Rekordné investície v mestskom rozpočte na rok
2005
(SITA) TRENČÍN 19. 12.2004 - Poslanci mestského
zastupiteľstva schválili vyrovnaný rozpočet mesta na rok
2005, ktorý počíta s doteraz najvyššími investičnými
prostriedkami v histórii. V príjmoch sa počíta so sumou 1 032
130 000 korún, z toho bežné príjmy budú takmer 647 miliónov
korún a kapitálové vyše 385 miliónov korún. V kapitole bežné
výdavky sa počíta so sumou 644,5 milióna korún, pri kapitálových
výdavkoch s 534 miliónmi korún, výdavky spolu budú v sume 1
178 620 000 korún. Súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné
operácie, ktorými sa vykonávajú prevody z peňažných fondov
obce a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie.
Rozpočtový schodok vyrovnajú príjmy z uvedených operácií
vo výške 146,5 milióna korún, povedal dnes pre SITA tlačový
tajomník mestského úradu Tibor Hlobeň.
Na rok 2005 sú plánované rekordné investície vo výške 534
miliónov korún. Mesto plánuje nákup pozemkov pre priemyselný
park a počíta aj so začatím výstavby nového letného kúpaliska,
za ktoré dostane finančnú náhradu od investora modernizácie
železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, ktorým sú
Železnice SR. V rozpočte sú vyčlenené aj peniaze na juhovýchodný
obchvat mesta, ktorý odľahčí automobilovú dopravu cez stred
mesta. Významným projektom je odkanalizovanie jednotlivých
mestských častí a pripravuje sa aj rekonštrukcia mestských
komunikácií, pretože niektoré sú už v kritickom stave.
Investície budú plynúť aj do prvej etapy budovania športovo-rekreačnej
zóny na Ostrove. Pribudnú alebo sa rozšíria športové areály
pri základných školách na Hodžovej a Veľkomoravskej ulici.
PEM súhlasí s krytím straty 3,6 mld. Sk pri prevádzkovaní
dráhy
(SITA) BRATISLAVA 20. 12.2004 - Na vykrytie
straty z prevádzkovania dráhy v železničnej doprave by malo v
budúcom roku smerovať zo štátneho rozpočtu 3,6 mld. Sk. Vyplýva
to z návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní
dráhy na budúci rok, ktorý Porada ekonomických ministrov
(PEM) v pondelok odporučila vláde schváliť. "Predpokladáme,
že celkové výkony Železníc Slovenskej republiky (ŽSR)
dosiahnu v budúcom roku 11,7 mld. Sk, vrátane 3,6 mld. Sk, ktoré
ŽSR dostanú z titulu poskytovania nižších cien,"
uviedol po PEM minister financií Ivan Mikloš. PEM podľa Mikloša
odporučila vláde vynechať ustanovenie o tom, že rezort
dopravy do 90 dní od podpisu Protokolu o vyhodnotení zmluvy o výkonoch
vo verejnom záujme stanoví spôsob a formu zúčtovania straty
prevyšujúcej prijaté preddavky. "Z tohto bodu by totiž
mohlo vzísť riziko dodatočného vykrytia straty ŽSR,"
vysvetlil Mikloš.
Podľa návrhu zmluvy by mali ŽSR dosiahnuť najvyššie výnosy,
vo výške 7,6 mld. Sk z poplatkov Železničnej spoločnosti za
použitie železničných dopravných ciest. Od iných dopravcov
by mali ŽSR inkasovať zhruba takmer 186 mil. Sk a výnosy z
finančných operácií by podľa návrhu zmluvy mali predstavovať
58 mil. Sk. Výška výnosov sa odvádza od predpokladaných výkonov,
ktoré by mali v budúcom roku predstavovať celkovo takmer 51
mil. vlakokilometrov. Na osobnú dopravu pripadá z toho 31,6
mil. vlakových kilometrov a na nákladnú dopravu 19,4 mil.
vlakokilometrov. Železničná spoločnosť by mala zabezpečiť
50,3 mil. vlakokilometrov a takmer 700 tis. vlakových kilometrov
sa rozdelí medzi ostatných dopravcov.
Náklady kalkulované na budúci rok by mali byť v porovnaní so
zmluvou na tento rok o 91,5 mil. Sk nižšie pri predpokladanej výške
11,4 mld. Sk. Najväčšiu položku pritom tvoria režijné náklady
na úrovni 3,8 mld. Sk. Na mzdové náklady by sa v budúcom roku
podľa zmluvy malo vyčleniť viac ako 2,3 mld. Sk, výška
odpisov by mala predstavovať 2,2 mld. Sk.
Podľa zmluvy budú musieť ŽSR zabezpečiť na celoštátnych a
regionálnych dráhach výkony súvisiace s udržiavaním prevádzkyschopnosti
dráh, zabezpečením styku s inými dráhami, prideľovaním voľných
kapacít na dráhach, organizovaním dopravy na týchto dráhach
a zabezpečovať a obsluhovať dráhy.
Pendolino Českých drah ve čtvrtek poprvé sveze cestující
(ČTK) PRAHA 20. 12.2004 - Nový rychlovlak Českých
drah Pendolino vyjede ve čtvrtek v rámci zkušebního provozu
poprvé s běžnými cestujícími. Dráhy jej začnou nasazovat
na některé rychlíkové spoje na trati Praha-Děčín, řekl ČTK
mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Již ve středu
vyjede rychlovlak po stejné trati s odbornou veřejností.
