Turistov na Hlavnej stanici v Bratislave v lete viac
ohrozujú dlhoprstí
(TASR) Bratislava 18. 07. 2005 - Turistov, prichádzajúcich
na bratislavskú Hlavnú stanicu, v letných mesiacoch vo zvýšenej
miere ohrozujú kriminálne živly.
Práve preto prijala Železničná polícia (ŽP) opatrenia na zníženie
kriminality. Policajti sa podľa Milana Pokusa z generálneho
riaditeľstva ŽP snažia trestným činom predchádzať. Nepretržite
hliadkujú, kontrolujú podozrivých a radia občanom ako znížiť
riziko. Počas minulého týždňa sa im vďaka tomu na Hlavnej
stanici podarilo trestnej činnosti znížiť. Došlo len k drobným
krádežiam.
Cestujúci by si mali dávať pozor najmä na príručnú batožinu.
Krádež pasu alebo občianskeho preukazu totiž dokáže vysnívanú
dovolenku veľmi znepríjemniť. Nikdy by nemali nechávať tašky
a batožinu bez dozoru ani v čakárni, ani vo vlaku. Ľudia zdržujúci
sa v ich okolí môžu čakať práve na chvíľku nepozornosti,
na čo doplatil aj muž pomáhajúci manželke s batožinou, ktorý
si tašku s dokladmi a peňaženkou položil na neďalekú lavičku.
Kým sa vrátil, taška tam už nebola. Veľké riziko prináša
aj spánok v čakárni či alkoholové opojenie, mnohí naň
doplatili zdĺhavým vybavovaním si dokladov.
Cestujúcim, ktorí sa nechcú stať obeťou dlhoprstých, sú na
Hlavnej stanici k dispozícii letáky Železničnej polície
Nedajte šancu zlodejom s odporúčaniami, ako sa nepríjemnostiam
z okradnutia vyhnúť.
Španielska vláda schválila program budovania infraštruktúry za
250 miliárd EUR
(TASR) Madrid 18. 07. 2005 - Španielska vláda
schválila 15-ročný program modernizácie a ďalšieho rozvoja
infraštruktúry krajiny, ktorého náklady dosiahnu 250 miliárd
EUR, čo je v prepočte 9,785 bilióna SKK. V roku 2020 by ani
jeden Španiel nemal bývať ďalej ako 30 kilometrov od diaľnice
a 50 kilometrov od železničnej trate. Administratívne centrá
regiónov budú medzi sebou pospájané expresnými vlakmi a
modernými rýchlostnými komunikáciami.
V Španielsku do cieľového roka postavia 9 000 kilometrov (km)
železničných tratí a 6 000 km diaľnic. Budú sa budovať aj
letiská a morské prístavy. Premiér José Luiz Rodriguez
Zapatero uviedol, že realizácia projektu prinesie krajine 150
000 pracovných miest a medziročne zrýchli rast hrubého domáceho
produktu (HDP) o 1,3 %.
Z odhadovanej sumy na projekt infraštruktúry pôjde polovica na
rozvoj železnice a štvrtina na budovanie ciest. Zvyšok sa použije
na modernizáciu a výstavbu letísk a morských prístavov.
Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche Zeitung.
Vypravili detský parovlak!
NOVÝ ČAS 18.07.2005, Čerňanský Ivan - V
priestoroch koľajiska prvej bratislavskej stanice - dnešnom Múzeu
dopravy na Šancovej ulici v Bratislave - bola 16.7. predpoludním
poriadna tlačenica! Napoludnie tu vypravili detský parovlak.
Desiatky mladých cestovateľov s ruksakmi na chrbtoch si nedali
ujsť toho dňa jedinú a výnimočnú jazdu historickým vláčikom!
Presne o 11.20 h odtrúbil šašo poslednú výzvu pre dobiehajúcich
oneskorencov a o malú chvíľu už parná lokomotíva s preplnenými
vozňami odkrajovala prvé metre z niekoľkokilometrovej trasy.
Cez tunel do Lamača a Rusoviec a nakoniec do areálu rušňového
depa stanice Bratislava-východ.
Akciu v rámci tohtoročného kultúrneho leta, určenú najmä
deťom a milovníkom železníc, zorganizovali Bratislavské kultúrne
a informačné stredisko v spolupráci s Klubom priateľov histórie
železničnej dopravy a Železnicami Slovenskej republiky.
Stolpe schichtet um: Mehr Geld für die Bahn
Eurailpress 18.07.2005 - Die rot-grüne
Bundesregierung will den Abbau der Verkehrsinvestitionen in den
kommenden Jahren abschwächen. Dabei will Bundesverkehrsminister
Manfred Stolpe die erhöhten Mittel besonders von 2008 an zu
Gunsten der Schiene, aber zu Lasten der Fernstraßen umschichten.
Das geht aus Einzelheiten der zwischen Stolpe und Finanzminister
Hans Eichel (SPD) vereinbarten Finanzplanung für den Bau- und
Verkehrsetat hervor.
Insgesamt will der Bund im nächsten Jahr rund 10,3 Mrd. EUR in
den Verkehr investieren. Das ist eine halbe Milliarde weniger als
im laufenden Jahr. Enthalten sind darin neben den 8,37 Mrd. EUR
Ausgaben für Straßen, Schienen und Wasserwegen unter anderem
auch die Mittel für die Gemeindeverkehrsfinanzierung von
jährlich knapp 1,68 Mrd. EUR. In den Jahren 2008 und 2009 sind
jeweils zwar nur noch je 9,6 Mrd. EUR Verkehrsinvestitionen
geplant. Sie liegen aber um je 476 Mio. EUR höher als nach der
bisher gültigen Finanzplanung.
Für die Schiene, für die 2006 noch 3,4 Mrd. EUR eingeplant
sind, sollen 2008 nur noch 3,04 Mrd. EUR vom Bund zur Verfügung
stehen. Das sind zwar 762 Mio. EUR mehr als bisher für 2008
geplant, aber 700 Mio. EUR weniger, als 2005 ausgegeben werden
soll. Für 2009 sind 3,1 Mrd. EUR vorgesehen. Bei Fortschreibung
der alten bis 2008 reichenden Finanzplanung bedeutet das ein Plus
von 825,9 Mio. EUR.
Für die Straße sinkt der Betrag von 4,6 Mrd. EUR in diesem Jahr
auf 4,3 Mrd. EUR in 2006. Das sind 120 Mio. EUR mehr als nach der
alten Finanzplanung. 2008 und 2009 sind nur noch je rund 4 Mrd.
EUR Euro vorgesehen - das sind im ersten Jahr 384 Mio. EUR
weniger als bisher geplant und im zweiten 358,5 Mio. EUR weniger.
Záujem o kúpu Carga sa ukáže o dva týždne
PRAVDA 19.07.2005, Morháčová Jana - Firmám,
ktoré sa zaujímajú o privatizáciu nákladnej železničnej
spoločnosti, ostávajú posledné 2 týždne na podanie predbežnej
ponuky. Informácie o Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a
podmienkach súťaže si zatiaľ prevzalo do 10 záujemcov.
O dopravcu sa zaujímajú niektoré rakúske firmy, ale aj
slovenská finančná skupina Penta, ktorá chce predložiť
ponuku spolu so zahraničným železničným partnerom.
"Zatiaľ je zbytočné hovoriť o tom, koľko firiem reálne
chce kúpiť nákladnú železničnú dopravu na Slovensku, pretože
firmy majú ešte 2 týždne na prípravu predbežných ponúk,"
uviedol včera Vladimír Drozda, šéf úradu MDPT SR. Podľa
neho však je štát zatiaľ spokojný so záujmom firiem. Termínom
na podanie predbežných ponúk je 29.7.
V predbežných ponukách majú firmy uviesť cenu za podnik so základným
imaním, ktorý vlastní 800 rušňov a 16.000 vagónov na rôzne
druhy prepráv. Táto cenová ponuka však ešte nebude záväzná.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pred časom uviedol, že z
privatizácie nákladných železníc očakáva výnos zhruba 15
mld Sk.
"Je to jedna z prvých privatizácií nákladných železníc
v Európe, preto sú podmienky na predložené ponuky nastavené
najmä na to, aby sme zistili silu záujemcov a finančnú
schopnosť ďalej rozvíjať nákladnú železničnú dopravu na
Slovensku," doplnil Drozda.
Z predbežných ponúk poradca CA IB Financial Advisors s 9-člennou
komisiou úradníkov vyberú tých, ktorí dostanú právo na
podrobný prieskum v podniku a predložiť záväznú a definitívnu
ponuku.
Ich počet bude závisieť od obsahu predbežných ponúk.
