Na úseku Kúty - Trnava už riadi železničnú dopravu moderná výpočtová
technika
(TASR) Kúty 5. 12. 2004 - Od začiatku decembra
je železničná doprava na 68-kilometrovom úseku Kúty –
Trnava riadená modernou výpočtovou technikou. "Ide o
nové zabezpečovacie zariadenie, ktoré predstavuje moderný
trend riadenia dopravy prostredníctvom výpočtovej techniky.
Doteraz železničnú dopravu telefonicky riadili výpravcovia,
dnes komunikuje priamo rušňovodič s dispečerom z centrálneho
dispečingu prostredníctvom rádiového spojenia," uviedla
hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Nela
Blašková.
Nové zabezpečovacie zariadenie zavádzala ŽSR postupne od
júna do novembra tohto roka. Financovala ho z vlastných
zdrojov, pričom náklady dosiahli 222,3 milióna Sk. Jeho
zavedením došlo k úsporám zhruba 80 zamestnancov, ktorí
dovtedy riadili železničnú dopravu. Títo pracovníci boli
presunutí na iné pracoviská, časť z nich bola prepustená.
Podobný typ riadenia dopravy diaľkovou formou je už zavedený
v úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Myjava a Prešov –
Plaveč.
Debata o predstaničnom priestore pokračuje
Sme 06. 12. 2004 , Jana Parkrová - V
Primaciálnom paláci sa v utorok o 17.00 koná verejné
prerokovanie vplyvov, ktoré bude mať projekt predstaničného
priestoru hlavnej stanice na životné prostredie. Prestavba
predstaničného priestoru vyvolala diskusiu verejnosti najmä
preto, že ráta s výrubom 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov
štvorcových kríkov.
Ochranári vyčítajú magistrátu, že pred vyhlásením
súťaže nedal vypracovať územný plán zóny. Ten by umožnil
verejnosti zapojiť sa do debaty o takej výraznej zmene vzhľadu
lokality. Proti zámeru sa vyjadrilo napríklad aj občianske
združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj.
"Nesúhlasíme s navrhovaným rozsahom výstavby v
predstaničnom priestore a nesúhlasíme s likvidáciou stromov.
Ich výrubom sa naruší klíma a psychologická pohoda
prostredia."
Elena Príhodová, riaditeľka investorskej spoločnosti IPR
Slovakia, reagovala na ohlasy proti výrubu stromov tým, že
spoločnosť si nechala vypracovať inventarizáciu a zhodnotenie
súčasnej zelene v predstaničnom priestore. Tvrdí, že na
území sa nachádza veľké množstvo drevín v relatívne zlom
zdravotnom stave. "Tento fakt budeme riešiť náhradnou
výsadbou zelene v spolupráci s mestom a mestskou časťou
Staré Mesto."
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou
prvej stanice parnej železnice, železničným násypom zo
strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z
roku 1848, upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou
ulicou. V areáli by mal podľa investičného zámeru
pribudnúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy.
Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia
projektu by sa mala začať o tri roky.
Investície ZSSK do vozňov dosiahli k októbru
1,095 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 12. 2004 - Investície
Železničnej spoločnosti (ZSSK) do mobilných prostriedkov
dosiahli za deväť mesiacov tohto roka 1,095 mld. Sk. Ako ďalej
vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku ZSSK, ktorým
sa bude zaoberať vláda, tieto finančné prostriedky smerovali
na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel, osobných a
nákladných vozňov. Do konca roka by podľa plánu mala ZSSK
preinvestovať ďalších viac ako 655 mil. Sk.
Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách
podieľali 57,3 %, keď dosiahli celkový objem 628 mil. Sk. ZSSK
okrem toho využila cudzie zdroje v celkovej výške viac ako 300
mil. Sk a na nákupe a modernizácii sa financiami v hodnote
167,2 mil. Sk spolupodieľala aj Európska spoločnosť na
financovanie železničných koľajových vozidiel Eurofima.
Finančné prostriedky využila ZSSK v rámci hnacích vozidiel
na modernizáciu troch rušňov a desiatich vozňov, pričom do
konca roka by ich počet mal vzrásť na sedem rušňov a
dvanásť vozňov rôzneho druhu. ZSSK v sledovanom období
nezrealizovala ani jeden projekt pre nákup osobných vozňov,
prostredníctvom spoločnosti Eurofima však financovala
modernizáciu trinástich vozňov typu Bpeer. Do konca roka by
mala ZSSK zmodernizovať ešte päť vozňov rôznych typov,
pričom celkovo sa v rámci zmluvy zmodernizovalo 52 vozňov.
Eurofima by mala v budúcom roku okrem toho financovať
modernizáciu ďalších 12 až 16 vozňov. ZSSK z vlastných
zdrojov zrekonštruovala dosadením podvozkov 252 nákladných
vozňov, do konca roka by pritom mala zrekonštruovať ďalších
98 kusov. Železničná spoločnosť zároveň financovala
zastrešenie 267 nákladných vozňov, podlahu vymenila pri 164
vozňoch a zosilnila klanice na 100 vozňoch.
ZSSK plánuje 16,5 mil. vlakokilometrov v nákladnej doprave
(SITA) BRATISLAVA 6. 12. 2004 - Nový grafikon
vlakovej dopravy, ktorý začne platiť od polnoci 12. decembra
tohto roka, predpokladá výkony v nákladnej doprave pre obdobie
rokov 2004/2005 v rozsahu 16,5 mil. vlakových kilometrov. V
porovnaní s doterajším grafikonom by sa plánované výkony
mali znížiť o 400 tis. vlakokilometrov, objem prepraveného
tovaru by však nemal klesnúť. Informoval o tom hovorca
Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský.
V rámci osobnej dopravy je na základe objednávky štátu
plánovaný rozsah výkonov na úrovni 31,6 mil. vlakových
kilometrov, čo je v porovnaní s plánovaným rozsahom výkonov
na tento rok o 100 tis. vlakokilometrov viac. Podľa nového
cestovného poriadku by tak mala ZSSK denne vypraviť 1 675
vlakov denne. Vo vnútroštátnej doprave vypraví denne 1 408
vlakov, z ktorých by malo byť 1 299 osobných vlakov, 39
rýchlikov, 19 zrýchlených vlakov, dva vlaky kategórie Expres
a tri vlaky kategórie InterCity. V rámci medzištátnej
železničnej dopravy bude fungovať denne 176 osobných vlakov,
38 rýchlikov, šesť zrýchlených vlakov, 16 vlakov InterCity a
EuroCity, osem Expres vlakov a 23 vlakov typu EuroRegio.
Začiatom budúceho roka by sa ZSSK mala rozdeliť na osobnú a
nákladnú dopravu. Nákladnú železničnú dopravu bude
zastrešovať akciová spoločnosť s názvom Železničná
spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorú rezort dopravy plánuje
sprivatizovať. Osobná železničná doprava by mala ostať v
rukách štátu.
Ceny cestovného ZSSK nemení, zmeny však nastanú
v cestovnom poriadku
(TASR) Bratislava 6. 12. 2004 - Nový cestovný
poriadok na slovenských železniciach začne platiť od polnoci
12. decembra. Regulované cestovné ostane vo vlakoch aj po 1.
januári 2005 v priemere rovnaké ako v tomto roku.
"Železničná spoločnosť nebude v budúcom roku
znižovať zľavy, ani zvyšovať cestovné, pretože každé
zvýšenie cien so sebou prináša niekoľkopercentný pokles
cestujúcich," konštatoval generálny riaditeľ ZSSK Pavol
Kužma.
Cestujúci si už nebudú kupovať lístky podľa tarifných
pásiem, ale na konkrétnu trasu a konkrétny počet kilometrov.
Tento systém bude platiť aj pre vlaky EuroCity (EC) a InterCity
(IC). "Cena lístku na IC a EC vlaky bude jednotná, to
znamená, že nebude závislá od časového predstihu, v ktorom
si cestujúci lístok kúpi," konštatoval hovorca ZSSK
Miloš Čikovský.
V platnosti ostávajú v roku 2005 aj zľavy na týždenné a
mesačné cestovné lístky pre žiakov a študentov, ktoré
predstavujú 60 %.
Podľa nového grafikonu vypraví Železničná spoločnosť
denne v priemere 1 408 vnútroštátnych vlakov. V medzištátnej
doprave bude denne jazdiť v priemere 267 vlakov. Cestovný
poriadok na roky 2004/2005 nepredpokladá výraznejšiu redukciu
spojov. Okrem iného prináša zastavovanie IC vlaku Tatran v
železničnej stanici Trnava a Trenčín, IC vlaku z Bratislavy
do Viedne v železničnej stanici Westbahnhof, priame spojenie
Nitry a Nových Zámkov s Viedňou, či nový EuroCity vlak
Vyšehrad z Bratislavy do Prahy.
V grafikone pre nákladnú dopravu nedochádza k výraznejším
zmenám, pretože sa nemení ani plánovaná výroba u
priemyselných podnikov, ktoré využívajú železničnú
dopravu na prísun surovín a expedíciu tovaru. Od 12. decembra
dôjde postupne k skracovaniu prepravných časov týchto vlakov
medzi SR a ČR, pretože po novom sa nebude v priechodových
staniciach vykonávať technická prehliadka.
ZSSK uvažuje v budúcnosti o zavedení služby mobil ticketing,
ktorá umožní rezerváciu lístkov prostredníctvom SMS.
Zúčtovanie ceny lístka by malo prebehnúť medzi ZSSK a
mobilným operátorom. V súčasnosti funguje na železnici už
predaj lístkov prostredníctvom internetu.
České dráhy zlevňují cestu do Mnichova a zavádějí vlakové
taxi
(ČTK) PLZEŇ 6. 12. 2004 - Cesta rychlíkem z
Prahy přes Plzeň až do německého Mnichova bude od neděle,
od platnosti nového jízdního řádu, výrazně levnější.
Dosud přišla jedna cesta na 47 euro (asi 1450 korun), od 12.
prosince to bude 52 euro (1600 korun), ale včetně zpáteční
jízdy. Dohodly se na tom České dráhy (ČD) s německou
železnicí DB. Novinářům to řekli zástupci ČD.
Z Plzně do Mnichova dnes stojí jedna cesta 42 euro (1300
korun), nově přijde jízdenka tam a zpět na 47 euro (1450
Kč)," uvedl vedoucí plzeňského zákaznického servisu
ČD Ladislav Matouš. Zpáteční jízdenka podle něj platí po
dobu jednoho měsíce, cestující tak mohou strávit v
bavorském Mnichově až 30 dnů.
Další významnou novinkou nového grafikonu v Plzeňském
kraji, který nezruší žádný spoj a vlaky by měly naopak
ujet asi o 150 kilometrů více než letos, je vlakové taxi. ČD
ji zavádějí na trati Bezdružice - Konstantinovy Lázně na
Tachovsku, v letošním roce už byla využita na jedné trati na
jižní Moravě.