Zájemci o jízdu soupravou s naklápěcími skříněmi budou mít
první možnost pravděpodobně na spoji číslo 772, který odjíždí
z pražského Masarykova nádraží v 10:26 hodin. Vlak zastaví
v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosicích a Ústí
nad Labem. Do Děčína přijede v 12:04. Zpátky by se měla
souprava vydat jako spoj číslo 777 s odjezdem z Děčína v
13:57 hodin. Do Prahy na Masarykovo nádraží přijede v 15:38
hodin. Ve vlaku budou platit běžné tarify. Zpáteční jízdenka
z Prahy do Děčína vyjde na 180 korun.
Mluvčí upozornil, že vlak je nadále v testovacím provozu a
nemusí být na uvedených spojích nasazen vždy. V některých
termínech se tak cestující setkají s klasickou soupravou.
O jízdu Pendolinem bude podle Šťáhlavského zřejmě v prvních
dnech velký zájem především mezi železničními příznivci
a fandy, pro které bude svezení soupravou skutečným vánočním
dárkem. Zájemci o svezení však nemusí spěchat, protože zkušební
provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců. Vlak musí
s cestujícími najezdit 50 tisíc kilometrů.
Dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů s
plněním norem pro elektromagnetické záření bude vlak na
podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince, kdy
začne platit nový jízdní řád, jej nasadí do mezinárodního
provozu do SRN, Rakouska a na Slovensko.
Souprava stejného typu vytvořila minulý měsíc tuzemský
rychlostní rekord 237 km/h. Vlak tvoří dva vozy 1. třídy, jídelní
vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. V obou třídách
jsou nalevo od uličky dvě řady sedadel a napravo jedna. Druhá
třída se od první liší pouze ve velikosti místa na nohy. Jídelní
vůz je tvořen barem a restaurací s obsluhou. Vlak nabízí 331
míst k sezení, dvě místa pro vozíčkáře a je klimatizovaný.
V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za
4,35 miliardy Kč od italského výrobce Alstom Ferroviaria
objednaly. Vlak se měl v provozu objevit již před čtyřmi
lety, ale dodávky zdržely problémy s výrobou v ČKD, které
bylo tehdy členem výrobního konsorcia.
Británie bude testovat bezpečnostní pásy pro cestující
vlaků
LONDÝN 20. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Britský
úřad pro bezpečnost provozu na železnicích oznámil, že začne
zkoušet bezpečnostní pásy pro cestující vlaků. Železnice
se až dosud bránily zavádění pásů mimo jiné proto, že se
bály, že by jim z toho vyplynula povinnost zajistit pro každého
cestujícího sedadlo. Po sérii vlakových neštěstí ale tlak
na dodatečná bezpečnostní opatření sílí.
Dosavadní britské analýzy vhodnosti pásů ve vlacích vycházely
z počítačových modelů. Napřesrok se ale začne zkoušet ve
skutečných vagonech a s figurínami. Podle prvních odborných
komentářů se však nynější vagony ani sedadla vlaků pro pásy
jako další bezpečnostní prvek nehodí.
Testy mají zahrnout několik nových bezpečnostních prvků.
Jednak to jsou dvoubodové bezpečnostní pásy podobné leteckým.
Dále to jsou pásy tříbodové, které jsou v automobilech. Pro
strojvůdce se budou zkoušet airbagy. Bezpečnostní pásy ve
vlacích zkoušelo už v roce 1999 Finsko. Tehdy si je připnulo
jen procento cestujících.
České dráhy čekají příští rok ztrátu 690 milionů korun
(ČTK) PRAHA 21. 12.2004 - České dráhy příští
rok skončí se ztrátou 690 milionů korun. Vyplývá to z
podnikatelského plánu na rok 2005, který posvětila i dozorčí
rada ČD, píšou dnešní Hospodářské noviny. Dráhy by také
měly příští rok propustit asi šest tisíc zaměstnanců.
"Ztrátu způsobuje stát, protože plně nehradí osobní
dopravu, kterou si u drah objednal. Asi z jedné čtvrtiny ji
proto dráhy hradí ze zisku v nákladní dopravě," řekl
listu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Stát však vinu popírá.
"Stát skutečně neplatí celou ztrátu ČD za osobní
dopravu, nicméně ne všechnu dopravu si objednává," tvrdí
Michal Němec z ministerstva dopravy.
Pro hospodaření drah je stěžejní zisková nákladní
doprava. Jenže dráhy mají potíže už i s přepravou zboží,
u které po loňských růstech začaly klesat objemy, píše deník.
Představenstvo firmy by nyní mělo navrhnout opatření k
zastavení poklesu příjmů z nákladní dopravy.
Dráhy nyní zaměstnávají zhruba 73.000 zaměstnanců. Letos
ze státní firmy odešlo asi 5700 lidí, do roku 2008 má firmu
opustit až 17.000 lidí. Příští rok je naplánován odchod
šesti tisíc lidí. Ti, kteří odejdou na dohodu, se mohou
stejně jako letos spolehnout na doprovodný sociální program
drah, uvádí list. ČD jim v příštím roce vyplatí 620
milionů korun, které dostanou ze státního rozpočtu. List
poznamenává, že dráhy na odchodu pracovníků nevydělají.
Peníze, které ušetří na mzdách, přerozdělí mezi zbývající
zaměstnance. "Peníze se využijí k navýšení mezd těm,
co zůstávají," potvrdil HN Šťáhlavský.
