť, že všetko, čo sa pri
decentralizácii udialo, bolo spravené ideálne. Tak ako existujú
presuny kompetencií smerom dole a do Bruselu, tak sa môže stať,
že sa presunú aj niektoré kompetencie kvôli tomu, že sa
samosprávy nebudú môcť dohodnúť. Sú politickým orgánom a
môžu tam zohrávať úlohu iné záujmy a iný pohľad na vec v
jednotlivom regióne. Potom jednoducho, keď nižšia jednotka
nebude schopná zabezpečiť dostatočné kompetencie, tak ich
bude musieť zabezpečiť jednotka vyššia, a to buď samosprávna
alebo v tomto prípade štát. Slovensko je unitárna republika.
Nechceme, aby sme mali regionalizovaný štát, aby si každý
robil vo všetkom svoju politiku. Bolo by treba zvážiť jednotné
pravidlá a výkony a definovanie pravidiel vo verejnom záujme a
zladiť to potom aj s úlohami, ktoré prejdú na vyššie územné
celky pri transformácii regionálnych železníc.
Ľudovít Černák, predseda Predstavenstva Sitno Holding
Naša spoločnosť pôsobí v Košickom, Banskobystrickom,
Žilinskom a Trenčianskom kraji. Keďže sme na území
Banskobystrického kraja, dovoľte mi ako príklad uviesť
Podpolianske strojárne Detva - našu spoločnosť.
V roku, keď sme ju odkúpili z konkurzu, sme mali obrat 250 miliónov
korún, a to sme ju kupovali v júni. Následne v roku 2004 sme
mali obrat 700 miliónov a tento rok prekročíme miliardu. Na
budúci rok máme toľko objednávok, že atakujeme dve miliardy.
Zamestnávame tisíc ľudí, ale nič sme nedostali za vytvorenie
pracovných príležitostí.
Plne chápem, že veľké pilotné investície a pre štát významné
a dôležité sa rozhodnú centrálne a že dostanú veľkú
podporu. Na druhej strane, keď vidím tie miliardy, ktoré
dostanú, myslím si, že aj vyššie územné celky by mali čosi
dostať, aby vedeli ešte znásobiť tie efekty a a vytvoriť aj
pracovné príležitosti ďalšími investíciami. Ak pri veľkých
investíciách ide o miliardy, tak konkrétne v Detve ide o
desiatky miliónov, ktoré by nám pomohli vytvoriť ďalšie
pracovné príležitosti. Pracovná príležitosť vytvorená
zahraničným investorom alebo domácim investorom je rovnako
cenná.
Takisto sa prihováram za to, aby vplyv vyššieho územného
celku pri schvaľovaní europrojektu bol podstatnejší. Keby
mali na projekty väčší vplyv regióny, konkrétne VÚC a
samosprávy, tak by peniaze boli pravdepodobne cielenejšie využité
a priniesli by väčší efekt.
Viktor Nižňanský
Pravdou je, že vyššie územné celky vznikli preto, aby
sme vôbec mohli začať decentralizovať. Dnes disponujeme väčšími
možnosťami pre podporu a rozvoj podnikania ako vyššie územné
celky. Súhlasím s tým, aby intervencia štátu pri rozdelení
eurofondov bola podstatne nižšia. V niektorých krajinách
existuje zmluva medzi vyššími územnými celkami a štátom,
na základe ktorej sú dohodnuté pravidlá hry tak, aby bolo čo
najefektívnejšie prerozdeľovanie v prospech regiónu. To je
princíp procesu decentralizácie. V tom prvom plánovacom období
sa to dalo veľmi obťažne spraviť. Teraz už ideme do ďalšieho
plánovacieho obdobia rokov 2007 - 2013. Cieľom decentralizácie
je posilniť lokálnych a regionálnych politikov. Apelujem na
nich, aby viac využívali svoj politický vplyv aj v prospech
takýchto vecí.