"Lázeňští hosté a turisté si stěžovali, že se
nemají jak vrátit do lázní. Služba je zavedena jako podpora
mikroregionu Konstantinolázeňsko," uvedl zástupce
vedoucího oddělení osobní přepravy Vladimír Kostelný.
Pokud cestující zakoupí minimálně 40 jízdenek, vypraví ČD
speciální motorový vlak z Bezdružic. Musí to nahlásit
nejpozději při příjezdu spoje z Pňovan do Bezdružic, mohou
si to ale objednat libovolný počet dnů dopředu. Nejzazší
čas odjezdu do lázní je 22:20.
"Chápeme to jako docela významnou službu," uvedl
starosta obce Konstantinovy Lázně s 935 lidmi. Oblast s
několika lázeňskými domy a 440 lůžky a velkým kempem loni
navštívilo loni 8000 hostů. Lázně se orientují na léčbu
nemocí srdce a oběhového systému. Hosté jezdí nejen do
nově otevřeného zámku v Bezdružicích, ale také do Pňovan
do areálu hracholuské přehrady.
Železničná spoločnosť Cargo
Slovakia by mala vzniknúť s imaním asi 16 miliárd Sk
(TASR) Bratislava 6. 12. 2004 - Až dve tretiny
majetku Železničnej spoločnosti (ZSSK), a.s., Bratislava,
ktorá zanikne koncom tohto roku, prejdú od 1. januára 2005 na
novozaloženú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá
sa bude zaoberať nákladnou dopravou.
Zvyšná tretina pripadne na Železničnú spoločnosť
Slovensko, prevádzkovateľa osobnej dopravy. Základné imanie
ZSSK predstavuje približne 24 miliárd Sk. "V súčasnosti
prebieha preceňovanie majetku spoločnosti, výraznejšie zmeny
oproti doterajšiemu stavu ale nepredpokladáme. Od aktuálnej
účtovnej hodnoty sa môže jeho hodnota odchýliť o niekoľko
desiatok, maximálne sto miliónov Sk," konštatoval
riaditeľ odboru stratégie ZSSK Ján Simčo.
Do spoločnosti pre osobnú dopravu pôjde približne 100
univerzálnych elektrických rušňov, ktoré ZSSK v súčasnosti
používa na dopravu rýchlikov a prímestských vlakov a
koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú dopravu. Pod
Cargo pôjdu nielen všetky vozidlá a zamestnanci spojení s
nákladnou dopravou, ale aj údržbárske a opravárenské
činnosti.
Delenie spoločnosti sprevádza zavádzanie systému procesného
riadenia, ktoré by malo byť naplno implementované v priebehu
budúceho roku v oboch firmách. Vďaka nemu ušetria nástupkyne
ZSSK v rokoch 2005 a 2006 asi 1,3 miliardy Sk. Rady
železničiarov opustí v dôsledku implementácie systému asi 1
000 nadbytočných zamestnancov. Od 1. januára 2005, keď sa
spoločnosť transformuje na dva subjekty, bude v oboch podnikoch
pôsobiť už len 16 700 pracovníkov. Železničná spoločnosť
Slovensko zamestná približne 4 700 pracovníkov, Železničná
spoločnosť Cargo Slovakia asi 12 000.
O rozdelení ZSSK rozhodla vláda SR v júli tohto roka. Jediným
akcionárom oboch spoločností bude štát. Svoju 100-% účasť
v nákladnom dopravcovi plánuje ministerstvo dopravy následne
predať, za čo očakáva výnos 15 až 20 miliárd Sk. V
súčasnosti prebieha tender na privatizačného poradcu.
Cesta vlakom InterCity zdražie
PRAVDA 07.12.2004, Morháčová Jana - Nový
cestovný poriadok, ktorý začne platiť od nedeľného rána,
rozšíri železničnú dopravu na Slovensku. Na koľajnice sa
vracajú niektoré rýchliky a vlaky, ktoré boli zrušené pred
rokom. Naopak, zruší sa niekoľko rýchlikov či zrýchlených
vlakov, ktoré sú minimálne vyťažené. "Počítame s
rozšírením vlakovej dopravy, pretože štát si chce objednať
na budúci rok o 100.000 vlakokilometrov viac. Celkovo vlaky
odjazdia 31,6 mil. km," uviedol riaditeľ Železničnej
spoločnosti Pavol Kužma.
Ceny ani zľavy by sa nemali meniť. "Štát a ministerstvo
financií, ktoré reguluje cenu, ešte nepovedali posledné
slovo, ale cestovné by sa nemalo zvyšovať. Pri poslednom
zdražovaní sme zistili, že zvýšenie cien o 10% prinesie do
našej kasy len veľmi malý nárast tržieb," dodal Kužma.
Cestujúcich totiž po zdražení ubúda, takže nakoniec na
cestovnom vyberú železnice len rovnakú alebo ešte nižšiu
sumu, ako plánovali.
Ceny sa však predsa od januára zmenia, a to v InterCity
vlakoch, ktoré jazdia z Bratislavy cez Žilinu do Košíc alebo
do Banskej Bystrice a späť. "Tieto vlaky budú súčasťou
zmluvy o verejnom záujme, doteraz sme ich prevádzkovali na
vlastné náklady. prakticky teda už nebude špeciálne
cestovné, ale ceny budú rovnako regulované ako pri ostatných
rýchlikoch," doplnil šéf divízie osobne dopravy v ŽS
Pavol Gallo. Vlaky InterCity minulý rok vyňali zo zmluvy vo
verejnom záujme, aby splnili príkaz ministerstva znížiť
výkony účtované štátu o 5%.
"Napriek tomu, že bolo deregulované cestovné a veľmi
dobrá obsadenosť, v priemere vyše 50% a v silných dňoch
takmer 100%, sme na IC vlakoch prerábali. Tento rok sme
doplácali z iných tržieb na IC asi 300 mil. Sk," dodal
Pavol Gábor z kontrolingu Železničnej spoločnosti. Tržba od
cestujúcich je asi 1 Sk na osobu na kilometer, ale náklady sú
podľa Gábora asi 3 Sk.
"Nové ceny znamenajú pre niektorých zdraženie, pre
iných zlacnenie," dodal Gallo. IC vlaky zdražejú, najmä
pre tých, ktorí cestovali v slabých dňoch a kupovali lístky
v predstihu. Celý systém zvýhodňujúci takýchto cestujúcich
sa ruší.
Tí, čo nakupovali lístky 14 a viac dní pred cestou na trasu
Košice – Bratislava, zaplatili len 299 Sk. Podobne asi
štvrtina kapacity IC vlakov bola za 480 Sk. Tieto výhodné ceny
už nebudú existovať, pretože v novom roku bude trasa Košice
– Bratislava stáť 548 Sk alebo 618 Sk.
Čo sa mení v cestovných poriadkoch
- IC vlak Tatran bude zastavovať v železničnej
stanici Trnava a Trenčín a IC Kriváň bude zastavovať aj v
Trnave - IC vlaky do Viedne budú zastavovať v stanici
Westbanhof pre nadväznosť na vlaky do celej Európy
- Nitre a Novým Zámkom pribudnú priame osobné vlaky do Viedne
- Medzi Bratislavou a Viedňou pribudnú 4 páry vlakov Euroregio
cez Kittsee a 8 párov cez Devínsku Novú Ves
- Expres Kriváň a Expres Váh na trase Bratislava a Košice
budú preradené do kategórie InterCity vlakov
- Senior preukazy budú bez fotografie za takú súčasnú cenu
100 Sk
- zľavy City Star sa bude dať využiť aj pri cestách do
Ruska, Bieloruska a na Ukrajinu a od februára 2005 aj do Nemecka
a Švajčiarska
- cestovné lístky sa budú predávať v balíkoch spolu so
zľavnenými dennými lyžiarskymi permanentkami do stredísk
Chopok Jasná a do rakúskeho Semmeringu
Úspešný certifikačný audit. Certifikát kvality pre Železničnú
spoločnosť, a.s., bol udelený
Národná obroda 07.12.2004, Miro Devínsky -
Železničná spoločnosť, a.s., po takmer dvojročnej
intenzívnej práci úspešne zavŕšila proces implementácie
systému riadenia kvality vo vybraných produktoch, podľa
medzinárodnej normy kvality ISO 9001:2000. Koncom septembra a
začiatkom októbra vykonala spoločnosť TUV STC, s.r.o.,
Košice, externý certifikačný audit, ktorý potvrdil zavedenie
a udržiavanie systému riadenia kvality v spoločnosti.
Získaný certifikát kvality, ktorý platí v osobnej doprave
pre kategórie IC a Ex vlakov vnútroštátnej osobnej dopravy a
pre logistické vlaky v medzinárodnej nákladnej preprave, je
dôkazom zavedenia a udržiavania kvality, a zároveň zárukou
neustáleho zlepšovania činnosti a služieb jednak vo vnútri
spoločnosti, ako aj vo vzťahu k zákazníkom. O podrobnostiach
obsahu certifikácie kvality sme diskutovali s riaditeľom odboru
stratégie ZSSK, a.s., Ing. Jánom Simčom.
Pán riaditeľ, čo je zmyslom zavedenia systému riadenia
kvality a certifikácie vybraných služieb v Železničnej
spoločnosti?
- Naša spoločnosť si kladie za cieľ v oblasti
vnútroštátnych osobných vlakov predovšetkým dodržiavať
stanovený grafikon vlakovej dopravy minimálne na 90 %. Pri
spracovaní nového cestovného poriadku chceme zabezpečiť
nadväznosť spojov na základe požiadaviek cestujúcich,
vyšších územných celkov a výrobných podnikov. Našou
snahou je taktiež postupne znižovať nedodržiavanie grafikonu
vlakovej dopravy z dôvodov technického stavu vozňov o desať
percent. V oblasti logistických vlakov v medzinárodnej preprave
sa zameriavame predovšetkým na znižovanie počtu odmietnutých
vlakov alebo vozňov v prechodových s okolitými krajinami.
Od budúceho roka sa rozdelí Železničná spoločnosť,
a.s., na dva subjekty. Na Železničnú spoločnosť Slovensko,
ktorá bude zabezpečovať osobnú dopravu, a na Železničnú
spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá bude zabezpečovať
nákladnú dopravu. Zrejme proces riadenia kvality sa týmto
rokom nekončí.
- Pochopiteľne, zlepšovanie systému v nasledujúcom
období, a to už v dvoch samostatných spoločnostiach, bude
nevyhnutným predpokladom na obhajobu získaného certifikátu,
pri kontrolnom audite po 12 mesiacoch, a taktiež na
recertifikačný audit po troch rokoch. Obidve spoločnosti budú
zároveň nútené rozširovať a udržiavať systém v
environmentálnej oblasti a bezpečnosti pri práci. Zavedenie
systému riadenia kvality na celú hlavnú činnosť obidvoch
firiem - čiže na osobnú a na nákladnú prepravu - bude
základom pre jej úspešnosť na prepravnom trhu SR. Našou
snahou v obidvoch spoločnostiach bude vybudovanie tzv.
