KÓREA: Sever a Juh v októbri otvoria cestné a železničné spojenie
(SITA/AP) SOUL 31. 07. 2005 - Južná a Severná Kórea koncom októbra oficiálne otvoria cesty a železnice, ktoré spoja obe krajiny.
Dohodu o otvorení dvoch železničných tratí a priľahlých ciest - po jednej na východnom aj západnom pobreží Kórejského polostrova - uzavreli už v roku 2000. Na dvojdňových rozhovoroch v severokórejskom Käsongu sa teraz obe strany dohodli, že slávnostné otvorenie bude v októbri.
Zástupcovia KĽDR a Južnej Kórey na budúci mesiac spoločne vykonajú inšpekciu oboch tratí a vytvoria spoločný výbor na prevádzkovanie železničného a cestného spojenia.
Obe krajiny sa tiež dohodli, že 14. až 17. augusta spoločne oslávia 60. výročie oslobodenia spod japonskej okupácie. Na oslavy do Soulu príde asi 200 zástupcov KĽDR.

O privatizáciu ZSSK Cargo sa zaujíma 14 uchádzačov
(SITA) BRATISLAVA 31. 07. 2005 - Predbežné ponuky na privatizáciu 100-percentného podielu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) predložilo 14 zahraničných a slovenských záujemcov. Ako ďalej informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška, ponuky pritom uchádzači mohli predkladať na základe výzvy slovenskej vlády do 29. júla tohto roka. Oficiálne predloženie ponuky potvrdili agentúre SITA spoločnosť České dráhy, a.s., rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB) a slovenská skupina Penta. Podľa nepotvrdených informácií predložil predbežnú ponuku aj maďarský železničný prepravca MÁV. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj skupina J&T, ktorá však predbežnú ponuku nepodala.
"Firma ÖBB predložila ponuku na privatizáciu samostatne prostredníctvom svoje dcérskej spoločnosti Rail Cargo Austria AG," povedal vedúci oddelenia komunikácie Rail Cargo Austria Andreas Rinofner. Ako v polovici apríla uviedol rakúsky minister dopravy, inovácií a technológie Hubert Gorbach, rakúsky železničný prepravca podstúpil v nedávnej minulosti reštrukturalizáciu a stal sa tak silným a konkurencieschopných partnerom v oblasti železničnej dopravy.
Predloženie ponuky spoločnosti České dráhy, a.s. potvrdil agentúre SITA hovorca firmy Petr Šťáhlavský. "Ponuku sme predložili samostatne, pričom spoločnosť má rozsiahle know-how a je pripravená rozvíjať železničnú nákladnú prepravu v SR," skonštatoval Šťáhlavský. Medzi výhody spojenia nákladných dopráv oboch krajín zaradil napríklad geografickú blízkosť, synergické efekty pri lepšom využití techniky či posilnenie konkurencieschopnosti nákladnej dopravy vďaka predĺženiu trás. Skupina Penta ponuku predložila v konzorciu, hovorkyňa skupiny Andrea Straková však nespresnila s kým. Hovorca odboru dopravy a logistiky spoločnosti Deutsche Bahn Gelfo Kröger sa k privatizačnému procesu vyjadriť nechcel.
Záujem o privatizáciu potvrdila v polovici júla agentúre SITA aj slovenská skupina J&T. "Ponuku sme nepredložili. Oslovili nás však spoločnosti, ktoré sú v pozícii strategického investora a rokujeme s nimi o možnosti spolupráce," povedal hovorca J&T Maroš Sýkora.
Ako ďalej informoval Šarluška, výberová komisia v spolupráci s poradcom, ktorým je CA IB Financial Advisors, a.s., následne z došlých ponúk zostaví užší zoznam investorov, tzv. short list. "Kritériami tohto výberu bude finančná ponuka, ekonomická sila a stratégia investora. Počet investorov v short liste tak bude závisieť od celkovej kvality ponúk," podčiarkol Šarluška. Týmto investorom tak výberová komisia umožní vstup do tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom predloženie konečných ponúk je stanovené na november. "Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu. Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.

Haut-Bugey revival will speed TGVs
Railway Gazette International August 2005, Brian Perren - With aim of cutting the journey time by TGV between Paris and Geneve, work is now underway to upgrade the 65 km between Bourg-en-Bresse and Bellegarde, including electrification and the re-opening of a 29 km section closed to traffic since 1992.

Penta chce ZSSK Cargo privatizovať s Britmi a Američanmi
(SITA) BRATISLAVA 1. 08. 2005 - Spoločnosť Penta Investments Limited podala predbežnú cenovú ponuku na privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v konzorciu so spoločnosťami Rail World Holdings LLC a Mid Europa Partners LLP. Agentúre SITA to potvrdila PR manažérka a hovorkyňa skupiny Penta pre Slovensko Andrea Straková. Ako ďalej dodala, uvedené firmy tak vytvorili medzinárodné konzorcium s názvom Cargo Central Europe. Spoločnosť Rail World Holdings LLC je medzinárodná skupina so sídlom v Chicagu, ktorá sa zaoberá manažmentom a investíciami v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Manažuje železničnú dopravu v Poľsku, Kanade a USA. Mid Europa Partners LLP je britskou private equity manažérskou spoločnosťou, ktorá sa spoločne s Rail World zúčastnila privatizácie a následnej reštrukturalizácie Estónskych železníc EVR.
Predloženie ponuky v konzorciu na privatizáciu 100-percentného podielu v ZSSK Cargo agentúre SITA oficiálne potvrdil aj maďarský železničný prepravca MÁV, ktorý však bližšie informácie nechce komentovať až do ukončenia medzinárodného tendra. Predloženie samostatnej ponuky potvrdili České dráhy, a.s. a rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB). Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj skupina J&T, ktorá však napokon predbežnú ponuku nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať svoje predbežné ponuky. "Do tohto termínu predložilo predbežné ponuky 14 slovenských a zahraničných záujemcov," informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Podľa neho výberová komisia spolu s poradcom, ktorým je CA IB Financial Advisors, a.s., zostaví z došlých ponúk užší zoznam investorov, tzv. short list. Kritériami výberu pritom bude finančná ponuka, ekonomická sila a stratégia investora. Investorom zo short listu umožní výberová komisia vstup do tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom predloženie konečných ponúk je stanovené na november. "Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu. Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Penta Investments Limited patrí do stredoeurópskej private equity skupiny Penta pôsobiacej v oblasti strategických investícií a reštrukturalizačných procesov.

