KÓREA: Sever a Juh v októbri otvoria cestné a železničné
spojenie
(SITA/AP) SOUL 31. 07. 2005 - Južná a Severná
Kórea koncom októbra oficiálne otvoria cesty a železnice,
ktoré spoja obe krajiny.
Dohodu o otvorení dvoch železničných tratí a priľahlých
ciest - po jednej na východnom aj západnom pobreží Kórejského
polostrova - uzavreli už v roku 2000. Na dvojdňových
rozhovoroch v severokórejskom Käsongu sa teraz obe strany
dohodli, že slávnostné otvorenie bude v októbri.
Zástupcovia KĽDR a Južnej Kórey na budúci mesiac spoločne
vykonajú inšpekciu oboch tratí a vytvoria spoločný výbor na
prevádzkovanie železničného a cestného spojenia.
Obe krajiny sa tiež dohodli, že 14. až 17. augusta spoločne
oslávia 60. výročie oslobodenia spod japonskej okupácie. Na
oslavy do Soulu príde asi 200 zástupcov KĽDR.
O privatizáciu ZSSK Cargo sa zaujíma 14 uchádzačov
(SITA) BRATISLAVA 31. 07. 2005 - Predbežné
ponuky na privatizáciu 100-percentného podielu Železničnej
spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) predložilo 14
zahraničných a slovenských záujemcov. Ako ďalej informoval
poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška, ponuky
pritom uchádzači mohli predkladať na základe výzvy
slovenskej vlády do 29. júla tohto roka. Oficiálne predloženie
ponuky potvrdili agentúre SITA spoločnosť České dráhy,
a.s., rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB) a
slovenská skupina Penta. Podľa nepotvrdených informácií
predložil predbežnú ponuku aj maďarský železničný
prepravca MÁV. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca
Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ
nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj
skupina J&T, ktorá však predbežnú ponuku nepodala.
"Firma ÖBB predložila ponuku na privatizáciu samostatne
prostredníctvom svoje dcérskej spoločnosti Rail Cargo Austria
AG," povedal vedúci oddelenia komunikácie Rail Cargo
Austria Andreas Rinofner. Ako v polovici apríla uviedol rakúsky
minister dopravy, inovácií a technológie Hubert Gorbach, rakúsky
železničný prepravca podstúpil v nedávnej minulosti reštrukturalizáciu
a stal sa tak silným a konkurencieschopných partnerom v oblasti
železničnej dopravy.
Predloženie ponuky spoločnosti České dráhy, a.s. potvrdil
agentúre SITA hovorca firmy Petr Šťáhlavský. "Ponuku
sme predložili samostatne, pričom spoločnosť má rozsiahle
know-how a je pripravená rozvíjať železničnú nákladnú
prepravu v SR," skonštatoval Šťáhlavský. Medzi výhody
spojenia nákladných dopráv oboch krajín zaradil napríklad
geografickú blízkosť, synergické efekty pri lepšom využití
techniky či posilnenie konkurencieschopnosti nákladnej dopravy
vďaka predĺženiu trás. Skupina Penta ponuku predložila v
konzorciu, hovorkyňa skupiny Andrea Straková však nespresnila
s kým. Hovorca odboru dopravy a logistiky spoločnosti Deutsche
Bahn Gelfo Kröger sa k privatizačnému procesu vyjadriť
nechcel.
Záujem o privatizáciu potvrdila v polovici júla agentúre SITA
aj slovenská skupina J&T. "Ponuku sme nepredložili.
Oslovili nás však spoločnosti, ktoré sú v pozícii
strategického investora a rokujeme s nimi o možnosti spolupráce,"
povedal hovorca J&T Maroš Sýkora.
Ako ďalej informoval Šarluška, výberová komisia v spolupráci
s poradcom, ktorým je CA IB Financial Advisors, a.s., následne
z došlých ponúk zostaví užší zoznam investorov, tzv. short
list. "Kritériami tohto výberu bude finančná ponuka,
ekonomická sila a stratégia investora. Počet investorov v
short liste tak bude závisieť od celkovej kvality ponúk,"
podčiarkol Šarluška. Týmto investorom tak výberová komisia
umožní vstup do tzv. data room. "Následne ich v septembri
vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval Šarluška.
Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať
audit, pričom predloženie konečných ponúk je stanovené na
november. "Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy
do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej
spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom
prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov
a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto
privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20
mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Haut-Bugey revival will speed TGVs
Railway Gazette International August 2005, Brian Perren - With
aim of cutting the journey time by TGV between Paris and Geneve,
work is now underway to upgrade the 65 km between Bourg-en-Bresse
and Bellegarde, including electrification and the re-opening of a
29 km section closed to traffic since 1992.
Penta chce ZSSK Cargo privatizovať s Britmi a Američanmi
(SITA) BRATISLAVA 1. 08. 2005 - Spoločnosť
Penta Investments Limited podala predbežnú cenovú ponuku na
privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
(ZSSK Cargo) v konzorciu so spoločnosťami Rail World Holdings
LLC a Mid Europa Partners LLP. Agentúre SITA to potvrdila PR
manažérka a hovorkyňa skupiny Penta pre Slovensko Andrea
Straková. Ako ďalej dodala, uvedené firmy tak vytvorili medzinárodné
konzorcium s názvom Cargo Central Europe. Spoločnosť Rail
World Holdings LLC je medzinárodná skupina so sídlom v
Chicagu, ktorá sa zaoberá manažmentom a investíciami v
oblasti nákladnej železničnej prepravy. Manažuje železničnú
dopravu v Poľsku, Kanade a USA. Mid Europa Partners LLP je
britskou private equity manažérskou spoločnosťou, ktorá sa
spoločne s Rail World zúčastnila privatizácie a následnej reštrukturalizácie
Estónskych železníc EVR.
Predloženie ponuky v konzorciu na privatizáciu 100-percentného
podielu v ZSSK Cargo agentúre SITA oficiálne potvrdil aj maďarský
železničný prepravca MÁV, ktorý však bližšie informácie
nechce komentovať až do ukončenia medzinárodného tendra.
Predloženie samostatnej ponuky potvrdili České dráhy, a.s. a
rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB). Záujem
o privatizáciu mal aj nemecký prepravca Deutsche Bahn AG,
predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ nepotvrdil. Predbežný
záujem prejavila v polovici júla aj skupina J&T, ktorá však
napokon predbežnú ponuku nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu
ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a
potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať
svoje predbežné ponuky. "Do tohto termínu predložilo
predbežné ponuky 14 slovenských a zahraničných záujemcov,"
informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Podľa neho výberová komisia spolu s poradcom, ktorým je CA IB
Financial Advisors, a.s., zostaví z došlých ponúk užší
zoznam investorov, tzv. short list. Kritériami výberu pritom
bude finančná ponuka, ekonomická sila a stratégia investora.
Investorom zo short listu umožní výberová komisia vstup do
tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie
konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom
jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom
predloženie konečných ponúk je stanovené na november.
"Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca
tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej
spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom
prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov
a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto
privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20
mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Penta Investments Limited patrí do stredoeurópskej private
equity skupiny Penta pôsobiacej v oblasti strategických investícií
a reštrukturalizačných procesov.