Integrovaného systému kvality, ktorý je v súčasnosti
účinným nástrojom v moderných spoločnostiach pri
presadzovaní sa na trhoch. Čiže ani odovzdaním certifikátu
kvality sa procesy budovania systémov v danej oblasti u nás
nekončia. Naším hlavným cieľom bude aj naďalej neustále
zvyšovanie kvality poskytovaných služieb, zabezpečovanie
požiadaviek našich zákazníkov a v neposlednom rade,
približovanie sa novým podmienkam trhu a štandardom, ktoré
platia v Európskej únii.
Pri takom náročnom projekte, ako je zavedenie systému
riadenia kvality na železnici, ste si určili aj úlohy na
budúce obdobie.
- Projekt zavádzania systému riadenia kvality vychádzal z
našich nekvalitných výstupov, na ktoré nás naši zákazníci
upozorňovali. Taktiež sme sa museli zaoberať aj sekundárnymi
nákladmi, ktoré súviseli s nedostatkami v poskytovaných
službách. Začiatkom roku 2003, pri stanovovaní strategických
úloh našej spoločnosti na roky 2004 - 2008, sme preto prijali
zásadné opatrenia na zvýšenie kvality poskytovaných
služieb. Predstavenstvo ZSSK sa rozhodlo riešiť existujúce
rezervy a nedostatky systémovo. Najlepším spôsobom na
riešenie týchto problémov bolo zaviesť systém riadenia
kvality v spomínaných problematických oblastiach. Môžem
pozitívne hodnotiť prácu riešiteľských tímov, ktoré
prípravnú fázu projektu dokončili už v závere minulého
roka, a v septembri roka 2004 bola dokončená aj realizačná
fáza. Týmto sme získali certifikát na produkty medzinárodná
nákladná preprava a na vnútroštátnu osobnú prepravu v
kategóriách IC a EX.
Treba určite oceniť získanie certifikátu kvality, avšak
to je pre obe spoločnosti aj záväzok do budúcnosti.
- Vo vedení Železničnej spoločnosti sme si všetci plne
vedomí, že získanie certifikátu nás zaväzuje na ďalšie
zabezpečenie množstva úloh. Bude nevyhnutné ďalšie
rozvíjanie systému kvality aj cez zabezpečenie dostatku
zdrojov, a to ľudských alebo finančných. Medzi naše
prioritné úlohy zaraďujem aj neustále sledovanie a
vyhodnocovanie spokojnosti zákazníkov a opatrenia, aby sme
okamžite reagovali na ich potreby a požiadavky.
Železničnej doprave venujeme veľkú pozornosť nielen na
Slovensku.
Podobne je to aj v ďalších krajinách Európskej únie. Preto
sa aj u nás vypracoval dokument - Štátna dopravná politika.
- Spomínaný dokument by mal napomôcť riešenie
požiadaviek, určenie priorít a prispôsobovanie sa sektoru
dopravy nielen národným, ale aj európskym požiadavkám.
Spomínaný dokument o štátnej dopravnej politike vychádza z
Bielej knihy - Dopravná politika EÚ do roku 2010, ďalej z
podkladov Lisabonskej stratégie a z rozvojových koncepcií v
sektore dopravy. Pretože Slovensko je členom EÚ, musíme sa
orientovať nielen na národné, ale aj na existujúce európske
štandardy, ktoré sú vyjadrené v normách kvality ISO a
dostupnosti dopravných služieb z hľadiska ich frekvencie,
rýchlosti, presnosti a spoľahlivosti. Nedostatočná kvalita
služieb v doprave totiž prináša so sebou celý rad problémov
nielen užívateľom, čiže cestujúcej verejnosti a prepravcom,
ale a prevádzkovateľom dopravy a zasielateľským firmám. V
súčasnosti sa tento dokument finalizuje na MDPT SR. Tu je však
zo strany ministerstva potrebné, aby v danom dokumente boli
zadefinované reálne nástroje, resp. akčné plány na
dosiahnutie cieľov dopravnej politiky štátu, podložené
číslami. Tento dokument nemôže byť iba deklaračného
charakteru, ktorý popisuje iba naše želania.
Ministersvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako
jediný akcionár Železničnej spoločnosti, a.s., sa rozhodlo
pre jej ďalšiu transformáciu, a to na jej rozdelenie na dve
samostatné spoločnosti, ktoré budú zabezpečovať osobnú a
nákladnú dopravu.
- Vo fyzickom oddelení nákladnej a osobnej dopravy od 1.
1. 2005 vidíme predovšetkým možnosť očistenia vzájomných
finančných tokov medzi týmito dvomi rozdielnymi službami.
Nákladná preprava je orientovaná vyslovene komerčne a osobná
doprava je, naopak, službou verejnou, čiže službou
obyvateľstvu. Transformáciou sa sleduje postupné oživenie
železničnej osobnej dopravy, kde jej podiel na prepravnom trhu
doteraz neustále klesal, čo nie je potešujúci trend. Pritom
pokles počtu cestujúcich nebol iba v železničnej doprave, ale
vôbec v celej hromadnej doprave. Tu, bohužiaľ, stále
víťazí individuálny motorizmus. Ďalším možným prínosom
spomínanej transformácie je plánovaný vstup strategického
investora do spoločnosti pre nákladnú dopravu, od ktorého si
sľubujeme technický a technologický rozvoj spoločnosti,
rozvíjanie jej obchodných aktivít a posilnenie
konkurencieschopnosti predovšetkým voči cestnej kamiónovej
doprave.
Takmer dve miliardy na vozne
SITA HOSPODÁRSKE NOVINY 07.12.2004 - Investície
Železničnej spoločnosti (ZSSK) do mobilných prostriedkov
dosiahli za 9 mesiacov t.r. 1,095 mld Sk.
Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku
ZSSK, ktorým sa bude zaoberať vláda, tieto financie smerovali
na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel, osobných i
nákladných vozňov. Do konca roka by podľa plánu mala ZSSK
preinvestovať v tejto oblasti ešte viac ako 655 mil. Sk.
Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách
podieľali 57,3%, keď dosiahli 628 mil. Sk. ZSSK okrem toho
využila cudzie zdroje v celkovej výške viac ako 300 mil. Sk.
Na nákupe a modernizácii vozňov sa sumou 167,2 mil. Sk
spolupodieľala aj európska spoločnosť na financovanie
železničných koľajových vozidiel Eurofima.
Finančné prostriedky využila ZSSK na modernizáciu 3 rušňov
a 10 vozňov. Do konca roka by sa počet rušňov mal zvýšiť
na 7 a vozňov na 12.
ZSSK v tomto roku zatiaľ nekúpila žiaden osobný vozeň,
prostredníctvom spoločnosti Eurofima však financovala
modernizáciu 13 vozňov typu Bpeer. Do konca roka by mala
zmodernizovať ešte 5 vozňov rôznych typov, pričom celkovo sa
v rámci zmluvy zmodernizovalo už 52 vozňov. Eurofima by mala v
budúcom roku okrem toho financovať aj modernizáciu ďalších
12 až 16 vozňov.
Do Carga dve tretiny majetku
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 07.12.2004 - Až dve
tretiny majetku Železničnej spoločnosti prejdú od 1.1.2005 na
novozaloženú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá
sa bude zaoberať nákladnou dopravou.
Zvyšná tretina pripadne na Železničnú spoločnosť
Slovensko, prevádzkovateľa osobnej dopravy.
Úspešný certifikačný audit. Certifikát kvality pre
Železničnú spoločnosť, a.s., bol udelený
Národná obroda 07.12.2004, Miro Devínsky -
Železničná spoločnosť, a.s., po takmer dvojročnej
intenzívnej práci úspešne zavŕšila proces implementácie
systému riadenia kvality vo vybraných produktoch, podľa
medzinárodnej normy kvality ISO 9001:2000. Koncom septembra a
začiatkom októbra vykonala spoločnosť TUV STC, s.r.o.,
Košice, externý certifikačný audit, ktorý potvrdil zavedenie
a udržiavanie systému riadenia kvality v spoločnosti.
Získaný certifikát kvality, ktorý platí v osobnej doprave
pre kategórie IC a Ex vlakov vnútroštátnej osobnej dopravy a
pre logistické vlaky v medzinárodnej nákladnej preprave, je
dôkazom zavedenia a udržiavania kvality, a zároveň zárukou
neustáleho zlepšovania činnosti a služieb jednak vo vnútri
spoločnosti, ako aj vo vzťahu k zákazníkom. O podrobnostiach
obsahu certifikácie kvality sme diskutovali s riaditeľom odboru
stratégie ZSSK, a.s., Ing. Jánom Simčom.
Pán riaditeľ, čo je zmyslom zavedenia systému riadenia
kvality a certifikácie vybraných služieb v Železničnej
spoločnosti?
- Naša spoločnosť si kladie za cieľ v oblasti
vnútroštátnych osobných vlakov predovšetkým dodržiavať
stanovený grafikon vlakovej dopravy minimálne na 90 %. Pri
spracovaní nového cestovného poriadku chceme zabezpečiť
nadväznosť spojov na základe požiadaviek cestujúcich,
vyšších územných celkov a výrobných podnikov. Našou
snahou je taktiež postupne znižovať nedodržiavanie grafikonu
vlakovej dopravy z dôvodov technického stavu vozňov o desať
percent. V oblasti logistických vlakov v medzinárodnej preprave
sa zameriavame predovšetkým na znižovanie počtu odmietnutých
vlakov alebo vozňov v prechodových s okolitými krajinami.
Od budúceho roka sa rozdelí Železničná spoločnosť, a.s.,
na dva subjekty. Na Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá
bude zabezpečovať osobnú dopravu, a na Železničnú
spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá bude zabezpečovať
nákladnú dopravu. Zrejme proces riadenia kvality sa týmto
rokom nekončí.
- Pochopiteľne, zlepšovanie systému v nasledujúcom období, a
to už v dvoch samostatných spoločnostiach, bude nevyhnutným
predpokladom na obhajobu získaného certifikátu, pri kontrolnom
audite po 12 mesiacoch, a taktiež na recertifikačný audit po
troch rokoch. Obidve spoločnosti budú zároveň nútené
rozširovať a udržiavať systém v environmentálnej oblasti a
bezpečnosti pri práci. Zavedenie systému riadenia kvality na
celú hlavnú činnosť obidvoch firiem - čiže na osobnú a na
nákladnú prepravu - bude základom pre jej úspešnosť na
prepravnom trhu SR. Našou snahou v obidvoch spoločnostiach bude
vybudovanie tzv. Integrovaného systému kvality, ktorý je v
súčasnosti účinným nástrojom v moderných spoločnostiach
pri presadzovaní sa na trhoch. Čiže ani odovzdaním
certifikátu kvality sa procesy budovania systémov v danej
oblasti u nás nekončia. Naším hlavným cieľom bude aj
naďalej neustále zvyšovanie kvality poskytovaných služieb,
zabezpečovanie požiadaviek našich zákazníkov a v neposlednom
rade, približovanie sa novým podmienkam trhu a štandardom,
ktoré platia v Európskej únii.