"Záujemcovia, ktorí sa budú javiť ako firmy schopné
vydržať konkurenčný tlak v nákladnej železničnej doprave a
technicky zlepšiť podnik, dostanú šancu na predloženie úplných
ponúk," zdôraznil Drozda. Tie budú známe v októbri.
Spoločnosť Cargo vznikla ako tretia železničná firma od začiatku
tohto roka rozdelením slovenského dopravcu Železničná spoločnosť
na dve samostatné firmy. Cargo prevzalo nákladnú dopravu a
druhá vytvorená firma Železničná spoločnosť Slovensko si
ponechala osobnú prepravu.
Minulý rok zatiaľ štátna železničná firma previezla po koľajniciach
na Slovensku asi 50 mil. ton tovaru, čo prinieslo tržby necelých
14,8 mld Sk. To bolo o 8,5% menej, ako si pôvodne dali železnice
do plánu. Aj 1. štvrťrok sa nákladnej železničnej doprave
darilo horšie, ako si predsavzala v podnikateľskom pláne.
Cargo dosiahlo tržby z prevozu tovaru 3,3 mld, čo bolo asi o 5%
nižšie ako plán.
Privatizácia Cargo Slovakia
- podniká v nákladnej železničnej doprave - prevádzkuje
800 rušňov a 16.000 vozňov - očakáva sa, že je privatizácia
prinesie 15 mld - predbežné ponuky sa podávajú do 29.7.
O ZSSK Cargo sa zaujímajú minimálne štyri
spoločnosti
(SITA) BRATISLAVA 19. 07. 2005 - Záujem o
privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
(ZSSK Cargo) majú podľa predbežných informácií minimálne
štyri spoločnosti. Agentúre SITA svoj záujem potvrdili železniční
prepravcovia Österreichische Bundesbahn (ÖBB) a České dráhy,
ako aj slovenské skupiny Penta a J&T. Privatizovať sa
pritom bude 100-percentný podiel v ZSSK Cargo a strategický
investor by mal byť známy do konca tohto roka.
"ÖBB má veľký záujem zúčastniť sa privatizačného
procesu ZSSK Cargo, a to prostredníctvom dcérskej spoločnosti
Rail Cargo Austria AG," povedal vedúci oddelenia komunikácie
Rail Cargo Austria Andreas Rinofner. Podľa neho spoločnosť určite
slovenskému ministerstvu dopravy zdokladuje svoj záujem, bližšie
informácie však Rinofner uviesť nechcel. "Rakúsky železničný
prepravca podstúpil v nedávnej minulosti reštrukturalizáciu a
stal sa tak silným a konkurencieschopných partnerom v oblasti
železničnej dopravy," uviedol v polovici apríla rakúsky
minister dopravy, inovácií a technológie Hubert Gorbach.
Hovorca spoločnosti České dráhy, a.s. Petr Šťáhlavský
uviedol, že český prepravca sa o privatizáciu ZSSK Cargo zaujíma,
či však spoločnosť predloží konečnú ponuku, odmietol
komentovať. "Záujem o privatizáciu v princípe máme, ešte
stále však skúmame jednotlivé možnosti," povedal
hovorca skupiny J&T Maroš Sýkora. Dodal, že ak sa J&T
rozhodne do procesu vstúpiť, pravdepodobne to bude v rámci
konzorcia. Privatizáciu železničnej prepravy vníma ako jednu
z možných investičných príležitostí aj investičná
skupina Penta. "Je veľmi pravdepodobné, že ak sa
rozhodneme do tendra ísť, zúčastníme sa ho v rámci
konzorcia. O vytvorení takéhoto konzorcia rokujeme s niekoľkými
významnými strategickými investormi zo zahraničia,"
uviedol v júni jeden z akcionárov Penty Jozef Oravkin.
Výzvu na prejavenie predbežného záujmu o privatizáciu ZSSK
Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a do 29.
júla by mala potenciálnych investorov vyzvať na predloženie
predbežných ponúk. Následne by sa mal v auguste a septembri
uskutočniť audit vybraných investorov a príprava ponúk. Konečné
ponuky by mali záujemcovia predložiť v októbri. "Z tejto
privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20
mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej
spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom
prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov
a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv.
230 km/h Trains in Austria
EriksRailNews_com (July 19th, 2005, thanks
GF/ETE.org) - Austrian ÖBB is purchasing 20-24 trains for
230-250 km/h. It will spend €300m and the first trains are to
be delivered in 2008. ÖBB had previously planned a train with
premium fares but has dropped this for ordinary EuroCity trains
with the new faster vehicles. The trains are meant to be powered
by the existing "Taurus"
series 1016/1116 locomotive . See also Der Standard's map of rail
projects in Austria .
ŽSR hospodárili v prvom polroku so ziskom 35,3 mil. Sk
(SITA) BRATISLAVA 20. 07. 2005 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) ukončili polročné hospodárenie so
ziskom vo výške 35,3 mil. Sk. V rovnakom období minulého roka
pritom podnik vykázal stratu na úrovni 852,4 mil. Sk. Ako agentúru
SITA informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, v porovnaní s
plánom je výsledok hospodárenia lepší o 864,9 mil. Sk, pretože
podľa plánu predpokladala spoločnosť za prvých šesť
mesiacov tohto roka dosiahnutie straty vo výške 829,6 mil. Sk.
Celkové výnosy spoločnosti dosiahli za prvý polrok 2005
hodnotu 9,035 mld. Sk a v medziročnom porovnaní poklesli o 6,8
%. Podľa plánu pritom mala spoločnosť podľa Blaškovej
dosiahnuť výnosy v objeme 8,853 mld. Sk. "Vyššie výnosy
oproti plánu o 2,1 % ovplyvnilo predovšetkým neplánované zúčtovanie
opravných položiek do výnosov," skonštatovala Blašková.
Celkové náklady ŽSR predstavovali za sledované obdobie tohto
roka takmer 9 mld. Sk, čo je medziročný pokles o 14,7 % a v
porovnaní s plánom je to menej o 682,4 mil. Sk, respektíve o 7
%. "Nižšie náklady za prvých šesť mesiacov ovplyvnilo
najmä šetrenie v oblasti spotreby materiálu a služieb o
zhruba 400 mil. Sk," zdôraznila Blašková.
Výška celkových záväzkov ŽSR dosiahla ku koncu júna tohto
roka 32,575 mld. Sk. Najväčší, až 74-percentný podiel mali
bankové úvery a výpomoci v objeme 24,146 mld. Sk. Krátkodobé
záväzky evidovala spoločnosť ku koncu polroka vo výške
3,381 mld. Sk a dlhodobé záväzky na úrovni 3,894 mld. Sk. Na
celkovom objeme pohľadávok v sume 1,712 mld. Sk sa krátkodobé
pohľadávky podieľali čiastkou 1,682 mld. Sk a dlhodobé pohľadávky
boli vo výške 30,4 mil. Sk.
Telička jmenován jedním z koordinátorů transevropských sítí
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 20. 07. 2005 - Evropská
komise dnes jmenovala bývalého komisaře Pavla Teličku jedním
ze šesti koordinátorů prioritních transevropských železničních
sítí. Bude mít na starosti výstavbu a modernizaci železnice
Rail Baltica z Varšavy do Helsinek přes Litvu, Lotyšsko a
Estonsko. EK si od tohoto kroku slibuje urychlení stavby klíčových
evropských tras.
EU v dubnu 2004 schválila 30 prioritních mezinárodních
dopravních projektů v hodnotě 225 miliard eur; celkově má
transevropská dopravní síť stát 600 miliard. Komise navrhla
pro příští finanční období (2007-13) vyčlenit na tento účel
20 miliard eur, které mají sloužit jako podnět k získání
dalšího veřejného a soukromého kapitálu.
Komisař Jacques Barrot dnes vyjádřil znepokojení, že se nedaří
mobilizovat peníze a projekty se dostávají do skluzu, zejména
tam, kde se týkají dvou a více zemí. Od koordinátorů si
proto slibuje, že uhladí politické hrany a dokáží sladit zájmy
jednotlivých aktérů, aby se projekty daly do pohybu, případně
se urychlily tam, kde už výstavba začala.
"Nebudeme nahrazovat ani komisi, ani orgány členských zemí,
ale zajišťovat koordinaci a vytvářet podmínky co nejhladší
realizaci projektů," řekl ČTK Telička. Hodlá se v září
vydat do baltských států k politickému jednání s ministry
dopravy a financí, ale také s regionálními orgány a s vedením
železničních společností. Do Polska se vypraví po volbách
plánovaných na konec září.