Letošní hospodaření drah by mělo skončit ztrátou 799
milionů korun. Loni dráhy hospodařily prvním rokem jako
akciová společnost s téměř miliardovou ztrátou. Předloni
ještě před oddlužením, kdy firma fungovala jako státní
podnik, vykázaly ztrátu 4,8 miliardy Kč.
Z Českých drah odejdou tisíce lidí
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY/PT 21.12.2004, Činčura
Jan - Do roku 2008 má z Českých dráh (ČD) odísť až 17.000
ľudí. To je toľko ľudí, koľko má obyvateľov mesto Jičín.
Železničná polícia bude cez sviatky intenzívne monitorovať stanice i
vlaky
(TASR) Bratislava 21. 12.2004 - Železničná polícia
bude počas nadchádzajúcich sviatočných dní vo zvýšenej
miere monitorovať situáciu na všetkých železničných
staniciach a vo vytypovaných vlakoch medzinárodnej a vnútroštátnej
prepravy.
Cieľom prijatých opatrení je zabezpečiť v dosahu právomocí
železníc verejný poriadok, ochranu života a zdravia cestujúcich,
ich majetku ako aj majetku železničných spoločností. Hliadky
železničnej polície si budú operatívne odovzdávať informácie
o vývoji bezpečnostnej situácie vo vlakoch a na staniciach s dôrazom
na predchádzanie okrádania cestujúcich. Už teraz sa
zameriavajú na zvýšenú kontrolu podozrivých osôb vstupujúcich
do priestorov staníc a vlakov a na batožiny odložené bez
dozoru.
Na cestujúcich bude s dôrazom na vlastnú bezpečnosť vplývať
aj zintenzívnené vysielanie staničných rozhlasov, informoval
dnes hovorca ŽP Jozef Búranský.
Rychlovlak Pendolino dnes poprvé sveze cestující
(ČTK) PRAHA 22. 12.2004 - Z pražského
Masarykova nádraží se dnes v 10:20 vydá na zkušební jízdu
s odbornou veřejností nový rychlovlak Českých drah
Pendolino. Do Ústí nad Labem, kde bude jeho prohlídka umožněna
novinářům, má přijet v 11:32. Po testovací jízdě zahájí
České dráhy 23. prosince zkušební provoz vlaku na pravidelných
linkách Praha – Děčín.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ale upozornil, že
vlak zůstává v testovacím provozu a nemusí být na uvedených
spojích nasazen vždy. V některých termínech se tak cestující
setkají s klasickou soupravou.
Ve vlaku budou platit běžné tarify. Zpáteční jízdenka z
Prahy do Děčína vyjde na 180 korun.
Zkušební provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců.
Vlak musí s cestujícími najezdit 50.000 kilometrů.
Dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů s
plněním norem pro elektromagnetické záření bude vlak na
podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince, kdy
začne platit nový jízdní řád, jej nasadí do mezinárodního
provozu do Německa, Rakouska a na Slovensko.
Souprava stejného typu vytvořila minulý měsíc tuzemský
rychlostní rekord 237 kilometrů v hodině. Vlak tvoří dva
vozy první třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé
třídy.
Polští železničáři stávkovali;
chtějí více peněz
z rozpočtu
(ČTK) VARŠAVA 21. 12.2004 - Zaměstnanci státních
železnic v Polsku dnes přerušili práci a formou výstražné
stávky dali najevo, že nejsou spokojeni se státním financováním.
Železničáři při protestu blokovali tratě, oznámila
agentura AP. Přestože stávka trvala jen asi hodinu, způsobila
četná zpoždění vlaků.
Železničáři si stěžují, že stát jim dává málo peněz,
což je podle nich důvod, proč je železnice v zanedbaném
stavu. Účastníci protestu na sobě měli bílé vesty s červeným
znakem odborového svazu Solidarita a blokovali tratě hlavně v
okolí měst na severu země.
Železničáři chtějí vládu přinutit k plnění slibů z
minulosti, k nimž patří hlavně příslib většího objemu
peněz na modernizaci. "Je to výstražná stávka. Bouříme
se, protože vláda i správní rada drah neplní loňskou
smlouvu," řekl polské agentuře PAP zástupce stávkujících
ve městě Lublin.
Železničáři začátkem prosince ve Varšavě žádali další
peníze, protože dolní komora parlamentu dráhám snížila příděl
z rozpočtu. Mluvčí drah protest označil za neodpovědný,
protože prý na podnik vrhá špatné světlo.
V Polsku mohou cestující za jízdenku zaplatit také esemeskou
VARŠAVA 21. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Zapomněli
jste si před nástupem do tramvaje nebo autobusu koupit lístek
a řidič právě poslední doprodal? V několika polských městech
už to není žádný problém. Stačí totiž vyslat speciální
SMS z mobilního telefonu, a tak si zaplatit lístek.
Nápad je jednoduchý. Místo běžné papírové jízdenky je možné
ve stánku koupit speciální kartu. Na ní je pod stírací
vrstvou ukryt kód a telefonní číslo. Zasláním kódu na
telefonní číslo se karta aktivuje.
Pak už stačí pouze při každém nástupu do autobusu nebo
tramvaje na číslo 7003, které je pro tyto služby rezervováno
v celém Polsku, vyslat textovou zprávu. Za chvíli by se na
displeji mobilního telefonu měla objevit odpověď společně s
"elektronickou jízdenkou".