Pri takom náročnom projekte, ako je zavedenie systému riadenia
kvality na železnici, ste si určili aj úlohy na budúce
obdobie.
- Projekt zavádzania systému riadenia kvality vychádzal z
našich nekvalitných výstupov, na ktoré nás naši zákazníci
upozorňovali. Taktiež sme sa museli zaoberať aj sekundárnymi
nákladmi, ktoré súviseli s nedostatkami v poskytovaných
službách. Začiatkom roku 2003, pri stanovovaní strategických
úloh našej spoločnosti na roky 2004 - 2008, sme preto prijali
zásadné opatrenia na zvýšenie kvality poskytovaných
služieb. Predstavenstvo ZSSK sa rozhodlo riešiť existujúce
rezervy a nedostatky systémovo. Najlepším spôsobom na
riešenie týchto problémov bolo zaviesť systém riadenia
kvality v spomínaných problematických oblastiach. Môžem
pozitívne hodnotiť prácu riešiteľských tímov, ktoré
prípravnú fázu projektu dokončili už v závere minulého
roka, a v septembri roka 2004 bola dokončená aj realizačná
fáza. Týmto sme získali certifikát na produkty medzinárodná
nákladná preprava a na vnútroštátnu osobnú prepravu v
kategóriách IC a EX.
Treba určite oceniť získanie certifikátu kvality, avšak to
je pre obe spoločnosti aj záväzok do budúcnosti.
- Vo vedení Železničnej spoločnosti sme si všetci plne
vedomí, že získanie certifikátu nás zaväzuje na ďalšie
zabezpečenie množstva úloh. Bude nevyhnutné ďalšie
rozvíjanie systému kvality aj cez zabezpečenie dostatku
zdrojov, a to ľudských alebo finančných. Medzi naše
prioritné úlohy zaraďujem aj neustále sledovanie a
vyhodnocovanie spokojnosti zákazníkov a opatrenia, aby sme
okamžite reagovali na ich potreby a požiadavky.
Železničnej doprave venujeme veľkú pozornosť nielen na
Slovensku.
Podobne je to aj v ďalších krajinách Európskej únie. Preto
sa aj u nás vypracoval dokument - Štátna dopravná politika.
- Spomínaný dokument by mal napomôcť riešenie požiadaviek,
určenie priorít a prispôsobovanie sa sektoru dopravy nielen
národným, ale aj európskym požiadavkám. Spomínaný dokument
o štátnej dopravnej politike vychádza z Bielej knihy -
Dopravná politika EÚ do roku 2010, ďalej z podkladov
Lisabonskej stratégie a z rozvojových koncepcií v sektore
dopravy. Pretože Slovensko je členom EÚ, musíme sa
orientovať nielen na národné, ale aj na existujúce európske
štandardy, ktoré sú vyjadrené v normách kvality ISO a
dostupnosti dopravných služieb z hľadiska ich frekvencie,
rýchlosti, presnosti a spoľahlivosti. Nedostatočná kvalita
služieb v doprave totiž prináša so sebou celý rad problémov
nielen užívateľom, čiže cestujúcej verejnosti a prepravcom,
ale a prevádzkovateľom dopravy a zasielateľským firmám. V
súčasnosti sa tento dokument finalizuje na MDPT SR. Tu je však
zo strany ministerstva potrebné, aby v danom dokumente boli
zadefinované reálne nástroje, resp. akčné plány na
dosiahnutie cieľov dopravnej politiky štátu, podložené
číslami. Tento dokument nemôže byť iba deklaračného
charakteru, ktorý popisuje iba naše želania.
Ministersvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako jediný
akcionár Železničnej spoločnosti, a.s., sa rozhodlo pre jej
ďalšiu transformáciu, a to na jej rozdelenie na dve
samostatné spoločnosti, ktoré budú zabezpečovať osobnú a
nákladnú dopravu.
- Vo fyzickom oddelení nákladnej a osobnej dopravy od 1. 1.
2005 vidíme predovšetkým možnosť očistenia vzájomných
finančných tokov medzi týmito dvomi rozdielnymi službami.
Nákladná preprava je orientovaná vyslovene komerčne a osobná
doprava je, naopak, službou verejnou, čiže službou
obyvateľstvu. Transformáciou sa sleduje postupné oživenie
železničnej osobnej dopravy, kde jej podiel na prepravnom trhu
doteraz neustále klesal, čo nie je potešujúci trend. Pritom
pokles počtu cestujúcich nebol iba v železničnej doprave, ale
vôbec v celej hromadnej doprave. Tu, bohužiaľ, stále
víťazí individuálny motorizmus. Ďalším možným prínosom
spomínanej transformácie je plánovaný vstup strategického
investora do spoločnosti pre nákladnú dopravu, od ktorého si
sľubujeme technický a technologický rozvoj spoločnosti,
rozvíjanie jej obchodných aktivít a posilnenie
konkurencieschopnosti predovšetkým voči cestnej kamiónovej
doprave.
České dráhy zlevňují cestu do Mnichova a zavádějí vlakové taxi
(ČTK) PLZEŇ 6. 12.2004 - Cesta rychlíkem z
Prahy přes Plzeň až do německého Mnichova bude od neděle,
od platnosti nového jízdního řádu, výrazně levnější.
Dosud přišla jedna cesta na 47 euro (asi 1450 korun), od 12.
prosince to bude 52 euro (1600 korun), ale včetně zpáteční
jízdy. Dohodly se na tom České dráhy (ČD) s německou
železnicí DB. Novinářům to řekli zástupci ČD.
Z Plzně do Mnichova dnes stojí jedna cesta 42 euro (1300
korun), nově přijde jízdenka tam a zpět na 47 euro (1450
Kč)," uvedl vedoucí plzeňského zákaznického servisu
ČD Ladislav Matouš. Zpáteční jízdenka podle něj platí po
dobu jednoho měsíce, cestující tak mohou strávit v
bavorském Mnichově až 30 dnů.
Další významnou novinkou nového grafikonu v Plzeňském
kraji, který nezruší žádný spoj a vlaky by měly naopak
ujet asi o 150 kilometrů více než letos, je vlakové taxi. ČD
ji zavádějí na trati Bezdružice – Konstantinovy Lázně na
Tachovsku, v letošním roce už byla využita na jedné trati na
jižní Moravě.
"Lázeňští hosté a turisté si stěžovali, že se
nemají jak vrátit do lázní. Služba je zavedena jako podpora
mikroregionu Konstantinolázeňsko," uvedl zástupce
vedoucího oddělení osobní přepravy Vladimír Kostelný.
Pokud cestující zakoupí minimálně 40 jízdenek, vypraví ČD
speciální motorový vlak z Bezdružic. Musí to nahlásit
nejpozději při příjezdu spoje z Pňovan do Bezdružic, mohou
si to ale objednat libovolný počet dnů dopředu. Nejzazší
čas odjezdu do lázní je 22:20.
"Chápeme to jako docela významnou službu," uvedl
starosta obce Konstantinovy Lázně s 935 lidmi. Oblast s
několika lázeňskými domy a 440 lůžky a velkým kempem loni
navštívilo loni 8000 hostů. Lázně se orientují na léčbu
nemocí srdce a oběhového systému. Hosté jezdí nejen do
nově otevřeného zámku v Bezdružicích, ale také do Pňovan
do areálu hracholuské přehrady.
Poslanec SMER-u Čaplovič chce pridať SAV 78 miliónov
a SRo 100 miliónov Sk
(TASR) Bratislava 7. 12.2004 – Ďalších 100
miliónov Sk pre Slovenský rozhlas navrhuje v budúcoročnom
štátnom rozpočte poslanec SMER-u Miroslav Čaplovič.
Financie chce SRo pridať z všeobecnej pokladničnej správy z
rezervy určenej na realizáciu súdnych a exekučných
rozhodnutí. Podľa Čaploviča sa totiž v predloženom návrhu
rozpočtu v kapitole ministerstva kultúry nepočítalo s
financovaním SRo z verejných zdrojov kvôli pripravovanej
novele zákona o koncesionárskych poplatkoch, ktorá však
zatiaľ viazne. Po schválení novely zákona sa môžu podľa
poslanca prostriedky presunúť na iné kapitoly, ale treba ich
do rozpočtu zahrnúť. "Musíme túto situáciu nejakým
spôsobom riešiť, lebo rozhlas sa dostane do vážnej
situácie," dodal Čaplovič.
SAV by mala dostať z kapitoly pôdohospodárstva 39,82 milióna
a z rezortu hospodárstva ďalších 38,5 milióna Sk. Čaplovič
chce navýšiť tiež financie určené v kapitole ministerstva
kultúry pre inštitucionálnu podporu knižníc a knižničnej
činnosti, na ktoré je vyčlenených 351,29 milióna Sk, o 30
miliónov Sk a účelovo ich viazať na Univerzitnú knižnicu.
Tieto peniaze navrhuje presunúť z kapitoly všeobecná
pokladničná správa z rezervy určenej na riešenie miezd,
platov a služobných príjmov. Pre múzeá a galérie v rezorte
kultúry, ktoré majú dostať 342,95 milióna Sk, chce pridať
štyri milióny a účelovo ich viazať pre múzeá
národnostných menšín v organizačnej štruktúre Slovenského
národného múzea v Bratislave. Ich činnosť je podľa
Čaploviča ohrozená. Peniaze chce presunúť z všeobecnej
pokladničnej správy z rezervy na vratky prevádzkovateľom
lotérií.
V kapitole ministerstva zahraničných vecí navrhol vytvoriť
podporu na zahraničné vysielanie Radio Slovakia International a
presunúť naň 55,5 milióna Sk z kapitoly ministerstva
financií. Ďalších 50 miliónov Sk z tohto rezortu chce
Čaplovič pridať aj Úradu vlády SR na pomoc krajanom v
zahraničí.
Nezávislý poslanec Ján Mikolaj bude svojim pozmeňovacím
návrhom týkajúcim sa alokácie prostriedkov vo verejnom
záujme presadzovať, aby sa 466 miliónov Sk z rezortu dopravy,
ktoré sú určené na výkon verejného záujmu pre železnice
presunuli do kapitoly VÚC ako dotácie na vnútroštátnu
autobusovú dopravu.
"Rozpočtovaná výška prostriedkov na podporu verejných
služieb prevádzkovania podpory na dráhach je podľa môjho
názoru nadhodnotená a nie je ekonomicky zdôvodniteľná
vzhľadom k rozsahu služieb, ktoré poskytujú ŽSR,"
odôvodnil v rozprave pozmeňovací návrh. Podľa Mikolaja ide
železniciam o 800 % dotácií viac ako autobusovej doprave, hoci
prevezie iba 10 % cestujúcich.