Boj o střední Evropu
TÝDEN 31/2005 01. 08. 2005, Motejlek Miroslav - Slovensko pripravuje veľkú privatizáciu. Na predaj je Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Medzi záujemcami sú České dráhy, Deutsche Bahn, Penta a J & T. Vláda počíta, že získa až 20 mld Sk (15,5 mld Kč).
29.7. mali záujemcovia poslednú možnosť podať ponuky na kúpu š.p. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Informačné memorandum si vyzdvihlo vyše 30 záujemcov. Medzi nimi Deutsche Bahn, Österreichische Bundesbahn, České dráhy, poľské, maďarské a ukrajinské štátne železnice. V hre je aj niekoľko britských a amerických privátnych železničných spoločností, ako napríklad English Welsh & Scottish Railway, FirstGroup alebo Genesee & Wyoming, americká dvojka na krátke trate, ktorú kontroluje rodina Mortimerovcov. Skupina Penta sa spojila s jednou z britských a amerických firiem. J & T momentálne vyčkáva a do tendra sa zapojí až v druhom kole.
Cargo Slovakia vznikla na začiatku roka 2005, keď prišlo k rozdeleniu štátnych Železníc SR. Členom predstavenstva je Miroslav Dzurinda, brat slovenského predsedu vlády. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič sa pred niekoľkými mesiacmi vyjadril, že štát by mohol inkasovať 15-20 mld Sk. A to možno ešte v roku 2005. Niektorí záujemcovia mu dávajú za pravdu. O výške definitívnych ponúk však nakoniec rozhodne, ako štát vyrieši cenu za prístup na slovenskú železničnú sieť.
Bývalé štátne železnice boli rozdelené na tri časti. Okrem nákladného Carga vznikla firma prevádzkujúca stratovú osobnú prepravu, a správa tratí. Práve tá je majiteľom železničnej siete. V súčasnosti sú ceny za prístup do nej enormne vysoké. Ak klesnú, s čím sa počíta, bude výnos štátu z privatizácie vyšší. Najvyššia ponuka by sa potom mohla pohybovať práve okolo 20 mld.
Slovenská privatizácia je prvá tohto druhu v regióne. Nehrá sa pritom len o samotnú firmu, ale hlavne o to, kto získa rozhodujúci vplyv v strednej Európe. Národné spoločnosti okolitých štátov sa obávajú dominancie Deutsche Bahn, preto sa prihlásili do tendra. Pretože majú bez výnimky finančné problémy, budú sa asi musieť spojiť s finančnými investormi. České dráhy odmietli uviesť, ako by prípadnú kúpu financovali.

Ponuku na privatizáciu ZSSK Cargo zaslala aj spoločnosť MÁV
(SITA) BRATISLAVA 1. 08. 2005 - Záujem o privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) prejavil aj maďarský železničný prepravca MÁV. "Ponuku na privatizáciu sme poslali v konzorciu s inou spoločnosťou," uviedli pre agentúru SITA predstavitelia oddelenia komunikácie spoločnosti MÁV. Bližšie detaily však spoločnosť nechce konkretizovať až do ukončenia medzinárodného tendra.
Predloženie ponuky na privatizáciu 100-percentného podielu v ZSSK Cargo agentúre SITA oficiálne potvrdili aj České dráhy, a.s., rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB) a slovenská skupina Penta. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj skupina J&T, ktorá však napokon predbežnú ponuku nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať svoje predbežné ponuky. "Do tohto termínu predložilo predbežné ponuky 14 slovenských a zahraničných záujemcov," informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Podľa neho výberová komisia spolu s poradcom, ktorým je CA IB Financial Advisors, a.s., zostaví z došlých ponúk užší zoznam investorov, tzv. short list. Kritériami výberu pritom bude finančná ponuka, ekonomická sila a stratégia investora. Investorom zo short listu umožní výberová komisia vstup do tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom predloženie konečných ponúk je stanovené na november. "Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu. Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.

Nočná búrka spôsobila komplikácie na Železničnej stanici v Prešove
(TASR) Prešov 1. 08. 2005 - Komplikácie na železničnej stanici spojené s meškaním vlakov spôsobila dnes v noci búrka, ktorá sa prehnala Prešovom.
Voda po silnom daždi zaplavila vestibul stanice, ktorý bol však už v poobedňajších hodinách plne k dispozícii cestujúcim. "V dôsledku včerajšej silnej búrky v oblasti Prešova došlo k výpadku zabezpečovacieho zariadenia, ktoré riadi dopravu v úseku Prešov - Plaveč," uviedla pre TASR hovorkyňa Železníc SR (ŽSR) Kornélia Blašková. Dodala, že z uvedeného dôvodu bola doprava v spomínanom úseku od polnoci až do 5.hodiny ráno odstavená. Postupne sa však doprava v dopoludňajších hodinách obnovovala. Pracovníci ŽSR zabezpečili aj vyčistenie priestorov stanice od vody a bahna.

Informačné stánky pre turistov zlepšili svoje služby
PRAVDA 01. 08. 2005 , Lenka Dávidová, Radovan Krčmárik / Informačné turistické strediská, ktoré návštevníkom mesta poskytujú základné údaje o Bratislave, plnia svoju úlohu celkom dobre. Reportéri Pravdy sa o tom presvedčili, keď sa v prestrojení za turistov z Litvy zastavili v piatok pri jednotlivých "bránach do mesta" - na hlavnej stanici, železničnej stanici Petržalka, a vo dvoch strediskách v centre: BKIS a Bratislava Tourist Service.

Mesto je nádherné
Z prieskumu, ktorý redaktori Pravdy robili už tretie leto, zaznamenal mierne zlepšenie infostánok Tourist Centre of Services na petržalskej železničnej stanici. Mladá informátorka sa prihovárala obstojnou angličtinou, bola milá a ochotná. "Peniaze vám môžem zameniť aj tu," ponúkla sa po tom, čo sme sa spýtali na najbližšiu zmenáreň. Ako najlacnejšie ubytovanie v meste poradila hotel na Panenskej za 30 eur na osobu.
Horšie to už bolo s informačnými materiálmi, za ktoré treba platiť. Mapa mesta tu stojí až 99 korún. Pracovníčka sa však vynašla a zadarmo odkopírovala aspoň malý plán centra. Jej slabinou sa ukázala orientácia na mape. Po chvíľke hľadania našla síce Hrad, ale na otázku, aké ďalšie pamiatky odporúča, odpovedala dosť všeobecne: "V centre je veľa múzeí a námestí. V uliciach ich uvidíte."
Z typických slovenských jedál odporučila bryndzové halušky. Akoby na ospravedlnenie na záver dodala: "Viac vám neviem povedať. Som tu len dva týždne a nie som z Bratislavy. Ale mesto je nádherné." Druhé informačné centrum s názvom Tourist Servis, ktoré sídli hneď vedľa, bolo v piatok zatvorené, hoci podľa otváracích hodín to tak byť nemalo.