Michal Sýkora, predseda Združenia miest a obcí
Slovenska
Stotožňujem sa s tým, že vyššie územné celky by mali
ovplyvňovať regionálny rozvoj. Nie je pravdou, že by sme mali
veľké množstvá finančných prostriedkov. Práve preto zvyšovali
mestá a obce dane z nehnuteľností, lebo si potrebovali pokryť
svoje potreby.
Na začiatku boli ťažké, zložité, ale korektné rokovania s
ministerstvom financií. Napriek tomu nikdy nemalo ZMOS také
dobré vzťahy s ministerstvom financií, ako v súčasnosti.
Mali sme 16 stretnutí. Diskutovali sme o zákonoch, o slovíčkach
a rozdeľovaní ďalších prostriedkov. Museli sme o tom veľa
rozprávať, lebo podľa pôvodného návrhu najmenšia obec mala
dostať 25 percent minuloročných peňazí, trocha väčšie
obce do 50 percent, obec okolo 5 000 obyvateľov mala dostať 52
percent z minulého roka, ale kompetencie im zostali tie isté.
Napriek všetkým problémom, ktoré vyskočili na povrch, tento
súčasný model decentralizácie podporujeme.
Hoci sa vždy všetko rieši diskusiou, my napriek tomu nebudeme
môcť súhlasiť s takými krokmi vlády, ktorá príde a povie,
že ide podporovať niektoré aktivity, ktorými bude riešiť štátnu
politiku, alebo podnikateľov. Pre nás by to znamenalo, že nám
uberie výnosnosť z našej dane. Napríklad bonus na dieťa,
započítanie zahraničných diét pre podnikateľa - to je dobré
gesto zo strany štátu, my ho podporíme, ale nie na náš úkor,
na úkor výnosnosti dane. Viktor Nižňanský Som presvedčený,
že samosprávam je lepšie ako predtým. Pamätám si rok 1993,
keď samosprávy mali 70 percent tejto dane a hovorili o zlatých
časoch samosprávy. Vtedy nemali ani polovicu týchto kompetencií,
čo dnes. Pri zmene systému sa vždy dostanú na povrch určité
nezrovnalosti, ktoré treba riešiť. Súhlasím, že si máte daň
strážiť ako oko v hlave. O tom to je. Neznamená to, že keby
sa znížila sadzba dane o jedno - dve percentá, že by sa tým
pádom znížila výnosnosť tejto dane na Slovensku a že by to
malo mať okamžite priamy dosah.
Milan Belica
Ja by som mal otázku, čo sa týka podpory posilnenia
regionálnej pozície. V tom novom plánovacom období 2007 -
2013 sa začínajú na úrovni regiónov formovať monitorovacie
a hodnotiace výbory. My sme premeškali jednu veľmi vzácnu
dobu, keď banky koncentrovali svoje centrály a posilňovali
hlavne rozhodovanie o úveroch. V teréne nám zostalo veľa šikovných,
schopných bankárov, ktorí sa zaoberali prípravou projektov,
hodnotení, správ a podobne. Celú logistiku mali naštudovanú.
Mnohí nám však poutekali. Keby sme ich podchytili, dnes sme už
mohli mať pripravené hodnotiace komisie a všetko to, čo s tým
súvisí. Zaspali sme a premárnili sme tri roky. Pred tromi
rokmi som začal intenzívne pripomínať, že to neskôr bude
oveľa ťažšie naštartovať. Teraz sme postavení pred problém
a diskusiu, či to zvládneme. A pritom v príprave sme mohli byť
už oveľa, oveľa ďalej.