Boj o střední Evropu
TÝDEN 31/2005 01. 08. 2005, Motejlek Miroslav -
Slovensko pripravuje veľkú privatizáciu. Na predaj je Železničná
spoločnosť Cargo Slovakia. Medzi záujemcami sú České dráhy,
Deutsche Bahn, Penta a J & T. Vláda počíta, že získa až
20 mld Sk (15,5 mld Kč).
29.7. mali záujemcovia poslednú možnosť podať ponuky na kúpu
š.p. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Informačné
memorandum si vyzdvihlo vyše 30 záujemcov. Medzi nimi Deutsche
Bahn, Österreichische Bundesbahn, České dráhy, poľské, maďarské
a ukrajinské štátne železnice. V hre je aj niekoľko britských
a amerických privátnych železničných spoločností, ako napríklad
English Welsh & Scottish Railway, FirstGroup alebo Genesee
& Wyoming, americká dvojka na krátke trate, ktorú
kontroluje rodina Mortimerovcov. Skupina Penta sa spojila s
jednou z britských a amerických firiem. J & T momentálne
vyčkáva a do tendra sa zapojí až v druhom kole.
Cargo Slovakia vznikla na začiatku roka 2005, keď prišlo k
rozdeleniu štátnych Železníc SR. Členom predstavenstva je
Miroslav Dzurinda, brat slovenského predsedu vlády. Minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič sa pred
niekoľkými mesiacmi vyjadril, že štát by mohol inkasovať
15-20 mld Sk. A to možno ešte v roku 2005. Niektorí záujemcovia
mu dávajú za pravdu. O výške definitívnych ponúk však
nakoniec rozhodne, ako štát vyrieši cenu za prístup na
slovenskú železničnú sieť.
Bývalé štátne železnice boli rozdelené na tri časti. Okrem
nákladného Carga vznikla firma prevádzkujúca stratovú osobnú
prepravu, a správa tratí. Práve tá je majiteľom železničnej
siete. V súčasnosti sú ceny za prístup do nej enormne vysoké.
Ak klesnú, s čím sa počíta, bude výnos štátu z privatizácie
vyšší. Najvyššia ponuka by sa potom mohla pohybovať práve
okolo 20 mld.
Slovenská privatizácia je prvá tohto druhu v regióne. Nehrá
sa pritom len o samotnú firmu, ale hlavne o to, kto získa
rozhodujúci vplyv v strednej Európe. Národné spoločnosti
okolitých štátov sa obávajú dominancie Deutsche Bahn, preto
sa prihlásili do tendra. Pretože majú bez výnimky finančné
problémy, budú sa asi musieť spojiť s finančnými
investormi. České dráhy odmietli uviesť, ako by prípadnú kúpu
financovali.
Ponuku na privatizáciu ZSSK Cargo zaslala aj spoločnosť
MÁV
(SITA) BRATISLAVA 1. 08. 2005 - Záujem o
privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
(ZSSK Cargo) prejavil aj maďarský železničný prepravca MÁV.
"Ponuku na privatizáciu sme poslali v konzorciu s inou
spoločnosťou," uviedli pre agentúru SITA predstavitelia
oddelenia komunikácie spoločnosti MÁV. Bližšie detaily však
spoločnosť nechce konkretizovať až do ukončenia medzinárodného
tendra.
Predloženie ponuky na privatizáciu 100-percentného podielu v
ZSSK Cargo agentúre SITA oficiálne potvrdili aj České dráhy,
a.s., rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB) a
slovenská skupina Penta. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký
prepravca Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však
zatiaľ nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla
aj skupina J&T, ktorá však napokon predbežnú ponuku
nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu
ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a
potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať
svoje predbežné ponuky. "Do tohto termínu predložilo
predbežné ponuky 14 slovenských a zahraničných záujemcov,"
informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Podľa neho výberová komisia spolu s poradcom, ktorým je CA IB
Financial Advisors, a.s., zostaví z došlých ponúk užší
zoznam investorov, tzv. short list. Kritériami výberu pritom
bude finančná ponuka, ekonomická sila a stratégia investora.
Investorom zo short listu umožní výberová komisia vstup do
tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie
konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom
jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom
predloženie konečných ponúk je stanovené na november.
"Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca
tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej
spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom
prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov
a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto
privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20
mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Nočná búrka spôsobila komplikácie na Železničnej stanici v
Prešove
(TASR) Prešov 1. 08. 2005 - Komplikácie na železničnej
stanici spojené s meškaním vlakov spôsobila dnes v noci búrka,
ktorá sa prehnala Prešovom.
Voda po silnom daždi zaplavila vestibul stanice, ktorý bol však
už v poobedňajších hodinách plne k dispozícii cestujúcim.
"V dôsledku včerajšej silnej búrky v oblasti Prešova došlo
k výpadku zabezpečovacieho zariadenia, ktoré riadi dopravu v
úseku Prešov - Plaveč," uviedla pre TASR hovorkyňa Železníc
SR (ŽSR) Kornélia Blašková. Dodala, že z uvedeného dôvodu
bola doprava v spomínanom úseku od polnoci až do 5.hodiny ráno
odstavená. Postupne sa však doprava v dopoludňajších hodinách
obnovovala. Pracovníci ŽSR zabezpečili aj vyčistenie
priestorov stanice od vody a bahna.
Informačné stánky pre turistov zlepšili
svoje služby
PRAVDA 01. 08. 2005 , Lenka Dávidová, Radovan
Krčmárik / Informačné turistické strediská, ktoré návštevníkom
mesta poskytujú základné údaje o Bratislave, plnia svoju úlohu
celkom dobre. Reportéri Pravdy sa o tom presvedčili, keď sa v
prestrojení za turistov z Litvy zastavili v piatok pri jednotlivých
"bránach do mesta" - na hlavnej stanici, železničnej
stanici Petržalka, a vo dvoch strediskách v centre: BKIS a
Bratislava Tourist Service.
Mesto je nádherné
Z prieskumu, ktorý redaktori Pravdy robili už tretie
leto, zaznamenal mierne zlepšenie infostánok Tourist Centre of
Services na petržalskej železničnej stanici. Mladá informátorka
sa prihovárala obstojnou angličtinou, bola milá a ochotná.
"Peniaze vám môžem zameniť aj tu," ponúkla sa po
tom, čo sme sa spýtali na najbližšiu zmenáreň. Ako
najlacnejšie ubytovanie v meste poradila hotel na Panenskej za
30 eur na osobu.
Horšie to už bolo s informačnými materiálmi, za ktoré treba
platiť. Mapa mesta tu stojí až 99 korún. Pracovníčka sa však
vynašla a zadarmo odkopírovala aspoň malý plán centra. Jej
slabinou sa ukázala orientácia na mape. Po chvíľke hľadania
našla síce Hrad, ale na otázku, aké ďalšie pamiatky odporúča,
odpovedala dosť všeobecne: "V centre je veľa múzeí a námestí.
V uliciach ich uvidíte."
Z typických slovenských jedál odporučila bryndzové halušky.