Rail Baltica se začne stavět nejdříve koncem příštího
roku, až bude dokončena dopadová studie. Úsek z Varšavy do
Kaunasu má být hotov do roku 2010, z Kaunasu do Rigy v roce
2014 a z Rigy do Tallinnu o dva roky později. Podle Teličky půjde
o veliké dílo, protože většina současných tratí na této
trase je dnes jednokolejných, často neelektrifikovaných.
Vedle českého exkomisaře byli koordinátory jmenováni bývalí
belgičtí komisaři Karel van Miert (trasa Německo-Rakousko-Itálie,
včetně Brennerského tunelu) a Etienne Davignon (Portugalsko-
Španělsko-Francie), dále pak španělská expředsedkyně EK
Loyola de Palacio (Francie-Itálie-Slovinsko-Maďarsko) a první
maďarský komisař Peter Balász (Francie-Německo-Rakousko-Slovensko).
Dále se bude evropským železničním systémem zabývat Karel
Vinck, donedávna ředitel belgických státních drah.
Úřadu se ujmou bez nároku na plat; budou dostávat měsíční
paušál 1500 eur (45.000 korun) na běžné výdaje, komise jim
bude hradit náklady na cestování podle platných pravidel. Opírat
se budou o generální ředitelství EK pro dopravu a energetiku
a posléze případně o výkonnou agenturu pro transevropské sítě,
jejíž zřízení dnes komise také navrhla.
Telička si pochvaloval, že jeho projekt zahrnuje řadu zemí a
je politicky citlivý kvůli výrazným zájmům Ruska o dopravní
infrastruktury v jeho bezprostředním sousedství. Je zvláštní
i tím, že většina prostředků bude pocházet z Fondu soudržnosti
EU. Při práci bude třeba brát také ohled na plány
privatizace železničních společností v baltských zemích.
Koordinátoři byli jmenováni na čtyři roky s obnovitelným
mandátem. Komise navrhla jména již v dubnu. Členské státy
vzápětí souhlasily, konečné rozhodnutí se zdrželo v
Evropském parlamentu.
Trenčania protestujú v Európskom parlamente
Hospodárske noviny 20.07.2005, Hudec Marián -
Pomoci Európskeho parlamentu sa dožaduje časť občanov Trenčína,
ktorí nesúhlasia s rozhodnutím mestského zastupiteľstva o
smerovaní železničnej trate po jej modernizácii.
Vlani zastupiteľstvo schválilo variant, podľa ktorého sa zmení
súčasná trasa železnice. Zanikne železničný most a postaví
sa nový, budú sa musieť zbúrať rodinné domy v miestnej časti
Orechové a obida bazény letnej plavárne. Po týchto úpravách
sa má na železnici zvýšiť rýchlosť vlakov na 140
kilometrov za hodinu. Róbert Lifka a Ján Babič sú poslancami
Mestského zastupiteľstva v Trenčíne a zastupujú občiansku
iniciatívu, v ktorej sú i miestni architekti. "Má sa zbúrať
asi 20 rodinných domov, nedávno zrekonštruovaná plaváreň za
120 miliónov korún a ďalšie veľké investície si vyžiadajú
protihlukové bariéry, rozšírenie ochranného pásma z 30 na
60 metrov, pričom ťažko odhadnúť ekologické dôsledky pri
300 nákladných vlakoch denne. Podľa firmy Remig Bratislava
prvotné náklady sa odhadujú na 3,5 miliardy korún, nik zatiaľ
neuviedol celkové náklady. Z týchto dôvodov navrhuje, aby
zmodernizovaná železničná trať viedla ako obchvat okolo Trenčína
popri diaľnici, čo by mestu umožnilo zrekonštruovať cestné
sieť v centrálnej zóne a výstavbu novej železničnej stanice
s autobusovým terminálom. Takýmto riešením by mesto získalo
pozemky za dve miliardy korún," vysvetľuje Ján Babič.
Podľa stanoviska Mestského zastupiteľstva v Trenčíne
modernizáciu železničnej trate má zo svojich fondov financovať
Európska únia. Ibaže je to projekt, ktorý nie je v súlade s
jej predpismi. "Európska únia vlani v decembri rozhodla o
financovaní premiestnenia trate v španielskom meste Bilbau, pričom
projekt riešil podobnú situáciu ako je v Trenčíne. Trať pôvodne
viedla medzi centrom mesta a riekou, kde boli nevyužité
priestory. Po preložení trate za rieku tam vyrástla nová štvrť
so športovými a obchodnými strediskami.
Rekonštrukcia a modernizácia železnice prebieha i v ďalších
mestách únie, napríklad v Rakúsku v St. Pölten alebo vo
Viedni, kde rešpektujú predpisy dopravnej komisie EÚ,"
dodal Ján Babič. Podľa Róberta Lifku rozhodnutie zastupiteľstva
v Trenčíne je unáhlené a poslanci ho prijali bez potrebnej
analýzy. "Nazdávam, že peniaze daňových poplatníkov v
EÚ by sa nemali vyhadzovať na zastarané riešenie, preto sme
začali komunikovať s dopravnou komisiou Európskeho
parlamentu," reagoval Róbert Lifka. Primátor Trenčína
Branislav Celler považuje smerovanie železnice cez časť mesta
za uzavretú vec. V krátkom čase by malo byť právoplatné územné
rozhodnutie a potom sa začnú spracúvať projekty pre stavebné
povolenie. Okrem toho primátor začal rokovať s jednotlivými
majiteľmi rodinných domov, ktoré sa zbúrajú. Mesto im postaví
buď nové rodinné domy vo vytypovaných lokalitách alebo im
poskytne finančnú náhradu. Bude im garantovať doterajší štandard
bývania. "Nerozhoduje znalecká cena súčasných nehnuteľností.
Presťahujú sa do domov s rozlohou pozemku a počtom miestností
rovnocenných terajšiemu bydlisku," zdôrazňuje primátor.
Bude to financovať Trenčín spolu so Železnicami SR. Na trenčianskom
Ostrove bude vybudované nové letné kúpalisko a po skončení
modernizácie trate v roku 2009 by tu mal byť i aquapark.
"Naším cieľom je získať finančné prostriedky na jeho
výstavbu z EÚ, aby ceny boli prijateľné pre čo najširšiu
vrstvu obyvateľov mesta," poznamenal primátor Trenčína
Celler.
Železnice chcú s europeniazmi pod Dunaj
TREND 27/2005, Miro Sedlák - O osem rokov majú
vlaky v centre Bratislavy jazdiť pod zemou. Je to pripomienka na
časy socializmu, keď o bratislavskom metre kolovali desiatky
vtipov? Ani zďaleka. Žiadosť o spolufinancovanie projektu,
ktorého súčasťou má byť prepojenie železničných staníc
Bratislava-Predmestie a Bratislava-Petržalka tunelom popod Dunaj
už leží na stole úradníkov v Bruseli.
Najlacnejší variant má stáť vyše 14 miliárd korún. Šanca
financovať železničný projekt prevažne z eurofondov dáva
jeho tvorcom – rezortu dopravy a železniciam – krídla. A tí
sa smelými ambíciami netaja. Zvýšenie kapacity železničnej
dopravy s Rakúskom. Rýchle prepojenie letísk v oboch metropolách.
Odbúranie dopravných problémov v hlavnom meste zapojením železnice
do integrovaného dopravného systému.
Na posledný zo zámerov však s nevôľou reaguje bratislavská
radnica. Má totiž o riešení dopravy v meste vlastné
predstavy. A tak železničiari zo svojich cieľov zľavujú. V
Bratislavskom samosprávnom kraji len nechápavo krútia hlavou
– nad postojom mesta. Veď sa tu núka jedinečná šanca riešiť
už chronické dopravné problémy Bratislavy „takmer zadarmo“,
tvrdia.
Eurošanca
Myšlienka postaviť v Bratislave hlavnú železničnú
os, na ktorú by sa napájali radiály prímestskej dopravy, nie
je nová. Diskutuje sa o nej už viac než desať rokov. Reálne
črty však nadobudla až vlani, keď riešenie bratislavského
uzla zaradila medzi svoje priority aj Európska únia. Bratislave
ako súčasti medzinárodného koridoru Paríž – Štrasburg
– Stuttgart – Viedeň – Bratislava sa tak otvorila možnosť
pokryť osemdesiat percent rozpočtu projektu europeniazmi z Kohézneho
fondu. „Máme jedinečnú šancu,“ zdôrazňuje riaditeľ
odboru železničnej infraštruktúry ministerstva dopravy Jozef
Goláň.