Električka už jazdí z Popradu do Starého Smokovca
(SITA) POPRAD 7. 12.2004 - Obnoviť premávku
Tatranských elektrických železníc (TEŽ) medzi Popradom a
Starým Smokovcom sa takmer tri týždne po ničivej víchrici vo
Vysokých Tatrách podarilo Železniciam Slovenskej republiky a
Železničnej spoločnosti (ZSSK). Prvá električka zo zastávky
Pod lesom odišla do Starého Smokovca v pondelok večer o 18:23,
informoval SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Na úsekoch
Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec –
Tatranská Lomnica dopravu stále zabezpečujú autobusmi. Do
Vianoc by mala byť obnovená prevádzka TEŽ aj na úseku Starý
Smokovec – Tatranská Lomnica.
Po skončení mimoriadnej situácie po ničivej víchrici
organizuje likvidačné práce mesto Vysoké Tatry. V
jednotlivých osadách, postihnutých kalamitou, pokračuje
odstraňovanie stromov a uvoľňovanie miestnych komunikácií a
chodníkov od popadaných stromov. Uvoľnenie komunikácií je
jednou z hlavných úloh pred blížiacou sa zimnou lyžiarskou
sezónou. Predbežné škody, ktoré spôsobila víchrica len na
majetku mesta Vysoké Tatry, predstavujú približne 150 mil. Sk,
"čo sme zatiaľ odkryli a čo sme mohli zmapovať,„
uviedol primátor mesta Ján Mokoš. Samospráva podľa
primátora robí všetko, aby do Vianoc bolo mesto pripravené na
príchod hostí. Na likvidačných prácach sa podieľa aj 150
nezamestnaných, ktorých poskytol Úrad práce v Poprade.
Už 27. novembra otvorila 1. Tatranská lyžiarsku sezónu na
Štrbskom Plese, kde sú k dispozícii svahy Interski a Esíčko
s veľmi dobrými podmienkami na lyžovanie. Tento víkend
plánuje otvoriť stredisko Ždiar-Strednica. Najhoršie
následky zanechala víchrica v stredisku Jamy v Tatranskej
Lomnici a na Jakubkovej lúke v Novom Smokovci. Lyžiarske svahy
v oboch strediskách už sú vyčistené od popadaných stromov.
Prevádzkovatelia však majú problémy so zháňaním
náhradných dielov na poškodené lyžiarske vleky. 1.
Tatranská sa usiluje, aby sa v oboch strediskách začalo
lyžovať čo najskôr. „Nechcite však odo mňa dátum,“
uviedol pre SITA technický riaditeľ 1. Tatranskej Ján
Gavalier.
Železnice EU začnou odškodňovat za zpoždění mezinárodních
vlaků
BRUSEL 7. 12.2004 (zpravodajka ČTK) - Pokud bude
člověk po Evropské unii cestovat mezinárodním vlakem, který
potká větší zpoždění, bude mít za určitých okolností
nárok na odškodnění. Systém kompenzací začne platit 12.
prosince. Dohodlo se na něm Společenství evropských
železnic, v němž jsou i České dráhy, uvedl dnes v Bruselu
zástupce ředitele společenství Colin Hall.
Nejméně na 20 procent z ceny lístku bude mít nárok
cestující, jehož mezinárodní denní vlak nabere zpoždění
60 minut, nebo jehož mezinárodní noční vlak přijede do
cílové stanice o více než 120 minut později. Cena lístku
přitom musí činit alespoň 50 eur (zhruba 1600 korun).
Na České dráhy nebude mít vyplácení náhrad mimořádný
dopad, řekl mluvčí Petr Šťáhlavský. Zpoždění vlaků nad
60 minut je totiž výjimečné a obvykle není způsobeno
problémy železnice, ale nehodou, sebevražedným pokusem či
živelní pohromou. Na takové případy se však vyplácení
náhrad nebude vztahovat. Na čas, nebo se zpožděním do pěti
minut jezdí v průměru 90 procent vlaků ČD, řekl.
Dvacetiprocentní limit pro odškodné, se kterým počítá EU,
je minimální, jednotlivé dráhy si ho mohou stanovit i
vyšší. "Pro pasažéry je to průlomová novinka,"
zdůraznil Hall. Platit začne v EU a nečlenských zemích
Norsku a Švýcarsku.
Kompenzace se podle Halla nebudou vztahovat například na
stávky nebo situace zaviněné pasažérem, nehodou či
sebevraždou, nebo pokud bude vlak zpožděn kvůli předem
ohlášeným pracím. Na odškodnění nebudou mít nárok i
lidé, kteří cestují na zvýhodněné síťové jízdenky,
jako je InterRail nebo EuroDomino. Expert Evropské komise Heinz
Hilbrecht soudí, že výjimek na vyplácení je až příliš
mnoho.
Cestující, který bude nárokovat odškodnění, vyplní
formulář, zašle ho i s lístkem do dvou měsíců
společnosti, která vydala jízdenku. Dráhy pak mají čtyři
týdny na to, aby stížnost vyřídily. Hall nedokázal
odhadnout, kolik peněz budou železnice za zpoždění v
budoucnu platit. "Vlaky v Evropě jezdí většinou
přesně, avšak zpoždění občas bývají. Něco to stát
bude," řekl.
Některé evropské železnice, například rakouské, se
rozhodly odškodňovat i za zpoždění delších
vnitrostátních spojů, pokud lístek stojí alespoň dvacet
eur. Od příštího února začnou vyplácet i za zpoždění na
krátkých trasách, uvedla Alexandra Kronesová z rakouských
drah ÖBB.
Vracení peněz na evropských železnicích nebylo dosud
příliš časté. Například švédské dráhy vyplácejí
odškodné při výraznějším zpoždění vlaku formou šeku na
slevu při koupi některé z příštích jízdenek. Evropská
komise zatím navrhovala, že za krátká zpoždění by
cestující měl mít nárok na úhradu poloviny ceny jízdenky
bez ohledu na to, zda cestu uskutečnil nebo ne; při větším
zpoždění mu má být uhrazena plná výše.
Železniční policajti zadržali šesť zlodejov surového železa
(TASR) Bratislava 7. 12.2004 - Krádež 2500
kilogramov surového železa v ingotoch v hodnote 10 500 korún
objasnili v pondelok trnavskí železniční policajti.
Dvaja Trnavčania vo veku 29 a 43 rokov ukradli materiál ešte
počas prepravy medzi Trnavou a Košicami koncom novembra. Ku
skutku sa priznali a uviedli, že železo predali v zberni
surovín v Cíferi, kde zaň utŕžili 1200 korún.
Vyšetrovateľ oboch obvinil z trestného činu krádeže formou
spolupáchateľstva.
Podobný scenár sa opakoval aj v Čiernej nad Tisou, kde
štvorica mužov ukradla 30. novembra v popoludňajších
hodinách z koľajiska 3400 kg surového železa za vyše 41
tisíc korún. Odliatky poodnášali z obvodu železníc k
oploteniu súkromných záhradiek s tým, že ich v zberni
surovín speňažia. Zámer im prekazili príslušníci
Železničnej polície (ŽP).
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Deutsche Bahn ďalším sponzorom MS 2006
(SITA, AFP) BERLÍN 7. 12.2004 - Nemecká
štátna železničná spoločnosť Deutsche Bahn AG je šiestym
a zároveň posledným domácim sponzorom majstrovstiev sveta vo
futbale 2006. Dotácia od Deutsche Bahn predstavuje 60 miliónov
eur a šéf organizačného výboru šampionátu Franz
Beckenbauer je rád, že sa tým vyriešili finančné starosti.
"Sponzorov sa nám podarilo získať rok a pol vopred,"
povedal pyšne Beckenbauer. Deutsche Bahn prisľubila počas MS
vypraviť na prepravu fanúšikov asi 150 vlakov navyše.
Štrajk zamestnancov železníc paralyzoval dopravu
(SITA/AFP) OSLO 7. 12.2004 - Na celom území
Nórska sa v utorok zastavila železničná doprava v dôsledku
štrajku zamestnancov železníc, ktorí protestujú proti
vládnemu návrhu, aby súkromným spoločnostiam povolili
uchádzať sa o kontrakty na prevádzkovanie a údržbu štátnej
železničnej siete." Zrušenia a meškania spojov
ovplyvnili tisíce ľudí," uviedol hovorca štátnej
železničnej spoločnosti NSB Aage-Christoffer Lundeby. Štrajk
mal trvať tri hodiny. NSB vyradilo asi 200 svojich vlakov v
celej krajine v dôsledku štrajku. "Nemôžeme operovať z
bezpečnostných dôvodov, keďže na dopravných svetelných
signáloch svietia červené svetlá," vysvetlil Lundeby.
Štrajkujúci zamestnanci nórskej národnej administratívy
železníc odmietajú vládny plán povoliť súkromným
spoločnostiam, aby sa uchádzali o kontrakty na správu a
údržbu železničnej siete, v dôsledku čoho by do roku 2010
mohlo o zamestnanie prísť 1000 zamestnancov štátnych
železníc.
ŽSR si chcú požičať 1,16 miliardy
TA SR HOSPODÁRSKE NOVINY 08.12.2004 - Železnice
žiadajú zo štátneho rozpočtu poskytnutie návratnej
finančnej výpomoci 1,16 mld Sk na úhradu starých záväzkov
voči Sociálnej poisťovni. Ide o neuhradené poistné na
nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie z rokov 1997
až 2001.
Penále z omeškania dosiahlo výšku 6,16 mld Sk. Nepriaznivá
finančná situácia ŽSR, pre ktorú žiada podnik od štátu
výpomoc, bola spôsobená okrem iného neuhrádzaním záväzkov
štátu voči ŽSR za výkony vo verejnom záujme od roku 1994,
konštatuje ministerstvo dopravy.
Lístky sa dajú kúpiť aj cez internet
SME 08.12.2004, Filipko Richard - Od októbra sa
dajú kúpiť na vlaky vyššej kategórie lístky aj cez
internet. Na internetovej stránke www.slovakrail.sk si môžu
cestujúci kúpiť lístky na InterCity (IC) Gerlach 402/403 a IC
Tatran 404/405, ďalej na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501.
Od októbra sa dajú kúpiť na vlaky vyššej kategórie lístky
aj cez internet. Na internetovej stránke www.slovakrail.sk si
môžu cestujúci kúpiť lístky na InterCity (IC) Gerlach
402/403 a IC Tatran 404/405, ďalej na vlaky Expres (Ex) Kriváň
500/501 a Ex Váh 511, ktoré jazdia na trati Bratislava –
Žilina – Košice a späť. Železničná spoločnosť zavedie
postupne túto službu aj pre ostatné kategórie.
Postup
ŽSR plánujú vyhlásiť súťaž na výkon stavebného
dozoru
(SITA) BRATISLAVA 8. 12.2004 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú 10. januára budúceho roka
vyhlásiť verejnú súťaž na výkon stavebného dozoru nad
modernizačnými prácami na železničnej trati v úseku
Piešťany – Nové Mesto nad Váhom. Agentúre SITA to
potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. "Modernizovať sa
bude úsek v celkovej dĺžke približne 35 kilometrov,"
uviedla Blašková.