Akoby na ospravedlnenie na záver dodala: "Viac vám neviem
povedať. Som tu len dva týždne a nie som z Bratislavy. Ale
mesto je nádherné." Druhé informačné centrum s názvom
Tourist Servis, ktoré sídli hneď vedľa, bolo v piatok
zatvorené, hoci podľa otváracích hodín to tak byť nemalo.
Varovala pred vekslákmi
Príjemná pani s dobrou angličtinou sedela za okienkom
v BKIS na hlavnej stanici, zaujímal ju aj pôvod turistov. Na
mape sa vyznala, poradila dokonca čísla autobusov zo stanice do
centra, rovnako ceny lístkov, ktoré si treba na tých niekoľko
zastávok kúpiť.
"Hlavne si nemeňte peniaze na ulici, je to nebezpečné.
Urobte to radšej v banke," varovala. Na bývanie odporučila
Študentský domov Svoradov, kde osoba za noc zaplatí 350 korún.
Hneď potom tam zatelefonovala, aby zistila, či majú ešte voľné
miesta.
Problém nemala ani pri vymenúvaní pamiatok, zo slovenských reštaurácií
odporučila jednu na Hviezdoslavovom námestí, druhú na
Obchodnej ulici. Upozornila pritom, že prvá je drahšia, ďalšia
zase vhodnejšia pre mladých. "Bryndzové halušky a
pivo," zostavila slovenské menu. (krátené)
Policajti odhalili lupiča z piešťanskej stanice
(SITA) PIEŠŤANY 1. 08. 2005 - Dva týždne stačili
piešťanským policajtom na to, aby odhalili lupiča, ktorý v
polovici júla prepadol na piešťanskej železničnej stanici
41-ročného Trnavčana. Podľa informácií trnavskej policajnej
hovorkyne Martiny Kredatusovej, muž čakal na vlak, keď k nemu
pristúpil neznámy muž a udrel ho päsťou do brady. Kým ležal
omráčený na zemi, páchateľ mu ukradol dva mobilné telefóny
a spôsobil mu škodu za šesťtisíc korún. Ako uviedla
Kredatusová, 29-ročného zlodeja z Piešťan už vyšetrovateľ
obvinil z lúpeže a stíhaný je vo väzbe.
France-Spain Project Started
EriksRailNews_com (August 1st, 2005) -
Construction began last month on a 44km long railway between
Perpignan in southern France and Figueres in northeastern Spain.
To be completed in 2009, the railway will be built and operated
by a company called TP Ferro in a 50 year concession. It will be
standard guage, and meant for both high-speed rail service at up
to 350 km/h as well as freight trains. It will use blockless
ERTMS signalling. Travel time Barcelona- Montpellier will be 2
hours, 10 minutes.
Berlin: Bügelbauten am Hauptbahnhof eingeklappt
Eurailpress 01.08.2005 - Am vergangenen Wochen-
ende erfolgte in Berlin am Hauptbahnhof das spektakuläre
Einklappen des ersten Bügelbaus. Im Rohbau ist nun der westliche
der beiden Bügelbauten damit erstellt. Am Wochenende 13./14.
August soll der zweite Bügelbau mit dem Einklappen der beiden
anderen Türme erstellt werden. Nach Angaben der Deutschen Bahn
ist das gewählte Klapp-Verfahren kostengünstiger als
langwierige Sperr- maßnahmen der Stadt- bahn, die beim
konventionellen Bau notwendig gewesen wären.
Die Bügelbauten überspannen nach ihrer Fertigstellung wie
Brücken das Ost-West-Bahnhofsdach. Dazu wurden vier
Brückenteile auf vier Türmen vormontiert und in die Höhe
gebaut. An zwei Wochenenden wurden bzw. werden diese Türme
eingeklappt. Zwischen die beiden Bügel wird anschließend
sukzessive das Nord-Süd-Dach eingeschoben.
Die Bauarbeiten für die beiden Bürotürme stellen den letzten
Abschnitt bei der Fertigstellung des Bahnhofs dar. Beide Gebäude
sind 46 m hoch. Die Bügelbauten werden in ihrer Mitte ein
weiteres Glasdach, das Nord-Süd-Dach der Bahnhofshalle, tragen.
Das Ost-West-Dach wird von dem 210 m langen und 42 m breiten
Nord-Süd-Dach schiefwinklig gekreuzt. Am Schnittpunkt beider
Dächer entsteht eine flache Kuppel. Die insgesamt
12-geschossigen beiden Bügelbauten werden rund 50.000 qm
Bruttogrundfläche umfassen. Sie sind für eine Büronutzung
konzipiert.
Búrka na Orave ochromila dopravu
PRAVDA 02. 08. 2005; ur - 1.8. počas celého dňa
pracovali zamestnanci železníc na znovuobnovení premávky na
trati Kraľovany - Trstená. Prietrž mračien, ktorá sa
prehnala 31.7. večer dolnou Oravou, zaniesla bahnom, kameňmi a
kmeňmi stromov trať v úseku od Kraľovian po Párnicu.
Pod vyše metrovým nánosom bahna zostali dva 200-metrové úseky
koľajníc a ďalšie 4 v dĺžke asi 50 metrov.
"Škody nebudú až také veľké, v podstate došlo len k
podmytiu trate a jej zaneseniu bahnom. Z bezpečnostných dôvodov
sme však museli dopravu v tomto úseku zastaviť," uviedla
Dana Hurtová zo Železníc SR. Na pondelok mali v tomto úseku
navyše naplánovanú výluku a cestujúci boli vopred informovaní
o náhradnej preprave autobusmi. Okrem železničiarov pracovali
na odstraňovaní následkov prietrže mračien na dolnej Orave
aj cestári. Zanesená súbežne s traťou bola totiž aj štátna
cesta.
Medzi potenciálnych investorov ZSSK
Cargo patrí aj Šped-Trans
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Medzi 14 potenciálnych
investorov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK
Cargo) patrí aj špedičná firma Šped-Trans, a.s. Levice. Ako
agentúre SITA potvrdila predsedníčka predstavenstva firmy
Alena Benedová, spoločnosť podala samostatnú ponuku na
privatizáciu 100-percentného podielu v ZSSK Cargo. Bližšie
informácie o ponuke však spoločnosť nechce podľa nej zverejňovať
až do skončenia medzinárodného tendra.
Predloženie samostatnej ponuky na privatizáciu ZSSK Cargo agentúre
SITA potvrdili aj České dráhy, a.s. a rakúsky prepravca Österreichische
Bundesbahn AG (ÖBB). Maďarský železničný prepravca MÁV
podal ponuku v konzorciu, ktoré však nechcel konkretizovať.