Karta stojí podle města od 16 do 24 zlotých (v přepočtu od
112 do 168 korun). Koupení jízdenky prostřednictvím telefonu
vyjde o něco dráž, protože cestující musí připočíst ještě
asi čtyři koruny za SMS. Je ale možné také jednou textovou
zprávou koupit více jízdenek, či třeba časovou jízdenku
hned na několik spojů.
Pražský dopravní podnik na dotaz ČTK uvedl, že o podobném
systému plateb neuvažuje.
V Polsku služba funguje ve městech Jelenia Góra, Poznaň,
Slupsk, Jaworzno, Zamoście a Kielce. O jejím zavedení uvažují
i další města. Není vyloučeno, že se do sítě esemeskových
jízdenek připojí také polské dráhy. Už nyní je totiž možné
pomocí textových zpráv například rezervovat lístky na mezinárodní
vlaky.
Díky SMS je pak možné bez příplatku koupit lístek přímo
ve vlaku.
Siemens bude vyrábať vlaky pre Rusko
(SITA, Reuters) SCHLESWIG 21. 12.2004 - Nemecký
strojársky konglomerát Siemens bude vyrábať vysokorýchlostné
vlaky ICE pre štátne ruské železnice. Podľa dohody, ktorú
Siemens podpísal v utorok počas stretnutia vysokých
predstaviteľov Ruska a Nemecka v severonemeckom Schleswigu,
vyrobí Siemens v spolupráci s ruskou spoločnosťou NTT, ktorá
sa špecializuje na výrobu lokomotív, spočiatku 60 vlakov. Prvé
z nich by mali byť hotové v roku 2007. Tieto vlaky by mali premávať
medzi Moskvou a Petrohradom, pričom by mali dosahovať rýchlosť
250 kilometrov za hodinu. Ako ďalej informoval generálny
riaditeľ spoločnosti Siemens Heinrich von Pierer, zmluva zahŕňa
aj opciu na výrobu ďalších 90 vlakov. Siemens by mal za výrobu
vlakov získať približne 1,5 mld. eur.
Podľa analytikov je podpísaná zmluva dobrou správou pre divíziu
Siemensu zaoberajúcu sa výrobou dopravných prostriedkov. Táto
divízia dosiahla za fiškálny rok, ktorý sa skončil v
septembri, prevádzkovú stratu vo výške 434 mil. eur.
Jeden z najväčších svetových koncernov, Siemens AG, rozvíja
svoje aktivity aj na Slovensku v odvetví elektrotechniky,
automobilového priemyslu, informačných technológií či strojárstva.
Spoločnosť Siemens, s.r.o. Bratislava vznikla v roku 1993 a
patrí k najväčším zahraničným investorom v SR.
Vodič parížskej rýchlodráhy zomrel počas jazdy
(SITA/AFP) PARÍŽ 21. 12.2004 - Súpravu parížskej
rýchlodráhy v utorok zastavil bezpečnostný systém po tom, čo
vodič zomrel na následky srdečného záchvatu, informovala
dopravná spoločnosť RATP. Brzdy začali účinkovať, keď
neovládaná súprava vchádzala do rušnej podzemnej stanice
Chatelet-Les Halles v centre Paríža. Vodič nasledujúceho
vlaku našiel telo svojho kolegu na zemi kabíny. Mŕtvy muž by
na budúci týždeň oslávil 50. narodeniny.
Podľa prevádzkovateľa rýchlodráhy a metra RATP sú podobné
incidenty "extrémne zriedkavé".
ŽSR hľadajú projektanta na modernizáciu trate Púchov – Žilina
(SITA) BRATISLAVA 22. 12.2004 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na
vypracovanie projektovej dokumentácie k modernizácii železničnej
trate v úseku Púchov – Žilina pre dosiahnutie rýchlosti až
160 kilometrov za hodinu. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa
ŽSR Nela Blašková. Potenciálni záujemcovia môžu svoje
ponuky predkladať do 19. januára budúceho roka, pričom otváranie
obálok s ponukami sa uskutoční o deň neskôr. "Rozhodujúcim
kritériom vyhodnocovania ponúk bude najnižšia ponúknutá
cena," povedala Blašková. Dodala, že celý proces výberu
by mali ŽSR ukončiť v prvom štvrťroku 2005.
Predmetom verejnej súťaže je dodanie projektovej dokumentácie
pre územné rozhodnutie s vypracovaním stavebného zámeru, vrátane
prieskumných prác a inžinierskej činnosti. Záujemca musí ďalej
dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie, na
realizáciu stavby, na súťažný návrh a zároveň musí
zabezpečiť občasný autorský dozor.
ŽSR požadujú od uchádzačov zábezpeku vo výške 3 mil. Sk,
ako aj preukázanie odbornej spôsobilosti. Uchádzač tiež musí
preukázať plnenie zmlúv rovnakého alebo podobného predmetu
obstarávania za roky 2001 až 2003, v rámci ktorých musí byť
cena za vyprojektované dokumentácie v oblasti prestavby železničnej
dopravnej cesty v minimálnom ročnom objeme 50 mil. Sk. Zároveň
musí záujemca preukázať, že v spomínaných rokoch bol
spracovateľom aspoň jednej dokumentácie pre územné
rozhodnutie v hodnote minimálne 10 mil. Sk, aspoň dvoch
dokumentácií na stavebné povolenie v minimálnej cene 30 mil.
Sk pre každú z nich a aspoň jednej dvojjazyčnej dokumentácie
na súťažný návrh spracovanej pre stavbu financovanú z
fondov Európskej únie. Finančný obrat v rokoch 2001 až 2003
pritom musí mať uchádzač vo výške minimálne 60 mil. Sk ročne.