A slovenskí železničiari chcú využiť ponúkajúcu sa šancu
naplno. Veľkolepo poňatý projekt má zabezpečiť rýchlejšie
prepojenie parížsko-bratislavského koridoru so severoeurópskou
železničnou vetvou. Okrem toho má ďalší medzinárodný
rozmer: zvýšiť kapacitné možnosti železničnej dopravy so
susedným Rakúskom a priamou koľajovou trasou prepojiť letiská
v metropolách oboch krajín. „Význam bratislavského letiska
je čoraz väčší a ojedinelý fenomén dvoch susediacich
metropol pridáva budovanému euroregiónu na dôležitosti,“
mieni J. Goláň.
Cestujúcich na trase Bratislava – Viedeň pribúda. V posledných
štyroch rokoch rástol ich počet každoročne takmer o tretinu.
Denne medzi susednými hlavnými mestami premávajú okolo tri
desiatky vlakov rôznych kategórií. „A to hovoríme len o
osobnej doprave,“ upozorňuje riaditeľ odboru rozvoja Železníc
SR (ŽSR) Daniel Maruniak.
Doprava má hrať jednu z kľúčových úloh aj pri budovaní
spoločného hospodárskeho priestoru Bratislava – Viedeň, známejšieho
pod značkou Twin City (TREND 15/2005). Dôsledkom hladu po
dobudovaní dopravnej infraštruktúry, ktorý záujem o Twin
City na rakúskej strane prináša, je aj zriadenie medzištátnej
dopravnej komisie. A únia budovaniu euroregiónov praje. Aj
preto slovenské železnice šípia, že by mohli byť so svojou
žiadosťou úspešné.
O ekonomickej návratnosti zatiaľ mlčia. Zaručiť ju nevedia.
Zatiaľ, tvrdí D. Maruniak. Ešte totiž nebol vypísaný ani
tender na dodávateľa projektovej dokumentácie. Ten by mal byť
podľa optimistických predpokladov vybraný do konca tohto roka.
„Ale na vybudovanie dopravnej infraštruktúry sa nedá pozerať
iba optikou ekonomickej návratnosti, ale najmä ďalšieho
rozvoja,“ namieta D. Maruniak. Aj keď pripúšťa, že
projekty podporené eurofondmi musia určitú mieru návratnosti
preukázať.
Tunel popod Dunaj
Projekt má päť častí. Elektrifikácia trate z Devínskej
Novej Vsi do rakúskeho Marcheggu a druhá koľaj úseku Petržalka
– Kittsee budú výsledkom dohody s Rakúskom a súvisia s
budovaním Twin City. Prepojenie viedenského Schwechatu a
Letiska M. R. Štefánika má vyriešiť nový železničný
terminál na bratislavské letisko.
Najväčšiu časť rozpočtu však zhltne výstavba hlavnej železničnej
osi, ktorá spojí starú Bratislavu a najväčšie slovenské sídlisko.
Z väčšej časti má ísť pod zemou. „Tunel je z pohľadu požiadaviek
na bezpečnosť a hluk jediná možnosť,“ dôvodí D.
Maruniak.
Zo stanice Bratislava-Premestie povedie koľajová trasa, ktorá
už po pár desiatkach metrov vkĺzne pod zem. Povedie do
priestoru, ktorý Bratislavčania poznajú ako Filiálku. Ide o
takmer päťhektárový pozemok v susedstve Istropolisu, ktorého
majiteľom sú ŽSR. Železnice tu chcú 22 metrov pod zemou
vybudovať centrálnu prestupnú stanicu. Z nej by trasa podzemím
pokračovala ďalej cez Mlynské nivy a v blízkosti Šafárikovho
námestia pod Dunaj do Petržalky. Päťkilometrový tunel vyúsťuje
v odvážnych železničiarskych predstavách neďaleko Auparku a
už po povrchu pokračuje na petržalskú železničnú stanicu.
Spojenie hlavnej a petržalskej stanice sa skráti zo súčasnej
takmer polhodiny na necelú tretinu, tvrdia autori projektu.
Ďalšie prínosy
To je podľa železničiarov popri medzinárodných prínosoch,
ktoré sú nevyhnutné na získanie peňazí z eurofondov, ďalší
efekt projektu. Má byť významným prvkom integrácie osobnej
dopravy v bratislavskom regióne. A vyriešilo by sa všetko
jednou ranou, nezabúda zdôrazniť J. Goláň. Železnica by
totiž zvážala aj cestujúcich z prímestských častí priamo
do centra, odkiaľ by mali ľahšiu cestu do konečného cieľa.
Nápor železničnej prímestskej dopravy na hlavné mesto je
totiž naozaj značný. Z najvyťaženejších smerov od Malaciek
a Trnavy pricestuje do metropoly vlakom každý deň približne
desaťtisíc ľudí. Tí však vystúpia na niektorej z vlakových
staníc a pokračujú v ceste mestskou hromadnou dopravou. Veď
železnica neponúka v Bratislave žiadnu reálnu alternatívu
MHD. Jej trasy vedú mimo osídlených častí, preto ju nemožno
reálne integrovať do dopravného systému v hlavnom meste.
Projekt však počíta so zvážaním prímestských pasažierov
na novovybudovanú Filiálku, ktorá je v centre. Navyše by na
podzemnej hlavnej osi bolo niekoľko zastávok pre takzvané
mestské vlaky, ktoré by podľa J. Goláňa mohli riešiť
integrovaný dopravný systém až na územie Senca či Pezinka.
Existuje však aj ďalší variant. Podľa neho by železnice
vybudovali v Petržalke okrem prepojenia na vlakovú stanicu aj
koľajový obchvat smerom na Janíkovov Dvor. Tým by bola koľajová
infraštruktúra vybudovaná aj v zadunajskej časti Bratislavy.
Mesto železnici neverí
Tento variant je však predbežne neaktuálny.
Bratislavský magistrát má s koľajovou dopravou v Petržalke
vlastné plány. Paradoxne, dosť podobné riešeniu, o ktorom
potichu hovoria aj ŽSR. Mesto chce viesť električkové koľaje
v Petržalke v podstate identickou trasou smerom na Janíkov
Dvor, kde plánuje vybudovať električkové depo. Električky by
však do Petržalky nechodili popod Dunaj, ale po moste. Po
Starom moste, ktorý je v súčasnosti k dispozícii motoristom a
železniciam. Po prestavbe cestného telesa na električkovú trať
sa most rozšíri a zdvihne o meter do výšky pre potreby vodnej
dopravy na Dunaji.
A ministerstvo dopravy ustúpilo. Obchvat v Petržalke súčasťou
projektu železníc nie je a mesto si električkovú trať
vybuduje samo. Za vlastné prostriedky. Prvá etapa výstavby
nosného systému zhltne z úveru 1,7 miliardy korún, mesto pridá
z rozpočtu ďalších dvesto miliónov korún. Celkovo má
elektrizácia dopravy v Petržalke stáť 4,5 miliardy korún.
„Za relatívne lacné peniaze zlepšíme dopravu v meste, navyše
dáme do poriadku aj ďalší most,“ dôvodil koncom minulého
roka bratislavský viceprimátor Karol Kolada. Názor nezmenil,
hoci projekty mesta a železníc majú takmer rovnakú nielen
trasu a účel, ale aj harmonogram prác. Navyše, mesto sa netají
tým, že perspektívne chce pod zem a Starý most uvažuje vrátiť
cestnej doprave. Pravda, až keď na to bude mať peniaze. Zatiaľ
sa uspokojí s dočasným riešením, ktoré vedie ponad rieku.
Magistrát si za to vyslúžil kritiku aj od kraja, ktorý
projekt železníc podporuje. „Máme za európske peniaze možnosť
realizovať projekt, ktorý dokáže odbremeniť cesty a vyriešiť
dopravu v meste i kraji. Podobnú možnosť už nikdy nemusíme
dostať,“ krúti hlavou poslanec Bratislavského samosprávneho
kraja Roman Filistein. Postoj mesta nechápe. „Niekto im chce v
podstate zadarmo vybudovať to, za čo oni majú zaplatiť
miliardy. Bolo by krátkozraké nevyužiť to,“ mieni.
Tunely
ŽIVOT 29/2005, ANDREJ ŠIMONČIČ - Pyramídy v
Egypte, Semiramidine visuté záhrady, Artemidin chrám, Diova
socha, mauzóleum v Halikarnase, rodoský kolos, maják na
Farose. Stavby, ktoré pozná celý svet. Jeho sedem divov. Za
unikátnymi ľudskými výtvormi však niekedy netreba cestovať
ďaleko.
Aj Slovensko má svojich 7 divov. Nie sú možno také známe ani
kolosálne, neraz však ide o stavby a diela, aké široko-ďaleko
nenájdeme. Tiež stáli desiatky ľudských životov, nesmierne
množstvo potu a námahy. Ich jedinečnosť si často
neuvedomujeme a mnohí z nás možno ani nevedia, že niečo také
doma máme.