Spoločnosť Penta Investments Limited predložila predbežnú
ponuku v rámci konzorcia s názvom Cargo Central Europe, do ktorého
patria aj spoločnosti Rail World Holding LLC a Mid Europa
Partners LLP. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca
Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ
nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj
skupina J&T, ktorá však napokon predbežnú ponuku
nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu
ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a
potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať
svoje predbežné ponuky. Ako informoval poradca a hovorca
ministra dopravy Tomáš Šarluška, zo 14 došlých ponúk
zostaví výberová komisia spolu s poradcom CA IB Financial
Advisors, a.s. užší zoznam investorov, tzv. short list, a týmto
investorom umožní vstup do tzv. data room. "Následne ich
v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval
Šarluška. Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach
mal začať audit, pričom predloženie konečných ponúk je
stanovené na november. "Víťaz medzinárodného tendra by
mal byť známy do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej
spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom
prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej
prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac
ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu.
Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov
a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto
privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20
mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Spoločnosť Rail Cargo Austria chce získať ZSSK Cargo Slovakia
(TASR) Viedeň 2. 08. 2005 - Dcéra Rakúskych
spolkových dráh (ÖBB) Rail Cargo Austria (RCA) má veľký záujem
o 100-% sprivatizovanie Železničnej spoločnosti Cargo
Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). Rakúsky denník Der Standard
uviedol, že mu to potvrdil hovorca RCA Andreas Rinofner. RCA ide
do tendra o získanie slovenského prepravcu nákladov po železnici
napriek tomu, že ho čaká 14 domácich a zahraničných
konkurentov.
Denník cituje slovenského ministra dopravy Pavla Prokopoviča,
podľa ktorého by privatizácia Carga mala priniesť štátu 15
až 20 miliárd SKK.
Rakúska spoločnosť nezverejnila výšku svojej finančnej
ponuky ani ďalšie údaje o zámeroch s rozvojom železničnej
dopravy na Slovensku v prípade, ak by zvíťazila. V takom prípade
by sa ÖBB stala tretím najväčším prepravcom nákladov v Európe.
Najviac nákladov vlani prepravila Nemecká dráha (DB) 319,3
milióna ton, pred poľskou spoločnosťou PKP s výkonom 134,36
milióna ton a francúzskou SNCF, ktorá prepravila 117,4 milióna
ton. RCA dosiahla výkon 92 miliónov ton a Cargo Slovakia 49,7
milióna ton.
Der Standard uvádza, že o prepravu nákladov po koľajach majú
záujem okolité železničné spoločnosti. Medzi nimi je však
údajne aj americký investor s orientáciou na železnicu Rail
World.
Na historickú budovu konskej železnice už majú
kupca
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Stanicu prvej
konskej železnice v bývalom Uhorsku na Trnavskom mýte v
Bratislave kúpi za 20,7 milióna korún spoločnosť Woodimex,
informoval agentúru SITA Boris Kotleba, zástupca správcu
konkurznej podstaty skrachovanej spoločnosti Hydrostav, ktorá
budovu vlastnila. Spoločnosť Woodimex sa stala víťazom verejného
ponukového konania, ktorého prvé kolo sa začalo v apríli.
Vtedy budovu ponúkali za 21,6 milióna korún podľa znaleckého
posudku, za túto cenu ju však nikto nechcel kúpiť. Napokon sa
budovu rozhodli predať spoločnosti Woodimex, keďže ponúkla
najviac. "Spoločnosť Woodimex budovu ešte nevlastní,"
uviedol Kotleba a dodal, že "zatiaľ zaplatila iba desatinu
ceny, od piatka jej plynie 14 dňová lehota, v ktorej musí celú
sumu uhradiť." Ak by spoločnosť v tejto lehote peniaze
neuhradila, verejné ponukové konanie sa začne odznova.
O budovu mala záujem aj bratislavská mestská časť Nové
Mesto. "My sme za ňu ponúkli 12 miliónov korún, zaplatiť
viac by nebolo v možnostiach mestskej časti," uviedla pre
agentúru SITA hovorkyňa novomestského starostu Valéria Reháčková.
Nové Mesto chcelo historickú budovu, ktorú má aj v erbe, využívať
na reprezentačné účely. "S predajom objektu súhlasíme,
chceme však, aby boli jeho priestory používané výlučne na
administratívne alebo kultúrne účely," skonštatovala
Reháčková.
Zástupcovia spoločnosti Woodimex sa nechceli vyjadriť k tomu,
ako budú budovu využívať a či ju plánujú rekonštruovať.
"Budovu sme kúpili a tým sa to pre nás skončilo,"
uviedol zástupca firmy, ktorý nechcel byť menovaný.
Konka už našla majiteľa, ale Nové Mesto ním nie je
PRAVDA 02. 08. 2005, Pacherová Soňa, NOVÉ
MESTO - Eseročka Woodimex, ktorá sa zameriava najmä na
spracovanie dreva a reziva, sa má stať novým vlastníkom unikátneho
historického objektu na Legionárskej ulici - staničnej budovy
prvej konskej železnice v Uhorsku. Vo verejnom ponukovom konaní
získala "konku" za 20,7 milióna korún.
"Desatinu sumy už zástupcovia spoločnosti zložili s
prihláškou do konania. Ihneď, ako doplatia zvyšok, odovzdám
im podpísanú kúpnu zmluvu," potvrdil Jozef Bolješik, správca
konkurznej podstaty po skrachovanej akciovke Hydrostav, ktorá
bola posledným majiteľom tejto kultúrnej a technickej
pamiatky. Pripomenul však, že dvojtýždňová lehota, počas
ktorej treba doplatok odovzdať, už beží. "Keď termín
nestihnú, objekt nezískajú a zaplatená záloha prepadne v náš
prospech ako konkurzná pokuta," dodal.
Správca zdôraznil, že pri predaji budovy uplatnil prísny zákonný
postup. Súd podľa neho nariadil vypracovať na
"konku" znalecký posudok. Audítor určený žrebom
ocenil objekt aj s pozemkom pod ním na 21,6 milióna korún. Keďže
ide o objekt zapísaný do zoznamu kultúrnych pamiatok, predkupné
právo naň za túto sumu mal štát - začiatkom roka však
ministerstvo kultúry ponuku zdvorilo odmietlo.
V apríli preto prebehlo prvé kolo verejného konania, v ktorom
záujemcovia mohli "konku" získať minimálne za cenu
určenú znaleckým posudkom alebo vyššiu - nikto sa však
neprihlásil. V druhom kole, ktoré sa skončilo začiatkom júla,
už bolo cieľom predať budovu za najvyššiu ponukovú cenu,
bez ohľadu na posudok. Spomedzi piatich účastníkov bola firma
Woodimex najštedrejšia.
V druhom kole sa o "konku" uchádzala aj samospráva
Nového Mesta, s ponukou 12 miliónov však neuspela. "Mrzí
nás to, ale väčšie finančné možnosti nemáme,"
zhodnotila hovorkyňa starostu Nového Mesta Valéria Reháčková.
Mestská časť dlhodobo prejavuje o "konku" vážny záujem,
má ju v erbe a miestne zastupiteľstvo jej kúpu práve za
uvedenú sumu odobrilo už pred tromi rokmi. Novomešťania
chceli objekt využívať na kultúrne a spoločenské účely,
či zriadiť v ňom sobášnu sieň. "Naďalej však nástojíme
na tom, aby sa budova nevyužívala na iné ako kultúrne alebo
administratívne účely," zdôraznila Reháčková.