Modernizácia spomínanej trasy, ktorá je súčasťou
železničnej trate Trnava – Nové Mesto nad Váhom, by sa
podľa Blaškovej mala začať v roku 2006. "Ukončenie
prác na úseku je momentálne ťažké upresniť. Ukončenie
modernizácie celej trate, teda z Bratislavy až po Nové Mesto
nad Váhom, však ŽSR predpokladajú v roku 2008,"
skonštatovala Blašková. Dodala, že na financovaní
rekonštrukcie úseku Piešťany – Nové Mesto nad Váhom sa
bude podieľať aj Kohézny fond. "Našou snahou je získať
z fondu 85 % nákladov," podčiarkla Blašková. Plánovanú
výšku prostriedkov potrebných na modernizáciu však
nekonkretizovala.
Modernizácia by sa podľa Blaškovej mala týkať koľají,
elektrického vedenia, zabezpečovacej techniky, oznamovacích
zariadení, ako aj niektorých železničných staníc.
ŽSR vykázali za deväť mesiacov tohto roka stratu 1,313 mld.
Sk. V medziročnom porovnaní tak zaznamenali stratu menšiu o
366 mil. Sk. Náklady spoločnosti za tri kvartály predstavovali
15,354 mld. Sk. V sledovanom období dosiahli ŽSR výnosy v
objeme 14,041 mld. Sk. Ku koncu septembra evidovali ŽSR majetok
vo výške 59,438 mld. Sk, záväzky z toho predstavovali 60 %.
Celkové pohľadávky podniku k začiatku októbra boli v hodnote
1,842 mld. Sk. ŽSR zamestnávali ku koncu septembra v priemere
21 106 ľudí, ktorých priemerná mesačná mzda bola vo výške
16 713 Sk.
ZSSK bude odškodňovať cestujúcich pri meškaní
vlakov
(SITA) BRATISLAVA 8. 12.2004 - Cestujúci, ktorí
využívajú železničnú dopravu, si budú môcť od 12.
decembra tohto roka nárokovať komerčné odškodnenie pri
meškaní vlaku. Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) totiž
ako člen Spoločenstva európskych železníc prijala Chartu
práv cestujúcich v medzinárodnej preprave a toto ustanovenie
zakomponovala aj do svojho nového cestovného poriadku.
"Komerčné odškodnenie si ale cestujúci budú môcť
uplatniť len u vlakov v medzinárodnej preprave,"
podčiarkol riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
Cestujúci bude mať podľa Čikovského nárok na odškodnenie,
ak je držiteľom medzinárodného cezhraničného cestovného
lístka, ktorého nástupná a cieľová stanica je vo vnútri
Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska. "Cena lístka
však musí byť minimálne 50 eur na jednoduchú cestu. V cene
je zároveň zahrnutá aj cena rezervácie, prirážky alebo
iných príplatkov," povedal Čikovský. Dodal, že
cestujúci má nárok na vrátenie 20 % z ceny cestovného
lístka, ak príde do cieľovej stanice so 60-minútovým
meškaním, v prípade nočného vlaku so 120-minútovým
meškaním. Cestujúci však namiesto peňazí v hotovosti
dostane dobropis, ktorý mu vydá železnica v štáte, v ktorom
vlak meškal. "S týmto dobropisom si cestujúci môže
uplatniť 20-percentnú zľavu pri kúpe ďalšieho cestovného
lístka," vysvetlil Čikovský. Nárok na odškodnenie si
musí cestujúci uplatniť do dvoch mesiacov od ukončenia cesty.
Dopravca následne žiadosť preskúma a do troch mesiacov od jej
prijatia musí cestujúcemu oznámiť výsledok.
Skutočnosť, či má cestujúci na odškodnenie nárok, bude
posudzovať ten dopravca, ktorý cestovný lístok vydal. Ak
dopravca nebude môcť zabrániť vonkajším okolnostiam v
železničnej prevádzke, ako sú napríklad štrajk, prírodná
katastrofa, prevádzková porucha z dôvodu samovraždy, nehoda
na železničnom priecestí či policajné opatrenie, je podľa
Čikovského od povinnosti nahradiť škodu oslobodený.
"Odškodnenie nedostane cestujúci ani vtedy, ak ho na
dopravné obmedzenie a následné meškania vlaku vopred
upozornil pracovník stanice," uviedol Čikovský.
ZSSK od 12.decembra odškodní cestujúcich pri
meškaní medzinárodných vlakov
(TASR) Bratislava 8. 12.2004 - Železničná
spoločnosť (ZSSK), a. s., začne od 12. decembra tohto roka
odškodňovať cestujúcich pri meškaní medzinárodných
vlakov. Vo vnútroštátnej doprave sa touto problematikou bude
zaoberať až v budúcom roku, jej zavedenie je však otázne.
Odškodnenia sa bude môcť cestujúci domáhať len v prípade
viac ako 60-minútového meškania, pri nočnom spoji pôjde
minimálne o 120 minút. "Začiatočná aj cieľová stanica
jazdy vlakom sa musí nachádzať v rámci teritória Európskej
únie, Švajčiarska, alebo Nórska, cena lístka nesmie byť
nižšia ako 50 EUR," uviedol hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. Pri meškaní dostane cestujúci v cieľovej stanici
potvrdenie, ktoré predloží železnici v štáte, v ktorom bolo
meškanie spôsobené. Od nej dostane dobropis, ktorý ho bude
oprávňovať ku kúpe ďalšieho lístka s 20-% zľavou -
kalkulovanou z ceny pôvodného lístka.
Nárok na odškodnenie si musí klient uplatniť do dvoch
mesiacov od uskutočnenia jazdy. Dopravca kompenzáciu neuzná
vtedy, ak nemohol zabrániť vonkajším okolnostiam, ktoré k
meškaniu viedli.
Komerčné odškodnenie vyplýva Železničnej spoločnosti z
Charty práv cestujúcich v medzinárodnej doprave, ktorú ako
člen Spoločenstva európskych železníc ZSSK prijala.
Problémy Sociálnej poisťovne spôsobil zákon
Zlepšiť hospodárenie by mal vyšší
výber poistného, vymáhanie pohľadávok a osobná
zodpovednosť riaditeľov
Hospodárske noviny 09.12.2004, Andrea Devánová -
Sociálna poisťovňa (SP) celé mesiace obviňovala zo zlých
výsledkov hospodárenia všetkých okrem seba. Problémy vraj
spôsobili objektívne príčiny. Častým argumentom predsedu
Rady riaditeľov SP Františka Halmeša bolo, že
"poisťovňa je zodpovedná len za malú časť".
Analýza hospodárenia SP v roku 2004 však ukazuje niečo iné.
Podľa nej výdavky vyššie až o 900 miliónov korún spôsobil
nepresný odhad a o 1,3 miliardy Sk sa výdavky zvýšili z
objektívnych príčin, v dôsledku neočakávaných výdavkov
schválených parlamentom.
Zodpovednosť poisťovne.
Na strane príjmov má za ich vývoj väčšiu mieru
zodpovednosti SP. Príjmy nižšie o 1,4 miliardy spôsobila
napríklad nedostatočná miera úspešnosti výberu poistného
alebo nedostatočné príjmy z dlžného poistného. Ministerstvo
práce obhajuje seba i poisťovňu tým, že v čase prípravy
rozpočtu na rok 2004 nemohli mať presné údaje, keďže nový
systém účinný od 1. januára je postavený na nových
princípoch.
Nemajú relevantné údaje.
Nové legislatívne podmienky zastihli SP nepripravenú
najmä pokiaľ ide o poskytovanie relevantných údajov, ktoré
nemá ani v súčasnosti k dispozícii a nedokáže dostatočne
presne identifikovať súčasné zmeny. Údajová základňa SP
bude podľa ministerstva nedostatočná dovtedy, kým nebude mať
k dispozícii podrobnú databázu o každom poistencovi od
okamihu, keď vstúpi so systému sociálneho poistenia.
"Táto nedokonalosť bude pretrvávať v čoraz menšej
miere ešte niekoľko mesiacov, pretože neexistujú dokonalé
centrálne registre ani zamestnávateľov, ani iných
inštitúcií, s ktorými porovnávame naše parametre,"
pripustil Halmeš.
Treba zvýšiť výber.
V dôchodkovom poistení sa očakáva bilančné
zhoršenie o 4,1 miliardy korún. Výdavky budú vyššie o 1,5
miliardy a príjmy nižšie o 2,6 miliardy. Výpadok 2,5 miliardy
korún oproti rozpočtu vykazuje aj poistenie v nezamestnanosti.
Spôsobil to nepresný odhad počtu poberateľov dávok v
nezamestnanosti a dĺžky poberania tejto dávky. Celkový
bilančný výpadok by mal však predstavovať okolo 4,6 miliardy
korún, keďže SP očakáva, že tzv. generálny pardon jej
prinesie asi 1 miliardu korún. Ďalšími opatreniami, ktoré by
mali priniesť 0,5 až 1 miliardu korún, sú zvýšenie
úspešnosti výberu poistného okamžitým vydávaním
platobných výmerov neplatičom a vymáhaním pohľadávok
formou priamej zodpovednosti a motivácie riaditeľov pobočiek a
osobnej zodpovednosti členov Rady riaditeľov SP.
Zostanú bez odmien?
Zlepšiť hospodárenie by malo aj nadviazanie
odmeňovania členov Rady riaditeľov SP na zvyšovanie miery
úspešnosti výberu poistného a vymáhania pohľadávok. Ako
pre HN potvrdil minister Kaník, dozorná rada už urobila
potrebné kroky, aby nadviazala kritériá na odmeny na plnenie
úspešnosti výberu poistného. Halmeš sa k tejto otázke
nechcel vyjadrovať. "Problém je oveľa hlbší a
vážnejší než aby ho mohla vyriešiť zainteresovanosť rady
riaditeľov. Domnievam sa však, že prijatie takéhoto opatrenia
je dobré," zdôraznil Halmeš.
Miliardy od Veriteľa.
Zlepšiť hospodárenie by pomohlo aj oddlženie
nemocníc a železníc, ktoré sú dlhodobo najväčšími
neplatičmi SP. "Predpokladáme, že do konca tohto roka
prejde 1,8 miliardy korún na účty SP. Rokovania o oddlžení
železníc sa taktiež vyvíjajú veľmi sľubne," povedal
Halmeš. Železnice SR žiadajú zo štátneho rozpočtu
poskytnutie návratnej finančnej výpomoci 1,16 miliardy Sk na
úhradu starých záväzkov voči SP. Ide o neuhradené poistné
na nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie z rokov
1997 až 2001. Penále z omeškania dosiahlo výšku 6,16
miliardy Sk.
Za 9 mesiacov investovala ZSSK do mobilného parku takmer 1,1 miliardy Sk
(TASR) Bratislava 8. 12.2004 - Za prvých 9
mesiacov tohto roku investovala Železničná spoločnosť
(ZSSK), a. s., Bratislava do modernizácie mobilného parku 1,095
miliardy Sk. Celoročný plán predpokladá investície až 1,75
miliardy Sk.