TELGÁRTSKA SLUČKA
Zo železničnej zastávky Telgárt penzión sa pohýna
malý motorový vlak. Okamžite mizne v tme tunela, o necelé dve
minúty sa objaví o tridsať metrov vyššie na moste a znovu
prechádza nad tunelom. Na prvý pohľad možno nič zvláštne,
aby sa však vlak na most dostal, musí v útrobách tunela prejsť
dlhou zákrutou a zároveň zvládnuť potrebný výškový
rozdiel. Jednoducho povedané – ide ako po špirále.
"Bola to prvá a jediná takátostavba v celom bývalom Československu.
Podobný tunel by sme možno našli vo Švajčiarsku a viem o
jednom v Indii,“ hovorí vedúci Múzejno-dokumentačného
centra Železníc SR Jiří Kubáček. Prvenstvom sa však nepýši
iba unikátny tunel. Viadukt, ktorý za ním nasleduje, bol prvým
železobetónovým klenutým mostom na našich železničných
tratiach. Samozrejme, ani jedna zo stavieb nevznikala s úmyslom
dosiahnuť v niečom primát. "Tento úsek sa dal obísť,
ale bolo by to za cenu obrovských zemných prác. Toto riešenie
bolo jednoznačne lacnejšie,“ dodáva Ing. Kubáček. Výsledkom
je trať považovaná za jednu z najnáročnejších, no zároveň
najkrajších na slovenských železniciach.
SOCIÁLNA STAVBA
Tri roky trvala výstavba telgártskeho úseku trate Červená
Skala – Margecany a sprevádzali ju viaceré dramatické
okolnosti. Stavali ju totiž na začiatku tridsiatych rokov minulého
storočia, v čase hospodárskej krízy. Označovali ju preto aj
ako sociálnu stavbu. Zamestnanie tu našlo takmer 10-tisíc ľudí
zo všetkých kútov Slovenska. Vtedajšie pomery ovplyvnili aj
stavebné práce. Robotníci nespokojní s podmienkami a platmi
často štrajkovali, takže výsledkom boli zásahy četníkov.
"Pri potlačení štrajkov došlo dvakrát k streľbe do ľudí,
pričom bol zastrelený 26-ročný robotník J. Chlapovič,“
cituje Jiří Kubáček dobové záznamy. Protestujúci robotník
však nebol ani zďaleka jedinou obeťou trate. Celková bilancia
znela: šesť mŕtvych. Robotníci umierali v okolitých kameňolomoch,
pri doprave materiálu a jeden sa pri práci v tuneli udusil. V súvislosti
so stavbou sa však spomína aj jedna samovražda, ale či sa
skutočne stala, to nevie nikto potvrdiť. Spáchal ju vraj inžinier
zodpovedný za vytyčovanie slučkovitého tunela. Robotníci,
ktorí ho z dvoch strán prerážali, sa totiž v stanovenom čase
nestretli. Inžinier si znovu všetko prerátal, vyšlo mu, že
sa pri výpočtoch pomýlil, a zo zúfalstva sa zastrelil. O
niekoľko dní sa ukázalo, že žiadnu chybu neurobil. Dôvodom,
prečo sa razičské čaty nestretli, bolo omeškanie prác.
Tunel prerazili neskôr, presne podľa jeho výpočtov...
TURISTICKÁ ATRAKCIA
"Kam idete?“ pýta sa výpravkyňa na železničnej
stanici Harmanec jaskyňa. Keď odpovieme, že do veľkého
tunela, netvári sa vôbec nadšene a hneď dodá: "Chvíľku
počkajte. O desať minút tadiaľ pôjde vlak.“Veľký tunel
sa oficiálne volá Čremošniansky, leží na trati Banská
Bystrica – Diviaky a so svojimi 4 698 metrami je najdlhším na
Slovensku a rovnaký primát držal aj v bývalom Československu.
"Vždy keď vidím niekoho, ako sa blíži k tunelu, mám zlý
pocit. Mnohí turisti si totiž neuvedomujú, ako riskujú.
Nielenže vchádzajú dnu, ale často nemajú so sebou ani žiadnu
baterku. Sú presvedčení, že sa im nič nemôže stať, pretože
si zistili, kedy tadiaľto prechádzajú vlaky. Nákladný vlak však
v cestovnom poriadku nenájdete a chodí ich po tejto trati dosť,“
hovorí výpravkyňa. Našťastie sa tu vraj v posledných rokoch
nikomu nič nestalo.
JEDEN TUNEL ZA DRUHÝM
Na všetkých slovenských železničných tratiach je
dohromady 76 tunelov. Absolútny rekord v hustote drží práve
trať z Banskej Bystrice do Diviak, kde ich je 22. Je to nielen
slovenský, ale aj európsky unikát. Tunelmi tu vlak prechádza
vyše 12 kilometrov, čo je tretina celej trate. Tá vedie naprieč
pohorím Veľká Fatra a jej výstavba bola jedným z najväčších
projektov v dejinách našich železníc. Keď začali roku 1936
trať stavať, povrávalo sa, že tunajšie hory, no najmä
tunely, majú v prípade vojny poskytnúť útočisko vláde a
generálnemu štábu. Boli to však fámy. Dôvody stavby tejto náročnej
trate boli síce strategické, no nie z hľadiska obranného, ale
hospodárskeho. Jednokoľajná trať spájajúca Banskú Bystricu
s Vrútkami viedla okľukou cez Kremnicu a kapacitne už nestačila.
Nová trať však nebola vôbec lacnou záležitosťou. Práve
mimoriadna náročnosť terénu, ktorý museli zdolávať tunelmi
a mostmi, spôsobila, že náklady prekročili 445 miliónov korún.
Keď sa to prepočíta na dĺžku trate, jeden kilometer stál úctyhodných
11 miliónov, čo bola v tom čase astronomická suma. Na
porovnanie, stavba Telgártskeho viaduktu stála vtedy 1,5 milióna.
O tom, že šlo o skutočne kolosálne dielo, svedčí aj fakt,
že z budúcej železničnej trate museli odviezť viac zeminy než
zo všetkých dovtedy vybudovaných tratí na celom Slovensku. Úsek
medzi Banskou Bystricou a Diviakmi musel na sklonku tridsiatych
rokov pripomínať veľké mravenisko. Pracovalo tu vyše 12-tisíc
robotníkov, ktorých v útrobách hôr čakalo nejedno
prekvapenie.
Bežne sa stávalo, že pri vŕtaní tunela vytryskla z hory
voda, ktorá robotníkovi vyrazila z rúk vŕtačku a potom celé
hodiny striekala, takže museli prerušiť prácu. Najdlhší Čremošniansky
tunel sa im napriek problémom podarilo preraziť za necelých 20
mesiacov. Ani túto stavbu však neobišli nešťastia. O život
tu prišlo 35 ľudí, stovky ďalších utrpeli zranenia. Trať
slávnostne otvoril prezident Jozef Tiso pred Vianocami 1940, ale
vlaky po nej premávali iba štyri roky. Pred koncom vojny ju
ustupujúce nemecké vojská z veľkej časti zničili a takmer
dva roky trvalo, kým ju vrátili do pôvodného stavu. Úsek s
unikátnym systémom tunelov dnes však nie je iba najkratšou železničnou
spojnicou Pohronia s Turcom. Cestu vlakom si tu neraz prídu
vychutnať turisti len tak z romantiky.
EU Rat nahm Direktive CER-ETF zu Arbeitsbedingungen an
Eurailpress 20.07.2005 - Der Rat der
Europäischen Union hat am Montag die Direktive über die
Arbeitsbedingungen im internationalen Eisenbahnverkehr ( http://www.cer.be/files/CER_ETF
DE-142559A.pdf ), die die CER, die Gemeinschaft der
europäischen Bahnen und Infrastrukturunternehmen, und die ETF,
die europäische Transportarbeitergewerkschaft, erarbeitet haben,
erarbeitet haben, angenommen. Nun muss diese Direktive in den
EU-Mitgliedsstaaten noch in nationales recht umgesetzt werden,
damit sie Mitte 2008 in Kraft treten kann. Die Direktive regelt
alles im Zusammenhang mit dem internationalen Lokführerschein.
Die im Oktober 2003 erarbeitete Direktive wurde am 27. Januar
2004 unterzeichnet.