Pripomenula, že okrem pamiatkárov sa nový majiteľ musí
skontaktovať aj s mestskou časťou. "Každú zmenu využitia
musí povoliť stavebný úrad," podčiarkla. "Ešte
sme sa nerozhodli, čo s domčekom urobíme. Pravdepodobne v ňom
však zriadime naše firemné kancelárie," povedal konateľ
Woodimexu Róbert Šteffek. Objekt je podľa neho krásny a jeho
eseročka ho kúpila zo "sentimentality". Dôrazne
odmietol, že by v ňom mohli vzniknúť napríklad drevárske
dielne či dokonca erotický salón - ako tvrdia fámy.
Hydrostav "konku" v 90. rokoch rekonštrukciou zachránil
pred zbúraním. Neskôr ju využíval na kultúrne, vzdelávacie
a športové aktivity. Trénoval v nej napríklad klub akrobatického
rokenrolu, cvičil sa tu aerobik, organizovali sa jazykové kurzy
atď. Od krachu spoločnosti však domček chátra a slúži
nanajvýš bezdomovcom. Ani Bolješik nevie vysvetliť, kam
zmizla pamätná tabuľa z fasády domu, ktorá ešte donedávna
pripomínala jeho význam.
Zmeny v doprave pre prekládku trate Nová Baňa - Žarnovica
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Výstavba rýchlostnej
cestnej komunikácie R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica si vyžiadala
aj preloženie trate medzi železničnými stanicami Nová Baňa
a Žarnovica. Práce na prekládke železničnej trate sa začnú
8. augusta a výluka traťovej koľaje potrvá do 18. augusta. Táto
prekládka ovplyvní aj cestovanie vlakom v tomto úseku. V
pondelok, prvý deň výluky, budú nočné rýchliky R 800 Poľana
a R 801 Poľana v úseku Nová Baňa – Zvolen nahradené
autobusovou dopravou. V úseku Nová Baňa – Žarnovica bude počas
trvania výluky namiesto všetkých vlakov osobnej dopravy premávať
náhradná autobusová doprava podľa platného grafikonu
vlakovej dopravy.
Agentúru SITA informoval Ján Keresteš z Odboru komunikácie Železničnej
spoločnosti Slovensko.
Fotografie Sebastia Salgada budú vystavené vo vagónoch
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Špeciálna
kolekcia fotografií brazílskeho fotografa Sebastia Salgada bude
vystavená vo vlakových vagónoch od 8. do 12. augusta na
Hlavnej stanici v Bratislave. Výstava bude prístupná od 10:00
do 20:00 a ponúkne 81 diel. Vlak pôjde ešte do ďalších 10
slovenských miest - sú to Žilina, Poprad, Košice, Trenčín,
Piešťany, Prešov, Humenné, Banská Bystrica, Zvolen a Nitra a
opäť sa vráti do hlavného mesta 26. októbra, expozícia bude
ukončená 6. novembra. Fotografie vo vagónoch putujú po svetových
mestách už od roku 1992, kurátorkou výstavy je Salgadova manželka
Lélia Wanick Salgado.
Ako informovala Andrea Veselá z bratislavského magistrátu,
fotografie zachytávajú podstatné rysy jednej etapy ľudských
dejín, sú o pomaly miznúcom svete manuálnej práce, o ľudskom
údele, dôstojnosti, nádeji a strachu. Zámer umiestniť výstavu
do upravených vlakových vagónov a celý vlak poslať medzi ľudí
mal prispieť k nachádzaniu nových spôsobov, ako súčasnému
divákovi sprostredkovať umelecké videnie sveta, v ktorom žijeme
a svojimi činmi a názormi ho vytvárame. Salgado sa takto pripája
k tradícii rušenia zabehaných stereotypov a chce prelomiť
hradby medzi umením a tými, ktorých chce osloviť.
Sebastiao Ribeiro Salgado sa narodil 8. februára 1944 v Brazílii
a v súčasnosti žije s manželkou a dvoma synmi v Paríži. Vyštudoval
ekonómiu a fotografovaniu sa začal venovať v roku 1973. Vo
svojej prvej knihe sa venoval chudobe v Latinskej Amerike. Materiál
na výstavu a knihu Workers, ktorého časť bude možné vidieť
v 11 slovenských mestách, si zaobstarával v rokoch 1986 až
1992.
Na železničnú dopravu by malo budúci rok
smerovať 13,3 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Ako vyplýva z návrhu
rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008, ktorým by sa
mala na najbližšom rokovaní zaoberať vláda .
Návrh rozpočtu predpokladá vyčleniť na železničnú dopravu
v SR v roku 2006 približne 13,3 mld. Sk. Na financovanie výkonov
vo verejnom záujme by sa z tejto sumy malo použiť 8,1 mld. Sk,
pričom 4,5 mld. Sk by malo byť pre Železničnú spoločnosť
na osobnú dopravu a 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej
republiky na železničnú dopravnú cestu. Na podporu modernizácie
železničných dopravných ciest by malo smerovať zhruba 5,2
mld. Sk. (krátené)
ŽSR očakávali v 1. polroku stratu 829,57 mil. Sk, dosiahli zisk
35,32 mil. Sk
(TASR) Bratislava 2. 08. 2005 - Železnice SR (ŽSR)
dosiahli za 1. polrok zisk v celkovej výške 35,32 milióna Sk a
medziročne sa zlepšili o vyše 887 miliónov Sk. V porovnaní s
plánom vykázali lepší výsledok o približne 864 miliónov Sk
najmä vďaka nižším nákladom. Tie boli oproti plánu nižšie
o 682 tisíc Sk a výnosy prekročili plán o 182 tisíc Sk.
Rozdiel v plánovanom a skutočnom stave vysvetlila TASR hovorkyňa
ŽSR Nela Blašková predovšetkým lepšou kontrolou finančných
tokov vnútri spoločnosti a znížením nákladov v oblasti
spotreby materiálov a služieb v celkovej hodnote 400 miliónov
Sk.
Záväzky ŽSR dosiahli ku koncu júna sumu 32,57 miliardy Sk.
Spoločnosť disponuje rezervami v celkovej hodnote 1,15 miliardy
Sk a jej dlhodobé záväzky sú približne 3,89 miliardy Sk.
Najväčšiu časť z krátkodobých záväzkov, ktoré dohromady
dosiahli hodnotu 3,38 miliardy Sk, predstavujú záväzky z
obchodného styku. Tie boli k 30. júnu približne 1,3 miliardy
Sk. ŽSR majú bankové úvery a výpomoci v celkovej hodnote
približne 24,14 miliardy Sk, z toho až 21 miliárd Sk sú úvery
so štátnou zárukou. Celkové záväzky ŽSR sú k 30. júnu
32,57 miliardy Sk.
Najväčšiu časť pohľadávok v celkovej hodnote 1,71 miliardy
Sk predstavujú krátkodobé pohľadávky v sume približne 1,68
miliardy Sk. Zostávajúcich viac ako 30 miliónov tvoria dlhodobé
pohľadávky.