Varovala pred vekslákmi
Príjemná pani s dobrou angličtinou sedela za okienkom v BKIS na hlavnej stanici, zaujímal ju aj pôvod turistov. Na mape sa vyznala, poradila dokonca čísla autobusov zo stanice do centra, rovnako ceny lístkov, ktoré si treba na tých niekoľko zastávok kúpiť.
"Hlavne si nemeňte peniaze na ulici, je to nebezpečné. Urobte to radšej v banke," varovala. Na bývanie odporučila Študentský domov Svoradov, kde osoba za noc zaplatí 350 korún. Hneď potom tam zatelefonovala, aby zistila, či majú ešte voľné miesta.
Problém nemala ani pri vymenúvaní pamiatok, zo slovenských reštaurácií odporučila jednu na Hviezdoslavovom námestí, druhú na Obchodnej ulici. Upozornila pritom, že prvá je drahšia, ďalšia zase vhodnejšia pre mladých. "Bryndzové halušky a pivo," zostavila slovenské menu. (krátené)

Policajti odhalili lupiča z piešťanskej stanice
(SITA) PIEŠŤANY 1. 08. 2005 - Dva týždne stačili piešťanským policajtom na to, aby odhalili lupiča, ktorý v polovici júla prepadol na piešťanskej železničnej stanici 41-ročného Trnavčana. Podľa informácií trnavskej policajnej hovorkyne Martiny Kredatusovej, muž čakal na vlak, keď k nemu pristúpil neznámy muž a udrel ho päsťou do brady. Kým ležal omráčený na zemi, páchateľ mu ukradol dva mobilné telefóny a spôsobil mu škodu za šesťtisíc korún. Ako uviedla Kredatusová, 29-ročného zlodeja z Piešťan už vyšetrovateľ obvinil z lúpeže a stíhaný je vo väzbe.

France-Spain Project Started
EriksRailNews_com (August 1st, 2005) - Construction began last month on a 44km long railway between Perpignan in southern France and Figueres in northeastern Spain. To be completed in 2009, the railway will be built and operated by a company called TP Ferro in a 50 year concession. It will be standard guage, and meant for both high-speed rail service at up to 350 km/h as well as freight trains. It will use blockless ERTMS signalling. Travel time Barcelona- Montpellier will be 2 hours, 10 minutes.

Berlin: Bügelbauten am Hauptbahnhof eingeklappt
Eurailpress 01.08.2005 - Am vergangenen Wochen- ende erfolgte in Berlin am Hauptbahnhof das spektakuläre Einklappen des ersten Bügelbaus. Im Rohbau ist nun der westliche der beiden Bügelbauten damit erstellt. Am Wochenende 13./14. August soll der zweite Bügelbau mit dem Einklappen der beiden anderen Türme erstellt werden. Nach Angaben der Deutschen Bahn ist das gewählte Klapp-Verfahren kostengünstiger als langwierige Sperr- maßnahmen der Stadt- bahn, die beim konventionellen Bau notwendig gewesen wären.
Die Bügelbauten überspannen nach ihrer Fertigstellung wie Brücken das Ost-West-Bahnhofsdach. Dazu wurden vier Brückenteile auf vier Türmen vormontiert und in die Höhe gebaut. An zwei Wochenenden wurden bzw. werden diese Türme eingeklappt. Zwischen die beiden Bügel wird anschließend sukzessive das Nord-Süd-Dach eingeschoben.
Die Bauarbeiten für die beiden Bürotürme stellen den letzten Abschnitt bei der Fertigstellung des Bahnhofs dar. Beide Gebäude sind 46 m hoch. Die Bügelbauten werden in ihrer Mitte ein weiteres Glasdach, das Nord-Süd-Dach der Bahnhofshalle, tragen. Das Ost-West-Dach wird von dem 210 m langen und 42 m breiten Nord-Süd-Dach schiefwinklig gekreuzt. Am Schnittpunkt beider Dächer entsteht eine flache Kuppel. Die insgesamt 12-geschossigen beiden Bügelbauten werden rund 50.000 qm Bruttogrundfläche umfassen. Sie sind für eine Büronutzung konzipiert.

Búrka na Orave ochromila dopravu
PRAVDA 02. 08. 2005; ur - 1.8. počas celého dňa pracovali zamestnanci železníc na znovuobnovení premávky na trati Kraľovany - Trstená. Prietrž mračien, ktorá sa prehnala 31.7. večer dolnou Oravou, zaniesla bahnom, kameňmi a kmeňmi stromov trať v úseku od Kraľovian po Párnicu.
Pod vyše metrovým nánosom bahna zostali dva 200-metrové úseky koľajníc a ďalšie 4 v dĺžke asi 50 metrov.
"Škody nebudú až také veľké, v podstate došlo len k podmytiu trate a jej zaneseniu bahnom. Z bezpečnostných dôvodov sme však museli dopravu v tomto úseku zastaviť," uviedla Dana Hurtová zo Železníc SR. Na pondelok mali v tomto úseku navyše naplánovanú výluku a cestujúci boli vopred informovaní o náhradnej preprave autobusmi. Okrem železničiarov pracovali na odstraňovaní následkov prietrže mračien na dolnej Orave aj cestári. Zanesená súbežne s traťou bola totiž aj štátna cesta.

Medzi potenciálnych investorov ZSSK Cargo patrí aj Šped-Trans
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Medzi 14 potenciálnych investorov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) patrí aj špedičná firma Šped-Trans, a.s. Levice. Ako agentúre SITA potvrdila predsedníčka predstavenstva firmy Alena Benedová, spoločnosť podala samostatnú ponuku na privatizáciu 100-percentného podielu v ZSSK Cargo. Bližšie informácie o ponuke však spoločnosť nechce podľa nej zverejňovať až do skončenia medzinárodného tendra.
Predloženie samostatnej ponuky na privatizáciu ZSSK Cargo agentúre SITA potvrdili aj České dráhy, a.s. a rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB). Maďarský železničný prepravca MÁV podal ponuku v konzorciu, ktoré však nechcel konkretizovať. Spoločnosť Penta Investments Limited predložila predbežnú ponuku v rámci konzorcia s názvom Cargo Central Europe, do ktorého patria aj spoločnosti Rail World Holding LLC a Mid Europa Partners LLP. Záujem o privatizáciu mal aj nemecký prepravca Deutsche Bahn AG, predloženie predbežnej ponuky však zatiaľ nepotvrdil. Predbežný záujem prejavila v polovici júla aj skupina J&T, ktorá však napokon predbežnú ponuku nepodala.
Výzvu na privatizáciu predbežného záujmu o privatizáciu ZSSK Cargo vyhlásila slovenská vláda 31. mája tohto roka a potenciálni investori mohli do 29. júla tohto roka predkladať svoje predbežné ponuky. Ako informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška, zo 14 došlých ponúk zostaví výberová komisia spolu s poradcom CA IB Financial Advisors, a.s. užší zoznam investorov, tzv. short list, a týmto investorom umožní vstup do tzv. data room. "Následne ich v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk," skonštatoval Šarluška. Začiatkom jesene by sa vo vybratých spoločnostiach mal začať audit, pričom predloženie konečných ponúk je stanovené na november. "Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka," zdôraznil Šarluška.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Podiel na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 % a v roku 2004 prepravila takmer 50 mil. ton nákladu. Park vozidiel tvorí viac ako 800 elektrických a motorových rušňov a 16 tis. vagónov pre rozličné druhy prepráv. "Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk," povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.