EU-Kommission: Koordinatoren für TEN-Verkehrsnetz
Eurailpress 20.07.2005 - Die Kommission hat heute
eine Reihe von Maßnahmen für eine engere politische und
technische Koordinierung der Realisierung des transeuropäischen
Verkehrsnetzes (TEN-V) erlassen. Insbesondere wurden sechs
Persönlichkeiten zu europäischen Koordinatoren bestellt und
eine Exekutivagentur für das TEN-V eingerichtet wird. Darüber
hinaus hat der Vorsitzende der Kommission, Barroso, Jacques
Barrot damit beauftragt, einer Lenkungsgruppe mit den
betreffenden Kommissaren vorzustehen, um den Beitrag der
transeuropäischen Verkehrs-, Energie- und
Telekommunikationsnetze zum Wirtschaftswachstum zu verbessern.
Die sechs Koordinatoren sind Loyola de Palacio, Karel Van Miert,
Etienne Davignon, Péter Balázs, Pavel Telicka und Karel Vinck.
Nach der Konsultierung des Europäischen Parlaments und der
Zustimmung der betroffenen Mitgliedstaaten wurden sie für eine
Dauer von zunächst vier Jahren (verlängerbar) ernannt und damit
beauftragt, jeweils ein vorrangiges Vorhaben der Union zu
koordinieren. Um ihre Unabhängigkeit zu gewährleisten, besitzt
keiner von ihnen die Staatsangehörigkeit der Länder, mit denen
sie arbeiten sollen.
Die Koordinatoren werden jährlich einen Bericht über die bei
der Verwirklichung des Projekts erzielten Fortschritte, über die
Entwicklungen, die sich auf die Projektmerkmale negativ auswirken
können, und über die möglichen Schwierigkeiten und
Hindernisse, erstellen. Was das Industrieprojekt betrifft, das
die Einführung eines europäischen Eisenbahnverkehrsleitsystems
zum Ziel hat, so wird der Koordinator eng mit dem Eisenbahnsektor
und den Mitgliedstaaten zusammenarbeiten, um bis 2007 zu einem
Plan für eine abgestimmte europäische Einführung zu gelangen.
Die Kommission schlägt ferner die Einrichtung einer
Exekutivagentur vor, um der Aufstockung des im Rahmen der
finanziellen Vorausschau 2007 bis 2013 vorgeschlagenen Budgets
und der Notwendigkeit Rechnung zu tragen, Anpassungen bezüglich
der Mitarbeiter vorzunehmen, um entsprechend dem jeweiligen
Großvorhaben über ein breites Spektrum hochspezialisierten
Fachwissens zu verfügen. Die Kommission wird der Agentur
technische und administrative Aufgaben im Zusammenhang mit der
Verwaltung der dem TEN-V gewährten Kofinanzierungen übertragen.
Die Agentur, an der die Europäische Investitionsbank (EIB)
mitwirken wird, wird den Projektträgern die Möglichkeit bieten,
eine Koordinierung mit den Finanzierungen aus anderen
europäischen Fonds vorzunehmen.
Die Agentur wird zunächst für die Verwaltung des laufenden
Budgets eingerichtet, um ab 2007 voll einsatzfähig zu sein. Nach
der Annahme der neuen finanziellen Vorausschau wird sie für die
Bewältigung des aus dem neuen Budget resultierenden Bedarfs
ausgelegt werden.
Die Koordinatoren sind wie folgt zugeordnet:
Slowakei will Bahn-Gütertochter verkaufen
Eurailpress 20.07.2005 - Die Slowakei hat sich
nun entschieden, die Gütertochter Cargo Slovakia der
slowakischen Staatsbahn ŽSR zu verkaufen. Bis 29. Juli 2005
können Interessenten beim slowakischen Verkehrsministerium ihr
Angebot abgeben. Spätestens Ende dieses Jahres will
Verkehrsminister Pavol Prokopovic den entsprechenden Vertrag
unterschreiben.
Voraussetzung für den Erwerb des Unternehmens ist Erfahrung im
Eisenbahnverkehr. Damit will die Slowakei Investmentgruppen ohne
entsprechenden fachlichen Hintergrund ausschließen. Als
Kaufpreis rechnet Prokopovic mit rund 500 Mio. EUR.
Cestujúci môžu oddnes využívať novú železničnú
zastávku Žilina-Solinky
(TASR) Bratislava/Žilina 21. 07. 2005 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) dnes spustili prevádzku novej železničnej
zastávky Žilina-Solinky, ktorá sa nachádza na trati medzi Žilinou
a Rajcom.
Ako ďalej TASR informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, zastávka
je vybavená automatom na výdaj cestovných lístkov a cestujúci
ju nájdu aj v cestovnom poriadku ŽSR. Výstavba zastávky bola
investíciou mesta Žilina. Jej nástupište je dlhé 90 metrov.
Záujem o ZSSK Cargo prejavili J&T, Penta i České
dráhy
(TASR) Bratislava 21. 07. 2005 - Záujem o
privatizáciu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo Slovakia,
a. s., Bratislava, prejavili minimálne tri spoločnosti. Okrem
slovenských skupín Penta a J&T Finance Group sú to aj České
dráhy, a. s.
Hovorca finančnej spoločnosti J&T Tomáš Sýkora dnes TASR
potvrdil záujem skupiny J&T o ZSSK Cargo. Záväznú ponuku
Ministerstvu hospodárstva SR však ešte nepredložili.
"Private eguity skupina Penta si prevzala informačné
memorandum a tendra na predaj spoločnosti Cargo sa s najväčšou
pravdepodobnosťou zúčastní," informovala TASR hovorkyňa
skupiny Penta pre Slovensko Andrea Straková.
Hovorca Českých dráh (ČD) Peter Šťáhlavský tiež potvrdil
záujem spoločnosti o podiel v slovenskej firme ZSSK Cargo.
Vláda SR prijala 13. apríla uznesenie, ktorým zaradila 100 %
majetkovej účasti štátu do zoznamu účastí určených na
privatizáciu. Poradcom pre privatizáciu ZSSK Cargo Slovakia je
spoločnosť CA IB Financial Advisors, a. s., Bratislava. Ponuky
na kúpu by mala zhromaždiť do 29. júla 2005.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., vznikla 1. januára
2005 rozdelením pôvodnej a. s. Železničná spoločnosť
(ZSSK) na Železničnú spoločnosť Slovensko, prevádzkujúcu
osobnú železničnú prepravu, a na Železničnú spoločnosť
Cargo Slovakia, zabezpečujúcu prevádzku nákladnej prepravy.
Podiel ZSSK Cargo na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 %, v roku 2004 prepravila takmer 50 miliónov ton nákladu.
V lete sa predaj lístkov na vlaky vďaka špeciálnej
akcii zvýšil
(SITA) BRATISLAVA 21. 07. 2005 - Trojnásobne sa
zvýšil počet predaných cestovných lístkov Železničnej
spoločnosti Slovensko (ZSSK) od spustenia ponuky Týždeň
zdarma pre seniorov a juniorov. Ako agentúru SITA informoval
hovorca ZSSK Miloš Čikovský, vďaka tejto akcii sa zvýšila
vyťaženosť osobných vlakov.
Týždeň zdarma je letná ponuka pre mládež a seniorov. Tí,
ktorí si v júli alebo auguste kúpia preukazy Junior RailPlus a
Senior, dostanú špeciálny bonus - týždeň cestovania vlakmi
ZSSK zadarmo. Táto akcia platí od 1. júla do 31. augusta.
Junior RailPlus preukaz platí jeden rok a všetci do 26 rokov si
ho kúpia za 689 korún bez ohľadu na to, či študujú alebo sú
zamestnaní. S preukazom dostane cestujúci na jednu trať, ktorú
si sám vyberie, 50 percentnú zľavu z obyčajného cestovného
lístka a na ostatných tratiach cestuje s 25 percentnou zľavou.
Preukaz platí do druhej triedy osobných vlakov, rýchlikov,
InterCity a EuroCity vlakov, ako aj na TEŽ a Ozubnicovú železnicu(OŽ).
Senior preukaz je za 100 korún a platí jeden rok. Je to zákaznícka
zľava pre cestujúcich nad 60 rokov. Tí si môžu uplatniť 25
percentnú zľavu z obyčajného cestovného lístka do druhej
triedy osobných vlakov, rýchlikov, TEŽ, OŽ a na Trenčiansku
elektrickú železnicu.
Počas prepravy z Poľska opätovne zo železničných
vagónov ukradli koks
(TASR) Nováky 21. 07. 2005 - Približne 26 ton
koksu ukradli priamo zo železničných vagónov neznámi páchatelia
počas prepravy do Novák od dodávateľa v Poľsku.
Úbytok v stredu zistili v akciovej spoločnosti Novácke chemické
závody (NChZ) Nováky, ktorá je odberateľom tejto suroviny a
využíva ju na výrobu karbidu vápnika. Podľa informácie
Kataríny Hlaváčovej z Krajského riaditeľstva PZ v Trenčíne,
hodnota odcudzeného koksu predstavuje 165 tisíc korún.