Železnice SR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od
1. januára 2002 sa v rámci reštrukturalizácie rozdelili na
dva samostatné subjekty, a to Železnice SR (ŽSR) a Železničnú
spoločnosť, a. s. (ZSSK). Železničná spoločnosť sa potom
od 1. januára 2005 rozdelila na dva samostatné subjekty, ktoré
zabezpečujú osobnú (ZSSK) a nákladnú dopravu (ZSSK Cargo).
Hlavným predmetom činnosti spoločnosti ŽSR je správa a prevádzka
železničnej dopravnej cesty, poskytnutie služieb súvisiacich
so správou železničnej dopravnej cesty. Spolu s výstavbou a
údržbou železničných a lanových dráh je jej úlohou aj
zriaďovanie železničných, telekomunikačných a rádiových
sietí. ŽSR zamestnávali k 30. júnu 19 855 zamestnancov.
Slowakei: 14 Bewerber für Güterbahn
Eurailpress 02.08.2005 - Für die slowakische
Güterbahn ZSSK Cargo Slovakia gebe es 14 Bewerber, teilte das
Verkehrsministerium mit. Ende der vergangenen Woche war die Frist
zur Vorlage vorläufiger Angebote abgelaufen. Laut slowakischen
Medien gehören zu den Interessenten die Deutsche Bahn, die
Österreichischen Bundesbahnen und die Bahngesellschaften
Ungarns, Tschechiens und der Ukraine, meldete die Presseagentur
dpa.
Aus den 14 Interessenten soll eine Auswahlkommission eine Liste
jener Bewerber erstellen, die Einsicht in die vertraulichen
Unterlagen des Unternehmens erhalten und im September zur Vorlage
ihrer endgültigen Angebote aufgefordert werden. Den endgültigen
Zuschlag für den Verkauf will das Ministerium spätestens zum
Jahresende erteilen. Als Erlös werden 15 bis 20 Mrd. SKK (385
bis 513 Mio. EUR) erwartet.
Großbritannien: Personen- und Güterverkehr wächst weiter
Eurailpress 02.08.2005 - Auf dem britischen
Bahnnetz waren im abgelaufenen Geschäftsjahr der Strategic Rail
Authority (April 2004 – März 2005) so viele Passagiere
unterwegs, wie seit 1961 nicht mehr. Über eine Milliarde
Personen seien befördert worden, teilte die SRA anlässlich der
Veröffentlichung ihres Jahresberichtes ( http://www.sra.gov.uk/pubs2/annreps/Ann2005/AnnRep05.pdf
) mit. Auch der Güterverkehr habe sich sehr gut entwickelt und
sein Wachstum fortgesetzt, seit dem Tiefpunkt in der Mitte der
90er Jahre sei er um 60 Prozent gewachsen. Im vergangenen
Geschäftsjahr wurden 20,66 Mrd. Nettotonnen transportiert, 9,5
Prozent mehr als im Geschäftsjahr 2004/2005.
Dieses Geschäftsjahr, so die Aufsichtsbehörde, sei ein Jahr der
stetigen Entwicklung unter Anstrengung aller Beteiligten, Network
Rail, den Bahngesellschaften und der SRA, gewesen. Wichtige
Meilensteine des abgelaufenen Jahres waren u.a. die
Modernisierung der West Coast Main Line für 7 Mrd. EUR, auf der
im September 2004 der Betrieb mit 125 mph-schnellen Neigezügen
begann. Weiter wurde das für 2,5 Mrd. GBP modernisierte Southern
England Vorortnetz übergeben, wo bis November 2005 alle so
genannten Slam Door-Fahrzeuge vom Typ Mark 1 abgelöst sein
sollen.
Die im Februar 2001 etablierte SRA soll bis Ende dieses Jahres
aufgelöst werden. Im Juli 2004 hatte die Regierung beschlossen,
die Verantwortung der SRA zunehmend zu Network Rail, dem
Transportministerium, der Schottischen Regierung und dem Office
of Rail Regulation zu übertragen.
Nová súťaž ŽSR na dozor úseku Piešťany - Nové Mesto n.V.
(SITA) BRATISLAVA 3. 08. 2005 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili koncom júla tohto roka
novú súťaž na stavebný dozor pri modernizácii železničnej
trate Trnava - Nové Mesto nad Váhom v úseku Piešťany - Nové
Mesto n. V. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková
s tým, že prvú verejnú súťaž z marca tohto roka museli ŽSR
zrušiť na základe nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie.
Zmluva na stavebný dozor by mala trvať 43 mesiacov od jej
uzatvorenia a dozor sa bude financovať z prostriedkov štátneho
rozpočtu a Kohézneho fondu Európskej únie.
Záujemcovia o výkon stavebného dozoru môžu súťažné
podklady získať do 20. augusta tohto roka. Svoje ponuky môžu
následne predkladať do 5. septembra, kedy sa zároveň budú
otvárať obálky s ponukami. Kritériami budú navrhovaná
zmluvná cena bez dane z pridanej hodnoty, skúsenosti uchádzača
ako stavebného dozoru pri podobných stavbách a skúsenosti kľúčových
expertov so službami podobného charakteru.
Pri predložení ponuky vyžadujú ŽSR zábezpeku k ponuke vo výške
5 mil. Sk. Uchádzači musia okrem zloženia zábezpeky preukázať
napríklad kladný hospodársky výsledok v rokoch 2002 až 2004
a priemerný ročný obrat za roky 2002 až 2004 vo výške minimálne
400 mil. Sk, pričom obrat v každom z uvedených rokov nesmie
klesnúť pod 300 mil. Sk. Záujemcovia musia doložiť napríklad
aj potvrdenie, že za posledné tri roky vykonávali stavebný
dozor aspoň na troch stavbách v železničnej infraštruktúre,
pričom objem stavebných prác každej z nich bol aspoň 3 mld.
Sk.
S modernizáciou takmer 20-kilometrového úseku chcú ŽSR začať
v druhej polovici tohto roka. ŽSR vyhlásili súťaž na
zhotoviteľa modernizačných prác začiatkom júna tohto roka,
keď podľa nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie museli
prvú súťaž z januára zrušiť. Modernizácia, ktorej cieľom
je zvýšiť traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu, sa
bude financovať z Kohézneho fondu vo výške 74 % oprávnených
nákladov, zvyšok bude pochádzať zo štátneho rozpočtu.
Trať určená na modernizáciu je súčasťou približne
53-kilometrového úseku Trnava - Nové Mesto nad Váhom, ktorý
predstavuje jeden z úsekov V. železničného eurokoridoru prechádzajúceho
cez Slovensko.
Maskovaní milionári
PRAVDA 03. 08. 2005 , Kaliská Gabriela - Kto
sledoval, ako si poslanci vyložili zákon o konflikte záujmov,
nebol veľmi prekvapený z oficiálne zverejnených majetkových
priznaní politikov a iných verejných funkcionárov.
No predsa aj tí najväčší pesimisti nečakali, že sa nájdu
takí, ktorí ich zámerne nepodajú. A na svoju obranu si dajú
vypracovať právny posudok, ktorý ich postup kryje.