Z vlastných zdrojov použila spoločnosť na obnovu vozidiel 628
miliónov Sk, cudzie zdroje dosiahli 300 miliónov Sk a
pôžička od združenia Eurofima, kde je ZSSK akcionárom, 167
miliónov Sk.
Najväčší objem prostriedkov, takmer pol miliardy Sk, smeroval
na modernizáciu nákladných vozňov. Na osobné vozne
vynaložila ZSSK 347 miliónov Sk a na hnacie vozidlá 269
miliónov Sk, pričom vždy išlo len o rekonštrukcie a nie
nákup nových vozidiel.
Vyplýva to z informácie o stave plnenia Koncepcie modernizácie
mobilného parku ZSSK, ktorú dnes zobrala na vedomie vláda.
Železnice modernizovali vozne za miliardu
SITA SME 09.12.2004 - Investície Železničnej
spoločnosti do vozňov a rušňov dosiahli za 9 mesiacov tohto
roka 1,095 mld Sk. Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie
mobilného parku železníc, tieto finančné prostriedky
smerovali na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel.
Investície Železničnej spoločnosti do vozňov a rušňov
dosiahli za 9 mesiacov tohto roka 1,095 mld Sk. Ako ďalej
vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku železníc,
ktorú včera (8.12.) vzala na vedomie vláda, tieto finančné
prostriedky smerovali na nákup a modernizáciu hnacích
vozidiel, osobných a nákladných vozňov. V poslednom
štvrťroku 2004 by podľa plánu mali železnice preinvestovať
ďalších viac ako 655 mil.
Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách
podieľali 57,3%, keď dosiahli celkový objem 628 mil.
Železnice okrem toho využili cudzie zdroje za viac ako 300 mil.
a na nákupe a modernizácii sa financiami v hodnote 167,2 mil.
podieľala aj Európska spoločnosť na financovanie
železničných koľajových vozidiel Eurofima.
Přehled tragických nehod na přejezdech v Evropě od
roku 2001
(ČTK) PRAHA 9. 12.2004 - Nejtragičtější
nehody na železničních přejezdech v Evropě od roku 2001:
3. ledna 2001 - Nejméně 11 imigrantů z Ekvádoru zahynulo,
když se jejich dodávka srazila s vlakem na železničním
přejezdu nedaleko města Lorca na jihovýchodě Španělska.
21. května 2001 - Šest lidských životů stála srážka
osobního vlaku a automobilu na železničním přejezdu v
západním Turecku. Všechny oběti, mezi nimi i dvě malé
děti, jely v autě.
23. května 2001 - Devět lidí zemřelo při srážce autobusu s
vlakem na železničním přejezdu v ruské Kaliningradské
oblasti.
22. června 2001 - Dvě vážná železniční neštěstí v
Bavorsku si ve stejný den vyžádala celkem sedm obětí.
Nejprve se u Vilsecku v bavorské Horní Falci srazil vlak s
nákladním autem; zahynuly tři osoby. U města Dillengen se pak
na železničním přejezdu srazil vlak s osobním vozem, v
němž zemřeli čtyři lidé.
20. února 2002 - Sedm osob zahynulo při srážce vlaku a
autobusu na železničním přejezdu u Tecuci na východě
Rumunska.
2. prosince 2002 - Pět osob, z toho dvě děti, přišly o
život při srážce vlaku se školním autobusem v blízkosti
obce Zawisty Podleśne v Mazovském vojvodství. Autobus vjel na
nechráněném železničním přejezdu přímo pod rozjetý
vlak.
8. května 2003 - Při srážce osobního vlaku s německým
autobusem u maďarského letoviska Siófok u Balatonu zemřelo 33
německých důchodců, kteří cestovali v autobuse.
7. května 2004 - Pět imigrantů přišlo o život na
jihovýchodě Španělska, když se jejich automobil střetl s
vlakem na železničním přejezdu u městečka Hellín v
provincii Albacete.
16. května 2004 - Nejméně 15 lidských životů si vyžádala
srážka mezi autobusem a nákladním vlakem na přejezdu
poblíž Oděsy na jihu Ukrajiny. Řidič autobusu ignoroval
světelnou signalizaci.
25. července 2004 - Nejméně 14 lidí z mikrobusu přišlo o
život při srážce jejich vozidla s vlakem v provincii Aydin v
západní části Turecka. Nehoda se stala na křižovatce,
která nebyla vybavena světelnou signalizací.
6. listopadu 2004 - Střet vlaku s automobilem na železničním
přejezdu u anglického Readingu připravil o život sedm lidí.
Senát umožnil čerpání úvěru na nákup vlaků za
1,45 miliardy korun
(ČTK) PRAHA 9. 12.2004 - Už jen podpis
prezidenta Václava Klause chybí k tomu, aby vláda vystavila
Českým drahám státní záruky za úvěr od železniční
organizace Eurofima ve výši 1,45 miliardy korun. Úvěrem
chtějí dráhy ještě letos financovat nákup osobních
vagonů, příměstských jednotek a lokomotiv. Poskytnutí
záruky umožňuje vládní návrh zákona, který dnes přijal
Senát. Získané prostředky použijí České dráhy na úhradu
nákladů spojených s pořízením 26 vysokorychlostních vozů
1. a 2. třídy, 20 vysokorychlostních lokomotiv a tří
elektrických příměstských jednotek. Vysokorychlostní vozy
dosahují rychlosti až 200 kilometrů za hodinu.
Čerpání úvěru by mělo začít ihned po nabytí účinnosti
zákona o státní záruce. Lhůta konečné splatnosti není
přesně stanovena a závisí na podmínkách, které společnost
Eurofima získá na finančním trhu. Lhůta splatnosti úvěru
bude stanovena nejdéle do roku 2019. České dráhy
předpokládají, že úvěr včetně úroků a poplatků s ním
spojených bude splácen z tržeb, které získávají z
mezinárodní přepravy.
Předseda hospodářského výboru Milan Balabán z opoziční
ODS upozornil na to, že dosavadní hospodaření Českých drah
skýtá riziko, že by záruka za úvěr mohla být uplatněna,
čímž by se zvýšil státní dluh. Zákon ale umožní
investice do infrastruktury a finanční prostředky budou
poskytovány za excelentních podmínek, uvedl. "Svým
způsobem nevyužívat těchto prostředků, když jsme členy
této organizace a přispíváme jí, by byla chyba," dodal.
Dodavatelem vozů 1. a 2. třídy bude firma Siemens Vídeň.
Více než 50 procent prací a dodávek se bude provádět v
České republice, především firmou Siemens, Kolejová vozidla
Zličín. Dodavateli lokomotiv bude firma Škoda dopravní
technika a příměstských jednotek firma ČKD Vagónka Ostrava.
V letech 2005 až 2013 se budou úroky včetně poplatku
pohybovat v rozmezí 31,1 až 31,2 milionu korun ročně. V
únoru 2014 bude splacena jistina zhruba 974,1 milionu korun a ve
stejném roce budou úroky včetně poplatku představovat asi
20,98 milionu korun. V letech 2015 až 2018 se budou úroky
včetně poplatku pohybovat v rozmezí 10,7 až 10,8 milionu
korun ročně. V roce 2019 se předpokládá splátka jistiny
487,05 milionu korun a úroků 5,4 milionu korun. Senátoři
podpořili také stručnou novelu zákona o podpoře malého a
středního podnikání, která souvisí s přejímáním práva
EU. Novela podle ministra financí Bohuslava Sobotky (ČSSD)
nahrazuje definici malých a středních podnikatelů odkazem na
příslušné nařízení Evropské komise.
V trnavskej automobilke ožíva prvá hala
HOSPODÁRSKE NOVINY 09.12.2004, Norbert Vrabec -
V areáli trnavského závodu PSA Peugeot Citroen čoskoro
odovzdajú prevádzku. V lisovni, v ktorej sa budú produkovať
automobilové dielce, sa od augusta inštalujú príslušné
technologické zariadenia.
Skúšobná prevádzka by sa mala začať vo februári budúceho
roka a výroba dielcov podľa plánu v auguste. V rámci
4-zmennej prevádzky v nej nájde uplatnenie prvých 250
zamestnancov.
Podľa generálneho riaditeľa trnavského projektu PSA Peugeot
Citroen Alaina Baldeyroua pokračujú práce na všetkých
objektoch závodu podľa pôvodného harmonogramu. Viac ako 90%
stavebných prác a služieb zabezpečujú firmy zo Slovenska.
Väčšina dodávateľov technológií a strojov je zo západnej
Európy.
Vybavenie prvej výrobnej prevádzky trnavskej automobilky tvoria
špičkové lisovacie technológie, ktorých súčasťou sú aj
dve linky na lisovanie veľkých komponentov s pracovným tlakom
2000 t. Dodala ich nemecká firma Schuller. Technologické
zázemie lisovne dopĺňa špeciálna linka na strihanie plechov
od spoločnosti Muller Weingarten a 21 počítačom riadených
robotov z produkcie koncernu ABB.
Podľa projektového manažéra Frederica Puecha výrobná
prevádzka lisovne bude zabezpečovať strihanie a lisovanie
polotovarov, ktoré sa používajú v ďalšom výrobnom procese.
Linky pracujú so škálou 24 nástrojov a umožňujú výrobu
dielcov pre 35 typov áut. Očakávaná ročná spotreba ocele v
tejto prevádzke dosiahne viac ako 115.000 t.
Práce napredujú aj na ďalších výrobných jednotách. V
tesnom susedstve lisovne sa skončili hrubé stavebné práce a
opláštenie objektu zvarovne, kde začiatkom februára chcú
začať inštaláciu zváracích technológií. Ďalšími
dôležitými časťami závodu sú lakovňa a montážna hala.
Aj tie už majú hotové základy a hlavnú konštrukciu budovy.
V priebehu budúceho roka sa začne výstavba cestovných
komunikácií medzi výrobnými halami. Dôležitou súčasťou
infraštruktúry budú tiež železničné prípojky.
prostredníctvom ktorých sa budú hotové vozidlá
transportovať zo závodu.
Francúzska automobilka chce v novom závode vyrobiť v prvom
roku 50.000 vozidiel. V ďalších rokoch bude fabrika schopná
vyprodukovať 300.000 áut ročne. Pripravujú sa aj
subdodávatelia automobilky
V priebehu júla budúceho roku by mali byť dostavané aj prvé
objekty dodávateľského priemyselného parku, ktorý v
bezprostrednom susedstve trnavskej automobilky zabezpečuje
medzinárodné konzorcium slovenskej skupiny J & T a
belgickej firmy IIG. Podľa predsedu predstavenstva developerskej
spoločnosti J & T Global Petra Korbačku, má tento areál
rozlohu 49,5 ha a je určený pre 25 až 30, tzv. just-in-time
dodávateľov, ktorí budú automobilku zásobovať na hodinovej
báze. Generálny riaditeľ trnavského projektu PSA Peugeot
Citroen 8.12. potvrdil, že ich prioritným záujmom je, aby sa
čo najviac komponentov vyrábalo v bezprostrednom okolí
automobilky. Okrem priamych dodávateľov komponentov tu nájde
uplatnenie aj viacero slovenských firiem, ktoré budú
zabezpečovať obslužné činnosti a rôzne doplnkové služby,
ako napríklad upratovanie, stravovanie, údržbu či prevádzku
inžinierskych sietí.