Spoločnosť Rail Cargo Austria chce získať ZSSK Cargo Slovakia
(TASR) Viedeň 2. 08. 2005 - Dcéra Rakúskych spolkových dráh (ÖBB) Rail Cargo Austria (RCA) má veľký záujem o 100-% sprivatizovanie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). Rakúsky denník Der Standard uviedol, že mu to potvrdil hovorca RCA Andreas Rinofner. RCA ide do tendra o získanie slovenského prepravcu nákladov po železnici napriek tomu, že ho čaká 14 domácich a zahraničných konkurentov.
Denník cituje slovenského ministra dopravy Pavla Prokopoviča, podľa ktorého by privatizácia Carga mala priniesť štátu 15 až 20 miliárd SKK.
Rakúska spoločnosť nezverejnila výšku svojej finančnej ponuky ani ďalšie údaje o zámeroch s rozvojom železničnej dopravy na Slovensku v prípade, ak by zvíťazila. V takom prípade by sa ÖBB stala tretím najväčším prepravcom nákladov v Európe. Najviac nákladov vlani prepravila Nemecká dráha (DB) 319,3 milióna ton, pred poľskou spoločnosťou PKP s výkonom 134,36 milióna ton a francúzskou SNCF, ktorá prepravila 117,4 milióna ton. RCA dosiahla výkon 92 miliónov ton a Cargo Slovakia 49,7 milióna ton.
Der Standard uvádza, že o prepravu nákladov po koľajach majú záujem okolité železničné spoločnosti. Medzi nimi je však údajne aj americký investor s orientáciou na železnicu Rail World.

Na historickú budovu konskej železnice už majú kupca
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Stanicu prvej konskej železnice v bývalom Uhorsku na Trnavskom mýte v Bratislave kúpi za 20,7 milióna korún spoločnosť Woodimex, informoval agentúru SITA Boris Kotleba, zástupca správcu konkurznej podstaty skrachovanej spoločnosti Hydrostav, ktorá budovu vlastnila. Spoločnosť Woodimex sa stala víťazom verejného ponukového konania, ktorého prvé kolo sa začalo v apríli. Vtedy budovu ponúkali za 21,6 milióna korún podľa znaleckého posudku, za túto cenu ju však nikto nechcel kúpiť. Napokon sa budovu rozhodli predať spoločnosti Woodimex, keďže ponúkla najviac. "Spoločnosť Woodimex budovu ešte nevlastní," uviedol Kotleba a dodal, že "zatiaľ zaplatila iba desatinu ceny, od piatka jej plynie 14 dňová lehota, v ktorej musí celú sumu uhradiť." Ak by spoločnosť v tejto lehote peniaze neuhradila, verejné ponukové konanie sa začne odznova.
O budovu mala záujem aj bratislavská mestská časť Nové Mesto. "My sme za ňu ponúkli 12 miliónov korún, zaplatiť viac by nebolo v možnostiach mestskej časti," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa novomestského starostu Valéria Reháčková. Nové Mesto chcelo historickú budovu, ktorú má aj v erbe, využívať na reprezentačné účely. "S predajom objektu súhlasíme, chceme však, aby boli jeho priestory používané výlučne na administratívne alebo kultúrne účely," skonštatovala Reháčková.
Zástupcovia spoločnosti Woodimex sa nechceli vyjadriť k tomu, ako budú budovu využívať a či ju plánujú rekonštruovať. "Budovu sme kúpili a tým sa to pre nás skončilo," uviedol zástupca firmy, ktorý nechcel byť menovaný.

Konka už našla majiteľa, ale Nové Mesto ním nie je
PRAVDA 02. 08. 2005, Pacherová Soňa, NOVÉ MESTO - Eseročka Woodimex, ktorá sa zameriava najmä na spracovanie dreva a reziva, sa má stať novým vlastníkom unikátneho historického objektu na Legionárskej ulici - staničnej budovy prvej konskej železnice v Uhorsku. Vo verejnom ponukovom konaní získala "konku" za 20,7 milióna korún.
"Desatinu sumy už zástupcovia spoločnosti zložili s prihláškou do konania. Ihneď, ako doplatia zvyšok, odovzdám im podpísanú kúpnu zmluvu," potvrdil Jozef Bolješik, správca konkurznej podstaty po skrachovanej akciovke Hydrostav, ktorá bola posledným majiteľom tejto kultúrnej a technickej pamiatky. Pripomenul však, že dvojtýždňová lehota, počas ktorej treba doplatok odovzdať, už beží. "Keď termín nestihnú, objekt nezískajú a zaplatená záloha prepadne v náš prospech ako konkurzná pokuta," dodal.
Správca zdôraznil, že pri predaji budovy uplatnil prísny zákonný postup. Súd podľa neho nariadil vypracovať na "konku" znalecký posudok. Audítor určený žrebom ocenil objekt aj s pozemkom pod ním na 21,6 milióna korún. Keďže ide o objekt zapísaný do zoznamu kultúrnych pamiatok, predkupné právo naň za túto sumu mal štát - začiatkom roka však ministerstvo kultúry ponuku zdvorilo odmietlo.
V apríli preto prebehlo prvé kolo verejného konania, v ktorom záujemcovia mohli "konku" získať minimálne za cenu určenú znaleckým posudkom alebo vyššiu - nikto sa však neprihlásil. V druhom kole, ktoré sa skončilo začiatkom júla, už bolo cieľom predať budovu za najvyššiu ponukovú cenu, bez ohľadu na posudok. Spomedzi piatich účastníkov bola firma Woodimex najštedrejšia.
V druhom kole sa o "konku" uchádzala aj samospráva Nového Mesta, s ponukou 12 miliónov však neuspela. "Mrzí nás to, ale väčšie finančné možnosti nemáme," zhodnotila hovorkyňa starostu Nového Mesta Valéria Reháčková. Mestská časť dlhodobo prejavuje o "konku" vážny záujem, má ju v erbe a miestne zastupiteľstvo jej kúpu práve za uvedenú sumu odobrilo už pred tromi rokmi. Novomešťania chceli objekt využívať na kultúrne a spoločenské účely, či zriadiť v ňom sobášnu sieň. "Naďalej však nástojíme na tom, aby sa budova nevyužívala na iné ako kultúrne alebo administratívne účely," zdôraznila Reháčková. Pripomenula, že okrem pamiatkárov sa nový majiteľ musí skontaktovať aj s mestskou časťou. "Každú zmenu využitia musí povoliť stavebný úrad," podčiarkla. "Ešte sme sa nerozhodli, čo s domčekom urobíme. Pravdepodobne v ňom však zriadime naše firemné kancelárie," povedal konateľ Woodimexu Róbert Šteffek. Objekt je podľa neho krásny a jeho eseročka ho kúpila zo "sentimentality". Dôrazne odmietol, že by v ňom mohli vzniknúť napríklad drevárske dielne či dokonca erotický salón - ako tvrdia fámy.
Hydrostav "konku" v 90. rokoch rekonštrukciou zachránil pred zbúraním. Neskôr ju využíval na kultúrne, vzdelávacie a športové aktivity. Trénoval v nej napríklad klub akrobatického rokenrolu, cvičil sa tu aerobik, organizovali sa jazykové kurzy atď. Od krachu spoločnosti však domček chátra a slúži nanajvýš bezdomovcom. Ani Bolješik nevie vysvetliť, kam zmizla pamätná tabuľa z fasády domu, ktorá ešte donedávna pripomínala jeho význam.