Maria Machová, riaditeľka Daňového riaditeľstva SR Mňa by
zaujímalo, koľko ľudí sa v samospráve zaoberá správou
miestnych daní. Otázku dávam predovšetkým preto, lebo mám
pocit, že tak, ako z daňovej správy, prechádza správa daní
aj na iné inštitúcie. V štátnej správe, daňovej správe a
v colnej správe sa neznižuje počet ľudí, ktorí sa touto správou
zaoberajú. Naopak. Znižuje sa počet daní v daňovom systéme,
ale počet ľudí, ktorí spravujú dane, rastie. Mali sme záujem
tento problém riešiť. Do parlamentu cestou ministerstva
financií sme posunuli zákon, na základe ktorého by sa
vytvorili podmienky na postupné znižovanie počtu ľudí. Avšak
keď dnes spočítame ľudí, ktorí sa zaoberajú správou centrálnych
a miestnych daní, tak približne až o 1,3 až 1,4 koeficienta
prekročili počet ľudí oproti počtu na začiatku fiškálnej
decentralizácie.
Zaujímal by ma tiež názor vyšších územných celkov na
spravovanie dane, ktorá stopercentne padla do rozpočtu VÚC, t.
j. dane z motorových vozidiel. Sme presvedčení, že práve
kompetencia vyššieho územného celku vytvára ideálny
priestor na to, aby túto daň VÚC spravoval.
Milan Belica
Podľa mňa dane robia tí istí ľudia a ten istý počet,
ako ich robili v minulosti v mestách a obciach. Nepredpokladám,
že by u nás došlo k nárastu počtu pracovníkov, ktorí sa
venujú tejto problematike. Môžeme to preveriť a ministerstvo
financií bude mať určite tieto informácie v databáze. Hovorím
za nás, že si nemôžeme dovoliť zobrať ďalších ľudí.
Určite bude ešte veľa diskusie o tom, ako sa vyberajú dane na
Slovensku, aké sú odlišnosti. To bude pre vás tiež určitá
suma poznatkov, ktorú potom zúročíme aj pri podobných
rokovaniach.
Výber dane z motorových vozidiel je trochu komplikovaný tým,
že sa nesystémovo budú evidovať vozidlá podľa miesta používania.
Skomplikuje to kontrolu. Som zástancom maximálne jednoduchých
a kontrolovateľných princípov.
DB AG: Fernzüge in Berlin bleiben auf der Stadtbahn - kein Halt im Bf Zoo
Eurailpress 07.07.2005 - So soll ab Mai 2006 der
Fernverkehr in Berlin geführt werden ( http://www.eurailpress.com/news/bild.php?id=1344
)
Gestern gab die Deutsche Bahn ihr Bahnkon- zept für die Zeit
nach der Neuer- öffnung des Nord- Süd-Tunnels (Tiergar-
tentunnel) bekannt. Ab 28. Mai 2006 erhöht sich die Anzahl der
Halte im Fernverkehr um 13 Prozent auf insgesamt 439, so Dr.
Karl-Friedrich Rausch, Vorstand Personenverkehr. Allerdings wird
es keinen IC- oder ICE-Halt mehr im Bahnhof Zoo geben. Der
Ostbahnhof wird Fernverkehrsbahnhof bleiben, allerdings mit
weniger Halten Aufgewertet wird der Bahnhof Spandau, wo ab Mai
2006 deutlich mehr Fernzüge halten werden. Neben dem neuen
Hauptbahnhof kommen als neue Fernverkehrshalte noch die Bahnhöfe
Gesundbrunnen und Südkreuz dazu.
Auf einigen Relationen wird es durch den neuen Bahntunnel zu
deutlichen Fahrzeitverkürzungen kommen, beispielsweise
verringere sich die Fahrzeit im ICE zwischen Berlin und Leipzig
um rund 40 Minuten auf dann nur noch gut 70 Minuten. Auch die
Züge aus Stralsund werden 40 Minuten schneller, die aus Dresden
immerhin noch 10 Minuten.
Durch den neuen Tunnel werden ab Mai 2006 die folgende
Verbindungen des Fernverkehrs geführt:
Auf der Stadtbahn verkehren weiterhin die Linien:
Ab Dezember soll dies aber wieder teilweise geändert werden.