Podobné prípady krádeže koksu zaznamenali v tomto roku už
tri alebo štyri razy. Začiatkom tohto mesiaca ho zmizlo z vagónov
až 60 ton. Škoda celkovo dosiahla už takmer milión korún.
Pri vyšetrovaní úzko spolupracuje štátna i železničná polícia
s poľskými orgánmi činnými v trestnom konaní. Také veľké
množstvo koksu nemožno totiž ukradnúť jednoduchým spôsobom,
napríklad vyhádzaním z vagóna lopatami. Sú na to potrebné
zvlášť upravené vykladacie rampy, alebo iné technické
zariadenia. Je známe, že na Slovensku vlakové súpravy s
koksom nestoja dostatočne dlho, aby bolo možné obsah vagónov
preložiť. Je teda možné, že koks sa stráca ešte na území
Poľska.
ÖBB: Zweigleisige Teilinbetriebnahme auf der Südbahn
Eurailpress 21.07.2005 - Nach rund zweijähriger
Bauzeit kann der Betrieb auf der Südbahn im Abschnitt
Graz-Puntigam bis Kalsdorf Nord zweigleisig aufgenommen werden.
Damit ist die durchgehende Zweigleisigkeit zwischen Graz und
Terminal Werndorf gegeben. Mit dem Ausbau der Südbahn /
Koralmbahn im Stadtgebiet von Graz wird auch die Voraussetzung
für einen leistungsstarken Schienen-Nahverkehr, dem Steirertakt,
für den Großraum Graz geschaffen.
Seit Beginn der Bauarbeiten im Oktober 2002 wurde in diesem
Abschnitt der gesamte Unterbau der ursprünglich eingleisigen
Strecke neu errichtet. In der ersten Bauphase wurde neben dem
Bestandsgleis das zweite Gleis errichtet. Die Verkehrsumlegung
auf das neue Gleis erfolgte im März 2004. Danach wurde der
Unterbau des Bestandsgleises abgetragen und neu errichtet.
Basierend auf umfangreichen Gutachten wurde der neue Unterbau
nach modernstem schall- und erschütterungstechnischen Standard
ausgestattet. Im Bereich der Siedlungsgebiete wurden ca. 12.000 m2
Unterschottermatten verlegt und über 9000 m Lärmschutzwände
errichtet. Im Zuge der Baumaßnahmen wurden die bestehenden
Bahnübergänge aufgelassen und durch Unterführungen ersetzt.
Železnica už nebude republikou v republike
Hospodárske noviny 22.07.2005, Bucha Tibor - Na
Slovensku dlho existoval jeden železničný podnik, ktorý sa
staral o všetko. Mal na starosti trate a stanice, mosty a
tunely, vozne i rušne, prepravu osôb i tovaru, výstavbu i údržbu,
školstvo i zdravotníctvo. Medzi železničiarmi nájdete nielen
výpravcu a rušňovodiča, ale aj psychológa, lekára, zememerača
či projektanta. Železnica bola republikou v republike. Éra
jedného obrovského podniku, ktorý kedysi zamestnával vyše
60-tisíc ľudí, sa však skončila.
Najprv prišla privatizácia železničných opravovní, potom
rozdelenie Železníc SR na dva samostatné podniky - ŽSR a Železničnú
spoločnosť (ZSSK). Transformácia sa tým neskončila a neskončil
sa ani súboj železníc najmä s cestnou dopravou o svoj podiel
na dopravnom trhu. Ako navzájom súvisia tieto procesy? Odpoveď
sme hľadali v rozhovore s podpredsedom predstavenstva a
ekonomickým riaditeľom osobného železničného dopravcu ZSSK
Slovensko Pavlom Cáborom.
* V rokoch 2001 až 2003 železnice nedokázali zastaviť pokles
počtu prepravených cestujúcich. Klesol zo 76 miliónov v roku
1996 na vlaňajších 51 miliónov. Prečo?
- Na prepravu osôb po železnici citeľne vplýva rozvoj
individuálneho motorizmu, ale aj technické zaostávanie železničného
vozidlového parku i nedotiahnutá regionálna dopravná politika
štátu vo vzťahu k objednávaniu výkonov vo verejnom záujme a
v harmonizácii potrebných druhov dopráv v príslušnom regióne.
Výrazný vplyv na pokles prepravy cestujúcich i tovarov po železnici
má nezladené prostredie pre podnikanie na dopravnom trhu. Železničná
doprava je zaťažená vysokými poplatkami za použitie
dopravnej cesty. V nákladnej doprave tieto poplatky predstavujú
takmer 30 percent nákladov na činnosť, v osobnej 21 percent.
ZSSK ročne zaplatí len za použitie dopravnej cesty 1,758 mld.
Sk. Chýbajúca legislatíva pre cestných dopravcov znevýhodňuje
železničnú dopravu. Výsledkom sú cesty preplnené kamiónmi.
* Bol to hlavný dôvod rozdelenia železníc na nákladnú a
osobnú dopravu?
- Určite nie. Ide o dve odlišné činnosti. Nákladná doprava
je podnikateľská, regulačnými limitmi nezviazaná aktivita.
Osobná doprava predstavuje službu vo verejnom záujme, kde štát
prostredníctvom železničného dopravcu robí sociálnu
politiku v doprave. Sú to dva rôzne "biznisy", v ktorých
sa uplatňuje odlišná stratégia i prístup k zákazníkovi.
Oba generujú iný výsledok. Rozdelenie prispelo k tomu, že každá
spoločnosť sa môže plne sústrediť na svoj core business a
tak čeliť hrozbám trhu - nákladná doprava nástupu ďalších
železničných dopravcov, ktorí určite neprídu s plošnou
obsluhou územia, ale zaútočia na ucelené prepravy medzi významnými
podnikmi; osobná vzdoruje zas individuálnej automobilovej
doprave. V autobusovej je väčší potenciál na kooperáciu než
konkurenciu.
* Mnohé železnice Európy už začali pracovať na stratégii záchrany
železníc. Dá sa nejaký postup uplatniť u nás?
- Železnice Európy, ktoré sú zväčša vo vlastníctve štátu,
sa len ťažko vyrovnávajú s- vysokými deficitmi v hospodárení.
Pri živote sa držia predovšetkým vďaka rôznym formám štátnej
podpory. Vlády európskych krajín vytvárajú neustály tlak,
aby železnice viedli k znižovaniu nákladov, zvyšovaniu tržieb
a hľadaniu nových foriem financovania. Každá krajina má iným
spôsobom riešené vnútorné organizačné usporiadanie železnice
a ich nadviazanie na verejné financie. V Európe dnes neexistujú
dve rovnaké usporiadania národného železničného systému. Z
formálneho hľadiska ide o štátne organizácie, holdingové
usporiadanie, dcérske spoločnosti alebo akciové spoločnosti
so 100-percentnou účasťou štátu alebo s jeho významným
vplyvom. Doterajšie kroky súvisiace s transformáciou a reštrukturalizáciou
železníc vedú k vytvoreniu vhodného prostredia na privatizáciu
so zámerom zvýšiť ich výkonnosť, produktivitu, imidž a
efektívnosť na trhu verejných dopravných služieb. Na
dosiahnutie týchto cieľov je potrebný prechod na moderný systém
riadenia.
* Čo si máme pod tým predstaviť?
- Železničná spoločnosť a ZSSK Cargo začiatkom tohto roka
nielen vznikli, ale aj úspešne zaviedli procesné riadenie
oboch spoločností. Opustili dlhodobé členenie na divízie,
ktoré má svoje čaro, ale vyčerpalo možnosti ďalšieho zlepšenia.
Skúste si predstaviť 19 firmičiek zoskupených do jednej veľkej
Železničnej spoločnosti, ktorá má zhruba 4 700 ľudí. Každá
z nich je jedinečná. Zmyslom prechodu na procesné orientovanú
spoločnosť bolo "vydolovať" z firmy ďalšie efekty,
ktoré sa nám pri pôvodnej štruktúre zdali nedosiahnuteľné.
Skoncentrovať energiu v každom procese na jeho vlastný malý
core business, dať každému procesu jasného vlastníka s
kompetenciami a so zodpovednosťou.
* Prvú fázu už máte za sebou. Čo bude nasledovať?
- Je nevyhnutné, aby mienkotvorná časť firmy bola presvedčená
o nutnosti zásadnej zmeny, akou procesné riadenie bezpochyby
je. Vyžaduje to množstvo energie, ale vráti sa to v podobe
hladšieho nábehu i reálnej prevádzky. Moja skúsenosť hovorí,
že veľmi cenným pri takejto zmene je okrem kvalitných odborníkov
v oblasti procesných systémov i zdatný manažér, ktorý dokáže
previesť celý projekt zmeny cez prekážky, ktorým sa nemožno
vyhnúť.