Zmeny v doprave pre prekládku trate Nová Baňa - Žarnovica
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Výstavba rýchlostnej cestnej komunikácie R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica si vyžiadala aj preloženie trate medzi železničnými stanicami Nová Baňa a Žarnovica. Práce na prekládke železničnej trate sa začnú 8. augusta a výluka traťovej koľaje potrvá do 18. augusta. Táto prekládka ovplyvní aj cestovanie vlakom v tomto úseku. V pondelok, prvý deň výluky, budú nočné rýchliky R 800 Poľana a R 801 Poľana v úseku Nová Baňa – Zvolen nahradené autobusovou dopravou. V úseku Nová Baňa – Žarnovica bude počas trvania výluky namiesto všetkých vlakov osobnej dopravy premávať náhradná autobusová doprava podľa platného grafikonu vlakovej dopravy.
Agentúru SITA informoval Ján Keresteš z Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko.

Fotografie Sebastia Salgada budú vystavené vo vagónoch
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Špeciálna kolekcia fotografií brazílskeho fotografa Sebastia Salgada bude vystavená vo vlakových vagónoch od 8. do 12. augusta na Hlavnej stanici v Bratislave. Výstava bude prístupná od 10:00 do 20:00 a ponúkne 81 diel. Vlak pôjde ešte do ďalších 10 slovenských miest - sú to Žilina, Poprad, Košice, Trenčín, Piešťany, Prešov, Humenné, Banská Bystrica, Zvolen a Nitra a opäť sa vráti do hlavného mesta 26. októbra, expozícia bude ukončená 6. novembra. Fotografie vo vagónoch putujú po svetových mestách už od roku 1992, kurátorkou výstavy je Salgadova manželka Lélia Wanick Salgado.
Ako informovala Andrea Veselá z bratislavského magistrátu, fotografie zachytávajú podstatné rysy jednej etapy ľudských dejín, sú o pomaly miznúcom svete manuálnej práce, o ľudskom údele, dôstojnosti, nádeji a strachu. Zámer umiestniť výstavu do upravených vlakových vagónov a celý vlak poslať medzi ľudí mal prispieť k nachádzaniu nových spôsobov, ako súčasnému divákovi sprostredkovať umelecké videnie sveta, v ktorom žijeme a svojimi činmi a názormi ho vytvárame. Salgado sa takto pripája k tradícii rušenia zabehaných stereotypov a chce prelomiť hradby medzi umením a tými, ktorých chce osloviť.
Sebastiao Ribeiro Salgado sa narodil 8. februára 1944 v Brazílii a v súčasnosti žije s manželkou a dvoma synmi v Paríži. Vyštudoval ekonómiu a fotografovaniu sa začal venovať v roku 1973. Vo svojej prvej knihe sa venoval chudobe v Latinskej Amerike. Materiál na výstavu a knihu Workers, ktorého časť bude možné vidieť v 11 slovenských mestách, si zaobstarával v rokoch 1986 až 1992.

Na železničnú dopravu by malo budúci rok smerovať 13,3 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 2. 08. 2005 - Ako vyplýva z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008, ktorým by sa mala na najbližšom rokovaní zaoberať vláda .
Návrh rozpočtu predpokladá vyčleniť na železničnú dopravu v SR v roku 2006 približne 13,3 mld. Sk. Na financovanie výkonov vo verejnom záujme by sa z tejto sumy malo použiť 8,1 mld. Sk, pričom 4,5 mld. Sk by malo byť pre Železničnú spoločnosť na osobnú dopravu a 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej republiky na železničnú dopravnú cestu. Na podporu modernizácie železničných dopravných ciest by malo smerovať zhruba 5,2 mld. Sk. (krátené)

ŽSR očakávali v 1. polroku stratu 829,57 mil. Sk, dosiahli zisk 35,32 mil. Sk
(TASR) Bratislava 2. 08. 2005 - Železnice SR (ŽSR) dosiahli za 1. polrok zisk v celkovej výške 35,32 milióna Sk a medziročne sa zlepšili o vyše 887 miliónov Sk. V porovnaní s plánom vykázali lepší výsledok o približne 864 miliónov Sk najmä vďaka nižším nákladom. Tie boli oproti plánu nižšie o 682 tisíc Sk a výnosy prekročili plán o 182 tisíc Sk.
Rozdiel v plánovanom a skutočnom stave vysvetlila TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková predovšetkým lepšou kontrolou finančných tokov vnútri spoločnosti a znížením nákladov v oblasti spotreby materiálov a služieb v celkovej hodnote 400 miliónov Sk.
Záväzky ŽSR dosiahli ku koncu júna sumu 32,57 miliardy Sk. Spoločnosť disponuje rezervami v celkovej hodnote 1,15 miliardy Sk a jej dlhodobé záväzky sú približne 3,89 miliardy Sk. Najväčšiu časť z krátkodobých záväzkov, ktoré dohromady dosiahli hodnotu 3,38 miliardy Sk, predstavujú záväzky z obchodného styku. Tie boli k 30. júnu približne 1,3 miliardy Sk. ŽSR majú bankové úvery a výpomoci v celkovej hodnote približne 24,14 miliardy Sk, z toho až 21 miliárd Sk sú úvery so štátnou zárukou. Celkové záväzky ŽSR sú k 30. júnu 32,57 miliardy Sk.
Najväčšiu časť pohľadávok v celkovej hodnote 1,71 miliardy Sk predstavujú krátkodobé pohľadávky v sume približne 1,68 miliardy Sk. Zostávajúcich viac ako 30 miliónov tvoria dlhodobé pohľadávky.
Železnice SR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od 1. januára 2002 sa v rámci reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty, a to Železnice SR (ŽSR) a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). Železničná spoločnosť sa potom od 1. januára 2005 rozdelila na dva samostatné subjekty, ktoré zabezpečujú osobnú (ZSSK) a nákladnú dopravu (ZSSK Cargo). Hlavným predmetom činnosti spoločnosti ŽSR je správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty, poskytnutie služieb súvisiacich so správou železničnej dopravnej cesty. Spolu s výstavbou a údržbou železničných a lanových dráh je jej úlohou aj zriaďovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí. ŽSR zamestnávali k 30. júnu 19 855 zamestnancov.