Samotná modernizácia, ktorá by sa podľa Blaškovej mala týkať
koľají, elektrického vedenia, zabezpečovacej techniky,
oznamovacích zariadení, ako aj niektorých železničných staníc,
by sa mala začať v roku 2008. ŽSR plánujú podľa nej prijať
na spomínaný projekt určité financie aj z Kohézneho fondu,
pričom maximálna suma príspevku je na úrovni 85 %.
Košická železničná stanica dostala kamerový monitorovací systém
(TASR) Košice 22. 12.2004 - Vnútorný
monitorovací kamerový systém dali dnes do prevádzky na železničnej
stanici v Košiciach.
Ide o jeden z modulov projektu Košice - bezpečné európske
mesto, informovala hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana
Bobriková. Monitorovací systém prostredníctvom bezpečnostných
kamier vybudovali z účelovo viazaných prostriedkov rady vlády
SR pre prevenciu kriminality.
Na základe prijatej stratégie prevencie kriminality mesta Košice
prostriedky pridelené v roku 2004 sústredila samospráva na
vybudovanie monitorovacieho systému v jednej z najdôležitejších
vstupných brán do mesta. Železničnou stanicou totiž denne
prechádza až stotisíc ľudí. Sústredenie pozornosti na tento
strategický bod má pre mesto prioritu, uviedla Bobriková.
Systém má 16 stacionárnych i pohyblivých kamier, ktoré 24
hodín pokrývajú celú plochu stanice i priestor pred ňou.
Situáciu vyhodnocuje na operačnom pracovisku príslušník železničnej
polície. Kamery sledujú obidve úrovne stanice – prízemie i
poschodie. Ich umiestnenie vychádzalo z požiadaviek polície i
skúseností, ktoré miesta sú na železničnej stanici
najkritickejšie z hľadiska páchania trestnej činnosti - neustále
je sledovaný napríklad priestor pokladní.
Mesto Košice má už v centre inštalované štyri bezpečnostné
kamery - tri na Hlavnej ulici a jednu na Dominikánskom námestí.
Zriadením monitorovacieho systému na železničnej stanici
zmenilo filozofiu, pretože sa rozhodlo zabezpečiť vstupné brány
do mesta. Letisko je vybavené vlastnými prostriedkami, cieľom
bola preto druhá vstupná brána – železničná stanica. Ďalším
krokom by v rámci koncepcie mala byť ochrana cestných vjazdov
do mesta, v prvom rade na hlavných cestných ťahoch na východ
a západ, dodala Bobriková.
Tržby ZSSK z prepravy tovaru za desať mesiacov 12 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 22. 12.2004 - Železničná
spoločnosť, a.s. (ZSSK) dosiahla za desať mesiacov tohto roka
tržby z prepravy tovaru vo výške 12 mld. Sk. V porovnaní s plánom
je to menej o 7 %, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého
roka to predstavuje pokles o 5 %. Agentúru SITA o tom informoval
riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
V sledovanom období prepravila ZSSK 41,2 mil. ton tovaru, čo je
na rovnakej úrovni ako za desať mesiacov predchádzajúceho
roka. V porovnaní s plánom je to však o 2 % menej.
"Stratu v objeme prepravy sme zaznamenali vo vnútroštátnej
preprave. Dôvodom je nízka konkurencia železnice voči cestnej
doprave," zdôraznil Čikovský. Pokles podľa neho
evidovala ZSSK predovšetkým v preprave dreva a potravín. V rámci
tranzitnej prepravy však ZSSK podľa Čikovského prekročila plán
o 3 %, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka
zaznamenala ZSSK nárast o 4 %.
K najdôležitejším faktorom, ktoré ovplyvňujú
konkurencieschopnosť železničnej dopravy, patrí poplatok za
použitie železničnej dopravnej cesty. Podiel nákladov na použitie
železničnej dopravnej cesty v nákladnej doprave predstavuje v
tomto roku podľa Čikovského až 35 % z celkových tržieb získaných
za nákladnú dopravu. "ZSSK preto hľadala možnosť
spolupráce so Železnicami Slovenskej republiky o poskytnutí
takých sadzieb, ktoré by zefektívnili obchodnú činnosť
ZSSK," uviedol Čikovský. Dodal, že týmto opatrením sa
ZSSK podarilo v tomto roku dosiahnuť úsporu približne 182 mil.
Sk. V tomto trende bude ZSSK podľa neho pokračovať aj v budúcom
roku.
Plánované hodnoty nedokázala Železničná spoločnosť splniť
ani v osobnej doprave. "Podľa plánu sme mali v sledovanom
období prepraviť 44,5 mil. cestujúcich, zaostávame však o
2,2 %," skonštatoval Čikovský. Dodal, že plán tržieb v
osobnej doprave splnila ZSSK na 97 %.
Obyčajné cestovné v železničnej doprave sa meniť nebude
NÁRODNÁ OBRODA 23.12.2004, ss - Ceny obyčajného
cestovného vo vnútroštátnej železničnej doprave sa od
1.1.2005 nemenia.
K určitým zmenám dochádza len pri EC a IC vlakoch, traťových
predplatných cestovných lístkoch, doplatkoch pri zakupovaní
cestovného vo vlaku a v niektorých ďalších prepravných
podmienkach.