* Ako hodnotíte doterajšie výsledky?
- Vysoko pozitívne. Taká radikálna zmena organizácie riadenia
pri súčasnom rozdelení firmy, ktorá mala 17 600 ľudí a pôsobila
na území celej republiky, nemá podľa mňa obdobu v krajinách
celej Európy. Z bývalej konzervatívne divizionálne
usporiadanej firmy neostal k 1. januáru tohto roka kameň na
kameni. Oddelili sa od seba osobná a nákladná doprava, začali
fungovať dve nezávislé procesné usporiadané firmy, zmenili
sa všetky väzby. Za pol roka existencie nedošlo k žiadnym vážnejším
problémom a nehodám. Klobúk dole pred všetkými zamestnancami
oboch našich firiem. Potrebujeme ešte dostať do vedomia každého
zamestnanca osobnej dopravy, že čokoľvek robí, v konečnom dôsledku
je to určené pre nášho zákazníka - cestujúceho. Na kvalite
a efektivite toho, čo robí, závisí, či si cestujúci sadne
do vlaku alebo zvolí iný druh dopravy.
* Takže už ste v záverečnom štádiu?
- Áno. Ďalším krokom bude zavedenie merania výkonnosti
jednotlivých procesov na báze Balanced Scorecard a spustenie
inovovaného ekonomického informačného systému tak, aby od 1.
januára budúceho roku mohol fungovať.
Výhodné cestovanie vlakom
Železničná spoločnosť Slovensko pripravila aj na
tento rok pre cestujúcich nové atraktívne ponuky na zahraničné
dovolenky.
Karta JFNK
Pre mladých ľudí do 26 rokov je určená sieťová mládežnícka
karta JFNK, ktorou môžu do 31. augusta neobmedzene cestovať
rakúskymi železnicami vo všetkých vlakoch 2. triedy s výnimkou
ozubnicovej železnice. Cestujúci do 19 rokov, ktorí majú
preukaz Junior Rail Plus alebo Euro 26, zaplatia za túto kartu
na dva mesiace 19,90 eura a cestujúcich do 26 rokov bude karta
na jeden mesiac stáť 39,90 eura.
Greek turist card
Pri cestách na území Grécka ponúka Železničná
spoločnosť Greek turist card. Na tento sieťový lístok môže
spoločne cestovať jedna až päť osôb gréckymi železnicami
desať, dvadsať alebo tridsať dní. Túto ponuku možno
kombinovať s ostatným zľavami Železničnej spoločnosti. Tak
napríklad pri ceste zo Slovenska do Grécka sa dajú využiť
karty CityStar, InterRail a EuroDomino. Lístok platí aj vtedy,
ak sa klient dostane do Grécka letecky, vlastným autom či
autobusovou dopravou. Za kartu zaplatia napríklad štyri osoby
na desať dní 120,10 eura, na dvadsať dní 200,20 eura a na
tridsať dní 273,90 eura.
Do Grécka možno vlakom cestovať tranzitom cez Maďarsko,
Rumunsko a Bulharsko po trase Bratislava - Rajka - Budapešť -
Curtici -Bukurešť - Russe - Sofia - Kulata - Thesaloniky
priamymi kurzovými vozňami. Výhodou tohto spojenia je, že
cestujúci nemusia prestupovať. Podstatne rýchlejšia, a to až
o 24 hodín, je trasa cez Maďarsko, Srbsko a Macedónsko. V
Budapešti a v Belehrade však treba prestupovať. V letnej
turistickej sezóne od 9. júna do 15. septembra jazdí priamy ležadlový
vozeň na trase Bratislava - Budapešť - Bukurešť - Sofia
-Thesaloniky. Odchod z Bratislavskej hlavnej stanice je vždy v
pondelok a štvrtok o 11.58 h, príchod do Thesalonik je na tretí
deň o 5.27 h.
Z Bratislavy do Thesalonik možno od 7. júna do 25. septembra
využiť aj ležadlový vozeň Českých dráh. Odchádza z
Bratislavy vždy v pondelok, stredu, štvrtok a sobotu rovnako o
11.58 h, príchod do Thesalonik je na tretí deň o 5.27 h. Počas
celého roka sa do Thesalonik možno dostať rýchlikom R 341 z
Budapešti do Belehradu s prípojom na rýchlik 411 z Belehradu
do Thesalonik.
Zľavnený lístok BIJ
Ďalšou ponukou je zľavnený cestovný lístok BLJ do
zahraničia pre mládež od 12 do 26 rokov. Platí dva mesiace.
Tento lístok sa vydáva len do tých krajín, ktoré sa na
ponuke zúčastňujú. Konkrétne do všetkých susedných krajín
- Rumunska, Bulharska, Luxemburska, Švajčiarska a krajín bývalej
Juhoslávie (s výnimkou Ukrajiny) - len výška zliav je pre
jednotlivé krajiny rôzna a pohybuje sa od 25 do 40 percent.
Ponuka CityStar
V tomto roku Železničná spoločnosť rozšírila
ponuku CityStar aj o Švajčiarsko a Nemecko. Z Bratislavy do
Bernu a späť stojí obyčajné cestovné pre jednu osobu 7 766
Sk, ale s kartou len 5 987 Sk. Podobne je to i pri cestách do
Nemecka.
InterRail
Počas letnej turistickej sezóny môžu cestujúci tak
ako doteraz využívať sieťový cestovný lístok InterRail,
ktorý je určený na neobmedzené cestovanie vo viacerých
krajinách súčasne. Na tento cestovný doklad sa dá cestovať
aj po železniciach v Bosne a Hercegovine, čo doteraz nebolo možné.
V praxi to znamená, že klient môže cestovať vo vybranej zóne
24 hodín denne. Preukazy sa vydávajú pre jednotlivé zóny, do
ktorých sú zaradené európske železnice. Sieťové cestovné
lístky InterRail sa vydávajú zvlášť:
- pre deti do 12 rokov,
- pre mládež do 26 rokov a
- pre ľudí nad 26 rokov.
EuroDomino
Ak sa však cestujúci rozhodne stráviť dovolenku len
v jednej krajine, a chce ju spoznať detailnejšie, Železničná
spoločnosť mu ponúka cestovný lístok EuroDomino. Oprávňuje
cestujúceho, aby cestoval ľubovoľne počas troch až ôsmich
voľne zvolených dní v priebehu jedného mesiaca v sieti železníc
tej krajiny, ktorú si vyberie. Cestovné lístky sa vydávajú
pre také isté vekové kategórie ako pri ponuke InterRail.
Zlodeji na Hlavnej stanici
Hospodárske noviny, tasr 22.07.2005 - Turistov,
prichádzajúcich na bratislavskú Hlavnú stanicu, v letných
mesiacoch vo zvýšenej miere ohrozujú kriminálne živly. Železničná
polícia preto prijala opatrenia na zníženie kriminality. Podľa
Milana Pokúša z generálneho riaditeľstva polície nepretržite
hliadkujú, kontrolujú podozrivých a radia občanom, ako znížiť
riziko. Počas minulého týždňa sa im vďaka tomu na Hlavnej
stanici podarilo trestnú činnosť znížiť. Došlo len k drobným
krádežiam. Cestujúci by si mali dávať pozor najmä na príručnú
batožinu. Krádež pasu alebo občianskeho preukazu totiž dokáže
dovolenku veľmi znepríjemniť. Nikdy by nemali nechávať tašky
a batožinu bez dozoru ani v čakárni, ani vo vlaku. Ľudia zdržujúci
sa v ich okolí môžu čakať práve na chvíľku nepozornosti.
Veľké riziko prináša aj spánok v čakárni či alkoholové
opojenie, mnohí naň doplatili zdĺhavým vybavovaním dokladov.
V Galante chytili sprejera pri odstavenom vagóne
(TASR) Bratislava 22. 07. 2005 - Sprejera, ktorý
maľoval na odstavený vagón, dnes chytila hliadka Železničnej
polície (ŽP) v Galante.
Mladík sa najprv pokúšal policajtom ujsť, ale neuspel. Pri
osobnej prehliadke mu našli v ruksaku deväť sprejov rôznych
farieb, pomocou ktorých na vagón nastriekal niekoľko nápisov.
Železniciam SR vznikla kvôli jeho výčinom škoda 23 tisíc
korún. Podľa nedávno prijatého nového zákona je mladík
obvinený z trestného činu poškodzovania cudzej veci. Prípad
ďalej vyšetruje odbor ŽP v Trnave.
TASR o tom informoval Milan Pokus z generálneho riaditeľstva Železničnej
polície.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