Slowakei: 14 Bewerber für Güterbahn
Eurailpress 02.08.2005 - Für die slowakische Güterbahn ZSSK Cargo Slovakia gebe es 14 Bewerber, teilte das Verkehrsministerium mit. Ende der vergangenen Woche war die Frist zur Vorlage vorläufiger Angebote abgelaufen. Laut slowakischen Medien gehören zu den Interessenten die Deutsche Bahn, die Österreichischen Bundesbahnen und die Bahngesellschaften Ungarns, Tschechiens und der Ukraine, meldete die Presseagentur dpa.
Aus den 14 Interessenten soll eine Auswahlkommission eine Liste jener Bewerber erstellen, die Einsicht in die vertraulichen Unterlagen des Unternehmens erhalten und im September zur Vorlage ihrer endgültigen Angebote aufgefordert werden. Den endgültigen Zuschlag für den Verkauf will das Ministerium spätestens zum Jahresende erteilen. Als Erlös werden 15 bis 20 Mrd. SKK (385 bis 513 Mio. EUR) erwartet.

Großbritannien: Personen- und Güterverkehr wächst weiter
Eurailpress 02.08.2005 - Auf dem britischen Bahnnetz waren im abgelaufenen Geschäftsjahr der Strategic Rail Authority (April 2004 – März 2005) so viele Passagiere unterwegs, wie seit 1961 nicht mehr. Über eine Milliarde Personen seien befördert worden, teilte die SRA anlässlich der Veröffentlichung ihres Jahresberichtes ( http://www.sra.gov.uk/pubs2/annreps/Ann2005/AnnRep05.pdf ) mit. Auch der Güterverkehr habe sich sehr gut entwickelt und sein Wachstum fortgesetzt, seit dem Tiefpunkt in der Mitte der 90er Jahre sei er um 60 Prozent gewachsen. Im vergangenen Geschäftsjahr wurden 20,66 Mrd. Nettotonnen transportiert, 9,5 Prozent mehr als im Geschäftsjahr 2004/2005.
Dieses Geschäftsjahr, so die Aufsichtsbehörde, sei ein Jahr der stetigen Entwicklung unter Anstrengung aller Beteiligten, Network Rail, den Bahngesellschaften und der SRA, gewesen. Wichtige Meilensteine des abgelaufenen Jahres waren u.a. die Modernisierung der West Coast Main Line für 7 Mrd. EUR, auf der im September 2004 der Betrieb mit 125 mph-schnellen Neigezügen begann. Weiter wurde das für 2,5 Mrd. GBP modernisierte Southern England Vorortnetz übergeben, wo bis November 2005 alle so genannten Slam Door-Fahrzeuge vom Typ Mark 1 abgelöst sein sollen.
Die im Februar 2001 etablierte SRA soll bis Ende dieses Jahres aufgelöst werden. Im Juli 2004 hatte die Regierung beschlossen, die Verantwortung der SRA zunehmend zu Network Rail, dem Transportministerium, der Schottischen Regierung und dem Office of Rail Regulation zu übertragen.

Nová súťaž ŽSR na dozor úseku Piešťany - Nové Mesto n.V.
(SITA) BRATISLAVA 3. 08. 2005 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili koncom júla tohto roka novú súťaž na stavebný dozor pri modernizácii železničnej trate Trnava - Nové Mesto nad Váhom v úseku Piešťany - Nové Mesto n. V. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková s tým, že prvú verejnú súťaž z marca tohto roka museli ŽSR zrušiť na základe nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie. Zmluva na stavebný dozor by mala trvať 43 mesiacov od jej uzatvorenia a dozor sa bude financovať z prostriedkov štátneho rozpočtu a Kohézneho fondu Európskej únie.
Záujemcovia o výkon stavebného dozoru môžu súťažné podklady získať do 20. augusta tohto roka. Svoje ponuky môžu následne predkladať do 5. septembra, kedy sa zároveň budú otvárať obálky s ponukami. Kritériami budú navrhovaná zmluvná cena bez dane z pridanej hodnoty, skúsenosti uchádzača ako stavebného dozoru pri podobných stavbách a skúsenosti kľúčových expertov so službami podobného charakteru.
Pri predložení ponuky vyžadujú ŽSR zábezpeku k ponuke vo výške 5 mil. Sk. Uchádzači musia okrem zloženia zábezpeky preukázať napríklad kladný hospodársky výsledok v rokoch 2002 až 2004 a priemerný ročný obrat za roky 2002 až 2004 vo výške minimálne 400 mil. Sk, pričom obrat v každom z uvedených rokov nesmie klesnúť pod 300 mil. Sk. Záujemcovia musia doložiť napríklad aj potvrdenie, že za posledné tri roky vykonávali stavebný dozor aspoň na troch stavbách v železničnej infraštruktúre, pričom objem stavebných prác každej z nich bol aspoň 3 mld. Sk.
S modernizáciou takmer 20-kilometrového úseku chcú ŽSR začať v druhej polovici tohto roka. ŽSR vyhlásili súťaž na zhotoviteľa modernizačných prác začiatkom júna tohto roka, keď podľa nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie museli prvú súťaž z januára zrušiť. Modernizácia, ktorej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu, sa bude financovať z Kohézneho fondu vo výške 74 % oprávnených nákladov, zvyšok bude pochádzať zo štátneho rozpočtu.
Trať určená na modernizáciu je súčasťou približne 53-kilometrového úseku Trnava - Nové Mesto nad Váhom, ktorý predstavuje jeden z úsekov V. železničného eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko.