Vybrané zmeny
Cena IC príplatku je 20 Sk. Cena EC príplatku sa rovná
dvojnásobku R alebo IC príplatku. - V povinne miestenkových IC
vlakoch je cestujúci okrem IC príplatku povinný vždy zakúpiť
miestenku, ktorej cena je v slabých dňoch 20 Sk, a v silných dňoch
80 Sk. - cestujúci s cestovným lístkom zakúpeným na IC alebo
EC vlak budú môcť cestovať aj v nižšom druhu vlaku. - Držitelia
Junior Rail Plus (25%), Senior preukazu a Kilometrickej banky na
R a IC vlak si nemusia zakúpiť príplatok na rýchlik a IC
vlak. - Cestovné doklady vydané v roku 2004, ktorých platnosť
sa končí až v roku 2005, s cenami platnými na rok 2004 sú
platné.
Železnica zatiaľ neplní plán
SITA SME 23.12.2004 - Železničná spoločnosť
dosiahla za 10 mesiacov tohto roka tržby z prepravy tovaru vo výške
12 mld sk. V porovnaní s plánom je to menej o 7%, a oproti vlaňajšku
ide o 5% pokles, informoval riaditeľ odboru komunikácie Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský. Plánované ciele nedokázala Železničná
spoločnosť splniť ani v osobnej doprave. "Podľa plánu
sme mali v sledovanom období prepraviť 44,5 mil. cestujúcich,
zaostávame však o 2,2%," skonštatoval Čikovský. Dodal,
že plán tržieb v osobnej doprave splnila Železničná spoločnosť
na 97%.
Železničiari prijali Chartu práv cestujúcich. Zatiaľ iba v medzinárodnej
preprave
Národná obroda 23.12.2004, Miro Devínsky - Železničná
spoločnosť (ZSSK), a.s., ako člen Európskej únie a člen
Spoločenstva európskych železníc, prijala za svoju Chartu práv
cestujúcich v medzinárodnej preprave. Táto prelomová novinka
pre cestujúcich, ktorí si teraz môžu nárokovať komerčné
odškodnenie, ak ich vlak mešká, vstúpila u nás do platnosti
s novým cestovným poriadkom 12. decembra 2004.
Prijatie charty bolo pre Železničnú spoločnosť, a.s.,
dobrovoľným rozhodnutím, avšak podpísaním dokumentu už
pravidlá charty nadobúdajú záväzný charakter. Súčasné
vedenie ZSSK, a.s., sa neustále snaží, aby aj v železničnej
doprave nastal u nás výrazný posun, orientácia smerom k
cestujúcemu - zákazníkovi. S týmto cieľom sa na medzinárodnej
úrovni odvíjala vzájomná konštruktívna, dlhodobá spolupráca
európskych železníc, ktorej výsledkom je práve aj schválenie
Charty práv cestujúcich.
Ustanovenie charty zaručuje pri nedodržaní cestovného
poriadku komerčné odškodnenie cestujúcich v medzinárodnej
preprave, ktoré sa však nevzťahuje na zahraničné cestovné
produkty, ako je napríklad Eurodomino, InterRail, Eurail a ani
na medzinárodné autovlaky. Ak napríklad cestujúci príde
medzinárodným denným vlakom do cieľovej stanice so 60-minútovým
meškaním a nočným vlakom so 120-minúto-vým meškaním, má
nárok na vrátenie 20 percent z ceny cestovného lístka. Tieto
peniaze nedostane v hotovosti, ale formou dobropisu. A ten vydáva
železnica v tom štáte, v ktorom došlo k meškaniu vlaku. Na základe
dobropisu si cestujúci môže uplatniť 20% zľavu, pri kúpe ďalšieho
cestovného lístka.
Medzinárodný cestovný lístok by mal mať nástupnú alebo cieľovú
stanicu v štátoch EÚ, vo Švajčiarsku a v Nórsku s minimálnou
cenou 50 eur, čo je približne 2000 Sk. V cene je zahrnutá aj
rezervácia, prirážky alebo iné príplatky. Žiadosť o
kompenzáciu spolu s dokladmi a znehodnoteným cestovným lístkom
by mal cestujúci predložiť do dvoch mesiacov tej železničnej
spoločnosti, v ktorej si cestovný lístok zakúpil. Potrebné
doklady, ako je žiadanka o kompenzáciu, obálka s adresou
dopravcu a potvrdenie o meškaní, si môžu cestujúci vyzdvihnúť
u vlakového personálu alebo v pokladnici cieľovej, resp.
prestupnej stanice, ďalej v Zákazníckom centre či v Rezervačnom
pracovisku. Kompenzácia vo forme cestovného poukazu, čiže
medzinárodného cestovného lístka, sa nevydáva na meno a platí
jeden rok. Cestujúcim nevzniká nárok na odškodnenie, ak budú
vlaky meškať pre také okolnosti v železničnej prevádzke,
ktorým dopravca nemohol predísť, a teda ani predísť ich dôsledkom.
Sem patria napríklad prírodné katastrofy, štrajk, prevádzková
porucha z dôvodu samovraždy, nehody na železničnom priecestí
či policajné opatrenia. Odškodnenie sa nevzťahuje ani na meškanie,
o ktorom bol cestujúci vopred upozornený pracovníkom v
pokladnici železničnej stanice alebo staničným rozhlasom.