Čo sa môže takýmto ignorantom stať? Dostanú pokutu. Pri ich
príjmoch, ktoré vlastne nechcú uviesť, sankcia môže byť
iba kvapkou v mori. V normálnej krajine by ich však po takomto
čine z funkcií dávno odvolali. Taký postup však môžeme na
Slovensku len veľmi ťažko čakať. Jedným z hriešnikov je
totiž premiérov brat Miroslav Dzurinda. Ten je členom
predstavenstva v štátnej firme Železničná spoločnosť Cargo
Slovakia. Tvrdí, a nielen on, že veru so štátom nič nemá, a
tak od neho priznanie nik nedostane. Koľko vlastne z titulu
tejto funkcie zarába, tiež nepovie. Vraj je to neslušné
zverejňovať, rovnako sa aj pýtať na jeho príjmy.
To má Dzurinda pravdu, ale len vtedy, ak by bol súkromnou
osobou. Zastupuje však štát. To, že zo zákona vyplýva
povinnosť priznať príjmy aj pre osoby v štatutárnych orgánoch
štátneho podniku, do ktorých ich ustanovil štát, nie je určite
náhodné. Nielen pre veľké príjmy. V takýchto firmách sa môžu
totiž dozvedieť zaujímavé informácie. Tie sa dajú dobre speňažiť.
Alebo zneužiť.
Cargo pred privatizáciou trhá staré siete
Nový majiteľ bude na slovenskom železničnom
trhu čeliť čoraz vyššej konkurencii, z hľadiska výdavkov
to však bude mať ľahšie.
HOSPODÁRSKE NOVINY 03. 08. 2005, Danielis Juraj - Hoci
sa privatizácia nákladného železničného prepravcu - Železničnej
spoločnosti Cargo Slovakia - blíži, niektoré otázky ešte
zostali nevyriešené. Vyplývajú z rozdelenia pôvodnej Železničnej
spoločnosti, zastrešujúcej nákladnú aj osobnú dopravu, keď
na začiatku tohto roka zostalo niekoľko vzájomných väzieb.
Niektoré z nich sa nerozplietli ani pred predajom Cargo
Slovakia.
Väzby sa trhajú.
Napríklad Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK),
ktorá zodpovedná za osobnú dopravu, si necháva vozne a rušne
udržiavať a opravovať práve od nákladného prepravcu. Tento
rok by tak Cargo Slovakia za tieto služby malo zinkasovať 1,4
miliardy korún. Po uzavretí privatizácie by sa však tento vzťah
zdeformoval ešte viac - už by nebol medzi dvoma štátnymi
firmami, ale medzi štátnou a súkromnou spoločnosťou. Náklady
na údržbu pritom napríklad v prvom kvartáli tohto roku
tvorili viac ako 21 percent celkových nákladov osobného
prepravcu.
"Ešte v tomto roku vyhlási ZSSK Slovensko tender na dodávku
týchto služieb," sľubuje hovorca oboch spoločností Miloš
Čikovský. Do hry by sa tak mohli dostať napríklad podniky ŽOS.
Po vzniku dvoch samostatných spoločností sa rozdelili aj záväzky
pôvodnej Železničnej spoločnosti, ktoré boli na konci
decembra približne 4,5 miliardy korún. Nie však celkom: počas
prvých mesiacov za niektoré záväzky - napríklad splátky za
modernizáciu systému Komplexného vybavenia cestujúcich - obe
železničné firmy ručili spoločne. "Záväzky sú už
definitívne rozdelené," aktualizuje ďalej hovorca.
Vnútorné čistenie.
Odborníci v posledných mesiacoch kritizovali železničné
spoločnosti za netransparentné vzťahy. Ako externý poradca
napríklad v oboch firmách - ZSSK Slovensko i Cargo Slovakia -
figuroval podľa zmluvy z čias jednotnej Železničnej spoločnosti
Jozef Ondáš. Jeho meno sa skloňovalo v súvislosti s aktívnou
činnosťou v ŠtB, ako aj pri spolupráci s Michalom Lazárom, bývalým
riaditeľom starých Železníc SR, ktorý mal byť členom
"Dzurindovej skupinky."
Ako dodáva Čikovský, spoluprácu s týmto poradcom už obe
firmy ukončili, vo firmách pracoval do konca júna.
Investorské variácie.
Ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár nákladného
prepravcu očakáva, že jeho predajom štát získa 15 až 20
miliárd korún. K 29. júnu predložilo predbežné ponuky na kúpu
všetkých akcií spoločnosti štrnásť firiem. Ministerstvo sa
teraz zaoberá auditom potenciálnych investorov a konečné
ponuky by mali byť na stole výberovej komisie koncom októbra.
Do konca roka by pritom už komisia z užšieho okruhu uchádzačov
mala vybrať víťaza.
Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška odmietol záujemcov
konkretizovať. Podľa medializovaných informácií a zistení
HN k nim však patria aj firmy aktívne mimo dopravy, napríklad
investičná skupina Penta. Ďalšia, J&T, pôvodne chcela
ponuku predložiť, ale nakoniec sa tak nestalo. Ako HN povedal
hovorca spoločnosti Maroš Sýkora, o neskoršej spolupráci
rokujú s niekoľkými potenciálnymi investormi, ktorí sa do súťaže
prihlásili. Medzi možnosti spolupráce po prípadnom víťazstve
jedného z týchto partnerov patrí napríklad poradenstvo. Okrem
týchto firiem by mal v súťaži figurovať napríklad aj nemecký
železničný gigant Deutsche Bahn, a to prostredníctvom svojej
dcérskej firmy pre nákladnú dopravu, Railion.
Cargo Slovakia zaujíma aj štvrtého najväčšieho nákladného
prepravcu v Európe - České dráhy. Ako HN povedal ich hovorca
Petr Šťáhlavský, v prípade, že získajú slovenského
dopravcu, musel by manažment pracovať na ďalšom rozvoji
firmy. Cargo Slovakia by chceli aj rakúske železnice ÔBB, a to
cez svoju dcérsku firmu Rail Cargo Austria. Do úvahy tiež
pripadajú maďarské železnice MÁ V, poľské, PKP či
Ukrajinské železnice a americká investičná firma Rail World.
Niektoré firmy pravdepodobne vytvoria konzorciá a budú sa o
vstup do Cargo Slovakia uchádzať spoločne.
Investora čakajú výhody.
Hoci investor bude na slovenskom železničnom trhu čeliť
čoraz vyššej konkurencii, z hľadiska výdavkov to však bude
mať ľahšie. Dnes už na tratiach Železníc SR prepravuje
tovar 14 firiem. Ich počet počas posledných troch rokov vzrástol
takmer trojnásobne. Naopak, v budúcom roku zrejme klesne
poplatok za použitie železničnej cesty, ktorý musia
dopravcovia platiť železniciam. Poplatok je s priemernou výškou
sedem eur za vlakokilometer po Poľsku druhý najvyšší v Európe.
Historický zisk železničného prepravcu.
Železničná doprava sa na slovenskom trhu nákladnej
prepravy podieľa zhruba 20 percentami, pričom európsky priemer
je okolo 14 percent. Ešte unitárna Železničná spoločnosť
vlani prepravila 49,6 milióna ton nákladu. V tomto roku by podľa
podnikateľského plánu mala Cargo Slovakia ukončiť so ziskom
97,5 milióna korún, čo by bol od vzniku Slovenskej republiky
prvý zisk železničného dopravcu.