Maskovaní milionári
PRAVDA 03. 08. 2005 , Kaliská Gabriela - Kto sledoval, ako si poslanci vyložili zákon o konflikte záujmov, nebol veľmi prekvapený z oficiálne zverejnených majetkových priznaní politikov a iných verejných funkcionárov.
No predsa aj tí najväčší pesimisti nečakali, že sa nájdu takí, ktorí ich zámerne nepodajú. A na svoju obranu si dajú vypracovať právny posudok, ktorý ich postup kryje.
Čo sa môže takýmto ignorantom stať? Dostanú pokutu. Pri ich príjmoch, ktoré vlastne nechcú uviesť, sankcia môže byť iba kvapkou v mori. V normálnej krajine by ich však po takomto čine z funkcií dávno odvolali. Taký postup však môžeme na Slovensku len veľmi ťažko čakať. Jedným z hriešnikov je totiž premiérov brat Miroslav Dzurinda. Ten je členom predstavenstva v štátnej firme Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Tvrdí, a nielen on, že veru so štátom nič nemá, a tak od neho priznanie nik nedostane. Koľko vlastne z titulu tejto funkcie zarába, tiež nepovie. Vraj je to neslušné zverejňovať, rovnako sa aj pýtať na jeho príjmy.
To má Dzurinda pravdu, ale len vtedy, ak by bol súkromnou osobou. Zastupuje však štát. To, že zo zákona vyplýva povinnosť priznať príjmy aj pre osoby v štatutárnych orgánoch štátneho podniku, do ktorých ich ustanovil štát, nie je určite náhodné. Nielen pre veľké príjmy. V takýchto firmách sa môžu totiž dozvedieť zaujímavé informácie. Tie sa dajú dobre speňažiť. Alebo zneužiť.

Cargo pred privatizáciou trhá staré siete
Nový majiteľ bude na slovenskom železničnom trhu čeliť čoraz vyššej konkurencii, z hľadiska výdavkov to však bude mať ľahšie.
HOSPODÁRSKE NOVINY 03. 08. 2005, Danielis Juraj - Hoci sa privatizácia nákladného železničného prepravcu - Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia - blíži, niektoré otázky ešte zostali nevyriešené. Vyplývajú z rozdelenia pôvodnej Železničnej spoločnosti, zastrešujúcej nákladnú aj osobnú dopravu, keď na začiatku tohto roka zostalo niekoľko vzájomných väzieb. Niektoré z nich sa nerozplietli ani pred predajom Cargo Slovakia.

Väzby sa trhajú.
Napríklad Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá zodpovedná za osobnú dopravu, si necháva vozne a rušne udržiavať a opravovať práve od nákladného prepravcu. Tento rok by tak Cargo Slovakia za tieto služby malo zinkasovať 1,4 miliardy korún. Po uzavretí privatizácie by sa však tento vzťah zdeformoval ešte viac - už by nebol medzi dvoma štátnymi firmami, ale medzi štátnou a súkromnou spoločnosťou. Náklady na údržbu pritom napríklad v prvom kvartáli tohto roku tvorili viac ako 21 percent celkových nákladov osobného prepravcu.
"Ešte v tomto roku vyhlási ZSSK Slovensko tender na dodávku týchto služieb," sľubuje hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský. Do hry by sa tak mohli dostať napríklad podniky ŽOS.
Po vzniku dvoch samostatných spoločností sa rozdelili aj záväzky pôvodnej Železničnej spoločnosti, ktoré boli na konci decembra približne 4,5 miliardy korún. Nie však celkom: počas prvých mesiacov za niektoré záväzky - napríklad splátky za modernizáciu systému Komplexného vybavenia cestujúcich - obe železničné firmy ručili spoločne. "Záväzky sú už definitívne rozdelené," aktualizuje ďalej hovorca.

Vnútorné čistenie.
Odborníci v posledných mesiacoch kritizovali železničné spoločnosti za netransparentné vzťahy. Ako externý poradca napríklad v oboch firmách - ZSSK Slovensko i Cargo Slovakia - figuroval podľa zmluvy z čias jednotnej Železničnej spoločnosti Jozef Ondáš. Jeho meno sa skloňovalo v súvislosti s aktívnou činnosťou v ŠtB, ako aj pri spolupráci s Michalom Lazárom, bývalým riaditeľom starých Železníc SR, ktorý mal byť členom "Dzurindovej skupinky."
Ako dodáva Čikovský, spoluprácu s týmto poradcom už obe firmy ukončili, vo firmách pracoval do konca júna.

Investorské variácie.
Ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár nákladného prepravcu očakáva, že jeho predajom štát získa 15 až 20 miliárd korún. K 29. júnu predložilo predbežné ponuky na kúpu všetkých akcií spoločnosti štrnásť firiem. Ministerstvo sa teraz zaoberá auditom potenciálnych investorov a konečné ponuky by mali byť na stole výberovej komisie koncom októbra. Do konca roka by pritom už komisia z užšieho okruhu uchádzačov mala vybrať víťaza.
Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška odmietol záujemcov konkretizovať. Podľa medializovaných informácií a zistení HN k nim však patria aj firmy aktívne mimo dopravy, napríklad investičná skupina Penta. Ďalšia, J&T, pôvodne chcela ponuku predložiť, ale nakoniec sa tak nestalo. Ako HN povedal hovorca spoločnosti Maroš Sýkora, o neskoršej spolupráci rokujú s niekoľkými potenciálnymi investormi, ktorí sa do súťaže prihlásili. Medzi možnosti spolupráce po prípadnom víťazstve jedného z týchto partnerov patrí napríklad poradenstvo. Okrem týchto firiem by mal v súťaži figurovať napríklad aj nemecký železničný gigant Deutsche Bahn, a to prostredníctvom svojej dcérskej firmy pre nákladnú dopravu, Railion.
Cargo Slovakia zaujíma aj štvrtého najväčšieho nákladného prepravcu v Európe - České dráhy. Ako HN povedal ich hovorca Petr Šťáhlavský, v prípade, že získajú slovenského dopravcu, musel by manažment pracovať na ďalšom rozvoji firmy. Cargo Slovakia by chceli aj rakúske železnice ÔBB, a to cez svoju dcérsku firmu Rail Cargo Austria. Do úvahy tiež pripadajú maďarské železnice MÁ V, poľské, PKP či Ukrajinské železnice a americká investičná firma Rail World. Niektoré firmy pravdepodobne vytvoria konzorciá a budú sa o vstup do Cargo Slovakia uchádzať spoločne.

Investora čakajú výhody.
Hoci investor bude na slovenskom železničnom trhu čeliť čoraz vyššej konkurencii, z hľadiska výdavkov to však bude mať ľahšie. Dnes už na tratiach Železníc SR prepravuje tovar 14 firiem. Ich počet počas posledných troch rokov vzrástol takmer trojnásobne. Naopak, v budúcom roku zrejme klesne poplatok za použitie železničnej cesty, ktorý musia dopravcovia platiť železniciam. Poplatok je s priemernou výškou sedem eur za vlakokilometer po Poľsku druhý najvyšší v Európe.

Historický zisk železničného prepravcu.
Železničná doprava sa na slovenskom trhu nákladnej prepravy podieľa zhruba 20 percentami, pričom európsky priemer je okolo 14 percent. Ešte unitárna Železničná spoločnosť vlani prepravila 49,6 milióna ton nákladu. V tomto roku by podľa podnikateľského plánu mala Cargo Slovakia ukončiť so ziskom 97,5 milióna korún, čo by bol od vzniku Slovenskej republiky prvý zisk železničného dopravcu.