ATRAKTÍVNE PONUKY ŽELEZNIČNEJ SPOLOČNOSTI, A.S.,
NA LYŽOVAČKY
Od polnoci 12. decembra 2004 začal u nás na železnici
platiť nový cestovný poriadok, ktorý priniesol viaceré zmeny
vo vnútroštátnej a medzištátnej doprave. Plánovaný rozsah
dopravných výkonov v osobnej doprave na rok 2005 na základe
objednávky štátu je 31,6 milióna vlakových kilometrov. V
porovnaní s plánovaným rozsahom výkonov v roku 2004 je to o
100-tisíc vlakokilometrov viac Podľa nového cestovného
poriadku vypraví železnica vo vnútroštátnej doprave
priemerne 1408 vlakov denne a v medzinárodnej železničnej
doprave bude denne jazdiť priemerne 267 vlakov. Železničná
spoločnosť pripravila viaceré veľmi zaujímavé novinky
nielen vo vnútroštátnej doprave, ale aj v zľavách, v službách
a taktiež aj v zahraničnej doprave.
ZSSK, a.s., spolu s Rakúskymi železnicami pripravila pre cestujúcich
atraktívnu ponuku na lyžovačku v Semmeringu a Unterbergu vždy
v sobotu a v nedeľu od 12. decembra do 28. marca 2005. Cestovné
lístky si môžu cestujúci kúpiť v osobných pokladniciach
ZSSK. Ponuka zahŕňa okrem ceny za dopravu do vybraného
strediska a späť aj celodenný lyžiarsky lístok.
LYŽIARSKE STREDISKO SEMMERING
Ak sa cestujúci rozhodnú pre lyžovanie v Semmeringu,
cena Ski-passu (lyžiarskeho lístka) je 29,90 eura, čo je
približne 1200 Sk a pre dieťa od 6 do 15 rokov 14,50 eura, čo
je asi 580 Sk. V cene je zahrnutá železničná doprava ZSSK
regionálnymi alebo osobnými vlakmi z Bratislavy hlavnej stanice
alebo z Bratislavy-Petržalky do Viedne-Sudbahnhof, preprava
cestujúcich-lyžiarov z Viedne-Sudbahnhof do železničnej
stanice Spital am Semmering, autobusový transfer k lyžiarskym
vlekom, Skipass a, samozrejme, aj cesta späť. ZSSK odporúča
konkrétne vlak EuroRegio, ktorý odchádza z Bratislavy hlavnej
stanice o 6.57 h a do Viedne-Sudbahnhof prichádza o 8.07 h,
alebo osobný vlak, ktorý odchádza z Bratislavy-Petržalky o
6.54 h a do Viedne prichádza o 7.55 h. Odtiaľ môžu cestujúci
prestúpiť vždy len na osobný vlak 1951 Erlebniszug
Zauberberge, s odchodom z Viedne-Sudbahnhof o 8.17 has príchodom
do Spital am Semmering o 10.16 h, odkiaľ ide autobusový
transfer k vlekom. Cesta trvá asi 2 minúty. Vo vlaku
Erlebniszug Zauberberge dostane cestujúci pri kontrole cestovných
lístkov celodenný Skipass (lyžiarsky lístok). Zo železničnej
stanice Semmering ZSSK odporúča cestovať osobným vlakom 1950
o 16.02 h, ktorý príde do Viedne-Sudbahnhof o 18.33 h, o 18.50
h odtiaľ odchádza vlak EuroRegio a prichádza do Bratislavy
hlavnej stanice o 20.03 h.
AKO NA SVAHY STREDISKA UNTERBERG
Ak sa lyžiari rozhodnú pre celodenný lyžiarsky lístok,
ktorý využijú na svahoch Unterbergu, zaplatia zaň 25 eur, čo
je asi 1000 Sk a deti 12,50 eura, čo je asi 500 Sk. V cene je železničná
doprava z Bratislavy hlavnej stanice a z Bratislavy-Petržalky do
Viedne a späť, železničná doprava z Viedne-Sudbahnhof do železničnej
stanice Pernitz-Muggendorf, autobusový transfer k lyžiarskym
vlekom a celodenný Skipass. ZSSK odporúča cestujúcim využiť
vlak EuroRegio, ktorý odchádza z Bratislavy hlavnej stanice o
6.57 h a do Viedne-Sudbahnhof prichádza o 8.07 h, alebo osobný
vlak z Bratislavy-Petržalky, ktorý odchádza o 6. 54 h a do
Viedne prichádza o 7.55 h. Z Viedne-Sudbahnhof ide do železničnej
stanice výhradne len osobný vlak 1951 Erlebniszug Zauberberge,
ktorý odchádza z Viedne o 8.17 h a prichádza do
Pernitz-Muggendorf o 10.30 h. Odtiaľ ide autobusový transfer k
vlekom. Cesta trvá asi 20 minút. Vo vlaku Erlebniszug
Zauberberge dostane cestujúci pri kontrole cestovných lístkov
aj celodenný Skipass. Z Pernitz-Muggendorfu ide naspäť vlak
1950 Erlebniszug Zauberberge o 16.31 h a do Viedne-Sudbahnhof príde
o 18.33 h. Z Viedne-Sudbahnhof odchádza vlak EuroRegio o 18.50 h
a do Bratislavy hlavnej stanice prichádza o 20.03 h.
LYŽOVAČKA V NÍZKYCH TATRÁCH
ZSSK, a.s., pripravila pre cestujúcich zaujímavé
ponuky na lyžovanie aj v stredisku Jasná v Nízkych Tatrách.