Čo získa investor kúpou Cargo Slovakia:
* Aktíva za viac ako 12,6 miliardy korún
* 12,3-tisíca zamestnancov
* 16-tisíc nákladných vozňov o 800 lokomotív
* Zmluvy o prenájme vozňov s poľskými železnicami PKP či Českými
dráhami
* Ročnú úsporu 1,3 miliardy korún oproti doterajšiemu stavu
vďaka zavedeniu procesného riadenia
Dopravná sieť v únii
HOSPODÁRSKE NOVINY 03. 08. 2005, Kollárová
Zuzana - Komisia prijala 20. júla viacero opatrení týkajúcich
sa transeurópskej dopravnej siete (TEN -T). Vymenovala šesť
európskych koordinátorov a vytvorila Výkonné agentúry TEN-T.
Koordinátori nebudú za funkciu dostávať plat, iba mesačný
paušál 1 500 eur na bežné výdavky. Komisia im bude tiež
preplácať náklady na cestovanie. Sú vymenovaní na štyri
roky s obnoviteľným mandátom. Skupina koordinátorov pripraví
najneskôr do konca budúceho roku informáciu o svojej činnosti.
"Uskutočnenie veľkých dopravných projektov naráža na
nedostatok financií, ale tiež na problémy s koordináciou
medzi členskými štátmi. Meškajú práve medzinárodné
projekty. Koordinátori uľahčia dialóg medzi štátmi, aby lepšie
zladili prácu a finančné plány," povedal podpredseda Európskej
komisie Jacques Barrot, komisár pre dopravu. EÚ v apríli 2004
schválila 30 prioritných medzinárodných dopravných projektov
za 225 miliárd eur. Celkovo bude projekt TEN stáť 600 miliárd.
V návrhu komisie rozpočtu na obdobie 2007- 2013 je na TEN vyčlenených
20 miliárd eur.
Koordinátori
Pavel Telička (trasa železnice Rail Baltica z Varšavy
do Helsínk cez Litvu, Lotyšsko a Estónsko)
Karol van Miert (trasa Nemecko - Rakúsko - Taliansko, Brennerský
tunel)
Etienne Davignon (trasa Portugalsko - Španielsko - Francúzsko),
Loyola de Palaciová (trasa Francúzsko - Taliansko - Slovinsko -
Maďarsko)
Peter Balász (trasa Francúzsko - Nemecko - Rakúsko -
Slovensko).
Karel Vinck bude mať na starosti európsky železničný systém
Výstava svetoznámeho fotografa
Salgada vyrazí vo vlaku z Bratislavy
(TASR) Bratislava 6. 08. 2005 - Vo vlaku vyrazí
na turné po 11 slovenských mestách výstava čiernobielych
fotografií svetovo uznávaného Sebastiana Salgada, ktorú takto
od pondelka 8. augusta do 6. novembra môže spoznať publikum na
celom Slovensku.
Salgadova výstava, zachytávajúca ľudí z celého sveta je inštalovaná
v troch špeciálne upravených poštových vagónoch. Na päť
dní sa zastaví na železničných staniciach v Bratislave, Žiline,
Poprade, Košiciach, Trenčíne, Piešťanoch, Prešove,
Humennom, Banskej Bystrici, Zvolene, Nitre a vráti sa do
metropoly. V projekte, ktorý vznikal počas šiestich rokov v 27
krajinách sveta, fotograf neopakovateľným spôsobom zachytil
pomaly miznúci svet manuálnej práce a jeho premeny na konci
20. storočia.
"Fotografie sú veľmi pestrou a príťažlivou mozaikou,
ktorá je najmä pre diváka z vyspelého sveta v mnohom objavná,"
uviedla Jana Bömerová z galérie LGP. Citlivý objektív zachytáva
ľudské mravenisko robotníkov zlatých baní v Brazílii, matku
s deťmi nekonečne a trpezlivo zbierajúcu čajové lístky na
plantáži v Rwande i dramatický boj medzinárodných tímov požiarnikov
s požiarom ropných vrtov po konflikte v Perzskom zálive. Výstava
tiež poukazuje na to, čo je skryté za produktmi, ktoré bez úcty
a celkom samozrejme každodenne užívame.
Vďaka tejto výstave, ktorá sama prichádza k ľuďom, už počas
troch mesiacov ožili stanice 12 miest Českej republiky. Galéria
LGP preto chce založiť tradíciu výstav vo vlaku. Workers je už
druhým Salgadovým projektom v galérii, prvým bola v roku 2001
v Čechách výstava Exodus. Okrem neho už galéria priniesla
vystavovala i diela Helmuta Newtona, Marry Ellen Markovej, Antona
Corbijna, či Edwarda Steichena.
Zahradní železnice v Drásově je v srpnu přístupná častěji
(ČTK) DRÁSOV (Brněnsko) 6. 08. 2005 - Netradiční
zahradu v Drásově na Brněnsku, kterou její majitel z lásky k
úzkorozchodné dráze přeměnil v železniční muzeum, mohou zájemci
v srpnu navštívit častěji. Až do konce měsíce si mohou každou
sobotu a neděli od 12:00 do 16:00 prohlédnout trať, na níž
se prohání mašinky s vagony dříve užívané například v
dolech, kamenolomech či cihelnách. Dosud to bylo možné jen
první neděli v měsíci. "Návštěvníkům vše nejen ukážeme,
ale také je svezeme v replikách osobních vagonků z počátku
minulého století," řekl dnes ČTK sběratel, stavitel a
provozovatel trati v jedné osobě Zdeněk Jobánek. Trať představuje
na 400 metrů kolejí a 16 výhybek a začíná i končí na dvoře,
upřesnil. Každý cestující obdrží od personálu v
prvorepublikových uniformách kartonovou jízdenku.
Sbírka obsahuje na pět desítek vagonků a jedenáct mašinek,
z nichž zhruba šest je nyní v provozu. S budováním trati začal
železniční nadšenec po roce 1989. "Dřív jsem je jezdil
obdivovat na Slovensko, pak mě ale dlouhé cestování přestalo
bavit, a tak jsem si dráhu pořídil domů," vzpomíná Jobánek.
Většinu své sbírky získal z rušených drah po celé
republice i na Slovensku, nejčastěji již ze šrotu. V
minulosti se podle sběratele užívala úzkorozchodná dráha ve
velké míře pro dopravu materiálu a zboží v cihelnách,
lomech, továrnách i na stavbách. "Za války ji užívali
Němci ve svých pevnostech a zbrojních továrnách k přepravě
munice," připomněl. Zajímavé jsou podle Jobánka ty,
které jsou poháněny elektrickým proudem z baterie. "V České
republice je jich dnes celkem šest, z toho pět máme v Drásově,"
zdůraznil.
Do budoucna plánuje Jobánek spolu s dalšími nadšenci z Klubu
600 rozšíření zahradní železnice. Projektová dokumentace
je zpracovaná, nyní se sdružení obcí snaží získat peníze.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