Čo získa investor kúpou Cargo Slovakia:
* Aktíva za viac ako 12,6 miliardy korún
* 12,3-tisíca zamestnancov
* 16-tisíc nákladných vozňov o 800 lokomotív
* Zmluvy o prenájme vozňov s poľskými železnicami PKP či Českými dráhami
* Ročnú úsporu 1,3 miliardy korún oproti doterajšiemu stavu vďaka zavedeniu procesného riadenia

Dopravná sieť v únii
HOSPODÁRSKE NOVINY 03. 08. 2005, Kollárová Zuzana - Komisia prijala 20. júla viacero opatrení týkajúcich sa transeurópskej dopravnej siete (TEN -T). Vymenovala šesť európskych koordinátorov a vytvorila Výkonné agentúry TEN-T. Koordinátori nebudú za funkciu dostávať plat, iba mesačný paušál 1 500 eur na bežné výdavky. Komisia im bude tiež preplácať náklady na cestovanie. Sú vymenovaní na štyri roky s obnoviteľným mandátom. Skupina koordinátorov pripraví najneskôr do konca budúceho roku informáciu o svojej činnosti. "Uskutočnenie veľkých dopravných projektov naráža na nedostatok financií, ale tiež na problémy s koordináciou medzi členskými štátmi. Meškajú práve medzinárodné projekty. Koordinátori uľahčia dialóg medzi štátmi, aby lepšie zladili prácu a finančné plány," povedal podpredseda Európskej komisie Jacques Barrot, komisár pre dopravu. EÚ v apríli 2004 schválila 30 prioritných medzinárodných dopravných projektov za 225 miliárd eur. Celkovo bude projekt TEN stáť 600 miliárd. V návrhu komisie rozpočtu na obdobie 2007- 2013 je na TEN vyčlenených 20 miliárd eur.

Koordinátori
Pavel Telička (trasa železnice Rail Baltica z Varšavy do Helsínk cez Litvu, Lotyšsko a Estónsko)
Karol van Miert (trasa Nemecko - Rakúsko - Taliansko, Brennerský tunel)
Etienne Davignon (trasa Portugalsko - Španielsko - Francúzsko),
Loyola de Palaciová (trasa Francúzsko - Taliansko - Slovinsko - Maďarsko)
Peter Balász (trasa Francúzsko - Nemecko - Rakúsko - Slovensko).
Karel Vinck bude mať na starosti európsky železničný systém

Výstava svetoznámeho fotografa Salgada vyrazí vo vlaku z Bratislavy
(TASR) Bratislava 6. 08. 2005 - Vo vlaku vyrazí na turné po 11 slovenských mestách výstava čiernobielych fotografií svetovo uznávaného Sebastiana Salgada, ktorú takto od pondelka 8. augusta do 6. novembra môže spoznať publikum na celom Slovensku.
Salgadova výstava, zachytávajúca ľudí z celého sveta je inštalovaná v troch špeciálne upravených poštových vagónoch. Na päť dní sa zastaví na železničných staniciach v Bratislave, Žiline, Poprade, Košiciach, Trenčíne, Piešťanoch, Prešove, Humennom, Banskej Bystrici, Zvolene, Nitre a vráti sa do metropoly. V projekte, ktorý vznikal počas šiestich rokov v 27 krajinách sveta, fotograf neopakovateľným spôsobom zachytil pomaly miznúci svet manuálnej práce a jeho premeny na konci 20. storočia.
"Fotografie sú veľmi pestrou a príťažlivou mozaikou, ktorá je najmä pre diváka z vyspelého sveta v mnohom objavná," uviedla Jana Bömerová z galérie LGP. Citlivý objektív zachytáva ľudské mravenisko robotníkov zlatých baní v Brazílii, matku s deťmi nekonečne a trpezlivo zbierajúcu čajové lístky na plantáži v Rwande i dramatický boj medzinárodných tímov požiarnikov s požiarom ropných vrtov po konflikte v Perzskom zálive. Výstava tiež poukazuje na to, čo je skryté za produktmi, ktoré bez úcty a celkom samozrejme každodenne užívame.
Vďaka tejto výstave, ktorá sama prichádza k ľuďom, už počas troch mesiacov ožili stanice 12 miest Českej republiky. Galéria LGP preto chce založiť tradíciu výstav vo vlaku. Workers je už druhým Salgadovým projektom v galérii, prvým bola v roku 2001 v Čechách výstava Exodus. Okrem neho už galéria priniesla vystavovala i diela Helmuta Newtona, Marry Ellen Markovej, Antona Corbijna, či Edwarda Steichena.

Zahradní železnice v Drásově je v srpnu přístupná častěji
(ČTK) DRÁSOV (Brněnsko) 6. 08. 2005 - Netradiční zahradu v Drásově na Brněnsku, kterou její majitel z lásky k úzkorozchodné dráze přeměnil v železniční muzeum, mohou zájemci v srpnu navštívit častěji. Až do konce měsíce si mohou každou sobotu a neděli od 12:00 do 16:00 prohlédnout trať, na níž se prohání mašinky s vagony dříve užívané například v dolech, kamenolomech či cihelnách. Dosud to bylo možné jen první neděli v měsíci. "Návštěvníkům vše nejen ukážeme, ale také je svezeme v replikách osobních vagonků z počátku minulého století," řekl dnes ČTK sběratel, stavitel a provozovatel trati v jedné osobě Zdeněk Jobánek. Trať představuje na 400 metrů kolejí a 16 výhybek a začíná i končí na dvoře, upřesnil. Každý cestující obdrží od personálu v prvorepublikových uniformách kartonovou jízdenku.
Sbírka obsahuje na pět desítek vagonků a jedenáct mašinek, z nichž zhruba šest je nyní v provozu. S budováním trati začal železniční nadšenec po roce 1989. "Dřív jsem je jezdil obdivovat na Slovensko, pak mě ale dlouhé cestování přestalo bavit, a tak jsem si dráhu pořídil domů," vzpomíná Jobánek. Většinu své sbírky získal z rušených drah po celé republice i na Slovensku, nejčastěji již ze šrotu. V minulosti se podle sběratele užívala úzkorozchodná dráha ve velké míře pro dopravu materiálu a zboží v cihelnách, lomech, továrnách i na stavbách. "Za války ji užívali Němci ve svých pevnostech a zbrojních továrnách k přepravě munice," připomněl. Zajímavé jsou podle Jobánka ty, které jsou poháněny elektrickým proudem z baterie. "V České republice je jich dnes celkem šest, z toho pět máme v Drásově," zdůraznil.
Do budoucna plánuje Jobánek spolu s dalšími nadšenci z Klubu 600 rozšíření zahradní železnice. Projektová dokumentace je zpracovaná, nyní se sdružení obcí snaží získat peníze.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový ČasRailway Gazette International

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 09-VIII-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0532.htm)