So soll die ICE-Linie von Frankfurt ab dann von Norden in den
neuen Tunnel eingeführt werden und am Bahnhof Südkreuz enden,
wo in der Regel dann auch die Reinigung erfolgen soll.. Bislang
endet die ICE-Linie im Ostbahnhof, um von aus die Züge direkt in
das Bahnbetriebswerk Rummelburg fahren. Neu ab Dezember 2006 ist
auch die Wiedereinführung von IC-Zügen von und nach Rostock,
bis dahin soll die Strecke auch für 160 km/h ertüchtig sein.
Detaillierte Informationen zu dem neuen Konzept sind im Internet
bei der Deutschen Bahn einzusehen
.
JR Central For Sale
EriksRailNews_com (July 7th, 2005) - The Japanese
government is preparing to sell most of its shareholding in
Central Japan Railway, which operates the most profitable
high-speed trains in Japan, sources say. The government is
selling 600 000 shares, or 27%, for about Y515bn ($4,6bn). The
government owns 886 000 shares, or about 40 percent, of JR
Central.
Japanische Regierung privatisiert Schienenverkehr weiter
Eurailpress 07.07.2005 - Wie auf der Bahnmesse
„Modern Railway“ in Beijing zu erfahren war, will sich die
japanische Regierung von weiteren 27 Prozent ihrer derzeitig noch
40 Prozent Anteile an der Bahngesellschaft „Central Japan
Railway“ (JR Central) in Kürze trennen. JR Central, mit
Hauptsitz in Nagoya, betreibt den mit Abstand profitabelsten
Schienenverkehr in Japan. Das Unternehmen fährt jährlich eine
Rendite von 6,8 Prozent ein. Im Vergleich dazu bringt es „East
Japan Railway“ lediglich auf 4,4 Prozent, der weitere Betreiber
„West Japan Railway“ auf 4,8 Prozent. JR Central entstand im
Jahre 1987, als die Japanische Regierung die Nationale
Eisenbahngesellschaft in sieben Betreibergesellschaften,
eingeschlossen JR East und JR West, aufteilte. JR Central bedient
u.a. die Hochgeschwindigkeitsstrecke zwischen Japans größter
Stadt Tokio und der drittgrößten Stadt des Landes, Osaka.
Stanica konskej železnice je opäť na predaj
SME 08.07.2005, saš - Bývalá stanica konskej
železnice v Bratislave-Novom Meste je znovu na predaj. Jedným z
kandidátov na kúpu kultúrnej pamiatky, ktorú predáva firma
Hydrostav, je mestská časť Nové Mesto. Samospráva sa obáva,
či môže konkurovať súkromníkom.
"Ponúkame 12 mil. Budovu však ohodnotili na približne 22
mil.," hovorí Jana Ondrová z miestneho úradu.
Nové Mesto chcelo odkúpiť stanicu už pred dvoma rokmi za 12
mil. Sk. Hydrostav však cenu zdvihol na 24 mil. Záujem
neprejavilo o zákonom chránenú kultúrnu pamiatku ani
ministerstvo kultúry. Hoci sa už vtedy hovorilo o podnikateľských
kruhoch, ktoré tu chceli urobiť klub a erotický salón. Majiteľ
sa však nenašiel a chátranie koňky pokračovalo aj v roku
2004, keď zlyhal štvrtý pokus súdu o zvolanie schôdze
konkurzných veriteľov.
Výsledky tohtoročného konkurzu oznámia koncom júla.
"Budú vylučovať technicky nedokonalé žiadosti. Máme veľkú
šancu koňku získať," povedala Ondrová.
Mestská časť chce získať budovu a má v pláne urobiť z nej
sobášnu sieň. "Je poslednou zachovalou stavbou tohto
druhu v strednej Európe a máme ju v erbe," vysvetlila
Ondrová. "Nie je dôležité, čo tu bude. Chceme ale
zachovať kultúrnu hodnotu budovy," hovorí Ondrová.