Ako bude vyzerať predstaničný priestor
SME 10.12.2004, (r) - Hlavná stanica v
Bratislave je dlhodobým problémom mesta. Snahy premiestniť či
rozšíriť ju majú už svoju históriu. Po vojne v 50-tych
rokoch sa plánovala nová hlavná stanica v priestore
Račianskej ulice. O nutnosti prestavby stanice i celého
námestia už takmer nik neopochybuje. Avšak podľa projektu sa
pri prestavbe vyrúbe 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov
štvorcových kríkov. Prestavba zlikviduje aj tenisové kurty.
"Majú sedemdesiatročnú tradíciu. Areál Lokomotívy
patrí medzi najstaršie a najtradičnejšie v Bratislave. Pre
tenis by to bola veľká škoda," povedal generálny
sekretár Slovenského tenisového zväzu Igor Moška.Obyvatelia
z okolia žiadajú, aby im investor zabezpečil ochranu pred
zvýšeným stavebným ruchom buď plastovými oknami, alebo
protihlukovými bariérami. Námestie by sa malo meniť podľa
návrhu ateliéru Markrop.
Obyvatelia Žabotovej a Pražskej sa obávajú prestavby
stanice
SME 10.12.2004, Jana Parkrová - O projekte
prestavby predstaničného priestoru diskutovali na magistráte
jeho investori zo spoločnosti IPR Slovakia s občanmi. Projekt
už posúdilo aj ministerstvo životného prostredia.
"Stavbu považujeme z hľadiska jej vplyvov na životné
prostredie za realizovateľnú," povedal Tomáš Šembera,
jeden z členov tímu, ktorý projekt vyhodnocoval podľa
podmienok EIA. Podľa jeho slov je jeho výhodou napríklad
umiestnenie električkovej trate od Štefanovičovej ulice do
podzemných priestorov, čo má ulicu odbremeniť od hluku.
"Navrhovaná súbežná cesta s Pražskou ulicou zase
zmierni hluk na Pražskej," dodal Šembera. Stavba bude
podľa neho nepriaznivo vplývať na okolie najmä počas
výstavby. "Dotkne sa to predovšetkým obyvateľov
Žabotovej ulice." Šembera povedal, že po realizácii
projektu dôjde k zlepšeniu terajšieho stavu územia. Na
otázku, či za zlepšenie považuje výrub 609 stromov, 209
tují a 1051 metrov štvorcových kríkov, odpovedal, že je
pravda, že všetka zeleň okrem gaštanovej aleje na
železničnom násype bude odstránená. "Sadovými
úpravami však dôjde k zvýšeniu súčasnej plochy zelene asi
o 50 percent, bude tu vysadených 2400 metrov štvorcových
kríkov a 420 stromov. Je pravda, že bude trvať určitý čas,
než ju dokáže plne nahradiť. Treba si však položiť
otázku, či chceme tento priestor udržiavať v takom stave, ako
je teraz, alebo či chceme zmenu k lepšiemu," argumentoval
Šembera. "Územie má šesť hektárov a nikdy
neuspokojíme každého," reagoval na pripomienky občanov
konateľ spoločnosti IPR Igor Ballo. Jeden z občanov v diskusii
nesúhlasil s polyfunkčnosťou projektu stanice a
predstaničného námestia. "To nebude stanica a okolie, ale
hypermarket," vyčítal architektom. "V súčasnosti
už stanice v mestách nie sú len na cestovanie, sú
multifunkčnými centrami," obhajoval svoju koncepciu
architekt Ivan Marko z ateliéru Markrop. Najostrejšie
vystúpili v debate obyvatelia ulíc Šancová a Pražská.
Žiadajú, aby investor zorganizoval stretnutie s obyvateľmi
týchto ulíc, ktorí sú zväčša starší ľudia a o verejnom
prerokovávaní na magistráte sa nedozvedeli. Tiež požadujú,
aby im investor zabezpečil ochranu pred zvýšeným stavebným
ruchom buď plastovými oknami, alebo protihlukovými bariérami.
Tatran bude od nedele opäť zastavovať v Trenčíne
(SITA) TRENČÍN 10. 12.2004 - Vlak InterCity
Tatran bude podľa nového cestovného poriadku, ktorý na
slovenských železniciach začne platiť v nedeľu 12. decembra
od polnoci, zastavovať aj na trenčianskej železničnej stanici
. Štvorročná snaha Trenčanov priniesla úspech, informoval
SITA tlačový tajomník Mestského úradu Trenčín Tibor
Hlobeň. Obyvateľom mesta a okolia pribudne okrem iného priame
vlakové spojenie s Viedňou.
Zastávka IC bola v Trenčíne zrušená v máji roku 2000.
Pracovník Trenčianskeho neformálneho združenia Juraj Holúbek
bol iniciátorom petície za obnovenie zastávky IC vlakov,
ktorú s ôsmimi tisíckami podpisov odovzdal petičný výbor
Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
"Úradníci sa napriek tomu rozhodli vylúčiť Trenčín z
harmonogramu zastávok IC vlaku, hoci v Trenčíne počet
cestujúcich vo vlakoch IC stúpal," spomína si na
výsledky petície Holúbek.
V lete tohto roku adresovali občania ďalšiu petíciu
primátorovi Trenčína Branislavovi Cellerovi a poslancom
mestského zastupiteľstva, jej súčasťou bola požiadavka na
zastavovanie IC vlakov v meste. Podporilo ju 15 026 ľudí, v
petičnom výbore bol opäť J. Holúbek. Trenčiansky primátor
sľúbil, že problém bude riešiť na osobnom stretnutí s
generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti.
Prokopovič rokoval s partnermi v EÚ o problematike
telekomunikácií a dopravy
(TASR) Brusel 10. 12.2004 - Ministri dopravy,
telekomunikácií a energie EÚ, vrátane ministra dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča rokovali v
Bruseli o problematike telekomunikácií, pozemnej, leteckej, ale
aj intermodálnej dopravy.
"Konkrétne išlo napríklad o otázky cestnej bezpečnosti,
globálneho navigačného satelitného systému, certifikovaní
vlakového personálu, licencovaní letovej prevádzky, ale aj o
rozpočte," uviedol poradca a hovorca ministra Tomáš
Šarluška. Na dvojdňovom zasadnutí (9.-10. decembra t.r.) Rady
ministrov EÚ sa spolu s Prokopovičom zúčastnil aj vládny
splnomocnenec pre informačnú spoločnosť SR Miroslav Kukučka.
Vlaky už nebudou muset zastavovat na hranicích
BRUSEL 10. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Evropské
železnice čekají další změny včetně "evropského
řidičáku pro strojvedoucí", který umožní, aby vlaky
už nezastavovaly na hranicích kvůli výměně posádek. Návrh
směrnice o certifikaci strojvedoucích a vlakových čet
schválili dnes v Bruselu ministři dopravy Evropské unie.
Ministr dopravy Milan Šimonovský je s výsledkem spokojen.
Podle něj se podařilo prosadit pojetí "šité na míru
ČR", protože například striktní požadavky se budou
týkat jen strojvedoucích. "Jde o to, aby železniční
doprava byla konkurenceschopná vůči silniční. Jakékoliv
zdražení, i ve vzdělávání vlakových čet, by znamenalo,
že se konkurenceschopnost zhorší," uvedl s tím, že
nová směrnice nezvýší náklady českým drahám a přitom
zavede jednotné standardy pro udělování oprávnění
strojvedoucím a vlakovým osádkám.
Šimonovský připouští, že v budoucnu může hrozit
"lanaření" strojvedoucích mezi jednotlivými
společnostmi. "To je věc, které se nedá zabránit, je
třeba s ní počítat. Tak, jako naši strojvedoucí budou
jezdit v jiných členských státech, tak i u nás budou
působit společnosti, které budou mít své strojvedoucí či
využívat naše," uvedl.
Směrnici ještě posoudí Evropský parlament, zřejmě na jaře
v rámci čtyř direktiv "třetího železničního
balíčku", který má otevřít cestu k další
liberalizaci drah.
Liberalizace a harmonizace předpisů v železniční dopravě
má přispět i k většímu podílu přepravy na kolejích. V
současnosti dráhy v EU přepravují pouze 16 až 18 procent
nákladů, v ČR okolo 25 procent.
České dráhy od neděle zdražují jízdné
ČTK LIDOVÉ NOVINY 11.12.2004 - V noci z 11. na
12.12. začne platiť nový cestovný poriadok Českých dráh. V
medzinárodnej doprave sa počíta so zvýšením spojov o 8%, v
regiónoch bude jazdiť o 3% viac vlakov ako t.r. Povedal to
hovorca Petr Šťáhlavský.
Súčasne železnice zvýšia ceny štvrťročných predplatných
cestovných lístkov a zliav. Napríklad karta Z, po ktorej
zakúpení majú cestujúci nárok na lacnejšie zákaznícke
cestovné, bude stáť 200 Kč namiesto doterajších 100 Kč.
Zvýši sa aj cena kilometrickej banky na ubehnutí 2000 km o 100
Kč na 1300 Kč. S malým zdražením musia počítať aj
cestujúci pri štvrťročných predplatných cestovných
lístkoch.
Informácie o vlakovej doprave podáva kontaktné centrum
(SITA) BRATISLAVA 11. 12.2004 - Od nedele do
piatku od 6:00 do 22:00 a v sobotu od 7:30 do 14:30 je v
prevádzke Kontaktné centrum Železničnej spoločnosti (ZSSK),
na ktorom sa cestujúci môžu informovať o vlakovej doprave na
Slovensku aj v Európe. Operátori poskytujú informácie o
spojeniach, cenách cestovných lístkov vo vnútroštátnej
preprave, o tarifných a prepravných podmienkach, o
meškajúcich vlakoch, ako aj o produktoch ZSSK. Podľa
skúseností z testovacej prevádzky, ktorá bola spustená
začiatkom októbra a skončila minulý týždeň, centrum
vybaví mesačne zhruba 10 tisíc hovorov. Informácie podávajú
pracovníci centra na čísle 18 188. Každý hovor je
spoplatnený ako medzimestský.
V súčasnosti je už možná tiež kúpa cestovných lístkov
cez internet pre vybrané vlaky vyššej kategórie. Cestujúci
si na internetovej stránke www. slovakrail.sk môžu kúpiť
cestovné lístky na InterCity (IC) Gerlach 402/403 a IC Tatran
404/405, na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501 a Ex Váh 511,
ktoré jazdia na trati Bratislava hlavná stanica - Žilina -
Košice a späť. Cestovné lístky cez internet možno kupovať
od pondelka do nedele od 6:00 do 21:00, v sobotu iba v čase od
7:00 do 13:30.
Informácie agentúre SITA poskytol hovorca ZSSK Miloš
Čikovský.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