Cestujúci ZSSK si môžu celodenný lyžiarsky lístok kúpiť v
Zákazníckom centre v Liptovskom Mikuláši za akciovú cenu 555
Sk, ak majú na cestovnom lístku cieľovú stanicu Liptovský
Mikuláš. Tento Skipass si môže zakúpiť cestujúci nielen s
obyčajným cestovným lístkom, ale aj ten, ktorý cestuje na
Kilometrickú banku, Rodinnú zľavu a zľavu pre skupiny osôb
nad 26 rokov, Zľavu pre skupiny osôb od 15 do 26 rokov, zľavu
Junior Rail-Plus a Senior-Skipass, za 629 Sk si môžu v Zákazníckom
centre zakúpiť všetci ostatní bez akýchkoľvek ďalších
podmienok, keďže nejde o akciovú cenu, ktorá by bola viazaná
na predloženie cestovného lístka.
Železničná polícia počas sviatkov prijme zvýšené bezpečnostné
opatrenia
(TASR) Bratislava 23. 12.2004 - Železničná polícia
(ŽP) prijala opatrenia na zabezpečenie verejného poriadku,
ochrany života a zdravia cestujúcich z dôvodu zvýšenej
prepravy cestujúcich počas vianočných prázdnin.
Opatrenia podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského spočívajú v
premyslenom organizovaní výkonu operatívnej a poriadkovej služby
na staniciach a v plánovanom velení hliadok ŽP do vytypovaných
vlakov vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy. Cieľom
opatrení je podľa neho predísť okrádaniu cestujúcich a inej
trestnej činnosti.
Keďže toto obdobie je poznamenané zvýšenou aktivitou páchateľov
krádeží, Železničná polícia sa už zameriava na zvýšenú
kontrolu podozrivých osôb vstupujúcich do priestorov staníc a
vlakov a na batožiny odložené bez dozoru, konštatoval Búranský.
ŽP žiada cestujúcich, aby svojím konaním nevytvárali
podmienky pre páchanie trestnej činnosti, aby si počas
cestovania svoj majetok pozornejšie strážili. Zintenzívnené
bude aj vysielanie staničných rozhlasov, prostredníctvom ktorých
budú cestujúci vyzývaní, aby boli opatrnejší.
Rýchlovlak Pendolino po prvýkrát viezol cestujúcich
(TASR) Praha 23. 12.2004 - Rýchlovlak Pendolino
v stredu po prvýkrát viezol cestujúcich, ktorými boli zatiaľ
iba pozvaní odborníci a hostia. Od dnešného dňa však bude v
skúšobnej prevádzke z Prahy do Děčína a späť voziť aj bežných
cestujúcich. Na niektorých úsekoch pôjde vlak rýchlosťou až
160 kilometrov za hodinu. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi
bude trvať niekoľko mesiacov. Zatiaľ však stále ešte nie je
doriešený hlavný technický problém vlaku, ktorý znemožňuje
jeho plné uvedenie do prevádzky. Na južnej časti českej železničnej
siete, ktorá je napájaná striedavým prúdom, totiž existuje
teoretická možnosť, že by elektromagnetické pole motorov súpravy
mohlo ovplyvniť zabezpečovacie zariadenie na trati.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
České dráhy dnes prepravili 175-miliónteho cestujúceho
(TASR) Praha 23. 12.2004 - České dráhy (ČD)
dnes v priebehu dopoludnia prepravili 175-miliónteho cestujúceho,
a tým v predstihu splnili plán prepravených cestujúcich na
tento rok. Informovali o tom ČD na svojej internetovej stránke.
Rýchlovlak Pendolino, taktiež dnes, po prvýkrát viezol cestujúcich,
ktorými boli zatiaľ iba pozvaní odborníci a hostia. Od dnešného
dňa však bude v skúšobnej prevádzke z Prahy do Děčína a
späť voziť aj bežných cestujúcich. Na niektorých úsekoch
pôjde vlak rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.
Motorový vlak Desiro od Siemensu už může jezdit v ČR
(ČTK) PRAHA 26. 12.2004 - Drážní úřad tento
měsíc schválil do provozu motorovou jednotku Desiro od společnosti
Siemens. Dosud tyto jednotky do ČR jen zajížděly ze sousedního
Německa do příhraničních měst ve spojích německých firem
Vogtlandbahn a Deutsche Bahn nebo tuzemského Connexu, oznámil
Siemens.
Rozhodnutí o schválení podle mluvčího firmy Petra Sedláčka
vytváří základní legislativní prostředí pro nasazování
a využívání tohoto vozidla jak Českými drahami, tak i dalšími
železničními společnostmi v České republice.
České dráhy v současné době nemají na dodávku vlaků
Desiro uzavřen žádný kontrakt. "Soupravy Desiro jsou zajímavé
a v provozu ČD by našly uplatnění, v současné době však
investujeme do modernizace jiných vlaků," uvedl mluvčí
ČD Petr Šťáhlavský. V budoucnu však chce firma nakupovat i
nové moderní motorové vlaky pro regionální a rychlíkové
neelektrizované tratě. Na dodávky však bude vypisovat výběrová
řízení.
Poprvé se Desiro v ČR objevilo v roce 2000, kdy s ním do Chebu
začala zajíždět německá společnost Vogtlandbahn. Tato
vozidla přinesla značné zvýšení pohodlí a kvality v regionální
železniční dopravě, a cestující si je proto velmi oblíbili.
Dnes soupravy jezdí do Mariánských Lázní, Karlových Varů,
Děčína a Liberce. V zahraničí je možno Desira spatřit v Německu,
Rakousku, Maďarsku, ale třeba i v Rumunsku.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