O predaj koňky, ako ju prezývajú, sa zaujímali aj obyvatelia
Nového Mesta. Báli sa, či budova zostane kultúrnou pamiatkou.
"Ubezpečili sme ich, že aj keď ju nekúpime, budeme
majiteľa kontrolovať cez pamiatkový zákon," povedala
Ondrová.
Z histórie koňky
Budova prvej konskej železnice na križovatke Legionárskej a Krížnej
ulice je unikátnou historickou pamiatkou z roku 1846. Pôsobili
v nej detský folklórny súbor Prvosienka a klub akrobatického
rock and rollu Hydrorock. Na pohybové a jazykové kurzy sem
chodili deti i dospelí, organizovali sa tu kultúrne podujatia a
koncerty. V budove bola aj cestovná kancelária Hydrotour.
Začiatkom 90. rokov koňku zrekonštruovala a.s. Hydrostav, ktorá
je dodnes jej majiteľom. Podnik sa pred dvoma rokmi dostal do
konkurzu a jeho nehnuteľnosti prešli pod správcu konkurznej
podstaty. Koňku ako súčasť majetku doteraz nepredali, je
opustená a chátra.
Útoky na Londýn vrátili terorizmus do Európy
HOSPODÁRSKE NOVINY 08.07.2005, Boldocká Slávka
- Londýnčania od 7.7. rána poznajú, čo je to strach a
neistota. Presne deň po tom, ako sa Briti tešili z možnosti
usporiadať Letné OH v roku 2012, zaútočila skupina hlásiaca
sa k odnoži Al-Kajdá v Európe na dopravný systém priamo v
centre metropoly.
Na rôznych miestach došlo v čase raňajšej špičky (počas
dvoch hodín) k explóziám v troch rôznych vozňoch metra a v
jednom poschodovom autobuse. Po prvej explózii polícia uvažovala,
že na vine je technický problém - výpadok elektrického prúdu
pri stanici metra Liverpool Street. Do večera však bolo jasné,
že ide o teroristické útoky, bilancia mŕtvych bola v
desiatkach a nemocnice v centre mesta hlásili tisícky zranených
ľudí. Z toho mnohých v kritickom stave. Do uzávierky HN
potvrdila britská polícia 33 mŕtvych.
"Kričali sme. Nevedeli sme, čo sa stalo. Ešte teraz sa
nemôžem z toho spamätať," povedala pre BBC 23-ročná
Jane, ktorá bola v čase výbuchu na zastávke metra Edgewater.
Práve BBC okamžite po útokoch oznámila, že na internete sa
objavilo krátke vyhlásenie, podľa ktorého sa k útoku prihlásila
"tajná organizácia džihádu a Al-Kajdy v Európe".
Útočníci uviedli vo svojom vyhlásení, "že nadišiel čas
odplaty proti sionistickej križiackej vláde Británie za
masakry, ktoré spáchala Británia v Iraku a Afganistane".
Kópiu s hrozbou adresovanou vládam Dánska a Nórska zverejnilo
včera (7.7.) internetové vydanie nemeckého časopisu Der
Spiegel.
Britského premiéra zastihla správa o útoku v škótskom
Gleneagles, kde sa práve v tom čase začalo stretnutie G8 -
siedmich priemyselne najvyspelejších krajín a Ruska. Tonny
Blair útoky označil za barbarský čin. "Nedovolíme, aby
násilie zmenilo naše spoločnosti alebo naše hodnoty, rovnako
ako nedovolíme, aby zastavilo prácu tohto summitu,"
povedal Blair, ktorý však opustil summit a vrátil sa do Londýna.
Prezident USA George W. Bush zároveň upozornil, že boj proti
terorizmu bude pokračovať, teroristov "chytíme a odovzdáme
spravodlivosti". Predstavitelia G8 zároveň zdôraznili, že
svet musí byť viac ako kedykoľvek predtým zhovievavý k boju
proti terorizmu.
Väčšina krajín prijala bezpečnostné opatrenia podobné tým,
ktoré zaviedli po marcových teroristických útokoch v Madride.
Analytici sa domnievajú, že ide o rovnaký rukopis. "Ak
hovoríme o viacerých útokoch v jednom dni, potom je vysoká
pravdepodobnosť, že tu hovoríme o známej skupinke... Podobnosť
s Madridom je tu jasná," poznamenal pre Sky News bezpečnostný
analytik Sebestyen Gorka. Podobne sa vyjadril aj ďalší britský
expert na terorizmus Chris Bellamy: "Má to koordináciu a
simultánnosť jednej konkrétnej skupiny."
Ruský prezident Vladimir Putin včera na stretnutí G8 nezabudol
pripomenúť, že terorizmus sa týka každej krajiny a jediným
východiskom v boji proti tomu je spojiť sa. Väčšina
internetových vydaní ruských médií zároveň hľadala
paralely medzi útokmi, ktoré v čase dopravnej špičky zažila
uplynulý rok Moskva, ale aj Madrid. Pri nich si teroristi vždy
vybrali viditeľné a najzraniteľnejšie terče - obyvateľov za
bieleho dňa a na dostupných miestach.
"Toto nebol teroristický útok proti mocným alebo bohatým,
nebol zameraný proti prezidentom alebo premiérom. Bol zameraný
proti obyčajným pracujúcim Londýnčanom," zdôraznil
londýnsky starosta Ken Livingstone.
Prepad na burzách
Včerajšie teroristické útoky v Londýne poslali
svetové akciové burzy nadol Hlavný britský index FTSE 10 ukončil
rastúci trend a od rána klesa. Za deň sa oslabil o viac ako
2%. Podobný pohyb zaznamenali ostatné trhy. Najhoršie dopadli
akcie poisťovní či cestovných kancelárií. Obchodníci v
priebehu dňa vyberali svoje investície a ukladali ich do bezpečnejších
prostriedkov. Z tohto dôvodu sa posilnil švajčiarsky frank a
euro, a to na úkor britskej libry a amerického dolára. Švajčiarsky
frank týmto potvrdil svoj význam ako rezervnej meny v neistých
časoch. Takisto sa zvýšil dopyt aj po zlate. Mimo turbulencií
neostala ani ropa. Počas raňajšieho ázijského obchodovania
sa jej cena dostala na svoje maximum. Neudržala sa tam však
dlho, po výbuchoch sa znížila. V Londýne sa obchodovalo bez
prerušenia. A to napriek tomu, že niektoré z explózií boli v
City - finančnom centre mesta. Opatrenia musel robiť London
Clearing House, ktorý zúčtováva platby na trhoch. Jeho sídlo
je totiž v tesnej blízkosti.
Považská lesná železnica ožila v pribylinskom skanzene
(TASR) Pribylina 10. 07. 2005 - Pri príležitosti
20. výročia započatia záchrany vybavenia bývalej
hornoliptovskej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice
stretli sa dnes milovníci technických pamiatok v Múzeu
liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Zachované
technické vybavenie železničky sa nachádza sa v tamojšom
novovybudovanom depe, ktoré je sprístupnené od vlaňajška. Je
tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do
polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň,
nákladné a osobné vagóny, či dreziny.
Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v
roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili
ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala
107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej
lesnej železnici, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou
drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí
stavali hydroelektráreň Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička
jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou
Liptovská Teplička.
O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné
občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku.
Podľa jeho riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene
spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili
z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú
plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ zhotovili len malú časť
koľajiska, na ktorom vystavili parný rušeň a vozne.
Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